• APEiRON

    Ahoj kluci a holky, objevil jsem prasklinu na rámu na spodní šavli (Epic), viz foto. Je to přímo na svaru, to to asi komplikuje. Chci se zeptat, jestli nemáte někdo kontakt na nějakého svářeče, který by to dokázal dát do kopy. Psal jsem Svoradovi, esi by se nedala sehnat šavle nová, ale je to ročník 2011, takže mně samozřejmě řekl, že to už nenajdou. Také jsem se někde dočetl, že při svařování Al materiál přichází o svoji pevnost a je třeba ho nějak tepelně upravit, je to pravda? Díky za každou odpověď, doufám, že to pujde spravit

    0 0
    • Vilém  

      Toto drzet asi nebude.

      0 0
    • DeathNick  

      ja bych se asi poradne pripojistil, koupil integralku a paterak a ten ram dojezdil :D Par skoku a bude hotovo …

      0 0
    • Nikovlas  

      Mně svařovali dvě drobné praskliny v CykloAdam v Praze na Suchdole… Ta druhá se objevila asi 3 roky po opravě té první a v její blízkosti – prostě ten materiál v okolí svaru asi není, co býval. Teď to 2 roky zase drží. Můžeš se tam zkusit zeptat, ale asi je to spíš taková nouzovka.

      0 0
      • novas752  

        Říká se tomu tepelně ovlivněná oblast. Záruku na to asi nedaj, ale chvíli vydržet by to mohlo.

        0 0
    • nitraq  

      Zkus napsat těmhle Polákům, mívají různý části rámů na prodej, dost často něco pro Spešl.

      http://www.pinkbike.com/…-plus-sklep/

      0 0
    • MI.KU  

      Možná bych skusil RB – rám se po svařování dává do pecí na vytvrdnutí – tedy né každý hliník, ty lepší jo. Třeba ti to zavařej v ČR asi nenajdeš firmu co by měla nejak víc zkusenosti co RB/Duratec otázka zda se ti stín budou chtít dělat a pak rám ještě lakovat.

      Osobně bych na opravovaném rámu nejezdil.

      0 0
    • Fran-tic  

      na tomhle bych nejezdil ani po svaření, je to jen otázka času, celý díl by musel jít na TZ, oloupe se ti barva a stejně to bude na houby…

      0 0
    • APEiRON  

      Diky za reakce, zkusim cyklo adam i RB, pripadne duratec. To ze se to zacne loupat je mi fuk, kdyby ten ram vydrzel este aspon rok nebo dva, stacilo by to. Nejek extremne zahulovat bych tomu nedaval..

      0 0
      • Nikovlas  

        Spíš jde o to, abys pak to místo sledoval a případně si včas všimnul další praskliny.

        0 0
      • Spider_29  

        No já nevím… Já bych asi neměl nervy trnout po každým dopadu nebo větší ráně do zadní stavby, jestli to zas neruplo…

        0 0
    • lecram  

      Já jsem koupil prasklý rám a nechal ho zavařit instruktorem ve svařečské škole a dostal k tomu přednášku o alu slitinách takže mám jakýsi takýsi názor na svařované rámy .Můžete ti co píšou že by na zavařovaný rám nesedli napsat z čeho vychází jejich despekt?Pokud to je zkušenost ,není to tím že asi nebyla dobře odvedená práce?Nebo to tvrzení má nějaký sofistikovaný metalurgicko odborný základ. Napsal bych co jsem se já dozvěděl ale bylo by to „jak jsem koupil tak prodávam“ a kvůli tomu bych se tady nechtěl nechat urážet nějakým „odborníkem“ u kterého si nemůžu ověřit odbornost.

      0 0
      • APEiRON  

        Nebylo by mozne mi dat na onoho instruktora kontakt? Pripade soukrome na mail fojtik.vilem@centrum.cz. Dekuji

        0 0
      • Spider_29  

        No, třeba můj názor na svařované rámy tvořilo množství svařených rámů prasklých hned vedle nového sváru.

        0 0
        • APEiRON  

          Coz bych rekl, ze je zpusobeno prave tim, ze nenasledovalo tepelne zpracovani

          0 0
          • Vilém  

            Na toto mi zkuseny svarec hliniku rekl, ze nejake tepelne zpracovani je u jednoho svaru nesmysl. Naopak je velka sance, ze by se pri tom ram, nebo zadni stavba, pokroutil.

            Jeho nazor na to byl takovy, ze to mam nechat nejaky tyden lezet a ze se pnuti ztrati samo.

            0 0
            • Fran-tic  

              záleží na slitině hliníku, ale přirozené stárnutí je u al relativně rychlé. vliv bude mít hlavně místo svaru a napětí, taky určitě materiál posbíral nějaké dislokace za dobu používání, přehřátím akorát zhrubne zrno, GP zony, precipitáty můžou být koherentní, klesne tvrdost,v TOO stoupne atp. do TZ už bude taky vnesena deformace…ve výsledku to nemusí ovlivnit výrazně, ale vliv to mít bude

              0 0
            • TJK81  

              Ono svařovat hliník (takto tenký) a jeho slitiny není nic jednoduchého. Stejně o u oceli a nerezi. Kroutí se všemi směry… Dělat tepelko na jednom svaru je opravdu hloupost, Ve strojírenství není nic neobvyklého uvolnit napětí ve svaru vibrováním (vibrační snížení pnutí). Každopádně už rám nikdy nebude to co býval. Sám bych na něm nejezdil.

              Hele tak mě napadlo nemá Spešl celoživotní záruku na rámy?

              Uvažuju jestli mi to neříkal prodejce při koupi mého Rockhoppera.

              0 0
        • lecram  

          Takže zkušenost ,předpokládam s prací více dílen než jednou tou samou

          0 0
        • Nikovlas  

          Mně taky prasknul v blízkosti nového svaru – ale opět jen prasklina, se kterou se dalo jet (a při nejbližší příležitosti opravit). Máš zkušenost, že by to někdy došlo k úplnému rozlomení bez předchozího vzniku menší praskliny – prostě „z čista jasna“?

          0 0
      • Fran-tic  

        mám materiálové inženýrství na fsi …ale teda netuším, jaká je laťka, pro mě za mě si na tom jezdi jak dlouho budeš chtít/moct :)

        0 0
        • TeryPV  

          No jo inženýr…

          a tenhle znáte? Přijde nový zaměstnanec do fabriky a mistr mu říká: „Tady máte koště a běžte zamést dílnu.“ „Víte, ale já jsem inženýr.“ Mistr, drbajíc se na hlavě, povídá : „Tak to pak jo, tak já Vám to jdu ukázat… “

          0 0
      • Vilém  

        Ono taky zalezi, kde ten ram byl prasklej. Par ramu jsem si taky nechal varit a drzi dodnes, ale u te zadni stavby bych tomu moc sanci nedaval.

        0 0
    • lecram  

      Jo, zapomněl jsem že se zmínil o možném opakovaném prasknutí u hydroformingem zeslabovaných trubek ale to není opětovným zavařením ale tím přílišným ztenčením materiálu v místě nějakého namaháni ,a pokud to ruplo už jednou tak to může rupnout vedle sváru který to zesílí a problém se „posune“ o kousek dál .Ten svařeč už kvůli tomu i měnil kus nebo celou trubku originál hydroforming za silnější dokoupenou

      0 0
      • UHU  

        jak šetrně opravit prasklý návarek (zřejmě odlitek AL slitiny) na AL rámu? Navařit, nebo nalepit Al plech? Po zahřátí by se zřejmě mohl uvolnit návarek od rámu :(

        0 0
        • Zdyn  

          Tento odbrousit a nanýtovat nový.

          0 0
          • UHU  

            to by musel být tvarovaný, aby se opřel i z boku a přesnost

            0 0
            • Zdyn  

              Nýtovací by neměl být velký problém upravit na požadovaný tvar. A přesnost co? Musí se to zkrátka udělat ak, aby to bylo správně umístěné.

              0 0
        • rorschach  

          Já bych to vzal pilníkem celý pryč a místo toho použil objímku..

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.