• vq

    Mám Scott Spark 710, převody 2×11. O víkendu jsem preventivně vyměnil řetěz Shimano CN-HG901–11 (za stejný), byl už trochu vytahaný, ale jen těsně nad měrkou. Se starým řetězem provoz bez problémů. Jako už několikrát dříve jsem to přenýtoval, normál.

    Ale dnes podivné chování:

    • Na velký převodník vše OK, naprosto tichý chod, perfektně řadí vzadu i vpředu
    • Po přehození vpředu na malý tác se začne ozývat něco jako chrastění. Zjistil jsem, že dolní linie řetězu mezi malým převodníkem a přehazkou se divně chvěje, jakoby měla tendenci zachytávat o kraj velkého převodníku nebo snad jen o zuby toho malého. Občas to řetěz ‚nabalí‘ a ten se kousne

    Nikdy dřív se mi nic podobného nestalo. Tušíte, čím by to mohlo být? Zvažuji možnosti:

    1. Chyba při montáži řetězu. Samozřejmě popisy na článcích jsou na vnější straně. Ale třeba jestli není ten řetěz nějak směrově definovaný? Žádnou šipku ani jinou nesymetrii tam nevidím a už jsem to měnil asi 5 krát. Že bych teď poprvé dal řetěz pozpátku a vždy před tím NÁHODOU správně? Můžu zkusit přenýtovat a otočit, ale nerad bych to dělal zbytečně
    2. Opotřebení malého převodníku, řetěz by mezi zuby zapadnul moc hluboko a zuby by mu bránily v odvalení. Tahle hypotéza je asi blbost – dosavadní řetěz to nedělal ani jednou a navíc ten převodník má najeto celkem málo, při typické cestě jsem na něm odhadem tak 10–15% času. Zadní kolečko jsem měnil jen jednou kvůli 2 nejrychlejším převodům
    3. Nějká jiná chyba při montáži?

    Předem moc děkuju za nasměrování a názor. Jako na potvoru věc spěchá, o víkendu výlet

    VQ

    0 0
    • novas752  

      Ojetý malý převodník, vměnit taky. Nebo to rovnou předělat na jednoplacku.

      1 0
    • vq  

      Hm, takže ten řetěz je směrově symetrický? Myslím tím směr pohybu.

      Jen abych pochopil správně – je normální, že se to najednou začne projevovat po výměně řetězu? Čím to?

      0 0
      • novas752  

        No to sice neni, strana s nápidama ja článcích by měla být ven, strana bez nápisů dovnitř. Ale i kdyby to bylo nasazené špatně tak by se to takhle neprojevovalo.

        0 0
    • vq  

      Ohledně té symetrie – stranovou nesymetrii mám osazenou správně, jen mi šlo o to, jestli ten řetěz nemá předepsaný směr pohybu (nikde to nevidím vyznačené a ani žádnou takovou nesymetrii na něm nevidím). Takže chyba osazení se asi nekoná, což je pech.

      Malér je, že mojí variantu

      https://www.koloshop.cz/…x11-sp..html

      nikde skladem nevidím. Kolo do hor nepoužitelné. Nakonec abych kvůli tomu plánovanému víkendu nemusel vzít XTR verzi – předpokládám správně, že by to mělo pasovat?

      https://www.koloshop.cz/…y-175mm.html

      díky

      0 0
    • Rychlej turista  

      Sjetý převodník. Když se na malý převodník lepí řetěz, je to jeho standardní chování. Než dorazí nový, dají se na něm pilníkem srazit hrany – odstranit žraločí ploutev, která řetěz při opouštění převodníku zespodu zachytává.

      I zde samozřemě ale v první řadě platí má univerzální a trvale platná rada: „Per tam velkou!“

      1 0
    • vq  

      Při bližším ohledání je vidět, že v menší míře se podobné ‚chvění‘ řetězu při jeho odlepování od převodníku projevuje i u toho většího tácu 36t. K ‚nabalení‘ nedochází, ale dobře to není. Takže ho vyměním taky. Objednáno, snad to klapne

      Jen mi tedy vrtá hlavou ten obrovský cenový rozdíl mezi XT klikami (740g, ~4kKč) a XTR verzí (614g, ~12–13kKč). V čem kromě hmotnosti jsou XTR lepší (trvanlivost? tuhost?)?

      Díky všem za reakce a pomoc

      0 0
      • Kos_CZ  

        Materiál. Jendou jsem se na to ptal kamaráda mechanika a bez nějakého exaktního zkoumání k tomu došel tak, že opravoval ve dvou případech drobné poškození v případě Shimano 105 a Dura Ace – u 105-ky v pohodě pilníkem odstranil nějaký otřep, poškození (teď neřeším, proč to dělal) a prý to šlo v pohodě, zatímco u Dura Ace byl ten materiál VELMI výrazně odolnější. Ale jako u všeho v cyklistice – úměrnost mezi cenou a vlastnostmi (užitnou hodnotou) není lineární a každý si musí zdůvodnit, zda se mu do toho ty peníze chtějí vrazit…

        0 1
        • vq  

          Aha. Já žil spíš v představě, že XTR je na výkon (zde tedy zejména minimalizovaná hmotnost) vyladěná sada dílů, u kterých naopak není nutně tak velký důraz na trvanlivost.

          Tenhle popis zkušenosti s výrazně lepším materiálem by dával i naději na lepší trvanlivost. Bylo by zajímavé v tom směru mít nějaké srovnání

          dík

          0 0
          • Esi  

            No v dnešní době bych čekal že XTR kliky jak na silnici tak na MTB budou karbonové, půjde tam jen o výkon a co nejnižší hmotnost za výrazně vyšší cenu a v lepším případě stejnou životnost, tak že pokud nezávodíš na nějaké vyšší úrovni tak bych se XTR komponentům obloukem vyhnul.

            0 0
            • vq  

              Jo, přesně tak jsem dosud XTR chápal taky, asi to tak bude. Testovat jeho životnost se nechystám, ale bylo by takové srovnání zajímavé.

              A ne, nezávodím na žádné úrovni (1960 :-( ) a bez R na klikách být rozhodně můžu

              Díky všem

              0 0
      • VojtaXY  

        maji na klikach navic R, ktere je drahe

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.