• PavelXKR

    Ahoj, potřebuji poradit s odlehčením kola mé ženy – cca 1 – 1,5 kg

    **

    FOCUS Whistler SL 29 2018**

    Rám: 6061 aluminium, BSA BB, international disc brake standard

    Vidlice: Rock Shox 30 Gold RL, OneLoc remote 100×9 mm, 100 mm travel

    Přehazovačka: Shimano Deore XT 8000, 11-speed

    Řazení: Shimano SLX 7000

    Kliky: Shimano MT600, 36/26T

    Řidítka: aluminium, riserbar, 700mm

    Představec: aluminium, 31.8mm

    Sedlo: Sport

    Sedlovka: Sport, 27,2/350 mm

    Brzdy: Shimano BR-M315, 180 mm / 160 mm

    Kola: Rodi Viper 21, 622–21, Shimano TX-505 CL, 9 / 9 mm QR

    Pláště: Continental Race King 2.2

    Převody: přední: 36/26, zadní: 11–40

    Jezdí převážně lesní stezky, mírnější terém, silnice. Váha 48 kg – (tam už toho moc neubere :D )

    Děkuji za přinosné rady :)

    • roman II  

      začal bych lehkýma dušema https://www.kupkolo.cz/…2mm_z105364/

      nebo ještě lehčíma https://www.kupkolo.cz/…45g_z105365/

    • novas752  

      Nejlevnější bude sedlovka a řídítka. Cca 100–200g na každym.

      Dále by šla vidlice, 30 gold má ocelovej vršek a je celkem těžká. Rám bych řekl že moc ultralight taky nebude = nabízí se výměna za levný karbon.

      Hodně poznat by byly kola, ta rotační hmotnost má při zrychlení cca dvojnásobný vliv než nerotační. Takže 28 drátů, nějaké lehké ráfky, ideálně bezdušové abys mohl dát pryč duše což vylepší i pohodlí a valivý odpor.

      • roman II  

        ty lehký bezúdržbový bezduše co se musej každou chvilku něčím dolévat mě vždycky dovedou pobavit :-)

        • novas752  

          Romane prosímtě ušetři nás svých neustálých domněnek furt o tom samém, děkuji.

          S ověřenou kombinací to funguje naprosto v pohodě, ano jednou za 2–6 měsíců se musí dolít tmel, ale zase to riziko defektu při běžné rekreační vyjížďce eliminuje téměř 100%, takže na tom pak může jet bezobav někdo kdo by si duši neuměl ani vyměnit. A taky to nemusí dofukovat 3× týdně jak ty tvoje skvělý ultralight duše.

      • michomin  

        Navrhl jsi novou sedlovou, řídítka, rám, vidlici, kola, bezdušové pláště. A to se vyplatí! Není nad dobrou radu! To už jsi rovnou mohl doporučit nové kolo.

        • novas752  

          No to jo. :) Ale může si vybrat, jen jsem vypsal o čem může uvažovat.

    • jardalee  

      tezky kola a plaste,u plastu to chce proverit verzi je vic druhu v ruznych hmotnostech ,ostatni v pohode ,mozna ram s hlinikem 7005 a zeslabovanim bude o 300–500g lehci ,no a co jde tak z cinskyho karbonu ale lehkyho :) to chce vybrat podle recenzi nebo zase alu 7075 kde muze byt pri stejne pevnosti vsechno lehci opet vetsinou staci cina kdyz je to pro nekoho 50kg ,muzes mrknout aji na sedlovku jak je dlouha a uriznout ju aby byla v ramu tak 9–10cm :)

    • PavelXKR  

      Tak řídítka, představec, sedlovka a sedlo čínský carbon cca. – 400 gramů. Na kola a pláště máte nějaký typ aby to nestálo raketu? A na spolehlivý rám „levný“ carbon nějaký odkaz? Ď.

      • novas752  

        Rámy z bike-discount.de. maj tam Cube, Radony a ještě něco. Bývaj tam občas výprodeje kde ty rámy seženeš za hubičku.

        Pláště podle toho kudy jezdíte. Ale ty lehčí verze bývaj obvykle ty dražší verze, takže počítej okolo 1000Kč za kus nebo i víc. Ale zase to i jede líp než levné pláště stejného typu.

      • nitraq  

        Pláště nejdřív zvážit, abys věděl, s čím porovnáváš. Plus rovnou hodit na váhu i duše, tak taky lze shodit 100 – 200 gramů celkem.

      • hrota  

        Hele, ono se to nezdá, ale kilo a půl na váze dolu je celkem dost. Všechno něco stojí, záleží co od toho čekáš.

        Nebylo by lepší kolo prodat a nechat postavit něco lehčího? Protože takhle ti stejně nezůstane nic…

    • Bubaaak  

      jak říkaj ostatní

      Rám vyměnit za Carbon, ušetříš tak 500g

      Vidlice, když dáš sida, tak ušetříš tak 500g

      Brzdy, řazení házku, kazetu nahoď XTR, taky sundáš asi 300g

      Kliky sežeň nějaký carbon, sundáš dalších 400g

      řídítka, představec, sedlovka, carbon –300g

      Záplety, ráfky carbon a lepší náboje, 1kg dolů dáš určitě

      Pedály, wellgo ma lehky SPD

      Sedlo, teď v galerii jeden jedno dělá a váží 90g, takže dalších 300g dole

      Pláště tak seženeš lehčí… a až v tom budeš, všechny šroubky do titanu, tím pár gramů taky sundáš (asi tak 10 :) )

      připrav si cca. 150k kč

      • novas752  

        1kg na kolech bych chtěl vydět. Za nějakou přijatelnou cenu.

        • Bubaaak  

          rozpočet nebyl stanoven, a jeho kola jsem nedohledal kolik váží, ale podle nábojů si tipnu 2,3kg

          Kola kolem 1,5kg se daj sehnat od desítky

    • PavelXKR  

      Díky za bleskové reakce – určitě některé z rad využiji. Ještě bych požádal o doporučení na zapletná kola, případně jenom nábije. Ď

      • nitraq  

        Rozpočet?

        • PavelXKR  

          Rozpočet není definován – jde o dosažení spokojenosti uživatelky při účelně vynaložených prostředcích :) (ženatí určitě chápou :))

    • Tom-T45  

      Možná by bylo dobré uvést, kolik do toho chceš vrazit a co si od toho slibuješ a taky kolik to kolo nyní váží. Jestli Tvoje žena má 48 kg, tak to asi nebude moc vysoká a napadá mě, jestli pro ni nebyl špatně zvolený typ kola – nebyla by lepší 27,5 er, nebo dokonce 26?

      Jinak jak bylo napsáno výše, nejjednodušší je pořídit lehčí pláště, (klidně i trekové) + duše, to jde poznat nejvíc.

    • PavelXKR  

      Tak díky všem za rady, vyměním sedlovku, řídítky, sedlo kliky za carbon, duše a pláště. časem nožná záplety. Víc asi nemá cenu do toho rvát. To už bych spíše zvažoval koupit jiné kolo.

      • hrota  

        U zápletů bych začal, to při jízdě poznáš nejvíc. Samozřejmě pláště a bezduše taky :) Ten zbytek počká.

      • nitraq  

        Případně kdybys chtěl být hračička, tak můžeš odlehčit i upínáky. Až budeš cvičit s vážením, tak je taky hoď na váhu.

        https://www.aliexpress.com/…9093513.html?…

        A ještě jedna věc – jaké má pedály? Tam se dá taky něco málo shodit.

      • palo7  

        začni těma zápletama. Sedlo, sedlovka, řídítka a představec je taky za rozumný peníz, ale kliky budou drahý a úspora váhy na nich nebude až taková

        • PavelXKR  

          o zápletech uvažuji, nába bych dal asik Novatec a ráfky Black Jack Ready 21, nebo 23 + lehčí pláště a duše

          • jardalee  

            ty zaplety jsou dobry v tom ze kdyz budes treba casem prodavat tohle kolo tak ty novy lehky zaplety si muzes nechat na stavbu novyho kola :) a nebo zacit stavet rovnou a mas potom darek k narozkam :D a to stary kolo potom prodat

      • Jirka24x  

        Když to všechno vymeníš mimo záplety, tak se s tebou vsadím o co chceš, že nepoznáš rozdíl ale bude to vypadat dobře. Lehký pláště jsou asi jediný do čeho bych investoval u takovyho kola. A poznáš to nejvic za nejmín peněz.

      • MatS  

        Ted se daji velmi levne koupit slusny zaplety Fulcrum. Ano, nemaj 1,5kg ale nestoji ani 5t kc. Vozim je uz sezonu a super.

        www.kupkolo.cz/…2018_z103967

    • milan.v  

      Je důležité si stanovit hranici, kdy budu ještě cpát peníze do stávajícího kola a kdy už koupím kolo nové, lepší a lehčí…

      Doporučuji toto udělat hned na začátku a podle toho se rovnou rozhodnout, než začneš nakupovat lehčí díly…

      Čína toto samozřejmě posune někam jinam, pokud ale člověk chce nakupovat z různých důvodů tady, už jsme zase zpátky, může se to neskutečně začít nabalovat a pak původní záměr s rozpočtem přesáhneš třeba i dvakrát, víckrát…

    • Georrge  

      Kolo je pěkné, výbava ujde, takže odlehčování bych se nebál (když to nebude totálka). Čím bych začal (od nejvhodnějších až po věci, na které nemusí nikdy dojít).

      1. kola a vše kolem nich, je to poznat nejvíce a váha tam umí taky pěkně sletět.
      2. řidítka a sedlovka z číny – na představec můžeš taky kouknout, ale rodla se sedlovkou bývají na seriovkách pěkně těžké. Za pár korun dost gramů dole.
      3. vidle – tady určitě ne novou, ale koukal bych po bazarech, jestli se třeba neobjeví nějaká lehká za rozumnou cenu.
      4. pedály – nepíšeš jaké pedály tam jsou, ale z číny se zase dají sehnat za pár korun pedály s hmotností i pod 300g. Zvaž ty co tam máš, porovnej a hned máš představu. Bavíme se o platformách, s nášlapy neporadím.
      5. brzdové kotouče – ty co tam jsou vypadají docela těžce. Ultralight ocelové brzdové kotouče nebývají drahé a tady si můžeš dovolit skoro libovolné. Bazar možný.
      6. upínáky, osy – sedlová objímka na šroub stojí pár korun, umí shodit i 50g. Osy jsou dražší, ale verze na šroub umí shodit i 100g. Přijdeš o možnost rychlého povolení, ale většinou to nevadí.
      7. kazeta, řetěz, převodník – SLX už asi patří k těm lehčím, ale až budeš časem měnit, můžeš kouknout i na lehčí. Pokud je malý převodník ocelový, vyměnit za hliníkový a k němu hliníkové šrouby.
      8. sedlo – sedlo musí hlavně sedět, ale prostor pro odlehčování v něm samozřejmě je.
      9. brzdy, pohon – tady měnit za nové nemá smysl, stálo by to ranec a nepřineslo by to moc velkou úsporu. Lehčí brzdy a kliky na bazaru můžeš časem vyhlížet.
      10. šrouby, víčko představce, bižu – hliníkové šrouby kam to jde (do brzd ne), Shodí to málo, je to už jen detail. Stejně jako lehčí bowdeny, lanka, rolny do přehazovačky a podobné ptákoviny, pro dost lidí je to už nesmyslná gramařina.

      EDIT : zapomněl jsem na rám. Čínský karbon nebo německý výprodej nebude moc drahý a toho půl kila se tam najít může. Navíc dostaneš možnost změnit vzhled kola, nebo upravit geometrii či velikost, pokud časem přijdete na to, že to teď není ideál. Dal bych ho tak někam na páté místo.

      • jardalee  

        takze proste zatim objednat ten karbonovej ram ,potom koukat po bazaru na tu vidlici ,mezitim objednat jeste titan(srouby) a karbon(sedlovka ,riditka,sedlo apod,) z ciny a pak to proste v klidu poskladat :)

        • Georrge  

          Tak ono taky záleží, jestli to chce vzít všechno jednorázově, nebo to odlehčování plánuje z dlouhodobějšího hlediska bez vědomí manželky. A někam jsi zapomněl na kola.

          • jardalee  

            no kola bude delat tak jako tak :)

            • Georrge  

              Tak to jo :) ale +/- jak jsi napsal. Vyměnit kola a podle toho, kolik v rozpočtu zbyde, tak objednat rám, sedlovku, rodla, pedály, možná představec (sedlo dle uvážení) a občas hodit oko na bazar.

      • PavelXKR  

        Děkuji za pěkné shrnutí – žena s kolem najela prozatím minimum – chci aby měla radost z jízdy – vyměním prozatím kola, sedlovka, řídítka, sedlo a pedály

        • Čipera  

          A nechtělo by to spíš nejdřív něco najezdit natrénovat a pak odlehcovat? Třeba všechno vymenis a nepozná ani rozdíl.

      • Fazzy  

        Nemám na kole karbonovýho nic, ale koukal jsem pro zajímavost na váhovej rozdíl mezi hlínou a karbonem u řidítek a sedlovky. Namátkou v českých obchodech u několika různých značek byl rozdíl vždy menší než 50g.. tzn. celou sadou rodla+sedlovka+před­stavec ušetří cca 100–150g, což je číslo, který by mě nestálo ani za super levnou čínu. Je v reálu ten rozdíl větší nebo se tu bavíte opravdu o 150ti gramech?

        • jardalee  

          jj tam je prave potreba hledat veci z lepsi slitiny 7075 nebo 7050 a tam je pri stejne pevnosti moznost ubrat material a delat lehci veci ,ale v cesku je to dost drahy a v cine je to pokus omyl :) ja treba kupoval tenhle predstavec a je to proste od pohledu kvalitnejsi zbozi s velice slusnou hmotnosti 100mm ,112g,cinani prave obcas aby ten karbon neco vydrzel to delaj moc tezky :)

        • Georrge  

          150 dáš s trochou štěstí jen na sedlovce :) a možná i víc, záleží co tam je teď a co koupíš. Co jsem tak měl v ruce setové sedlovky, bylo to skoro vždy 300g+, takže když tam dáš tuhle , máš hned 150 dole (nějaká první karbonka co jsem na ali otevřel, s trochou hledání najdeš určitě i výhodnější poměr cena/hmotnost).

          U řidítek nevím, ty se dost liší podle tvaru a šířky, ale i zde bych řekl, že ta stovka tam bude. Padesát na případném představci a máš 300 na všem. Samozřejmě nemůžeš čekat půl kila za pět stovek.

          • Fazzy  

            jj už jsem taky dohledal. Mě by za to teda nestálo ani těch 300, ale já jsem taky hovno gramař :)

        • hrota  

          Těžko říct kolik to dá dokupy, některé veci umí být hodně těžké. Já třeba jen na rodlech ušetřil více než 100g :) I když sem karbon bral spíše ze zvědavosti :)

        • novas752  

          Záleží jak moc těžkou hlínu vozíš a kolik chceš utratit. Já vozil sedlovku 380g ingot, stejně dlouhej čínskej karbon za 450Kč má jen 180g a mohl bych ještě zkrátit… 200g je za jednorázovou pětistovku celkem ok bych řekl.

          • hrota  

            Je to porovnání u rodel. Atlas 35 vs SixC. Ale třeba Ride sedlovka imho vážila skoro stejně, jako teleskop :D Člověk musí hledat nějaký ideální poměr cena výkon, pokud teda nemá neomezený rozpočet. Třeba u klik ty rozdíly nejsou tak výrazné.

    • palo7  

      Nevím jestli už někdo neradi, ale nebál bych se odlehčení na 1×11. Odlehčíš a usnadníš řazení ;-)

    • Marušák  

      Tohle je opravdu zvláštní mix zastaralého rámu /ale proč ne/, low end vidle a přitom celkem slušného pohonu. Tady bych čekal spíš Alivio. Jak se píše víš – vyměnit kola, to je základ. Tady bude obrovský prostor – na kolech do 10000 tak 500g i víc. Nejlépe s konverzní nábou aby šly případně přendat na příští kolo, které už bude mít nejspíš pevné osy (ale taky nejspíš boost takže je to vlastně jedno…). Karbon sedlovka by mohla navýšit comfort, ale taky třeba ne… Jinak – řešit karbon komponenty jako ůsporu váhy (-300g možná) na kole, které má 13 Kg je iracionální. Radši bych přidal na kola…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.