Pevná vidlice na trekingové kolo

26 nepřečtených
  • kralikovo

    Ahoj! Uvažuji o úpravě kola, za kterým tahám vozík s dítětem… Našel jsem tuhle http://www.supshop.cz/…kovove-seda/

    Kolo Author Airline 2003, aktuálně odpružená Manitou Elite, stejné jako toto https://www.bike-forum.cz/…airline-2013

    Bude to fungovat? Nezmění se moc geometrie? A má to smysl? Aktuální vidlice mi leze krkem, akorát je těžká, nedá se zamknout, takže se mi kolo akorát kroutí pod rukama… Navíc bych mohl ušetřit až 1,5 kg hmoty.. :-ů Nebo mám hodit kolo do šrotu?

    Díky moc!

    0 0
    • Vilém  

      Ohledne geometriie si porovnej delku stavajici odpruzene s tou pevnou, kde delku uvadeji.

      0 0
    • kralikovo  

      Ještě jedna možnost http://www.supshop.cz/…brzdy-cerna/ Je možné, že má jen 640g?

      Jo, to budu muset změřit, ke stávající vidlici je nedohledatelné in­fo..

      0 0
      • Singlespeed  

        Hodně podobnou (jmenovala se Noxon) jsem kdysi na trekingový rám dával. Byla docela lehká, takže 640 gr nevylučuji. Předek o nějaký ten centimetr klesl, úhly se trochu napřímily. Když se vypodložil představec a sedlo posunulo malinko dozadu, seděl na tom člověk úplně stejně jako s odpruženou vidlicí, jen šlapací střed byl trochu níž.

        0 0
        • kralikovo  

          Díky za zprávu, taky jsem si říkal, že by to neměl být problém, navíc střed mi aktuálně přijde dost vysoko, takže ideální :-)

          Jen jsem si říkal, jestli to technicky není nějaký problém…

          0 0
        • MlokCZ  

          Až na znatelné protažení posedu oproti původnímu stavu.

          S pevnými vidlicemi a přesným vlivem na geo si hraju už roky, aktuálně zase jedno HTčko předělávám na pevnou. A vlivy co udělá nižší/vyšší vidlice oproti původní odpružené (se započteným sagem) mám přesně změřené.

          A čísla jsou zhruba takto (dle konkrétního rámu a geo se může nepatrně lišit, ale ne o moc:

          • změna výšky vidlice způsobí 60% posun sedla oproti středu (tedy pokud dám o 2cm kratší vidlici, tak jde sedlo o 1,2cm dopředu oproti středu)
          • pro stejnou výšku řídítek oproti sedlu je potřeba 50% změny výšky vidlice (tedy když dám o 2cm kratší vidlici, tak musím přidat 1cm podložky pod představec)
          • přidání podložek pod představec zkrátí posed o 33% přidané výšky (přidání 1cm podložky pod představec zkrátí posed o 3,3mm)
          • posunutí sedla dozadu znamená většinou nutnost ho dát i nepatrně dolu, ale to už je skoro zanedbatelné pro orientaci tazatele

          Tedy když bych vzal uvedý příklad, kdy použiju o 2cm kratší vidlici než byla původně (včetně sagu u odpružené) a pokusím se dorovnat vše jak bylo a začnu stejnou polohou sedla:

          • sedlo bude muset o 12mm dozadu
          • 1cm podložka navíc zkrátí posed jen o 3,3mm

          Výsledný posed tak je skoro o celý 1cm delší. Je to o necelých 50% ze změny zdvihu vidlice. Takže pokud chce mít opravdu stejný posed, tak musí i zkrátit představec, což současně se zvětšením hlavového úhlu nemusí dát zrovna dobrý výsledek a může to pak být dost nestabilní a moc točivé (ale samozřejmě někdy to ok být může, v závislosti jak to bylo předtím).

          Pak se může případně hodit i kompenzace menším offsetem vidlice, aby to nebylo moc točivé. Ale to už si u levných vidlic bude vybírat těžko.

          U offsetu to zhruba vychází, že je potřeba 33% ze změny zdvihu vidlice pro zachování stejně dlouhé stopy. Tedy pro 2cm snížení vidlice je potřeba o 6–7mm menší offset pro zachování délky stopy (a tedy pro podobnou točivost a stabilitu kola).

          To, že půjde střed níž je většinou i dobře, protože není potřeba mít žádné rezervy pro propružení vidlice.

          Nevím jak mu vychází rozdíl délek těch vidlic. Kdyby větší, tak si je potřeba vše uvedené pohlídat.

          0 0
          • kralikovo  

            Ha, díky za podrobný a fundovaný rozbor, přeměřím, pokud to jen trochu půjde, půjdu do pevné vidle.

            Dneska se na kole cítím dost nejistě hlavně při brždění, zvlášť když mám za kolem 25–30 kg vozík :-)

            0 0
            • Vilém  

              S veckama to asi bude OK. Nekdo tu popisoval zkusenosti s touto vidlici tak, ze byla dost malo tuha.

              0 0
            • MlokCZ  

              Tak jen pozor, aby to s pevnou nebylo při brždění ještě horší.

              Na různých pevných vidlicích mám najeto určitě už 20tis. km+ a právě brždění je asi jediná věc, která mi vždy na pevné dost štvala a kvůli které jsem se zase několikrát vrátil k odpružené.

              Jde o brždění na nerovném povrchu. Nejde tu hned o nějaký opravdu terén, ten s vozíkem stejně jezdit nebudeš. Ono ale stačí velmi málo a i jen trošku nerovný povrch, který způsobuje mirkroztráty kontaktu předního kola s povrchem, což způsobuje komplikace při brždění. A to píšu z pohledu objemných plášťů bez duší na rozumně nízkém tlaku se kterými to není tak hrozné. Čím užší a více nafoukaný plášť, tím to bude s pevnou ještě horší.

              A pak je tu tuhost pevných vidlic. Tady se to strašně moc liší vidlice od vidlice a tedy nelze paušalizovat. Ne zrovna málo pevných je daleko méně tuhých než slušná odpružená (srovnávám teď s aspoň 32mm odpruženou, méně tuhou jsem už nejezdil ani nepamatuju).

              Ty tam máš oproti tomu daleko horší odpruženou, takže nedokážu říct, jak přesně to bude oproti té tvojí.

              S pevnou vidlicí tak odbrzdím nesrovatenlně více zadní brzdou než s odpruženou, jak to ne vždy s přední brzdou jde nebo jde jen omezeně.

              Já bych tedy zvlášť s vozíkem preferoval aspoň trochu fungující a tuhou odpruženou. Ale to by zase stálo úplně jiné peníze a je otázka jestli má smysl na to kolo dávat.

              Tedy pokud s tím nechceš jezdit jen aspoň trochu slušný asfalt.

              Tu uvedenou pevnou neznám jak na tom je. Hliníkovou jsem ani nikdy nejezdil. Jezdil jsem jen ocel, pak více karbnových s hliníkovým krkem a teď připravuju těžší celokarbon (těžší na celokarbon a z důvodu aby byla tuhá, odolná a neměla limit na malý kotouč).

              0 0
              • Haryk  

                Mloku, prosím tě, dej mně tip na těžší celokarbon. Děkuju.

                0 0
                • MlokCZ  

                  To záleží jaké potřebuješ parametry.

                  Já teď bral Force

                  https://www.koloshop.cz/…5mm-osa.html

                  Samozřejmě to není jejich výroba, ale jen přebrandovaná vidlice. V originále je to MKM52CD

                  http://www.mekkem-parts.com/products/?…

                  Já potřeboval o něco kratší, takže jsem bral tu 470mm verzi. Má ale 42mm offset, což jsem já cíleně potřeboval (a pak i přeměřoval). Pokud vezmeš přesnou délku adekvátně ke stávající odpružené, tak by to sneslo větší offset. 29" odpružené mají offset 46mm. Já menším offsetem kompenzoval zvětšení hlavového úhlu pro těch jen 470mm.

                  Hmotnost má 805g (470mm varianta) včetně pevné osy. Osa necelých 80g.

                  Čínu kolem 550g s omezením na 160mm kotouč jsem rozhodně nechtěl, i když by se dala za třetinu ceny té Force.

                  Z trochu lehčích by se ještě dala Ninerka, ta je také velmi tuhá a povoluje 185mm kotouč. Já ale chtěl ten menší offset.

                  https://r2-bike.com/…-Niner-Green

                  V odkazu mají aspoň za trochu rozumnou cenu, ale jen barevná provedení. Je to starší verze, teď má Ninerka už jiné parametry včetně toho, že je boost (to se mi nic z toho nehodilo).

                  Pak třeba tady:

                  https://www.bike-discount.de/…-disc-620514

                  Vypadá dle fotek (+ dole manufacture item no.), že by to mohla být také přebrandovaná MKM52CD, ale nevím to jistě a nezdá se mi ten 51mm offset, který by mít neměla. Ale je možné, že ji Mekkem parts dělá i na přání s takhle velkým offsetem. Já bych tedy takhle velký už určitě nechtěl, ale někomu se může hodit. Tedy jestli je ten údaj 51mm pravda.

                  0 0
                • Smazaný účet  

                  Bontrager Bowie PRO

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ta splňuje tu odolnost, povolený má dokonce 210mm kotouč. Má pak 51mm offset (někomu se hodit může, někomu ne).

                    Má ale jeden zásadní problém, nikde není reálně k mání. Už se zřejmě nevyrábí a nikdo už ji nemá. Takových najdu vždy dost. Tedy najdu vidlici, co se mi líbí a pak zjistím, že se nedá koupit.

                    0 0
          • Singlespeed  

            Zase bych to tak složitě neviděl, vždyť odpružená vidlice mění svoji délku neustále, klidně i o 10 cm, takže úhly a posed se taky neustále mění a nikomu to nějak zvlášť nevadí.

            0 0
            • MlokCZ  

              Jenže u jinak dlouhé vidlice (a je fuk, jestli pevné nebo jiné odpružené) to rovnou na začátku vykompenzuješ posunem sedla vůči středu (což jsi i sám navrhoval a i za mě je to nejlepší varianta) a tím máš tak následně posed trvale jinak dlouhý než byl.

              A to s tím, že odpružená za jízdy pruží nijak nesouvisí.

              Když už ale to pružení za jízdy zmiňuješ, tak tam bych to rozdělil na dvě varianty:

              • pružení na překážce: je jen krátkodobé a hned se zase posed vrátí do správné pozice a pokud je hodně rozbitý sjezd, kde chodí vidlice hodně i více do zdvihu, tak zase už většinou nešlapeš, tedy tohle opravdu není třeba vůbec řešit a nevadí to ničemu
              • změna délky odpružené vidlice změnou sagu, tedy dlouhodobá záležitost zejména ve výjezdu: tohle je nevýhoda odpružení a každému to vadí jinak, někomu více, někomu méně, někomu vůbec, tahle změna ale není zase až tak velká u HTčka a vidlic do 100mm (a u fullu kde se to nasčítá s tlumičem to zase často kompenzuje omezení nebo zamčení tlumiče do výjezdu)

              Neměnění posedu (změnou sagu) do výjezdu je za mě právě jedna z velkých výhod pevné a pro mě je to skoro stejně důležitý důvod pro pevnou jako odezva kola. A právě mi to daleko více vadí na HTčku, u fulla i přes vyšší zdvih mi to kompenzuje právě přepnutí režimu tlumiče.

              0 0
    • scota  

      podívej se na RST RF-M7 hmotnost cca 850g

      https://www.bike-discount.de/…white-479893

      0 0
    • kralikovo  

      Tak jsem to přeměřil a nezatížená vidlice měří cca 470 mm.. no, takže musím najít co nejdelší vidli..

      0 0
    • rabies  

      Rad bych se tu s dovolenim prizivil. Resim podobny problem a napadla mne jeste jedna varianta. Nevim, jestli jo to vubec realny, ale co podlozit tu vidlici pod ramem? Nechat vytocit mezikus pozadovanych rozmeru by nebyl problem.....

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.