Rada pro začátečníka - správný tlak na 26"

36 nepřečtených
  • BabaJaga

    Zdravím všechny dobré lidi,

    byl bych vděčný za každou radu ohledně správného tlaku pláště, jsem začátečník a rád bych se zdokonaloval v jízdě. Rád bych se dozvěděl, jakých hodnot bych se měl držet. Četl jsem zde diskuze, ale přišlo mi, že radí profíci profíkům, tak jestli někdo poradí i začátečníkům.

    Info: Pláště (50–559) 26×1,95 s duší, 100kg jezdec

    Jízda: 80% asfalt 20% polní cesty a terén

    Pokud by někdo mohl odhadnout, jaká tlak bych měl mít na asfalt a jaký na terén, byl bych mu opravdu moc vděčný.

    Díky všem

    0 0
    • Slavik  

      A na plášti je napsáno co?

      0 0
    • roman 3D  

      26" s duší jsou dětská kola

      0 0
    • novas752  

      Na to neni správná odpověď, tlak si musí vychytat každej sám. Závisí to na konkrétnim plášti, šířce ráfku, rozdělení hmotnosti, stylu jízdy, typu terénu…

      Začni někde na 3 barech a po desetinách snižuj dokud se to nezačne žvejkat v zatáčkách/při brždění nebo dokud neprocvakneš. Pak 0,2–0,3 baru přidej a máš ideální tlak na tvoje ježdění.

      0 0
    • Pista.Wassermann  

      To ti nikdo asi úplně neporadí, musíš zkoušet, co už se ti zdá měkké a kdy to už nejede. Na dusich se hustí více, než na bezdusich. Zkus třeba 2.6 baru a kolem této hodnoty přidavej nebo ubirej, já jezdím na 29kach, 2.2palce, 1.6 vepredu, 2.0 vzadu., ale na bezdusich, vážím 90kg. Na staré 26ce s dušema jsem hustil, co si pamatuji ke třem barum, ale já vždycky bombil docela dost. Profíci by ještě řešili, zda máš pevnou vidli, odpruženou… Jaké pláště…

      0 0
    • Johny_r  

      Já teda nejsem žádný profík, ale na asfalt bych hustil co to dá. Já mám teda na asfalt na 26" pláště s běhouhem uprostřed, aby to jelo, a na těch je napsáno 4,5–6,5 bar. Hustím spíš k tý horní hranici. V terénu to ale trochu klouže a klepe, tam je lepší jít níž. Ale mám pocit, že při dvou barech bych se nadřel jak Bulhar. Nemám rád pocit, že žvejkám prázdnou gumu.

      0 0
      • Smazaný účet  
        0 0
        • BabaJaga  

          Horské kolo, ale úzké pláště, nedostanu se moc do terénu, takže spíš silnice.

          0 0
      • Kouba_2005  

        6,5 bar, hezký. Co na to zubař a ortoped? To, že to nabušíš a jede to pak líp, je placebo. To si ty pláště můžeš rovnou sundat a mít tak proslulé bezplášťáky. Ta guma musí pracovat a tím tlakem jí to nedovolíš.

        0 0
        • Johny_r  

          Na asfaltu toho moc nenapracuje a taky to nedrncá. V terénu, jak jsem psal, je potřeba jít níž. 4,5–6,5 je doporučenej tlak napsanej na gumě (Maxxis Wormdrive). Jo, a taky mám metrák.

          0 0
      • MlokCZ  

        ale na asfalt bych hustil co to dá

        Jako abys více trénoval s co největším odporem?

        0 0
        • MlokCZ  

          A pro ty co pořád ještě neví, jak je to s tlakem:

          https://www.renehersecycles.com/…e-is-faster/

          Tenhle trošku novější článek shrnuje dlouhodobé poznatky ještě o něco lépe než ty starší články, které tu už byly mnohokrát.

          A v jedné větě je to tam pak pěkně shrnuté:

          Conclusion: If you want to go fast, you need supple tires. That is all. Pumping them up harder won’t make you faster. On rough surfaces, it actually makes you slower.

          V tom je ukryto nejen jak je to s tlakem, ale také proč levné mrdky pláště, které mají hodně materiálu a extra tuhou kostru nejedou nikdy dobře.

          0 0
          • Smazaný účet  
            0 0
          • MlokCZ  

            A taky je tam pěkně vysvětleno, proč nelze nic vyčíst z testu na bubnu ohledně závislosti na tlaku:

            Back then, tire resistance was tested on steel drums that measure only the hysteretic losses.

            Při reálné jízdě je to pak celé o

            Suspension Losses: As the bike vibrates, energy is lost. Most of that energy is absorbed in the rider’s body, as soft tissues rub against each other.

            a překvapivě (i pro mě to bylo překvapivé, když jsem to před lety prvně četl) ztráty způsobené vibracemi se znatelně projevují i na sebelepším asfaltu (a samozřejmě pak čím horší, tím se projevují o to více, o terénu ani nemluvě), kde je jezdec pocitově nemusí vůbec ještě vnímat.

            0 0
            • novas752  

              Ono už ani na silničkách se nefouká tolik co se foukalo pár let zpět. A je to rychlejší.

              0 0
              • MlokCZ  

                První měření pro silničky od Heineho jsem dával na BF už mnoho let zpět. Tedy je to známá věc už dost let.

                Ale i přesto se tu stále dokola nachází další a další, kteří si myslí, že čím víc to nabuší, tím to lépe pojede.

                Jak už jsem tu psal v minulosti (právě k těm prvním měřením pro silničky od Heineho), tak mi tenkrát překvapilo, že i u silniček se to může posunout až do fáze, že pro ježdění se zastoupením různě kvalitních asfaltů vychází foukat co nejméně nejlépe.

                Co nejméně dle už jiných omezení jako je žvýkánjí plášťů a riziko zrušení ráfku.

                Taky proto i u silniček se postupně jezdí čím dál objemnější pláště, aby se dalo jít s tlakem ještě níže. U profíků je to pak samozřejmě trochu omezeno aerodynamikou. Při průměrech 40km/h+ už je horší aerodynamika extra širokých plášťů už dost znatelná.

                V posledních letech je to ale konečně znát i v tom trendu při výrobě plášťů, právě třeba tím, že už všichni výrobci bikových plášťů opustily ochrany na běhounu pro co nejpodajnější běhoun. U Contíků byly jedny z posledních, kteří vyhodili ochranu na běhounu (u protection ponechání pouze pro boky).

                0 0
            • MlokCZ  

              Výrobci plášťů to už před nějakým časem pochopili asi úplně všichni. A tím tu mám trend podajných běhounu jak u silničních, tak bikových plášťů.

              Bohužel to má jedno negativum a tím je odolnost plášťů. A tak tu aktuálně třeba mezi XC bikovými plášti není ani jediný opravdu extra odolný plášť. A ochranu na běhounu u vyšších verzí plášťů už nemá žádný výrobce.

              Bez duší je to ještě celkem v pohodě. Pro staromilce používající duše je ta odolnost už docela nepříjemný problém.

              0 0
              • novas752  

                Mě naopak přijde že odolnost plášťů šla dost nahoru. Spolu s tim hmotnost. Bezdušový pláště mají tlustší vrstvu gumy než dřív, některý už jsou skoro jak UST.

                0 0
                • MlokCZ  

                  V kategorie terénějších plášťů asi ano.

                  Ale rozhodně ne v kategorii XC plášťů. Je to hezky i vidět na měření průpichu jak to jde pořád dolu. A také na měření tloušťky stěny. Nikam nahoru u XC plášťů nejde.

                  Pořád je to téměř vše do 1,8mm na běhounu a 1mm boky. A dost kousků ještě níže (třeba Schwalbe 1,3mm-1,7mm dle konkrétního typu pláště a i dle konkrétního kus, kus od kusu to lítá až o 0,2mm).

                  Třeba u Schwalbe je kostra pláště sice posledních pár let podobná, ale addix směs odolnost zhoršila (a už předtím to nebyl žádný zázrak). Jediné opravdu o hodně odolnější XC pláště a to protection Contíky už také tak moc odolné nejsou (i když pořád jsou na tom nejlépe, ale už jen s malým rozdílem).

                  Vidím to v reálu i hezky u sebe. Nejezdím tak agresivně, abych potřeboval na odolnost enduro pláště. Ale právě u XC plášťů už to je dnes i pro mě problematické.

                  Předchozí verze protection Contíků: 0 defektů za cca 15tis. km a z toho ne úplně malá část na fullu. To byly jediné XC pláště, které byly opravdu odolné (pro mě) dostatečně.

                  U Schwalbe jsem defektil dostkrát větší díru na běhounu ještě před přechodem na addix. Po přechodu na addix se to ještě zhoršilo.

                  Tak doufám, že teď protection Contíky budou stačit a bude to lepší i bez ochrany na běhounu.

                  A k původním UST to má právě hmotností ještě hodně daleko:

                  • vozil jsem roky 26" 2,25" UST XC Schwalbe a reálná hmotnost byla vždy těsně přes 700g
                  • současné XC 29" 2,25" pláště jsou všechny kolem 600–650g, tedy hmotnost nižší a jsou to 29" a předtí to bylo pro 26"
                  0 0
          • Johny_r  

            Díky, zajímavý článek. Oprášil jsem kolo po 10 letech, takže pořád žiju v době, kdy jsem jezdil. Taky to ale bude o šířce gumy. Tlaky kolem 2 barů, které se tu řeší, asi nebudou pro 1,9" gumu, ne?

            Nicméně pocitově si nemůžu pomoct, ale na tvrdší gumě mám lepší pocit. Přesnější ovládání (na asfaltu). Na měkké mám pocit, že to plave, i když to možná není pomalejší. Zkusím s tím laborovat.

            0 0
            • Smazaný účet  
              0 0
              • novas752  

                To je taky fakt.

                0 0
              • Johny_r  

                No, spíš je nejdřív dojedu. Byly celkem nový a vypadaj jak nový. Nejsou zpuchřelý, popraskaný ani ztvrdlý. Jezděj jak dřív, takže to neřeším. Kolo bylo těch 10 let v suchu, dobře schovaný :).

                0 0
            • novas752  

              Pro 1,9" v kombinaci se 100kg asi moc ne, ale i tak, ideální tlak rozhodně nebude víc než 3,5.

              0 0
            • Kouba_2005  

              Tvrdá guma daleko víc odskakuje, ty potřebuješ především adhezi. Plášť ve vzduchu je neřiditelný.

              0 0
            • MlokCZ  

              Tak vždy to bude o objemu plášťů vs hmotnost jezdce a ještě když vozíš duše. Tak je jasné, že na 1,9" gumu pro 100kg s duší uvnitř to na 2 bary opravdu nebude.

              Na duších jsem musel i já na mojich 73kg vozit vzadu 35psi pro 2,25" pláště, abych v terénu necvakal. A ani těch 35psi to nezachránilo vždy. Ale i tak to bylo děsně přefoukané (vlasnosti mizerné), takže více vozit by bylo už úplně na nic. Méně ale také nešlo, to byh ničil ráfky často.

              Ale když jsem cvaknul, tak vždy jen už opravdu lehce o ráfek, tedy jen to cvaklo duši a v místě cvaknutí ráfek vždy ok. A když už jsem ráfek zničil, tak v jiných místech než jsem na prázdném v šutrech zastavil.

              Bez duší pak mohu jezdit vzadu 25psi na 2,25" aniž bych zničil jediný ráfek nebo procvaknul plášť.

              Vyloženě plavat to nesmí, to je ta limitace, která určí nějaký nutný minimální tlak.

              0 0
    • Youda  

      Nedávno se mi podařil defekt na předním a zadním. Doma jsem změřil na kolik se mi to povedlo nouzově nahustit – přední 1,8 a zadní 1,7 a bylo z toho viz foto :-) Na tom Hradišti mám cca 80 průjezdů. Vážím 85kg

      0 0
    • mr.antik  

      Zkusi si postupně celej rozsah a uvidíš… vzadu spíš víc, vpředu míň

      0 0
    • Kouba_2005  

      Na metrák foukám 30 psi (2 bar) vpředu a 35 psi (2,5 bar) vzadu. Pláště 2,25 bez duší, ráfky 25 mm.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.