Jak řešíte orientaci v terénu?

75 nepřečtených
  • Dave.6

    Zdravím, zajímalo by mě jak řešite orientaci kdyz nekam jedete na kole.

    Ted neberu na zavod nebo tak :) jen ciste vylet do nejake nezname oblasti…

    Me asi porad pripada nejlepsi koupit si mapu dane oblasti. Stoji kolem 80 kč a je i celkem podrobna… (1:500000)

    Nebo třeba stahujete mapy z netu?

    Spatne reseni urcite neni ani GPS ale na nej nemam… :)

    Dale se da trasa planovat pred vyjetim (treba jednodeni vylet) ale i tak se mapa muze hodit…

    A nebo neplanujete a jedete kam se vam zachce? :)

    Diky

    Anketa: Jak řešíte orientaci?

    6x
    8%
    0 0
    • enjoy  

      koupim mapu a peclive planuju.to taky ale znamena,ze se pak temer vzdy nadherne ztratim. neplanovat a vyrazit..,to by taky mohlo znamenat,ze uz me doma neuvidi.a to by zase taky nebylo tak spatny:-)

      0 0
    • dj.1  

      V okolí domova v dosahu do 50 km se nejdřív doma podívám na net a do map a jedu po turistických značkách. Když jsem někde na dovolené, tak využívám převážně tištěné mapy a mapy z informačních kanceláří daného města.

      0 0
    • kolombo  

      Pokud je to ve známém terénu, tak se řídím citem a podle GPSky si upřesňuji vzdálenost k orientačním bodům. Vzhledem k tomu, že v GPSce mám poměrně kvalitní turistickou mapu 1:50000, tak přestávám utrácet za podobné mapy na papíře a kupuju už jen 1:60000 cyklo od SHOCARTu. Pro výběr dlouhé trasy je normální papírová mapa k nezaplacení, tahle zpravidla stojí 99,– Kč. Mimochodem, poslední řada map 1:50000 od KČT, ta s červeným proužkem, to je tedy dílo, mapový klíč poněkud nečitelný :-(

      0 0
    • rock  

      Mapa padesátka, resp. šedesátka. A není od věci před výletem prošmejdit net, občas se dá narazit na vytipované trasy místních bikerů. Stejně tak se dá najít inspirace pro jedno-dvoudenní výlet v „Bikovém revíru“ ve Velu …

      0 0
    • wendak  

      pokud jedu ve známém prostředí, tak si nic neštuduju a spoléhám na svůj orientační smysl a na náhodu, kterou pěšinkou odbočím. Pokud jsem někde úplně poprvé tak si pořídím mapu, večer ji pročtu, ráno vyrazím a snažím se držet směr a vzpomínat na cesty značený v mapě, dost často to vyjde, někdy taky ne, ale to neva ;-) s GPS bych na kole nikdy nejezdil a papírovou mapu už taky nevozím, protože jsem jí nikdy z kapsy nebo batohu nevytáhl. Když nechci nikam dojet, tak neplánuju a spoléhám na náhodu a to je pak super poježdění :))

      0 0
    • pitos  

      Ať jedu kamkoliv,jsem zvyklý cestu pečlivě naplánovat. Bude to i tím že převážně jezdím v horách a tam si bez naplánované cesty moc nepojezdíš. V Beskydech kde to docela znám už používám jen mapu 1:75000 a když jedu jinde tak převážně 1:50000. Jinak převážně využívám turis. značení. Styl jedu kam se mi zachce muže být zajímavý ale podle mě v určitých lokalitách nereálný.

      0 0
      • wendak  

        v Krušných horách a i ve Slavkovském lese si to reálný dělám poměrně často, i když taky kolo nosívám několik km mlázím, po šutrech a skalkách, šplhám s ním do srázů atd., ale taky najdu spoustu pěšinek a singlíků, který v mapách nejsou :)

        0 0
        • pitos  

          Nejde mi o to že tu cestu musím projed přesně tak jak to naplánuji.V mapě si vyhledám kde do hor bude nejlépe najed,kde se dostat na hřeben,kterým směrem bude pro mě lépe pokračovat,aby cesta pokud možno byla více z kopce než naopak,abych zbytečně nesjíždel dolů do údolí,abych našel nakonec pro mě co nejatraktivnější sjezd a nakonec se dostal někde k vlaku nebo směr domov ať nemusím šlapat ještě 50km domů.

          0 0
          • wendak  

            tak to jsem teda taky poměrně pečlivej, ale jenom kde to vůbec neznám a je pravda, že bez nastudování mapy se vždycky pohybuju do 60 km od baráku a lehkomyslně spoléhám na to, že když bude nejhůř (defekt, drobné zranění …) tak si zavolám z mobilu a když není signál, tak z nějakého stavení a někdo pro Vendu dojede :))

            0 0
            • Milenius  

              Uz vidim, jak vysvetlujes: Haló, kde jsi? U dubu. U jakýho dubu? U takovyho vysokyho. Je tam nekde pobliz nejaka vesnice? Zadnou nevidim, ale vidim draty vysokyho napeti. Ty jsou ale vsude! Jeste vidm tamhle bezet srnce. To mi teda pomuze. Tak nekam dojdi a zjisti kde jsi. …po hodine… Halo! Tak jsem dosel do nejaky vesnice. Ale mluvi se tu nemecky. Navic je tu spousta policajtu, co mne honi za nelegalni prechod hranic…aaaa nechte mne … pip pip pip

              0 0
              • wendak  

                :DDD ale do těch 60ti kiláků kolem baráku to znám téměř jako svý boty, tak dokážu poměrně přesně říct kam mají dojet a nebylo by to poprvý ;))

                0 0
    • Daf  

      Beru mapu. Ale nebavi me ji porad lovit z kapsy, tak ji vytahuji, az kdyz se ztratim ;)

      0 0
    • heretik  

      Vůbec mě nebaví při vyjížďce tahat mapu na každý malý křižovatce. Navíc ti mapa neřekne, jestli se tam bude kolo nosit, nebo jestli je to fajn cesta. Na tohle je prostě ideální někdo, kdo se tam vyzná :) V relativně známém terénu jezdím jak se mi zachce, v neznámém pak nejradši s někým, kdo to tam zná a protáhne mě zajímavými místy. Z variant gps/mapa/bloudění bych pak asi vybral mapu.

      0 0
    • frantavykopavka  

      Zdravím,

      (jen na okraj – mapu 1:500000 považuješ skutečně za „celkem podrobnou“?; s takovýmhle měřítkem bych nebral ani autoatlas…)

      Jinak já používám dva způsoby:

      1. když je dost času – pečlivě naplánuju trasu, najdu si vše buď na e-mapách (slušné jsou na centrum.cz, lepší na ČÚZK) nebo v papírových (záleží na lokalitě), snažím se ji „nafotit“ do hlavy a podle toho jedu. Tu a tam se to nepovede, čímž rovnou přecházím do vyjížďky typu B…
      2. průzkumná výprava – vyberu si přibližně oblast, kde nemám některé cesty projeté (nebo vůbec žádné) a improvizuju. A leckdy se i divím. A leckdy pěním, kam že jsem to – vůl – zakufroval. Naposledy v sobotu, když jsem chtěl vyzkoušet turistickou modrou z Pekla na Sendraž (poblíž Nového Města nad Metují na náchodsku). Je to sice převýšení cca 320 m na dvou kilometrech, ale říkal jsem si, že to nějak dám. To sice šlo nějakých 600 metrů, kde ještě byla cesta, byť na krev (jednou jsem sotva uskočil před protijedoucí dvojicí bikerů :-)), ale pak už jsem byl rád, že jsem to vůbec vytlačil. Nahoře se mi chtělo zvracet, ale to panorama to vynahradilo. Doporučuju jen pro masochisty… Stejně tak odtamtud (ze Sendražského kopce, 618 m.n.m.) zpět dolů k Olešence na Holubí palouk – zpočátku spíš cyklotrial, pak brutální sjezd kolmo na vrstevnice se sedlem zapíchnutým v nadbřišku.

      Tahle varianta „jedu kam mě napadne“ má něco do sebe… Kdybyste chtěli někdo náhodou vědět, kudy se kolem Rozkoše u České Skalice rozhodně projet nedá, tak písněte… :-))

      0 0
    • Luka  

      koupim cestou turistickou mapu… osvedcily se jak shukarty tak kct… Peclive naplanujeme a pak menime trasu az cestou podle toho, jak moc se ztracime. z 99% se drzime turistickych tras, ale kdyz odpovida to co je na mape s tim co je pod nohama (coz se nestava moc casto), tak to berem vsim co vypada jako cesta…

      Zrovna vcera jsme dali nadherny okruh… 75km, z toho tak 50 v lese. Nadhera. Na Prahu to neni spatny :))

      0 0
      • SoLaX  

        Jee, prosim prosim, nadhod kde.. At mam tip na dalsi celodenacek :-)

        0 0
        • Luka  

          no na celodenak to neni, je to celkem rychly.. kdyz jsem to ja vobjela s prumerem 15, tak to je pro vas lazoplazo na dopoledne :)

          0 0
          • SoLaX  

            No nevim, za jakeho chrta me mas, ale prumerka 15 je u me celkem normalni cislo :-) A jak pises niz, tak rovnice je u me jasna: s oklikou 90km + cesta na hostivar + obidek nekde + pivko nekde – brzke ranni vstavani = krasny celodenak :-)

            0 0
            • Luka  

              zni to dobre. hned bych jela zas :)) ale asi mi to nevyjde… potrebuju poklidne regenerovat :) takze zadny sileni v lese… ale text uz mam hotov. i mapu. jen ty fotky chybi..ale ty dodam az z domova :)

              0 0
              • Luka  

                www.lukabike.com/…ricansko.php … ale fotky nejsou… to se proste jeste nestihlo :D

                0 0
                • SoLaX  

                  Zrovna sem to docet a vyrazil bych hned ted :-) Super, si sikulka, diky moc.. :-* Sem ale zvedav, kdy se k tomu dostanu – skola pomalu ale jiste klade vyssi a vyssi naroky a celodenaky budou trochu problem :-( Jo a ta popsana trasa, to je ta 90km? A ta terenni odbocka je kde, prosimte.. nebo sem v popisu neco prehlid?

                  0 0
                  • Luka  

                    jojo, ta ma 90 urcite… 65 je to ko Hornich pocernic, a z nich je to jeste 25 … baj voko a protoze do pocernic primo nezajedes, tak to bude cca 90. jde to zkratit na 60 tim, ze v babicich prekrocis potok a vynechas ty jevany

                    0 0
                • Krys  

                  100 bodov. Ešte tak nájsť v diári dostatočne veľké okno. :)

                  0 0
      • Krys  

        To znie zaujímavo. Prosím, prosím, pridaj si popis na stránky. Potom sem prípadne hoď echo.

        Ja som teraz tiež našiel celkom fajn okruh z metra Lužiny (ako vždy). Chcel som si pozrieť údolie potoka Loděnice. Bolo to celkom pestré. Od šotoliny až po úzky chodníček medzi stromami nad potokom. Ale kým som sa tam dostal, musel som prejsť 20km po asfalte a jednej ešte nevyjazdenej polňačke. Takže z celkových 50km bolo terénu tak možno 20.

        Celé som si to naplánoval podľa mapy (KČT), cestou občas konzultoval s mapou. A raz dokonca s jedným milým pánom, ktorý ma naviedol naspäť na zelenú.

        0 0
        • Luka  

          kluci, vecer to tam soupnu jo? ted nemam u sebe mapu, a panbuh si pamatuj ty neustaly zmeny modra/cervena/mo­dra/zluta…

          0 0
          • Krys  

            Dík, teším sa.

            0 0
            • Luka  

              tak jsem vam to uz sepsala. zapomela jsem ze mam mapy v kompu. tsijo. mam to na 4 a5 rucniho psani. asi k tomu tam dam i mapku. bo na jednom dost dulezitym miste je to mimo TZ (skoro ta nejhezci pasaz…)… takze jakmile vypadnou kolegove co mi tu cumi pres rameno, tak to dam dokupy… zaklad mel 75 Hostivar-Hostivar, jede li se jeste oklikou pres teren , ma to cca 90. Jede li se jeste k tomu boticska, ktera jde napojit) je to uz hodne pres 100, spis tak 120 :D Ale co… dycky se da zkratit ne? :)

              0 0
    • dancing dog  

      Podle hvězd, sluníčka+ručič­kovejch hodinek, mravenišť, lyšejníků a když toto vše selže, spoléhám se na instinkt..

      0 0
    • fousac  

      namatkou…

      0 0
    • cabbage  

      chce to domorodého průvodce…

      0 0
    • scret  

      orientaci?no porad stejne,at uz v terenu nebo na silnici ci ve meste,stale hetero:))

      0 0
    • klerik  

      podle slunicka :-) a podle ostatnich lidi a neco instinkt nebo jak se tomu nadava. :-)

      0 0
    • scret  

      jinak teda podle tloustky porostu lysejniku na stromech:))

      0 0
    • Rokro  

      Napřed čumím do mapy padesátky od KČT, pak, jak už tu někdo psal, nafotím do hlavy, a jedu. Když zakufruju trochu, vždycky se zase nějak napojím na zamýšlenou trasu, většinou mám aspoň nějaké povědomí kde asi tak jsem, co je kolem mě, odkud jsem se tam dostal a kterým směrem bych asi tak měl jet. Když zakufruju moc, potupně vytáhnu mapu z batůžku nebo brašničky a zachráním se :-) V plánování tras využívám i nejtenčí čárkované cestičky bez turistického značení a zatím se daří. Sice občas v tom terénu vedou jinudy a jinak a jinam a je jich tam víc a všelijak se větví, ale to je ta výzva :-) Jo a sever určuju podle mechu na bezdomovcích u hospod a babkách na návsi.

      0 0
    • RUR  

      V podstatě nijak.V okolí do cca 60km se celkem slušně orientuji a v současnosti se už asi nestane, že by člověk bloudil pět hodin a nenarazil na civilizaci:-))) Značky taky pomůžou. Když uvidím slibně vypadající cestičku často zkusím. Párkrát sice končila lomem, ale většinou napohodu:-)))

      0 0
    • juebox  

      proste jedu jedu,kde to jde i nejde,a někde určitě vyjedu :D

      0 0
      • Brzdič  

        Já to mám dost podobný. Taky jedu, jedu, najednou už to nejde jet, tak tlačím, tlačím, přeskakuju potůčky, stromy a chvílema zase jedu … až někde vyjedu ;-) Vyjímkou je bývalý vojenský prostor Ralsko – tam docela bobky sjíždět z cesty. Když jsem tam byl nedávno tak odstřelovali starou munici. Vždycky se nejdřív objevil oblak prachu a po několika vteřinách dost slušná rána.

        0 0
    • coolboy  

      Přestože v autě není nad GPSku, na kole vozím jedině papírový mapy. Nejlepší se mi zdají turistický od Shocartu (1:50000) a nebo taky cyklistický Shocartky (obvykle kolem 1:75000) – ty ale jsou méně podrobný a v neznámým terénu si někdy připadám trochu lost. Dovolím si ale tvrdit, že mám celkem v pohodě orientační smysl :-) takže se ztrácím málokdy :-)

      0 0
    • Zbyněk  

      V okruhu tak 50 km od bydliště jezdím vesměs po známých cestách a pokud volím nějakou novou, tak metodou pokus-omyl. Je to docela dobrodružství neb člověk neví, co ho čeká. V minulosti bylo tohohle experimentování podstatně víc, i tak stále objevujeme nová místa. V neznámém terénu se téměř 100%držím vyznačených cyklotras. Člověk stejně neprojede zdaleka všechno, a tak nemá smysl se pouštět po neznámých neznačených cestách. A třeba v NP je to úplná nutnost. Program a trasy většinou naplánuji nahrubo doma dle cykloatlasu 1:100000 a do terénu pak beru mapu Shocart nebo KČT 1:50000.

      0 0
    • SoLaX  

      Nejcasteji jezdim v okoli bydliste, takze bud trasy znam, nebo nahodne objevuju novy. Pokud jedu nekam dal nejakou konkretni trasu, tak to doma u PC nastuduju a udelam si par tahacku na listecky – hlavne dulezity rozcesti, kde mam pocit, ze bych se moh ztratit :-) Ve skutecnosti to je vetsinou tak, ze ty rozcesti sou vpohode, ale bloudim na miste, ktery na papirku nemam :-)

      0 0
    • MlokCZ  

      kouknu vpřed – stromy kouknu vzad – stromy kouknu vlevo – stromy kouknu vpravo – stromy .....no a hned přesně vim, kde jsem, přeci v lese.

      0 0
    • Palo TT  

      Klasika turisticke mapy. Vacsinou VKU 1:50000, ale doma mam aj atlas Shocartu. Ked idem do neznameho terenu, vacsinou jazdim podla turistickeho znacenia. Obcas si nafotim casti mapy – fotak mam lahsie pristupny a na zakladnu orientaciu staci aj jeho maly display a nemusim stale rozkladat mapu. Resp. beriem mapu VKU a z atlasu Shocart si nafotim.

      Pri planovani mimo znaciek v neznamom terene: pozriem aj SK vojenske mapy na www.geoportal.sk ,lebo su tam zakreslene existujuce lesne cesty, co v inych mapach (VKU, Shocart) nie su. Niekedy kontrolujem existenciu lesnych ciest na orthofoto mapach: maps.google.com (pokial je oblast vo vysokom rozliseni). V CR mate super letecke fotky na mapy.seznam.cz Na mapy.atlas.cz je tusim trosku nizsie rozlisenie.

      0 0
    • samotar  

      Pokud je to něco kratšího, tak jedu jen tak na ostro. Když chci projet úplně novou oblast vemu topo 50 a podívám se jak tam vedou cesty. Odklikám si waypointy nahraju do GPS strčím do camelu a jedu. Když to pípá, tak vím kde su, když ne a cesta vede dlouho z kopce raději se podívám , kde sem se zapráskl ,proč , jestli je to alternativa nebo to vede někam do …

      0 0
    • Manas  

      Vetsinou proste jedu a nekam to vede. Docela rad bloudim – to se clovek obcas podiva na veci ktery by jinak vubec nevidel. A pokud te nehoni cas, tak to ideal relax, nez se stresovat nejakou mapou :-)

      0 0
      • cat  

        No a nekdy to taky muze pekne ******, kdyz 6 krat odbocis a vzdy po pul kilometru zistis, ze cesta jaxi neni. Ale taky tak jezdim, je to sranda. Treba dnes jedu a najednou sem na DH trati, kterou si tam mistni stavi, to bych nenaplanoval.

        0 0
        • SoLaX  

          To mi povidej, to me dokaze fakt nas*at, kdyz se zacina rysujovat pekny sjezd a ona po chvili ta cesticka skonci treba u posedu a ja to musim slapat zpatky :-/

          0 0
    • pitos  

      Ti co cestu neřeší bydlí v lokalitách kde ji prostě řešit nemusí(alespoň věčina). Docela by mě zajímalo jak by se pohybovali v terénu kde má každý kopec průměrně 1000mnm.bez mapy a alespoň bez přibližně naplánované trasy. Podle mě by to dopadlo max. vysílením a nic neprojetím:)

      0 0
      • jonti  

        Ja som to tak obcas riesil, v okoli Kosic, ale je pravda, ze obcas to dopadlo 150km na MTB a dojazdom domov o desiatej. Vacsinou staci drzat spravny smer a neda sa viac ako o jednu dolinu stratit.

        0 0
    • TinkTink  

      Papir, mapa, podlepeny ohyby…ta se nerozbije o sutr :)

      0 0
    • Pablo  

      Já se vždy zeptám kamaráda, kde a v kolik je sraz, na srazu se ho zeptám, kam se přibližně jede a po cestě se ho ptám, kam odbočit, pokud to nehlásí sám. Výhoda je, že se mi neroztrhá, ani v něm nemusím měnit baterky. Už několikrát mi upadl na zem, ale pořád funguje.

      0 0
      • kámen úrazu1  

        A morálně určitě nestárne tak rychle jako turistická mapa.

        Já používám klasickou mapu. Hlavně na koukání se, kudy jsem jela. Pak někdy i na plánování tras, hlavně v místech, kde to znám málo nebo vůbec. GPS nemám a nechci. Občas taky používám k orientaci v terénu kamarády. Jak je psáno o příspěvek výše, mají výhody, že fungují nejen po pádu na zem, ale i po zmoknutí. Nejsou sice zrovna skladní a místa zaberou kupu, ale to mě netrápí, bo mě občas pozvou na kapučínko a pokecám s nimi – ani jedno GPS či skládací mapa neumí.

        0 0
        • kámen úrazu1  

          Na obrázku je detail složené cykloturistické mapy Toulovcových Maštalí, rozlišení 1:1000. Převzato z lukabike.com.

          0 0
    • alveta  

      Tam kde to znam,nemam problem, kde to moc neznam se optam a kde to neznam vubec,tak vetsinou jedu s nekym kdo se v mape vyzna:-)

      0 0
    • Dados  

      Většinou se ptám počestných pocestných.. :D

      0 0
      • luskmilan  

        Já se zakoukám do mapy a jelikož to stejně všechno zapomenu, dávám si mapy do mob. telefonu, kterého mám pořád při sobě.A když už opravdu nevim,kde jsem,kouknu se do něj.

        0 0
    • Nerd  

      Na vyjížďky si vždy beru mapu. Používám většinou mapy vojenské, nebo katastrální, protože většinou hledám nové stezky a cesty, které nejsou v turistických většinou ani zaznamenané. Navíc jsou tam i průseky, různá vedení a jiné různé okolostoličnosti. Nevýhoudou je, že si ty mapy musím vždy dopředu připravit, vytisknout a na těch vojenských občas neodpovídají barvy turistického značení. Když pak přijedu domů, a mám pochybnosti, dohledám si to i pomocí fotomap.
      Pro okolí mám doma mapu do které si čmárám trasy s poznámkama. Když pak třeba přijede brácha a chce honem někam vyjet, snadno se rozhodneme pro nějakou kombinaci cest.

      0 0
    • Lister  

      koupím mapu, poctivě to naplánuju…jedu…zjis­tím že tohle se jed nedá…tak jedu jinam…ztratím se…brodím…tla­čím…prodírám se…najdu se......a tak pořád dokola :o)

      no a o tom to přece je :)

      0 0
    • Neddy  

      Tak koukám, že nejsem jedinej, kdo sjede z plánované trasy prakticky při každém výletu. Zrovna včera jsem se byl projet, v plánu bylo 11 km, protože jsem věděl, že bude asi pršet. Nakonec jsem zmokl a z 11 km bylo rázem 17 km (trošku sem bloudil v neznámém lese – v mapě byla jenom jedna cesta, ale ve skutečnosti jich tam bylo 10). A to je to co mě baví, po silnici to je nuda a otravují vás (alespoň mě) auta.

      0 0
      • hribik A1  

        tak v mapach kolko razy nejsu zakreslene ani niektore horske asfaltky nieto este nejake lesne cesty…

        0 0
    • Smazaný účet  

      Vidim, ze nikto neriesi situaciu ked idem niekam dalej a potrebujem stihnut vlak nazad. I ked zvykam to planovat tak aby som mal aspon jedno spojenie v rezerve ale aj tak je dobre mat orientaciu zabezpecenu viac nez ked je mi jedno ci sem tam trocha zakufrujem. Potom je dobre mat GPS a ides skoro na istotu. Otvara ti to nove moznosti obzvlast v narocnejsich terenoch ako napriklad planiny Slovenskeho krasu, kde dokazu v hmle zabludit aj domaci. Uznam, ze ked ides klasiku (hreben alebo dolina) tak nemas prilis kam zabludit, maximalne narazis na koniec cesty a vratis sa.

      0 0
      • pepek  

        Co vlak, ale co dyž se domluvím, že přijedu zpět k autu za 3 hodiny, přijedu za pět a čeká mě tam 3 ******** ženský (sestra, žena a dcera) to je potom hukot! Proto radši vždycky sám.

        0 0
      • goofy  

        Vlaky se snazim vzdycky stihat, ale jelikoz u nas jezdi vetsinou co hodinu, tak to neni az takovy problem.

        0 0
        • Smazaný účet  

          No ked hladas ten spravny zapadakov, tak mozes mat problem, ze ide len jeden. A este si rad, ze si sa tam dostal.

          0 0
    • goofy  

      V horach si trasu naplanuju vetsinou predem. Podivam se bud do cyklo nebo do turisticke mapy a pak jedu priblizne jak jsem si urcil. Mapu mam projistotu v batohu. Kdyz jdu na freeridy, tak si podle mapy urcuji startovni bod a pak se snazim proste nejak dostat dolu :o)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.