Nevhodnost SRAM 1x11 na rychlé padesátky

23 nepřečtených
  • jonti

    V sobotu v Náměšti jsem znovu narazil na problém s 1×11. Kromě kopců, kde prostě nechám nějaký převod a jedu, byla velká část závodu po lesních cestách, často docela rozbitých s kořeny. Stoupání bylo často velmi mírné, nebo to mírně klesalo. Jel jsem první skupinu.

    Vozím HT29, 34z převodník a kazetu 10–42. Po rovině se rozumné tempo jede na druhém pastorku se 12 zuby, v těžším terénu nebo do mírného kopce na 14z. Co mi velmi vadí je velmi velký skok, často jedu velmi neoptímální převod. Ještě horší to je, když fouká do zad, převod 10z je supertěžký a 12z nemusí stačit. Podobně i ve spurtu, kde tlačit 10z jde, ale zrychlení tam tak super už není.

    Máte ostatní takovou sílu, že vám to je jedno a drtíte převody bez ohledu na kadenci?

    Jako optimální mi teď připadá vozit 38/24 a silniční kazetu 11–28, kde budu mít odstupňování pro roviny po jednom zubu. Vozí někdo tuto kombinaci. Ani klasické převody na 11–32 nebo 11–34 Shimano kazetách nejsou špatné, skoky tam jsou větší, ale pořád ještě snesitelné.

    0 0
    • Tina  

      Súhlasím. Skok o 20% je už dosť veľa. Hlavne keď chceš iba jeho zaradením znížiť kadenciu. Preto som už viac krát písala, že IMHO 10z pastorok na Sram kazete nie je určený na bežné udržiavanie rýchlosti. Je to protipól tzv. vyprošťováku. T.j. Pri jazde zo strmšieho kopca, alebo pri špurtoch. Oboje však predpokladá, že roztočíš predposledný 12z pastorok na čo najvyššiu kadenciu a potom tam zaradíš ten 10z pastorok. Podobne ako na aute keď chceš čo najrýchlejšie zrýchliť tak vytáčaš motor pred radením do vyšších otáčok ako pri ekonomickej jazde.

      0 0
    • MlokCZ  

      Skok 10–12 (což je 20%) je prostě pěkně na h…o. To bych nezkousnul ani na moje výlety. U nejtěžších převodů to přitom vadí nejvíce tak velký skok v případě, že se více využívají (což u jednoplacky určitě budou).

      11–13 pak není o moc lepší, takže i tomu se vyhýbám a proto vozím kazetu 12–36, kde je až skok 13–15 (což je 15%), který už se celkem dá.

      Nejtěžší převody také poměrně používám, protože vozím trojplacku 22/30/40, takže nejtěžší 40/12, což je ještě o malý chlup lehčí převod než máš 34/10.

      Na 11–32 Shimano kazetě je to pořád na začátku hůře odstupňované než na té 12–36 Sramácké. Je tam

      11–12–14–16–18–20–22–25–28–32

      takže také pořád 12–14 skok (17%) a naopak jen 10% ve středu kazety na 20–22.

      Nikdy jsem nepochopil desítkové Shimano kazety, proč mají ten velký skok na začátku (11–36 dokonce 11–13) a přitom už skoro moc malé skoky uprostřed kazety.

      Přitom na nejtěžších převodech vadí velké skoky mnohem více.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Pro zakladatele by byl nejlepší převodník 41z a kazeta 12-xx, tam by zůstal nejtěžší převod v podstatě stejný, rozestupy dole by byly také jemnější, otázka je, jak by se řešil převod nejlehčí.

        Jinak mě na SH také štve ten skok 11->13, pastorek 12z budu muset při výměně kazety nějak zařadit.

        0 0
        • MlokCZ  

          Posun kazety do více zubů (aby začínala 12) pomůže s odstupňováním. Proto mi také tak perfektně sedí kazeta 12–36. Jenže pro jednoplacku mu to zase sníží rozsah i při nějakém bastlu s extra velkým pastorkem.

          I 12–45 (pokud by šlo postavit, nezkoumal jsem jak by to šlo dohromady skládat) má rozsah jen 375% (u 10–40 má 400%).

          0 0
      • jonti  

        Mně by asi vyhovoval začátek kazety pro dvoupřevodník s 39z převodníkem 11–13–14–15–17. Tu 11 jen na rychlé sjezdy, kde se až tolik nezabírá, a dobré odstupňování pro roviny.

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak už sám přesně víš, jak by to sedělo nejlépe. S takto jemnějším odstupňováním budeš muset dát dvojplacku v každém případě. A namíchat by to nějak jít mělo z více kazet nebo ze samostatných pastorků.

          0 0
    • prodi  

      Zajel jsi 3 flek, tak kde je problém?:)

      0 0
      • Člověk a jeho svět  

        Chce být druhý, první? ;)

        Odstupňování kazety je celkem důležitý faktor bez ohledu na ambice :)

        0 0
      • jonti  

        Tam nebyl problém v převodech, jsem najížděl asi 200 m před cílem z prvního místa z čtyřčlenné skupiny, minul neoznačenou zatáčku a bylo to v <>.

        Spíš během závodu jsem měl problém, když se jelo tempo a snažili jsme se to drtit po rovině, tak ty převody tam chyběli.

        Na těchto závodech se dá utrhnout v kopci, tam stačí jakékoliv převody, ale na udržení a zvýšení náskoku před skupinou po rovině se dobré odstupňování hodí.

        0 0
    • hovanec  

      Řešením by mohla být kazeta od Shimana. 11–40 (11–42). Nebo nakombinovat custom kazetu třeba zde:

      http://www.rosebikes.com/…ed/11-speed/

      0 0
      • MlokCZ  

        Pořád mu tam zůstane 11–13, což je sice lepší než 10–12, ale i tak nic moc. A navíc se mu zmenší rozsah oproti 10–40 (ta má 400%, oproti tomu 11–42 má 381%), což mu vadit může a nemusí (jen je potřeba s tím počítat).

        0 0
        • hovanec  

          Ale vždyť psal, že mu 34–10 nesedí, tak v čem je problém? Je potřeba to vyzkoušet. Nejprve bych prubnul 11–40. Třeba bude lepší přechod mezi 11–13 než u 10–12.

          0 0
    • Mr.Duck  

      Prijde mi to ze na EN to ma prinos ve spolehlivosti – 1×* je proste daleko spolehlivejsi nez >1×*, coz za tu ztratu jemnosti odstupnovani podle me stoji. Nechapu treba ted tu modu 7sp na DH, ktera prinos prakticky nema, jen ztracis prevody..

      0 0
      • jonti  

        Spolehlivost a jednoduchost je super, proto se toho zatím nechci 1×11 vzdát.

        0 0
    • jonti  

      Možná by pomohlo nasadit převodník 36z, ten by trochu přidal na rychlosti a do mírných kopců by se jezdil o převod výš, kde je už poměr mezi pastorky lepší.

      0 0
      • Rubi  

        Vidim to stejne, na rovinate zavody (parkrat do roka) 36/38z prevodnik, na kopcovite 32/34… Kdyby nestala kazeta nesmysl, tak uz to taky vozim

        0 0
      • raf007  

        Ahoj, Františkovi, co dojížděl s tebou, měním na rovinatější závody 36 převodník za 34. Asi mu to vyhovuje :-)

        0 0
    • Mr.Dan  

      Poslední (a skoro jediná) dobře odstupňovaná 10+ kazeta je bohužel SRAMácká X0/XX, kde to je hezky logicky a „oldschoolově“ 11–12–14–16–18–21–24–28–32–36, tedy to samý jako XX1, akorát místo 10z je 11z a navíc je tam 42z. Všechno ostatní je naprd, viz výše (Shimana 10st. i ostatní SRAM 10st. velký skoky na malejch pastorcích, malý skoky ve středu atd., jedenáctky od Shimana maj tuším opět klasicky dementní skok 11–13-…). Dokonce jsem kvůli tomu tady založil vlákno a hodně lidí si klepalo na čelo, proč bych chtěl kvůli něčemu jako odstupňování pořizovat kazetu za šestku… Přitom, jak je tady vidět, je to alfa a omega dobrýho podání výkonu na kole, ať už jen při sportovní turistice nebo v závodě, to je jedno.

      Jedenáctková Shimano kazeta by teda nic podstatnýho nevyřešila, vyměnit 10z za 11z na stávající XX1 nejspíš nejde. Já vidím jediný hezký řešení ve 36z převodníku, případě přejít zpět na 2×10 s XX nebo X0 kazetou. ;)

      0 0
      • MlokCZ  

        Pořád je tu Sramácká 12–36 (kde PG 1070 je za rozumné prachy), která je podle mě ještě lepší (za mě nejlepší kazeta co jsem jezdil, odstupňovaná přesně akorát, ani moc velké skoky, ani moc malé):

        12/13/15/17/1­9/22/25/28/32/36

        Největšíí skok 16% je mezi 19–22. A současně tam není ještě žádný příliš malý skok (jediný pod 10% je 12–13, ale tam se to hodí).

        Rozsah je sice o trochu menší (než u té 11–36), ale to pro 2 nebo 3 placky nevadí (a ani ta 11–36 nemá dostatečný rozsah na jednoplacku).

        U 11–12–14–16–18–21–24–28–32–36 máš 3× skok 17% (12–14 18–21, 24–28), z toho čím těžší převod, tím hůře. Konkrétně mi vadí 12–14 ještě poměrně dost, 18–21 ještě pořád trochu taky. 24–28 mi nevadí vůbec.

        0 0
        • Mr.Dan  

          To zní skoro optimálně, jen bych ještě potřeboval sudý malý převodníky, s lichejma mi převody vycházejí blbě (buď vyměnit kazetu, nebo velkej převodník).

          Furt se mi ale nejvíc zamlouvá ta 11–36, i kvůli rozsahu (s 28z malou plackou stále dostatečně lehký převody) a ohledně těch skoků 18–21 mám i na plečce a tam mi kupodivu sedí. To na stávající kazetě mě 19–21–23 naopak děsně vaděj. A 24–28 jak píšeš, tam už to nevadí vůbec. 12–14 není nic moc, je to asi jako 14–16 s 48z na 26 plečce a na to už jsem taky zvyklej, prostě těžší převod (14) a pak „overdrive“ (12), přičemž by tam byl ještě jeden extra těžkej převod pro asfaltový dolekopce. To 13z je hrozně nešikovnej převod, na jednu stranu moc těžkej na normální jízdu po rovině kolem 30–33 km/h, na druhou stranu moc lehkej jako overdrive. Pořád se bavím teda o stávající konstalaci 650b a 42z placka, všude jinde by to vycházelo nejspíš líp…

          0 0
          • MlokCZ  

            Jsem teď v sobotu řadil na konci při dojezdu po asfaltu i na fullu dost mezi 12 a 13 a byl jsem rád, že je to po jednom zubu. Trasa byla celkově z velké části terénem, ale dojezd posledních 10km byl asfalt téměř rovina (celkově je to nepatrně z kopce, je to po proudu řeky). Celé jsem se vezl v háku a jelo se 30–42km/h (řadil jsem tam i někdy 15tku když se jelo k těm 30km/h, ne jen mezi 12 a 13). Bez háku bych to s mojí výkonností samozřejmě nedal a jel lehčí převody a pomaleji (i v háku to bylo na hraně).

            A takhle mi to vychází pro velkou placku 40 a je to na 26tce. Na 29 HTčku pak stejné převody, takže celé posunuté o cca 9% do větší rychlosti.

            S rozsahem problém nemám, protože vozím pořád trojplacku (22/30/40).

            14–16 bude pak vždy menší příjemnější skok, to je už jen 14% (12–14 je 17%). Tedy na 12–14 zvyklej nejsi.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.