Odolnost a životnost hliníkových komponent (sedlovka, řidítka)

22 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Možná hloupý dotaz, ale skládám kolo po hodně dlouhé době a předchozí osazení tvořily bytelné (a levné) hliníkové díly.

    Po prohlédnutí aktuální produkce mám skoro pocit, že ty komponenty jsou snad z papíru :)

    Řidítka:

    RaceFace Ride XC 710mm: hmotnost 374g, tloušťka stěny na konci 1.3mm

    Ritchey Comp 710mm: hmotnost 272g, tloušťka stěny na konci 1.6mm

    FSA V-drive 740mm: hmotnost 300g, tloušťka stěny na konci 1.8mm

    MUD PEAK 780mm: hmotnost 302g, tloušťka stěny na konci 1.6mm

    Sedlovka 31.6mm:

    Ritchey Comp 2 bolt: hmotnost 312g, tloušťka stěny na konci 2.4/1.9mm (předozadní/kol­má osa)

    MUD PEAK: 3.19g, tloušťka stěny na konci 2.0mm

    Force Basic S4.6: hmotnost 382g, tloušťka stěny na konci 2.8–2.9mm

    Zajimavé je, že na řidítka RF použil výrobce nejvíc materiálu, ale na konci řidítek je tloušťka stěny přesto nejtenčí. Navic jako jediné nemají rovný konec, koncová hrana je mírně zvlněná (nerovnoměrně nanesená povrchová úprava?) Řidítka Ritchey jsou o 100g lehčí, tlouštka stěny je ale zjevně více rovnoměrná.

    Sedlovka Ritchey má jako jediná jinou tlouštku stěny v předozadní a kolmé ose.

    Sedlovka Force Basic jako zástupce lowcostu vypadá opravdu bytelně, jediné negativum specifikace je snad původ v číně (přece jenom řidítka a představce mají z Taiwanu). Všechno ostatní jsou základní řady renomovaných značek a i tak jsou výrazně lehčí s tenčí stěnou trubky.

    Jak dlouho takové komponenty vydrží? Intuice radí, že bytelnější zpracování bude odolnější.

    0 0
    • novas752  

      Jedna věc je hmotnost, druhá věc je druh materiálu (konkrétní slitina) a její zpracování resp. vytvarování řídítek.

      Levnější materiál je obvykle těžší nebo ho musí být víc = opět těžší.

      Levnější tvarování = menší optimalizace tloušťky stěny v daném místě řídítek = opět materiálu je víc.

      Takže z tohohle porovnání poznáš prd.

      Jestli chceš brutální bytelnost, vybírej spíš z řídítek určných na enduro, DH apod. a zařízni si je na potřebnou šířku.

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Zrovna s těmi RF Ride XC jsem několikrát praštil řádně o matičku Zemi (tedy vč. své maličkosti) a doteď slouží šichtu na trekingovém kole. Byly nahrazeny ještě podstatně lehčími (a tenčími a asi i o něco tužšími) řídítky. Jak poznamenal novas752, jsou optimalizovány pro příslušnou tuhost za jízdy, nikoliv pro přeměřování pindíků. Manželčino letité kolo má hydroformovaný hliníkový rám a na většině míst není o moc tlustší, než plechovka od piva. Pixla jako pixla.

      S trvanlivostí to nemá moc co do činění, pokud se nevrhneš do gramařských katalogů s násobně vyššími cenami.

      0 0
    • Nimrod  

      pokud se ptáš na životnost, dost se odvíjí od toho, jak je hliník namáhaný. únavová křivka jde postupně až do nuly. tudíž například u dh a podobně bývá celkem normální praxe ta, že se hliníková řídítka mění po x letech preventivně, než aby praskly. není to nic příjemného, znám to z vlastní zkušenosti

      0 0
    • Romancero  

      od toho tady máme zkušebny, které ti tvoji intuici buď potvrdí nebo vyvrátí!

      mě takové zkoušky živí, bez štemplu od nás, by se tady některé výrobky („stanovené“) nemohli vůbec prodávat!

      Bohužel cyklokomponenty nejsou na našem thru takto sledovány a zkoušeny v certifikovaných a státem autorizovaných zkušebnách-a přitom na nich často závisí zdraví i život cyklistů! Rámy, řidítka, představce..sa­mozřejmě …solidní výrobce si nedovolí pustiti něco na trh bez zkoušek. Co deklaruje má i vyzkoušeno a potvrzeno od nezávislé zkušebny.

      Já osobně však levné výrobky z Číny za kvalitní a bezpečné nepovažuji-tedy pokud si je sám nevyzkouším!

      PS: Překvapuje mě, co si tady mnozí kvůli úspoře materiálu a peněz jsou ochotni na kolo dát za „no name“ komponenty.Bohužel, někteří výrobci nesplňují u svých produktů vlastnosti a parametry,které deklarují! A já osobně bych si od nich nekoupil ani špendlík.

      ČOI nestíhá a občas se nás ptá na to, co se má zaměřit – my jsme vázáni mlčenlivostí-můžeme pouze doporučit, jakou deklarovanou vlastnost mají výrobci problém dodržet a co by bylo dobré odzkoušet! .

      0 0
      • Smazaný účet  

        Jako, že si zákazník koupí 5 řidítek, zničí je ve zkušebně a podle výsledku si koupí jedny další na kolo? :)

        Výrobci jako Ritchey, FSA, DEDA, RaceFace … předpokládám mají solidní kontrolu kvality. Nicméně jako zákazník si to neovřěřím a nevím, kterému z nich bych měl v tomto ohledu dát přednost. A pak dostanu sedlovku Force vyrobenou v číně ze stejného materiálu (ano o způsobu zpracování to nic neříká) a množství materiálu je tam výrazně vyšší. Ony už ty základní řady renomovaných výrobců jsou podstatně lehčí s menším nožstvím materiálu než u lowcost značek, což mě trochu znervózňuje. Tak nějak tuším, že 20 let to nevydrží a nevím kdy to vyměnit. Kdyby to bylo naopak (seriozní značka, více materiálu) tak je to celkem jendoduché.

        0 0
        • HT Adam  

          Přidám podobný dotaz. Jakému výrobci můžu věřit?

          Mám za to, že řidítka/sedlov­ky/představce Force a Spec (apache a qayron) dělá zoom, to je dle hledání odněkud z Číny, je na tom ISO testování ale když se podívám na zpracování (jak na sebe vše dosedá, tloušťka stěn, závity) tak to ve mě nebudí o moc lepší pocity než řidítka Wake, co jsem koupil za 180kč z Ebay, zpracováním vypadá i lépe

          0 0
          • Jáchym 1  

            Navím jak jsou na tom ostatní dovozci,ale značku Force dováží fa.KCK,která je dlouhá léta na trhu.Myslím,že by p.Kmenta nepustil na trh nebezpečné komponenty.

            0 0
    • vasek80  

      Jen připíšu můj poznatek. Mám na Giantu alu řidítka ze slitiny 7050. Cena někde kolem litru. Seřezával jsem 2 cm z každé strany a zkusil na ty 2cm trubky na asfaktu šlápnout plnou vahou. Mám 80kg a nic se nestalo!!! Až když jsem se na tom zhoupnul tak se trochu zmáčkly. Ještě jsem na ně skočil a prostě jen malá elipsa. Čekal jsem, že na to šlápnu a okamžitě to bude placka. Něskutečný co to vydrží.

      0 0
      • Georrge  

        7050 je jedna z nejpevnějších dostupných slitin hliníku, vydrží víc než obyčejné železo. Takže ano, odolné je to umí být hodně.

        Přidám podobný příklad – na socku kolo jsem koupil nějakou force sedlovku, vážila skoro 400g, přesto se krátce po koupi při jízdě ohla. Na dražší kolo jsem koupil Aerozine sedlovku také z 7050, váží méně než polovinu (180g) a dlouhé roky poctivě slouží. A to se dají koupit ještě lehčí hliníkové sedlovky…

        A i pokud jsou komponenty ze stejného materiálu, tak to nemusí nutně znamenat, že levnější a těžší bude odolnější. Klidně ta dražší a lehčí vydrží víc, protože má víc materiálu tam, kde je potřeba. Taková výroba ale něco stojí…

        0 0
        • vasek80  

          JJ pevnější než běžná ocel. Ta tloušťka stěny nebyla snad ani milimetr. Ještě mám v garáži na zemi druhý dílek. Až tam půjdu tak ho vyfotím.

          0 0
        • Smazaný účet  

          7050 sice paří mezi pevnější slitiny, ale bude také křehčí. Největší nevýhodou je mezi slitinami hliníku zvýšená náchylnost ke korozi, což může být u řidítek problém.

          0 0
          • Georrge  

            Krehci je urcite, ackoli proti hojne pouzivane 6060T6 ten rozdil neni moc velky. A je to podobne jako karbon, ktery je take krehky. Tam, kde se blato hlinik ohne, 7050 drzi. Samozrejme kdyz to dostane mrdu o strom, tak to prasne, ale to by nerozchodil zadny material a rovnat ohnute riditka z blata neni rozumne.

            Koroze neni zas tak extremni problem, u elox veci neni problem vubec. 7075 je vetsi orisek, tam i elox byva problem, ale ta se pouziva opravdu malo.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Neni univerzalně rozšířená spíše 6061T6?

              Každopadné „ohne“ (lze preventivně vyměnit) je rozhodně lepší chování než „rovnou praskne“. Proto nejsem zastánce karbonových komponent, byť ten materiál má svoje výhody.

              0 0
              • Georrge  

                Je.

                „ohne“ je sice lepší chování, ne ale když nastane při běžném používání ( např. když se ti na hrbu pod prdelí ohne sedlovka) což u sračkových materiálů může nastat. Cokoli lepšího než úplný low-end už stejně bude z 6061, obdobné slitiny nebo lepší, a tam žádná obrovská rezerva pro ohyb není.

                U karbonu je horší to, že je náchylnější na materiálové vady a poškození. Ale samozřejmě se to neustále zlepšuje, už to není taková loterie jako kdysi.

                0 0
    • peter934  

      Hovori sa ze hlinik “starne”. Mozem za par rokov pozorovat ine spravanie sa hlinikovych cestnych riaditok? Alebo toto je uplne nespozorovatelne? Rozhodujem sa ci stacia hlinikove alebo zainvestovat do novych karbonovych baranov.

      0 0
      • Jáchym 1  

        Po pár letech je lepší hliníková řídítka preventivně vyměnit.

        Chceš-li víc komfortu,pořiď si karbonová.Ověřenou značku.

        3 1
      • Georrge  

        Ano, hliník stárne, ale ne v tom smyslu, že po pěti letech ve skříni je nepoužitelný. To stárnutí je podmíněno počtem cyklů se zatížením. Můžeš si to představit jako jedno „skočení“ na řídítka plnou vahou, to je jeden cyklus s vysokým zatížením. Nebo přejetí opravdu velké díry, to je také jeden cyklus vysokého zatížení. Takových cyklů správně navržená řídítka vydrží desetitisíce až statisíce, poté je riziko prasknutí na únavu vysoké.

        Hliník má oproti oceli či titanu nevýhodu, že má omezený počet cyklů i s nízkým zatížením (ocel a titan mají do určitého zatížení životnost neomezenou). Těchto cyklů sice hliník vydrží miliony, jenže během jízdy se jich vyskytuje podstatně více, než cyklů s vysokým zatížením.

        Vše se tedy odvíjí od toho, jak moc ultralight řídítka to jsou, jaká je tvoje hmotnost, kolik toho ročně najedeš a s jakým stylem (jak moc dáváš řídítkům zabrat). Jezdci DH a enduro často mění řídítka preventivně (obvykle po několika letech), protože v těchto disciplínách dostávají řídítka pořádně zabrat. Pokud jsi těžký jezdec co rád vymetá díry a šlape vestoje, kdy pořádně s řídítky lomcuje a najedeš toho za rok hodně, tak může být rozumné po např. pěti letech řídítka vyměnit. Pokud jsi lehký jezdec co jezdí na pohodu a roční nájezd nemáš vysoký, tak tě řídítka přežijí (respektive stejně je po čase vyměníš s novým kolem).

        S karbonem to taky není tak jednoduché. Jeho křivka únavy je sice velmi dobrá (i při velmi vysokém zatížení vydrží velké množství cyklů), ale karbon může trpět na delaminaci či drobná poškození (např. při přetažení objímek), která se postupně šíří a pak při prudké ráně mohou řídítka prasknout. Pokud chceš „doživotní“ karbonová řídítka, vybíral bych spíše těžší modely od ověřených výrobců.

        0 0
        • peter934  

          Tak hlinikove na cestnom, pri 78kg vahy, do 4000km rocne, sem tam sprint, sem tam polna cesta, by ma mali prezit, resp ako pises, budu vymenene s novym bicyklom :)

          0 0
        • Nimrod  

          já bych řekl, že u hliníku záleží i na kvalitě. praskly mi asi tunový kalloy uno po 2–3 letech na xc

          0 0
      • cibi  

        Praskly mi second- hand Cinelli berany (80. léta).

        Na chování se – do chvíle kdy se na nich začla rozjíždět trhlina – nebyly pozorovatelné změ­ny.

        Popis chování alu komponentů (únavy) od Georrge je přesný a správný.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.