• kam

    Pořizuji nová kola MTB. Na starých mám u obou rychloupínáky. U těch co chci píší , že jsou na předu pro pevnou osu. Co to pro mě znamená ? Zatím jsem pevné osy neměl, tak tomu nerozumím. Dík za odpovědi technicky zdatnějších.

    • TJK  

      zalezi na rozmeru os ale na 100% to nedostanes vepredu do vidle protoye to neni kompatibilni a s nejvetsi pravdepodobnosti ani dozadu.. takze ty kola NEKUPUJ! pro stavajici sestavu

      • Espen  

        Taky v tom tápu.Mám taky rychloupínáky,takže když budu chtít kola s pevnou osou,musím pořídit novou vydlici a novej rám.Nebo u zadního kola ta pevná osa až takové plus neni?

        • lukas aka mitro  

          zalezi na rozmeru te osy..na vidli se pouzivaji 5mm rychloupinak, 10mm RU, 15mm osa a 20mm osa…5mm mas tedka a 10mm RU bys tam mohl dat taky (RU vetsiho prumeru)…nic jineho…

          Zadni kola maji 5mm RU, 10mm RU, 12mm pevna osa…na 12mm musi byt uz ram…

          Pokud skutecne chces nove kola a zaroven mit moznost casem upravit na pevne osy, tak si nech zaplantat kola na nabach hope pro II, ktere se daji modifikovat…aaaa nebo proste pockej:)

          • TJK  

            dopredu nechci kecat ale podle me tam 10 nedostanes ale jen 9mm .. viz treba RWS upinaky od DT.. se ybztkem souhlas

          • Espen  

            Chápu díky.Ty 10mm RU jsou tedy o trochu pevnější než 5mm.

            • TJK  

              jj urcite ano.. uz jen diky tomu ze to muzes utahnout uplne jinou silou nez RU

              • Pac029  

                Tady bych se zeptal, to mne trochu zarazilo, ze na predku jako na fest u toho DT muzu dotehnout jen neco lehce pres pul otacky, zavazi tam nohy vidle. Jako staci to, manipulace ale neni uplne fajn jak treba u inbus upinaku nebo klasickejch upinaku a musim pritacet i ten protikus a optimum bych videl jeste tak o 1/4 – 1/3 otacky vic. Mozna delam ale neco blbe…

        • TJK  

          ano u vidlice na rychloupínák a pokud máš plnohodnotonou pevnou osu na kolech to dohromady nepůjde, vzadu většinou stejný případ ale 10mm osu by se tam dostat asi podarilo.. samozrejme kazda pevna osa ma svuj prinos ale je to irelevantni pausalizovat.. sou ramy ktere budou materialove a konstrukcne dostatecne tuhe a prechod na pevnou osu treba vzadu nemusis poznat.. nebo jen minimalne… pak muzes mit ram treba jako ja kde mi prechod na obdobu pevny osy prinesl vic jak 50% zvyseni tuhosti…

          • kam  

            Kupuji kola Mavic crossmax ST a počítám, že pomocí redukcí to nějak zkompatibilním. Nebo se mýlím ?

            • scret  

              Pokud myslis novy model, tak ano… Mavicy maji ruzne redukce…

      • lumyr  

        trochu tápu co de s čím kombinovat, ale mám doma kola s přední 15mm osou a k jedňem jsem dostal reduckci takže jdou použít i do vidlice kde je rychloupínák 5mm. Zádný kuchání, prohazování ložisek, prostě z každý strany nasunu (podle mě universální) redukci…

      • antt  

        pokud by bylo na pevnou osu jen přední kolo, tak se vyrábí takové vložky do náboje, které pak umožňují použití klasických upináků a vidlic. Teoreticky by to mělo jít použít i pro zadní kolo, ale nevím to jistě

        • antt  

          až teď to pročítam, s křížkem po funuse, jak kdybych nic nenapsal:)

    • Mr.Pavka  

      9, 15, 20mm?

    • tom0227  

      Záleží jakou pevnou osu!

      Já osobně jsem od bratra převzal kola, kde byla pevná osa 15mm na předním kole. Ovšem narozdíl od bratra mám vidlici na rychloupínák… Nejdřív jsem hledal redukce, ale pak jsem se na to vyprdnul. Nechal jsem si vysoustružit vložku o průměru 15mm a na konci s osazením do vidlice. Vložka vlastně prochází celým nábojel a je durch provrtaná tak aby šel prostrčit rychloupínák. je to mnohel lepší než nějaké redukce…

      • L.u.k.a.s.4  

        A kde sis nechal takovou vložku udělat? A podle čeho, nějaký nákres nebo tak něco? Díky ;)

        • kubad  

          nic na tom není zapoj trochu mozek , přijdeš na to :D

          15 průměr do ložisek, z toho lezou nožičky 9mm do vidlice a je v tom 5mm díra durch na rychloupínák

          profesionálně vyrobené to máš na fotce

          • L.u.k.a.s.4  

            To jo, takhle to vymyslet taky umím, ale přístup k soustruhu jaksi nemám…

          • petr99  

            A zvýší se tímto tuhost ? Chci říct, mám vidlici na rychloupínák, tak jestli má cenu jít touto cestou za cílem zvýšení tuhosti.

            • Rubi  

              z logiky veci ne :D tuhost zvysis maximalne 10mm osou, ale necekej nic velkeho…

              • Vilém  

                Jen technicka, 9mm. Jinak souhlas.

              • petr99  

                Jasně. Ale tady v diskuzi jsem se dole dočetl o „rychloupínáku“ na imbus. Funguje, tedy zvýší tuhost ? Potřebuju něco, co narvu do náboje X9 a nahodim na vidlici na rychloupínák.

                • Rubi  

                  pak jen ten rychloupinak na imbus

                  • petr99  

                    Ten trochu pomůže ?

                    • Rubi  

                      trochu jo, ale 15mm ose se to nikdy nevyrovna…

                      • petr99  

                        jasný, ale s mýma možnostma za takový prachy to je pěkný

                        neni něco takovýho i na zadek ?

                        • Rubi  

                          urcite existuje to same i na zadni kolo…

                        • Vilém  

                          Stejne se to prodava v paru, teda alespon BBB, takze budes mit na obe kola. Necekej vsak zazraky, zalezi jaky mas upinaky ted, proti slusnejm tam nemusi byt prakticky zadnej rozdil.

                          • rkawa  

                            mam na zadnim novatec za 100,– na imbus, rozdil zadnej, jen ti to nikdo jentak rychle neodmontuje :-)

                            vyhoda je ze to muzes utahnout na pozadovany utahovaci moment, v mem pripade 15nm..

                          • petr99  

                            Tak rychloupínáky mám původní, co byly v nábojích, tzn. ve předu X9 a vzadu nějakej DT Swiss

                            Nwm, co je slušný

                            • Vilém  

                              Vetsinou upinaky s takovouto konstrukci. K utazeni je treba velka sila, ten plast po kterym klouze excentr packy se rad vymackava a upinak se povoluje.

                            • petrun  

                              Vozím tyto: http://www.mojekolo.cz/…3-wheelfixed

                              Po výměně klasických pákových za tyto imbusové přestal cinkat zadní kotouč.

                              Pro co nevětší dotažení je ale potřeba namazat závit kvalitní vazelínou.

                              • petr99  

                                Mě cinká vepředu (ale zas je to 200mm no). Zajímá mě, jestli to má cenu, ale nwm, jestli ty rychloupínáky co mám, jsou ty slušný.

                                • petrun  

                                  Dvoustovka je na rychloupínáky už dost velká pila. Tam bych dal pro sichr raději RWS od DT-Swiss.

                                  • petr99  

                                    To je ale taky rychloupínák, ne ?

                                    • petrun  

                                      Ano, rychloupínák. Na pevnou osu bych musel koupit nový rám + novou nábu, přeplést zadní kolo + přeskládat celé kolo.

                                      • petr99  

                                        A co ten „pomalej“ rychloupínák, jak už bylo několikrát zmíněno ? Nebude ještě lepší ?

                                        • Vilém  

                                          S RWS dosahnes stejneho vysledku, akorat ma jednodussi ovladani. Ale zase je mnohem drazsi.

                                          • petrun  

                                            DT širší základnu než BBB. Porovnával jsem to i s Mavicem a Novatecem a je z nich nejširší.

                                  • petr99  

                                    A to je teda „klasickej“ rychloupínák, takže bude pasovat předpokládám normálně. Protože jsem viděl tyhle 5mm a 9mm

                                    • petrun  

                                      Jako náhradu klasického upínáku je potřeba vybrat 5mm RWS.

                                      • petr99  

                                        Předpokládám že i tam bude zlepšení. Ale vzhledem k ose bych šel pravděpodobně do rychloupínáku na imbus.

                                • Miky  

                                  Ja mam 200mm korouc a obycejny utahovaci dt swiss rychloupinak v talasce a necinkalo nikdy nic.

                                  • petr99  

                                    Tak mě cinká, ale když sem tu vanillu porovnal s talasem (140mm) tak mi přišel talas maličko možná tužší. Navíc DTswiss bude asi lepší než X9

                                • Miky  

                                  Ja mam 200mm korouc a obycejny utahovaci dt swiss rychloupinak v talasce a necinkalo nikdy nic.

                              • rkawa  

                                jo to je pravda, ja kdyz ho chtel poprvy vyndat tak jsem nebyl schopnej tu druhou stranu udrzet v prstech a musel nato vzit kleste.. takze urcite namazat vazelinou!

                                • petrun  

                                  No ona ta osa nemá žádnou antikorozní úpravu a už po první sezóně byla zezavá jak liška. To pak při povolování pořádně drhne :-(

                                  Teď jsem pořídil jako upgrade RWS DT Swiss a je tam minimálně o třídu lepší matroš i zpracování než u BBB.

                                  • rkawa  

                                    Ja mam na zadnim tento. Vypada ze je z nerezu, ale to nevim jiste

                                    http://www.axit.cz/…on_mtb-.html

                                    • petrun  

                                      Vypadá líp než ten BBB :-)

                                      • rkawa  

                                        v realu je mnohem hezci nez na fotce a hlavne je lehkej.. ale je to jenom obycejnej upinak za 99,– Kc zadnej Titan super tune za 3000,– :-)

                                        • rkawa  

                                          Tak panove, dneska jsem mazal rohatku v naboji, nasadim novatec bolt-on upinak, utahuju, utahuju a najednou rup a osa praskla vejpul, takze zadadne NEBRAT tenhle smejd za kilo! Du do RWS dt swiss..

                                          • petrun  

                                            Drahý ale kvalitní a navíc nerezne.

                                          • Fran-tic  

                                            v čem je takový rozdíl u RWS dt oproti jiným, třeba XT? Potřebuju si v hlavě zdůvodnit tu cenu, abych ho vzal :)

                                            • Singlespeed  

                                              Cena je nezdůvodnitelná. Funkce je naprosto stejná a hmotnost vyšší než inbusové upínáky Novatec nebo BBB za dvě-tři stovky. Nevím jak si stojí nové typy RWS, ale starší RWS mně nepřesvědčil. Manipulace nic moc a páčka časem upadla a bylo vymalováno.

          • alo  

            dá se tahle sranda někde rozumně koupit?

            • alo  

              google mi nachází jenom výrobky z německa, u nás osu pro dt 240, podle tvaru asi nesedne..

              takže jediná varianta je soustružník?

              • alo  

                však to nahoře píšu, že u nás v čr nacházím tuhle osu…

                • Singlespeed  

                  A co vlastně chceš? Pochopil jsem, že potřebuješ předělat náboj z 15 mm provlékací osy na běžný rychloupínák. Adaptér v odkazech funguje, pochopitelně, na všechny 15mm náboje. Použil jsem ji pro 15 mm náboje Deore XT a Hope.

                  • Vilém  

                    Nac maji na koncich ten zuzeny prumer? Nedela to nejake problemy, ze by vnikal bordel mezi koncovky a redukci ap?

                    • Singlespeed  

                      Nevím, předělával jsem tak dvě kola a od té doby jsem o nich neslyšel, takže asi vše v pořádku.

                    • kubad  

                      netuším, ale když mě ty redukce dělá soustružník tak to na koncích neosazuju, přijde mě to jako nesmysl

                    • allrose  

                      to je to co drží kolo ve vidli :-)

                      • Vilém  

                        Ale ja nemyslim to zuzeni na 9mm, ale to co je predtim, kde je schodek cca 2mm na prumeru.

                        • allrose  

                          jestli uprostřed,tak pro gramhoniče-žádný

                          • Vilém  

                            Ne uprostred, ale na konci, pred zuzenim na 9mm.

                            • allrose  

                              jo už rozumím..po rozkliknutí z odkazů,koukal jsem na fotku výše..

                              snad nekecám,měla by to být rozpěrka na vnitřní kroužky ložiska

                              • Vilém  

                                To si prave nemyslim, ze by to byla rozperka, protoze pak by se musela redukce instalovat po vylisovani loziska.

                                To by taky neodpovidalo tomu, jak pise vyse Singlespeed, ze ji pouzit treba do XT naby. Takze ten nejvetsi prumer bude 15mm. Mozna se k tomu davaji jiny koncovky a ty se pak nasadu na ten zuzeny prumer, nebo nevim, studovat manualy od DT se mi nechce:)

                                • allrose  

                                  to je pravděpodobné

                                  to co jsem psal,bylo pro náboj,kde se měnila rozporná trubka za podobně osazenou osu na ru,ložiska byly na ségrovky..

                                  já dělal trubku 15/9 + osu z ru (9kč) s možností použít osu rws 9

                                • kyl  

                                  Určitě se tam musí nasadit nějaké koncovky co to budou fixovat v náboji.Jinak by se náboj po ose posouval.

                                  • kubad  

                                    Drží to vidlice :)

                                    Nemá se to kam posunout

                                    • kyl  

                                      Na koncích ano ale co drží osu v ložiscích?

                                      • kubad  

                                        Tak to je snad dane rozměrem :)

                                        • kyl  

                                          To je jasné že tam lítat nebude ale nalisovaná tam není,jen vložená,ale musí tam být něco co zabraňuje jejímu posunu.

                                          • kubad  

                                            V posunu kam?

                                            • kyl  

                                              Podle toho jak ta osa vypadá tak se jen vsune do náboje,je to tak?Nebo se musí z jedné strany vyklepnout ložisko,vsunout osa a dát ložisko zpět?

                                              • kubad  

                                                Jo jen se vsune,

                                                • kyl  

                                                  A co teda jistí na místě střed?Jsou z obou stran nasunuté na ose nějaké koncovky co se jednou stranou opírají o ložisko a druhou o vidlici?

                                                  • kubad  

                                                    po nasazení kola to jistí vidlice nechápu kde máš problém, při nenasazenem kole je to otázka rozměrů, ta redukce tam nejde rukou musíš ji trochu naklepnout takže sama nevypadne

                                                  • kyl  

                                                    Si nerozumíme,to je jedno,už to neřež.

                                                  • kubad  

                                                    ano absolutně netuším co chceš a proč to řešíš, funguje to

                                                  • Tomínos  

                                                    Sice po 4 měsících, ale… osa je nasunuta skrz ložiska, mezi nimi je v náboji rozpěrný kroužek a z venkou stran jsou opět koncovky, které se opírají z boku o příruby na vidlice, tudíž se to nemá kam posunout. Je to to co jsi chtěl vědět?

                                                  • Vilém  

                                                    Po roce a ctyrech mesicich:)

                                                  • Tomínos  

                                                    Vidíš, na rok jsem ani nekoukal :-)

                              • kubad  

                                kecaš :D

                                ložiska nemůžou být v náboji tak u kraje

                  • alo  

                    asi tak, díky za konkrétní linky

                    nějak mě tahle možnost redukce po ránu zaujala, u té dt osy mě zmátlo ono zúžení na koncích, první co mě napadlo, že to bude nějaká dt vychytávky, ale jestli říkáš, že to bude fungovat s jinou nábou, tak jedině dobře.

                    pokud teda píšou, že je to pro dt 240 náby, má to postranní zúžení nějaký smysl?

        • tomas80  

          muzu trochu zde trochu odskočit od tématu vybírám těd nové kolo a narazil sem i na s pevnou osou k čemu je to dobrý nebo lepčí ?

          • allrose  

            Vidle je pevnější v krutu a je lepší při častějším vyndavání kola (menší potřeba centrování třmenu)

    • Japhy  

      Zdarec, výhledově uvažuji o jiném náboji místo stávajícího Deore s klasickým RU. Dostanu do klasických patek na RU 10 mm pevnou osu, třeba od Novatecu (http://www.prodejkol.cz/…mm-pevna-osa) nebo DT Swiss RWS nebo je potřeba o ten milimetr z 9 na 10 upravit patky? Jak výrazný je rozdíl v tuhosti mezi klasickým RU, 10mm a 12mm zadní osou? Pomůžu si těmi 10 mm?

      • kubad  

        jo pomůžeš si

        do vidlice pasuje bez problémů 9mm RWS

        do rámu vzadu bez problémů 10mm RWS

    • michal98  

      Vyuzivam vlakno k novymu dotazu. Kdyz zkusim dat pevnou osu do zadniho naboje xt (mimo ram, jen vsunu osu do naboje), tak ma osa v naboji vuli. Neni to vada? Pak ma vuli cele zadni kolo a nebo tu vuli odstranim pretazenim osy -to ale asi neni spravne, protoze mi to muze postupne vylamat to kontaktni misto s ramem (carbon). Ma vase osa v naboji vuli???

      Diky

      • Georrge  

        nejaka vule tam bude vzdy, neni to navrzene tak, aby to bylo fakt natesno. Ja mam sice zadni kolo predelavane na 10mm samo domo (ale origo vnitrek naby je taky na 10mm, upravoval jsem jen koncovky), ale drobnou vuli tam mam taky.

      • tonik666  

        Nerozumím dotazu. Jak, vsunu do náboje osu? Není XT na konusech na upínák?

        Pokud máš XT na pevnou osu a k tomu osu správné velikosti, tak by po dotažení žádná vůle být neměla, aspoň ne kvůli té ose.

        • michal98  

          Je i na pevnou osu Po dotazeni v ramu uz vule neni…ale je to tim ze boky naboje drzi v patkach ramu…ne proto ze by to drzelo na ose. A proto se mi to nelibi v karbonovym ramu..ze to utazeni ho vytlaci a?nebo po uvolneni „vymlati“. Kdyby osa v naboji byla hodne tesna, tak by ram nemusel tolik trpet.

          • Mr.Dan  

            Tohle bohužel platí i pro RU, ne? To s tim karbon.rámem…

            • michal98  

              to asi jo. u nich byvaji vroubky od vyroby, aby se to zakouslo.

              • Vilém  

                Rekl bych, ze u pevne osy se situace mnohem lepsi. Tam koncovky zapadaji do zahloubeni patek ramu, sily se mnohem lip rozlozi.

    • 96  

      Taky se přidám s otázkou.

      Mám Crossmaxy SLR,jsou starší než 2012 a chtěl bych taky ty silnější rychloupínáky, nevím jestli jsou 9 nebo 10mm.

      Vidlice je normální RS SID XX a zadek také,žádná pevná osa.

      Půjdou tam a kde se když tak dají sehnat?

      Díky.

      • alinceb  

        Záleží, jestli na to půjdou upravit náboje. Na některých se dají koncovky převrtat (přední 9mm, zadní 10mm). Jestli to jde i u CMaxů, to nevím.

        RWS koupíš v Botticu nebo někde v e-shopu popř. u kubada. Levnější varianta jsou osy třeba od Novatecu nebo Superstar .

      • Vilém  

        To asi nepujde. Maji prilis tenke osy a mala loziska.

        • tonik666  

          Taky si myslím, že to nepůjde. Doporučuju stáhnout si mavic manuály a podívat se jaká jsou tam ložiska, a jestli kdy mavic prodával redukce.

          Ale vzhledem k tomu, že je to mavic, tak pochybuju, že redukce na 9mm resp. 10mm kdy dělal.

          • alinceb  

            A tak čistě teoreticky pokud by se dělala ložiska o shodném vnějším průměru a šířce, ale s vnitřkem 9/10mm, tak by to mělo jít upravit…

            • kubad  

              Je tam 9mm ložisko nejde to

              • Georrge  

                vepředu, vzadu nebo na obou? Pokud jen vepředu tak by to šlo…

              • RomanH  

                Netusis prosim Te, jak je to s tou 10mm osou u zakladnich Fulcrumu Power SL ? K nim se prodava akorat kit na 15mm, ale ten bych asi v pripade te 10mm nepotreboval, ne ? Pokud to vubec pujde, tak staci koupit jen tu osu, nebo jeste nejake koncovky / krytky ?

      • Singlespeed  

        Pevnost upnutí kola můžeš znatelně zvýšit použitím pomaloupínáků na inbus. Zá pár korun docela dost muziky a nemusíš nic upravovat:

        http://www.bbbparts.cz/…elfixed.html

        http://eshop.dema-bicycles.sk/index.php…

        • maros.77  

          Můžu potvrdit, tuhle osku od BBB už nějaký pátek používám a spokojenost.

          • tonik666  

            Nemělo by to být z hlediska fyziky tak, že pevnost celku se zvýší až když se zvýší průměr osy? Třeba na té nové vidli od Rock Shox, RS-1, museli dát osu 27mm aby to drželo.

            • Georrge  

              průměr sice přidává, ale přidávají i další věci, jako třeba míra utažení upínáku, tady ti ten BBB dovolí více to utáhnout. Nebo pevnost náboje a průměr jeho osy, to taky přidává, proto má ta RS-1 i spešl náboj který má silnější vnitřní osu a větší dosedací plošky.

        • Crazym  

          Sorry za lama dotaz. Pochopil jsem to správně, že ten inbus je na jedné straně stejně jako páčka na rychloupínaku, zvýším si tím tuhost svého starého verglu větším dotažením a jediné omezení je, že sebou budu muset vozit patřičný inbus? Mám je už vyhlédnuté v blízkém hopu

          • Georrge  

            je to tak, většina lidí ale s sebou vozí multiklíč, takže není potřeba nářadí navíc…

          • maros.77  

            Ano,je to na imbus,který sebou stejně většina vozí a pokud to vyměníš za klasický rychloupínák,tak i ušetříš nejakých 50g?

          • Ossis  

            Jj, chápeš to správně. Ale nečekej od toho nějaké extra zázraky.

          • Singlespeed  

            Ještě je třeba dávat pozor, pokud máš konusové náboje, třeba Shimano XT. Pak je třeba povolit konusy malinko více než při použití klasických rychloupínáků, aby silné utažení inbusových upínáků nezpůsobilo jejich přetažení a vydření.

        • myscho  

          Tak ma napadlo..mam Dt Swiss 240 a Dt rychloupinak. Teraz som pribral na 75 kg a navyse zacal tahat vozik so psom =30kg. Tak sa trochu bojim o kolesa. Mohlo by toto pomoct aj proti pripadnemu poskodeniu zo zataze?

    • h4nz3k  

      Ahoj mel bych taky dotaz, kdyz uz se tu rozjela debata o vymene rychloupinaku.

      Nevite nekdo jak to je presne na Fulcru Red Metal 5 modelovy rok tusim 2011 s moznosti pouziti vetsiho rychloupinaku?

      Co si tak matne pamatuju tak tam je na nabojich osazeni prave o vetsim prumeru, ktere supluje vetsi rychloupinak a pak je tam klasicky uzky, ktery prochazi koncovkami dost natesno, je mozny to nejak predelat bez bastleni a obrabeni?

      Nemam tedka u sebe kolo tak se nemuzu jit podivat jak to tam je… :)

      Diky.

      • tonik666  

        Jednoduše ne.

        Tady se někdo ptá, zda by tam šla použít osa pro Red Metal 3, do které jsou 15mm redukce, ale odpověď tam není.

        • tonik666  

          Ta osa stojí před 2 litry, takže i kdyby pasovala, je to dost velkej nesmysl, to už pořídíš slušný nový přední kolo…

    • SlaveZer0  

      Zdravím, rád bych se zeptal, zda je běžné, když je u zadního kola s použitím pevné osy 12×142mm mírná vůle? Osu mám dotaženou na maximum a přesto se kolo trochu hýbe, tak o necelý 1 mm. Zatím jsem měl vždy jen rychloupínák, takže práce s osou je pro mě trochu novinka.

      • Vilém  

        Ne, neni to normalni.

        • SlaveZer0  

          Tak při dotažení na krev se vůle zmenší, okem je těžko postřehnutelná, nicméně když za kolo zaberu, stále mám pocit že se trochu hýbe, při jízdě zatáčkou pak kotouč občas cinkne. Je to na vcelku nové Meridě Big 7 1000, kola Mavic Crossride, na náboji červená redukce na stavbu 12×142mm, osa Formula- dle popisu 12×150mm. Netuším jak moc je běžné osu dotahovat a zda by mělo kolo držet tak že se ani nehne, nebo zda je nějaká mírná tolerance v pořádku, každopádně od pevné osy jsem očekával právě vymezení podobných vůlí, trochu mě to překvapilo.

          • Vilém  

            Pohledej zde na foru, nejake stiznosti na vuli v zadnich kolech Mavic pro pevnou osu jsem tu zahledl. Zda se to tyka i Crossridu netusim, ale da se predpokladat, ze ano, kdyz je konstrukce naboje totozna s vyssima modelama.

          • kubad  

            pokud je to Mavic, tak seřídit vůli ložisek dle návodu

    • SlaveZer0  

      Zdravím, rád bych se zeptal, zda je běžné, když je u zadního kola s použitím pevné osy 12×142mm mírná vůle? Osu mám dotaženou na maximum a přesto se kolo trochu hýbe, tak o necelý 1 mm. Zatím jsem měl vždy jen rychloupínák, takže práce s osou je pro mě trochu novinka.

      • kubad  

        běžné to není,

        pokud je to Mavic, tak seřídit vůli ložisek dle návodu

    • Miramar  

      Ahoj,

      využiju tohoto vlákna k mému dotazu.Neví někdo o nějaké pevné ose 15×100 na imbus za rozumnou cenu?Našel jsem jenom nějakou Rock Shox asi za 1100,– což je dost.

      Díky:-)

    • canyon72  

      Zdravím potřebuji poradit,jestli je možné předělat přední náboj Mavic Crossone na 9mm RU (po výměně ložisek je tam 6001–2RS za 6902–2RS

      koncovek 9mm od Novatec a RU 9mm Novatec)

      http://www.kupkolo.cz/…ratu_z98547/

      http://www.stopbike.cz/…/produkt.php?…

      http://www.stopbike.cz/…/produkt.php?…

    • vodny  

      Zdar, mám problém s přední pevnou osou s nábojem Shimano SLX HB-M678. Prostě s ní nehnu, nevyndám ji. Je to docela průser, páč při defektu jsem v háji. Už jsem s tím měl problémy v zimě při mínusech, kdy se zřejmě dovnitř dostala voda a zamrzlo to a rozdělali to až v servisu, nicméně ani při pokojové teplotě se mi ji nedaří vytáhnout. Máte s tím někdo zkušenost, nějaký fígl? Říká se, že stačí opravdu málo a člověk to nevyndá. Dost velká nevýhoda této osy.

    • Lenka.05  

      Nové osy už tenhle problém řeší, ty staré byly na p…ču :) Je to jak píše Vilém, vhodné šťourátko pomůže :)

      • vodny  

        Vyřešeno v servisu rozmontováním upínáku z té strany, jak je ten čudlík. Profouknuto, vyčištěno, namazáno a zatím funguje i po dost náročném závodě KPŽ v Dobřichovicích. Nicméně si nedělám iluze, že to nebude zlobit i nadále. Chce to po každé jízdě zkoušet vyndat. Prostě na pytel. Buď budu s sebou vozit nějaké to „šťourátko“ nebo to zkusím klackem.

    • TomPub  

      Caute, nevali se nekomu nevyuzita pevna osa 20mm pro starsi model Fox 36 Van (ne s rychloupinakem)? Je to ta jak ma na kazde noze 2 imbusy. Diky.

      • Rubi  

        asi ji mam, pokud myslis tu co ma na kazde strane zevnitr zavit…(nevim teda jestli je z foxe)

        • TomPub  

          Zavit by mel byt na jedne strane, na jedne strane je dira na imbus, z druhe strany, ktera neni na fotce videt je osa duta.

        • TomPub  

          Jeste ta druha strana. Sirka osy cca 160 mm…nejak mi nestacila 150mm suplera.

    • Manzak  

      Taky mam dotaz. Jde o tyhle kola, konkretne zadni. Mam zadni stavbu klasicky rychloupinak, chtel bych si trochu polepsit s tuhosti a dat tam DT RWS. Podle popisu si nejsem uplne jist, jestli to tam dostanu, nejspis jo. A jestli ano, budu muset pouzit nejakou redukci, nebude ta redukce snizovat tuhost?

      • mrozu  

        Opravdu netusim, jakym zpusobem by tohle reseni mohlo prispet k lepsi tuhosti, stycna plocha ram/osa bude stejna jako u rychloupinaku, efekt nulovy.

        • kubad  

          Pokud použije vzadu 10mm RWS ( ne 5mm )

          Tak přínos tuhosti poznat je dost

          • Manzak  

            Diky za odpoved.

            • rear 10×135mm QR | 12×142mm (X12) thru axle adaptable* takto je to tam popsany, takze predpokladam 12mm osa a do toho nejaky 10 mm adapter. Nebude ten adapter zas celou tuhost snizovat, nebo to nema vliv?
            • kubad  
              • 10mm QR Axle

              to by mohl být i klasický rychloupínák

              • Manzak  

                Tlustej rychloupinak? Tak to by tam mela pasovat i osa RWS, nebo je to jinak?

                • kubad  

                  ne tenkej 5mm se taky označuje jako 10mm QR ( je to průměr koncovek co jdou do rámu

                • Vilém  

                  Osobne moc nechapu co chces resit?

                  Pises ze tam mas 12×142 osu, za co to chces menit a proc?

              • Mr.Pavka  

                Jo. Sice hlavní průměr je 10mm ale v místě kde je ta rychloupínací páčka je jen závit M6 co je našroubovanej do toho válečku co je v páčce.

                A závit M6 má vnitřní průměr závitu 5mm. Tabulkově ještě míň

                Prostě na první pohled vypadá tahle 10mm provlíkací rychloupínací osa masivně, ale stále celej podélnej tah osy nese jenom titěrnej průměr 5mm.

                Pokud to nemá po celej délce tahu aspoň venkovní průměr 9mm ,tak je to jenom masáž.

    • rkawa  

      Takže jelikož mi praskla 5mm Bolt-on osa tak bych se potřeboval poradit čím to nahradit.

      Rám je celkem pevný 29er HT (F-Si), náboj DT350 koncovky na RU 5mm

      1, Koupit RWS 5mm ocel RU?

      2, Koupit redukční koncovky a RWS 10mm RU?

      3, Nechat tam obyč 5mm RU?

      Jde o to jestli si 10mm osou u HT k něčemu vůbec pomůžu.

      Díky za rady.

    • rkawa  

      Tak dneska to dorazilo, kdyz sem tu osu uvidel, tak sem se lekl jestli mi neposlali x12ku :-) Nasazeno, utahnuto na krev a myslim ze sem neprohloupil.. Akorat to nemuzu otestovat, pac jsem se rozsekal a mam nefunkcni nohu..

    • rkawa  

      Pánové trochu bych rozvedl tohle téma utahování RWS upínáku. DT říká 15nm. Jenže já jakožto absolutní necita, který už při utahování kola na autě byl schopný urvat šroub, bych uvítal jednoduchou radu jak nastavit cca 15nm v otáčkách. Když jezdím s autem ke svému servismanovi, tak ten momenťák nepoužívá a jede právě na 1/4 otáčky, atd..

      Takže jak?

      Dotáhnu na doraz bez síly a přidám 1/8, 1/4 nebo 1/2 otáčky?

      Určitě se bude rada hodit i někomu jinému..

      • Peslezedirou  

        Jo, tak tohle mě také zajímá.

      • kubad  

        Vemes metrovou páku a na konec dáš 1,5kg

        Vyreseno :)

        Pro kratší páku už jen poměrem nasobis hmotnost. Pro 10cm 15kg

    • itvostro  

      Omlouvám se, že vytahuju tak staré téma, ale nechci zakládat nové kvůli dotazu který bude znít až blbě :-)

      Ale vždycky jsem si říkal, jestli je nutné mazat pevnou osu po celé délce a nebo stačí jen u závitu?

    • svobikk  

      potřeboval bych poradit od místních frajerů :) mám přesně tohle https://www.cyklo69.cz/…n-blackwhite?… a potřeboval bych do zaního kola osu na rychloupínák. tedka tam je osa na imbus.

      tak prosím podle čeho mám vybírat ?

    • capo  

      Zadní kolo z epicu HT, osa 142*12. Potřeboval bych to zredukovat na rychloupínák. Přesnej typ náboje neznám, je to něco spešláckýho (takže nejspíš založený na dt). Existuje nějaká univerzální redukce nebo musí být přesně pro konkrétní typ náboje?

      celý je to o tom že full má pevnou osu a pevňák na popojížďky a tahání vozejku bude mít nejspíš RU, protože kola s pevným rámem a kategorii po který se dívám většinou pevnou osu vzadu nemaj (jo, to kolo budu teprve kupovat a ty záplety taky :)) a já chci mít možnost prohodit kola…

      • bagr84  

        Střeva na výměnu určitě existujou, šel jsem opačnou cestou.

        Koukni tady.

      • lumyr  

        Pokud je náboj DT jdou koupit koncovky, přesně takhle to chci řešit a pořídil jsem je. Pokud je to jinej výrobce, tak podle toho, jestli ty koncovky/reduk­ce umí.

      • kubad  

        jak už padlo, jestli je to DT tak koncovky, pokud to není DT ele to jejich OEM – máš smůli

    • Mr.Pavka  

      Měl bych takovou otázku ohledně 9mm přední osy. Je jedno jestli s 5mm rychloupínákem nebo s 9mm provlíkací osou.

      Může mi tu někdo vševědoucí vysvětlit proč má většina vidlic (hlavně SR Suntour) takou obří díru, že se tam v klidu vejde nasunout 10mm kulatina?

      • petyn  

        Všechny vidlice na RU maji výřez 9 mm a rámy na zadní RU mají výřez 10 mm.

        • Mr.Pavka  

          Musim s tebou nesouhlasit.

        • Mr.Pavka  

          A tvoje tvrzení je podložený praktickýma zkušenostma a nebo že by to tak prostě mělo být?

          .

          Mě tenhle rok prošlo rukama už asi 25 kol co maj přední náboj s 9mm osou ale ve vidlici je vybrání že se tam vejde kulatina 10mm.

          • Petr L2  

            No jasně a toho využívá třeba DT Swis má některé přední náboje s dírou 10mm a v tom RWS osu 10mm, takže místo toho čudlu o průměru 10mm co normálně kouká z náboje mají rovnou tu osu :-)

            • Mr.Pavka  

              Jo, v Sr Suntour XCM náboj DT Swiss. :)

              Jenže tohle sou sériový kola kde někdo od stolu do vidlic s 10mm dírou navrhnul Shimano náboj s 9mm osou.

              To mi hlava nebere jak se na kolech poslední dobou znásilňujou základní strojařský zásady.

              • Petr L2  

                Nebyla by fotečka? nějak si nedovedu představit jádro probému, také jsem bohužel měl na jednom kole vidli XCM a měla úplně normální patky na RU – rozřízlá 10mm díra co do ní pasuje normáné náboj na RU nebo 10mm RWS

                • Vilém  

                  A jakej je ten normalni PREDNI naboj s prumerem 10mm?

                  • Mr.Pavka  

                    Mě to nejvíc štve při seřizování diskových brzd.

                    Díky tomu milimetru vůle se dá kolo upnout tisíckrát jinak a kotouč je jinak proti destičkám.

                    .

                    Na mojí vidlici XCR z roku 2000 sou díry v patkách ještě správných 9mm.

                    .

                    Tak sme se teda dobrali k tomu o čem mluvím a jak sem to myslel.

                    .

                    Tudíž se tedy znova ptám- proč je to taková díra?

                    • krabica  

                      Přesně proto, aby jsi byl nucen přejít na pevnou osu.

                    • novas752  

                      A má to vůbec smysl řešit? Kolo komplet na pevných osách se dnes dá koupit za ±20k.

                • novas752  

                  Predni RWS je 9mm

    • jereme  

      Měl bych taky tak trochu dotaz ohledně redukcí. Mám cyklokrosové kolo na RU, potřebuji na něj nasadit zapletena kola s pevnou osou (prední 15mm zadní 12mm). Pořídil jsem redukce něco viz. víše zmíněno (proste trubička o průměru 15mm na přední a 12mm zadní z okrajema na 9 mm a dírou v průměru 5mm). Moje otázka je zde je to takto OK… když tyto redukce nasadím do rámu – přední je +/- 1mm OK, u zadního náboje ovšem má tato redukce, respektive i náboj šíři 142mm, původní náboj na RU mám ovšem šíři cca 132mm. Váleček s redukcí jde do rámu samozřejmě vsadit protože pružnost materiálu v zadní stavbě poskytuje dostatečnou vůli, ale nevím zda je to takto OK vůči rámu, nerad bych ho tímto nějak poškodil…

      Díky za rady.

    • pichlan  

      Nic složitýho,pevnou osu přebastlìš na rychloupínák a naopak(teda pokud mluvíme o ose 9mm).U větší osy už přeplýtáš celej střed.Pevná osa má jednu výhodu – málokterej zloděj nosí nářadí po kapsæch,jinak pevná osa se hojně využívá na sjezdy,skoky a podobný vylomeniny,pře­devším proto že je menší pravděpodobnost že za letu dáš „rozlučku“ s kolama a dopad absolvuješ pouze na rámu(bolí mně rozkrok jenom si to představím)!A rychl­oupínák – dyk už ten název říká -rychle upneš,rychle odepneš.Kámaráde stačí použít některou půlku mozku a máš vystaráno:-) .

      • milan.v  

        No, ty jsi tu chyběl…

      • jereme  

        No mluvím o ose 12mm. Mám redukce viz. https://www.kupkolo.cz/…kola_z96222/

        Jde mi o to že na zadní kolo je ta osa 142mm, kdežto rám (bez působení jakékoli síly) má rozteč cca 132. Jak jsem psal zkoušel jsem to do rámu vsadit a jde to bez vynaloženi větší síly v pohodě do rámu vložit, moje otázka ovšem je, zda z dlouhodobého hlediska tím nepoškozuji rám…

        • novas752  

          Tohle bych nedělal. Rám je zřejmě na náboj 130mm nnebo 135mm a bez výměny koncovek tam 142mm nábu rozumně nenacpeš. Vepředu to jde, tam je to 100 na 100.

        • 2. Bóďa  

          Jak píše novas752– rozhodně to nedělej.

          Co přesně máš vzadu za náboj?

          • jereme  

            Oka,

            takže v predu bez problémů, vzadu je tedy lepší pořídit jako redukci koncovky, které mě zároveň upravý šíři naboje na potřebných 135mm?

            No mam:

            https://www.spkolo.cz/…-SPORT-E5-2/?…

            A budu porizovat druhou sadu kol (na silnici), a s přípravou pro kotouče se lépe shaneji prave kola s pevnou osou…

      • novas752  

        Pán je zřejmě odborník!

      • Vilém  

        Kterou jsi pouzil ty?

    • alfiery  

      Ahoj všem.

      Předem se omlouvám za asi pro Vás hloupý dotaz. Na zadním kole mám tenhle náboj https://www.cyklonemcik.cz/…a-6d-8-9-10s. Bohužel obešel do věčných lovišť.

      Chci se Vás zeptat, zda by ho bylo možné nahradit nábojem s pevnou osou. Pokud ano, co všechno bych k tomu potřeboval?

      Předem děkuji za Vaše rady.

      • atty  

        No pokud to chceš do stejného rámu a nemáš nějaký speciální rám s výměnou patkou pro rychloupínák i pevnou osu, tak to nevyřešíš – rám pro pevnou osu vzadu má prostě uzavřené oka a je stavěný na uchycení pevnou osou.

        Prostě do rámu na rychloupínák kolo s nábojem na klasickou pevnou osu nedáš, osu nelze použít.

        Jediné, co by mělo trochu smysl, je zakoupit nebo nechat zaplést kolo s nábojem, kde lze výměnou koncovek použít jak pevnou, tak rychloupínák a s nákupem novějšího rámu by si měl k dispozici připravená kola. Jenže zase nové rámy už jsou obvykle na boost standardu (ještě větší šíře a celý výplet posunutý), tak by Ti to moc nepomohlo.

        Prostě to nech přeplést zase na rychloupínák a neřeš :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.