• covby

    Zravim,

    mám hydrauliky Tektro augira a potřeboval bych poradit, kde sehnat na ně odvzdušňovací sadu. Na netu ne, a ne nic najít. Případně zda-li nevíte, jak nahradit tu redukci, která je tady v návodu na iVelu.cz

    Krom vzduchu mě nenapadá nic jiného. Brzda skoro nebrzdí. Zkoušel jsem vyndat destičky, očistit a zbrousit smirglem a nepomohlo to skoro vůbec. Navíc chod páky brzdy je docela dlouhý oproti brzdě přední.

    Se servisem moc velké zkušenosti nemám, tak mě plz neukamenujte.

    Díky za odpovědi

    • kesu  

      taky mě to čeká..Oni nejdou plnit jako shimano?tzn pouze hadičkou? Co je pod tou krytkou vedle hadice?

      pokud ne dá se koupit univerzální plnící sada třeba od cykloprofi

      http://www.cykloprofi.eu/index.php…

      tím se to pak naplnit dá,já se tam chystám použít olej shimano..

      • covby  

        U shimana nemám vůbec tušení jak se to dělá. Na iVelo.cz jsem našel právě tenhle článek http://www.ivelo.cz/…brzd-tektro/

        Jak tak na to koukám, tak ta plnící sada od Alligaotra by asi byla nejlepší. Beztak mám v plánu někdy v budoucnosti kupovat Elixíry 5; kupovat další jiný nářadí za nějakých 700,– pak přímo na Elixíry by byly vyhozené peníze.

    • pepino  

      Před týdnem jsem odvzdušňoval, sada cca 350kč http://cgi.ebay.de/…280655009827?…

    • puka  

      Zdravím, měl jsem jen špatný den, nebo na tyto brzdy je potřeba šroub s větším závitem než mají ‚normální‘ brzdy? Případně kde by se dalo sehnat?

      Druhá bastlotázka – Na mých kolech odvzdušňuji pouze páku a když na těchto to nejde strčit do páky, mohl bych převrátit kolo koly nahoru, vymačkat bubliny z páky do třmenu a odvzdušnit třmen pomocí stříkačky a trubičky?

      • Zdyn  

        Když nemá páka speciální šroub, tak se sundavá víčko expanzky. Před pár lety to tak bylo prakticky na všech brzdách.

        Odvzdušnění s otočeným kolem přes třmen se ti nejspíše nepodaří. Z páky těžko vzduch vytáhneš.

        • puka  

          Pod víčkem je jen těsnění ne? Ono to má zboku „naproti hadici“ šroub, ale větší průměr než klasické brzdy.

          • wladeq  

            Buď sežeň origo sadu, nebo kup šroubek a provrtej ho. Mám na brzdách (Hope) taky ten šroub takhle mimo, a radši prostě sundám ten dekl z expanzky, nevidím v tom problém

            • lukas aka mitro  

              No to zalezi, kde je v expanzce membra pro vyrovnani zmeny objemu…U hope ji mam prave zespodu toho vicka:)

          • Zdyn  

            Jasně, že je pod víčkem těsnění. Co by tam bylo jiného. Je to membrána. Pokud je tam ale přímo šroub na odvzdušnění, tak je to snažší udělat přes něj. Co myslíš tím, že je má větší průměr něž klasické brzdy? Co znamená klasické? Těch šoubů se používá napříč výrobci celá řada. A to i v rámci jednoho výrobce bývá více druhů.

            • puka  

              Klasické – deore, avidy, bengal…

              Takže mám sundat víčko, nalít tam trošku kapaliny a doufat? Šroub je zboku, co by dělal pod víčkem? zkusím se ti tam podívat.

              • Zdyn  

                Jo tyhle brzdy mají všechny jiné koncovky pro odvzdušnění (dle modelů a ročníků)

                Nikde jsem nepsal, že je šroub pod víčkem.

                Sundáš víčko, pak membránu (nekdy drží na víčku) a budeš mít otevřenou expanzku. Do ní ti také ústí ten odvzdušňovací šroub z boku expanzky (pokud ho dobře vidím na té fotce).

                Je třeba mít páku nastavenou expanzkou vodorovně, aby šla expanzka plně naplnit kapalinou.

                Běžný postup je ten, že doliješ kapalinu, zmáčkeš páku (tím se v okruhu vytvoří tlak), povolíš odvzdušňovací šroub na třmenu, vypusíš trochu kapaliny, pak šroub utáhneš a povolíš páku, která si nasaje kapalinu z expanzky, kde klesne hladina. Toakto párkrát opakovat a dolívat kapalinu do expanzky, aby si páka nenasála vzduch.

                Pak se na plnou expanzku vrátí membrána (něká kapalina přeteče) ideálně, aby se pod ní nedostal vzduch a dá se víčko na páku.

                Případn je možné kapalinu protlačovat odspodu ze třmenu do páky.

                • puka  

                  díky :)

                  Jen jsem nepochopil, proč povolit šroub na třmenu? Když kapalina poteče dolů, bubliny se taky přesunou dolů a musel bych čekat než vyplavou zase nahoru (protože budou uprostřed hadice)

                  Zkusím nalívat třmenem a vylívat pákou na zem, to by mělo fungovat..

                  Obvykle odvzdušňuji jen páku za pomocí stříkačky, podtlaku a něčeho tenčího než je kotouč – mírně sevřu pístky, doplním kapalinu, pístky rozevřu a nadbytečný vzduch teoreticky vyletí membránou.

                  • hrota  

                    To “teoreticky” je v tomhle postupu dost zásadní věc. Teda alespoň podle mne.

        • wladeq  

          …ono to nepůjde hlavně proto, že při otočeném kole bude plnící šroub na třmenu úplně dole, a tam ty bubliny vživote nedostaneš

          • puka  

            Třmen není k rámu svařenej, můžu si ho otočit.

            • wladeq  

              …a páku budeš muset otočit taky žejo…proč to kolo budeš teda otáčet? Prostě to celé nedává smysl. Dole odvzdušňuj, nahoru dolívej

              • puka  

                Abych dostal bublinky z páky do třmenu a odvzdušnil pomocí podtlaku z třmenu?

                • wladeq  

                  Specialistů přes naplnění brzd je na BF hodne, to jsem si už všiml :-D no offence ;-) žádný podtlak tam neuděláš, kapalina je skoro nestlačitelná a neroztažitelná, akorát tím taháš to gumové těsnění pod deklem na expanzce, které to nejspíš moc dlouho nesnese. Co to třeba udělat tak, jak říká výrobce?

                  • Zdyn  

                    To, že je kapalina nestlačitelná neznamená, že se tam neudělá podtlak. Tlak a podtlak nesouvisí s touto vlastností.

                    • puka  

                      A do stříkačky se dostane vzduch s kapalinou, zpět půjde pouze kapalina – vcucne to jen trošku, při opakovaných cyklech by snad mohlo být v pořádku.

                      • Zdyn  

                        Jo něco jde takto odvzdušnit, ale záleží na konstrukci, jak je udělán průtok kapaliny. Někdy zůstavají „slepá“ místa ze kterých se vzduch podtlakem nevytáhne. Ale pokud brzda není moc zavzdušněná, tak to většinou jde.

                    • wladeq  

                      Samozrejme s tim souvisi, ty tam ani tak neudelas podtlak, jako ze tahas tu gumovou membranu (ktera tam je mimochodem prave proto, aby se ten podtlak nedelal, protoze by to fungovalo nahovno), jak jsem rek, plus smrstujes hadice, ale to je minimum. Zkus zmacknout paku, abys oddelil expanzku, a pak tahej tu strikacku, o kolik to pujde ;)…Jinak ale souhlas, par bublin tim vytahnes, a natahnes olej

                      Edit: nejaky minimalni podtlak udelas, kapalina neni zas uplne nestlacitelna, ale vsechno co tim delas je to, ze zmencujes objem te soustavy, jak tahanim membrany, tak smrstovanim hadic ;)

                      • Zdyn  

                        Znova – Tlak a podtlak nesouvisí se stlačitelností kapaliny.

                        Vem si uzavřenou nádobu (hydraulický válec). Připoj si na něj manometr a zatlač nebo zatáhni za pístnici. Co se stane? Manometr ti ukáže změnu tlaku. Tak nebo podtlak je jedno.

                        Na tomto principu funguje přeci hydraulika.

                        Podtlak v systému při tahání bude stejný, ať máš páku volnou (taháš za membránu) a nebo zmáčklou, kdy je expanzka s membránou oddělena od okruhu. Rozdíl je pouze v tom, že v prvním případě se ti ve stříkačce posune více sloupec kapaliny, protože o pár mm se posune ten sloupec deformací membrány (než se tato protáhne natolik, že zatěsní otvor z expanzky do okruhu).

                        Ale zásadní je, že se vytvořípodtlak, díky kterému se vysají bublinky vzduchy. Ty díky podtlaku zvětší svůj objem a snadnějí tak odejdou.

                        Smrštění hadic podtlakem je neměřitelné.

                        • wladeq  

                          Trochu pozde, nejak jsem to prehlidl…do te strikacky ti ale nepridsou bubliny, ktere jsou nekde v pulce hadice, natahnes akorat bubliny, ktere ti prileti spolu s olejem, cili tak nejak par bublin z trmenu. A ktereho bude vic, pri povolene pace (diky kur*eni te gumy pod deklem), o tom zadna…tohle ale neni spravny postup aplikovatelny na 100 procent pripadu…Jinak diky podtlaku ty bubliny svuj objem prave zmensi, proto, mozna, snadneji prekonaji ty prekazky co maji v ceste

                          • lukas aka mitro  

                            Podtlakem ze se bubliny zmensi…? Roztocime jadro! Jak? Nejak!

                          • Zdyn  

                            Proč by jsi nemohl vytáhnout bubliny i z půlce hadice? Co je tam jako bude držet?

                            Gumové membráně nic neuděláš. Je pružná.

                            Vakuové plnění a odvzdušnění se používá zcela běžně jak v kolech, motorkách i autech.

                            Ale žádný jediný správný způsob není. Záleží na konstrukci brzdy. Někdy mohou být např ve třmeni „slepá“ ramena, ze kterých se bublinka vzduchu podtlakem nemusí dostat. Upravoval jsem i kanály v motorkových brzdách právě z tohoto důvodu.

                            Jinak ale podtlakem lze obecně dosáhnout nejlepších výsledků (a to se netýká jen brzd, ale např. i tlumičů), ale plnicí zařízení a samotná brzda nesmí nikde přisávat vzduch.

                            Při plnění tlakem není požadavek na těsnost tak přísný, protože max se stane, že ve spoji vytéká kapalina ven.

                            Osobně většinou brzdy naplním tlakem (většinou od třmenu, párkát proženu kapalinu z páky do třmenu (přes stříkačky) a pak podtlakem vytáhnu vzduch z páky a třmenu. Průběžně je třeba pumpovat pákou, aby se náležitě propojoval okruh s expanzkou.

                            Jaký je podle tebe ideální postup?

                            • wladeq  

                              Z pulky hadice je proste timhle natahovanim nedostanes. Proc? protoze, jak jiz padlo, ty bubliny jdou s olejem, a tim podtlakem toho tolik nenatahnes. a kdyz tu strikacku pustis, bubliny se ti vrati zas na puvodni misto…spolu s olejem…a opet, nejde ani tak o podtlak, jako o tahani te gumove membrany. Zjednodusene, do te strikacky natahnes objem, ktery je v expanzce, coz urcite neni pulka celeho okruhu…uz sakra nekdo zkousel ten podtlak se zmacknutou pakou?

                              Idealni postup se u jednotlivych vyrobcu lisi, je to podle konstrukce

                              S brzdama na 30 let starych motorkach bych to nesrovnaval, dneska jsou ty bajkove brzdy delane pro co nejlehci servis, cili idealne zadna slepa mista

      • lukas aka mitro  

        Tyhle brzdy nejlepe odvdusnis tak, ze je odmontujes z kola, natahes na rovny stul, trmen chytnes sroubama k desce stolu, paku na trubce do sveraku. Pak do cele sestavy budech chvili busit kladivem, zbytky shrabnes do kose, utres stul a koupis shimano.

        • Slavik  

          Takhle vysvětlím odvzdušňování tchýni :-)

        • puka  

          Já mám shimano. Chci tyto odvzdušnit, použít do poslední vteřiny a potom koupit šinamo..

          … Po tomto řešení sahám jako nouzovce

          • mr.nikdo  

            Neco takoveho mela zena na kole – prakticky to nebrzdilo.

            Je rada za Shimano :-D

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.