Prasklý rám -postup jak ho svařit OK.

15 nepřečtených
  • Twen

    Praskl mě dobrý pevný rám MB z hliníkových slitin dole u klik.Viz obr. Prasklý je tak,že ze sváru vyjela celá vertikální trubka nahoru s tím,že zadní část je jak uřezaná pilou. Stáří rámu je 4 roky. Jak ho má brácha dobře svařit, čím a jaký dodržet postup a čeho se vyvarovat? Díky za rady.

    0 0
    • couffy  

      svařit to půjde ,ale potřebuješ věci na sváření hliníku,já bych se na tom ale itak bál jezdit,vyměň rám

      0 0
    • Haryk  

      Tohle nevař a rám vyhoď, má to za sebou. Nevyplatí se to. Vím to z vlastní zkušenosti. Já jsem tam nechal navařit malou konzolu a po 3 měsících praskl znova akorát kolem horní rámové trubky.

      0 0
    • jama  

      Měl jsem rám prasklý úplně stejně, dokonce jsem na prasklém rámu několik měsíců jezdil, než jsem přišel na to, že to pravidelné lupání při šlapání dělá prasklina… Byl to starý Wheeler na začátku 90. let. Svařil mi to tehdy Štěrba v Praze 4. Rám pak ještě dlouho sloužil. Nebyl však tenkostěnný. Rozhodně bych se do svařování nepouštěl sám, ale dal to rámaři se zkušenostmi. Ten pak zodpovědně řekne, zda to půjde, či ne.

      0 0
    • drusus  

      Prasknuty Al ram by som radsej nezvaral. Ze sa s tym trapia aj samotni vyrobcovia, je vidiet na mieste, kde ramy praskaju. Je to vzdy v tepelne ovplyvnenej oblasti – priblizne 1 cm siroky pas vedla zvaru.

      Cisty hlinik fajn lahky, ale strasne makky, preto sa leguje a profily sa potom tepelne a mechanicky spracovavaju. Vysledkom je pevna, ale nie krehka mikrostruktura, ktoru ale teplom mozno velmi lahko poskodit a tym aj zmenit jej vlastnosti. Zvaranie VZDY degraduje vlastnosti zvaranych dielov. Rozsah degradacie sa velmi zle odhaduje, preto sa pri mechanicky vysokonamahanych konstrukuciach (napr trupy lietadiel) este aj v 21. storoci pouziva nitovanie..

      Ak nepoznam material hlinikoveho profilu a jeho historiu (tepelne, mechanicke, prip. ine spracovanie), tazko budem vediet spravne zvolit pridavny material a vykon zdroja. Ak budem zvarat trhlinu v tepelne ovplyvnenej oblasti povodneho zvaru, znamena to, ze uz raz poskodenu strukturu poskodim este viac.

      Hlinik ma este jednu zaludnu vlastnost – velmi rychlo oxiduje a na povrchu vytvara AL2O3 vrstvu. Zo spajanych ploch ju treba pred zvaranim zbrusit, pretoze sa teplom zvycajne neroztavý a zostava vo zvare vo forme plen, ktore potom posobia ako mechanicke vruby.

      0 0
      • Richi  

        No určitě máš ve všem pravdu, ale vedle sváru to praskne prostě jen z toho důvodu, že díky sváru se veškeré mechanické namáhání soustředí a zastaví těsně vedle silnějšího a pevnějšího materiálu – sváru.

        Trubka nepraskne uprostřed, protože tam se mechanické namáhání přenese, ale praskne u sváru, protože tam se namáhání soustředí do jediného místa.

        Proto se nýtuje, protože nýtový spoj přenese mechanické namáhání dál a bez poškození materiálu, maximálně časem praskne nýt.

        0 0
        • drusus  

          Ano, mas pravdu, ze navrhnuty alebo prevedeny zvar posobi ako vrub – koncentrator mapatia a trhlina sa vytvori v mieste rozhrania pridavneho a zakladneho materialu. Keby bol toto jediny problem (predpokladam, ze si dnes uz kazdy vyrobca vie nasimulovat, kde ake sily posobia a navrhnut podla toho adekvatnu hrubku steny ramovej trubky), stacilo by husenku pekne zabrusit, vytvorit plynuly prechod a mame po starostiach. Niektori vyrobcovia (tusim Ghost) tie zvary naozaj brusia a nebude to urcite len o estetike..

          Brusenie moze predrazit ram bicykla, ale pri leteckych suciastkach by to nebol problem. A napriek tomu sa tam zvara malo..

          Finta je v tom, ze zvarany material v okoli zvaru skutocne strati cast svojich vlastnosti. Vydrzi sice rovnako pri statickom, respektive pomalom zatazeni. Strati ale vela na vlastnostiach pri dynamickom namahani – huzevnatosti a schopnosti deformovat sa pred porusenim (ako elasticky, tak plasticky).

          Tento problem odpada pri nitovanych alebo skrukovych spojoch. Vlastnosti materialu sa nemenia pred ani po spojeni, su v celom objeme prakticky konstantne, takze si konstrukter vsetko pekne nadimenzuje podla simulacie a je vysmiaty..

          0 0
    • dawid.ros  

      Ahoj.

      Pokud by jsi se do toho svařování stejně chtěl pustit, tak jsi zjisti, co je to za slitinu hliníku a podle toho musíš vybrat svářecí drát. Případně mi pošli, co je to za slitinu a já ti řeknu, jaký drát by byl vhodný.

      Svařoval bych to TIGem střídavým proudem.

      Před svařovaním se musí místo svaru řádně mechanicky očistit. Např. vybrousit-i když to taky není úplně ideální, protože se ti tam dostanou částečky brusiva. Každopádně dá se použít. Tím se zbavíš barvy a oxidické vrstvy na povrchu kovu a pak nejpozději do 4h začni svářet. Pokud ti ni po řádném očištění bude na povrch svaru vystupovat nějaká nečistota, tak po svaření vybrousit a svařit znova.

      Pozor na vnesené teplo. Pokud ho tam vneseš moc, tak se to zkřehne.

      0 0
    • MirosPikos  

      Mě to vařil člověk, co vaří hliník na letadlech. Vzal si za to asi 200,– bylo to úplně naprosto stejně prasklé. Je to únava materiálu, jak šlapeš, tak se to kroutí a časem to prostě praskne. Pokud je to prasklý jen tu, tak to klidně svař. Ale řeknu ti jedno, je to pak nepříjemnej pocit na tom jezdit. Odjezdil jsem na tom minulou sezonu, ale na jaře jsem postavil RB CRR…

      Takže je to na svážení, pokud si ten rám ceníš, zkusil bych to.

      Ještě k tomu mýmu, byl to RockMachine Perfect (Alu Easton Ultralight – takže bych řekl 3× zeslabovanej) ročník asi 2000? Neměl ani navářky na kotoučovku, proto šel pryč.

      0 0
    • Twen  

      Kluci tak ještě upřesňuji ten prasklý lehký rám. Má to hodně vysoký číslo hliníku. Je to ALLOY 7005.je to prasklý přesně v místech, kde masivní svar přechází v trubku.

      0 0
      • dawid.ros  

        Zvolil bych drát typu AlMg5. Tzn. např. od ESABu se jedná o drát OK TIGROD 5356. Myslím, že u něj je největší šance na úspěch. V tepelně ovlivněné oblasti trochu klesne pevnost, ale tomu se neubráníš. Rozhodně se snaž do toho vnést při svařování co nejmíň tepla.

        0 0
        • dawid.ros  

          Před svařováním bývá vhodný předehřev na 150–200°C. Ale u takto tenkého profilu by si myslím, že není potřeba.

          Jo a jestli máš po svaření chuť na tzv. „žehlení“ sváru, aby vypadal co nejlíp, tak to určitě nedělej-zbytečně bys do toho vnášel další teplo.

          0 0
          • Tomcat  

            jinými slovy při strávené práci a postořebovaného materiálu se pořádná oprava nevyplatí.

            0 0
            • dawid.ros  

              Tak to samozřejmě záleží na situaci. Pokud mi někdy praskne rám, tak než ho vyhodím, vezmu ho do práce, objednám dráty a zkusím ho nechat svařit. Čistě ze zvědavosti, kolik to pak vydrží.

              Pokud bych neměl takové možnosti, ani někoho známého, kdo by to udělal za hubičku, tak bych to vyhodil.

              0 0
        • kyl  

          Tím vaříme sloupy pouličního osvětlení,za 6 let nebyla jediná reklamačka že by něco upadlo nebo prasklo.Lampa na konci oblouku má průměr asi 800mm a váhu i se sklem něco přes 10kg.Když jsem viděl co s tím dokáže silnější vítr dělat tak se divím že to ještě někomu nespadlo na hlavu.:-)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.