• prvniodkonce

    Tak jsem se zamýšlel nad výdrží komponentů a příslušenství ke kolu. Inspirovalo mě k tomu přetržení suchého zipu na tretrách mtb sport od spešlu, které mi tak vydržely úctyhodnou dobu – celé 4 měsíce! Tak dlouho mám taky nové kolo a řetěz měnim každý tři týdny, pláště už mám druhý v řadě a špalky do brzd jsou rutina. Měsíčně dám tak do kola skoro litr a to ještě nejezdím tak moc – okolo tisíce km měsíčně. Oproti tomu našim pradědečkům či dědečkům vydržel řetěz na Laurině Slavie celý život a občas ho promazal. Jen tak mimochodem, na kole mého dědy na půdě je pila ostřejší než moje 4 tisíce jetý elyxko – a to na tom jezdil „trochu víc“ a každý den. Proč dnešní věci vydrží míň? To chtějí výrobci, abychom je rychleji opotřebovali? Nebo je to kvůli hmotnosti? Ať je to tak nebo tak, v dnešní komerční době nevydrží nic – nebo si to jenom myslím?

    Anketa: Old school?

    5x
    56%
    ne!
    0x
    0%
    lol
    4x
    44%
    0 0
    • Blackbiker  

      to je normální business + lehké materiály

      0 0
    • Ruprecht  

      předpokládám že dědeček na Laurině taky najel každé tři týdny něco kolem 1000 km, že jo? :-)

      0 0
    • Smazaný účet  

      dyzby lidi kupovali veci ktery vydrzi, delali by je i vyrobci, jenze takovejch nas je mensina, vetsina lidi to proste neodceni, navic, pocit ze musish vymenit pilu, pastorek, retez… je dobrej ;-))) ze jako jezdish, ze si drak :-)) noooo, tak to delaj tak aby sme byli stastny a voni prodavali ;-))

      0 0
    • Pavlos  

      Tvuj deda na te koze co mas na pude urco nenajel 1k km za mesic a navic ocel je ocel zejo

      0 0
      • prvniodkonce  

        Za život najel víc než já za čtyři měsíce.

        0 0
        • hribik A1  

          tak to toho vela nenajazdil … 4–5 tisic km za cely zivot. nechcel si to napisat trochu inac?

          0 0
          • pelt  

            vzdyt to z toho neplyne. pokud najezdil VÍC než on za 4 měsíce, tak mohl najezdit prakticky libovolnou vzdálenost větší než těch cca 4–5 Mm

            0 0
    • mr.antik  

      stačí porovnat třeba 10 let staré LX s dnešním…

      0 0
    • pačes  

      před rokem jsem prodával kolo na komplet LX rok 1993, všechny komponenty krom spotřebního řetězu jak nový, to byly časy. Dělaj to šmějdi všechno na spotřebu. Pračka Ardo se mi posrala po dvou letech, utrhnul se buben a prorezatěla smaltovaná vana, telku Mitsubischi jsem něl 9 měsíců v opravě atd… tak jsem synovi koupil WW Polo rok výroby 1983 a až na zasviněnou nádrž za ty léta tankování super držák.

      0 0
      • mr.antik  

        Jojo, auta do roku 2000 :-)))

        0 0
        • Luka  

          no spis auta do roku 1996 .. pak zacal „elektricky vek“

          0 0
          • Hnoj  

            Obávám se, že jednotka řízení spotřeby, EPS, ABS, (atd) jsou super vychytávky a díky kterým je řízení auta mnohem příjemnější…

            0 0
            • martt  

              moje deti prave dostali vodicaky, tak som zase po case vycistil/spojazdnil manzelkinu S120. To je nahodou super auticko. Jednoduche, pochopitelne, opravitelne a kupodivu na nu kupis skoro kazdy nahradny diel. Vcera sme s nim boli na vylete, uplna romantika. Inac som zistil, ze posledne som jej menil vzduchovy filter pred desiatimi rokmi (1997) a odvtedy presla len 21 tisic km. Zatial som ja obdral tri auta (Passat, Oktaviu, Mondeo).

              0 0
              • vlk  

                Nechci ti to auto hanět, ale po tom co na křižovatce u vedlejší vesnice zahynulo 5 mladých kluků ve Škodě 120 jen proto, že do nich zbohu narazila ženská co jim nedala přednost. Podle znalců kdyby měli jakékoliv jiné auto-třeba i felicii, a ne prohnilou starou škodu 120, tak by přežili. Tak od té doby nechci škodu 120 ani vidět. Navíc náhon na zadní.Mladí co nemají zkušenosti s tím mohou mít za mokra docela problémy. Takové auto bych nikdy svým dětem(jako že zatím žádné nemám) nedal.To je jako by jsi jim dal Esku ať s tím jdou jezdit Downhill.

                0 0
                • vojtechposmourny  

                  Na to, abys i na mokru utrhnul 120cu, se musíš dost snažit, nebo bejt velký pako, který jezdí bez rozmyslu..

                  0 0
                  • lysergine  

                    Ten problém je jinde, je to tak měsíc, co jsem při cestě na chatu (Rusava) potkal za Hlinskem převrácenou Š1×x na střechu. Problém byl v tom, že mladý kluk s tím křápem vyjel ze zatáčky rychle, nerovnosti na cestě ho rozhoupaly a nefunkční tlumiče katapultovaly mimo cestu. Proboha, vlastnit auto není nároková záležitost. Prostě pokud nemám na něco co neobtěžuje a neohrožuje kolemjedoucí a i řidiče, tak raději jezdím veřejnou dopravou. A auta jako Š1×x jsou nebezpečím pro všechny zúčastněné.

                    0 0
                    • Krys  

                      Vypozoroval som, že väčšina Š1×x jazdí ľavým kolesom po stredovej čiare. Že by konštrukčná chyba? Alebo vadný medzikus.

                      0 0
                    • Milenius  

                      Naprosty souhlas, taky jsem radsi dalsi 2–3 roky nasetril a jezdil mestskou, nez si koupil poradny auto, mestskou jezdim dal a auto mam na delsi cesty Ze si S120 sam spravim je sice hezky, ale lezet pod autem se mi teda opravdu nechce, to radsi vezmu to kolo a jedu do prirody (kde narazim na blba ve S120, za kterym je oblak modrocernyho dymu)

                      0 0
                      • martt  

                        Pod tym autom nikto nelezi. Vymenili sme olej v motore a prevodovke a vzduchovy filter. Teda dokopy robota asi na pol hodinu a medzitym sme sa naobedovali aby to riadne vykvapkalo. To auto kupodivu uplne bez problemov jazdi vzdy ked treba, pritom poslednu udrzbu som mu robil v roku 1997 (zapisujem si to). Pouzivame ho iba ked nemame druhe auto doma, pripadne napr. k vode, kde s normalnym autom neprejdeme „terenom“, vid fotku. Druhy surf uz je na vode, unesie to az styri surfy.

                        0 0
                        • martt  

                          Este dopoviem. Ja som v tej kare sedel teraz asi po troch rokoch a bol som uplne nadseny ako to krasne jazdi.

                          0 0
                        • vlk  

                          Až se ti v tom jednou děti vybourajím nebo to do nich někdo napere-což je také zcela běžné, tak budeš velmi litovat, že jste jim raději nepořídili něco méně rezavého, něco co má více hvězdiček v testech, něco aspoň s vystuženými dveřmi(což už má aspoň i ta Filda), případně něco a airbagama

                          0 0
                          • martt  

                            ved my mame este aj dvojtonovu rodinnu karu s osmimi airbagmi :-)

                            0 0
                            • vlk  

                              No vidíš, tak Škodověnku 120 zavez na šrotiště nebo do muzea a nech děti někdy řídit i to Mondeo :o)

                              0 0
                              • martt  

                                S tym mondeom jazdia castejsie. Aby som bol konkretny, tak moj syn s nim presiel asi 2000km a s tou skodovkou len 140km. Ale sranda je ovela vacsia v skodovke, tam uz len rozbiehanie stoji za to. Nevedel tam vrazit jednotku, tak sme si museli presadnut a naucil som ho ako sa obsluhuje prevodovka z konciaceho komunizmu. Uz to ma patrychlostnu, to bola luxusna verzia kupena v tuzexe.

                                0 0
                                • vlk  

                                  Já měl za to že ve škodovce je standardní H. Nobo to máte na Mondeu sekvenční? To já byl v počátcích zase u zahraničních aut vystrašen s řazením zpátečky-Byl jsem tehdy z Favorita a Felicie zvyklý dozadu. A najednou ty Renaulty, Hondy a Chryslery-Nejlepší to bylo s Renaultem-nějak se mi to napoprvý nepodařilo a popojel jsem mírně dopředu-Naštěstí mi to hned došlo :o)

                                  0 0
                                  • martt  

                                    asi si mladas a nesaltoval si na S1000MB az S120. Obcas tam nie je jednoduche tu rychlost zaradit. Jednoducho Ta nejak synchrony nepustia. S trochou cviku sa ale po par pokusoch vacsinou zaradit rychlost podari. Favorit uz bol v tomto ohlade ovela lepsi.

                                    0 0
                              • Ladap  

                                Taky jim může všem koupit nový Volvo, ty jsou prej hodně bezpečný.

                                0 0
                        • Milenius  

                          To bude asi tim, ze s nim nikdo moc nejezdi, deda ho mel taky, najel tak 1000km rocne, garazovane a taky ho mel v cajku

                          Najet s nim 10tis. km rocne a uvidis… A jeste ho nech stat venku, za dve zimy z nej bude cednik

                          0 0
                • martt  

                  Tuto karu ale uz mame spustu rokov a dobre pozname. Je to rezervne auto mojej manzelky a posledne roky sa na nom nejazdilo viac ako tisic km za rok. Moje auto je cez tyzden so mnou v zahranici a ked potrebuju priviezt bednu jablk, tak idu tou skodovkou.

                  Nemyslim si, ze by bolo nebezpecnejsie premavat po nasich cestach v S120 ako na bicykli. Jazdia tym len cez vikend smerom do zahrady, to je oblast, kde je snad vacsina aut na ceste prave takychto a snad nikto nejde viac ako 80km/h. Detom som riadne zdoraznil, ze je to krehka skrupinka (skorapka) a ze v tom maju jazdit opatrne.

                  Co sa tyka jazdnych vlastnosti, tie velmi dobre poznam, sam som na takychto autach nabehal niekolko sto tisic km. Nemyslim si, ze by boli nejak extremne zle. To auto sa zacne smykat postupne a velmi kontrolovatelne. Problem mam skor so sucasnymi autami, ktore do urciteho momentu drzia velmi dobre ale potom sa naraz odtrhnu a klzu uplne neovladatelne. S passatom som bol vdaka tomu dvakrat v priekope :-)

                  0 0
                  • djano  

                    Je to sice malo bezpecne (plechy a pod.), ale kvalitu zadneho nahonu oceni posadka vozidla v zime v namrznutom svahu, kde sa da bez retazi s prednym nahonom iba cuvat. Myslim ze starsi si pamataju, ako S130RS prehanali dokonca Audi Quattro. A to na sotoline. Stara myslienka nemusi byt zla – ked je rec o autach, preco sa Porsche robi tak dlho prakticky bez konstrukcnej zmeny ? Facelift nie je zmena, myslim princip.

                    0 0
                    • rock  

                      preco sa Porsche robi tak dlho prakticky bez konstrukcnej zmeny ?

                      To by mne taky zajímalo. Jediná pravděpodobná odpověď je „z tradice“, to také vysvětluje trapný vzhled vzniklý evolucí VW Brouka; v době, kdy se Porsche pokusilo o změnu s motorem vpředu (924, 944, 928, 968) nebo uprostřed (914) už byla 911 nedotknutelnou ikonou a zákazníci nic jiného nepřijali … výsledek byl takový, že chlapíci od Porsche investovali 40 let (60, pokud započtu i 356) do vývoje víceméně nesmyslné koncepce, než se jim ji podařilo dostat na slušnou úroveň. Co by dneska mohli mít za zázraky, kdyby tuhle myšlenkovou kapacitu vložili do něčeho smysluplnějšího … Ale ani tradice není samospasitelná, samotná 911 by je neuživila. Nebýt výrobně levného 924 a později Boxstera a v současnosti Cayena, bylo už celý Porsche u kytiček … Alespoň že dělají Caymanna, to je hračka, co bych bral (i když je velmi, velmi ošklivý) …

                      0 0
                    • vlk  

                      Nemusíš chodit až tak daleko. I BMW má náhon většinou zadních kol. Co je mi u BMW ale nelogické, je že k tomu mají motor vpředu.Testoval jsem BMW 5 e39 na okruhu za sucha a supr to drží, ale fakt by mě zajímalo, jak se s těmito auty jezdí v zimě na ledu a sněhu a nebo na mokrých silnicích.Porsche je o něčem jiném. Ty dnešní nové modely to ovládání hlídá elektronika. Modely Porsche, ty starší, kde se ještě nepoužívala elektronika na hlídání trakce apod, ty modely okolo 70–80 let věř, že ty jen tak někdo neuřídí v zatáčkách.

                      0 0
              • rock  

                Naprosto souhlasím … s Š120 jsem pár let dojížděl denně do práce, najel jsem s ní nějakých 80 000 km (a to už nejméně 150kkm měla najeto) a jediný, co jsem za tu dobu měnil, byly brzdový destičky. Akorát jsem sebou vozil v zadních blatnících pár litrů destilky, kdyby to náhodou vyvřelo, ale k tomu došlo za celou dobu jenom jednou. Řízení šlo lehounce a relativně přesně, řazení lehounce a poněkud méně přesně :-) (ale vždycky jsem tam ten kvalt dostal, tak co), náhon na je taky v pohodě …

                0 0
            • mr.antik  

              dobře, ale i tuto elektriku lze udělat kvalitně…

              0 0
      • Martinkaa  

        Neco na tom asi bude. Hodinky Timex Ironman, 3× reklamace behem roku a pul. Ale zatim drzi… Fotak Olympus C 750 UZ, ktery stal v te dobe skoro 20 000,–, koupeny v roce 2003 dnes jiz nefunkcni, 2× v reklamaci. Stejne tak reklamuju skoro vsecky boty, batohy a spoustu obleceni, co si koupim a po chvilce se to nekde pare. Pekacek ma uz treti kus Nokia 6234, Marzochi MX Comp Eta 3× reklamace, Reba 1× reklamace. Ale mozna jsme jen Smolicci pacholicci :-)

        0 0
        • cabbage  

          prostě od vás dál, máte destruktivní auru :-P

          0 0
        • pepino  

          Něco jako Bůh deště v asi Sbohem a dík za všechny ryby, taky se ten chlápek divil, že kam přijde, všude prší:-)

          0 0
        • mr.antik  

          nemáš náhodou ty malinké dámské?

          0 0
          • Martinkaa  

            Mam. Takove ty s triceti mezicasama na stopkach, budikem, odpoctem a dvema casovyma pasmama. Jednou byly spatne cele hodinky. 2× display, ktery zacal psat klikyhaky misto cisel.

            0 0
    • mosquito  

      fakt to stoji za prd .. vsechno se dela levne, jen jsou na tom velky marze a kvalita je o nicem

      tedka nadavam na ohnutym prevodnikem – je jak z papiru, celej krivej a omackany zuby a to nej cinkl jen sutr na polnacce kua

      0 0
    • Sauce  

      Jde o posun k celkové spotřební společnosti – vezmi si, například, že foťáky, hodinky nebo televize se kupovaly na desítky let nebo celý život. Podobně oblečení – anebo kola. A teď je počítač po pěti letech na vyhození, iPod první generace je šrot, deset let starý bajk řádný old school a kdo na to má a kupuje dražší zboží, se často sdružuje a vyživuje trh vlastně zevnitř, protože nasazuje brouky morálního zastarávání. Na druhou stranu se mi třeba na bike-fóru líbí, že jsem si na ulici zvykl prohlížet i plečky, co ostatní nedocení.

      0 0
      • vlk  

        V rámci ekonomiky je to vpořádku. V rámci spotřeby nerostných zdrojů a tvorby odpadu již nikoliv.

        0 0
    • Twister  

      No, žekl bych, že převodník bude sakra pořádnej kus plechu a řetěz do motorkovýho taky nebude mít daleko. A taky se s tim nedá jezdit tak, jako na biku. Zkus si dát švih lesem. :)

      0 0
    • pepino  

      Ale jsou věci, co vydrží víc, Miele atd.. ale je třeba připlatiti :-(

      0 0
      • pepino  

        „To chtějí výrobci, abychom je rychleji opotřebovali?“ Přesně tak. Jinak švára mi v 86 přivez z montáže radiomagnetofon „jezevčíka“ National, těžkej jak kráva, do dneška hraje.

        0 0
      • Andílek  

        přehazka XTR 02

        0 0
        • Andílek  

          taky dost záleží, jak se k tomu kdo chová …i dnesšní kompoše jde udržet dlouho v chodu, jen to chce jim trochu pozornosti věnovat, občas dotáhnout nějakou vůli …ne jen pak nadávat, že to a to chytlo vakl, to je totiž u novejch věcí normální, že si sedaj

          0 0
    • dancing dog  

      nejsem expert, ale myslim, že je to tak, jak už bylo výše- lehké materialy+ byznys + možná taky to, že s narůstajícím počtem pastorků spolu s honbou za – gramy je vše tenčí a tenčí a tenčí a tím pádem méně vydrží. Co se ale pláštů a špalků týče, tak to si myslím, že je spíše věc výběru a ceny, z vlastní zkušenosti ač neodborník vím, že vážně záleží na tom, co si člověk vybere a koupí a až na vyjímky tady dost znatelně znamená, že čím vyšší cena / i až moc znatelný rozdíl/ znamnená i rapidně vyšší kvalitu a trvanlivost…

      0 0
      • vlk  

        U plášťů bych toto netvrdil.Ny nejobyčejnější Kendy pneumatiky co váží 900g mají několikanásobně vyšší životnost než drahé kevlarové pláště, tvořené několika vrstvami různého druhu gumy-zase ale tyto mají lepší jízdní vlastnosti.

        0 0
        • Genarito  

          to je fakt… u jedněch plášťů Kenda jsem najel snad 8.000 km a ještě měli vzorek než jsem je vyhodil… Totálně nechápu :o) vím, že pokud budu chtít jen jezdit a nebudu koukat na rychlost, tak k podobným plášťům od Kendy se vrátím

          0 0
        • dancing dog  

          souhlas, to je fakt, u těch plášťů jsem myslel při srovnatelný váze, ale nenapsal jsem to tam jak píšeš- něco za něco- cena x váha x jízdní vlastnosti

          0 0
    • Martinkaa  

      Dedecek mozna jezdil kazdy den, ale urcite ne 80km svihy terenem za kazdeho pocasi. Vsecky komponenty tehda byly z poradneho kusu zeleza, ale kolo zato vazilo aspon o 5kg vic. Taky mame doma furu starych kol, kde se retez celou dobu nemenil. Ale je to i tim, ze to starne spolu s ostatnima dilama a vzhledem k tomu, ze tam neni prehazka, nema co strilet a rachtat, takze to cloveka nenuti porad neco menit. Resi se to tak, ze kdyz je retez dlouhy, posune se zadni kolo dozadu, aby se to zase nasponovalo a nepadalo to dolu :-) A jinak to s tema kolama zas az tak slavne neni. Na gympl jsem jezdila denne do skoly za kazdeho pocasi i v zime na babiccine zanovni 20let stare Esce a za ty asi 2–3 roky co jsem na tom najezdila tak 6000km na kole odesla spousta veci (nekolikrat meneme osicky, klinky, zlomeny predstavec, rozbite sedlo, asi 3× menene pedaly…) :-)

      0 0
      • Lišák  

        No on je trošku rozdíl mezi relativně novým kolem (tvá Eska) a (možná) předválečným kolem jeho dědy! Českoslovensé cyklovýrobky z doby před 20ti lety byly pěkný šmejdy. Klínky, osy a konusy, ráfky a dráty jako blato, neustále se povolující hlavko. Představec Ti jistě prasknul na spodní části, co se do něj šroubem shora zatahuje konická rozpěrka, aby držel ve vidlici, že? -)

        0 0
        • Martinkaa  

          No to mas asi pravdu :-) Ale jeste mame doma jedno „predvalecne“ kolo, na kterem jezdil zase muj deda a to ma zase asi 3× svarovany ram, takze clovek si nevybere ;-) Jinak me pobavila dedova historka, jak byl nekde v Beskydech a najednou hrozny rachot. Furt se to blizilo… Pak kolem neho proletel ve sjezdu borec, co mel za kolem privazany vanocni stromecek, aby mu to pomahalo pri brzdeni :-)))

          0 0
        • martt  

          ja som dlho jazdil do prace na favorite z roku 1960 a tiez to nebol ziaden zazrak. Asi tak porovnatelne s dnesnymi hypermarketovkami. Zato moj Marin Bear Valley 1993 to je echtovny drziak, po desiatkach tisic km je na nom dost povodnych veci.

          0 0
    • pelt  

      No tak kdo z vas nekdy otevrel pomerne slavnou knizku „Tvorba životního slohu“ od Karla Honzíka (vydáno těsně po válce, většinou napsáno před ní a během ní), tak jistě potvrdíte, že na nekvalitu masově vyráběného zboží si stěžovali už tenkrát.

      0 0
      • pelt  

        Aneb kdo vyrábí věci, které vydrží, příští rok nic neprodá a krachne… takže nakonec zůstanou jen výrobci nablýskaných šuntů:(

        0 0
    • Kinetic  

      Ještě že jdi zmínil ty Spešly Sporty! Skoro jsem je koupil. Takhle investuju do Compů. Už mi tak radili i jiní.. Ale tohle je důkaz místo slibů! U těch Compů snad vydrží aspoň ta horní přezka. Dík!

      0 0
      • vlk  

        No já mám Spešly sporty už přes 2 roky a nic se mi neutrhlo a vše drží.Navíc ty compy mají mimo tu přesku stejné pásky a často se lidem trhají na špici u té síťky-někde v minulosti to najdeš.Co jsem viděl jak mají někteří kamoši staré sidi a nejsou vůbec poničené-tak bych asi zkusil nějaké levné sidy-třeba bulet

        0 0
    • lysergine  

      Nevím jak kolo, ale dost markantní je to u optiky: dnešní objektivy jsou daleko daleko poruchovější než byly stejné objektivy před 10 –15 lety. Mám doma starou Leicu nafoceny desítky tisíc fotek a bez závady. Zato na nové foťáky mi už odešly 2 objektivy – jeden nezavírá clonu plynule ale je tam časový odskok (u dvou čísel) a druhý nefunguje vůbec – oboje Nikon. Potvrdil mi to i kamarád co se tím živí.

      0 0
      • Rolei  

        Nevím co máš za Leicu, ale nezdá se mi že by třeba M4 byla lepší než M6, nebo M8. A Nikon dělá jak obj. průměrný a špatný až po špičku. Zrovna v tomto oboru si není nač stěžovat…

        0 0
      • yetti  

        Myslim, ze kdyby sis koupil adekvatne drahy vyrobek (prepocteno na tehdejsi platy), tak bys i dneska sehnal objektiv, ktery by vydrzel skoro na veky. Zrovna u objektivu je porad mozny sehnat velmi kvalitni kousky, ale treba u cyklo komponentu uz nic takoveho nenexistuje. Muzes koupit sadu, ktera bude lehci nez treba LX ale stejne o moc dyl nevydrzi. Jezdil jsem od roku 94 do predlonska silnici na SH600 a menil jsem akorat retezy a kazety a nalital jsem na tom skoro 50tis. Tohle moje soucasna Ultega nikdy nemuze vydrzet. Koo je sice o cca 2kg lehci, ale zase retez vydrzi maximalne tretinu toho co 7mi kolo, kazeta to same a o zivotnosti dualu, ktere maji radici mechanismus z plastu si take nedelam zrovna iluze.

        0 0
        • martt  

          Adekvatne drahe fotaky dnes skoro neexistuju. Praktika ma stala nejake tri tisice, tak nejak stal aj Flektogon 20/2,8, o nieco drahsi bol Sonnar 200/2,8. Ostatne objektivy stali sice menej ale moj nastupny plat bol nejak 1800,–Kcs. Dnes nie je ani najdrahsia Leica taka draha ako vtedajsia Praktica. ;-)

          0 0
          • Rolei  

            Spíš víc vyděláš. Leica M8 tělo stojí tuším kolem 3000,– Eur to není zas tak levný :-)

            0 0
            • pepino  

              Martt žije ve světě, kde je nejnižší plat přes 1500eur (aby to štymovalo s těma jeho počtama:-))

              0 0
          • pepino  

            To je sranda nebo chlubení? :-) Jsou lidi, co vydělávaj 10.000…

            0 0
            • martt  

              To je porovnanie. Vtedy som ako skonceny inzinier s manzelkou a detmi dokazal usetrit dve tri stovky Kcs mesacne a to sme nad kazdym vydavkom museli skutocne premyslat.

              Dnes bez problemov usetrim dve-tri stovky euronov mesacne.

              Aby som neporovnaval zacinajuceho inziniera, tak moji rodicia, ktori boli v mojom terajsom veku, tiez nezarabali nijak zavratne a rozhodne neusetrili viac ako tisicku mesacne.

              Takze na tu Leicu usetrim rovnakou rychlostou ako kedysi na Praktiku. Existuju ale aj celkom dobre pouzitelne lacne altermativy, momentalne mam Minoltu 7D a je to tiez celkom solidny fotak.

              Tyka sa to vlastne vsetkeho s vynimkou byvania, to je trocha drahsie. Ten benzin za 6,–Kcs tiez nebol az taky strasne lacny, ked si mal na paske 1800 korun.

              0 0
              • pepino  

                Jasně, já měl v 89 nástup 1500,–, jenom popichuju, že když Praktica stála 2násobek tvýho platu a dneska je Leica v poměru levnější, tak ten plat vychází na 1500eur, což každej u nás skutečně nemá:-)Já taky koukal v Tuzexu na Olympuse 101 za 5.000 a měl zenita za pětikilo z bazaru.

                0 0
                • martt  

                  „tuzexove koruny“ (bony) stali ale o nieco viac ako korunu. To iba na pripomenutie pre mladsie rocniky, ktore netusia o com je rec. :-)

                  0 0
                  • pepino  

                    Ten Olympus stál samozřejmě 5000korun, přepočteno, ne bonů, bylo to těsně po revoluci a tušim už to bylo za koruny

                    0 0
      • Ladap  

        Kup si novej objektiv Leica a taky ti vydrží.Akorát stojí 70.00,– Objektivy co dostaneš spolu s foťákem jsou bakeliťáky a podle toho taky nejen vydrží, ale i foťí. Taky to dřív nebyly konstrukčně složitý zoomy, ale pevný skla se 4–6 čočkama. Pokud chceš špičkovou kvalitu (kresebnost a kontrast) za rozumnou cenu, tak si kup 50/1,8. Budeš mít super portrétní a reportážní sklo.

        0 0
        • lysergine  

          Já Leicu koupil v bazaru za 15 tis. ale objektiv je lepší než dokupovaný objektiv k onomu Nikonu.

          0 0
          • Ladap  

            Jo jo, kinofilmový foťáky jsou v bazarech za hubičku. Dneska chce každej digitál.

            0 0
            • pepino  

              Copa digitál, ale auto, drožka už nikomu nestačí :-) No flame, na kinofilm jsem fotil od 1980:-)

              0 0
    • Tomcat  

      Na tohle nelze jednoduše odpovědět. Celé to má několik rovin.

      Základem je vycházet z toho že jsme opravdu v 21 století, jaké máme potřeby a prostředky a technologicka omezeni.

      Celé to vede k tomu, že se na trhu jsou výrobky které jsou opravdu sračky , přes průměrné výrobky až po držáky životností. To samé s užitnou vlastností od to, že sotva spňuje co má, až po výborné výrobky.

      Čas od času pu někdo lamentuje že ten a ten výrobek mu nevydržel, pomineme případy kdy člověk má opravdu smůlu (to bude i ten sucháč). Je dost často poznat, že někdo nechce respektovat vlastnosti výrobku a prostě od toho chce víc nebo něco jiného.

      Takže chce to rozumný přístup ze strany kupujícího, výrobyce ale i procejce.

      Takže nežekat od komponentů které jsou pro závodní použití dlouho výdrž. Nečekat od komponenet s dlouhou výdrží nízkou hmotnost.

      Dnešním světě , udělat výrobek který bude nesmrtelný je a) nemožné b) prodejce musí být taky z něčeho živý. Takže člověk který jezdí stále Deore DX je možná spokojený ale z pohledu prodejce výrobce\nezajímavý zákazník.

      Stejnak nejvýše posazené sady \ komponenty i kola by mělá být pro 75% lidí taky neprodejná protože ta přidaná hodnota je ocenitelná je špiškou jezdců a vybírá si to daň výdrže a tedy i ceny. Takže ikdyž mám na XTR si ho nekoupím protože vím že mi to za to nestojí. Stejnak nebudu kupovat turisticko\spor­tovni tridu a cekat vydrz\funkci pri zavodnim pouziti

      0 0
    • ememem  

      no vo vseobecnosti je to asi kombinacia viacerich faktorov. veci sa vylahcuju,su stale komplikovanejsie, menej sa na ne dava pozor a menej sa hyckaju kedze su dostupnejsie ale na druhej strane si tiez myslim ze nie je nijaka snaha vyrobcov vyrabat nieco co vydrzi viac ako je zarucna doba.keby dost casto aspon to. a tyka sa to asi vsetkeho, nie len bajkov. inak konkretne k tym tretram. ja osobne na zaklade vlastnych skusenosti ako aj skusenosti okolia zacinam byt k doplnkom firmy specialized(ktoru inac ososbne povazujem za technologicku spicku) pomerne dost podozrievavy. ma to stve lebo ten ich program „BG“ ma podla mna volaco do seba len ta kvalita prevedania za tie peniaze.....

      0 0
    • mr.antik  

      Pamatuju teda na saré GT z roku 95, kde rám teda kvalitní moc nebyl, ale komplet LX slouží tátovi dodnes (kromě přehazky) a funkčně je na tom líp než třeba dnešní Deore. Na druhou stranu – to kolo na LX stálo skoro 30 tisíc s pevnou vidlí, za to dnes koupíš XT a to nepočítám inflaci.

      0 0
    • Volf  

      Já nevím jestli je to vůbec pravda, že dneska věci vydrží níň. Spíš si myslím, že se víc používají. Oni ti naši dědové na těch kolech až tak moc nenajezdili a pokud budeš kolo s jedním převodem a tlustým řetězem, tak ho taky nebudeš muset měnit. Já si spíš myslím, že dneska máš volbu mezi kvalitou za velký peníze a nebo mezi levnou obrátkovostí. A co je lepší nevím. Proč mít doma 15 let pračku když má velkou spotřebu, je hlučná atd. My chceme totiž super kvalitu za cenu šuntu a to dost dobře nejde.

      0 0
    • thiel  

      momentalne je kupa kvalitnej veci skor loteria nez zalezitost ktoru by clovek vedel priamo ovplyvnit. totizto vyrobcovia spotrebneho tovaru sa riadiap pravidlom, ze kazdy rok-dva treba inovovat, inak sa o vyrobcovi nepise a tym padom nie je zaujimavy. inovovanim za kazdu cenu sa zakonite sice mozno odstrania vady stare (v tom lepsom pripade. v horsom sa inovuje len dizajn bez ohladov na funkcnost), ale zabuduju chyby nove. toto je cesta k sucasnej situacii na trhu, kde vlastne takmer neexistuje vyrobca co by nemal problemy s kvalitou. vynimkou su snad len male firmy ktore pytaju za vyrobky nehorazne sumy, ale vyrobok aj vydrzi. ako tu uz niekto pisal, vsetci velki vyrobcovia sa snazia zlacnovat vyrobu a zvysovat zisky. ked sa ale dostanu pod urcitu uroven, kvalita musi ist zakonite dole.

      preto ma nijak zasadne netrapi ze mam authora traction 2004 na deore a s vidlou rst gila t4. je sice mozne ze s lepsou vidlou by som mal lepsi zazitok z jazdy, ale neviem ci dnes existuje vidla v lubovolnej cenovej kategorii o ktorej sa da povedat ze to je to prave orechove, ze to pruzi ako ma a ze s tym nie su ziadne problemy.

      0 0
    • vlk  

      No popravdě mě to až tak nepřipadá. Když s rovnám s tím co jsem jezdil dřív a co to vydrželo(1990–95)-Nejvyšší sady sachsu a střední sady shimana-každou chvíli něco prasklo každou chvíli něco vyglajdané, zničené, zohnuté apod.Řetězy se trhaly,špice praskaly, ráfky křivily, osy praskaly, pedály a vidlice zohýbaly, řidítka a představce praskaly, sedlovky se zohýbaly, kliky s osou cvakaly, osa se byla neustále vyglajdaná.No fuj ani pomyslet, jaké to bylo tekrát hrozné. A dnes si něco koupím a drží to. Pravda je, že koukám při nákupu na výdrž a ne na hmotnost.Akorát řetězy pneumatiky a některé převodníky, kazety a kladky na přehazce, olej ve vidli a těsnění občas nějaký ten bovden a lanko musím občas měnit.To je prostě spotřebák-ale to taky vždy spotřebák byl.S čím si nejvíc chrochtám blahem jsou moje nynější bezproblémové náboje , přehazka, sedlo a smyk-to je s těmi starými nepopsatelný rozdíl.

      0 0
      • martt  

        A tie starsie biky vyzadovali tiez dost udrzby, na galuskaci favorit som musel po kazdom dazdi kompletne vymenit vazelinu v oboch nabojoch aj v strede.

        0 0
      • Darius  

        rozhodne si nechci vehementne stezovat na (ne)kvalitu dnesni produkce, ale… mam temer v rodine Heavy Toolse z asi '92 nebo '93, komplet na XT, razeni DX… na tom kole se i zavodilo a porad funguje, radi s prehledem, puvodni rafky a vyplety… bylo treba vymenit akorat stredni pilu (1×) a sem tam retez… je pravda, ze bylo jezdeno pomerne lehkym jezdcem do 60kg prijde mi, ze zejmena kazety, retezy a prevodniky dneska opravdu moc nevydrzi (povestna blatovita shimano 32z stredni placka), s ostatimi komponenty nemam v zasade zadny problem, ale to je taky o pristupu a zpusobu pouziti… a mozna i o stesti

        0 0
    • rock  

      No nevím … způsob, jakým se používají MTB dneska, by většina starách velocipédů imho nerozdejchala … dneska není nic neobvyklého, když prolítneš kamenitý nebo kořenitý sjezdík čtyřicítkou, odjedeš 50km po ráfky v bahně bez domazávání nebo dáš 100km výlet offroad … to jsou věci, o kterých dědečkova Laurinka Slavia pravděpodobně ani neslyšela …

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        No myslim ze pred valkou spis znala jen z doslechu asfalt. Cesty kamenity, v lepsim pripade kostky. Ty kola jsou fakt neskutecny drzaky, nebot vsechno je tam poctive udelany na soustruhu, zadny vylisky z plechu ani plast. Taky se tam nema co podelat, torpedovka je genialni, ma vsecko uzavreny a zatesneny, rafky jsou dost bytelnej plech. Dost se starejm kolum venuju. Retezy, pastorky, prevodniky- jako novy. Odchazej hlavovky; bejvaj vyjety konusy vepredu a pak nekdy konusy na stredovy ose. To kolo co mam v profilu pouzival postak ve vsich kolem Protivina, a ten asi najel dost. Dalsi podobny pouzivam jako uzitny, celorocne, parkuje venku a potrebuje jen vobcas trochu oleje. Muzes to samy rict o svy lestence? Neco jinyho jsou povalecny favority a ukrajiny, cim starsi tim horsi, tam uz ta kvalita neni. Favorit ma pomer jizda-servis skoro jako vrtulniky.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.