Proč já jsem sem jenom lezl? :-)

203 nepřečtených
  • RichP

    Ahoj všichni,

    kdybych neobjevil BF, tak spokojeně jezdím nadále své 20 let staré 26" HT, ale teď holt červík hlodá. Pominu teď fakt, že si nedokážu utřídit myšlenky a v tuto chvíli se ani neumím rozhodnout, které kolo pořídit dětem, ale uvažuju prostě i nad odměnou pro sebe, takže ano, i po pročtení fóra je tu zase nesmírně originální téma výběru kola:

    • Věk 39, výška 182, váha cca 73kg, inseam cca 83 cm.
    • Delší výlety nad 50km zřídka/o víkendu nebo přes léto v Beskydech. Většinou si jdu spíš po práci na chvíli vyčistit hlavu.
    • Nejvíc mě to baví v lese, ale nevyhnu se ani asfaltu při přesunech. Žádné velké skoky a ultratěžký terén, ale rozbité a lesní cesty celkem často a rád :-)
    • Nehledám tedy vyloženě XC, ne Enduro, takže jsem z toho vyvodil, že nejrozumnější bude nějaký trail.
    • Max rozpočet cca 40, s přivřením obou očí a prodejem ledviny snad i 45. Když by to mělo být zase HT, tak spíš do 35 max.

    Začínám uvažovat nad fullem, protože teď bych ještě měl energii ho využít a bavilo by mě to, ale v rámci rozpočtu nejspíš nedosáhnu na nic, co by dávalo extra smysl (nebo ano?) a od kola čekám, že mi nějakých 10–15 let vydrží zase a jelikož nemám žádnou dosavadní zkušenost, nevím, jestli levný full není oproti HT spíš zdroj problémů než výhoda.

    Pokud full, tak bych uvažoval nad těmito:

    Canyon Neuron AL 6.0

    Kona Hei Hei 2019

    Orbea Occam TR H50

    Možná snad i Giant Anthem

    Pokud HT, tak asi:

    Grand Canyon AL 8.0 2019

    nebo zůstat u XC a jít do Orbea Alma , která se mi líbí už dlouho.

    Ideální by bylo to jet někam vyzkoušet, ale vzhledem ke karanténě není aktuálně kam a ne všechno mám úplně po ruce, tak zatím vybírám virtuálně.

    Pokud jste se prokousali až sem, máte můj obdiv za trpělivost. Já ji přestávám mít sám se sebou :-)

    Anketa: U většiny kol jsem na hraně M a L - po jakém rozměru se spíš dívat?

    L
    14x
    50%
    M
    0x
    0%
    • Pán z Dubu  

      U Grand Canyonu pneu šíře 2,35“, teleskopická sedlovka, HA 68,5° a 120 mm zdvihu vidle znamenají oproti 20 let starému 26eru znatelný posun ve vlastnostech do terénu. Se 73 kg tělesné hmotností se budeš muset fakt odbrzdit, abys využil potenciál stroje.

    • Bokec  

      Za me rozhodne Cayona.

    • palo7  

      Větve ceně když full, tak jedině bazar. Jinak ten Canyon, ale ja uz bych nechtěl 2×

      • RichP  

        V podstatě se mi potvrzuje, co už jsem si myslel. Mně by asi 2× nevadilo, ale nový 2020 GC 8.0 je za 35 a už je 1×12, tak možná počkám, až se přežene corona a zkusím něco projet, abych se mohl rozhodnout, jestli má smysl do toho investovat. Věřím nicméně tomu, že přechod z 26" ht na v-čkach by byl znatelný 

        • JachymP  

          Smysl to má určitě, když už o tom takto přemýšlíš, tak to určitě oceníš. Neboj se XC, zde na BF je samozřejmě každý machr, ale fakt je, že v opravdu pořádným terénu se v tvojem věku dokáže naučit málokdo. Ale stejně je fakt, že na fulla je to málo peněz. Ne že by to nešlo, ale na tvojem místě bych bral ten Grand Canyon a to klidně i ten letošní, za 34t to je solidní nabídka. Pokud na kole chceš opravdu jezdit, tak nemá cenu šetřit. Velikost spíš L, to bylo dřív že velký kola jsou neohrabaný, dnes už to většinou neplatí. Taky jsem si tím vývojem prošel.

        • palo7  

          Pak vezmi ten loňského Canyon

    • Marušák  

      Na Tvém místě bych si nekomplikoval život a šel do normálního HT 29. Podle Tvých preferencí nevidím důvod pro fulla ani pevňáka s teleskopem. Za 40 už budeš mít pěkný kolo. Jestli jezdíš Beskydy potřebuješ lehké převody tzn. že při volbě 1×něco Ti pak bude chybět do rychla. To je ale hra na kterou jsme víceméně všichni přistoupili:-).

    • zirecek  

      HT 29ku od Canyona s 1×12.

      Objemnější pláště dle chuti.

      Na vše nemusí být full, je to teď hodně módní vlna.

      • tom xtr  

        Sice úplně nesouhlasím s „full je teď hodně módní vlna“, ale s výběrem podle preferencí a fin. limitu určitě ANO.

        Velikost určitě L (mám proporce ± stejné).

    • Tom-T45  

      Mám od podzimu Konu Hei Hei. Vybral jsem ji hlavně kvůli geometrii rámu (chtěl jsem co nejdelší a co nejnižší hlavovku) a zatím spokojenost. Něco jsem na ní povyměňoval (sedlo, představec, řídítka) a předělal jsem ji na 2×11. Počítej, že bys na ní musel poladit převody, má převodník 28z a kazetu 11/42.

      Je samozřejmě línější do kopce než HT, ale o to větší sranda je z kopce dolů.

    • Indian  

      Ta Orbea je krásné kolo za ty peníze. Jen nechápu proč ten smyk?!?! Místo nej mohly být třeba o třídu lepší brzdy.

    • Potkan007  

      V profilu mám dvě kola, jedno je RB Bandit 475 (řekněme kategorie jako Neuron) a druhé nově Grand Canyon 2019, přesně ten z odkazu v dotazu.

      Hodně záleží, co máš v plánu a kde jezdíš. Pokud si pořídíš schopné celoodpružené kolo, počítej s tím, že se ti dost změní preference terénu, protože co byl na starém 26" HT adrenalinový zážitek roku, to bude nově na úrovni jízdy po dlažebních kostkách, takže začneš jezdit jinam, budeš vyhledávat náročnější terén. Tímhle jsem si prošel, z „univerzálního“ Bandita jsem pomalu po krůčkách udělal kolo, které snese větší terén, ubrzdí prudší kopec. Jenže potom začneš zjišťovat, že když se chceš jen tak v klidu projet, ať už sám, nebo s partou, tak je to neefektivní na šlapání, těžké.

      Pak jsem si na zimu pořídil HT a zjistil jsem, že když si člověk pořídí takové kolo, jsou najednou zábavné i lesní pěšinky, které už mi připadaly na fullu nudné a vhodné tak akorát pro přesun. Proto jsem teď ve slevě pořídit toho Grand Canyona a jsem nadšený. Když chci vypadnout na kolo jen tak na hodinku po práci, je to jasná volba. Je svižný, když šlápnu, tak hned jede, nemá potřebu se nejdřív zhoupnout na tlumiči. Běžné lesní cesty jsou zábavné. Jestli chceš trávit víc času v lese v horším terénu, než aktuálně, pořiď full. Pokud chceš kolo méně náročné na údržbu (bez tlumiče, bez ložisek v zadní stavbě), svižné na obyčejný cyklovýlet, zábavné v terénu a neláká tě výrazně těžší terén, než teď, pořiď HT. Dvojnásob v této cenové hladině, kdy vybíráš mezi prvními použitelnými full modely a slušně osazenými HT modely.

      • RichP  

        Moc děkuju – přesně tohle mi hodně pomáhá se posunout v rozhodování dál.

        Teď si s lesními stezkami celkem pěkně vystačím a nikam do bikeparku se nechystám. Spíš sem tam nějaký trail. Takové ty pidiskoky do koryta po lesních strojích nebo přes nějakou nerovnost nebo kmínek stromku (záměrně nepíšu kmen, protože žádné padesátileté duby to fakt nejsou) zvládám i na tom svém současném exponátu s Včky a pružinovkou, ale kdyby to bylo na novém kole lepší a zábavnější, tak by to smysl mělo. Navíc jako otec od rodiny se musím trochu snažit vrátit z vyjížďky v jednom kuse, takže do těžšího terénu se úplně nezbytně nechystám. Snazší a levnější údržba se taky hodí.

        Když si to shrnu, asi jsi to vystihnul docela přesně. Hledám kolo převážně k tomu, abych se jel projet po práci na hoďku-dvě-tři, na výlety a občas se jít svézt někam na trail. Ne tedy čistokrevné XC, ale něco s trochu trailovými geny, což by ten GC mohl splňovat fakt pěkně. Vypadá to teda, že fulla nejspíš pustím z hlavy a půjdu do nějakého slušného HT. Aspoň rodinný rozpočet nebude tolik krvácet :-)

        • danielh  

          Za mne ta Orbea occam full, vymenil bych akorat brzdy za nejake Deore 6000+ kotouce sm-rt76–86 a jezdil bych. Prevody 2× 11, pro mne super, jednodekl bych nechtel i kdyz je to ted strasna moda.

      • K2  

        Přidávám se k názoru výše.

        Posledních cca 25 let jezdím na fullu (aktuálně Spectral 150/150) a nedám na fully dopustit – v terénu je to ta správná mašina!

        Full mi ale přijde na ježdění s dětmi po cyklostezkách těžkopádný a trochu se bojím, aby mi ho někde při kupování limonády neukradli

        Zvažoval jsem gravel,. ale nemám rád berany, Tak jsem si pořídil lehkou 29 s pevnou karbonovou vidlí a cross/gravel pláště a otevřel se mi jiný svět ježdění na kole:

        Po asfaltu a lesních cestách to sviští jako raketa.29" proti 26" slušně žehlí i jen velikostí kol – využívám obě kola a užívám si je

        Pokud bych nebyl fanda do těžšího terénu, tak si dokážu představit lehkou HT 29" s zamykací vidlicí (na asfalt)

        Nemám zkušenosti s XC fully – nedokážu posoudit (ale překážky v závodním XC začínají být technicky náročné)

        Za sebe bych doporučoval otestovat trailový full + 29 HT a pak se v klidu rozhodnout.

        Ze své 26" můžeš poskládat něco pro děti

        • RichP  

          26" si nechám na nákupy a pojížďky kolem komína, ať mám něco, co nebudu mít strach nechat zamknuté před obchodem. Na nákup dětského kola se chystám, ale s mojí rozhodností mezičasem taky nejspíš dorostou do 29" :-)

          Jinak otestovat by bylo ideální, ale teď není kde, tak leda počkat.

    • Lukas1976  

      Pokud kolo nepotřebujte hned, tak počkejte, 100 půjdeme do recese a kola aby šla na odbyt budou s cenou dolů. .

      • RichP  

        Hned to mít nemusím.. Může to tak dopadnout, pokud bude poptávka opravdu výrazně váznout. V případě dlouhotrvajících karanténních opatření, to může zasáhnout zejména letošní sezónu a prodejcům tak možná zůstanou na skladě letošní modely, kterých se budou chtít zbavit. Dlouhodoběji to může ale vypadat trochu jinak. Zejména u Canyonu, kde bude výchozí cena v EUR. Českému hospodářství a vládě bude slabá koruna vyhovovat kvůli podpoře exportu, takže čekám, že ČNB bude kurz držet pěkně vysoko. Druhak – cestovat se příliš nebude a nevyplatí, takže třeba lidi přijdou na to, že je lepší zůstat doma a pořídit si namísto dovolené nové kolo. :-)

        • Marušák  

          Přesně tak. Předpoklad, že přijde nějaká „recese“ a s ní obrovské slevy na jízdní kola je neskutečný blábol. Už proto, že dnes nikdo nevyrábí téměř vůbec na sklad a už vůbec sklady nedrží prodejci. To se netýká jen kol, ale všeho. V současnosti je úplně opačný problém a tím je dostupnost kol obecně, hlavně těch dražších. A třeba Canyon, který staví na systému předobjednávek je typický důkaz.

          • zirecek  

            Nech to plynout, ono to nějak dopadne. Dynamická doba přeje odvážným. Těžko něco předpovídat. Lidé možná budou mít chuť zase užívat, co teď nemohou prožívat. Když se vhodně nakopne ekonomika, může to vystřelit nahoru celkem rychle díky chuti spotřebitelů.

            • theedge  

              No pokud média budou lidi masírovat výplody rádoby ekonomů kteří se chtějí za každou cenu zviditelnit s tím, že bude 30 % nezaměstnaných, tak se ta chuť utrácet moc nenakopne …

      • Singlespeed  

        Zajímavé je, že během poslední oficiální ekonomické recese šla u nás kola na odbyt nadprůměrně dobře, žádný pohyb cen dolů se nekonal a prodejci si mnuli spokojeně ruce :-).

    • TJK  

      sorry za OT … ve tvym pripade nelez na Chronomag.cz :-DD

    • mirage  

      Ktery picus prisel s tema velikostma ramu M – L.. Jak byli lidi blbi u palcu a cm, tak tady jim musi s toho jebnout. Kazdy vyrobce ma jinak M a jinak L.

      • novas752  

        To počkej na Specialized velikosti S1 až S5. :D

        Jinak všechno je to v podstatě stejný, číselná velikost značí jen výšku sedlové trubky = stejně jako značení „SML“ je to samo o sobě nic neříkající.

        • mirage  

          Jo, ale 44 cm nebo 17" ma nekdo M nekdo S. U tech cm a palcu se mam aspon trochu od neceho odrazit. U „S M L“ se neni od ceho odrazit.

          • JachymP  

            Je to kvůli tomu, že geometrie mtb kola se za posledních 10 let tak vyvinula a hlavně rozrůznila, že určovat velikost jen podle sedlové trubky už ztratilo smysl. Jinými slovy stejně velká sedlová trubka u různých kol je určena pro různou velikost bikerů. Týká se to hlavně fullů, tak se od toho upustilo i na HT. Důležité parametry jsou k tomu ještě reach, stack, úhel hlavové a sedlové trubky, stopa atd. Viz třeba tady https://www.dolekop.com/…kladni-pojmy Tak proto.

          • novas752  

            Jenže v dnešní době teleskopek a hodně nízkých rámů je nesmysl to takto značit.

      • RichP  

        Zpětně uznávám, že to asi nebyla úplně vhodně položená otázka takto do ankety, ale na druhé straně je vždycky možnost to v anketě neřešit a napsat doporučenou velikost ke konkrétnímu typu kola.

        Teď třeba zrovna řeším to, že jsem z mého pohledu hodně na hraně velikostí. Po několikerém přeměření mé maličkosti jsem nakonec dospěl přesně k rozměrům – výška 181,5 cm a inseam 84,5 cm. Třeba kalkulátor u Grand Canyonu zarputile doporučuje M až do chvíle, než člověk zadá výšku aspoň 183.

        U GC je střední výška u M 799mm, u Lka pak 830mm

        U Exceedu by to bylo M 791mm a L 821mm, takže kdybych vybíral tento model, tak tam bych se spíš přikláněl k Lku oproti kalkulátoru, ale u toho GC je to dilema.

        • Marušák  

          Mám to podobně. Měřím 183, což je myslím dnes taková běžná „konfekce“ přesto jsem vždy při výběru kola na hraně velikostí. Obecně to dopadá tak, že spadám do té „vyšší“ kategorie, ale o fous což úplně ideál není…

      • Marušák  

        Protože v dnešní době rozdílných koncepcí rámů je samotná délka sedlové trubky pouze jeden z ukazatelů velikosti rámu. Z tohoto pohledu je úplně jedno jestli někdo čísluje nebo písmenkuje, protože je třeba brát v potaz celou geo rámu. Že se v tom pak někdo nevyzná je logické…

    • p@X  

      Ještě můžeš vystoupit! Ušetříš spoustu času, peněz a nervů.

      • RichP  

        Jo, to je fakt, ale věřím, že tu nadsázku většina lidí pochopila 

        • p@X  

          Ze mě zůstal jen uzel nervů, jediný majetek 2 hajtry, který stály asi 2× tolik, než potřebuji, prodejní cena mizivá.

          • RichP  

            :-) mě naštěstí v rozletu brzdí ostatní rodinné výdaje. Až udělám na jaře servis na autě, tak mě to možná přejde úplně, ale zatím mám roupy :-)

    • RichP  

      Byl by hodně velký úlet jít při všem, co jsem popsal do Exceedu 5.0. ??? Je teď za hodně zajímavý peníz. Mám trochu respekt z toho carbonu, ale sedačku už nevozím a mělo by to vydržet to samé zacházení, co ten hliník ne? Časem bych možná dokoupil teleskopku, když by mi chyběla. Co vy na to? Je to ptákovina?

      Jinak radši počkám až bude nějaká akce na aktuální 2020 Grand Canyon 8.0 nebo Orbea Alma – ideálně M50 (já vím, že to není trailové kolo, ale je to taková moje srdcovka, tak bych jí to odpustil :-))

      • novas752  

        Hledáš kolo tak trochu na trailové ježdění ale přemýšlíš o z podstaty ostrém XC hardtailu? No nevím úplně. :) Navíc to má zoufalý brzdy a vidlice taky neni v ostřejšim terénu nic extra.

        Na trailování bude lepší ten Grand Canyon, za stejný prachy poletí GC AL SL 8.0 z kopce dolů mnohem lépe, má to mnohem lepší vidlici, teleskop, lepší řazení, za cenový rozdíl si tam vyměníš brzdy, který jsou taky trochu slabší, a budeš dobrej.

        Jestli plánuješ jezdit i vyloženě rozbitější terény častěji – například Rychlebky, Trutnov a podobné přírodní, chtělo by to fulla.

        • RichP  

          Díky – jen potřebuju 100× ujistit, pak postrčit správným směrem, pak nakopnout, třikrát se vrátit, abych se znovu ujistil. Takový ztracený případ :-D

          Jinak jsem si už aspoň úspěšně ujasnil, že na to, co jezdím a plánuju jezdit fulla nejspíš fakt nepotřebuju.

          • theedge  

            Přesně jak píše novas752. A není to vůbec o karbonu nebo hliníku jak ty píšeš – to je úplně jedno. Možná bych se ještě podíval na nějaký ještě víc trailový HT s víc položenou hlavou a i30 ráfky. Ale žádnej průser ten GC není.

            Chtěl jsem ti doporučovat samozřejmě fulla, protože full je jinel level MTB, ale 40k je tragicky málo.

            • JachymP  

              Ano geometrie je určitě důležitější, geometrie určuje faktor zábavy – musíš se trefit do toho co chceš jezdit. Podle mě ale ani exceed není zlá volba – jen tě to ježdění zkrátka bude bavit na jiných místech než s Grand canyonem.

              Nesouhlasím ale hliník vs karbon. Já už bych se na hliník na HT nevracel ani za nic. Ale možná se dá ten hliník vydržet na 2,6+ pláštích… Na menších rozhodně ne, já se už nechci nechat naklepávat…

              • theedge  

                Jel jsi někdy na fullovi ? Když sednu na jakýkoliv HT tak naklepává a to tak že hodně. Možná jsou nějaké malé rozdíly Alu vs. karbon, ale v porovnání s fullem je to minimální rozdíl.

                Pokud to nechce na XC závody a chce jezdit traily pro zábavu jak psal nahoře, tak za mne Exceed JE zlá volba – je to čistě chrtí kolo. 100mm vidlice se sklonem 69,5° je dneska z pohledu nějaké zábavy v terénu mimo.

                Pokud chce fulla ale nemá na něj, tak bych se díval na nějaké opravdové trailové 29 HT – položenější HA, slušná vidlice 120 – 140, samozřejmě teleskop, i30 ráfky pro použití gum 2,4 – 2,5.

                už se taková kola začínají objevovat. Myslím si že na takovým kole si užije hodně zábavy a přitom to i slušně pojede.

                Kola jako třeba Dartmoor Primal 29 ( na BF jich tu je dost )

                https://dartmoor-bikes.com/…imal-29-2020

                Pro info jak takový ultimátní HT může vypadat:

                https://www.norco.com/…rrent-ht-s1/

                • RichP  

                  Ahoj, závodní ambice opravdu nemám. Většinově mi jde o to jet se po práci na pár hodin někam projet do lesa a pak by to taky mělo zvládnout výlety, včetně rodinných. Vypadá to, že nakonec hledám takový univerzál, který slušně pojede, ale zároveň se na tom člověk může svézt i trochu zábavněji. Musím si přiznat, že těch vyloženě trailových zážitků bude asi nakonec přece jen míň než přesunů a výletů.

                  Bohužel jsem neměl možnost nic projet, abych řekl, co mi sedí, ale mějte na paměti, že přecházím z 20 let starého 26" HT s V-brzdami, takže cokoliv pojede líp a bude zábavnější bude plus :-)

                  Fulla pouštím z hlavy – není to rozumné v cenové relaci o které uvažuju.

                  Z toho, co tu zatím padlo, tak se mi líbí nejvíce ten letošní Grand Canyon 8.0, fajn vypadá i ten On-One Scandal, ale při současném kurzu už je myslím lehce nad rozpočtem. Na Dartmoor Primal ještě mrknu. Rock-Machine – hmm, no, možná by to byla cesta, ale nějak jim nemůžu úplně přijít na chuť, byť výhoda dostupnosti a domácího nákupu hraje v jejich prospěch.

                  • danielh  

                    Ja bych spis vypustil z hlavy HT, na kazdem hrbolu se zvedat ze sedla aby me to nekopalo do zadku, jako fakt to je zabava jak pojd na mne z boku :-) Ta orbea co tam mas za 39990 neni zla krome brzd, a 14–15 kilo vazi i fully ktere stoji 70–100k, bohuzel nevim proc.

                  • theedge  

                    Proti 20 let starýmu HT 26 bude každý kolo bude velkej posun – jde jen o to aby to byl posun tím nejlepším směrem. Ono pokud na to budeš mít správný kolo, tak tě ježdení trailového typu ( a tím nemyslím jen umělá trailcenta ) začne víc bavit. Začneš to pro zábavu v tom lese vyhledávat a ten objem tohoto typu ježdení právě vzroste. Jakýkoliv slušný trailový HT bude na přesuny a výlety které popisuješ naprosto bez problémů. A díky své trailové víc agresivní geometrii s ním bude v lese větší zábava.

                    Hlavně si dávej pozor aby to mělo teleskopickou sedlovku … bez toho bych nebral nic.

                    Koukni na ten Dartmoor Primal 29. Ten rám je za slušný peníze a buď bych si poskládal komponenty sám a nebo oslovil nějakého stavitele. Mohlo by z toho vzniknout fakt slušný kolo do lesa.

                    GC 8.0 není zlej, ale je tak trochu na půli cesty – hlava jen 67,5°, 25mm ráfky který už nejsou ideální pro širší gumy.

                • Gwaihir  

                  SORRY, TORRENT HT S1 MOUNTAIN BIKE IS NOT AVAILABLE IN CZECH REPUBLIC

                  • Auditor  

                    Taky u okazu thedge psal: „Pro info jak takový ultimátní HT může vypadat

                    • Gwaihir  

                      No a to mě zajímá a místo kola jsem viděl jen tu hlášku :(

                      • RichP  

                        Tady se dá na něj podívat třeba. Asi super kolo pro svůj účel, ale nelíbí se mi. Na vzhledu se sice nejezdí, ale znáte to…

                        • theedge  

                          Jo tak to jsem dal jako priklad kam to smeruje.

                          Co se tyce geometrie (HA 64st. je uz dost), robustniho osazeni atd.

                      • Gwaihir  

                        Už jsem to objevil…

                • JachymP  

                  Ano já jezdím na fullovi a jezdím i na HT. Baví mě oboje, full je zábavný v terénu, HT je zase zábavnější na jednodušších cestách a tím že má kratší rozvor a prudší hlavovku tak je hravější v zatáčkách. Co se týče HT, já si přesně pamatuji ten pocit, když jsem z ocelového HT přešel na hliník HT (vyklepanost, ale zvyknul jsem si, lepší záběr) a taky když jsem přešel z hliník HT na karbon HT (pohodlíčko, ale bez kompromisu v záběru) i když jsem sednul poprvé na fulla (megapohodlíčko a perfektní grip). Samozřejmě že kdybych měl volit jen jedno kolo tak by to byl full. Jenže při tomhle rozpočtu nemá cenu kupovat fulla… Nemám nic proti položenější HA, mě jsou ty trailové HT sympatický, jako kompromis když nemáš k tomu fulla je to dobrá volba. Jen říkám, že dobrá volba může být i Exceed – protože není trail jako trail. Chce si to prostě pár kol zkusit.

                  • theedge  

                    Tak na trailovým HT předpokládám objemnější gumy s trošku větším gripem který toho dost poberou ( cca 2.4 – 2.5 ) a vidli s vyšším zdvihem a trošku mekčím chodem než na XC raketě. Moc nevěřím že na takových gumách poznáš zásadní rozdíl mezi materiálem rámu pokud je nebudeš mít nabouchaný na 3bary.

                    Nemá peníze a tak je pro něj zbytečný utrácet za karbonovej rám a je lepší to investovat do lepší vidlice, kol, pohonu, brzd, sedlovky …

                    Moc trailových HT v karbonu jsem zatím neviděl.

                    • JachymP  

                      Já s tebou souhlasím že na trail HT stačí hliník, gumy a správný tlak udělá pro pohodlí hodně. Ale ty 2,5" gumy na 29" taky něco váží a při akceleraci je to znát. Když už je roztočíš, tak dobrý, ale zkrátka ta zábava je s tím hlavně ve větším terénu. Na jednodušších cestách je to až moc tankovitý.

                      Proč myslíš, že se těch XC HT prodá víc než trail HT? Je to kvůli tomu, že sweet spotů XC HT je prostě víc když vezmeš kde průměrný biker jezdí a to i zde na bikeforu. Takže za mě je nejlepší si to sám vyzkoušet a pak se rozhodnout.

                      • theedge  

                        Jasně že 2.5 guma něco váží, ale zase tlumí a mají grip. Nikdo tě nenutí je tam vozit. Ale máš tu možnost když chceš jít zablbnout do terénu. Když budeš mít úzký ráfky a úzkou zadní stavbu tak tam nic než slupky nedáš.

                        Za mne kombinace Rekon 2.4 zadek, HR II předek je na takový trail HT kolo ideál – každej si to obuttí samozřejmě může posunout víc do XC nebo endura. Viděl jsem na takových HT i DHR II / DHF … záleží na každým kde chce jezdit.

                        Co je to průměrný biker ? Silničář na MTB výletě, Výletník-turista? XC chrt ? Trailista ? Endurista ? DH ?

                        XC HT se nejvíc prodávají protože tu jsou 10 let pořád stejný, jsou hodně levný ( tomu taky odpovídá osazení ), dobře dostupný a výletníkům to stačí. Mají to nakoupený všechny rodinky.

                        Nicméně z dnešního pohledu jízdy v terénu je klasické české XC HT, které se válí všude na krámech pouze lehké výletní kolo.

                        Trail HT je nová vznikající kategorie pro daleko užší skupinu lidí, kteří ale vědí co chtějí.

                        • novas752  

                          Do kamene tesat, přesně tak.

                        • Aussig  

                          Jojo… a potom se tátové diví že je bolí záda po výletě na novém moderním HT. Je to marný, je to marný.

                          • theedge  

                            Tak záda je asi bolí tím že mají třeba blbej posed a slabý tělo. Na kolo sednou jednou za měsíc a pak se strhají.

      • Gwaihir  

        Asi jak psali kluci výše. Mám Exceeda a na traily to není žádný zázrak. Ale jinak jede parádně. Jde o to, co budeš jezdit. Pokud hodně cyklostezky, tak exceed povalí líp. Musíš si ujasnit, co chceš, což je těžké – doteď to pořádně nevím :)

    • Sulka  

      ON-ONE SCANDAL?

    • Anna69k  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • RichP  

      Ať máte představu o současném náčiní.

      • RapMan  

        hele na rovinu. Už nejsi nejmladší (stejně jako já), máš rodinu, v důsledku jsi rád, že se vůbec na kolo dostaneš (stejně jako já) a já když se na kolo dostanu, tak chci hlavně jezdit a netajdrlikovat po lese, a cítit že to jede. To jsem si ujasnil před koupí a koupil XC kolo a jsem rád. V době kdy je na mě závislá rodina bych se na nějaký traily a větší rizika vybodnul, případně nějaký lehčí se dají i na tom XC kole, ale opačně by mě to štvalo, se pořád tahat se zbytečně těžším kolem, který by tolik nejelo…

        • V0jtisek  

          Pod to bych se podepsal :)

        • novas752  

          Na druhou stranu, i lehký trailový hardtail (jako třeba ten Grand Canyon) pojede lépe než to aktuální kolo. Bude to pohodlnější a zábavnější.

          A o hmotnost při rekreačnim ježdění vůbec nejde, o kilo lehčí kolo ušetří na 20 minut dlouhém kopci zhruba 10 sekund, mizivý rozdíl.

          • V0jtisek  

            asi vse pojede lip a bude to zabavnejsi :), ale s tou hmontosti uplne nesouhlasim…

            • JachymP  

              Na podzim jsem zhubnul 3 kila a to bylo sakra znát. Jezdil jsem na stravě samý PR. Bohužel, teď už jsou 2 kila zase zpátky a forma pryč…

            • Pán z Dubu  

              Nesouhlasím, že vše pojede líp. Na odkazovaném GC Al 8.0 jsem se projel. Má obuté NN 2,35“ s duší. Vedle víceterénního kola provozuji i svůj starý 26er – vepředu obutý FF a vzadu ThBurt – na srovnaných površích odsejpá znatelně lépe.

        • theedge  

          A jak jsi přišel na to že to každý cití stejně. Strach z trailů a rizika ? „tajtrlikování“ v lese ? Co je tajtrlikování v lese ? Je z tebe cítit podivná povýšenost – ty jsi ten správnej protože ti to jede a ostatní jsou tajtrdlici :-)

          Ale co když někdo má jiný kritérium ? Prostě zábavu a radost z přírody a ne jen průměrnou rychlost. Je úsměvný jak ježdení trailů považuješ skoro za sebevražedou misi.

          Prostě máš strach – klidně tomu můžeš vznešeně říkat zodpovědnost :-) Hlavu máš nastavenou jako XC chrt – na výkon a prostě chceš „aby to jelo“. To je celý, nic víc, nic míň. Je to čistě tvůj osobní pohled.

          • RapMan  

            ano, přesně tak… :) dával jsem mu svůj osobní pohled vrstevníka, který byl loni v podobné rozhodovací situaci…

            • theedge  

              No jsem cca o 10let starsi nez ty, ale doufam takhle nebudu premyslet ani za dalsich 10 let…

              Strach z trailu … no toto. V 38 mysleni jako nad hrobem.

          • novas752  

            Ono si hlavně každý pod trailovym ježděnim představí něco jiného

            • theedge  

              Tak jo, ale tady Rapman si asi EWS neumi ani predstavit, tudiz toto na mysli nema. Mit strach z jezdeni po lese po necem jinym nez po cestach je usmevny.

      • tom xtr  

        Proč se tak trestáš – tohle kolo už nech na zimáka.

    • Aussig  

      Vzal bych HT s vidlicí u které můžeš změnit případně zdvih (100–120 např.), narval tam pořádný gumy a hotovo. Ten Grand Canyon dává smysl, geometrie akorát, rám moderní, vidle dobrá, cajk cena, komponenty můžeš časem vytunit a udělat si radost.

      To co byla na 26 vražda bude cajk, trochu tě to posune, nebude tě to ale tlačit do extrému, údržba bude jednoduchá a taky asi trochu ušetříš. Až pojedete na výlet tak to buď přifoukneš, nebo na dovolenou nasadíš jiný pláště a nebude tě srát že nevyužíváš potenciál kola :-).

      • RichP  

        To zní rozumně.

        • danielh  

          Ja bych stejne vzal radsi fulla, jizda je o hodne prijemnejsi, zadne zavody nejezdis beztak abys musel pocitat gramy a ze HT je o pul kila nebo kilo lehci to nepoznas nikde ale pohodli na fullu poznas hned oproti ht.

          • embi  

            0.5kg nebo 1.0 kg? tak to pridej:-) Stejne tak udrzba cepu, lozisek, tlumice…

            • RichP  

              Já se na 99,9% přikláním k HT.

            • danielh  

              Udrzba cepu lozisek, jezdim 2 roky na fullu a udrzbu lozisek sem jeste nepotreboval, vse chodi jak ze zacatku. Ta Orbea co tam ma ve vyberu za 39990 je na bezne pohodove jezdeni naprosto ok, kazdy nepotrebuje na fullu XT,XTR nebo xx1 sadu aby kolo stalo 80 tisic nebo vic. A jsou fully co maji 14–16 kilo taky stoji i 80–100 tisic a nikdo se nead tim nepozastavuje ze to jsou tezke mrchy.

              • wego1991  

                +1

                Za 45k už je solidní full a oproti HT má mnohem větší fun a komfort faktor

          • novas752  

            Jenže to by musel přitlačit aspoň dalších 10, spíš 15–20.

      • K2  

        To trailové HT je celkem slušný univerzál.

        Dopředu tě nezkutečně posune:

        • 29" kola,
        • Moderní gemetrie + pevné osy
        • kotoučové brzdy
        • širší pláště
        • funkční vidlice s 120mm zdvihem
        • teleskopická sedlovka!!!!!!!!!!

        Bude to neskutečný upgrade!!!

        Pokud pojedeš na dovolenou s dětmi, tak vyměníš pláště za rychlejší a přifoukneš vidli a z kola bude raketa!

        • K2  

          není na to oba typy kol půjčit od kamarádů, projet a udělat si vlastní názor

          Plno prodejen půjčuje testovačky a dá se vše vyzkoušet v terénu, který máš rád.

          PS: Nebránil bych se v případě fulla ani udržované bazarovce

          • RichP  

            Už jenom zbývá najít si kamarády s oběma typy kol nebo aspoň aby otevřeli ty prodejny :-)

            • RichP  

              Nevíte někdo, kde by se dalo vyzkoušet okolo Zlína něco podobného, jako je ten Grand Canyon a pak nějaké XC, jako např. Exceed?

              Fulla už jsem skoro vyloučil, ale tak třeba tady mají na test staršího Anthema, tak bych to případně mohl jít zkusit abych si udělal představu o co přicházím.

              Samozřejmě nejspíš až se přežene corona.

          • novas752  

            To s těma testovačkama je v současné situaci takové komplikovanjší. Ale souhlas, osobní zkušenost by byla nejlepší.

    • RichP  

      Tak ještě přikládám malé porovnání převodů:

      1: Loňský Grand Canyon 8.0 a například taky ta Orbea Occam – tedy 2×11

      2: Exceed 5.0

      3: Letošní Grand Canyon 8.0

      4: současné kolo na které jsem zvyklý

      Nejtěžší převod používám velmi zřídka, když z kopce předjíždím pomalejší řidiče, ale o ten nejlehčí bych naopak přišel nerad. Více-méně bych asi neměl mít problém s kterýmkoliv tím řešením, co se převodů týká, ale nejsympatičtěji takto vypadá buď 1 nebo 3

      • theedge  

        Prevody neres. Vem neco s Eagle GX nebo Shimano SLX 1×12 a budes v klidu. Vsecko je to 10 – 50 (51) na kazete a jemne si to doladis velikosti placky vepredu.

        Rozhodne zapomen na nejaky sileny presmykace s 2× cosi.

        • JachymP  

          Já používám tu variantu 2 (34×50 nejlehčí převod) a je to super. Když jsem to dával tak jsem se taky bál aby to nebylo moc těžký, ale je to akorát, lehčí už bych stejně neudržel v kopci balanc. Dovedu si představit i 32×50 pokud nechceš závodit, lehčí už není moc univerzální, tam by mi chyběl nejtěžší převod. Jednopřevodník je skvělá věc!

        • Gwaihir  

          Tak hlavně, když ti nebude sedět 32z vpředu a budeš chtít 34z nebo 30z, tak je to investice, pokud se nepletu kolem 300 – 1000 Kč.

          • theedge  

            Však jo. Jinak si to nedoladíš – je to každýho věc jestli ty převody chce celkově těžší a nebo lehčí.

            Při koupi kola si to stejně nemůžeš zvolit jak chceš pokud si to neskládáš sám. Výrobce to na sériovce nějak osadí a ty si to když tak musíš sám změnit.

    • theedge  

      RichP: Být tebou, tak bych se velmi vážně zabýval tímto:

      https://www.bike-forum.cz/…ntric-evo-29

      • JachymP  

        Trochu overkill na to co chce jezdit…

      • Aussig  

        Za ty prachy dobrej kup. Jestli je to moc agresivní, by si musel vyzkoušet sám no.

      • RichP  

        Slušná raketa :-) Je to za cenu toho Grand Canyonu více-méně, ale možná by ještě něco shodil a tenhle setup je parádní (byť Shimano by mi asi bylo o chlup sympatičtější). Přemýšlím, co v praxi znamená „trochu bouchnutý zadní ráfek“, ale asi mu napíšu, jestli by bylo možné se přijít podívat/projet – Fryšták mám kousek, tak by to bylo supr. Jen tak karanténa nám teď úplně nepřeje no :-)

        Co si případně při obhlídce a projížďce ohlídat?

    • RichP  

      Ještě jsem v inzerci narazil na Blizzard TRL 90–29 ještě v záruce, ale to spíš tak pro zajímavost. Jednak ty RM až tolik nežeru a druhak je to zase full, takže ledaže by mi úplně hráblo :-)

    • Gwaihir  

      Já to řešil loni pro děti v březnu bez čtení BF a udělal jsem to blbě. Na své kolo jsem si už něco nastudoval a v květnu jsem se rozhodl. Nejdřív jsem chtěl jako ty fulla – canyon neuron 6.0. Za mě je to první použitelný full s poněkud slabými brzdami, ale to jde řešit. Nakonec vyhrál Exceed 6.0 (2019) za 38990 Kč včetně dopravy a krabice (ty byly zrovna zadarmo). Vyhrál z několika důvodů:

      1. kámoš, se kterým jezdím často má trekové kolo a do terénu se bojí
      2. žena má trekové kolo a do terénu se taky bojí
      3. já mám relativně málo času a bydlím uprostřed města – sice XC okruh mám tak 3km, ale tam se zase bojím já :D – no nebojím, ale nejde mi to.
      4. většinou jedu na 1–2 hodiny se projet a na to je to XC nejlepší

      Samozřejmě mi pořád vrtá hlavou, jestli sem si neměl pořídit toho neurony, který má v podstatě xc geometrii a jezdilo by se mi lépe po trailech, které mě taky začínají bavit.

      Prostě časem třeba ten full bude :)

      Pokud jezdíš po lese hodně často a máš to relativně blízko, tak bude ten neuron asi hodně zábavné kolo. Podle názoru místních je 6.0 fakt málo a 7.0 by už šlo, ale asi budeš muset prodat tu ledvinu :D. Jsou tu na fóru lidé spokojení se svým neuronem 7.0.

      Bazar je varianta, ale může to být zrádné. Pokud tomu hodně nerozumíš a nejsi ochotný počítat s dodatečnými náklady (třeba vidlice ti může odejít za 3 měsíce a hned je to investice třeba 5–11k). Do zadního tlumiče nevidíš a to co někteří prodejci vymyslí za pohádky je na zvážení. Pak zjistíš, že má najeto 500km, ale jen závody a to ti zruší kolo jako u jiného 5000km. Já bych se bazaru trochu bál, pokud nemáš za zadkem kamaráda cyklomechanika.

      Každopádně finální volba je na tobě a přeji ti hodně štěstí při výběru. Ať ti to jezdí.

    • matbiker  

      Stav se někdy za mnou do Pozděchova, dáme projížďku, půjčím ti svého fulla, já si vezmu valník a dáme 20 kiláčků, ať víš, jestli o fullu uvažovat…

      • RichP  

        To je slovo do pranice :-) To myslíš toho fulla, co máš v profilu? To budu mít pomalu strach projít okolo, natož na to sednout :-), ale jestli bys teda byl ochotný, tak budu moc rád.

        Supr, tak se domluvíme, ale nejspíš až se to trochu uklidní s těmi zákazy a příkazy ne?

        • matbiker  

          Na příkazy s.r. Sednem na kola jsme v lese. A neboj, to kolo zase tak choulostivé není. Jediné omezení pro tebe možná bude, že tam mám kazetu jen 10/45, ale na projížďku asi cajk. Pokud bude počas, tak klidně o víkendu dopoledne.

          • JachymP  

            Element, nádhera! Nemám sice s těma javorama, ale rozhodně nejlepší kolo na kterém jsem kdy seděl. Každou minutu si užívám. Jen se nevejde do rozpočtu 40k ani s ledvinama ;(

            • matbiker  

              No, to se asi nevleze, ale slo o to, ze je borec ze Zlina, ja bydlim kousek, a aby si vyzkousel 29" fulla. Treba mu to nesedne a bude mit jasno :-) , a kdyz ne jasno, tak aspon jasneji.

    • Foose  

      Projde si tím každý.

      Možná postupně koupíš všechny typy kol než se utvrdíš v tom co je pro tebe optimální.

      Začínal jsem na HT jako ty…

      Měl jsem AM kolo se zdvihy 140 mm přišlo mi těžkopádné.

      Pak jsem měl 26 karbon XC full (na ten vzpomínám nejraději).. po case jsem chtěl opět do velkého terénu a 29.

      Tak jsem zkusil 29 AM kolo se zdvihy 160mm – super na sjezdy ale pak mi chyběla ta rychlost na rovině. Navíc složité na údržbu a čištění kolo jsem prodal a koupil 29XC HT a je jednoduché na údržbu. Rychle se dostanu na traily a rychle domů, v terénu toho zvládne hodně a Se dvěma dětmi mám stejně max 2 hodiny na kolo týdně.

      Bral bych opět karbon full (např scalpel) ale je mi lito těch peněz a vím ze by mi spíš stalo v komoře..

      • theedge  

        Za 40k toho předraženýho karbonovýho Scalpela s vidlicí kolmo do země (69.5st) asi těžko koupí :-) a o tom je celá tato debata …

    • Freshjive  

      Zdravím Vás tady všechny, přidám se tedy taky do debaty. Už jsem to dnes psal v jiném příspěvku, taky chci koupit nějakého HT mně jsem v merku tohoto treka

      https://www.kolasvorada.cz/…fade-2020-xs

      Ale teď jsem tady něco pročetl a docela mně zaujal ten grand Canyon, ale viděl jsem že tam mají v nabídce i s jedním talířem viz odkaz.

      koukal jsem že je celkově rozdíl i v osazení.

      https://www.canyon.com/….0/2459.html?…

      Tak co vy na to ? Toho Treka asi nemá smysl už řešit ne ?

      • Gwaihir  

        Asi záleží na užití ale ten Canyon je lepší, jak ten trek. Pokud chceš XC/Trail HT kolo, tak ten Canyon je asi velmi dobrá volba.

      • novas752  

        Treka má smysl řešit pokud už si někdy na pluskovym hardtailu jel a víš, že to chceš. Je to sice pohodlný, ale moc to nejede a nic moc s tim neuděláš, na široký ráfky užší pláště nedáš.

        Buď chceš Treka a podobná kola = Grand Canyon je pro tebe nezajímavej. Nebo naopak.

        Grand Canyon je fajn kolo, takovej XC hardtail na steroidech. Celkově podobný kolo, pro běžný courání je to ale pohodlnější, hlavně ve „flow terénu“ (rychlejší ne moc prudký sjezdy bez extra rozbitejch pasáží) je to znatelně lepší než čistý XC HT a podrží to trochu víc i v náročných sjezdech, ale na stejnym obutí to nejede o moc hůř po rovině/do kopce a tak.

        Pak tu jsou vyloženě trailový hardtaily spíš na blbnutí v náročnějšim terénu, na tom už se obyčejnej vejlet tak lehce nejede, ale i na tom se to celkem v pohodě dá objet. Ono je to stejně hlavně o obutí, to má největší vliv na tom, jak to jede. Ten zbytek hraje trochu druhý housle. Ale samozřejmě je hovadina kupovat kolo do echt terénu a pak na to dát jediný xc pláště který ten terénní potenciál zabijou.

        Je to ale docela zajímavá možnost v případě dvou sad kol – jedny do náročnějšího terénu, druhý na ty lehčí vyjížďky. Takhle to mám udělaný já a mám tak v podstatě 2 kola v jednom – lehčí enduro a zároveň pohodlný docela dobře jedoucí kolo na vejletění. Ale samozřejmě to zase stojí další záplety, pláště, kotouče, kazetu… Dá se to sice udělat jenom s druhejma pláštěma, akorát je s tim víc práce při přehazování a případně s bezdušema to dělat moc nechceš.

    • Freshjive  

      Díky za vyčerpávající odpověď. Jinak pecka to tvoje kolo a jak to máš vymyšlené. U mě je to horší v tom, že já mám X let staré obyč horské kolo ještě na menších kolech co už se dnes nedělá. Proto se i sám sebe ptám, jestli ty pluska nebo 29. Myslím že kdybych vzal toho canyona tak to pro mě bude masakr snad ve všem. Proto si tu taky rád nechám poradit.

      • theedge  

        na pluska se vykašli

        • matbiker  

          Pluska jsou hodně specifická záležitost a musíš vědět, proč je chceš. Jen proto že se ti to líbí, je absolutní nesmysl.

      • novas752  

        Jak už jsem říkal, pluska musíš vědět že chceš, jinak nejsou pro tebe. Nejlepší by bylo si to vyzkoušet, ale i tak šance že se ti na popisovaný ježdění pluska zalíbí je docela malá.

        A pak ještě moje oblíbené tvrzení, počítej s tim, že nové výrazně lepší kolo změní tvoje návyky – to, co tě na aktuálnim kole nebaví, tě na novym může bavit, a naopak to, co tě baví teď, tě na novym kole nemusí bavit vůbec. Nad tim je taky potřeba zauvažovat.

        • Freshjive  

          Chápu co tím myslíš.. ok tedy zůstavám tedy u těch 29. Ještě se zeptám, mám špekulovat ještě o nějakém jiném kole nebo opravdu doporučujete toho canyona. Je teď na prd že je vše zavřené a že je taková situace. Ale tyto kola se dají někde vidět nebo to je opravdu jen možnost objednat po internetu?

          • theedge  

            Tak hlavně jsi tu za celou dobu nenapsal co, kde a jak chceš jezdit a kolik na to máš peněz …

            • Freshjive  

              Už jsem psal že jsme zvažoval ten trek a nebo ten canyon kola v této cenové relaci. Nejvíc jezdim terén, už jsem byl několikrat na rychlebech. Ale je fakt že občas musím do přirody na kochačku s drahou polovičkou. Prvně jsem zvažoval fulla, ale v této cenové relaci to myslím nemá smysl, proto ten HT.

              • theedge  

                Tak na ježdení typu Rychleby jedině fulla … doporučuju se zatnout a došetřit peníze.

                Ten rozdíl v tom ježdění je tak obovskej, že to stojí za to.

              • novas752  

                Na Rychlebky apod. terény bych na fulla došetřil. Na hodně kamenitý nebo kořenitý terény to je o dost lepší.

          • Bokec  

            14 dni jezdim Nerva AL 7.0 a je to opravdu dobre univerzalni kolo, pevne osy, teleskop sedlovka, 1×12.

            Jen jsem si dal lepsi brzdy a kotouce ns hlinik.stedech a jako fakt dobry! Jezdim tedy na SPDčkach…

            Tedy za me Canyona.

            Kolo sedlo jako prdel na hrnec.

            Merim 192cm velikost XL.

          • novas752  

            Canyon je jen po internetu. Proto je trochu lépe vybavený než jiné značky – neplatíš marži prodejce a případně dovozce, cla…

            Vidět se Canyony obecně dají na testovacích akcích nebo v testcentru které bývalo myslím na Trail of Life nebo v Jedovnicích, ale to je teď samozřejmě zavřené. Teď jsou v podstatě všechny kola jen přes internet. :) Já mám značku se stejnym modelem prodeje, taky jsem kolo objednával aniž bych ho naživo viděl. O to větší je to pak překvapení. :)

            Za normálního stavu se to dá trochu usnadnit vyzkoušenim kola s podobnou geometrií. Ale ono stejně, při přesednutí ze staršího kola bude každý zvažovaný kolo působit úplně divně. :) Pokud nemáš nějakou hodně atypickou postavu (fakt hodně dlouhý/krátký nohy a podobně), ten Canyon ti nejspíš sedne, kdyžtak to trochu upravíš jinym sedlem, představcem a tak.

    • Danillo  

      Ahoj, resis úplně to samé jako já, taky mám 20 let starý kolo 26” s pruzinovkou. Najeto na něm mraky kilaku. Před par měsíci jsem začal řešit co nového, a byly to nervy. V podstatě jsem stejný věk jako ty, i váha a výška sedí, taky už s dětmi a času málo. Řešil jsem full vs ht, rozumové argumenty jasne ht, přesně jak ty. Ale furt jsem po fullech koukal protože jsem ho nikdy neměl a proste mě lákalo si trochu posunout hranice toho co sjedu a taky na starý kolena si dopřát víc komfortu. A taky kdyz je času málo, tak je potřeba ho využít efektivně a ne dělat dlouhý přesuny po asfaltu nebo nezazivnejch cestách. A taky neplatí ze kolo musíš mít 20 let, dá se prodat a koupit jiný. Cenově to bylo buď novej ht nebo bazar full. Nakonec mám Meridu 120 bazar, půl roku starý kolo. Najeto mám asi 50km zatím. Oproti staré 26” jede Merida samozrejme mnohem lip takže jsem nadšenej, nemám zatím srovnání s lehkým xc ht. Určitě by ht jelo ještě lip, ale dokud nezkusis tak ti to chybet nebude. Starý kolo si nechávám na couracky s dětmi a do kramu.

      Po třech měsících hledání mám “nové” kolo na blbnutí a objevovani, konečně čistou hlavu od toho rozhodování a konečně jezdím a netrávím čas u netu a inzerátů.

      Hodně štěstí a jedna rada nakonec: ideální a dokonalé kolo neexistuje!

      • RichP  

        Dík moc! :-) Jak vidím, ty příběhy jsou fakt jak přes kopírák. Nejlepší bude se projet, abych to rozlousknul a myšlenku na fulla buď poslal k ledu a skončil nejspíš u toho Grand Canyonu nebo holt udělal větší zářez do rodinného rozpočtu :-)

        • theedge  

          Full je uplne jinej level.

        • lubosalbi  

          Jak jednou zkusíš full nebudeš už chtít na HT ;-)

          • RichP  

            Otázka je, jestli je pak rozumné to zkoušet :)))

            • novas752  

              Žiješ jen jednou. :)

              • p@X  

                Full bych doporučil jen tomu, kdo má známýho bezva mechoša :)

                • theedge  

                  A co je tam proti HT tak strašnýho ? Pár čepů na imbus s ložiskama a tlumič …

                  Na HT máš vidlici – pokud zvládneš sám vidlici, tak zvládneš i tlumič. Pokud nezvládneš vidlici, tak potřebuješ „mechoša“ i na HT …

                  • p@X  

                    Na HT nemusím u rámu měnit ložiska z. s.

                    • theedge  

                      A jak často to děláš? Navíc vylisovat a nalisovat ložisko není žádná atomová věda – je to celkem primitivní mechanická záležitost s minimální náročností – stačí si koupit lis na velikost svých ložisek za pár €.

                      Ale holt jako u všeho na světě je to něco za něco – buď si budeš nechávat tisíce kilometrů naklepávat prdel a nebo si bikování užiješ, ale pak jeden den v zimě rozděláš zadní stavbu. Navíc to neznamená že je budeš muset měnit a rozhodně ne všechny.

                      • p@X  

                        Mám špatnou zkušenost z X-Controlem, kdy to byl porod, dostat ložiska ven. Dal jsem tam obyčejná ložiska a do měsíce to začalo skřípat stejně. Pořídil jsem karbonový XC/trail a jsem spokojen, v pomalých technických pasážích se dokonce cítím jistěji, kolo jde za pedálem a pruží pod zadkem. Kolegové ve skupině mají pevné vidle a to jezdíme Kras a Vysočinu.

                        • theedge  

                          Tak to jsi narazil na nějaký smolný bike – nebo špatnou konstrukci s poddimenzovanými ložisky.

                          Po celé sezóně jsem nemusel měnit nic.

                          Ale tak pokud jezdíš v partě lidí o mají pevné vidle, tak to ti pak HT stačí …

                  • novas752  

                    Tak ono když se to rozpočte, provoz fullu je zhruba o necelou korunu na kilometr dražší než provoz hardtailu (včetně placeného servisu, ne vyměnim si doma sám). Čistě jen v materiálu je to tak zhruba o 0,4Kč/km víc. Když teda beru ložiska a repase tlumáku jednou za 5000km, ložiska 10ks po 150–200Kč/ks. S levnějšíma ložiskama to bude míň.

              • RichP  

                Souhlas – v tvém věku bych asi uvažoval úplně stejně. Teď bych si taky sice rád udělal radost, ale upřímně, už musím myslet i na rodinu a ten rozpočet prostě není úplně nafukovací. Nad tím nákupem vlastně uvažuju hlavně proto, že letos nejspíš ušetříme něco na dovolené.

                Navíc bydlíme v panelákovém bytě a nechat kolo za 50–60–70+ v kolárně/sklepě se mi úplně nechce. Do pár let bychom se taky z toho bytu chtěli pohnout někam do domku… Těch faktorů v rozhodování je prostě víc :-)

                Jinak ale teď jsem narazil na pěknou mašinku a kdybych ty peníze mohl obětovat a nebylo mi to malé, tak do toho jdu.

                • lubosalbi  

                  Ten Nukeproof je krásnej

                • danielh  

                  Kup tu Orbeu za 39990 fulla co ma ve vyberu a nic neres paneboze. Maximalne vymenis brzdy pokud nebudou stacit a vsecko ostatni na tom kole je naprosto ok na normalni jezdeni. z HT te bude akorat bolet prdel a zada.

                  • RichP  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                  • RichP  

                    No, pro mě to fakt není tak jednoznačné. Potřebuju se prostě projet, abych zjistil o čem to je. Já ještě na fullu neseděl. Upřímně – neseděl jsem na žádném pořádném aktuálním kole.

                    Zadnici jsem naposledy cítil snad jen při výletech 90km+ po beskydských kopcích a takových jezdíme do roka jen pár.

                    Ale jasně – chce to praktickou zkušenost a pak si to můžu rozhodnout.

                    • Dazz  

                      Ježiškote, tak to toho fulla ani raději nesedej.

                      „Kdo jednou zkusil už nikdy nechce jinak :-)“

                    • danielh  

                      Proste HT 29 a HT 26 zas takovy rozdil nebude, jasne budes mit z nej lepsi pocit, kolo pojede jaksi ‚lepe‘ lehceji, ale proste to zadny velky rozdil nebude.

                      • novas752  

                        Starý levnější 26" HT a nový 29" HT s lehkým přesahem do trailbiků, teleskopkou atd. bude rozdíl jako prase.

                        • danielh  

                          Co tam bude lepsi krome 29kol, porad pevny ram, vidlice 100mm stejne, a sedlovka to nevyrve. Za mne proste HT nema zadny vyznam.

                          • theedge  

                            Rozdíl to bude hodně velikej. Viděl jsi to jeho kolo ? Je to peklostroj ještě na V-čkách.

                            Full bude samozřejmě jinde ale to se tu už 100× psalo.

                            • danielh  

                              Taky mam druhe kolo HT 26 na veckach s geo 2002± a jezdil jsem i HT 29 jeden rok 2017 Ghost Kato x6 na slx/xt a zadny velky rozdil sem tam nepoznal, akorat setrvacnost kol byla vetsi to slo trochu poznat.

                          • novas752  

                            Nemohu s tebou souhlasit, i Grand Canyon bude proti tomu co má teď kolo úplně jiné, daleko lepší.

                            Teleskop, velmi slušná vidlice oproti starý vychozený levný pružinový mr*ce., kotoučový brzdy vs. v-brzdy. 29" kola, použitelný vzorek. Přehazka s brzdou, ať už 2×11 nebo 1×12 velký posun, samozřejmě úplně jiná geometrie, kratší představec, delší řídítka atd.

                            Jasně, full je v terénu obecně lepší, ale na rám s většim potenciálem to chce trochu lepší osazení (aspoň srovnatelný s tim na Grand Canyonu) a to prostě bude stát ne 35 ale 55+.

                            Může si ho někde půjčit a vyzkoušet, ale myslim že i s hardtailem bude velmi spokojený a bude to fakt velký posun.

                            • Freshjive  

                              Tak rozhodnuto, teď jsem si objednal toho canyona, tak až přijde, podělím se svámi. Ještě jednou vám všem děkuji za rady a názory. Vážím si toho :)

                          • RichP  

                            Moje MG91 pružina má teoretický zdvih celých 63mm. Na tom GC je 120mm. Já tam rozdíl vidím 

                            • danielh  

                              Tak to ano, ale full je proste o x levelu vyssi prozitek.

                              • Pán z Dubu  

                                Mě naopak fully (když jsem měl půjčený) po prvotním nadšení začaly nudit. Terén vidím, ale necítím – to už můžu ležet na kanapi a koukat na biking v TV. Mě na terénní cyklistice baví to, že si terén můžu/musím orajtovat sám.

                                • novas752  

                                  Tak ono to jde i na tom fullu, akorát ten terén už je o level těžší, nebezpečnější.

                                  • Pán z Dubu  

                                    Naprostou většinu ježdění mám bez přesunu autem – v okolí nic moc, co bych na jiném materiálu projel a na svém né, není. Když někam jedu s kámošema, je třeba brát ohled na to, že jsou víc polňačkoví.

                                • popokatepetl  

                                  Byl jsme zaryty HT ckar, prostě výkon. Nakonec po uraze jsem koupil fula. Pro mě neskutečný posun kupředu. Pohodlí, rychlost. Po týdnu na fulu jsem si dal dva dny na HT a teprve pak jsem si uvedomil jaký to je kostitras.

                          • Foose  

                            Geometrie! Ale taky třeba šířka řiditek, novy ložiska a převodovky! Za 20 let se vše změnilo…

                  • Tom-T45  

                    Ses zbláznil, na co fulla, nejede to, drahá údržba, těžký jak prase, úplně nesmyslná kategorie kol.

                    Gravel s rovnejma, to je to co potřebuje!

                    • theedge  

                      Heh – psal že se na tom chce bavit a zkusit traily. Na to je gravel fakt ideální kolo :-D silnička na trošku silnějších kolech.

                      • RichP  

                        Já v tom cítil špetku ironie možná (nebo ne?). Každopádně gravel ne – tam mám jasno. Snad někdy jako třetí kolo, ale teď prostě fakt ne :-)

                        • theedge  

                          Fakt zkus toho fulla. Canyon GC ti neuteče

                        • Tom-T45  

                          Tak samozřejmě, je až srandovní, jak každý tlačí to svoje :-).

                          Hlavně se ale nenech zlákat tou fanatickou sektou jednoplackářů. Sami jsou nešťastní, co si to na kolo pořídili. Má to malý rozsah, obrovské skoky mezi převody, pořád se to musí seřizovat a stejně to řadí blbě a navíc je to drahý jak sviňa. Kdo má aspoň špetku rozumu, jezdí 2×11.

                          • lubosalbi  

                            To je zase blábol tohle

                            • Tom-T45  

                              Co z toho není pravda? :-)

                              • popokatepetl  

                                1×11 není dražší na provoz než 2×11. 1×12 je o něco dražší, ale ne moc.

                                Odstupňování je problém u 1×11 (shimano 11–46 na skok na konci, sunrace 11–46 mezi 3 a 4 pastorkem), 12sp 10–51 jsem pocitově nic nezaznamenal. Rozsah u 1×11 dostatečný, u 1×12 zbytečný. Nic neseřizuji, s 12sp zatím krátká zkušenost. 11Sp shimano řadí nevalně, 12sp shimano řadí parádně.

                                Ano nejsou to převody na silniční závody.

                                • JachymP  

                                  No tak s tím seřizováním je to pravda, samozřejmě je to 1×12 víc náchylný na problémy. Zvuky, vakl, zhoršení řazení v tahu. Fascinuje mě, jak někdo kdo to jezdí krátce je hned chytrej. Já mám na tom najeto 8000 km v terénu a mám jasno – je to super věc a nic jiného bych dnes nechtěl. A to i přes ty občasné problémy.

                          • theedge  

                            muhehe tebe by tu měli někam vylepit do síně slávy :-)

                          • Aussig  

                            Ne každej je tak zaujatej, jako ty.

                            • Tom-T45  

                              Krása hoši jak startujete na první drcnutí :-)

                              Berte to trochu s nadhledem :-)

                              • popokatepetl  

                                no pak si borec koupí HT se sjezdovou vidlí a 2×11 :-)

                                • novas752  

                                  34 má od sjezdový vidle docela daleko. ;)

                                  Konkrétně 6mm co do průměru a 80mm co do zdvihu.

                              • Aussig  

                                Já mu doporučuji HT s 2×11 klidně i když sám jezdím na fullu s 1×12. :D

                                Každé kolo má svého kupce. Tady mi přijde úplně jedno jestli bude mít 1×12 nebo 2×11.

                                • Tom-T45  

                                  Mimochodem, nešel ten GC s cenou dolů? Zdálo se mi, že minulý týden byl přes 30.

                                  Za 29 mi to přijde OK.

                                  • RichP  

                                    Tohle ja akce na loňskou verzi na 2×11, která už tam chvilku visí a tuším bude nejméně do 30.3.

                                    Aktuální 2020 verze je už 1×12 Shimano a jsou tam Alexrims namísto Maviců, jiné sedlo a k 2020 jsou pedály. Taky je trochu jiný rám, jak se tak dívám…

                          • Bokec  

                            Tohle je opravdu hrozny blabol…

                            Presel jsem s 3×9 na 1×12 a zmena? Uz bych na 3×9 nesel…

                          • danielh  

                            Taky mam 2×11 a na druhem 2×10 do jednodeklu bych nesel, mensi rozsah, vetsi skoky na kazete.

                  • theedge  

                    jo určitě bych to zvážil.

          • danielh  

            +10000000

        • Danillo  

          Samozřejmě projet, ale abys se rozumně mohl rozhodnout, je lepši na tom kole strávit aspoň hodinku a pokud možno vyzkoušet co nejvíc různých terénů. A je velmi omezený výběr toho co se dá takhle půjčit, aspoň tady u nás na západě. Já tohle nakonec vzdal a šel cestou nákupu ojetiny, kde se vždy s prodávajícím dalo domluvit delší svezení. Jestli se ti Grand Canyon libi tak si ho kup, radost z nového kola budeš mít stoprocentně. A fulla si můžeš na vyblbnutí a vyzkoušení půjčit někde v bike parku.

          [edit]:

          Jo a můj přechod z 3×7 na 1×12 kterého jsem se hodně obával nakonec úplně v pohodě. Převody mi nechybí vůbec.

      • novas752  

        Full ani moc neni o tom co sjedeš, na charakterem podobném hardtailu se dá sjet v podstatě to samé co na fullu (skoky do toho nepočítám), někdy dokonce i víc (tam, kde bys na fullu zůstal viset na převodníku díky propružení zadního kola). Full je spíš o tom, že to můžeš jet rychleji, pohodlněji, s lepší kontrolou. Lepí to zadní kolo na zem a samozřejmě tlumí. Jestli se na fullu dá něco, tak naopak vyjet – tam kde na hardtailu prohrábne zadní kolo na fullu se stejnym umem trakci ještě udržíš. Ale zase díky propružování zadní stavby si snadněji můžeš škrtnout pedálem při šlapání.

    • qnAnnaa  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • qnAnnaaa  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • RichP  

      Chtěl bych všem moc poděkovat. Názory se tu sešly různé, mnohdy protichůdné, ale mně to vlastně ve finále všechno docela pomohlo a posunulo v rozhodování dál. :-)

      Dnes jsem si byl v lese ujasňovat priority a přivezl si z toho parádní jelito nad kolenem z jednoho držkopádu. :-D Možná bych se fakt už měl uklidnit :-D

      Každopádně, ale k věci. Rozhodně si zkusím toho fulla a uvidím o čem to vlastně je. No a když mě to chytne, tak něco došetřím a půjdu do něčeho pořádného třeba až příští rok. Když ne, tak to bude nejspíš ten letošní Grand Canyon 8.0

      Mějte se, ať jezdíte na čemkoliv ;-)

      • theedge  

        Jo urcite vyzkousej a rozhodnuti je pak na tobe.

        Jen k tomu zkouseni fulla – spatne nastavenej full je spatnej full. Takze pokud ti to nekdo pujci tak se povenuj nasteveni odpruzeni. Minimalne si spravne nastavit SAG na svoji vahu, tlak v gumach, zakladne posed a natoceni brzdovych pak. Pokud jen tak sednes na ciziho fulla bez najakyho nastaveni tak ten dojem nemusi byt idealni. Full je totiz hodne o vlastnim nastaveni.

    • Dazz  

      Jestli to do toho můžu ještě kecat tak …

      Už jsem jednou byl a teď jsem zase před úplně stejným rozhodováním jako jsi ty, včetně úplně stejného rozpočtu.

      Když jsem kupoval RB IQ 275 za cca 40 litrů a teď to řeším znovu jelikož RB si někdo bez dovolení půjčil a nechce ho vrátit :-( Zase jsem si na kolo vyhradil 40 litrů a teď babo raď. Jezdím teď znovu staréh 26" HT maxbike s V-brzdama :-D

      Musím ti doporučit ať si zajedeš někam na jednodušší traily s půjčovnou, nebo půjčíš kolo třeba u Madeji a testuješ. Rozhodně moc nespěchej, i když Kona i Orbea jsou za slušné ceny a prováhat koupi by bylo asi na škodu. Naopak Canyon má vždy počátkem léta slevy téměř na všechny modely.

      Jestli HT nebo full ti pěkně popsal novas752. Pro mě byl je full prostě symbol pohodlí a bezpečnosti. Po 80 km v terénu se těším na další vyjížďku. Nebolí mě ani záda, ani ruce, ani predel (když máš dobré sedlo) prostě neskutečné pohoda a zábava.

      Musím říct, že máš slušný přehled, protože jsi dle mě vybral fakt dobré kola. Pokud bych já šel do HT tak asi jedině Grand Canyon pokud full tak ty co máš ve výběru jsou za dané ceny opravdu slušný kup.

      Na svoji výšku vybírej určitě L. Pokud bych se teď rohodoval já tak bych urychleně koupil Orbea Occam TR H50 než mi ji někdo vyfoukne :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.