• DKalmus

    Dobrý den, plánuji si po několika letech koupit nové kolo. Zaujala mě kategorie gravel. Je jich v této kategorii ale opravdu mnoho…

    Kolo mám v plánu užívat jak pro jízdu na silnici, tak k bikepackingu. Jaká je podle vás nejlepší volba v této cenové relaci?

    Aktuálně vybírám z:

    Romet aspre 2

    https://m.alza.cz/…et-aspre-2_1?…

    Kellys soot 70

    https://www.kellysbike.com/…ot-70-p57995

    Grade elite GT

    https://www.gtbicycles.cz/…/grade-elite

    4ever gromvel 2

    https://www.4ever.cz/…-2-3724.html

    Děkuji mockrát

    • tomekusti  

      Z těchto jednoznačně Kellys. Otázka co půjde reálně sehnat.

      • tompca  

        Tak jestli s tím chce i bikepackingovat, tak bych nevybral ani jedno, Kellyse s jednoplackou a nejlehčím převodem 1.05 už vůbec ne.

      • DKalmus  

        Dobrý den, našel jsem eshop, kde mají poslední kus Kellyse v mojí velikosti a v sobotu se na něj jedu podívat. Myslíte tedy, že toto kolo je dobrá volba?

    • GravelKing  

      To zalezi na tom co chces s kolem delat. Kellys je jednoznacne nejlepsi z tveho vyberu ale 1.05 neni nic moc. Ja bych investoval o neco vic penez a podival bych se po necem lepsim. Tady je ukazka.

      Pak je tady otazka jestli se neco vubec sezene.

      • DKalmus  

        Hlavně jízda po silnici a lehčí terén. S kolem bych chtěl zkusit občas i nějaké delší výlety třeba na víkend i se stanem atd…Takže pro tyto účely by jste toto kolo nevybral? Můj rozpočet je akutálně opravdu do 40 tis. Ten Kellys je jeste k sehnani, ale s ostatnimi uz je to opravdu horsi…neni z ceho vybirat

        • tompca  

          Tak z toho co je k mání moc na výběr nemáš, nevím co preferuješ, a co si představuješ pod jízdou na silnici (pohodová jízda nebo sportovní), ale ještě jsem objevil u Štěrby Authora Ronin, ocelový rám na bikepacking určitě lepší a pohodlnější jak hliník, 2×10 Grx.

          https://www.sterba-kola.cz/…r-ronin-2021

          Letos je výhoda, že kdyby Tě ta kola neoslovily, prodáš je s minimalni ztrátou.

          • GravelKing  

            +1 Na bikepacking super kolo.

          • DKalmus  

            Jízdu po silnici preferuji spíše sportovní v rámci tréninku. S kolem mám v plánu jezdit z větší části po silnici (přes týden). Ale zároveň když budu chtít o víkendu do nějakého lehčího terénu i se stanem a spacákem, tak aby to kolo zvládalo…Asi nějaký takový střed, což by ten gravel měl splňovat.

            Chtěl bych se ještě zeptat na hodnocení toho GT grade elite 2021, co jsem dával původně do odkazu, četl jsem celkem dobré recenze..

            • tompca  

              Gt Grade Elite 2021 je jen 2×8 s mechanickými brzdami, na silnici aspoň mě při sportovní jízdě by limitovalo odstupňování kazety i na ten příležitostný bikepacking by bylo vhodné, jinak vyšší modely Grade se sadami 2×10(11)+hydrau­lické brzdy by byly rozhodně lepší volba, ale asi je už nekoupíš.

        • bodlak2  

          S výběrem neporadím, ale jezdím silnici a neumím si představit na ní jezdit s převody 1×něco. Pokud bych si někdy vybíral gravela, tak bych rozhodně chtěl 2×11(10)

        • GravelKing  

          Jestli ze mas neurcite plany tak bych si to lepe promyslel. Na silnice 1× neni vhodne. Gravel kolo s napriklad GRX 2× 400 nebo 600 serie by bylo pro tebe idealni. Kdyby jsi jednou zmenil na vic terenu nez silnice tak mas porad idealni kolo. Nevim jake brasny mas nebo jake chces ale davej pozor aby kolo melo potrebne uchyty na ramu.

          Kola ted nejsou ale kupovat neco co neni dlouhodobe idealni jsou podle meho vyhozene penize. Muzes si kolo objednat v prodejne. Cekaci lhuta je ted dlouha ale mozna ze budes mit stesti.

          • DKalmus  

            S tím naprosto souhlasím, nerad bych koupil něco, co nebude ideální do budoucna jen kvůli omezené nabídce. Našel jsem ještě dostupné tato dvě :

            https://www.sterba-kola.cz/…ura-xr4-2021

            https://www.sterba-kola.cz/…ura-xr5-2021

            + jeste ten Ronin, co posílal v odkazu tompca.

            • GravelKing  

              The XR5 je o neco vic ale daleko lepsi kolo. XR5 ma dobre komponenty ale hlavne hydraulicke brzdy. Hydraulicke brzdy jsou mnohem lepsi a to jak na silnici tak v terenu. Jen tu neuvadi maximalni velikost plaste kterou muzes pouzit. Kdyz by jsi se jednou rozhodl pro vice gravelu nez silnice 38 mm je uplne minimum. Ja bych se ujistil ze se tam vejdou alspon 40–45 mm plaste. Nezapomen ze plaste v terenu funguli jako odpruzeni. Tak ze nensi tlak a vice objemu vzduchu v plastich lepsi a bezpecnejsi jizda.

              • DKalmus  

                A dá se to někde na stránkách výrobce zjistit, ta sirska plášťů? Děkuji za skvělou radu! sam bych nad tímto vůbec nepřemýšlel.

                Pokud bychom to měli tedy shrnout – kdybych zjistil, že se tam ty širší pláště vejdou, mam to kolo vzít? Nebo se vyplatí počkat na něco jiného? Podle těch velikosti by mi seděla 56 a tu na mě právě mají.

                Nevím jak na tom bude trh třeba v létě, jestli vyjdou nějaké nové modely, či bude větší dostupnost. Podle toho, co ale čtu a slyším od lidí tak nebude…

                Co se týče těch plášťů, vyplatí se mít tedy ve výbavě více velikostí? Např když vim, že budu jezdit 14 dní jen po silnici a pak je přehodit, když vyjedu na víkend do nějakého terénu? A jaká šířka je nejvhodnější pro jízdu na silnici vs do terénu? Díky moc! 

                • tompca  

                  Jaké se vejdou pláště do Aury XR5 jsem nikde nenašel, ale rám je podobný jako má Ronin co mám, takže předpokládám, že to bude podobné.

                  Používám přes zimu pneu a ráfky 700c (též značené 28" nebo MTB 29") s pneu 700×40mm (v reálu na ráfku o vnitřní šířce 23mm mají 42mm), vejdou se i blatníky. Teď přes léto mám ráfky 650b (27.5") s pneu 650×48mm (v reálu na ráfku šíře 23mm mají 50mm), obojí na bezduších. Ty 650b jsou pohodlnější v terénu, určitě vhodnější na bikepacking, kolo je takové „hravější“, jinak v rychlosti a pocitu při jízdě po silnici je rozdíl minimální. Jinak za ty peníze je Aura XR5 osazena dobře a určitě vhodná na to co s kolem zamýšlíš, Ronina jsem si stavěl sám a mám tam podobné komponenty, 2×10 GRX, jen kazetu mám s lehčím převodem 11–36. Nemyslím si, že letos bude v nabídce něco lepšího, možná koncem sezóny s příchodem modelů na rok 2022, ale při dostupnosti dílů to je ve hvězdách, a ceny půjdou také ještě nahoru.

                  • TK75  

                    Obávám se že do Aury víc jak 40 mm pneumatiky nepůjdou.On ani Ronin (ten s rychloupínáky a ocelovou vidlicí) nedá víc.Objemná 40 mm a bylo to na milimetry v zadní stavbě…Ten tvůj SL je jinej

                    • tompca  

                      I tak jestli chce požít dvoje záplety, tak ty tovární PANARACER Gravel King SK 700 × 38c jsou dobré a dostačující pláště a na 650b jestli je bude pořizovat dá něco okolo 43–45mm, kdyby se víc nevlezlo. Pravda je, že u mě je to už natěsno, hlavně ty 650b.

      • Kratter  

        Zrovna vybava odpovídá u jiných kol tak za 40k snad ani ne.

    • plysovykozisek  

      To jste si vybral blbou dobu, kol je málo poptávka velká. Berte, co je skladem!

      • DKalmus  

        Ten kellys je jeste k sehnani, s ostatnimi je to uz horsi. Nemám s těmito koly žádné zkušenosti a nevím podle čeho tedy pořádně vybírat a na co se zaměřit.

    • Jasam  

      Nebo GIANT Revolt. +/- 40k nula nebo jednička:

      http://www.giantbrno.cz/…evolt-1-2021

      http://www.giantbrno.cz/…evolt-0-2021

    • jIrI___  

      Jak už psali ostatní, musíš si nejdřív ujasnit, co od gravela vlastně očekáváš. V těch vybraných kolech mícháš několik pomyslných kategorií gravelů, jednoplacka, dvouplacka, nižší a vyšší průchodnost pláště atd. Pro ujasnění by ti mohl pomoci tento článek v magazínu . Pokud plánuješ využití zejména po silnici a zpevněných cestách, pak bych se osobně zaměřil spíše na modely s dvouplackou. Plus do toho bohužel vstupuje aktuální situace na trhu a pokud člověk nechce na koupené kolo několik měsíců čekat, pak má při výběru celkem svázané ruce.

      • DKalmus  

        Dobrý den, děkuji mockrát za ujasnění a za odkaz na článek. Ano, je to hlavně z toho důvodu, že se v kolech vyznám opravdu minimálně. Pár kol tohoto typu jsem si vyzkoušel v několika okolních prodejnách, jenže bohužel vždy mi bylo kolo jen sundáno ze stojanu a prodejce nebyl ani ochotný říct, podle čeho si to kolo mám vybrat nebo jaké kolo by bylo ideální pro mě – na základě požadavků.

        Ano, zejména po silnicích, ale i občasné delší výlety v lehčím terénu, různé cyklostezky atd…s tím, že bych na kolo chtěl dát i třeba stan, spacák atd…

    • Jan D.  

      Být to hlavně na tu turistiku, vzal bych Ronina. A co Author Aura? Nějaké ještě mají: https://www.sterba-kola.cz/…ura-xr5-2021

      • DKalmus  

        Ano, akorát jsem dnes posílal do diskuze dva odkazy :

        https://www.sterba-kola.cz/…ura-xr4-2021

        https://www.sterba-kola.cz/…ura-xr5-2021

        Toto kolo by tedy byla dobrá volba? :)

        • tompca  

          Myslím si že ano. AURA XR5.

        • Jan D.  

          Ale ještě zvaž toho Ronina. Sice je o kilo těžší, ale je to fakt pěkný rám. A ocel bude o něco pohodlnější než hliník.

          • DKalmus  

            Určitě zvážím. Mrknu jaké jsou ještě možnosti, ale myslím si, že o moc víc toho na výběr už bohužel nebude.

        • vt  

          Dobra volba, klidne bych vzal ten levnejsi.

          Pokud te to bude bavit, tak stejne casem koupis lepsi, pokud ne, tak je to jedno :-)

          • Jan D.  

            Za to grx řazení a hydraulické brzdy bych si připlatil.

            • Macik  

              +1

            • jIrI___  

              +1, hydrauliku zcela jednoznačně.

              Osobně mi Aura příjde na zamýšlené použití vhodnější než Ronin.

              • Jan D.  

                Jojo, asi jo. Já mám slabost pro ocel, no:)

              • tompca  

                To mě také, ale ocel je ocel :).

                • GravelKing  

                  +1 Ocel je ocel. A v posledni dobe se objevilo par zajimavych gravel kol. Moje oblibeny je Renagade S2 s Reynolds 631

                  • DKalmus  

                    Dobrý den, koukal jsem se na Váš profil a moje představa „bikepackingu“ je něco velmi podobného jako Vaše kolo Trek Checkpoint ALR 5 2020, co tam máte vyfocené. Zatím u mě asi vyhrál ten Author Aura XR5, vzhledem k dostupnosti kol a hlavně doporučení tady na foru.

                    Pak jsem ještě toto ve velikosti 58 – měřím ale cca 188cm, tak nevím, jestli je to dostačující.

                    Trek Checkpoint AL 4 2020

                    https://www.trekbikes.com/…l-4/p/30207/

                    • tompca  

                      Kolo hezké na silnici, ale s nejlehčí převodem 34/32 v terénu s bágly moc parády nenaděláš.

                      • GravelKing  

                        Shimano uvadi ze RX400 prehazovacka v konfiguraci s 46–30 muze mit az 11–36. To je 0.83. To by musel koupit kolo ktere je vybaveno s RX810 prehazovackou s moznosti az 11–42. To by mu dalo maximalne 0.71. Bohuzel tyto komponenty jsou na kolech o neco drazsi.

                        Jako Author Aura XR6

                        Je to jen on par tisic vice. A jeste ho maji https://www.sterba-kola.cz/…el-kola-2020#… a jen v 56 cm velikost ramu. Moc bych ale nevahal.

                        • DKalmus  

                          Je to aktuálně nad můj rozpočet. Tu XR5 bych vzal rád, mají i velikost, teď ještě zjistit možnosti těch plášťů…

                          Co se týče upevnění různých brašen, na co se nejvíce koukat? Množství různých úchytů atd…

                          • GravelKing  

                            Rozpočet chápu. Úchyty záleží na tom jaký druh brašen chceš. Klasické brašny pannier potřebují nosič tak že musíš mít úchyty na rámu. Jestli že chceš brašny na vidlici tak musíš mít úchyty tam. Některé rámy mají úchyty na spodní a horní trubce rámu.

                      • tompca  

                        Myslel jsem toho Treka.

                    • GravelKing  

                      Ja merim 205cm a 61cm ram je pro me idealni. Kazdy vyrobce ma trochu jinou geometrii ramu ale podle Authora by pro Vas mel stacil 560 mm ram. Stranka vyrobce

    • BigTomik  

      Jak je to s velikosmi u těch authoru uvažuji o Ronin mají jeden u nás v Brně ve velikosti S mám nějakých 172cm.

    • tompca  

      Objevil jsem skladem Kellys Soot 50 2020, velikost M (174–189cm), 2×11 GRX, ten by asi stál za uvážení oproti té Auře XR5, bude mít o něco větší propustnost plastů, zase má pekelná řidítka (většina je hned mění).

      https://kellys24.cz/…oot-50-m/p94

      • DKalmus  

        Takže toto je lepší volba než ta XR5? Cenově vychází ještě lépe, takže s tím nebude žádný problém.

        • tompca  

          Oproti Auře má obě pevné osy a 11sp., prostě o něco lepší vybavení. Je to loňský model, tak pohledej tady na fóru jaké jsou s ním zkušenosti.

          https://mtbs.cz/…esty-recenze#…

          https://www.bike-forum.cz/…soot-50-2020

          • koko0925  

            Ještě máš tady na bazaru RBečko v GRX v Šumperku. Vsadim se, že ten Kellys je ve skutečnosti nedostupnej.

          • makimaki  

            Ona Aura nemá pevné osy?

            • tompca  

              Jsem koukal a ta XR5 2021 už má, spletl jsem si to ze starším modelem.

              • makimaki  

                Já mám Auru XR5 z 2020 a ta je má taky.

              • DKalmus  

                Tak co jsem koukal tak obě pevné osy měl už model XR5 2019. S tím, že na tento model šly pláště max 40mm…Četl jsem několik recenzí na toho Authora XR5, sice jen na model 2019 a 2020 ale všude ho chválili.

                Měl bych na Vás nebo na kohokoliv ještě jeden dotaz, v jedné recenzi psali, že mechanické brzdy u XR5 (starších modelů) ta 2021 už má hydraulické, nevidí jako negativum, že ty brzdy (hydraulické) prý trpí při různých přesunech při cestování vlakem atd… V tomto se vůbec nevyznám, jak to s tím tedy je?

                Vzhledem k dostupnosti modelů a mému rozpočtu jsem zatím tedy nenašel lepší kolo, které by splňovalo moje požadavky.

                • tompca  

                  Z toho mít strach nemusíš. Hydrauliky jsou daleko lepší v dávkování a použité menší síle na páku, to poznáš zejména v dlouhých sjezdech, ne že by správně seřízené mechaniky nebrzdily, ale komfort u hydraulik je nesrovnatelně lep­ší.

                • makimaki  

                  Minulý rok jsem koupil rám a zbytek sestavil, kolo solidní, mám tam pláště 40mm, mechanické nízkorozpočtové brzdy, měl jsem holt páky … Chtěl jsem původně komplet kolo, ale mělo to nízký krk vidlice, takže jsem vzal holý rám s vidlicí a krkem 295mm. Bude se ti líbit.

    • Ronam  

      Na cyklobazaru je Focus Atlas 6.7 za 40k. Vel. L a XL ale je to 2×10…Což za tu cenu je škoda.

    • DKalmus  

      Zatím tedy asi vede ten Author XR5, za poslední dny jsem nenašel nic lepšího vzhledem k dostupnosti a mému rozpočtu. Četl jsem si i několik recenzí a všude ho chválili – jak při jízdě na silnici tak i v terénu.

      • bindas  

        Mám ho od února, RX5 rok 20. Vybíral jsem snad 2 měsíce. Cenu do 40, dvoutác, hydry, GRX a nakonec prostě ta RX5 vyhrála. Jo a jezdím z 90 % sinici. Nyní najeto ta 800 km. a jsem spokojen.

        • DKalmus  

          Děkuji mockrát za odpověď! A co terén, jaká máte pocity z jízdy v térenu? Nebo jestli jste zkoušel na kolo upevnit i nějaké brašny..

          • bindas  

            Terén, no nevím jestli to nazvat terénem, jezdím max. polní a lesní cesty, i když nyní na Vysočině v lese je to tankodrom a v pohodě. Pláště jsou psané 35, ve skutečnosti měřeno posuvkou 38mm. drží pěkně, až mě to překvapilo, jak na suchu tak v bahnu, záleží na nahuštění.

            Co se týče bagáže, kolo má připravené úchyty a nosič co jsem měl na HT tak tam jde bez problému, vlastně to byla i podmínka výběru, protože jednou za rok se snažím jezdit do Alp na těžko.

    • BigTomik  

      Do cca 14dni by měli naskladnit více kol od Authora včetně Ronin…

    • DKalmus  

      Dobrý den, tak se mi naskytla možnost koupit tento model, u nás v prodejně mají poslední kus na skladě…

      Co se týče vybavení je to skoro stejné jako ten Author Aura XR5. Je to dobrá volba?

      https://www.focus-bikes.com/…46-atlas-6-7

      • DKalmus  

        Pláště se tam vejdou až 47mm.

        • tompca  

          Jestli mají tvou velikost, líbí se ti, tak bych asi neváhal, full carbon vidlice, 2×10GRX, převody 46/30–11–36,pevné osy, ráfky Tubeless ready, průchodnost pneu, v základu docela slušně pohodlné pneu Tubeless ready WTB Riddler, 700 × 45C, úchyty na případnou bagáž, co si víc přát.

          • TK75  

            Taky se mi líbí, ale má boost osy

            • tompca  

              Tak to není na závadu, ta zadní je boost kvůli zadní stavbě, aby se vešly širší pneu, jestli bude pořizovat ještě jedny záplety, tak s tím holt musí při výběru nábojů počítat.

      • Jan D.  

        Super kolo. To ber.

        • Jan D.  

          I když na to, že s tím chceš jezdit hodně po silnici je to docela teréňák. Myslím ale, že s takovou šířkou plášťů tě jízda mimo asfalt začne bavit a nebudeš litovat.

          • tompca  

            Tak ty Riddlery se docela rychle sjíždějí, takže zkusí a pak si koupí pneu podle vlastních preferencí, každopádně na tu letošní bídu s koly, je to dobrá nabídka a neváhal bych.

            • Jan D.  

              Jojo. Za tyhle prachy v tuhle dobu není co řešit. Dle mě je to určitě lepší volba, než Aura. Na výlety s bagáží to bude super.

      • hubert.d  

        To bych se už neptal, ale oznamoval. Tohle kolo jsem pořídil! ;o)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.