• Hajis

    Ahoj, již nějaký ten pátek jezdím na hard tailu, od závodů po pohodové vícedenní výlety po veškerém terénu. Ale už nějakou dobu pošilhávám po nějakém tom fullu. Přeci jen bytostně rád jezdím do rychlebek, a tamní traily jsou mi na pevňáku přeci jen částečně nedostupné. Moje oko padlo na Canyon Neuron 7.9 s 29er koly. Myslíte si, že za tu cenu je to co se poměru cena/výbava je to dobré kolo? Nechci nijak extra houpavou mrchu na které bude problém ujet nějak normálně po zpevněných cestách třeba celodenní výlet. Měřím 191cm a vážím 90kg.

    Tento Canyon

    • novas752  

      Poradne to promysli a nejlip se na necem svez. Je docela dost lidi co koupi Nerva/Neurona a za rok silhaj po Spectralu. Zas tak o moc hur to nejede, nejvetsi vliv maj plaste. A celodenak se da objet i na endurech.

      Na Rychleby a podobne obtizny teren je neco okolo 140mm ideal bych rekl.

      • fuji2  

        Na Canyon se vyprdni, Whyte Is Best :-D

      • Pain  

        Jojo pravdu máš:-)koupil jsem Nerva abych do dvou let prodal a koupil vyssi zdvih (150/140).A vubec si nepřipadam, že bych jel pomaleji nez na 110 zdvihu.

      • MlokCZ  

        To rozmyslet předem moc dobře nejde, protože není to dlouhodobé srovnání různých zdvihů (zvlášť u prvního fulla je to velký problém to předem správně odhadnout) a bez něj nikdo dopředu nemůže vědět kam ho to ježděním bude táhnout.

        Je jak velké množství těch co začali na nízkém zdvihu a přešlo pak na větší, tak těch, co u menšího zůstali. A k tomu je i skupina těch co postupně přešla na větší zdvihy, aby se pak zase vrátili zpět na menší.

        Navíc je to ve 29". Sice nezastávám názor, že větší kola odpovídají většímu zdvihu na menších kolech (protože větší kola pomohou v některých situacích a v některých vůbec a tam je to jen o zdvihu, ale i tak bych k tomu také přihlížel.

        Rychleby jsou sice dobré srovnání, že každý ví o čem je řeč a do Rychleb bych také sám bral vyšší zdvih než Neoruon a to i u 29". I když na druhou stranu není problém to projet i na Neuronu (a pokud to bude problém, tak to není o kole, ale o jezdci).

        Pokud ale nebydlí v Jeseníkách, tak na Rychleby se zase tak moc nedostane. Já bych volil především dle domácího terénu jaký má.

        U Neoronu je škoda, že ve 29" má vzadu 110mm a ne 120mm jako 27,5" varianta. Ne, že by 10mm zdvihu udělalo až tak velký rozdíl, za sebe ale považuju takový univerzál na všechno právě 120–130mm 29".

        • fuji2  

          Vím, že to bude znít hodně kontroverzně a nepopulárně, zvlášť, když je dneska trend s každým novým modelem navyšovat zdvih, ale víc než o zdvihu je to o geometrii. S geometrií XC se člověk nebude pouštět do rychlých sjezdů a naopak se sjezdovým kolem a hodně položenou vidlí nebude jezdit časovku. Vyšší zdvih u XC kol typu Neuron/Camber dává akorát jezdci „pocit“, že přejede větší nerovnosti a odpustí víc chyb, ale díky kolmému hlavovému úhlu to dolů rychle a bezpečně nepůjde nikdy. Mám HT s úhlem hlavy 67°, sedlovým úhlem 74°, zadní stavbou 420mm, zdvih vidlice pouhých 110mm, kola 26" a pocit ve sjezdu je mnohem bezpečnější než právě třeba na Neuronu. Při větších rychlostech pak pochopitelně na větších šutrech začne ustřelovat zadní kolo, ale se sjezdovými plášti jsem i tak sjížděl věci, které bych s Neuronem nedělal. Měl jsem možnost srovnat letos na test festech kdeco a jediné kolo, které mě dokázalo uspokojit mělo zdvih „pouhých“ 130mm a přitom mělo mnohem zábavnější průběh, než např Trance, Stumpjumper, nový Trigger atd. Angláni to prostě uměj a budou chvíli udávat trend.

          • AussigBiker  

            Myslis Whyte T130?

          • MlokCZ  

            O geometrii to samozřejmě je celkově hodně (s tím souhlasím), ale na druhou stranu to srovnání s tím HT jsem ani trochu nepochopil.

            Na HT s 67° hlavovým budeš mít se sagem tak 68,5°. Na Neuronu máš 69°, sag neudělá nic nebo maximálně to ještě lehce sníží (vzadu se vozí většinou o chlup větší sag než vepředu).

            Takže ve výsledku rozdíl téměř žádný.

            A k tomu u 29" Neuronu je to ještě podpořeno většími koly, které snesou o chlup větší hlavový úhel pro podobné chování.

            A jezdil jsem hlavové úhly od 67° na fullu (takže mnohem položenější vidlice než máš 67° na HTčku) a že by menší hlavový úhel umožnil sjet něco navíc, tak to se mi ještě nestalo nikdy.

            26" HTčko s mešním hlavovým jsem jezdil taky i když to bylo 68° (a ne 67°) + 420mm zadní stavbou a na tom bych naopak proti 29" Neuronu sjel daleko méně. Samozřejmě srovnávám na podobných pláštích.

            Menší hlavový pak není obecně jen výhra. Pro určité situace výhoda, pro jiné nevýhoda. Ale ani tam kde je menší hlavový úhel výhodou, tak není problém na větším hlavovém sjet to samé třeba o něco pomaleji. Neřešíme tu extrémy jako kdysi 26" HT se 71° (který se ještě se sagem zvětší) s megadlouhým představcem.

            Navíc u 29" to malý hlavový úhel posílá do velmi neobratného kola v malých rychlostech. Něco může kompenzovat extra krátký představec + hodně široká řídítka, ale to je také v některých situacích nevýhoda. Třeba do výjezdu a na rovině už je problém často dostatečně zatížit přední kolo když je to v kombinaci s malým hlavovým úhlem a k tomu ještě i často na 29" větší offset vidlice, který to ještě zvýrazní.

            To samé extra krátká zadní stavba. Ta je pro sjezdy + hraní si s kolem (zvednutí ke skoku, apod.) super, ale na druhou stranu v kombinaci se vším tím předchozím je to pak mnohem horší do výjezdů.

            A u fullu je to pak kromě geometrie, také hrozně moc o použitém tlumiči. Ten udělá většinou daleko více než různé zadní stavby (pokud si někdo nevyberu nějakou vyloženě debilní).

            Třeba zrovna u Neuronu z toho půjdou udělat dle naprosto odlišná kola jen pohraním si s tlumičem. Tím myslím jedna varianta jak se prodává a druhá jen vyměnit u Fox tlumiče komoru za EVOL.

            Tím se jak zvětší sag na tlumiči a současně zcela změní charakteristika celého chodu zadní stavby s tlumičem. V téhle variantě to bude minimálně dalších 0,5° hlavového úhlu dolů.

            Pro každého bude vhodná samozřejmě jiná varianta, dost jezdcům to bude vyhovovat lépe bez EVOL komory (tedy s malou negativkou) jak je to v originále. Tím je to celé více do XC než s EVOL komorou.

            Každý včetně zakladatele vlákna si tedy musí ujasnit svoje preference a taky co jezdí (což je ale bez dlouhodobé praxe jen na HT obtížné, protože s fullem se to může, ale také nemusí výrazně změnit). Třeba pokud nebydlím v horách, tak ježdění pro využití právě více sjezdové geo se vůbec nemusí skoro žádné najít.

            A i když někdo bydlí v horách, tak je to zase o preferencích, jak moc to ladím prioritně do sjezdů nebo do výjezdů (rovin v horách moc nebývá).

            Aktuálně jezdím 130mm 29" full a co tam mám teď Aurona, tak mi hlavový úhel vychází na 67,5°. A na univerzál už je to za mě tedy dost na hraně, určitě bych nechtěl menší hlavový úhel a snesl bych i 68°, zvlášť co to vozím s EVOL komorou a trochu větším sagem vzadu.

            • fuji2  

              Souhlasím s Tebou až na tu teorii hlavy na Neuronu. Do klopenek jsem měl na tom vyloženě strach ve větších rychlostech, že se mi to zavře, ale asi je to i o zvyku. Na HT jezdím s těžištěm hodně vzadu a odlehčuju vidli. Chtěl jsem jen vyzdvihnout to, ať zakladatel neřeší až tak zdvihy, jako spíš jestli mu sedne geo na to, k čemu to chce. Sám sháním funkčního fulla a po tom, co jsem se zbavil bezpohlavního Stumpjumpera, sedlám pořád své stařičké HT, jelikož mi přináší mnohem více zábavy, než to, na čem jsem zatím seděl a že jsem toho letos na testech projel docela dost. Dost jsem přemýšlel nad Rocky Mountain Pipeline, kde by mě lákala možnost změny geo už tak dost hravého kola. Pak jsem ale vyzkoušel Whyte t130 a pro mě zatím nejlepší univerzál na všechno.

              • Hajis  

                Na ten Whyte T-130 jsem se díval, osazením se mi moc líbil, ale co byl pro mne problém, byl jeho vzhled. Fakt se mi nelíbí. Chápu že je to velmi velmi subjektivní, ale u kola nad padesát tisíc (i za míň) pro mne prostě hraje minimálně třetinu rozhodování, jestli se mi kolo líbí. Což Neuron jo, a to fest. Jinak jak někdo psal že si mám promyslet k čemu přesně kolo chci, tak chci jednoduše pohodlné horské kolo, na kterém se bude dat v pohodě s přáteli ujet několikadenní čundr, stejně tak jako například lehké traily typu super flow v rychlebkách. A nějaký ten místní MTB závod taky většinou nevynechám. Takže obecně si myslím, že daleko víc využiji rychlost XC kola než zdviny endura.

                • MlokCZ  

                  Dle toho co píšeš za využití, tak to klidně vem Neurona, to bude tak akorát.

                • fuji2  

                  Tak to je opravdu hodně individuální, jelikož z Canyonu se mi líbí jen Spectral a to v tom zeleném karbonu, to je pecka :-). U Whyta je rozdíl, jestli ses koukal jen do katalogu, nebo jsi to viděl v reálu a svezl se na tom. V katalogu se mi to taky nelíbí, realita je ale jiná. Hlavně taky na modelu 130S není co do vybavy co řešit a měnit, vše funkční a spolehlivé. Na levnějších Canyonech bych musel hned vyměnit minimálně kola, nějak se to podemnou kroutilo :-).

    • jeniiiik  

      Rychlebské traily na pevnaku sjedeš, jen bud pomaleji nebo musíš potrenovat techniku. ;-)

      Vzal bych neco se zdvihem 130–140mm, ono to fakt nejede o moc pomaleji. Na vysokozdvihe endura co ti tady budou doporucovat se vybodni.

    • Bucci  

      Vlákno o Canyonu je prosím pěkně zde: http://www.bike-forum.cz/…club-vol-iii

    • nomecz  

      Mam nerva a na tve urceni je to ideal, sjede toho dost a do kopce taky dobre, ale mam ho rok a za dalsi rok mozna 2 pujde z domu a taky pujdu na nejakech 140 na 29" ale podle me jako prvni full moc dobra volba

    • crychott  

      Čau,mám 2015 Nerve 8.9 (29"), najezdím relativně dost, terén – asfalt jen na přejezd a také bych příště raději 150/140mm (spectral, trance). Jinak nerve/neuron zvládne dost (singly), ale je to spíš rychlej švihák.

    • joannes.janek  

      Podle mě by jsi měl zkusit testovací jízdu. Zjistíš co ti vyhovuje. Jestliže jezdíš rád do Rychlebek zaměřil bych se na vyšší zdvihy. Osobně mám Treka se 130/130 a naprosto vyhovuje.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.