Prujezd pod vedením vysokého napětí

88 nepřečtených
  • robin!1

    Dnes jsem si po dlouhé době nedal na silničce bacha a dotýkal si při průjezdu vedení vysokého napětí nýtu na brzdě a dostal jsem pořádnou pecku. Se starýma čapakama jsem pravidejně dostával ránu do třísel od lyžin sedla. Máte taky problém s indukováním napětí do rámu Vašeho kola? (Ti co mají karbon jsou asi v klidu:-)

    Anketa: "Kopou" Vás kovové části rámu při průjezdem pod vedením vysokého napětí?

    Ne
    10x
    7%
    0 0
    • BigKarel2  

      To je nějaká kravina ne?…abys dostal při průjezdu pod vedením ránu ne?

      0 0
      • robin!1  

        Kravina to rozhodně není a u většiny průjezdů pod 110kV nebo 400kV je možnost dostat ránu, protože v rámu se naindukuje poměrně velké napětí. Co se týče té rány, tak občas jsou to velké rány a třeba do toho třísla to bylo jak silné podnutí ostrým předmětem. Dokonce vím o situaci, kdy člověk ztratil na chvíli vědomí a těžce bez přirozených reflexů havaroval.

        0 0
      • Thomas  

        KRAVINA TO NENI ! Poprve jsem myslel ze mi neco dalo zihadlo , ale kdyz jsem dostaval dalsi a dalsi a zadnou havet jsem nenasel. Tak jsem nakonec seskocil z kola a upaloval pryc. Ted uz vim co to je. Jinak zrovna minulej ctvrtek jsem zase jednu koupil.

        0 0
      • Volf  

        Jak je trochu vlhčí vzduch tak to kope jako o život :-). Není to jako rána proudem, ale spíše štípnutí, ale cítit to je. Ale je zajímavé, že některá vedení to dělají a jiná ne. Naprosto přesně vím, kde dostanu ránu…

        0 0
    • Martin  

      mám vytipovaný místa s vedením VVN, kde mě rám kope.

      0 0
      • BigKarel2  

        Sem teda netušil…Takaže chápu to dobře…že ej možný fakt dostat ránu?

        0 0
        • Martin  

          fakt jo, nekecám :-)

          drtivá většina vedení je v pohodě, ale opravdu mám vysledovaný, že u pár konkrétních tras kolo kope – buď dostanu ránu nebo cítím protivný brnění

          0 0
        • Dumbíček  

          Ano je to normální jev. Nejedná se o ránu, rozdíl mezi potenciálu cyklisty a zemí, v tomto případě opravdu planetou zemí. :-) Naindukuje se rozdílný potenciál mezi dvěmi místy kde se dotýkáš kola. Typickým místem kde se potenciály vyrovnají a ty ucítíš štípnutí, pálení, je zadek a vnitřní strany sehen a pak prsty na na páce brzdy. Jev je to individuální, někdo je citlivější, vodivější, jiný ne. Co mi ale nejde dohlavy, jaktože není celé hliníkové kolo vodivě spojené. Hold ložiska v hlavovém složení asi nevodí moc dobře.

          0 0
          • robin!1  

            Tak je jasné, že ránou jsem myslel, vyrovnání potenciálů jezdce a kovové části kola do které se pod vedením indukuje el. napětí. Kolo vodivě pospojované bude, ale suché pláště kolo neuzemní a izolují ho od země.

            0 0
            • quak  

              i mezi sebou je nevodivé, třeba mezi řiditkama a rámem…

              0 0
              • zichis  

                to si schválně zkusím ;-) ale očekávám že to poteče. Ptž ikdyby to nešlo přes moje zarezlé ložiska v hlavku, tak to určitě poteče přes lanka bowdenů.

                0 0
            • Dumbíček  

              Ano, ale to by jsi dostal „ránu“ jen pokud by jsi se nohou dotkl země. Tady jde o rozdílný potenciál mezi řidítky, sedlem a pedály. To jsou tři body kde se dotýkáš kola.

              0 0
              • robin!1  

                Řidítka – gumové gripy a rukavice, sedlo nevodivé (a o lyžinách jsem psal, že u starých kde byla menší vložka mě to kopalo, s novými nikdy) a pedále – mezi kufrem a nohou je dost umělé hmoty a gumy jako izolace. Takže já za běžné situace jsem od kola zcela izolovaný. Pokud se ovšem někde nedotknu jako dneska na nýtu na brzdě.

                0 0
                • Dumbíček  

                  S těma pedály máš pravdu, tam bude izolace dobrá, nikdy jsem do nohy nic necítil. Vždy prst na páce a stehno pod zadkem, tam si to prostě cestu po zpoceném sedle najde. :-)

                  0 0
                • zichis  

                  „…izolovaný…“ no a to je právě tvoje neštěstí. Páč kdybys ses „ukostřil“ tak sice přes tebe pořád něco poteče, ale jen slabo takže nic neucítíš. (zkratovaný kondenzátor se nenabije)

                  0 0
                  • robin!1  

                    To není tak jednoduché, protože opravdu může dojít k tomu, že kolo nebude nabito na stejný potenciál ve všech jeho místech – tedy opět se může vybít přes jezdce a ten dostane ránu. Ovšem pokud by se jezdec držel za kovové brzdové páky, měl trvalý kontakt s lyžinama sedla a třeba ještě nohou se dotýkal rámu, tak pravděpodobně se potenciál vyrovná pro jezdce velmi poklidnou cestou a nikdy žádnou „ránu“ nedostane.

                    0 0
    • bikerrm1  

      čoveče,já sem myslél,že je to kravina než sem dostál taky,uplně sem se lekl

      0 0
    • bikerrm1  

      pozor za chvílu sem dojde marccooo a řekne ,že si lhář

      0 0
    • prvniodkonce  

      Nikdy nic, ale bojím se použít nové hadry :O

      0 0
    • nox159  

      jedine co me na kole koplo byla asi staticka elektrina, hodil jsem valce mezi futra a ta guma ktera je mezi tema valcema škrkala o koberec a jak jsem se tech futer chyl dostal jsem ranu, jak sem se na tom ucil tak to bylo v poho to sem se dotykasl cca co minutku (mala rana) ale pak jak jsem na tom jel cca 30min a potom se toho dotkl tak me to šlehlo jak prase :D

      0 0
    • Smazaný účet  

      mě se to stávalo na starých kolech celkem pravidelně při podjíždění 2 vedení. Vždy mě to prásklo do třísel o sedlo a je to fakt nepříjemný. Myslím, že docela pomáhá mít prst na brzdových pákách.

      Jinak teď co mám karbon rám jsem problém ještě neměl, ale je fakt, že jsem moc nenajezdil. No budu to muset někdy vyzkoušet.

      0 0
    • mamfpici  

      a ako rychlo musim ist aby som dostal tu ranu? mne sa to teda este nestalo a cele sa mi to akosi nezda

      0 0
    • Kubiczech  

      Tohle mi jako malýmu svišťovi říkal táta a já si dodnes myslel, že si ze mě dělal srandu… (:

      0 0
    • Peka  

      Taky jsem na starším kole dostával, ale pak se mi povedla docela vychytávka. Když se blíží vysoké napětí, tak se chytit kovových součástí co největší plochou těla a potom těch pár metrů projedeš a nic se nestane. Fakt mi to fungovalo. Na nových bajcích zatím nic :-)Vyzkoušejte a dejte vědět.

      0 0
    • Mamut  

      Dnes som dostal 3×. Kope ma to iba pod 220kV alebo 400kV, ale zato poriadne. Do vnutornej strany stehien, ak sedim na sedle. Je to asi ako kusnutie cerveneho mravca, ale za 1s to prestane. Na juh od Prahy vedia jenda 400-ka – Seberak – Dolni Brezany – Zvole. A okolo je aj 220kV. Robi mi to na ocelovom aj duralovom rame.

      0 0
      • Honza729  

        Aha, tak tím to je…

        0 0
        • scoty  

          Co kdybys to v rámci terapie taky vyzkoušel. Za tímto účelem bych byl ochoten ti zapůjčit své staré ocelové kolo.

          A pokud by se ti snad konečně rozsvítilo, tak ti ho nechám..prevence je důležitá..;-)

          0 0
    • jIrI___  

      Tak tohle slyším poprvé v životě a asi se mi to nikdy ani nestalo.

      0 0
    • Krys  

      Už som niekoľko krát dostal ranu od lyžín sedla. Vždy to bolo v lete, keď som bol dosť spotený.

      0 0
    • JakubCh  

      Takhle, mám kousek za městem 2 taková místa. Na crossu jsem se BÁL tam jezdit !!! Chytal jsem se jenom za gripy na řidítkách, nohy co nejdál od kola – a bylo hliníkové ! Byla to pokaždé šleha jak vrata. A ne, že bych něco někde četl, prostě jsem jel a dostal pecku. Až pak jsem zjistil, že prý nejsem sám. Děda je elektrikář, nadává mi, že to je blbost…no, já tu „blbost“ xkrát cítil. Včera jsem tam jel poprvé na novém MTB, taky hliník…už jsem toho měl dost po štrece, rezignoval jsem…a ono NIC ! Takže nevím, otestuju, jestli nemělo vedení rádo jenom Kellyska Axiska :)

      0 0
    • goofy  

      Jo je to docela sranda. Hodne taky zalezi na relativni vlhkosti vzduchu mi prijde. Ale jinak za barakem mame pole, kde jde VV, a tam to byvala vzdycky sranda. Motyky, kolecky, ryce, atd atd. Vsechno pri lehkem dotyku pekne vrni :-) Pekna je vysoka trava jenom v kratasech nebo sandalech, to taky dobre prokope. :-) Ale taky to asi trochu zalezi na danem cloveku, protoze me treba kopalo hodne, tatku prakticky vubec…

      0 0
      • royal  

        Trosku OT: kamoska co zvlada nachazet ctyrlistky takrka kdekoli kde ten „jetel“ roste do minuty (ja jsem zatim nenasel ani jeden) rika ze pod VVN je jich vzdycky nejvic ;-)

        0 0
    • Scully  

      Mě pravidelně kope silnička, ale ve stejným místě bajk nikdy.

      Řeším to tak, že se držím pod prujezdem drátu za páky a tím se to napětí nějak přenese a už to nekope.

      0 0
    • Spock lone wolf  

      Nejenom ránu, pod 400 kV jde i rozsvítit zářivka, jen při držení v ruce.

      Při čekání na vlak na nádraží se střídavinou jsme se zas bavili tak, že si člověk od druhého stoupne o trochu dál, natáhne se k němu a přejede mu prstem okolo obočí, ucha ap. Když člověk není dobře odizolován botama, je tam ta elektřina cítit, za doprovodu pro někoho ne úplně příjemného jemného zvuku.

      0 0
    • ememem  

      pokial je to fakt a asi je lebo to potvrdzuju viaceri a prveho uz bolo tak si osobne myslim ze je to hruby konstrukcny nedostatok alebo skor nieco zle prevedene. to je predsa absolutna blbost aby si pri prechode popod vedenie dostal ranu len za to ze sa pri tom dotykas nejakeho kovu. akoze ked bude babka na poli s motykou tak ju bude pravidelne nakopavat? alebo pojde in na prechadzu s palicou, uz robia take perne skladacie hlinikove, a ked bude mat pri tom srdcovy strojcek tak sa moze rovno ist zakopat. ako fakt by ma zaujimalo stanovisko niekoho co sa v tom vyzna.

      0 0
      • StuntJ  

        Proč by ne ? jde o elektrostaický jev, kdy vzniká eektrostaické pole mezi vodičem a zemí. Občas jsou VVN veden snížena a elektrostatické pole může být vyšší. 400kV už není sranda.

        0 0
        • ememem  

          to mi je jasne ako, prave preto si myslim ze je to neakceptovatelne. snad na to je nejaka norma a pod. zato hovorim ze by ma zaujimalo stanovisko odbornika.

          0 0
          • StuntJ  

            Jednoduše jde o to že směr k zemi klesá se čtvrcem intenzita elektrického pole. Takže na zemi je teoreticky nula, metr na zemí se do kovových částí pomocí elektrostatiky nainduje například 1kV, dva metry nad zemí už je to například 25kV atak dále až se dostanem k vedení 400kV. Všechno záleží na místních podmínkách a počasí, vlhkosti vzduchu apod. Jednoduše se nabíjejí předměny ze silného elektrostatického pole. Pokud člověk projde pod vedením, maximálně se mu zježí vlasy a nic se nastane. Ale pokud sáhne na nějaký nabitý předmět, lidské tělo uzavře okruh a náboje se vybije do země. Jde o velice malé proudy a člověku by neměl ublížit. Tohle se stává za velice suchých období, kdy vzdušná vlhkost dané potenciály „nezkratuje“

            0 0
            • Pison  

              V postatě si to řekl přesně, jen ten konec je opačně. Právě za suchých dní, nízké vzdušné vlchkosti, se výše napsané neděje…

              0 0
              • StuntJ  

                Hmm myslím si že ne, voda ve vzduchu působí jako vodič a mohla by případné rozdíly potenciálů svést. Kdežto suchý vzduch je jako izolant a věci se mohou vklidu el.staticky nabíjet, aniž by je něco vybilo. Ale možná se pletu, škola je už dávno zamnou a já si už prd pamatuji :o)

                0 0
                • Pison  

                  Ano, správně, vlhký vzduch má menší izolační schopnost, tedy vyšší vodivost. Tím pádem se tebou správně popisované vrstvy indukovaného napětí dostávají snáze a dále od vodiče vvn. Tím pádem se vrstva 25kV nachází už třeba těsně nad zemí a biker s kolem se do ní dostane…za sucha je ve třeba dvou metrech a biker jí mine…

                  0 0
                  • StuntJ  

                    To je pravda, ono to che určitou hladinu vlhkosti a pak to dělá divy :o). Sucho není určitě 0% vlhkosti …

                    0 0
              • Mamut  

                Vcera bolo 25–30% vlhkost a stipalo to pekne.

                0 0
                • Pison  

                  No ono to nesouvisí jen s vzdušnou vlhkostí, ale i třeba se zemnící schopností půdy v daném místě, s výškou vodičů v daném místě, s teplotě vzduchu, momentální zatížení sítě vvn, atd.

                  0 0
      • Smazaný účet  

        vím minimálně o 4 lidech, kterým se to na jedné cyklostezce pod 400 KV vedením stalo/stává, takže fake to není.

        0 0
    • marapara  

      to chce karbon :)

      0 0
    • maajkee  

      Zajimavý, nedávno jsme četl tohle vlákno a říkal jsem si, že je to blbost a ve čtvrtek při cestě z HK do orlickejch, v jednom místě jedu a štíp do stehna a zase a zase, jsem se začal ohánět, myslel jsem že je to nějakej brouk nebo co :)

      otočil jsme se na přítelkyni a ta říká ááu, něco mě štípe, kouknu nahoru nad nás a vidím velký vedení vysokýho napětí :)

      fakt nářez :)

      Pokud by měl někdo zájem vyzkoušet, je to přímo tady

      0 0
    • Nikola  

      Tak já jezdím na MTB pod násobným vedením, kousíček od sebe jsou vedení 400kV, 110kV a 22kV za jakéhokoliv počasí a kromě většího či menšího bzučení (drátů) nepozoruji naprosto nic :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.