• Rebelldan

    Ahojte, jaké máte zkušenosti s výměnou 11z pastorku za 10z?

    Koupil jsem kolo s kazetou Shimano XT 11s, kde je rozsah 11–46z. Převodník mám 34z. Na rovině a z kopce šlapu na 11z při rychlosti nad 32 km/hod jako ventilátor. Má smysl to přehodit na 10z? Na svém starém horáku 3×9 s kolama 26" jsem byl zvyklý na rovině letět rychlostí 35–40 km/hod, teď to na 29" a 1×11 nedám.

    Dík moc.

    1 1
    • Vilém  

      To mas asi na mysli takovy ten stropni ventilator, co se sotva toci.

      1 0
    • kubad  

      Budeš točit nohama o 10% pomaleji než větrník. Jestli ti to za ten kopec peněz stojí netuším. Levné to nebude

      Pak jde ještě dat větší převodník na kliky

      1 0
    • Johny.Merida  

      No vyměnit 11z za 10z není tak jednoduché :-)

      0 0
    • Georrge  

      Bez výměny ořechu to nedáš (tipuju že teď nemáš XD nebo microspline ořech).

      34z / 11z mám taky a rozhodně mi nepřijde, že při 32 km/h šlapu jako ventilátor. Do 35 stále v pohodě, od 35 by se možná trochu těžší převod hodil, ale to jen na jízdu z kopce, po rovině bych to s nízkou kadencí neutáhl.

      2 0
    • DonE  

      Jediné rozumné řešení je 36T převodník, ale hlavně jezdit ve větší kadenci. 34/11 při 32km/h ti musí bohatě stačit.

      0 0
      • petrx  

        Jistě to musí stačit, vlastně silničáři jsou hrozný paka, když používají běžně převod i 50–11.

        0 0
        • kubad  

          Jj a jezdí průměry hodně přes 40 :)

          1 0
          • vaclaw  

            To je takový ten slabší b-f průměr do kopcovitého terénu…

            1 0
        • DonE  

          50/11 a 32km/h znamená kadenci 58rpm …

          0 0
          • petrx  

            píše, že byl zvyklý jet 35–40 km/h

            0 0
            • kubad  

              Průměr je trochu jiný levl :)

              0 0
            • MlokCZ  

              34/11 na 29" akorát tak stačí (ohledně kadence) pro těch až 40km/h.

              Ale netuším proč se ptá. Pokud byl zvyklý na rovině letět na biku 35–40km/h sólo, tak bude v Pro tour patřit mezi ty nejlepší, tak by už nemusel mít takové dotazy.

              1 3
              • Tomcat  

                furt kroutim hlavu 35+ km/h pro tour? Na tour spousta lidi dlabe. Ano solo cyklistika není kolektivní sport a žiletkaření je nezajímá.

                Stejně „pro“ neznamená že je dobrý mechanik ,nebo má super přehled na trhu.

                Někdo prostě jezdi trasy, které mají úseky kde to jde takhle valit nejen z kopce. Prostě existuje něco jiného než kroužení na několika kilometrovým okruhu přes kopec. Kam ta kombinace 1×__ s 3X zuby prostě sedí. Na otevřenější delší trasy kde prostě člověk musí někam dojet , nebo odjet odtamtud né pomalu ani frekvencí 100+

                3 0
                • MlokCZ  

                  Jasně, já zapomněl, že tady každý umí na rovině na biku držet těch už níže zmíněných 400–600W (ta čísla výkonu uvedená níže zhruba sedí pro těch 35–40km/h).

                  1 3
                  • Georrge  

                    Přijde mi, že se tady svět vidí moc černobíle. Buď prudce do kopce, nebo prudce z kopce, nebo po rovině. A nic mezi tím. Přitom sám znám dost úseků, které vedou lehoulince z kopce a dá se tam opravdu jet 30+ nebo i 35+ na těžký převod s nízkou kadencí. Jet tam s vysokou kadencí, tak šlapeš skoro naprázdno a to je nepříjemné. Tyhle úseky často bývají okolo řek po proudu, kde spolu s řekou cesta lehoulince klesá krajinou.

                    3 0
                    • xtonda  

                      Vždyť sklon je přece jedno, dokud mám převody řadím tak abych šlapal pro mě příjemnou kadencí (postupem času sem se dopracoval někam k 90) a příjemnou silou. Nejlehčí mám 32×11 a na 29×2,25 je to pro mě převod na 33–40 km/h a to pro mě rozhodně není rychlost po rovině.

                      0 0
                      • Tomcat  

                        Chyba měření? Nevychází takhle 32×11 při 90 otáčkách za minutu spíš na 26–28 km/h?

                        0 0
                      • Georrge  

                        Mi je teda vysoká kadence nepříjemná, pokud kliky nekladou přiměřený odpor. Prostě než točit nohama pocitově naprázdno, tak tam člověk dá těžší převod (a protože odpor je nízký, nedá se mluvit o silovém šlapání). Mi zatím převod 34×11 na 29" stačí, protože jsem se naučil šlapat s trochu větší kadencí, ale občas bych si tam jeden těžší převod prostě cvaknul…

                        3 0
                        • xtonda  

                          Já bych si taky někdy nad 40 km/h na asfaltovém sjezdu přišlápl, ale odstranění 42 převodníku byla daň za prioritní lehký převod. Z 10sp 42–32–24 × 11–34 sem to postupně překopal na 32–22 × 11–42. Rychlejší převod abych zachoval 22/42 nejlehčí a nedostal se mimo specifikace.

                          Pokud chci jet vyšší tempo, tak spíš zvyšuju sílu na pedál, s kadencí nahoru už moc nejdu, aktivita před týdnem spíše rovinatější.

                          0 0
                          • psbiker  

                            232W avg?

                            0 0
                            • xtonda  

                              To tam vidíš kde? Já tam vidím lehce přes 100, každopádně to jsou nějaké trapné odhady Stravy, wattmetr nemám.

                              0 0
                              • psbiker  

                                Estimated Avg Power, nebo neumím číst :)

                                0 0
                                • mr.garisson  

                                  To je jen nějaký odhad přepočtem. Bere to hmotnost jezdce, stoupání, rychlost a nějak z toho vypočítá teoretický výkon potřebný na překonání. Možná někdo, kdo má watt metr by mohl udělat měření na stejné trase, jak moc se to liší od reálu.

                                  0 0
                                  • xtonda  

                                    Musel by mít i stejné kolo, figuru a hmotnost :-)

                                    0 0
                                    • mr.garisson  

                                      tak rozdíl jde snad změřit a vyjádřit v procentech a je přeci jedno, kdo to měří, ne? Pak uděláš reativní výkon na 1 kg, to pak srovnáš.

                                      0 0
                                • xtonda  

                                  Jo, sem slepej, to je ze Stravy, ty čísla nad tím jsou z Elevate addonu. Obojí to nutně je vycucané z buhví čeho.

                                  0 0
                    • MlokCZ  

                      Vždyť to je ale zcela černobílé. Já vůbec neřeším, co se někam obecně pro některé situace hodí. Mírně z kopce se samozřejmě někde jezdit může.

                      Já reaguji výhradně na to, co tazatel psal v zakládajícím příspěveku, tedy:

                      Na svém starém horáku 3×9 s kolama 26" jsem byl zvyklý na rovině letět rychlostí 35–40 km/hod.

                      0 0
                      • Georrge  

                        Možná ho bereš moc doslova, protože kolikrát máš pocit, že jedeš po rovině a přitom letíš 35 bez větší námahy. Až při pohledu na výškový profil ti dojde, že to bylo lehce z kopce (a k tomu třeba vítr v zádech). Prostě jet 35 po „rovině“ není zas tak neobvyklé, jak by se na první pohled mohlo zdát.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Jenže pak najednou na to stačí třetinový nebo i ještě nižší výkon jezdce a pak je to pro posouzení převodů zcela odlišná situace.

                          Pak tedy můžeme radit zcela náhodné rady, když vlastně vůbec netušíme, jaká je realita, co jezdí.

                          Na svojem rychlém HTčku (rychlé 29"x2,25") se kterým jezdím i hodně asfaltu mám 24/34 + 10/42. A sem tam těch 34/10 zařadím v nějakém sjezdu. Rozhodně už ne na rovině a to ani s větrem v zádech, já to mám na 40km/h+.

                          0 0
                        • Rebelldan  

                          Přesně tak. Úplně běžně jedeme s dětmi (většinou lehké rovinatější trasy) a pak se vracím zpět pro auto. Pokud to je podél řeky, tak jsem v pohodě držel cca 20 km rychlost 32–37km/hod (samozřejmě je to na krev). Teď mám 1×11 (34×11–46) a řeším, zda má smysl a jak moc se projeví dát tam 10z místo 11z? Nemám představu, jak moc výrazné/nevýrazné to bude.

                          0 0
                          • Fazzy  

                            Tak si to držel v pohodě nebo na krev? :) Pokud chceš vidět přesnej rozdíl a nechceš to počítat ručně, stáhni si do mobilu libovolnou kalkulačku cyklopřevodů.

                            2 0
                          • skaj  

                            Jeste jednou – 10 tam nejspis vubec nedas. Pokud na to uz nemas uzpusobene zadni kolo (orech) tak by te cekala vymena v nejlepsim pripade orechu, ale spise celeho zadniho naboje/kola. Levnejsi je dat vetsi prevodnik. Nejlevnejsi se naucit slapat. Ale to jsem pochopil, ze radsi nechces:)

                            Porad nechapu, co v tom hledas za raketovou vedu. Tady si ty ctyri cisla zadej a uvidis na prvni pohled, jaky bude v kadenci rozdil – https://www.bikecalc.com/…d_at_cadence A muzes si to i porovnat s tim, cos mel drive.

                            3 0
                          • vysmátej bajker  

                            rozsah s 10z bude stejnej kroměně garabruk či jak,daleko levněji vyjde přidat 2z na převodníku.

                            0 0
                          • Smazaný účet  

                            Jeden zub není až tak velký rozdíl.

                            1 1
                            • yetti  

                              Tak 11z na 10z je skok o 10%, což je dost znát.

                              0 0
                              • shcorepi  

                                No kdyby těch samých cca 10% chtěl dohnat na převodníku, tak by musel jít z 34z na 37z.

                                Přechod na 10z kolečko vzadu zase nebude levný. Cannondale Scalpel má podle webu asi nějaký Formula náboj. Na ten asi není dostupný náhradní Microspline ořech pro Shimano 12s, ale jen XD pro Sram a stojí 3375 Kč

                                https://www.koloshop.cz/…Sram-XD.html.

                                Pak by se ale kombinovala kazeta Sram se Shimano řazením 11sp, nejsem si jistý, jestli mají kazety stejnou šířku, snad ano. Ale kazeta Sram 11 sp. je asi jen 10–42, takže je tam rozsah v podstatě stejný, jako na stávajícím 11–46, to už je lepší dát tam ten větší převodník.

                                Ještě by šlo rovnou přejít na 12sp. Kazeta Sram 10–50 je od 4000. Páčky jsou za pár set, ale je otázka, jestli by to zvládla přehazovačka. A znamená to taky koupit řetěz za pár set.

                                A místo ořechu by možná mělo smysl vyměnit rovnou náboj, to by možná vyšlo podobně, jako jen ten ořech. Navíc by se pak dalo zůstat v rámci Shimano komponent.

                                1 0
                                • xtonda  

                                  Kazeta 10–46 11sp na XD ořech existuje

                                  https://www.amazon.com/…p/B07R2FGJSY

                                  Spolu s ořechem by to vyšlo na 6 litrů, ale je to realizovatelné.

                                  Microspline kazeta 11sp asi neexistuje, takže u Shimana by to byl komplet přechod na 12sp, tedy nové řazení, přehazovačka, kazeta, náboj, řetěz, asi nesmysl.

                                  Pak by se ještě dal dát větší převodník + 11sp 11–51, to by byl nový převodník, nová kazeta a přehazovačka a delší řetěz, v Deore to není až takový ranec i když úplně levný by to taky nebylo.

                                  Holt kupovat dneska 1×11 s 11–46 je chyba, ten rozsah vždycky byl hodně kompromisní.

                                  1 0
                  • Tomcat  

                    Seš o stovky wattů mimo. Výkony zrovna těch „pro“ jsou zdokumentovaný . Ano někdo na " vrchařské časovce " da 1000+ W jenže pak na rovinatém úseku vystačí s výkonem pod 300W s průměrem cca 45+ km/h

                    Čísla z moc nesedí protože při tom 32–34 zubem převodníku a 10 pastorku cca 26km/h už vychází na 90 otáček.

                    0 0
                    • James.Sniper  

                      Špatně počítáš, 32×11 na 29" při kadenci 90ot je cca 36km/h viz. calculator

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Já ale narozdíl od tebe neřeším přesné výkony jezdců na silničkách a ještě k tomu v balíku.

                      Já řeším stále jen to, co psal tazatel, tedy 35–40km/h na rovině na biku sólo A na to ten výkon sedí.

                      A převod také neřeším nějaké hypotetické převody jako ty, ale konkrétní převod, který jezdí (a i jsem to psal konkrétně, tedy 34/11 na 29").

                      A 34/11 na 29" je při 90ot./min → 38,4km/h.

                      A to co píšeš je úplný nesmysl pro ten příklad, potrénuju základní počty. I když vezmu jen 32z převodník a 10z pastorek na 29" (má 29" jak psal na začátku), tak na 26km/h to vychází 59ot./min. Pro 34z převodník je to jen 55ot./min.

                      0 1
                    • xtonda  

                      Podle téhle kalkulačky

                      http://www.kreuzotter.de/…h/espeed.htm

                      je 35–40 km/h na rovině na MTB 350–550 W. Samozřejmě se to může lišit podle posedu a postavy jezdce.

                      0 0
                • ladys  

                  Jak dlouhou dokáže na HT jet takovou rychlostí. Jaký bude mít tep.Diky odporu vzduchu a valivemu odporu plášťů, ještě na šotce. Delší trasy tedy škrtni . A už ti to tu spočítali na kadenci lehce přes 90…

                  0 1
                  • Infidel  

                    :-D

                    0 0
                  • Rebelldan  

                    Udržím to na rovině v rychlosti 32–35 max. 15–20 km. V mírném klesání točím 37 a místy až 40 km/hod. Samozřejmě je to na krev (tepovka hodně vysoko).

                    0 0
                • psbiker  

                  Doporučil bych mu 3×9, 3×10, pokud chce univerzál za levno.

                  0 0
                  • Rebelldan  

                    Zdar. 3×9 mám. Teď jsem pořídil Cannondale Scalpel a to už takový universál není :-) Každopádně v terénu letí krásně.

                    0 0
                    • ladys  

                      Tak to máš vlastně vyřešené. Na výlety 3×9 a do terénu 1×11 ;)

                      2 0
        • Prazak0  

          TaK v letošní TdF bylo víc částí etap, třeba i horských, kde ty rovinaté úseky (vícehodinové) se jelo za bočního větru rychlostním průměrem třeba 51 km/h. Myslím, že ani zde neměli převod 50/11. Nebo to jde srovnat s hodinovkami na dráze, jaké převody tam měli ti špičkoví jezdci a jak rychle jeli. Zde opět šlo o jízdu padesátkou, ovšem ne ve skupině. Takový Eddy Merckx měl na svůj rekord převod 52/14. Ovšem jeho rychlost byla pouze něco přes 49 km/h. V balíku to zkrátka jede rychleji. Pastorky 10 nebo 11 z na silnici využívají při rychlostech 60 , 70 km/h při spurtech, nebo při sjezdech. U vyšších rychlostí myslím nešlapou, důležitější je aerodynamická pozice než něco, co by se přišlápnutím získalo.

          1 0
      • Rebelldan  

        Tohle mi přijde asi jako nejlepší řešení. Jezdím dost silově, tak bych s tím neměl mít problém utáhnout ve prudkém vyjezdu i tu 46ku. Zkusím to.

        0 0
        • Kalic  

          Dal bych tam rovnou 40z převodník, jen tak můžeš při tvých kadencích utočit těch 40km/h na rovinách. A hned potom obešli nějaký world tour teamy, myslím, že budou mít zájem.

          0 0
          • Kouba_2005  

            Neblbni! Koupí ho a pak si to tady slízneš, že mu to tam nejde kvůli zadní stavbě.

            0 0
        • skaj  

          46? A neni to malo?:)

          Dam ti hint, proc si tu z tebe kazdej dela srandicky – podle tveho popisu neumis slapat. Takze nejlepsi radou by bylo nechat prevodnik a radsi si koupit merak kadence. Oceni to vsichni – tvoje kolena, vykonnost a asi i penezenka (az budes vracet 36, co tam na 90% nedostanes)

          0 0
          • Johny.Merida  

            Nebo si koupit silničku :+))

            0 0
            • DonE  

              Silnici jezdím a na 50/11 se dostanu max. z kopce. Na druhou stranu u mtb záleží co jezdí. Po asfaltu na rovině s větrem v zádech může být 34/11 málo. Každopádně jeho kadence je koleno – vražedná.

              1 0
          • Rebelldan  

            Trochu ty srandičky nechápu. Na svém starém HT FELT 3×9 jsem 20 let na rovinách neměl problém držet stabilně rychlost 33–37 km/hod. na nejtěžších převodech. Teď jsem pořídil Cannondale Scalpel s 1×11s a na nejtěžším převodu (34×11) to frekvenčně nedám – připadám si jako splašený ventilátor.

            Jestli je dotaz na to zda dát dozadu o 1 zub méně (10 zubů místo 11) nebo dopředu větší převodník a jaké má s tím kdo zkušenosti, důvodem ke stupidním komentářům, tak se tu mějte hezky, tohle nemám zapotřebí.

            0 0
            • DonE  

              On si nikdo vlastně legraci nedělá. Jestli jsi běžně jezdil 44/11 a teď „jen“ 34/11, tak máš logicky pocit, že šlapeš jak křeček. Ale věř, že je to psychické. A mimochodem 1z vzadu ani 2z vpředu tě na ekvivalent 44/11 nedostanou. Byť máš teď 29" kola.

              1 0
            • skaj  
              1. 10 dozadu nedas bez velmi drahe vymeny ostatnich komponent (to uz ti tu lide poradili)
              2. nejsi splaseny ventilator, jen neumis slapat; slapes moc pomalu a silove, trpi kolena, neni to efektivni; kdyz se naucis slapat poradne, pojede ti to lepe, dojedes rychleji a snaze dal…

              Ale samozrejme se muzes urazit a utect kdyz ti tady lidi neposveti blby napad a misto toho poradi reseni. Protoze presne odpoved na „jake s tim ma kdo zkusenosti“ jsi dostal… (a sice, ze je to blbost, ale to uz se opakuji)

              1 0
            • rejow  

              Možná že ty srandičky vychází z toho, že držet stabilně na rovinách tvoji rychlost, znamená stabilně vydávat cca 400 až 600W podle typu povrchu.

              0 0
            • Tomcat  

              Chápu 44 nebo i 46(xtr?) x 11 nebylo zas tak divný a nebylo to jen z kopce, ale dobře použitelný i na rovině.

              Ten kompromis 1 × 1× s třeba 32z převodníkem podle mě počítá se specifickými okruhy tratí hodně podobným bajkparkům/trailům kde víc vetsina nevyužije. A na dlouhý otevřený švihy s různým profilem to nemá vhodný zpřevodování.

              1 0
            • Prazak0  

              Před dosti lety jsem v jednom roce neměl problém na rovině držet nějakých 36, 37 km/hm krátkodoběji jsem uměl jet i přes 40, třeba po sjezdu (pár set m) jsem udržel přes 40 dalších 10 km. Nejmenší pastorek jsem měl 15z, u převodníku si už nejsem jist. Kliky jestli tam bylo 52 nebo už změněné na menší, 48 nebo 50, už přesně nevím. Ale vysokou kadenci obvykle udrží člověk s vyšší výkonností, o tom to bylo u mě. Závodníci jezdívají při rychlosti 45 km/h myslím pastorek 15z. Letos a nejen letos v etapách po rovině bývá běžný průměr přes 50 km/h. Takže tam se pak uživí i o něco těžší převody. Tipnul bych tak 13 z pastorek.

              Kola s více převodníky měla fakticky převodů více než nějaké 1× něco. Pokud nesrovnáváme 1× 12 s 3×7, ale třeba 3×9 vs 1× 11. Kdo potřebuje více převodů, tak asi by měl zvolit kliky s více převodníky. Nebo potřebuje-li těžší, tak větší převodníky. U kazety by nemusel být problém mít nějakou s velkými pastorky, přes 40 nebo i přes 50 zubů. Samozřejmě skoky nebudou malé. Nebo kdo má takový výkon, tak mít největší pastorek třeba 40, silou jde vyjet dost.

              1 0
          • Georrge  

            A jakou kadenci je potřeba točit, aby netrpěly kolena? Protože na té 26" mi při 40km/h vychází kadence 78, to mi nepřijde nějak přehnaně málo. Aby to teď srovnal na té 29" tak musí točit 92, což ale taky není žádný extrém a dá se to utočit.

            1 0
            • skaj  

              Bingo! Ta kadence pro 34×11 je realne v pohode. Ale on ji nechce jezdit, chce nizsi, protoze pri tehle je „ventilator“.

              Pomijim to, ze se nejspise bavime o vyrazne nizsich rychlostech nez 40km/h, protoze jinak by byl opravdu skryty talent pripraveny na pro tour…

              0 0
            • Prazak0  

              Kolenům nevadí pomalá kadence, ale vadí jim silový styl jízdy. Jet nízkou kadencí a malou silou je v pořádku, co se kolen týče. Aby netrpěla kolena, tak to záleží asi na trénovanosti. Svaly a úpony musí být zvyklé na určitou zátěž, tj. sílu při šlapání. Síla či výkonnost jezdce se tréninkem zvyšuje, schopnost zatížit svaly a úpony z hlediska zatíže jde taky nahoru, ale může jít nahoru pomaleji než ten výkon při jízdě. Dokonce si myslím, že je dobré při tréninku jezdit zčásti i silově, cíleně. Samozřejmě tak, aby nedocházelo k přetěžování svalů nebo úponů, ale k optimální zátěži, na kterou se tělo adaptuje.

              2 0
          • Kalic  

            Jestli s těma srandičkama myslíš můj příspěvek, tak to tak není, je to myšleno naprosto vážně. 40z převodník potřebuje na 29" aby se dostal na stejný nejtěžší převod jako 44/11 na 26". A na silniční profi world tour výkonnost bezpochyby má, na základě toho co psal.

            0 0
            • Prazak0  

              Připadá mi, že tady je plno borců, kteří mají na silniční profi world tour. Vyhledal jsem si, Tadej Pogačar jezdívá nějakých 400W při horských stoupáních. Průměr v etapě mívá ale klidně kolem 250W, myslím, že to je i s těmi stoupáními. Tak mi přijde, že plno lidí zde ho strčí do kapsy.

              0 0
              • Tomcat  

                Spíš mi přijde že tu je spousta přestárlých borců co primárně jezdí silnici a zjišťují, že jsou mimo a možná byli i předtím.

                …zajímavá je ukázka rozdílu výkonu jezdce jedoucího v rovinatých etapách v závětří pelotonu a závodníka udávajícího tempo. Po rovině v balíku stačí podávat výkon 200–230 W. Na špici však takový Pavel Padrnos musí ve stejnou dobu odvádět 400–450 W. Například v šesté etapě stačil Landisovi na absolvování závodu průměrný výkon jen 233W, a to se jela etapa průměrem 47 km/h. Podobná data jsou i z časovky týmů – průměrný výkon Floyda na špici byl 557 W a v závětří 334 W. V následujících horských etapách se ukázalo, kde jsou největší slabiny Landise v souboji s absolutní špičkou. U něho se jedná o výkon nutný k absolvování desetiminutového úseku, kde odvádí průměrně 430 W…

                https://www.ivelo.cz/…5-9-ukazka2/

                0 0
                • Prazak0  

                  Ano, četl jsem dříve články pro jiné lidi, ale ta čísla byla podobná. Když někdo jede na kole sám, tak ta rychlost je dosti menší. Asi jako rozdíl při týmové časovce, 550 w na špici vs 330w v háku.

                  Tehdy u mě ta rychlost po rovině 36 km/h znamenala rychlostní průměr těsně kolem 30 km/h. Zastavení se před křižovatkou, žel. přejezdem ap., každých pár vteřin je dost znát. A samozřejmě dost to sundala jízda do kopců. Tu rychlost (průměrnou) jsem udržel v pohodě do sta km, delší jsem moc nejezdil, jezdil jsem skoro denně, třeba 3 dny odpočinku za měsíc.

                  Ta výkonnost tehdy byla hlavně o vysokém nájezdu, což u mně bylo 400 km za týden. Teď jezdím podstatně méně a výkonnost je dávno někde jinde. Jinak z wattmetru mám zjištěné, že při jízdě mimo silnici ty watty bývají vyšší – při nižší rychlosti.

                  Je to takový omyl si myslet, že za slabší výkon mohou převody. Zvl. začátečníci mají tendenci se domnívat, že těžší převod znamená automaticky vyšší rychlost.

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Ano ale je rozdíl momentální výkon a výdrž.

                    Tady se bavíme o horských kolech, takže není řeč o etapě xxx km při tempu 40+ , nebo v balíku.

                    Ale o tom že v v XC \ trail \ enduro jsou pravidelně úseky x-xx km kde někdo jezdí pravidelně a nechce točit ventilátor. O tom z kopce nemluvě. Pamatuju na legendární Všenory a komentář …sem myslel, že z kopce se nešlape…

                    Jo tak přesně pro tyhle jsou určeny ty setupy 12stupňové 10/11 až něco . Relativně malé okruhy, šlapat do kopce, z kopce se vést, trochu po rovince a zase do kopce a tak dokola. Hodně mi to připomíná okruhy na cyklokrosu nikoli …XC přes kopec… což bylo spíš specifikum USA a z toho byly i v USA delší geometrie rámů…

                    V momentu kdy jsou nevyhovující profily tratí jsou tyhle nové frekvenčně postavené převody nevhodné.

                    1 0
                    • Prazak0  

                      Ano, je rozdíl jet něco rychlostí přes 40 řadu hodin, nebo krátký úsek. I když právě ten balík znamená, že jede-li se třeba 45, tak člověk sám by se stejným výkonem jel třeba 36 (odhaduji z hlavy, ale to jde přesně dohledat). Na MTB je rychlost menší, při stejném výkonu. Takže čtyřicítka na MTB a v terénu či lesní cestě, to mi přijde výkon srovnatelný s padesátkou na silnici a silničním kole.

                      Ano, pro takové okruhy jsou ty sestavy s 12stupňovým řazením. Jelikož největší převodníky bývají klidně 50 a více zubů, tak mi nepřijde jako problém tam dát větší převodník. Když jsou i devítkové kazety, kde to končí třeba na 46z nebo snad i více, tak mít přes 50z u jedenáctkových kazet snad problém není.

                      0 2
                      • TK75  

                        Čtyřicítka v terénu ano, ale leda zachovalá a zezadu…

                        2 0
                        • Tomcat  

                          :-D

                          A pak tě v prudkém kopci prebafangne i s desetizubama.

                          0 0
              • psbiker  

                400W jezdím taky, akorát mám o 50kg víc :)

                0 0
                • Prazak0  

                  Tak 400W a víc občas mám, ale opravdu jen krátkodobě, např. prudký nadjezd železniční trati, kde rychlostí moc neklesnu a vyjedu to těžšími převody, než bych jel delší stoupání.

                  0 0
                  • psbiker  

                    Vyjíždím tak ne kopce, ale menší hupky okolo 50m výškových, samozřejmě dlouhodobě to neudržím.

                    0 0
    • Jezevec70  

      Ale tenhle převod (44/11) jsem řadil až v rychlosti 50km/h a dalo se na něj přišlapávat tak do 65km/h. Což už bylo stejně zbytečné. Samozřejmě v dlouhých prudkých sjezdech, Po rovině absolutně nevyužitelný, aspoň pro mě.

      0 0
      • zbartos  

        Mám tenhle převod na 26" už od roku cca 2010 (mozna uz od 1995) a bezne ho používám při jízdě nad 35 km/hod. v závěsu za rychlejsimi cyklisty po rovine a při solo jízdě ve sjezdech (I mirnych). Snesl bych i třeba 40/11, ale 32/10 už vyžaduje o hodně vyšší frekvenci a byla by potřeba delší doba, abych si na to zvykl.

        0 0
    • Fazzy  

      Běžná klidná a efektivní kadence po rovině je někde mezi 80–85 otáčkama. Svižnější jízda klidně k 90. Ty podle všeho točíš maximálně 70 otáček, což je fakt hodně málo. Zaměř se na to, pošetříš peněženku i tělo. Za ušetřenej peníz můžeš pořídit měřák kadence.

      Horský kolo počítá s použitím v terénu a pro tohle použití má taky nastavený převody. Pokud jezdíš po asfaltu a chceš jezdit 30–40+ a šlapat při tom i z kopce, tak bych zauvažoval o vhodnějším typu kola – silniční, gravel. Nicméně vylepšením techniky šlapání pravděpodobně zabiješ všechny mouchy jednou ranou.

      2 0
      • bara2  

        Tu opravdu nečteš ani ten obdornej tisk :-(

        http://www.cyklonovinky.cz/…evhodne.aspx

        0 0
        • Fazzy  

          O začátečnících nebyla řeč, četl sem něco o lítání 35 po rovině :)

          0 0
          • bara2  

            kdyby to byl nědo, kdo víc jezdí a trochu se o to zajímá, tak už ty fičůry má dávno nastudovaný (pokud teda není úplnej ignorant) a neptá se na nějakým internetovým fóru. Ty víš, kolik mu je a na jaké úrovni jezdí?

            0 0
            • Fazzy  

              To z jeho zadání nezná nikdo. Dovolil sem si z toho minima vstupních informací něco odhadnout a na základě toho něco doporučit. Nemám důvod si myslet, že se jedná o staršího netrénovanýho člověka s nadváhou. Někomu takovýmu bych pochopitelně nedoporučoval ani silniční kolo. Ale protože tyhle informace stejně jako ty nemám, počítal sem s člověkem průměrnýho věku, fyzický kondice a vztahu ke sportu.

              0 0
              • bara2  

                tak minimálně, když má 20 let HT, tak osmnáct mu nebude. Spíš 40+, a to už je ve věku, kdy by v případě hlubšího zájmu o sport informace dávno měl. Tak to zas vidím já, můžu se mýlit, to jo, ale právě proto, že vím kulový nebudu někomu vykádat něco, co třeba pro něho není vhodné. A už vůbec ne stylem, že když to tak nedělá, je to špatně.

                0 0
                • Fazzy  

                  Máš pravdu, doplňuju tedy svůj první příspěvek, že je směřován lidem průměrnýho věku a kondice bez zdravotních a jiných omezení.

                  Ostatně podobných lídí kolem sebe několik mám. Třeba i vyloženě sportovně založený, pro který jen bylo kolo na okraji zájmu. A ten zájem se znásobil až po nákupu novýho bicyklu. A ten šok z rozdílu mezi 3×něco a 1× potom vedl k podobným dotazům. Nebo prostě jen přestali kolo vnímat jako dopravní prostředek a začali ho používat jako sportovní náčiní.

                  1 0
                  • bara2  

                    No, ani v originálním článku nepíšou nic o nějakých začátečnících či důchodcích. Asi máme hodně odlišný názor, co je to amatér…

                    https://www.bicycling.com/…dence-ideal/

                    v originální studii je přesně popsáno jak to testovali a na kom:

                    https://journals.lww.com/…_and.13.aspx

                    Ale já už jsem si všimla, že sem píše samej profík, akorát asi vrozená skromnost jim brání uvádět stáj v profilu.

                    1 0
                    • Fazzy  

                      Tak nevim, angličtinu nemám bůhvíjakou, ale tak nějak bych řek, že v tom prvním odkazu se píše to samý co sem napsal já. Na ten druhej teď nemám čas. A profík rozhodně nejsem, ani nemám potřebu ho ze sebe dělat.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak přímá citace z toho prvního odkazu:

                      Pulling it all together, the ideal pedaling cadences for each types of riders shake out like this, according to Allen.

                      Fast Twitch/Less Cycling Fit: Your preferred pedaling cadence is definitely slower, likely in the 75 to 85 rpm range.

                      Fast Twitch/More Cycling Fit: You’ll be more efficient in a moderate cadence range, about 85 to 90 rpm.

                      Slow Twitch/Less Cycling Fit: Your preferred cadence will be in the moderate range of 85 to 90 rpm.

                      Slow Twitch/More Cycling Fit: You’ll be more efficient at the higher end of the pedaling cadence spectrum: 95+ rpm.

                      Tedy 70ot./min nedoporučují v závěru pro nikoho…

                      0 0
                    • Fazzy  

                      Tak sem si precet i ten druhej a ani v nem neshledal nic objevnyho.

                      0 0
        • psbiker  

          Je to tak 90 ot/min. tlouštíka na éčku nejspíš odrovná a hlavně jeho kolena, protože nebude schopný udržet když ne správnou, tak alespoň zdraví nepoškozující techniku šlapání.

          0 1
      • Tomcat  

        jasně a na vjezdu do lesa mu sluha vyměnit silničku za horáka.

        Jaký ušetřeni peněženky !? Třeba sem se spletl nahoře v poměru převodů a ustřelil 5–19km/h

        Ale něco o šetření tim ze si koupi gravela bebo silničku je teda fakt mega bullshit !

        0 1
        • psbiker  

          3×9–10 nebo 2×11

          0 1
        • Fazzy  
          1. taky to vcelku logicky neni mysleno tak, aby okamzite letel do kramu pro silnicni kolo. Je to mysleno tak jak pisu, a sice, ze pokud jezdi po asfaltu a bavi ho rychla jizda (coz z jeho psani vyplyva), tak by mohl o jinym typu kola uvazovat nebo si ho vyzkouset. Chapeme?
          2. usetreni penezenky znamena, ze neni nutny predelavat prevody, kdyz nekdy staci mirne upravit styl jezdeni.

          Neni zac.

          0 0
          • DonE  

            Je to stejně jedno. Zakladatel zjevně už nereaguje.

            2 0
            • Prazak0  

              Ano, tak tu probíhá více diskuzí, někdo založí vlákno, lítá diskuze, akorát zakladatel to už dávno nečte, nebo čte, ale nic už nepíše. Ani vlákno nezamkne.

              0 0
            • Rebelldan  

              Ale jo, reaguji. Hlavně sleduji názory ostatních. Desítky let jezdím horáka a nikdy jsem neřešil převody. Prostě jsem šlapal a jezdil – 3×9 měla převodů dostatečně. Teď jsem si udělal radost novým bikem s 1×11sp a v krátkých svižných pasážích- cca 15–20 km, při návratu pro auto) nebo jízdě z kopce, kdy jsem to ušlapal na nebudu psát jaké rychlosti, teď zápasím s frekvencí. Nikdy jsem nelaboroval s ozubením. Tak byl dotaz, zda má smysl dát 10y místo 11z? Netuším, jak moc bych to poznal. Předek mám 34z a větší dávat nechci – potřebuji i lehký převod na výjezdy v terénu, kde jsem 90% času.

              0 0
              • kubad  

                už to tu padlo :D

                rozdíl je kupodivu 10% tedy místo 34 km/h pojedeš cca 37 km/h viz obrázek

                bohužel výměna z 11z na 10z je otázka kazety a ořechu, pokud to vůbec půjde je to tak 4–5t kč minimálně

                jednodušší je dát vepředu větší převodník, ale nevím co do rámu vleze a samozřejmě se tím ale připravíš o lehké převody.

                bohužel ten stav nemá jednoduché a levné řešení – teda má, šlapat vyšší kadencí

                2 0
          • Prazak0  

            Tak možná ne silniční kolo, ale gravel ano. Nakonec i treková či nyní zvaná krosová kola mívala dosti rychlé převody, největší převodník typicky 48 z, někdy i 50z. Mít pastorek 10 z znamená dost velký zásah, není to jako vyměnit kazetu, kde nejmenší pastorek má 12z a dám tam s 11z.

            0 0
            • Tomcat  

              ani gravel, ani trek ,ani cross mu nepřinese cenou úsporu.

              To je jak v podnikání kdy každou chvíli někdo přijde s tím že …musíte investovat aby jste ušetřil… většinou to sou agenti s teplou vodou nebo nějaký technologický evangelisti co potřebují first adopters.

              Rozhodně ladit převodník, pastorky i s cenou nového ořechu vyjde levněji. Co je ******* je, že hodně rámům spíš na XC, má maximu převodník 32z a to je velký špatný.

              1 0
              • Prazak0  

                Tak ani já ani jiní zde mu nechceme nic prodávat. Ale výměna náboje nebo ořechu může být docela drahá. Převodník 32 z mi přijde taky dosti malý. Víc lidí mu zmiňovalo možnost dát ten převodník větší, nebo kliky s dvěma převodníky. U 1×11 tam moc převodů mít nebude, když dá převodník třeba 38z, zas může mít problém do kopce.

                0 0
                • Kalic  

                  Hele bavíme se o borcovi, kterej je zvyklej lítat na biku 40kmh po rovině. Jestli má kazetu třeba 11–46 tak 40z převodník v pohodě utočí.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Ano, jestli po rovině jezdí 40 na mtb, tak asi dát převodník 40z. Jen ta výkonnost mi přijde hodně vysoká. Na mtb se jede pomaleji, na silničce by tedy jel asi 44–45 km/h, pokud má dobré mtb. V etapových závodech se sice jezdí rychleji, ale když se jede ve skupině, tak odpor vzduchu je výrazně menší. Neboli, docílí se rychlosti, kterou člověk sám by nejel. Nebo sice někdo v úniku to jede, ale stojí ho to hodně sil.

                    Jen pro zajímavost, kdosi pokročilejšího věku (tj. 55 let) v tréninku jezdívá 28, 29 km/h průměr, tedy na silnici, mimo to je pomaleji. A v závodě, pochopitelně kratším, tam najednou má průměr přes 40, ač to nevyhraje. To je člověk, který to jezdí na velmi slušné silničce. Na MTB ty rychlosti jsou jinde, zvl. mimo silnici. Ale asi i na ní. zas mám zkušenost sám, když jsem jel s někým, kdo měl mtb a já jen krosové kolo s velkými koly.

                    0 0
    • šlapatko  

      Většina lidí zde jen plácá kadencema a tabulkami. 26 kola měly univerzální převody i použití. Dnes vyžaduje každý povrch jiné kolo. Nedivím se že spousta cyklistů tápe a vzpomíná na staré spřevodování. Jezdím s partou výletníků a často řeší podobné problémy. Dost lidem sedí převody 3×10. Kliky 22–30–40 a kazeta 11–36. Samozřejmě těchto kol ubývá. Mějte trochu soudnost. Diskuzní fórum slouží k diskuzi, ne k vysmívání se a urážení druhých.

      9 0
      • Prazak0  

        Tak krosová kola dřív měly převodníky 48–36–26 nebo něco podobného. Kola 28", tj. ráfky 622, což se stal velký objev u MTB s koly 29", kde ty ráfky jsou stejné, jen širší pláště. Nejlehčí převody zde jsem nevyužil, přitom tam bylo nějakých 26/32. U jednoho krosového kola jsem proto dal kompaktní kliky. Změnil na 46–36 a pro ježdění na silnici bohatě stačí. Jednopřevodníky mi dávají smysl zejména pro závodníky, kde přehazování je rychlejší. Pak bych tam chtěl asi 1×12, 1×11 je dost málo.

        0 0
        • Esi  

          Tak ono to využívání převodů záleží kde jezdíš, když chytíš kopec 10km a 1000 výškových metrů někde v alpách kde jsou místy úseky 25% tak takový převod 22/36 jsi hodně rád že máš :-) na druhou stranu 1×12 s převodníkem 34 a převody 10–51 je celkem univerzální jen jsou tam velké skoky

          0 0
          • Prazak0  

            Ano, záleží, kde se jezdí. I když zrovna kopců, kde by to bylo 10 km a průměrný sklon 10%,tak toho není moc ani na horských etapách TdF. Stejně jako úseky s 25%. Profi závodníci to vyjedou docela rychle, u sebe se obávám, že by nestačilo ani těch 22/36. Krátkodobě bych něco vyjel, ale dlouhé stoupání asi ne.

            Já třeba kratší stoupání vyjedu s celkem vysokými watty i těžším převodem, ale jde o krátkodobý výkon. U dlouhého stoupání je problém, i když tam jedu s menší intenzitou. Zas někdo kdo po rovině jede i na mtb čtyřicítkou, tak by měl zvládat hodně.

            Ano, převody typu 1×12 a rozsah 10–50 ap., tak ten rozsah není vůbec malý. Ale jsou tam docela skoky. Tenhle systém řazení vyhovuje pro určitý typ ježdění.

            0 0
            • Tomcat  

              Takže nakonec se sem se ztratil v tom co vlastně nakonec obhajujete

              Takže bych to zhrnul na silnici máte dobré načteno teorii, výkony máte jako běžný mamil a hlavně MTB vlastně vůbec nejezdite.

              .

              Argumentem,že pokud někdo chce jezdit rychleji by měl koupit silničku ,nebo gravela neuspějete a tedy silničních cyklistů nerozšiřite.

              A že má koupit větší převodník? Ale oni by chtěli , ale nevšiml jste si na začátku ze padlo že je moda. A mnohé nové horské rámy prostě větší převodník a třeba dvoj tříplacku prostě nepodporují.Takže tam rozumě nedá třeba ani 36. A 10z pastorek je asi jediný co mu zbude. Páč tolik nových MTB rámu co poberou 42 tříplacku není.

              Takže co? Tedy možná pro Vás objev jak rychle se na MTB a kde všude se i jezdí.

              1 0
              • Prazak0  

                Tak na té silnici především trochu jezdím a jezdím občas i mimo ní na gravel kole, někdy i na starém krosovém kole. Pro rychlost do cca 50 km/h, u mě zejména při sjezdu, si nějak vystačím s převodem 50/14 nebo i 50/15. Vyšší rychlosti neřeším.

                Když vjedu s pneu 40 mm na polní cestu, tak zde jedu pomaleji než na silnici. Ač mám převodů do rychla dost, tak rychlost 40 km/h zde moc nejde. Asi opravdu nemám MTB, kde někdo pravidelně sviští třicítkou a občas jede 40. Méně nahuštěné pláště mi umožní sice jet rychleji, ale kvůli silnici a vlastně i různým nerovnostem na polních cestách vč. různých kamenů ap. na měkkém nejezdím. Nemám dobrý pocit, když jde náraz přímo do ráfku, při nějakém skoku, jízdě přes kámen ap. Ale vím, že ty watty i pří té pomalejší jízdě, tj. na polní cestě kolem 20 km/h jsou zde leckdy vyšší než rychleji po asfaltu. To není teorie, ale wattmetr, co mi to ukazuje.

                0 0
    • kiwaf  

      Ted uz ma urcite tazatel jasno, pekna diskuze :)

      1 0
    • karel d.  

      Tohle téma se tady pravidelně vrací. Už na mém prvním mtb (Author z devadesatych let) jsem, (az na vyjimky) brousil jen spodní polovinu kazety. Pláště bývaly Ritchey Alfa-Bite. Největší převodník, pokud se nepletu, býval 44 (Sh STX) a 8 pastorkova kazeta Deore LX tak nějak (11–30?). Už tehdy jsem chtěl větší převodník dopředu. Terén, který jsem jezdil, a tohle je pro diskusi velmi podstatné, bývaly téměř výhradně silnice s lepším ci horším povrchem s průměrnou rychlostí svihu tak cca 25km/h.

      Na mém současném 29' mtb jsem chtěl naprosté minimum 40/30/(22) zubů vepředu a vzadu nějakou tu klasiku 11–32/34. Tuto kombinaci jezdím posledni 3,4 roky a tento rok jsem si říkal, ze bych vyměnil stávající kliky SLX m7000(40/30/22) za kombinaci s největším převodníkem 42. Bohužel, ani na zahraničních eshopech takové kliky (SLX/XT 780 řada) nebyly uz k dostání. Koupil jsem tedy aspoň nové 40, 30 převodníky.

      Terén, který jezdím jsou zapadlé okrsky, a pevné lesní cesty, 95% lepší či horší asfalt, zbytek sotolina. Pláště jsem vozil RK RS, který byl ale na moje ježdění přece jen příliš „terénní“, takže postupně došlo k přechodu na Cont. Speed King, Sw G-One Speed a ted zkouším Sw. TB Addix Super Race (nejlehčí a nejrychlejší verze). Průměrné rychlosti mých svihu jsou kolem 23km/h.

      Závěrem chci jen říci, že kombinace 1×11/12 s prevodnikem vepředu kolem těch současných 30–34 zubů je pro mě a můj styl ježdění těžko predstavitelna a docela dobře chápu, ze někdo chce větší převodník. Opět ale dodávám, ze nejezdím žádné traily a jezdím primárně pevný, rychlý povrch.

      5 0
      • Atilla  

        Horské kolo je prostě horské kolo. Pro to tam nemají smysl převodníky 40z

        3 3
        • karel d.  

          Přesně k tomu jsem také došel. Proto jsem se pokoušel sehnat těch 42, co bývaly na 10s řadách XT/XTR (u té dokonce, pokud se nepletu, i 44). SLX, měla u 10s řad m 7000 max. těch 40. Dnes se dá XT 40/30/22 sehnat, i když i to ne až tak lehce, ve formě 3×11. V 10s už ne, s výjimkou snad bazaru či e-bay.

          0 0
        • Georrge  

          A co že je to „horské“ kolo? To se na tom nesmí jezdit nikde jinde? Pro plno lidí (včetně mě) je horské kolo jediné možné univerzální kolo. Já na něm jezdím všude – do lesa, na traily, na cyklostezky okolo vody, do práce… dnes jsem třeba jel na kopeček, lesem dolů a pak ještě na kochačku po cyklostezce okolo řeky. Na gravelu bych to nedal, na trekingu bych si ten sjezd zdaleka tak neužil. A univerzální kolo prostě potřebuje i univerzální převody. Naštěstí 1×12 už má přiměřeně dostatečný rozsah, zvlášť pokud se vozí 10z nejmenší pastorek.

          A druhé kolo naprosto odmítám. Jednak to nemám kam dát, nechci být omezen trasou podle toho, jaké kolo jsem si zrovna vzal a ani se mi nechce finančně živit dvě kola. To si raději vyšperkuju jedno kolo, které dobře pojede všude.

          3 1
          • novas752  

            Bohužel kolo které dobře pojede všude je utopie.

            2 1
            • Tomcat  

              A já bych řekl že MTB je dobré…

              Ano jsou to kompromisy, ale klasické pevné horské kolo s nějakou nízko až a středně zdvihovou vidlicí je univerzální kolo.

              Horské kolo onu univerzálnost přineslo. Problém je v samotném překladu, který se ujal ono …horské… Fisher, Rithey, Breeezer prostě to nepojmenovali nějak jinak, aby to spíš evokovalo tohle kolo vydrží. Nikoliv že je jen a pouze do hor.. Dneska mají pevňáky hmotnost o které se někdy lidem nesnilo u treku a potkávají mnohdy starý silničky. A o odolnosti ,která je světelné roky jinde nemluvě.

              Samo že trolové a tvz. fachidi_ti ( termín německá wiki) jako Pražák budou tvrdit, že vlastně nej je jen a pouze silnička, cyklocross, max s dědkama na treku na pivo. A každý správný cyklista musí mít x typů kol dle silniční disciplíny.

              Paradoxně to mít víc kol ovlivňuje jednak cena , ale třeba i architektura a urbanizmus. Kdy když to kolo není kde víc než dobře uskladnit. Tak si ho někdo proste nepořídi má jich méně nebo jen jedno. A samo od něj chce nejvíc. Což jde proti marketingu , protože z druhé strany je zájem prodat lidem kol co nejvíce s vyhlídkou nějakého servisu.

              4 0
            • Georrge  

              Není to utopie. Píšu, že pojede dobře, ne že pojede excelentně. Univerzál vždy bude mít nějaké kompromisy, jde ale o to, že z ostatních typů kol těch kompromisů bude nejméně. Zbytek viz Tomcat, napsal to hezky.

              1 0
          • Pavell  

            Ja se k tomu stavim s jednim kolem – gravelem podobne s postupnym vylepsovanim komponent. Tedy s tim, ze si nedelam ambice na jezdeni v terenu, kde to na gravelu je uz neprijemne. Mam to asi jednodussi, protoze mne cistokrevny teren nikdy moc nelakal. Takze jedno kolo ANO, ale vim, kam s nim nemuzu. Kdo jezdi celou škálu, nema s jednim kolem sanci.

            0 0
            • Georrge  

              Věřím že pro lidi, které terén moc nebere, je gravel výborný univerzál. Ty kompromisy tam vždycky jsou, já se svým univerzálně stavěným MTB taky nevyrazím na nějaké enduro či DH polety :) ale to ani neumím a nepotřebuju, takže jsem s tím v pořádku. Na opačném konci spektra jsou stovky kilometrů dlouhé výlety po silnicích, to taky nedělám :)

              2 0
      • Smazaný účet  

        Převody 40–30–22/11–32 prakticky odpovídají 1×12 v konfiguraci 36/10–51. Jediné co preferencí relativně komplikovaného 3X řazení získáte je 1–2 převody uvnitř tohoto rozsahu navíc.

        0 0
        • bara2  

          Tak ono bude dost záležet na tom, kde ty dva převody zrovna chybí, pokud v oblasti, na kterou odjezdí 80% trati, tak si možná raděj dá ty 3 talíře… Mně by to určitě nevadilo mezi pastorkama 40 až 51, ale mezi 15 až 28 by mi to vadilo dost ;-)

          Nemám představu, jaký sortiment 12 sp kazet je k mání v nabídce s rozsahem 10–51, věřím, že i to maj pořešený. Ale stejně, ten úvodní příspěvek má potíže s převodníkem 34 zubů, takže zas nic …

          0 0
          • Prazak0  

            Tak dvou nebo trojpřevodník má stále svoje výhody. Ale v cyklistice je dost věcí o marketingu, výrobci chtějí prodávat nové a za vysoké ceny, takže zejména proto přicházejí s různými vylepšeními. Jednopřevodník 1×12 může pokrýt dost převodů, ale skoky zde jsou větší než u 2×11 a možná i 2×9 nebo 3×9. Přehazování jen pastorků je rychlejší, i když křížení řetězu asi není optimální. To se dříve dosti zdůrazňovalo, moc nekřížit řetěz. Myslím, že pastorky 50z mají i některé devítkové kazety. Ale stupňování zde jemné opravdu není.

            0 0
      • abel  

        95% asfalt – tohle je takový dělání z MTB něco, k čemu není primárně určeno. asi jako ježdění offroadem po dálnici.

        kdysi jsem u RB IQ26 zvedal zdvihy až na 150mm, pláště wtb vigilante atd. ale časem mi došlo, že z toho enduro nikdy neudělám.

        1 1
        • Prazak0  

          Tak kdo jezdí 95% na asfaltu, tady se přímo nabízí silnička, možná s plášti 28z, případně nějaký gravel s užšími plášti, třeba 30 nebo 32 mm.

          0 1
          • karel d.  

            Tu také jezdim. Jen trochu lepší povrchy. Tím "asfaltem"na mtb jsem myslel spíš ten hrubý, zrnity asfalt na zpevněných lesnich cestách

            0 0
      • ladys  

        Ty jsi jasný adept na gravel :) Možná i na silnici 95% asfalt.

        1 1
        • krabica  

          Přesně tak.

          0 1
          • TK75  

            A jestli nechce berany, tak ideálně flatbar gravel (název je nepodstatnej:-) typu Marin dsx…klidně i s 40 mm vidlicí

            Nějaký 45 mm pneu, převodníky defacto bez omezení

            https://www.marinbikes.com/…/2022-dsx-fs

            Stejně si myslím, že podobná kola tu budou pro tyhle případy čím dál víc…

            Otázka je cena

            0 0
            • oddie  

              Jo, časem se přidá ještě trochu zdvihu, pár mm na šířce plášťů a bude z toho s velkou slávou cross, co stavěl Scalar už před 10 lety :D

              1 0
              • TK75  

                No jo, ale Scalar nezvládne stavět tyto kola pro všechny, je fajn že mu s tím v továrně pomůžou :-)

                0 0
            • Prazak0  

              Toto kolo, ale i jiná, ukazují, že ty názvy jsou mnohdy víc o marketingu než vlastním obsahu. Já dosud vnímal gravel jako lehce upravenou silničku, podobná geometrie jako enduro, jen průchodnost širokých plášťů, aby to šlo i mimo silnici. Na rozdíl od CX kol to nevzniklo primárně pro závody, ale marketingově. Míněno v dobrém slova smyslu, prostě dost lidí chce silničku i mimo silnice, berany, podobnou geometrii.

              To, co tam vidím, tak tomu bych říkal MTB. Protože krosové nebo trekové kolo mívá užší pláště, typicky 25/37 mm. Tady vidím normální MTB, odpruženou vidlici, vzadu přehazovačka od MTB kol Deore. Podobně se někdy dříve zvané trekové kolo prodává jako fitness, přitom je to starý treking s pevnou vidlicí. Názvy jsou mnohdy jen marketing. Gravel jinak na rozdíl od silničky má ta řidítka dole širší než nahoře. A původně silniční komponenty, tj. řazení, kliky, nyní tam mnohdy jsou vlastní gravel komponenty, typicky značené jako GRX.

              Myslím, že např. toto kolo by mohlo skvěle vyhovovat, kdo tu chtěl ten pastorek s 10 zuby. Ten tu je, horní rozsah taky dobrý, 12 převodů je lepších než 11.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Fitnessy byly dva směry, buď to byl silniční rám nebo crossový. Moc se to neujalo. Teď to jde opačným směrem berany a balóny. Trekingy se imho už delší dobu vytrácí. Masy nakupují imho éčka MTF nebo Crussis a užší gumy moc nevyžadují.

                0 0
                • madhence  

                  S těmi trekovými koly to je pravda, ale moc to nechápu, proč mizí. Vždyť jsou masy, které z nějakých, snad i sportovních důvodů éčka odmítají. Přesně pro ně je trekové kolo za dvacku ideální: jízda kolem Vranovské přehrady a okolních polnačkách. Gravela nikdo z nich jezdit nebude, berany, geometrie, nic pro výletníky na pláž.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Já bych trekové/ krosové kolo nechtěl z jasného důvodu. Nestojím o odpruženou vidlici a s pevnou se skoro nedělají. Nebo když už takové kolo udělají, tak se prodává jako fitness kolo nebo jako gravel kolo s rovnými řidítky. Pak bych radši taky kratší zadní stavbu. Klidně s průchodností pro široké pláště a blatníky, ale nemusí tam být dalších 10 cm mezera mezi zadním kolem a rámovou trubkou. Některá mtb kola ji kupodivu mají krátkou. Dřív se lišilo trekingové kolo od MTB velikostí kol 26 vs 28". Dnešní MTB mívají moderně velikost ráfku stejnou jako u krosových kol, tj. 622. Udává se sice veliksot 29" ale rozdíl je daný jen širším pláštěm.

                    0 1
                  • xtonda  

                    Krosový kolo je určené fo méně náročného terénu než MTB HT a tedy by potenciálně mohlo být lehčí, to by mělo smysl. Reálně ale kros kola jsou cca stejně těžká jako stejně drahé MTB HT dané značky až na výjimky jako třeba Canyon Pathlite. Takže většinou je to úplně nesmyslné kolo, spousta výrobců to nemá vůbec nebo má omezenou nabídku končící někde na 20 tis., takže „top“ model značky je těžká kraksna s odpruženoui vidlicí. Proč by to měl někdo chtít?

                    0 2
                    • Prazak0  

                      Tak zřejmě jsou kros dnes chápána jako low cost. Dřív trekové kolo bylo něco mezi silničkou a MTB, velká kola, širší pláště než silnička a ne jako MTB, optimální pro silnici a polní cesty ap. Převodníky taky něco mezi. Dneska by mi tam dost vadila odpružená vidlice. MTB s velkými koly ale jsou dnes lepší volbou než krosové kolo, ve většině případů.

                      0 1
                • Prazak0  

                  Ano, fitness měla být silnička s rovnými řidítky, snad ale rám býval trochu jiný, vzhledem k těm řidítkům. Nevím. A nebo to bylo krosové kolo s pevnou vidlicí, geometrie naprosto stejná.Gravel kola proč ne, berany umožní o něco rychlejší jízdu a širší pláště zas jízdu mimo asfalt. Nebo po asfaltu, ale mizerném.

                  Jenže když někdo jako gravel prodává krosové kolo s rovnými řidítky a bez odpružení, tak to beru jako čistý marketing či reklamu. Gravel kola své místo měla, nabídnout podobné jako silnička ve verzi, kdy jde zajet i mimo silnici a mít rychlé kolo.

                  0 0
            • Pavell  

              Nemuzu si pomoct, ale to je tak nehezky kolo…

              0 0
              • šlapatko  

                Něco mezi krosem a mtb. Přidej pár mm zdvihu, do předu dvouplacku a je to použitelné. Takhle je to v terénu nahovno a v krpálech se sypkým povrchem taky.

                0 0
                • oddie  

                  Docela mě prekvapuje ten úhel hlavy, takhle od pohledu, u takového kola.

                  Edit: tak podle specifikace to má mít 68,5°, tak to asi jen blbě vypadá na fotce…

                  0 0
                  • Georrge  

                    Je to optický klam, koukni jak má ta vidle řešenou osu.

                    0 0
                    • oddie  

                      Už jsem doplnil edit, koukl jsem následně do specifikace

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.