Pevná osa - výhody, nevýhody a rozdíl

66 nepřečtených
  • PatrikKalista

    Ahoj,

    můžeme mi někdo vysvětlit hlavní výhody a nevýhody pevné osy oproti rychloupínáku. Na expediční cesty je podle vás lepší co?

    Děkuji

    Patrik

    • Bubaaak  

      Pevný osy se dělají i s páčkou po vzoru Rychlo Upínáku, takže oproti RU nemá žádné nevýhody (možná že nekoupíš lowcost náboje)

      Ale jinak pevná osa ti líp zpevní rám, takže kolo je pevnější.

      Osa vydrží větší zátěž než klasická 9mm RU

      • DoomHammer  

        navíc není problém se škrtáním kotouče při vyndání a opětovném nasazení kola

        • TeryPV  

          Ja nevím, doma mám 3 kola s RU a tenhle problém jsme nezaznamenal :)

          • Singlespeed  

            To máš teda docela velké štěstí :-).

          • jIrI___  

            Máš štěstí. Jedině na Crossmaxech tenhle problém nepozoruju, u všech ostatních vyndání/nandání kola = seřizování třmene.

            • TeryPV  

              Fakt nemám problém. Jako občas se to samozřejmě stane, ale řekl bych, že tak jeden z deseti pokusů. Teď jsem se dost vrtal v HT, nejdřív jsem tam měl kola na nábách X9 a pak remerx a nemusel jsem brzdy ladit ani jednou. Jen sundal, nasadil a vše OK. Jako já netvrdím, že ten problém neexistuje, ale k mému překvapení doma ani na jednom kole se mi to nestává, až na výjimky, jak jsem psal. :)

              • kadlec  

                Pokazdy jak vyndam predni kolo a namontuju zpet, tak kotouc skrta a mam pevnou osu

                U RU jsem tento problem nemel tak casto

                • honza1982  

                  +1 rovněž myslím, že o škrtání nerozhoduje upnutí. Na kole s RU mám menší problémy se seřizováním než na axonu s pevnou. Sundám, nasadím a musím seřizovat vždy. Takže je to asi o štěstí.

            • Singlespeed  

              Seřizování třemene není třeba. Stačí kolo v patkách pootočit tak, aby to neškrtalo. Pokaždé jiné usazení kola do patek u rychloupínáku způsobují vroubkované kontramatky na náboji, které pokaždé jinak zapadnou do vytlačených mikrodrážek v rámu.

              • Evilcleaner  

                ano jenom bych to doplnil, že je důležité otočit osu náboje (vs. otočit kolo – aby to bylo jasné ;) )

              • zzd426  

                přesně, stačí pootočit náboj v rámu / vidlici

              • jIrI___  

                Taky možnost. Já už se několik let chystám udělat na ose a vidlici/rámu značky a usazovat pak vůči sobě pořád ve stejné poloze :))

              • popokatepetl  

                možná na tom něco bude, když jsem měl náboje s drážkama tak jsem to musel řešit, teď mám hladkou plochu a je to lepší. Když nasazuju kola tak je nahrubo přitáhnu ve stojanu, pak kolo postavím na zem, zatlačím a utáhnu :o)

          • DoomHammer  

            já Fulcrumy RM do rámu vracím tak, aby pojistné šrouby osy byly vodorovně, pak ne nehrká.

            u bajka mě to dost trápilo.

    • k3nyL  

      Pokud muzes mit pevnou, tak do toho jdi. Lepsi tuhost, jednodussi sundani/nandani kola, neskrtaj kotouce po znovu nasazeni. Pokud mas momentalne RU, tak si musis overit jestli ti pevna osa projde nabojem. Jsou ruzny prumery, tj musi ti projit skrz naboj. (Jak v zadu, tak ve predu) Lepsi naby maj ruzny redukce // srtrucne.

      U cestaku zase takovej rozdil asi nebue, ale zalezi jestli casto sundavas kolo (nakej transport a pod, pak to muze resit x problemu). Pripadne pokud jezdis prelozenej po kamenitejch cestach, tak tuhost by jsi poznat mel.

    • novas752  

      Muzes hledat, uz se to tu resilo. Pokud nemas obe ruce levy, na obou resenich se nema co vysrat. Rychloupinak je ale daleko rozsirenejsi a tudiz ho maj v kazdym servisu. Pevny osy jsou vetsinou uzpusobeny na dany ram/vidlici, takze to neni standartni zalezitost a v servisech je skladem vetsinou nemaj.

      Nektery pevny osy nemaj packu a je potreba imbus…

      Vyhody ve vetsi pevnosti jsou na cestovani asi nezajimave, snad krome eliminace skrtani kotoucu.

      Vyhodou je ze kolo nasadis vzdy stejne a tak nebude pribrzdovat brzda apod

      Na cestovnim kole by mi to bylo vicemene jedno, ale pevna osa by byla pri vyberu kola plus.

    • Evilcleaner  

      obecně těžko hledat nevýhody pevné osy. pokud něco snese kritiku, tak je to konkrétní provedení. např suntour osy první generace byly mizerné v kombinaci s nábama, které měly uvnitř více průměrů a zasekávala se tam ta aretační kleština, RS maxle lite se dají při dotahování či povolování jednoduše zrušit pokud si člověk nedá pozor (rs k nim má ale alternativy) a tak by šlo pokračovat.

      • DoomHammer  

        máš k RS Maxle Lite nějaké detaily? ať něco nezkurvím :)

        • Evilcleaner  

          tak když povoluješ/dotahuješ tak ti nesmí páčka vyskočit z toho zářezu nebo tu opěrku dojebe :-) není to nic těžkého, ale už jsem viděl hromadu takto poničených.

          • Sunshine 29  

            Takhle to ale dojebe jen úplný hovado, to si nedovedu moc představit

            • jonti  

              Asi neznam cloveka, ktery to casto sundava a nedojebal to. Vyskoci to velmi jednoduse, tu osu musis docela utahnout a opira se to o hranu dlouhou 2mm a sirokou asi 0.5mm.

            • kadlec  

              Hovado to spis tak vymyslelo

              Stacilo nepatrne vic matrose

          • DoomHammer  

            to si zatím hlídám, ale věřím, že to může skočit :)

            díky

          • Lanzinho  

            To se mi teda nikdy nestalo, naopak sem byl vzdycky s maxli spokojenej.. to same prepracovane upinani od SR

    • Wojtkingson  

      Zdravím, chtěl bych si pořídit novou vidlici, aktuálně mám RU a přemýšlel jsem, že bych si koupil nějakou s pevnou osou a vyměnil s tím i přední kolo. Kde má pevná osa větší přínos? Na vidlici nebo na zadní stavbě? Poslední dobou se mi stává, že jedu a když zatáčím, tak mi štrejchá přední kotouč o brzdu. Začalo to asi po jednom takovým divočejším sjezdu přes šutry atd…

      • novas752  

        Samozřejmě na vidlici, přední kolo dostává větší čočky a držej ho jen 2 na volno uložený tyče (spodní nohy vidle) místo 4 pevnejch vzadu.

    • Voita  

      Mám dotaz ohledně rozdílu os. Prostě to nechápu

      Mám náboj old 135×10 s pevnou osu, chtěl bych rám, který má původně ale osu 142×12. Samozřejmě se dají koupit jiné patky, na kterých je uvedeno pro osy 135/QR. Více není specifikováno. Dostanu mojí osu do takové patky? Možná je to d…í dotaz, ale nevím to :)

      • kubad  

        náboj old 135×10 s pevnou osu, je kompatibilní s patkama na kterých je uvedeno pro osy 135/QR.

      • Vilém  

        Nepises o jakou nabu jde. Takze tak jak to je, to do ramu asi tezko das. Mozna jde naba prestavet na 12×142, pokud ne, tak preplest kolo, nebo vymenit patky ramu, jestli je to mozne.

        • Voita  

          NS Bikes rotarry cassete 135×10

          • Vilém  

            Co jsem zbezne kouknul, tak pro 12mm verzi teto naby existuju konverzni koncovky 135/142, takze teoreticky by to prestavet mohlo jit. Dohledavat se mi to nechce, ale mozna by prestavba obnasela i vymenu osy naboje.

      • bezdratova.sprcha  

        Pokud do rámu jdou dát patky které pojmou 135/QR, tak by to mělo být to samé do čeho se dává 135×10 (tj. otevřený dropout). w

    • Voita  

      Jasně, 142ka je prostě lepší osa. Ale naboj mam skoro nový, tak se mi měnit nechce, ale jestli potvrzujete, že jiné patky ho snesou, je to super :)

    • pnboss  

      Mažete pevnou osu před nasazením? Závit a osu (tělo)? V manuálu pro RockShox Maxle Lite jsem načetl, že se má mazat pouze závit. Jiní výrobci zase údajně doporučují Loctite 243 na závit. Mám pevnou osu prvně a jsem z toho ko… Můžete poradit?

      • novas752  

        Lehce namazat celou. Ale stačí jen lehce jinak pak vazelína vylejzá všude okolo.

      • pnboss  

        Absolutně jsem nečekal, že u tak banální věci není jednotný názor. Teď mi psal nějaký prodejce na heurece – nemazat vůbec, jinak se začne povolovat.

        • jardalee  

          bude to nejspis jako se stredovou osou ,hlavovym slozenim a treba pedalama ,kazdej to dela jinak ja mazu skoro vsechno protoze to budu proste nekdy rozdelavat :) a radsi to obcas dotahnu nez abych to pak nemohl povolit

        • Jarda636  

          Já nemazal a na 36 Fox mi osa přirostla k náboji.

          Vytažení ven byl docela porod.

          Takže mažu tělo osy, zavit ne a mám klid, povolování se nekoná a osa jde vždy dobře ven.

          • Breakpain  

            Tak, na Boxxeru jsem namazal osu celou a povoluje se to. Zkusim vyndat, namazat osu a zavit NE… Snad to pomuze, povoluje se to po kazdem dni jezdeni :/

            • embi  

              Ocisti dosedaci plochu osy (u opacneho konce nez je zavit).

        • Milan-KV  

          Taky mažu, lehce tím Scotovo Bel-Ray. Dřív jsem ji nemazal a pak jsem ji nemohl dostat z předního náboje. Docela trápení dostat to ven. Přirostla k ložiskům. Co tvrdí výrobce může být pravda. Ale z praxe se osvědčilo namazat.

        • novas752  

          Mazat, jednoznačně mazat. Povolovat se určitě nezačne, spousta závitů je na kole namazaná vazelínou i z výroby a stejně se nepovolí.

    • Archik  

      Ahoj, když to tak čtu, bude tedy vhodné pro 100kilovyho člověka mít spíše pevné osy a vyplatí se tím i příplatek za „lepší“ model, který je bude mít? Za jak dlouho to sroste, že se teda ptám. Jen studuju na co si dát do budoucna pozor :)

      • atty  

        U 100kg člověka je to výhoda. A toho srůstání bych se zas tak nebál – chce to občas to povolit, očistit, případně máznout (nebo taky ne, jak čteš různé názory :) ).

      • roman II  

        lehounce máznout

      • novas752  

        Když to lehce mázneš vazelínou pokud to už nebude, tak nesroste nikdy.

      • Milan-KV  

        Pár měsíců to trvalo. Ale kilo vazelíny bych tam taky necpal. Že se to povolí bych se nebál. A i kdyby tak to poznáš a to kolo taky přece hned nevypadne. Přijde mi i pevná osa víc praktická než přetaženej rychloupínák jak je zvykem u spousty lidí.

    • BigRS  

      Výhoda vyšší pevnost upnutí jako celku, škrtání kotoučů není až tak věcí systému upnutí, ale spíše kvality provedení brzd, levnější mají prostě tendenci škrtat víc (pístky se nevrací správně do výchozí polohy a při manipulaci s kolem se to může všelijak hnout). Jako nevýhodu osobně vidím to, že v případě RU, když sundavám přední kolo např. při přepravě autem, tak mám v ruce jen dvě věci – sundané kolo a rám se zbytkem, u pevné osy mám najednou v ruce ty věci tři – ta osa je navíc, ještě k tomu je celá opatlaná od té vazelíny, tak je problém ji někam jen tak položit, aby se nezasvinila, příp. nezasvinila něco v autě, nejlepší je ji zatočit zpátky do vidlice, ale už je to dost nešikovný na manipulaci a při nasazení se zase nejprve musí vytočit ven (u RU tohle všechno odpadá, je to i po vyndání kola stále jeden celek), připadá mi to dost otravné, existuje na tohle nějaká vychytávka?

      • bruco  

        Pevnu os len zasun spat do kolesa a mas po probleme.

      • MatS  

        Nejde o škrtání kotoučů. Jde o to, že kolo na rychloupínáku de facto nikdy nenasadíš stejně (ano jde to když se to naučíš) a pak musíš seřizovat třmen. S pevnou osou je kolo nasazeno vždy do stejné polohy a nemusíš nic seřizovat. Pokud kolo vozíš v autě v kufru se sundaným předním kolem, tak osu vyndáš a nasadíš zpět do vidle. Abys od vazelíny nezasral auto, můžeš na osu navlíknout bužírku, kterou seženeš v nějakém elektroinstalačním materiálu nebo hobbymarketu. Výhody pevné osy fakt jsou oproti RU značné.

        • Zdyn  

          Ono to není až tak vlivem pevné osy ale provedením dosedacích ploch na náboji. Pokud jsou hladké a rovné, tak není problém ani u rychloupínaku. Pokud mají drážkování, tak bývá problém i na pevné ose. Navíc u os, které jsou na konusech a seřizování je tak přes závit, nejsou dost často dosedací plochy na náboji rovnoběžné a díky tomu si náboj sedá v každé poloze jinak.

      • allrose  

        nevím o žádné,prostě to chytnu na dva závity…,ale zase oceňuju ploché kolo oproti ru (pravda staré kolo se do kufru vešlo celé) a přes to hodím kolo a za tři roky to mám z automatizované

        mj ru musíš obsluhuvat obouma :))

      • Davidakta  

        Když tě trápí taková kravina a sundaváš kola tak často, tak tam žádnou vazelínu nedávej.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse