• svec32

    Ahoj, chci na svém kole vyměnit stará ocelová řidítka za nova MTB ZOOM ALLOY vaha 185g. Nemuzu se ale zbavit pocitu,že ta tenoučká a lehká trubka mi rupne v nejmeně vhodnou dobu dobu a já se přizabiju. Dá se tomu věřit? Stalo se vám, ze řidítka za jízdy nevydržely?

    0 0
    • Vilém  

      U kvalitnich vyrobcu bych z toho nemel strach a tech 185g neni nic extra lehkeho.

      0 0
    • unavix  

      Klidně si je pořiď.Mam hlinikový vlajdy na kole cca 9 let a v pohodě.

      0 0
      • pepek  

        To ovšem neznamená, že neprdnou zítra. Myslím, že to nepočítá roky, ale nárazy. (Mně praskly už dvoje při turistickém způsobu jízdy)

        0 0
        • unavix  

          Máš sice pravdu.Ale taky je to o kvalitě.Když koupím nějaký papír jak budu čekat že rupnou.Pokud to bude ale stejnostěnná trubka,nikde nezeslabovaná tak určitě vydrží víc.Řek bych že nesmí gramařit,tím ale neříkám že má mít kolo 20kg.Viděl bych to na rozumný kompromis.

          0 0
          • jIrI___  

            Tak, tak. Řidítka jedině pořádné ingoty, ať to něco vydrží.

            0 0
            • nox159  

              mam je a jsou super :D

              a porad je aspon misto kde se da levne zagramařit…

              0 0
          • Kubiczech  

            …a největší paradox je, že ty nejtěžší se lámou a ohýbají nejvíce.

            0 0
            • Vilém  

              Presne tak. Jak jsem psal vyse, riditka s 3–3,5mm stenou jsem praskl behem 1,5 roku, 140g slupka uz mi drzi nekolik let.

              0 0
          • -Alan-  

            Zas to musíš brát tak, že ingoty se dělají ze slitiny řady 60 a ty lepší z 2014 nebo ještě lehčí z 7075 či 7050. Někde jsem našel odkaz na ty slitiny, ale u řidítek a sedlovek, kde se nemusí svařovat a stačí obrábět, se dá využít dost odlišných vlastností těchto slitin. Některé jsou holt pevnější a křehké, jiné zase pevné v tahu atp.

            Jinak je samo pravda, že hliník stárne hlavně únavově v porovnání s ocelí, která prý žije do bodu zlomu (a u obou materiálů to neplatí absolutně).

            0 0
            • Georrge  

              přesně tak, není matroš jako matroš… mám hliníkovou sedlovku aerozine, z hliníku řady 7000 (teď si nevzpomenu přesně), má 180g v délce 350mm a 31,6mm průměru, a drží poctivě už přes 1000km vysunutá těsně pod maximem. Je na HT a terénem ji rozhodně nešetřím. Žádné náznaky ohnutí, otlačení, nedejbože prasknutí. Na druhou stranu tu mám levnou sedlovku z neznámé slitiny, ale váží 380g při délce 400mm a průměru 27,4mm. Vozím ji na měšťákovi, takže jen a jen asfalt, pohodové ježdění, má najeto asi 60km, vysunutá zhruba jak ta aerozine a už je ohlá!!! Ne moc, ale je to vidět pouhým okem. Na to jaký je to ingot opravdu slabá výdrž, protože nebude trvat dlouho a ohne se tak, že se na tom nebude dát jezdit. Vážím 77kg.

              0 0
        • pavlix  

          A co poločas rozpadu ?

          0 0
          • unavix  

            Myslíš že hliník má poločas rozpadu rok nebo dva? Na tohle se přeci nepoužívá alobal do kuchyně ale legované slitiny.

            0 0
    • assassin  

      praskaj riditka, praskaj ramy, praskaj kola… kdo se boji ze se mu pri jezdeni na kole neco stane at sedi doma a cumi na bednu :)

      0 0
      • svec32  

        Tak myslim ze je rozdil pokud te neco srazi nebo ti nekde ve sjezdu rupnou riditka,ktera by na to mela byt stavena a testovana.

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Snazim se najit odpoved, ale proti takovehle argumentaci snad neni obrany.

          Snad jen, ze na lesenove trubky se blbe shani predstavec. Mozna tenhle s nejakou redukci na sloupek vidlice.

          0 0
        • assassin  

          jo jestli ta riditka na to byla stavena a testovana.. tak se bud nepovedla, nebo si je zatezoval vic nez na co byla stavena :) kdyz jim neveris tak si kup zase ocelovy… ale unavou materialu samozrejme trpi i ocel…

          to same ale plati o ramu, sedlovce, klikach, pedalech… dokazu si predstavit spoustu situaci na kole kde prasknuti kazdeho jmenovaneho komponentu muze mit za nasledek moc peknej pad… pokud jezdis nekde po lesni ceste, jsou tvoje obavy liche, pokud jezdis naky rychlejsi sjezdy v terenu tak holt se musis smirit s tim ze tam existuje naky riziko… ze praskne material, ale i ze to nezvladnes co se tyka tvejch schopnosti a rozbijes si drzku…

          BTW tvoje starosti bych mel mit, ja momentalne skacu se svejma 100kg na brachovo kole kde jsou XC karbonovy riditka … :)

          0 0
          • Vilém  

            asi tak. Kdyz kouknu na jeho kolo v prfilu, tak se da temer na 100% predpokladat, ze ty riditka nikdy nepretizi nad unosnou mez. Takze bych z toho nemel zadnej strach.

            0 0
      • svec32  

        Tak myslim ze je rozdil pokud te neco srazi nebo ti nekde ve sjezdu rupnou riditka,ktera by na to mela byt stavena a testovana.

        0 0
    • Fuglsang  

      Tak přesně tenhle pocit mívám teď při vyjížďkách taky, že mi to prosně rupne v nejnevhodnější moment a čau. Může za to spolukomentátor TdF tušim Konečný, kterej když Flechu a Hoogerlanda srazilo auto, tak řekl, že mu už 3× praskly řídítka a ten pád pak vypadá nějak podobně..

      0 0
    • unavix  

      Hele mám na kole to co je na foto a nebojim se toho že by ruply ani po tolika letech.

      0 0
      • pepek  

        Tak na to není odpověď. Vyhrál jsi.

        0 0
      • Vilém  

        Tak to praskne u te hrazdy:) Vypadaji napadne podobne tem smejdum od Kalloy co mi kruply.

        0 0
        • Pá-dlista1  

          jj. tech uz jsem videl prasklych tuny… no dobre je to z hliniku, tak kila urcite :D

          0 0
          • unavix  

            No vlajdy sem nikdy samotný nevážil,jen celý kolo.A tak jak stojí má 11,5kg.Což si myslím není špatný na takovýho veterána.A vydržel toho už dost,když tahá 120kg :o)

            0 0
            • Vilém  

              11,5kg? To tam mas pevnou vidli? Jinak kdyz vidim ten zamek, sedlo, riditka s predstavcem, tak si to nedovedu predstavit:)

              0 0
    • redyuri  

      mám najlacnejšie rovné vlajdy zoom, 120+ kg a vydržia všetko :)

      0 0
    • petrun  

      Praská všechno, to neřeš. Kdybych řešil takové ptákoviny, musel bych raději chodit pěšky.

      0 0
    • prvniodkonce  

      Jednou mi zůstaly v ruce Tiogy, teď tam mám přesně tyhle zoomy a čekám, kdy prasknou ony :D

      0 0
    • iron.hide  

      neviete niekto, ako praska karbon?

      uz mam zopar karb.komponentov, dokonca aj cestny ram a tak chcem vediet, ci napr. riaditka prasknu postupne alebo sa len ohnu alebo prdnu hned?

      a keby som mal na spodku ramu nejaku prasklinu, ako to pri jazde mozem rozpoznat, a ako dlho by to mohlo vydrzat.

      Sedlovka a predstavec detto.

      keby ste mali nejake fotky zdemolovaneho karbonu, plis postnite ich sem.

      0 0
      • iron.hide  

        ? anyone

        0 0
      • soc  

        U kompozitu neni plasticka deformace, takze trvala deformace predtim nez to praskne nebude.

        Pri poruseni nekolika vrstev by mozna sla poznat ztrata tuhosti, ale to uz zalezi na mire poskozeni.

        Vzhledem k tomu, ze unavovy proces je u kompozitovych dilcu velmi pomaly (matrice slouzi jako spolehlivy zastavovac trhlin, pokud se da ovsem u kompozitu mluvit o trhlinach), tak se neda ani rict, ze budou praskat postupne.

        Takze prakticky nejrealnejsi je okamzite prasknuti pri pretizeni, popripade poskozeni nekolika vrstev. Dalsi typicke poskozeni je napriklad pri pretazeni objimky (u riditek, nebo sedlovky), kompozity nemaji moc rady tahove napeti mezi vrstvami. Tim se oslabi unosnost prurezu a pri dalsim zatizeni muze prasknout.

        0 0
        • Georrge  

          o karbonu toho moc nevím, ale podle mě ani on by neměl prasknout z ničeho nic a úplně v celém průřezu. Tohle podle mě udělá jen u velmi silného rázu, na který není stavěný. To ale udělá i dural. Pokud půjde o cyklické namáhání, tedy silou která je o dost nižší než maximální povolená, ale zato neustále měnící směr, tak to podle mě začne praskat stejně jako dural. Měl by jsi tedy včas zjistit, že je potřeba to vyměnit. Pokud si ale prasklin nevšimneš, a pak to schytá jednu pořádnou ránu, tak to může uletět najednou. Dost ale záleží o jaké situaci se bavíme, dural se totiž taky nechová vždy stejně. Při cykliské únavě začne lehce praskat jako ten karbon, při velkém nárazu se ohne a pak v ohybu praskne, karbon se neohne ale objeví se trhliny, a při tom největším nárazu uletí obě věci najednou. Aspoň tak to tedy vidím já, jistý si tím ale nejsem.

          0 0
          • soc  

            Právěže karbon bude držet téměř až do lomu, hliník se nejdřív ohne, to je ten zásadní rozdíl. Pokud budeš karbon zatěžovat výrazně nižším, než maximálním zatížením, tak se nebude dít vůbec nic. Pokud půjdeš až k maximálnímu, tak už dojde k lokálním porušením, ale díky tomu, že je to kompozit, se trhliny nešíří tak, jako u kovů. Jinak samozřejmě záleží na typu zatížení, to je jasné.

            Víc by to tom mohl vědět uživatel Zdyn, dělal i nějaké zkoušky kompozitových věcí, akorát nevím, jestli jenom statiku, nebo i životnost.

            0 0
    • dancing dog  

      kdo se bojí rupnutí AL řidítek, může zkusit řidítka s navařenou hrazdou z týdle koloběžky , 1× jsem je viděl v Bečově na náměstí na jednom crossovým cestovatelskym ko­le..

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.