mapy.cz a špatný výškový profil

41 nepřečtených
  • Heatly

    Dobrý den. Plánuji si na jaro trasu a přes Šumavu a teď řeším špatný výškový profil. Na zvolenou trasu mi to ukazuje cca 2500 mm ale to se mi zdá jako úplná blbost. Trasu jsem si převedl na GPX a inportoval jinam a hele, trasa měla najednou cca 4200 metrů. Kde je tedy chyba u www.mapy.cz https://mapy.cz/s/meberusuho

    • novas752  

      Jejich sčítací algoritmus asi proloží trasu jen určitým počtem bodů a na tak dlouhou trasu to je málo – mezi body jsou velký mezery kam se schová nejeden kopec. Ale čekal bych opak, mapy.cz obvykle ukazují o dost víc nastoupaných, než je skutečnost.

      Osobně bych to naklilal do Strava route planeru, ty to maj dost přesný, využívaj data z tachometrů s barometrem pro vytvoření skutečných výškových map.

      • Heatly  

        Děkuji za radu. Zkusím. Jen není to v placené verzi?

        • novas752  

          Ne, je to free. A pomocí pluginu do prohlížeče „strava-map-switcher“ se tam dá zobrazit i turistická mapa mapy.cz a pak je to na silnice a lehký terény paráda.

    • FOSA  

      Přepni si tu samou trasu do „chůze“ a hned to má 4300 – asi tam mají šotka :-)

      • Rowdy  

        A nepřijde ti divný, že po přepnutí na chůzi je to 300km? Nedělá to víc než že to jen přepočte metry?

      • Heatly  

        Děkuji. Hned jsem s profilem jinde :)

    • Rowdy  

      Zkusil jsem dát tu tvojí mapu do google maps a tohle píše strejda Google.

      Vzdálenost: 247,7 km

      Minimální výška: 384 m

      Maximální výška: 1142 m

      Celkové stoupání: 2815 m

      Celkové klesání: 2956 m

      Ty mapy.cz možná nebudou mimo mísu. Vlastně by mi přišlo i divný, kdybys takhle v Čechách udělal 4200 metrů převýšení na 250 km.

      • novas752  

        Co by na tom bylo divného. V české krajině neni problém dostat se na 1500–2000m nastoupaných na 100km.

        • Alojs01  

          Pokud cilene nevymetas kopce, nebo nebydlis v horach, tak 2000 vyskovych metru na 100km udelas malokde…

          Edit: na silnici.

      • mirage  

        Kopřivnický drtič 140km, nastoupáno 4000, to i s menším zablouděním :-)))

        • Rowdy  

          Ano, ale tohle jede z Horažďovic přes Rabí na Sušici, pak sice do kopce, ale následuje výlet kolem Lipna. To není žádný drtič.

    • jannk  

      Mapy teď dost ubírají, srovnáváno s následným barometrem Garmin 1030

      Garmin Connect zase obvykle lehce přidá

    • jirkous3  

      V tomhle ti pomůže jedině telefon s vestavěným barometrem. Měření podle signálu GPS je obzvlášť v lese velmi nepřesné. Může kolísat ±50 m stranově, výškově i více. Záleží kolik chytáš zrovna družic a s jakou přesností. Mapy.cz to pak vystaví nějakému filtru, ale zázraky bez barometru nečekej.

      • novas752  

        Když plánuje tak v tom gps nehraje žádbou roli. To je věc mapových/výškových podkladů a výpočtových algoritmů.

        A navíc spousta dnešních telefonů počítá i s jinejma družicema než jen gps (glonass, galileo…) a obvyklá přesnost je mnohem lepší, aby to skákalo o 30m do stran člověk už musí být ve fakt hodně hlubokym a sevřenym kaňonu.

        • jirkous3  

          Při plánování ne, nevšiml jsem si že to chce na plánování. A s tou přesností si nedělej iluze. Zkus si nainstalovat nějakou appku, která to dokáže zobrazit a budeš se možná divit. Stačí nad sebou při chůzi mít chvíli větve borovic a přesnost je klidně i horší. Samozřejmě je to telefon od telefonu, ale výškové měření je ještě horší. Strava to pak dokáže nějak zkorigovat podle dat od uživatelů s barometrickým záznamem, ale jestli to dělají Mapy.cz netuším.

          • novas752  

            Hele nevím, často se pohybuju v poměrně úzkých údolích a roklích (kde je výhled na oblohu fakt mizernej) a gps záznam se pořád drží v plynulé trase bez nějakých velkých ostrých úskoků do stran.

            Aplikaci na zobrazení různých dat z gps mám – gps test pro android, zřídka kdy to přeleze hranici 30m, většinou se to drží na 10–15m. NA starém telefonu který jel jen gps a ještě k tomu nebyl moc dobrý ten signál skákal o dost hůř, tam to i k těm 50m lezlo, ale to je rok výroby asi 2012, dinosaurus.

            • jirkous3  

              Může být, záleží hodně na telefonu. Zkus si ale představit jaká musí být výšková přesnost, když stranová je 10–15 m. Spočítat z průsečíku družic výšku je o dost těžší než stranovou přesnost. No a i kdyby to výškově poskakovalo jen těch 10–15 m, tak při záznamu bodu každou vteřinu to dokáže udělat ve výškových metrech docela paseku. Musí se na to ve finále aplikovat nějaký filtr, a je otázka jak silný aby se výsledek co nejvíce blížil reálu. Prostě barometr tím nenahradíš, to nejde.

              • novas752  

                To je jasný, proto výšku z měření bere málokdo. Strava to prokládá do své výškové mapy, mapy.cz si myslim že také, jiné aplikace to prokládají asi do osm dat.

    • mirage  

      ten výškový profil mě taky dost štve na mapach, jinak to mají dobré, ale na tom by mohli zapracovat, nezdá se mi, že by to v dnšní době nějak nešlo

    • hekynen  

      Nevím jak aktuálně, ale ještě před pár měsíci mapy.cz spíše podměřivaly. Možná tam indové přidali nějakou konstantu, která to zvyšuje.. :)

      • babkanakole  

        mapy.cz podle mě podměřovat nutně musí. Výšková data co používají nejsou tak detailní, aby to bylo přesné. Výsledkem bude, že terén je trochu vyžehlený – je to vidět i na vrstevnicích.

        K tomu to zmíněné při plánování – není tam použito tolik bodů, aby k dalšímu vyhlazení nedošlo ještě i tam.

        • hekynen  

          Já ty výškové metry z map (obecně) beru spíše orientačně, jako moc to kopcovité bude.. Bazírovat na metru dva je nesmysl

          • xtonda  

            Bazírovat na metru dva je nesmysl, ale pokud mám na takové trase o 1500 víc než s čím počítám, tak to může klidně znamenat o 2 h větší dobu jízdy.

        • xtonda  

          No měl sem za to, že mapy.cz mají pro Česko koupené něco lepšího, než je ta zdarma hrůza co používá OSM. Že podměřují sem už zjistil, ale nikdy to nebylo o tolik, tady je hodnota podle jiných zdrojů o 60 a více % větší než co dávají mapy.cz, to už mí přijde, že už musí být chyba někde ve zpracování.

          Ve vyexportované trase je přes 9300 bodů, což dává průměrnou vzdálenost pod 30m, to je husté dost na to aby se ztratilo něco podstatného.

          • xtonda  

            Teď sem zkusil vyexportovat trasu tazatele do GPX, vymazat údaje o výšce a dát import do mapy.cz. Ukáže to nastoupáno 2360 m. Když sem to rozsek na dvě půlky, tak to v součtu dá asi o 300 m více. Čili model mají mapy.cz asi v pořádku, ale brutálně optimalizují. Taky mapy.cz ukáže nastoupané metry do dvou sekund, Čuzk aplikace to počítala snad dvě minuty. Takže poučení pro příště, čím delší trasa, tím větší podměření.

            • babkanakole  

              Ten model je mírně nepřesný, ale co je horší je rozsekání trasy na části.

              Podle mě to je optimalizované (čti zjednodušené) pro pěší výlety. Takže to nakonec berou víceméně nezávisle na délce, zkrátka tam rozhází přibližně stejný počet průchozích bodů a počítají rozdíly výšky mezi nimi. Pokud si naplánuji pěší výlet v délce pár km, budu to mít skoro přesně, rodinka na cyklovýletě taky nebude moc vidět problém. Jakmile se to ale posune do desítek až stovek km, musí z toho vyjít průser.

              • xtonda  

                Já používám mapy.cz pro plánování celkem často a množství bodů v exportovaném GPX roste celkem lineárně s délkou trasy a jsou poměrně hustě.

                Samotné vykreslení a spočítání vzdáleností v importovaném GPX jde udělat čistě v prohlížeči, nicméně výpočet výškového profilu už musí proběhnout na jejich serveru a to tak, že pro každý bod si musí z nějaké hodně velké databáze vytáhnout jeho výšku a pak spočítat stoupání a klesání a zejména to vytahování výšek z DB bude dost náročné, takže asi počet bodů zásadně zredukují a čím delší trasa tím více a tím větší je chyba. Nechápu jak by to mělo souviset s pěšími výlety, spíš se prostě snaží redukovat zátěž své IT infrastruktury a snížit dobu odezvy pro uživatele, bohužel ta míra je přílišná a výškový profil je pro delší trasy zcela bezcenný.

                • babkanakole  

                  Myšleno je, že to redukují s ideou, že se budou počítat skoro výhradně krátké výlety. Naprosté většině uživatelů to tak bude stačit, takže se jich ta redukce ani nedotkne a profil budou mít cca dobře.

      • xtonda  

        Taky tak, během letoška při plánování tras na mapy.cz sem nakonec podle barometru nastoupal víc než, ukazovaly mapy.cz u plánu.

    • xtonda  

      Hodil sem vyexportované GPX sem https://ags.cuzk.cz/dmr a to napočítá nastoupané metry cca 3700m, takže počítej spíš s tou horší variantou. Že mapy.cz v poslední době podměřují sem už zjistil, ale nebylo to až o tolik.

      • Milan290  

        Ahoj,

        takže by se dalo říci, že na stránce ags.cuzk… získám přesné informace o výškovém profilu dané trasy? Případně jaký jiný web lze využít k určení nastoupaných metrů? Já zkoušel porovnávat údaje z Garmina 520 Plus s webem ags.cuzk… a ags ukazuje o cca 100 m více.

        Díky, Milan

        • xtonda  

          Ten web nemá žádné filtrování rozvlněného povrchu, takže na rovině se tam projeví takové to, že je to 10 cm dolů, 10 cm nahoru a může to naskákat, většinou mi to ukazuje víc, stejně jako tobě.

          Dobrý model terénu mají i mapy.cz, převýšení u naplánované trasy sice ukazuje méně, ale když trasu vyexportuješ, tak tam jsou nadmořské výšky a když to pak nahraješ sem https://www.gpsvisualizer.com/profile_input a necháš spočítat elevation gain, zadáš tam Elev. gain threshold 2 m (Add DEM elevation data: nechat No) tak dostaneš úplně jiné nastoupané metry než mapy.cz ukázaly přímo. Moje zkušenost je, že realita pak je lehce pod tím co spočítá GPS Visualizer.

          • Milan290  

            Ok, super. Pokud jsem to dobře pochopil, tak si z Garmin Connect vyexportuju gpx soubor, ten nahraju do www.mapy.cz a z Map si vyexportuju gpx soubor a ten pak nahraju do www.gpsvisualizer.com

            Když mám data:

            1. GARMIN (original data)

            Stoupání – 387 m

            Klesání – 385 m

            1. MAPY.CZ

            Stoupání – 353 m

            Klesání – 353 m

            1. GPSVISUALIZER

            Stoupání – 370 m

            Klesání – 370 m

            1. AGS – Tady nevím, zda jsem dobře zadal parametry měření. Nahrál jsem novou vrstvu, zdroj výškopisných dat nechávám DMR 5G, rozlišení linie 1000 dílků.

            Stoupání – 491,11 m

            Klesání – 491,66 m

            Nejblíž realitě tedy bude GPSVISUALIZER, kdy realita bude lehce pod jeho naměřené hodnoty? :D

            • xtonda  

              V podstatě tak, já to dělám tak, že si trasu plánuju na mapy.cz, vyexportuji do GPX a u něj nechám spočítat na GPS Visualiseru nastoupané metry abych věděl co mě čeká, mapy.cz podměřují a ne vždy stejně, liší se to podle terénu a u delších tras je chyba větší. AGS vyřazuje, že tam není snadný způsob jak odfiltrovat šum.

              Pokud to chceš použít na záznam z GPS , tak tam je hlavní problém přesnost GPS, při jízdě v údolí nebo po vrstevnici ve svahu každá stranová odchylka znamená chybně přičtené metry, u reálného záznamu beru co mi napočetl cyklokomp s barometrem nebo co spočítá Strava u záznamu bez barometru.

    • Robins  

      Úplně přesné bych asi neřekl, ale nejpřesnější dostupné nejspíše ano. Na zmíněném webu ČÚZK se pro výpočet profilu, nastoupaných metrů… používá digitální model reliéfu 5. generace (DMR 5G). Přestože i ten má své limity (střední chyba výšky 0,18 m v odkrytém terénu a 0,3 m v zalesněném terénu), je to aktuálně nejpodrobnější a nejpřesnější digitální model reliéfu, který pokrývá celé území ČR. Proto by se i výpočty prováděné nad tímto zdrojem výškopisných dat měly blížit realitě nejvíce.

      pozn: Pokud budu ale analyzovat .gpx soubor, který byl nahráván např. v místě husté vegetace s horším signálem GPS, nemusí zaznamenaná linie úplně přesně odpovídat mému pohybu. Bude-li to navíc v nějakém hodně členitém reliéfu, tak to může hodnotu vypočítaných nastoupaných metrů dost zkreslit. To pochopitelně nesouvisí s kvalitou DMR, ale je dobré si to uvědomit… :)

      • Robins  

        Pardon, měla to být reakce na Milan290…

      • xtonda  

        Bohužel oni tam nemají filtraci toho jak píšu výše. U jedné krátké trasy (plán z mapy.cz, nikoliv záznam z GPS) mi mapy.cz ukazují 93 m, GPS Visualizer postupem co sem uvedl 105 m, AGS 135 m a cyklopočítač Bryton s barometrem mi naměřil 103 m.

        Chtělo by to aby se GPX soubor z AGS dal stáhnout zpět s doplněnými výškami aby se dal prohnat nějakým filtrem, bohužel mají export jen jako texťák a nějaké speciální GISácké formáty. Nebo aby tam ten filtr doimplementovali.

        • Robins  

          Jojo, máš samozřejmě pravdu, na to jsem nepomyslel. Řekl bych, že příčina bude v tom, že hodnoty nadm. výšek u jednotlivých buňek v modelu jsou v centimetrech, což je sice perfektní, když člověk potřebuje co nejpřesněji znát nadmořskou výšku nějakého konkrétního bodu… Pokud ale zohledníme deklarovanou střední chybu výšky (v řádu decimetrů), způsobí to, že hodnoty sousedících buněk (přes které vede trasa) budou vždy mírně rozkolísané kolem reálné nadmořské výšky v daném místě. Nebude to sice o moc, ale postačí to, aby se postupně nasčítaly neexistující nastoupané metry.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.