• lootza

    ahoj, snažím se o vlastnoruční odvzdušnění brzd hayes sole a nevím, jak dostat všechen vzduch z expanzky, když plnicí otvor ve víku expanzky je víceméně uprostřed.. připadá mi, že tam vždycky nějakej vzduch zůstane, a po tom, co otočím páku do normální polohy, se může vzduchová bublina snadno nasát, protože víko expanzky pak směřuje blíž k zemi, kdežto „dno“ expanzky s otvorem do hadičky spíš vzhůru.. poradí nějaký majitel stejných brzd, prosím? a ještě by se mi hodil tip, kolik max. kapaliny můžu dole odsát, abych nevysála všechnu kapalinu z expanzky a pak zase nenatáhla vzduch do hadičky. do expanzky totiž nevidím, musí být zavřená jinak se většina obsahu expanzky vyleje, plním jen otvorem. nemáte to někdo vyzkoušené a odečtené ze stříkačky (nebo čim to odsáváte)?

    0 0
    • lootza  

      že by nikdo neznal hayes sole? to je divné.. :P

      0 0
      • lootza  

        učinila jsem, co jsem měla učinit ještě před založením tohohle thradu, totiž koukla jsem na net na pár tipů a mám v problematice odvzdušňování zas trochu jasněji, ale pořád ještě nevím několik věcí a nemůžu je nikde najít, tak prosím lidi tady o pár tipů:

        1. odvzdušňování bez kola a destiček se provádí „jen“ kvůli tomu, aby se nepotřísnily dotkou, nebo to má i nějaké technické důvody? nemáte někdo tip, čím případně destičky a kotouč nahradit? staré destičky nemám, specielní plastové věci z odvzdušňovací sady taky ne, nic vhodného mě nenapadá..
        2. je možno míchat dot 4 od různých výrobců? nevím, co za dotku mám v systému, asi originální, a teď jsem koupila nějakou na benzínce, mám tu původní raději vypustit? a stalo se někomu, že neoriginální brzdovkou nějak poničil brzdy? názory na to, jestli originální kap. jo či ne, se různí, a mě z toho jde trochu hlava kolem..

        3)nemáte někdo tip jak předejít zavzdušňování z expanzky (při odvzdušňování spodem)? jde mi o to, že když sundám víčko expanzky, tak už v ní nezbyde skoro nic, to bych musela odsávat a doplňovat po kapkách, ale při zavřeném víčku a plnění otvorem zase nevidím hladinu, takže toho můžu odsát moc a pořád dokola to zavzdušňovat zhora

        1. vadí, když v expanzce zůstane vzduchová bublinka? jak případně docílit toho, aby tam nebyla?

        dík moc za případné ohlasy a jakékoliv připomínky, hayes sole jsou moje první hydry a jak je z dotazů asi zřejmé, ještě jsem nikdy nic neodvzdušnila, jen se o to pokouším..

        0 0
        • Tomcat  

          1.Ano jen proti potřísnění kapalinou brzdovou.

          Ojeté\zaprase­né\jinak nepoužitelné destičky , kus dřeva

          2. Ano pokud vyrobce drží specifikaci to je to DOT x nečo tak ano jinak nemíchat ruzný mineralni vs syntetika 3 s 4 atd…

          3. spodem se odvzdušňuje ! Bubliny dou vzhůru takže je to nooo nanic. Takže že to slušně nejde je normální

          4. jo vadí, odvzdušnit to pořadně

          0 0
          • Tomcat  

            jo ještě tohle :

            www.vokolek-import.cz/…al/hayes.pps

            0 0
          • lootza  

            dík za objasnění;)ještě něco:

            1. takže je lepší to vyndat což? zvlášť když to neumím.. teď ještě najít na netu jak vyndat destičky, ale to tam bude :) a to dřevo mě mohlo taky napadnout :-[
            2. z té formulace to není úplně jasné, ale cháu dobře že jedná-li se o dot 4 můžu míchat různé výrobce, tedy i originál, neoriginál?
            3. fuj, už dříve jsem koukala na ten manuál jak na něj dáváš odkaz, a tam je to úplně jasné, že se to plní zdola a vytéká to horem.. předtím jsem tuhle pasáž nějak prolítla a podržela v mozku informaci od kamaráda, který má ale shimano a tam to s tím olejem asi jde plnit i horem – bublinky neprojdou nahoru..(?)
            4. teď s informací č. 3 to pude hned lépe :) vzdchové bubliny si snad najdou cestu samy když to dobře natočím, jen doufám, aby se nějaká nezachytla nad otvorem expanzky pod víčkem..
            0 0
            • Tomcat  

              1. kleštěma , nebo to chce malou ruku

              2 nemíchat DOT 3 s DTA 4 atd… DOT 4 s DOT 4 jde

              3 Sorry chyba mělo tam být neodvdušňovat horem, ale z tý druhý věty to je poznat Kdyby vždy bublinky prošly nahoru tak by to bylo jednoduchý, otevřelaby sejn expanzka a přidel olej. Protože to není tak jednoduchý musí se to spodem.

              4. Ano najdou si cestu nahoru ale… tolik času nato nemáš xxx Km? , neprojdou všechny můžou zustat vespodu v pistku. Prostě odvzdušnit aby tam nebyly a ne je dodatečně honit.

              0 0
              • lootza  

                3. jj je to poznat ;) 4. teď tě trochu nestíhám, ale nemyslela jsem, že jenom natočím páku nahoru a nechám to „vybublat“, myslela jsem, že si při tom odvzdušňování – plnění spodem – najdou ty bubliny cestu ven z expanzky a že se něco nezachytne pod víčkem expanzky kousek nad plnicím otvorem.. v tom manuálu ale neříkají že si na to mám dát pozor, tak snad se to nestává, anebo to ten manuál jen neřeší. a že zůstanou v pístku? to se při plnění zdola nestává, nebo ano? :o

                0 0
                • Tomcat  

                  1 otočit paku nahoru \ zatím neotvírat \ destičky a koutou č už sou za něco nahrazený 2. párkrát páku „nasucho“ zmáčkni

                  3. vespodu pripojit kapalinu \ otevří odvzdušnňovací šroub \ expanzka je furt zavřená

                  4. oveřít expanzku \ to není celý víčko ale jen malý „špunt“

                  5. nasadit nahoru něco co bude ucházející kapalinu zachytávat ( ještě se použije)

                  6. začít vhánět spodem kapalinu (nahoře by měly vycházet bubliny a kapalina) Občas lehce zmáčknou páku a nechát ji nasát kapalinu

                  7. pokud už z toho nepudou bublinu , dole uzavřít odvzdušňovací šroub

                  8. odpojit zachytávání kapaliny z expanzky a uzavřít ji

                  0 0
                  • lootza  

                    též děkuji, jen mi u kroku 2 a 6 není jasný účel mačkání páčky.. v tom manuálu hayes se o tom ani nezmiňují, v jiném návodu se to zase mělo držet skoro pořád: „Nejprve několikrát zmáčkneme brzdovou páku, pak ji přidržíme zmáčknutou a povolíme odvzdušňovací ventilek. Hadičkou proteče část kapaliny s bublinkami, poté ventilek opět utáhneme. To vše při stále zmáčknuté brzdové páce! Celý postup opakujeme do té doby, než z hadičky vytéká jen čirá kapalina bez vzduchu. Současně kontrolujeme množství brzdové náplně ve vyrovnávací nádobce, podle potřeby ji doplníme.“ – tohle byl sice nějaký „univerzální“ návod a odvzdušňovali to spodem ale dost mě to mate. musí se teda odvzdušňovat s mačkánim páky nebo ne?

                    0 0
                    • Tomcat  

                      2. pri tomhle dochází ke kompresy a tedy je pravděpodobné že o ním „napumpováním“ se naženou bubliny do expanzky. Takže odvzdušnění bude kratší.

                      jinak spodem aby nešly bubliny proti proudu

                      0 0
                      • lootza  

                        při mé laické představě mi spíš připadá, že zmáčknutím brzd. páky zatlačím bublinky lehce dolů a při povolení páky se zas vrátěj do původní polohy, takže je to nanic :) ale jak říkám je to jen laická představa.. ale odvzdušnit se to dá i bez mačkání, žejo? akorát to bude možná delší.. snad to chápu dobře

                        0 0
    • xetron  

      to se neoplati odvzdušňovat. Až to budu někdy na těhle brzdach udělat tak je sundam a koupim normalni hydraulické kotoučové brzdy. Myslim že je koupim ale ještě dřív. Zvaž tuto variantu taky

      0 0
      • lootza  

        hm díky kašpárku, ale co mám dělat teď když mám brzdy zavzdušněné a pár tisíc v kapse nemám? ;)

        0 0
    • Lone1  

      Jde o to,jestli chceš opravdu poradit?Nedávno jsem tady jednomu chytrolínovi radil,když si nalil do brzd olej místo Dotky.Stejně si blbeček poradit nedal.Takže,škoda času.Máme na to krásné přísloví,perly sviním házeti,nebo házení hrachu na zeď.

      0 0
      • lootza  

        jasně že chci poradit, proč bych sem jinak psala takový sáhodlouhý příspěvky? :) to máš asi hodně blbé zkušenosti, když se napřed takhle ptáš, než začneš plýtvat slovy ;) každopádně se nebráním všelijakým tipům, počítám i s tím, že v tom co jsem výše napsala mohou být bludy a tak.. prostě se moc nevyznám a čekám na rady a ty si pak samozřejmě nějak vyhodnotím, ale nemyslím že bych byla vyslověně zeď nebo svině :P

        0 0
        • saab  

          víš ta první reakce je naprosto opodstatněná. Nechci být ošklivý, ale ty brzdy brzdí hůř, než osm let staré avidy 10 (což byl základní model V brzd něco jako teď SD3).. Nejen brzdný účinek, ale dokonce i citlivost byla jinde. Bratranec měl taky hayes sole, kamarád ho nechal projet na juliích a milý bratranec šel kupovat nové kolo s louisama…

          To odvzdušnění nech na dobrém servisu, řeknou si 200, udělají to precizněji, než ty a to na počkání, ale opracdu bych si naspořil na jiné brzdy – to je totiž nejdůležitější komponent na celém kole, zbytek je spíš o komfortu, ale brzdy musí brzdit a ne jen leštit kotouč… Spousta lidí na internetu za moc pěkné ceny prodává brzdy, mnohdy úplně nové, nejeté. Popřemýšlel bych o tom, být na tvém místě..

          0 0
          • lootza  

            určitě jsou nové brzdy na programu, ale teď na ně zrovna nemám.. jsou zavzdušněné a potřebují odvzdušnit a já doufám že to zvládnu i bez servisu..

            0 0
        • Lone1  

          To nebylo myšleno na tebe.Tak začneme od minimálního nářadí,které potřebuješ. Plochý klíč 6mm,jedna stříkačka s kouskem hadičky,kterou koupíš za pár halířů ve zdravotnických potřebách. Brzdovou páku otoč kolmo nahoru.Na odvzdušňovací šroubek dole na třmenu nasadíš naplněnou stříkačku s hadičkou.Teprve potom vytáhneš z expansky zátku,nebo kolíček,jak to kdo nazve.Povolíš odvzdušňovací šroubek,na kterém máš stříkačku,stačí o jeden závit.Od spodu tlačíš do soustavy novou kapalinu,nahoře na páce ji můžeš chytnout do papírové utěrky.Pozor ať se ti to nedostane na hadičky,leptá to.Drž stříkačku aby neklesala hladina a utáhni odvzdušňovací šroubek.Do páky dej zpátky zátku.Sundej stříkačku,hoto­vo.Ještě než začneš odvzdušňovat,tak musíš roztáhnout destičky. Jednu důležitou poznámku ke šroubku.Musíš mít opravdu klíč 6mm,jinak ho ožvýkáš.Výrobce si to velmi zjednodušil.U nové brzdy je šroubek natřený loctitem,takže to těsní. Ten,kdo odvzdušňuje brzdy poprvé,má dvě možnosti.Utánout šroubek na hulváta kov na kov,což je prasečina a hrozí strhnutí,nebo si sehnat těsnicí o-kroužek.Ale o-kroužek na brzdy,ne na olej.

          0 0
          • lootza  

            super, dík! jen jedna věc se mi nelíbí a to ta procedura s ubrouskem :( asi zapřemýšlím o odvzdušňovacím setu kde je na to taková elegantní lahvička.. a s tím kroužkem je to komplikace :) ale doufám že ho seženu a jedna věc mi není jasná ani z toho manuálu, co je na něj výše odkaz od Tomcata: píše se v něm „vyjměte destičky“ a hned další krok „roztáhněte destičky od sebe“… to myslí ty pístky? a je nutné mezi to něco dávat, nebo to nevadí, když nezmáčknu páku? v manuálu se o ničem takovém nezmiňují, ale někde jsem se dočetla, že v odvzdušňovacím setu je právě i plastovej kus co se dá mezi destičky (nebo pístky nebo já nevím co). je to třeba?

            0 0
            • lootza  

              odvzdušňovací sety jsou pěkně drahé tak jsem si vyrobila vlastní.. kdyby se stala jó velká náhoda a někdo to taky potřeboval a nevěděl jak na to, tak sem píšu tip jak udělat odvzdušňovací adaptér do expanzky (což byl pro mě největší oříšek, zbytek „setu“ tvoří kousky hadičky do akvárka, 10ml stříkačka, lahvička s drátkem pro zavěšení na řídítka): z propisky sundám hrot, odštípnu kuličku (pak zarovnám kleštěma, pilníčkem, pokud otvor ve špičce „zmizí“, obnovím hřebíčkem). pak na širší konec nasadím těsnění = kousek plastové trubičky-náplně, která na hrotu byla původně, a celé to vměstnám do otvoru koncovky od bowdenu (otvor jsem předtím trochu rozšířila). na koncovku navlíknu hadičku vedoucí do lahvičky na řidítkách a tradá! jednoduchá věcička, ale stejně mi to udělalo radost :) nic vhodnějšího jsem doma nenašla, ještě jsem zkoušela adaptérek udělat z vhodně tvarované plombičky-koncovky lanka, ale nebyla dutá po celé délce a nepodařilo se mi ji proděravět, po uštípnutí už se to do otvoru expanzky nevešlo

              0 0
            • lootza  

              jo, a ten dotaz ohledně roztahování destiček stále platí: v manuálu – www.vokolek-import.cz/…al/hayes.pps – píší: „vyjměte destičky“, a hned potom „roztáhněte destičky od sebe“ – to je asi překlep, neb jak můžu roztáhnout od sebe něco, co tam není, protože jsem to právě vyndala? myslím si správně, že tam mělo být „roztáhněte pístky od sebe“? a co se stane, když to nechám jak to je a nic neroztáhnu – může někde zůstat vzduch, nebo proč se to roztahuje? prozatím jsem to odvzdušnila s víceméně neroztaženými destičkami, protože to nešlo roztáhnout ani do té míry, abych měla prostor na samotné vytažení destiček (hayes sole mají jen jeden pístek ale stejně přeci musí jít roztáhnout víc).. čím to je, že to sakra nejde? :) dík všem za případné rady ;)

              0 0
              • lootza  

                ještě podotýkám že momentální stav po mém odvzdušnění jest žalostný – stále je někde vzduch, tak se ptám, jestli to může být mj. i těmi ne moc roztaženými destičkami..

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.