Malé odrazky řidítka/sedlovka

103 nepřečtených
  • Egesi

    Čau,

    poradíte, kde koupit decentní odrazky, co jdou namontovat na řidítka a sedlovku? Nemůžu to kamošce rozmluvit a nikde nic najít, dík!

    • Kouba_2005  

      Co tohle nebo tohle

    • vojta1616  

      nebo něco takového http://www.kupkolo.cz/…lexni_z1082/

    • xshreck  

      Z reklamky mám reflexní folii, na špicách reflexní tyčinky, co se jen nacvaknou a kolo je jako svítící stromeček. Někdy bych se chtěl vidět :)

    • MI.KU  

      Oživím – jak to děláte u silniček?

      Ještě jsem nepotkal silničku co je vybavena odrazkama nebo nálepkami.

      Bez debat to przní vzhled, na druhou stranu být to musí – jezdím jen ve dne a odrazka je za světla stejne prd videt, ale nerad bych se hádal potom s policistou ;)

      • IndyCZ  

        Většina to asi řeší různými reflexními odřezky, já tam tu odrazku mám. Dal jsem je tam v zimě, když je ráno ještě tma a odpoledne už taky, a od té doby jsem se neodhodlal k tomu je sundat, i když na to myslím pokaždé, když to kolo beru ven.

      • Prazak0  

        Policisté spíš řeší, aby kolo mělo osvětlení, neradi, když někdo v noci jede potmě. Odrazky jsem nezažil, že by někdy řešili. Co se týče světel, tak ještě za totality jsem jel po chodníku, protože jsem neměl světlo. Tehdy příslušníci mě zastavili, proč jedu po chodníku. Vysvětlil jsem, že nemám světlo, tak jedu po chodníku. Nechami mě být. Oni hlídkovali před domem jednoho chartisty, jeden čas mluvčího charty, takže mě brali spíš bokem. Ale ani dnes v praxi odrazky neřeší.

        Co lze mít, lidi v silničkách jezdí častěji v dresech než jiní cyklisté, kteří mnohdy jedou v normálním oblečení. Cyklistické oblečení, i kdyby bylo z lidlu, tak má na sobě reflexní prvky. Stejně tak cyklistické tretry, případně koupit takové, by měly výrazné reflexní prvky. Odrazka na pedál je předepsaná, ale může ji nahradit např. reflexní pásek nad kotníky. Blikačky trošku fungují i jako odrazky, to „sklo“ se tak chová, i když ne jako odrazka pro ten účel vyrobená. Některé ale jsou i s odrazkou, totéž i přední světla, někdy mají integrovanou odrazku. Kolem sedlovky mám obtočený reflexní pásek žluté barvy, při nasvícení odráží výborně. Akorát že není červený, jak předpisová odrazka má být.

        Jinak odrazky ve dne na prd nejsou, jednou jsem zíral, jak odrazky na tretrách skvěle odráží sluneční světlo. Nebo pokud člověk projíždí kus lesem, tak odrazka po nasvícení reflektory aut je určitě dobrá. Ne každý tu zapne blikačku. Fakt je, že co se týče svícení a odrazek, tak silniční kola, na kterých jezdí velmi často lidé dosti trénované a co dost jezdí, tak jsou na tom nejhůř. Bez předního světla, blikačka vzadu někdy slabá, tj. vybitá baterie, odrazky na kole nejsou. Přitom jak jsou odrazky vidět, to pozoruji pokaždé, když nasvítím slabým světlem i dost do dálky patníky u silnice, ty oranžové a bezbarvé odrazky. Nebo jednou jsem se divil, jak skvěle svítí jeden cyklista, měl na sobě reflexní vestu, po nasvícení jak vánoční stromeček. Dnes jsem dojížděl bez světla, zadní ano, přední ne, nepočítal jsem, že se budu vracet za tmy. Za téměř plné tmy, ale ještě soumrak byl, jsem dojížděl asi 1,5km od domova. Auta mě musela z protisměru vidět, přesto jeden dobytek předjížděl, v protisměru, uhnul jsem, že jsem jel nejen za krajnicí, ale dostal jsem se i mimo asfalt. Vybral jsem to, ale kdybych spadl, vůbec bych se nedivil. Byl jsem dosti unavený po víc než 100km, což běžně nejezdím, jezdím přece jen kratší, navíc jsem předtím málo jedl i pil, s sebou ani pití ani jídlo. Někteří řidiči jedou jak dobytek, nejde o to, že oni člověka vidí. Pokud vidí neosvětleného cyklistu, tak berou, že pokud ho srazí, tak budou tvrdit, že ho neviděli. Dobře osvětlené kolo respektují, je skutečně dobré silné světlo. Nejen kvůli jízdě, na dobré silnici to třeba není. Ale právě kvůli těm autům. Světla a odrazky má mít člověk hlavně kvůli sobě, aby viděl ale zejména aby byl dobře vidět a aby řidiči nemohli tvrdit, že neosvětlené kolo bez odrazek vůbec neviděli.

      • drood  

        Není to silnička, ale po silnici samo jezdím také. Dlouhá sedlovka, dlouhá odrazka…

      • Drobeczech  

        Reflexni paska na sedlovce, plus reflexni pasky z Ali na zadni stavbě a riditkach.

    • tigermoth  

      proužek reflexní fólie:)

    • MI.KU  

      No jako přední a zadní bych jeste ustál tou fólií ale ty boční… Že to v praxi neřeší jasně, jenže stokrát nic a pak trefíš na důležitého policajta a pokuta je na světě. Připevňovat na sebe nějaké proužky – třeba v zimně ok ted v létě by mi to asi dost vadilo – leje ze mne a jeste se mi plácaj promočený reflexní proužky na nohách ;)

      Dres – no mám od Assosu a tedy jako ,,něco,, tam je – cca 45×5 mm reflexní všité proužky na dresu a na kratasech – zda to ale vyhoví zákonu silně pochybuji – videt to sice je, ale určitě by mne uzemnil že to nemá správnou barvu a plochu.

      Blikačky – nemám problém mám Fizika sedlo a tam jde krásně integrovat do sedla – a jezdím jen za světla – takže kdyby nějaká mlha nebo neco…

      Chjo…

      • Breakpain  

        Jezdíš jen ve dne? Nevracíš se za tmy / šera?

        Pak to neřeš, kup si blikačku dopředu a dozadu a jezdi. Já to tak dělám a ty blikačky stejně nevozím. Nasadím je na kolo až tak za měsíc ;) … ale můj návrat během týdne domů je obvykle kolem 18 hodiny … o víkendu netřeba řešit, to jsem zpt ještě dřív, ale rána bývají občas nic moc …

        P.S. nezažil jsem, aby mě kvůli tomu stavěl. Jen jednou jsme jeli na silničkách po kolonádě – mělo se tam vést kolo, ale na těch kostkách to bylo o hubu v tretrác. Tzn jeli jsme pomaleji než krokem. Ale kde se vzal, tu se vzal a už nás kéroval. Samozřejmě došlo i na odrazky, světla atp. Nicméně – stačilo být slušný a prostě to bylo jen „upozornění“ ;-). Mimochodem se dá „odvolat“ nato, že to kolo máš na závody a to má výjimku – akorát nevím, jestli bys s sebou musel mít nějakou licenci nebo tak ;) …

        • IndyCZ  

          Jak to s tím kolem na závody funguje? Už vidím, jak se mě ptá, kdeže se ty závody jedou, načež bych mu musel odpovědět, že nikde :-D A pokud s tím jedu v provozu, tak je jedno, jestli je to závodní, tréninkové nebo nákupní kolo, ne? :-)

          • MI.KU  

            To funguje tak ze neni schváleno pro silniční provoz – takže pri závodě na vyčleněné trati jo – mimo závod bys na tom po veřejné komunikaci nemel jet dokud nebude mit povinné vybaveni.

        • MI.KU  

          Jj jezdim jen ve dne.

        • liskin  

          To s tou výjimkou bylo v zákoně naposled tak 15 let zpátky, pokud vůbec.

    • Bombos3  

      Z praxe jsem zjistil (*), že jsou dost dobré reflexní trubičky do výpletu. Dopředu a dozadu stačí reflexní fólie rozumné velikosti nebo holt klasická odrazka. Nicméně je dobré si dát pozor na průměr objímek. Nevím čím to je, ale asi jsem měl doposud vždy nějaká nekonfekční kola a ty objímky byly moc velké nebo malé. :-/ Také není dobré zapomínat na odrazky v pedálech nebo (a to je podle reakcí řidičů) opravdu dobré jsou reflexní v pásky na nohy, ideálně blikající.

      Trubičky i pásky mají běžně v cyklo/běžeckých akcích v Lidlu za pár korun. Já budu teď trubičky kupovat od Číňana, doufám, že nebudou úplně k ničemu. (http://www.banggood.com/…-947513.html)

      *odrazivost materiálu se dá dost snadno zjistit když na předmět posvítíte svítilnou nebo třeba „bleskem“ mobilu a díváte se přímo v ose světla.

      PS: Žádná z blikaček, co jsem doposud měl nebyla vůbec odrazivá. Nemůže tedy nahradit odrazku/reflexní nálepku vzadu!

      • Prazak0  

        V Lidlu jsem v akci koupil 36 trubiček do výpletu. Na rozdíl od jiných trubiček, co jsem kupoval předtím, tak ty z Lidlu jsou užší, jinak reflexní materiál mi přijde naprosto stejný. Od toho Číňana, jestli budou širší než ty z Lidlu, tak proč to nezkusit. V Lidlu jde ale zboží vracet.

        Odrazivovst blikačky jsem zkoušel jednoduše, cyklosvětlem posvítil ze zadu na kolo. Jinak některá zadní světla, i blikající na baterky, ale typicky světla na dynamo, mívají někdy část, kde je světlo/blikačka a část, co je čistě odrazka. Chystám se opět nasadit nábojové dynamo, takže krom předního světla, vlastně dvou v sérii, dám i dozadu led světlo s předpisovou odrazkou. Kombinace stálého světla a blikačky mi přijde vůbec nejlepší.

        Na zkoušku odrazivosti mi přijde ideální cyklosvětlo, jednak dosti slabé (staré Catey, 3 obyčejné led), pak 1W Led, co docela svítí. V tom slabém světle právě kolo není skoro vidět, kdežto ty odrazivé plochy vidět jsou. Na silnějším světle zas víc září. U toho výpletu přesně nevím, kam to nejlépe posunout. Z boku to je vidět výborně, ale aby to bylo vidět i ze zadu. Původně těsně nad niply, nyní jsem posunul spíš ke křížení drátů. Když se koukám a jsem přesně vzadu za kolem, v ose, tak to vidět není, zakrývá to ráfek. Pokud se vychýlím z osy, tak to vidět je. Jak to vidí auta, to nedokážu posoudit. Z boku ano, ale mělo by cenu, aby to bylo vidět i zezadu.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Rač si uvědomit, že k zákrytu ráfku se řidič téměř nemůže dostat, protijedoucí nikdy, za Tebou jedoucí sedí vlevo a Ty jezdíš u pravého okraje, krom toho nejedeš nikdy dokonale rovně a to už na spatření odrazu stačí. Vyjma nějakých prudkých zatáček a odbočení doleva, kdy už bys byl najetý u čáry (a třeba dával přednost protijedoucím), ale řidič za Tebou nebyl svědkem Tvého křížení jízdní dráhy.

          A krom toho máš zadní světlo a zadní odrazku.

          • Prazak0  

            Sám sebe člověk přece jen nevidí, jak svítí a jak reflexní prvky odráží. Je mi jasné, že když někde jen jdu nějakou vzdálenost za stojící kolo, není to totéž, jako když mě řidič vidí z auta. Ale co vidět je, to mi dělá radost. Dobře svítící přední světlo, blikačka, reflexní pásek kole sedlovky, který nádherně odráží. Reflexní tyčinky odráží velmi dobře, právě proto jsem dumal nad tím, nakolik jsou vidět nejez z boku, ale i ze zadu.

    • pumpy  

      a nemáte lepší koupit na Aliku blikačku za dvacku ? ja si ji beru sebou a davám až je šero neážíi to nic a jsem vidět víc než s odrazkou

      https://www.aliexpress.com/…6485283.html?…

      • JendaH  

        Když podle vyhlášky musíš mít i odrazku (i ve dne). A tohle světlo je zrovna takové, že vůbec neodráží (některá větší mají v plastu i odraznou plochu). Ale doufám, že když je opravdu světlý den, tak za to policajti nikoho prudit nebudou.

        • Esi  

          za tohle tě bude policajt prudit jen v případě že na něj budeš drzej, pak ti za to klidně dá i pokutu když se k němu budeš chovat normálně tak tě kvůli takové kravině prudit určitě nebude.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Dám modelové situace ze svého okolí, které znám z pohledu cyklisty i řidiče.

        Pozorovatel jede rychlostí 90 km/hod po rovné silnici lesním úsekem I/16 Mšec-Řevničov, cyklista jede po pravém okraji vozovky. Povrch silnice je vynikající, s vodorovným značením, ale bez zpevněné krajnice. Koruny stromů rostoucích na protilehlých stranách komunikace se nad vozovkou nedotýkají. Z jedné strany se do lesa vjíždí z otevřené krajiny, ze druhé je jednostranná alej velkých lip.

        Situace 1 – ranní šero. Kterého cyklistu vůbec řidič má šanci vidět?

        a) cyklista v oděvu „all black“ se směšnou blikačkou na 2×CR2032 v neznámém stavu vybití a bez odrazek

        b) tentýž cyklista s odrazkami

        c) cyklista „yellow fluo“ s odrazkami

        d) tentýž s odrazkami, zadní blikačkou 0,5W a předním bílým světlem s akupackem

        Situace 2 – odpolední nízké slunce, které osvětluje intenzivně střed vozovky, ale na jejím okraji jsou místa úplně zastíněná.

        a) cyklista v oděvu „all black“ se směšnou blikačkou na 2×CR2032 v neznámém stavu vybití a bez odrazek

        b) tentýž cyklista s odrazkami

        c) cyklista „yellow fluo“ s odrazkami

        d) tentýž s odrazkami, zadní blikačkou 0,5W a předním bílým světlem s akupackem

        Napovím. Ráno je pořadí d-c-b-a. Odpoledne nemají a) ani b) šanci, c) tak na 50 m, d) až několik stovek metrů. Samozřejmě, odrazky dostatečně velké a odrazky na pohybujících se částech jsou ve výhodě.

        • gerrard  

          Tos me pripomel toho chytraka co si dal bile svetlo dozadu. Nez me to doslo, tak me dost podesil.

          • Esi  

            Ještě to bíle mohl pustit jako blikačku :-) třeba u mého světla nějaký pošuk vymyslel že to bliká na maximální výkon, cca 800lm, tak že se to vlastně nedá použít nikdy protože to je nepříjemné i tomu kdo na tom kole jede, o tom kdo jede proti ani nemluvě :-)

            • ˘Ö˘ Krab  

              Použít se to dá, za husté mlhy, když k tomu máš ještě jedno další světlo svítící ještě víc. :-)

              • Esi  

                tak to jsem nezkoušel :-) za tmy mlhy a podobně jezdím spíš výjimečně, tak že mám jen jedno světlo, používám většinou jen na dojetí domů když se vyjížďka protáhne tak takových těch posledních pár km po silnici

            • gerrard  

              A tak blizi se podzim ono se jich zase urodi tech co pojedou nejake silene flash mody na nejakem delu na plny vykon za mirneho sera na cyklostezce. To zas bude.

              • Esi  

                jojo, to bude zase nářez :-)

              • Bubaaak  

                Už je, ráno potkávám na náplaavce borce s čínským dvouokem a zapnutý na strobáč, vždy mám chuť ho zkopnout

                • Esi  

                  Musíš mu pustit ještě výkonnější světlo taky na stroboskop třeba mu to dojde :-)

              • JendaH  

                Neboj se jim to říct. Třeba já takový feedback ocením. Sám sebe zezadu nevidím a koukat na stojící kolo je něco trochu jiného, takže jediný feedback mám když jsme jednou jeli ve dvou a kamarád říkal, že mu to nevadí.

        • 01carbon  

          Když v ranní, večerní, podzimní či zimní době kdy je blbě vidět nějakého kamikadze na kole v Praze předjíždím autem a vidím, čím vzadu „bliká“ tak si říkám – šťouchnu do něj jenom trochu, přežije to, ponaučí se :-) Stačí třeba na křižovatce otočít hlavou, blikátko vypadne ze zaměřovače a již ho před sebou nenajdu, protože se totál ztratí v ostatním světelném bordelu a je zachráněný. Občas kroutím hlavou čemu je možné svěřit život.

          • zdenek  

            Nedávno u nás jeden taky „šťouchnul“ cyklistu. Záměrně, po předchozí výměně názorů. A někoho jiného to pak stálo život. :-(

            iDnes

            • Prazak0  

              Těm gaunerům se bohužel moc nestane. V neděli jsem dojížděl za tmy, neplánovaně jsem prodloužil délku trasy i čas, dny se zkrátily. Jinak jsem vždy velmi dobře osvětlený, plus odrazky. Tentokrát jen zadní blikačky, vepředu nic. Nebylo zcela tma, takže ten dobytek mě musel vidět. Musel předjíždět další auto či auta, jel v protisměru, takže já muse lza krajnici, kolo mi spadlo z asfaltu, který byl trošku výš. Vlastně jsem měl dost štěstí, že jsem se nepotloukl, nějak jsem to vybral a nespadl. Dobytek využil, že jsem neosvětlený zpředu a možná mi chtěl dát lekci, já nevím. A jsou i hovada, co takhle jedou, i když člověk svítí nebo ve dne. Pokud srazí cyklistu, třeba těžké zranění nebo smrt, tak mu hrozí max. pár let. Nakonec to hovado, co zmlátilo (s dalšími) zpěváka Hrůzu, ještě v podmínce, zas do někoho kopal. Půjde sedět snad už natvrdo, odsedí si i to, co měl nyní jen v podmínce. Násilné tresty jsou moc mírně postihované, stejně jako dobytkové s auty na silnicích. On je příjemný i takový autobusák, co objede člověka dosti těsně, jeden to s oblibou dělá v Čakovicích.

    • JendaH  

      Když už jsme u toho, jak řešíte požadavek na odrazky na šlapkách nebo v okolí se SPD? Pedály mám klasické M520, tam odrazka podle mě přidělat nejde, reflexní proužek kolem nohy mi vadí, takže zbývají tretry. Ty zezadu nějaké reflexní prvky mají, ale zepředu nic moc, navíc nejsou oranžové. Tak jsem na ně nalepil samolepku, ale má tendenci to opadávat (zkoušel jsem hotglue a vteřiňák).

      • Ricci  

        nikdy v zivote som sa nestretol s policajtom ktoreho by zaujimali odrazky na pedaloch…

        pokial mas na bajku alebo obleceni nejake reflexne prvky, nemal by byt problem…

        • Esi  

          mám na bajku namotanou takovou tu reflexní pásku, co se dává na nohu, na sedlovce, alespoň jí nezapomenu doma, když se vracím za šera tak si tu pásku přendám ze sedlovky na levou nohu, tak že vlastně mám s sebou odrazku trvale :-) na sedlovce mám blikačku taky trvale, když máš RB tak tě nějaký ten gram už nevytrhne :-) a v batužku vozím světlo pro všechny případy

      • Prazak0  

        Reflexní proužek kolem nohy, to chce vybrat. Některé moc nohu stahují, což vadí i mně. Chce asi zkusit těch proužků víc a na nohu dávat ten, co sice drží, ale ne moc velkou silnou. Nebo nějaký na suchý zip, taky něco takové existuje

        • liskin  

          Reflexní sucháče jsou neuvěřitelně užitečná věc. Krom toho, že dobře drží na noze, dá se tím zabrzdit kolo (první foto), vyrobit ze značky stativ na mobilofoťák (druhé foto) atd. Tyhle jsem dostal zadáčo 6 let zpátky ve Vídni na Friday nightskating a slouží dodnes. :-)

    • MI.KU  

      Nojo, je to hezký – třeba pásky na nohy v žlutozelené a td a vesty a já nevím co, ale když člověk narazí na vola, který se ohání vyhláškou (potřebuje rozdat pokuty) – vzadu červená, předek bílá, šlapky oranžová, boky/výplet oranžová – plus plocha – tak na sobě mohu mít vestu a blikat do všech stran, ale tu pokutu mi stejně napaří jelikož vyhláška zní jasně.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Nastuduj si vyhlášku, nenapaří.

        • JendaH  

          Minimálně u červené zadní je, že to lze nahradit reflexními materiály obdobných vlastností. Barva podle mě bude taková vlastnost a většina vest odráží bíle, ne červeně, takže ta zadní tím nahradit nepůjde.

          A na odrazkách na šlapkách je že musí být v blízkosti obuvi, takže vesta nepomůže.

          • Prazak0  

            Reflexní vesta i po nasvícení cyklistou svítí jak vánoční stromeček. Takže i když pak někdo nemá předpisové odrazky, tak je velmi dobře vidět. Myslím, že by tady hrozila maximálně domluva, ale nejspíš by policajti nechali dotyčného volně projet. Mockrát jsem kolem nic jel, když jsem žádné reflexní prvky neměl, nebo jen něco na oblečení, ale ne pásky nad kotníky a nebyl problém. Spíš sledují, že člověk má světlo. Vlastně nedávno mě tak zkontroloval obecní strážník v jedné obci. Zastavil jsem se, utrhl si pár jablek ze stromu a jedl, když zastavilo auto a chtěl vidět blikačku a přední světlo. Když se ptal, proč jsem zastavil, tak jsem vysvětlil, že jsem si zapomněl nasadit ty reflexní pásky kolem nohou.

      • hekynen  

        S takovým blbem se vůbec nebavit a nechat to poslat do správního. A ty si hlavně tu vyhlášku pořádně nastuduj, nemáš pravdu, aktuálně za toho blba jsi ty. ;-)

        Jeden příběh z „natáčení“ – zastavuje za šera policajt rukou cyklistu a že prej kde má světla. Reakce cyklisty: Není. Polda: Je, nemáte světla, udělím pokutu. Cyklista: Není, protože kdyby byla snížená viditelnost, tak byste mne zastavoval světelným terčem.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Jo.

        • hekynen  

          vypadlo mi „že prej je tma a kde má světla“

        • Esi  

          Tak to je dobrý to je třeba si pamatovat :)

          • hekynen  

            jj, takových „vychytávek“ se dá použít víc. Nicméně, je dobré mít v krvi nulu, protože blb se může vytočit a nechat fouknout. ;-)

            • Esi  

              jojo, zatím jsem měl vždycky štěstí na normální policajty kteří nechtěli řešit kraviny a prudit

        • MI.KU  

          Někde jsem četl znění – možná to bylo starší ale bylo tam že lze nahradit ovšem vždy tam byla ta barva.

          • hekynen  

            Nahradit co? Ten světelný terč?

          • ˘Ö˘ Krab  

            Vyhledej si třeba: Příloha č. 12 k vyhlášce č. 341/2014 Sb. odd. C) bod 2. – Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení … (odkaz)

            • MI.KU  

              Dobře tak už tam není barva ;) super jen plochu 2000 mm čtverečních pořád jaksi nesplňuji neb na dresu a kratasech jsou proužky 45×5 mm.

              Takže to pořád budu muset nějak koumat nebo spoléhat na nezájem o mou osobu ;)

              • hekynen  

                Bych mi klidně řekl, ať si to přeměří. Ve správním řízení. ;-)

                Zejména měření všech těch všitých linek bych fakt chtěl vidět. A za světla k tomu. :-D

                Jde o celkovou plochu.

                • MI.KU  

                  Dres 2 × 45×5

                  Kratasy 2 × 45×5

                  Celkem 900 mm2

                  • MI.KU  

                    Hlavně na prostřední kapse je nášivka A – kdyby byla z reflexního materiálu je po problému ;)

                    • hekynen  

                      Prostě JE z reflexního materiálu… ;-))

                      Já mám část jednoho dresu protkanou reflexními nitěmi. Jakou má asi tak plochu… :)

                      Reflexy jsou i na podsedlové brašně, přilbě, botách,…

              • ppoli  

                Před pár lety jsem se rozsekal tak, že mě musela odvézt sanitka. Policisté se tedy museli postarat o mé kolo, což je evidentně dost naštvalo. Kromě toho, že ho otřískali jak mohli, tak mi ještě dali do správního řízení. Tam po mě chtěli pokutu za nedodržení rychlosti a kolo bez povinné výbavy. V odvolání jsem mimo jiné argumentoval tím, že jsem měl na oblečení (boty, kalhoty, batoh) reflexní prvky a ocitoval jsem vyhlášku, kde je to uvedeno. Řízení bylo zastaveno.

                Ve vyhlášce je u každé odrazky její velikost, barva, umístění a pak následuje: „nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností“. Jsem přesvědčen, že velikost není vlastnost, takže i jeden milimetrový reflexní proužek nahradí všechny odrazky na kole. Vlastnost je dle mého názoru to, že odrazový materiál odráží světlo :-)

                Proto:

                1. odrazky jsou ve dne zbytečné a stejně jsou k ničemu. Když mi nějaký aktivista zastaví v klidu si ho vyslechnu a případnou pokutu odmítnu a ve správním řízení si to vyřídím s někým normálním
                2. za tmy se jen blázen spoléhá na odrazky. Je třeba mít dobré osvětlení.

                Podotýkám, že je to pouze můj výklad a nemám právní vzdělání, pouze jsem popsaný postup prakticky ověřil. Nicméně na kolo jsem stejně pár samolepek nalepil, samozrejmě tak, aby to nekazilo design a velikost a umístění neodpovídá vyhlášce.

                • Prazak0  

                  Tak normálně policie odrazky neřeší, neosvětlené kolo, zpravidla bez odrazek, to ovšem zastaví. Pokud dojde k nehodě, tak to řeší, jedna musí zohlednit vše a potom na např. neosvětlené kolo bez odrazek se může odvolávat ten, kdo cyklistu srazil.

                  Co se týče náhrady odrazek, tak to se týká především odrazek v pedále, ty nahradí odrakové proužky na noze nad kotníkem nebo odrazky na tretrách. Nemyslím ale, že to nahradí reflexní proužek bílé barvy, co je podél švu na dlouhých kalhotách. Ten asi ne, je výborný, ale je spíš navíc. Odrazku ve výpletu nahradí reflexní tyčinky bílé barvy na drátech. Ale přední ani zadní odrazku asi nic nenahradí, z hlediska vyhlášky nebo zákona. Fakticky kdo má dost silné zadní a přední světlo, tak to odrazky mnohdy předčí. Z hlediska viditelnosti reflexní prvky na oděvu to nahradí, ale dozadu to neodříží červeně. Myslím, že ale soud by zohlednil, pokud by někdo na sobě měl silné reflexní prvky. Sice ne dle předpisu, ale řidič, co ho srazil by se těko mohl vymlouvat, že ho přehlédl. Nevím, jestli není předepsaná i nějaká minimální velikost odrazek.

                  Ono nejde o pokutu, ale hlavně o vlastní bezpečnost a v případě nehody ty odrazky nebo jejich nepřítomnost mají dost význam pro posouzení viny.

                  • MI.KU  

                    Píšu to pod tebe ale je to i pro kolegu – opravdu nejezdím za tmy a td.

                    Napadá mne – pokud by došlo k nehodě a byl by viník ten v autě – jeho pojišťovna mi z povinného uhradí léčbu a nahradí škodu na kole?

                    Pokud budu viník já – z čeho budu platit požkození jeho vozidla? To nemusí jít o odřenej lak ale třeba kamion to strhne do kraje a škoda je v milionech.

                    Jak se řeší takové situace? Jde to poté z jeho zákonného pojištění i když je viník druhá strana? Třeba cyklista mu tam vlítnul?

                    • Esi  

                      zaplatí to tvoje pojišťovna z odpovědnostní pojistky, pokud takovou pojistku nemáš tak máš smůlu a zaplatíš to ze svého, to je úplně jednoduché

                      • MI.KU  

                        Jo to sou ty pojistky na ,,blbost,, to jo už vidím jak platí škodu v milionech – většina takových pojistek má tolik omezení a kliček, že jsou na něco takového k ničemu pokud to není speciálně na takovej typ uzavřená pojistka (bude v řádu tisíců měsíčně) plus jen běžná spoluúčast by při škodě v desítkách milionů znamenala životní bankrot běžného člověka.

                        Pro takové případy musí existovat jiný postup.

                        • MaPa  

                          Tak stačí se přeci té pojišťovny zeptat a odpověď si uložit ne? Třeba u Allianz je to k bytu/domácnosti od 500,–/rok, platí to i na nehodu zaviněnou jízdou na kole a limit je dost vysokej (od půl mega po miliony, záleží kolik platíš a co se plní)…

                        • Esi  

                          normální pojistka domácnosti s pojistkou odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, kolo je tam vysloveně jmenované jako pojištěná aktivita. Je tam tuším 500 000 na majetku a 2 000 000Kč na zdraví, tak že na takové ty běžné šrámy by to mělo stačit

                          • MI.KU  

                            Na běžné šrámy jak to vezmeš – klasická spoluúčast 20% z půl milionu je 100 tisíc. To je řekl bych pořád dost že. No a pokud dojde na situaci jakou jsem popisoval je ta běžná pojistka k ničemu.

                            MaPa – od 500,– na rok pokryje takovou situaci při škodě v desítkách milionů? Tak to bych už spíš věřil na Ježíška ;)

                            Poslední pojistka tohoto typu dopadla tak že kamarád schodil telefon ze stolu na zem jinému kamarádovi v hodnotě asi 18000 – že to hodí na pojišťovnu – dostal obsáhlé vyjádření o tom že to zamítají a nedostal z nich ani korunu. (Šlo o pojistku kolem cca 600 měsíčně) – po tomto incidentu samozřejmně pojistku hned vypověděl.

                            Už vidím jak z takové pojistky pojišťovna vesele hradí desítky milionů a vůbec se z toho nesnaží vykroutit.

                    • Prazak0  

                      Přiznám se, že s jistotou přesně nevím, ale jak tu píše kolega, asi tak to bude. Ale tohle moc neřeším, při střetu s autem by mě zajímalo, jestli to přežiju a v jakém stavu, aby člověk neskončil na vozíku nebo nějak invalidní, trvalé následky atd. Až potom bych řešil, jestli něco budu hradit. Ono by bylo špatné mít i nějakou vážnou zdravotní újmu a ze zodpovědnosti by se nějaký holomek, co to zavinil, vyvlékl kvůli třeba tomu, že jsem neměl odrazky ap. Škoda na kole, to bych řešil až naposled, zas nemám kolo za 100 tisíc a víc.

                      • MI.KU  

                        Auto se tě nemusí dotknout – máš dát přednost vlítneš tam, kamionák to strhne a mimo tebe to napere do jiných aut nebo baráku – zničený kamion, majetek, obsah co převážel…

                        • Prazak0  

                          Mně to přijde jako dost velké teoretizování. Nevím, dost lidí by, pokud by se jim na kole nic nestalo, tak neřešilo, že kvůli nim kamion nebo autobus nebo nákladní vůz boural a jeli by rychle pryč. Řidič havarovaného auta by se pak mohl odvolávat, že za to může cyklista, který ujel. Stejně jako když auto někoho srazí a ujede. Tím ovšem řidič rikuje hodně, auto má číslo, popis. U kola to je horší, taky dokazovat, že to cyklista zavinil. Jistě, dost lidí vozí kameru, co ukazuje stav před řidičem na vozovce, tak snad toto.

                          V praxi jsem zažil, že mě ohrožoval řidič auta nebo autobusu, nejsem si vědom situace, kdy by to bylo opačně, že bych mohl způsobit nehodu. Jistě, jednou jsem nedal přednost, byla tam i stopka, zrovna jeli policajti, ale sklopil jsem uši dozadu, vyslechl ostrou výtku, nehádal se a bylo to bez pokuty. Jinak se snažím jezdit velmi ukázněně, ať kvůli předpisům a policii, tak hlavně kvůli svému životu, zdraví a případně i kolu.

                          • MI.KU  

                            Tak jasně je to velká teorie ale nastat taková situace může a zajímalo by mne jak se pak řeší – nejak se mi nezdá, že řidič vozidla musí být ze zákona pojištěn a cyklista (kterých je teoreticky víc) být nemusí a většinou není a nikde jsem nikdy neslyšel, že cyklista platil milionovou škodu – dle mne je to asi výjimka a poté to platí pojišťovna řidiče nebo tak nějak – chodec přeci taky může vejít do vozovky a zavinit takovou škodu a přitom není pojištěn.

                            Pojistky domácnosti toto zcela jistě nedokáží pokrýt – a praxe je že se vykrucují i z drobných škod.

                            • Prazak0  

                              Když jsme u těch spekulací, tak tady se bavíme, že někdo někomu vleze do cest, ten se vyhýbá a havaruje. Škoda zde je dosti sporná, dokazovat, že to bylo kvůli tomu, že se vyhýbal nemusí být vždy snadné. Ale jiná situace, řidič, co vjel na přejezd, do zadku kamionu vrazilo pendolino. Pendolino na odpis, kamion nebo aspoň náklad taky, na odpis i noha strojvůdce. Zajímalo by mě, co ten polský řidič bude hradit. Vše sotva, i kdyby měl majetek třeba 25 milionů Kč v přepočtu (pak nevím, jestli by šel jezdit kamionem), tak tady ty škody jsou daleko větší. Na toho strojvůdce se dělala nějaká sbírka. Tady bych viděl na místě, aby mu dotyčný řidič platil doživotní rentu a možná bych mu nechal propadnout všechen majetek. Já bych tím prvně odškodnil toho strojvůdce bez nohy a s řadou dalších zranění, což by bylo klidně 5 milionů kč. Víc nevím, jestli bude mít. Na opravu nebo spíš nové Pendolino to nebude, to je jak plivnutí do moře. Tady je jedna věc, že půjde na pár let sedět, ale hradit tu škodu do konce života asi nebude. Kdo má u nás dluhy, tak může udělat osobní bankrot. Přijde o majetek, co není nezbytný, pak splácí snad 5 let a zbytek se mu promine. Říkám to asi nepřesně, ale nějak to funguje. Kdyby člověk měl spočítat škody, co nadělají politici, např. nevyhovující tramvaje pro Prahu, předražené, maximálně nevýhodná smlouva atd. Bém i další z party jsou vysmátí, když to kupovali, tak se tvářili, jak kdyby Pražanům kupovali dárek ze svých peněz. A my tu řešíme maličkosti jako havarované auto, že řidič nezvládl, když se vyhýbal.

                              • Esi  

                                Tak ten Polák co sundal to pendolíno nebyl ožralej, tak že rentu tomu strojvůdci bude normálně platit pojišťovna u které měl povinné ručení, taky bude pojišťovna platit škodu na pendolinu až do výše limitu, škoda byla daleko vyšší tak že zbytek budou vymáhat potom řidiči (možná spíš po majiteli toho kamionu), to že je ta pohledávka asi dost nedobytná je věc druhá, protože po většině z nás mohou nějakých 100 mega klidně vymáhat ale zaplatíš jen nějakou nepatrnou část.

                                • Prazak0  

                                  Já už ani nevím, jestli byl odsouzen a jaký trest dostal. Pokud by on měl hradit všechnu škodu, tak i kdyby zdravotní újmu pro strojvůdce ohodnotili na 20 milionů (což by nebylo vůbec moc, nemít nohy, bolest, skončil se zaměstnáním atd,ale v našem státě možná dostane víc politik za urážku, ale ne zmrzačený člověk), tak škoda na pendolinu je daleko větší. Polák neuhradí vše, bude v lochu, tam si moc nevydělá, majetek max. pár milionů, až vyleze, tak lukrativní místo asi nenajde, jestli vůbec najde nějakou práci a jestli bude mít motivaci hodně vydělávat, když mu stejně zbyde jen nějaké minimum. Obávám se, že prostě většinu z toho dají na ty hmotné škody – pendolino, případně i náklad a kamion plus poškozené koleje atd. A na strojvůdce tu moc nezbude. Tady není řečeno, že on dostane svůj díl jako první a pak až české dráhy. V naší zemi spíš opačně, nejdřív státní nebo soukromý podnik a pak snad až zmrzačený zaměstnanec.

                                  Vzpomínám, jak obchodník s krví a plazmou žaloval náš stát za výroky ministra Bojara, který mu měl poškodit jeho obchody. Stát tu zaplatil těžké peníze, nevím jestli půl miliardy. Šlo o kšeftaření, asi ve smyslu lidi dávejde zdarma krev a plazmu. Pak přijde vychcánek, schválně tu nepíšu jméno, který s tím kšeftuje. Když někdo – ministr zdravotnictví – mu okomentuje kšefty mírněji než já, tak se soudí a u soudu to vyhraje. Takže gauner ty peníze dostal a neví, jestli se nesoudí o další. Ale zmrzačený strojvůdce, co jezdil myslím celý život bez nehody, tak ve věku blízkému důchodu stráví zbytek života pěkně na vozíku. Peníze dostane možná z nějaké sbírky, náhradu od státu či českých drah asi sotva, myslím co by stálo za řeč.

                                  Jak jsem psal, snažím se jezdit bezpečně, potom jde mi hlavně o vlastní krk, majetkové škody, co bych mohl způsobit, tím se nezabývám. To bych pak rovnou zůstal doma. Ani nedumám nad tím, že na kole se někdo zabije, sám spadne, třeba kvůli stavu vozovky, nebo ho někdo sejme. Tady tu debatu bych držel spíš radši u původního, tj. jaké odrazky, s čím má kdo zkušenosti ap. Nechci tím buzerovat, ale velké teoretizování myslím nikam nevede.

                                  • kyl  

                                    Vidíš a když jsem na jedné diskuzi napsal že krev dávat nebudu,dokud tu budou takoví kšeftaři,vedení zdrav.pojišťoven z našich peněz brát královské platy a pojišťovny budou hradit potřebné operace a ne cpat peníze do honosných sídel.Aby se pak sbíraly víčka na nějaké operace.Ti se tam všichni plácali po ramenou jakej kdo borec a kolik má odběrů a já byl málem za zločince.

                              • MI.KU  

                                Ten strojvůdce přišel o obě nohy. No je to asi složitý.

                                • Prazak0  

                                  Já si to přesně nepamatoval, ale je to ještě horší, než jsem myslel.

                                  • MI.KU  

                                    Já si to taky nepamatoval, ale zrovna včera mi bliklo na FB – cesta za snem – a byl tam zrovna on že jel nějaký maraton na handbiku.

                              • JendaH  

                                Když povezu metrem v igelitce starožitnou vázu za pět mega a rozbije se, tak mi dopravní podnik (právem) nakašle s odůvodněním, že si takové věci mám zabezpečit nějak inteligentněji.

                                Obdobně pokud někdo převáží drahý náklad, jezdí 160 přes úrovňové přejezdy (ještě k tomu v místě, kde už pár let zpátky k jedné vlakové tragédii došlo), provozuje továrnu na zpracování jaderného materiálu atd., tak si to má rozumně zabezpečit – například na přejezdu má mít čidlo, které detekuje přítomnost kamionu po stažení závor. Škodu klidně sto miliard může způsobit i lítající hajzlpapír nebo překlep programátora kritického systému – ale je to problém toho, kdo se do tak rizikového byznysu pouští.

                                • zdenek  

                                  O tom nápadu s čidlem se mluvilo po nehodě často a přišel mi jako dobrý. Pak jsem ale slyšel rozhovor s člověkem, který se v tom opravdu orientoval. Na rozdíl od rádoby odborníků. Vysvětlil na konkrétních číslech, jak daleko před přejezdem, by čidlo muselo zastavovat vlak, aby to mělo smysl. Taky vysvětlil, jak dlouho před projetím vlaku by kvůli tomu musely jít dolů závory. To by se řidičům hodně nelíbilo…

                                  • JendaH  

                                    Ve zprávě DIČR se píše, že brzdili 5 sekund, a s čidlem mohli brzdit 15 sekund. Na zastavení to nestačí, ale třeba by díky tomu mohlo umřít méně lidí.

      • Prazak0  

        Myslím, že odrazky na pedálech můžou nahradit právě ty reflexní pásky nad kotníkem a oranžové odrazky ve výpletu ty bílé reflexní trubičky. Policisté mi ale přijdou docela rozumní, pokud má někdo silná světla, tak odrazky vůbec neřeší. Spíš sledují, aby kolo mělo světla a nějaké odrazivé plochy, např. na dresu.

    • Krutas  

      Tady je co musis mit, ve dne na jednici nema nic, snad max reflexni pasek na batohu. V noci jsem jak stromecek, ale mam na to jinene kolo. Na vyjizdku(na jednici) dam do batohu vzdy 3× relfexni pasek a predni a zadni svetlo a to i kdyz jedu rano. Uz jsem se parkrat „zasekl“.

      • MI.KU  

        Jj dík

      • Ricci  

        Je tam zaujimava poznamka o tom,ze napajanie svetiel musi vydrzat aspon 1,5 hodiny,kde na ten udaj ti cajti prisli a ako ho chcu kontrolovat… :-)))

        • zdenek  

          Okometricky a „mozkovým myšlením“. Učí je to na školeních. :-))

        • Prazak0  

          Tak osvětlení je hlavně pro cyklistu. Ale policista je schopen zkontrolovat, že cyklista nesvítí nebo světlo je změnilo v bludičku. Pak nepomůže výmluva, že se vybily baterky. Protože dle vyhlášky má mít aspoň na hodinu a půl. Logiku to má.

          • Krutas  

            Ta vydrz je sporna. Ale je to prave kvuli bludickam, argument, ze jedes uz 3 hodiny na svetlo, ze jsi vlastne vsechno splnil, je pojisteno vetou a vyditelnem svetle. Zrovna pri jizde na kole bych moc nepremyslel, v noci to neni sranda a je v mem vlastnim zajmu udelat si Vanoce na kole a zarit co se da.

            Ono je toho vice me treba svetlo uchycene pres celkem spatny system na mestskem kole lehce padal dolu a musim ho za jizdy obcas rovnat. Coz podle zakona nesmim a takove svetlo je nepripustne----světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,

            • Prazak0  

              V Německu měli povinné dynamo, snad s výjimkou závodních kol do 10kg. Mně se vícekrát stalo, že nabíjecí baterky mě nějak vypekly. Radši vozím ještě jedny další, přestože ty co mám ve světlě by měly vydržet 4–5 hodin. Světla na baterie můžou vypadnou z držáku, při silném drcnutí – velká díra ve vozovce, kam jsem vjel, mi to takto shodilo světlo z Německa od BM, tehdy mi vyšlo na víc než 2 tisíce, kupoval jsem i náhradní držák, poštovné plus bankovní poplatky. Světlo vydrželo, jen kus plexiskla se urazil, na kraji. Není tam díra, jen kousek je pryč. Ale teď si chci dát zas světlo na nábojové dynamo, odpor zvl. bez zátěže je takový, že nepozoruji zpomalení. Pak mám světla pevně přichycená, spadnout nemůžou ani se nemůžou vybít baterky. Problém je jen seřízení, řidiči hned blikají, když to je moc dopředu. Obě mají současně odrazky, zadní led má taky pos sebou ještě červenou odrazku, takže pojedu docela podle předpisů.

              Koukal jsem i na bezdotyková dynama, musí být jen vodivý ráfek. Svítí to docela slušně, ale světla na dynamo jsou daleko silnější, zvl ta lepší. Takže časem si zas koupím další světlo z Německa, to na dynamo. Jak už jsem tu psal, nejhůř osvětlená bývají silniční kola, závodníci, buď poměrně slabé světlo, nebo vůbec, nebo i kombinace vepředu nic, vzadu vybitá blikačka, co je sotva vidět.

            • JendaH  

              v noci to neni sranda a je v mem vlastnim zajmu udelat si Vanoce na kole a zarit co se da

              Ty to chápeš, já to chápu, ale bohužel se venku pohybuje spousta cyklistů, kteří si to nemyslí :(.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse