Ktere Komponenty jsou dulezite pro rychlost MTB?

97 nepřečtených
  • PC

    Ktere komponenty (krome nohou) jsou dulezite u kola(MTB) pro rychlost a plynulou jizdu?

    • mr.antik  

      ruce, záda…

    • vasek80  

      glykogen

    • scret  

      nohy:)

    • mr.antik  

      no aby se to nezvrhlo, tak ještě dost dělaj gumy a posed

    • nox159  

      hlavne koule kdo je nema rychle nikdy nepojede ;-)

    • stip1978  

      No tak si to rozdělíme obecně, vliv má:

      Valivý odpor: Dobrá ložiska nábojů, ale hlavně rychlé pneumatiky. Význam – střední.

      Odpor vzduchu: Na to se v MTB moc nehraje, ale samozřejmě má v rychlých pasážích vliv posed. Význam – zanedbatelný.

      Odpor ze stoupání: Celková hmotnost kola, bez rozdílu kde se na kole ušetří. Význam – velký.

      Odpor ze zrychlení: Celková hmotnost kola, zejména jeho rotujících částí – lehké pneumatiky a ráfky. Význam – střední.

      Přenos výkonu bikera: Především dobře držící pneumatiky a odpružení zadního kola v případě fullu zajišťující dobrou trakci. Větší průměr kol u 29er biků. Význam – velký.

      A teď to úplně nejdůležitější: Nejrychlejší v terénu je ten komu se dobře jede – kolo mu umožňuje optimální posed pro podání výkonu, rychlý sjezd díky dobrému odpružení, volbu nejvýhodnější stopy díky své řiditelnosti, má dobré brzdy umožňující brzdit před zatáčkou na poslední chvíli. Přesné řazení pro okamžitou volbu převodu v rychlých výjezdech atd. Prostě najít nějaký komponent, který kolo urychlý výrazně více než jiný je prakticky nemožné.

      • PC  

        ahoj,

        mockrat dekuju za vycerpavajici odpoved.

        Ja jsem slysel ze zadni odpruzeni nebo celkove fully jsou co se tyce rychlosti spise handicap.

        Kolo 29" si chci koupit, mate nekdo zkusenosti nebo vite o konkretnim plasti vhodny pro rychlejsi jizdu(zavod) na 60/40 silnice/cesty(po vetsinu ale hladke). RAd si taky necham poradit naboje.

        Vahu kola moc diky mojim financnim moznostem snizit nemuzu. Ale tam bych mel predevsim zaparacova na svoji vaze:)

        • pelhrimov  

          Žádné univerzální řešení není špičkové pro všechny povrchy a závody. Tzn. pokud chceš mít na závod dobré kolo, tak prostě musíš mít několik sad pneu a i několik kol. Pokud šetříš peníze, tak zapracuj na sobě, do kopců je dobré být dobře silově vybaven a zároveň tlačit své BMI k 20, tzn. žádný tělesný tuk, resp. jen 3, 4, 5 možná 6 kg tělesného tuku, celkového ne jenom podkožního, pak Ti to pojede i na průměrném kole. Toho dosáhneš snadno, pokud máš čas jezdit.

          • Sayuz  

            Má tady někdo na bike-foru (věřím, že tady určitě) někdo jen 3 či 4 kg tělesného tuku? :)) To nedostává doma najíst ne?

            • nitraq  

              Počítá se pět a půl?:D

              • Sayuz  

                5 a půl je celkem ještě dobrý ale ty 3, 4 je fakt přehnaný… To když si lehneš do postele, tak tě pak musí tlačit vlastní kosti :)

            • Azmir  

              Mi spíš trochu tuku chybí jsem asi jiná kategorie :D

            • ulipik  

              mohl bych ti dát i víc, ale nevím jak bychom to mohli zrealizovat:-)

            • jezura  

              Mám 5,5% tuku,což je při mé váze 70kg 3,85kg tuku.Je to samozřejmě metabolismem,pro­tože já nejím,ale žeru(i v 01,30 v n­oci)A to měřím 190cm.

      • tonik666  

        Tak podal bych to lehce jinak:

        1. nohy
        2. kola a další rotující díly
        3. statické díly kola

        29 má jinou dynamiku jízdy (těžší kola a pláště, je potřeba využívat setrvačnosti) a kvůli měkkým kolům bych ji znovu nebral.

        • scret  

          presne tak, ze vseho jsou nejdulezitejsi nohy!

          pak rotujici casti – gumy, kola atd. A myslim, ze odpor lozisek je az nekde hodne vzadu.. teda pokud se tu nebavime o pretazenym extremu!

          • JSt  

            presne. resit odpor lozisek, pokud nejsou v kasi nebo spatne serizeny, je usmevny. :-)

            • Georrge  

              no dobrý ložisko sice má minimální odpor, ale vem si kolik jich při jízdě překonáváš :) 6 v nábojích, 2 v klikách, 2 (nebo 4) ve šlapátkách a 2 v kladkách přehazovačky. Dohromady to zvýší celkovou potřebnou sílu k pohybu tak o 1%, což nehraje nijak velkou roli, ale závodní týmy řeší i tyhle věci… řešení jsou ale pouze keramická ložiska, jiná kovová nepřinesou skoro nic…

        • PC  

          3 vynechavam, ve 2 chci neco co nebudu muset kazdou chvili menit nebo opravovat.. a u jednicky mam co delat:).

          Nejsou to ciste cykl. zavody, jde o triatlony, ale kolo(myslim disciplinu) mam bohuzel s odstupem nejhorsi. Silnicni si pujcuju od klubu, ale dost triatlonu na silnici neni, tak hledam MTB.

          To s tou 29" a mekkyma kolama nechapu, jak to myslis? Jako ze to nemuzes dat pod velkej tlak a poradne nafouknout?

          • blisterexist  

            29" kola jsou méně tuhé díky delším drátům a většímu obvodu,

            v terénu platí: číc míň nafoukáš, tím rychlejc jedeš

            • tonik666  

              Jo, přesně tak jsem to myslel, méně tuhé to je, snáz to ohneš, je to těžší.

              Kola co vydrží jsou Crossmax ST. Mavic si za ně ale nechá náležitě zaplatit.

            • JSt  

              to je ale nesmysl ;-)

            • MlokCZ  

              v terénu platí: číc míň nafoukáš, tím rychlejc jedeš

              Tak jednoduché to také není. V každém typu terénu je to jinak.

              Obecně se pouze dá říct, že na pěkném asfaltu a povrchu tvrdém a rovném blízkém asfaltu to pojede mírně lépe na vyšším tlaku (u bikových plášťů a zejména bez duší to zlepšení s vyšším tlakem je dost malé).

              Na některém povrchu typu konkrétní šotolina (nevím přesně jak vypadala) bylo změřeno, že na tlaku nezáleží (valivý odpor byl pořád ± stejně s nižším i vyšším tlakem).

              A na vyloženě měkkém povrchu to jede na nižším tlaku o hodně lépe. Samozřejmě to neplatí neomezeně a bude určitá hranice minimálního tlaku (ta ale není v praxi moc podstatná, protože by se stejně dříve vše zničilo při příliš nízkém tlaku).

              V praxi bývá pak povrch na vyjížďce kombinací všech možných druhů a bude záležet na tom co kdo konkrétně jezdí a jaký tlak bude pro něj optimální.

              • JSt  

                rovném blízkém asfaltu to pojede mírně lépe na vyšším tlaku (u bikových plášťů a zejména bez duší to zlepšení s vyšším tlakem je dost malé)

                ja to samozrejme nemeril, ale pocitove nabombeny 2+" gumy na 4atm jedou na asfaltu uplne jinak nez ty samy podfoukly pod 2atm. ono aji na zvonivych gumach se ti ze stejnyho kopca kolo rozjede znatelne vic nez na houlavych papucach.

                kazdej resi tuhost kola a pak ji zabije podfouklyma plastema :-)) – ted mluvim o asfaltu. v lese je jasny prinos lepsiho gripu na nizsi tlak.

                • fousac  

                  ja to taky nemeril, ale pocitove vic nafoukly NN a RaR TLR na mliku jedou znatelne hur nez min nafoukly.. na asfaltu, kdy min je kolem 2bar a vic vic nez 3bar..

                • MlokCZ  

                  No vidíš a já to měřil. A z kopce se to výrazně více nerozjede ani náhodou pokud nebudeme srovnávat s nějakým super extrémem typu 20psi ale dejme tomu jen s tlaky co jezdím běžně (25/30psi při 70kg). Přesně testem ve sjezdu to měřím (ovšem s větším množstvím opakování, pokud možno za dodržení stejných podmínek, vždy na stejném asfaltovém sjezdu který je poměrně v závětří, takže při větším množství opakování to celkem eliminuje vliv aerodynamiky)

                  A Bike magazin to taky měřil a pro změnu jinou metodou (watmetr v reálu).

                  Pokud vynecháme nástupy a jiné situace, kdy se ztrácí propružením při menším tlaku (tedy beru rovnoměrnou jízdu), tak valivý odpor u plášťů typu RaR klesá na asfaltu s vyšším tlakem minimálně, bez duší je to ještě výraznější (tedy tam větší tlak pomůže ještě méně).

                  Konkrétně u mě bez duší je hranice někde kolem 35–40psi (na to abych ji určil přesně nemám dostatečně přesné metody měření) pro zadní kolo. Snížení valivého odporu na asfaltu nad tuhle hodnotu bylo neměřitelné (testován maximální tlak povolený plášti x těch 40psi).

                  Na asfaltu mám navíc na RaR odjedo opravdu hodně (odhadem přes 12tis. km) a hodně jsem s tím experimentoval (abych věděl jestli vůbec má smysl výrazně přifukovat na čistě asfaltové akce, kterých jsem několik zejména v zahraničí na RaR odjel).

          • stip1978  

            Né, on myslí tuhost výpletů kol. Větší průměr kola → delší dráty → větší absolutní deformace.

          • Rychlej turista  

            U měkkých kol se při otočení řídítky otočí nejdříve vidlice s nábou a teprve po nějaké době taky ráfek s gumou :-)

            • Georrge  

              tuhost komponent má velký vliv na přenos síly. Málo tuhé komponenty se při šlapání deformují, tím pohlcují energii a pak to hůř jede. Efekt je podobný jako když se houpe full, taky tím žere energii. Jinými slovy full s tuhým rámem, kolama a dobrým systémem odpružení může mít lepší přenos síly (a tedy i akceleraci a pocit jak to jde za pedálem) než pevné kolo, které má ale měkký výplet a rám. Dost to toho ale ještě kecá hmotnost, jak už tu zaznělo tak těžké věci je těžké rozpohybovat.

              Cílem je tedy vyrobit co nejtužší věc s co nejnižší váhou, proto jsou časovkářské kola takové robustní tuhé děvky, ale také se snaží být co nejlehčí. Protáhlé trubky jsou zase kvůli aerodynamiky.

              Jinak móda overzise komponent je na místě, páč tuhost roste s rozměrem komponenty více, než její hmotnost. Např. OS řidítka tak budou při stejné váze tužší než klasické, nebo lehčí při stejné tuhosti. Proto je i lefty tužší než běžné vidle, přestože je lehčí, páč je tlustá jako prase.

              Tuhost je samozřejmě žádoucí i jinde než při šlapání…

              Jinými slovy – dobrý lehký kola, kvalitní gumy, dobrej rám, a hlavně nohy :)

              • PC  

                Ale tak vetsi kola (29") prece nemusi automaticky mit tuhost nizsi ne?

                Jinak, kdyz pominu akceleraci diky vaze a velikosti, je 29" ale rychlejsi ?

                • Georrge  

                  nemusi, muzes vyplet udelat z poradnych dratu, nebo vyplet poradne utahnout, pak bude tuhost dostatecna. Prepinani dratu ale neni moc dobry a vic/tlustsi draty znamenaj vahu navic. Takze se skoro da rict, ze 29" kola jsou mene tuha nez 26".

                  S tou akceleraci je to slozitejsi, sice jsou kola tezsi a mene tuha, ale zase maji vetsi obvod takze je nemusis tolik roztocit abys dosahl stejne rychlosti. Pokud bys mel tedy dve kola, jedno s 26" a druhe s 29", obe by vazily stejne a byly z podobnych komponent, tak i akcelerace by byla vzasade stejna.

                  29" obecne neni rychlejsi ani o pid, ani byt nemuze. Kde by se ta rychlost navic vzala? Rozslapat to musis u obou. V terenu se muze 29" zdat rychlejsi, protoze snaz prejede prekazky, v hodne tezkem a slozitem terenu zase muze pusobit pomaleji protoze velke kola nejsou tak obratne, nekdy tedy rychlejsi je a nekdy je zase pomalejsi, nic z toho se ale neda rict obedne.

                  • PC  

                    ok mockrat dekuju..

                    tak pomalu z mojeho presvedceni ohledne 29" klesam zase zpet k 26". Vice muziky za stejny penize, zvlast u starsich modelu.

                  • scret  

                    naopak si myslim, ze kdyz budou stejne tezka kola 26 a 29, tak 29ka bude mit horsi akceleraci… jak to ale rozjedes, rychlost se udrzuje snaz…

                    • Georrge  

                      no moc velký rozdíl tam imho nebude. Vem si, že větší hmota 29" sice rotuje na větším průměru, bude mít tedy vůči náboji (který pohání kolo) větší setrvačnou a odstředivou sílu, ale zase se při stejné rychlosti točí pomaleji, protože má větší obvod, a nižší otáčky pro změnu odstředivou a setrvačnou sílu sníží. Dal by se spočítat konkrétní rozdíl, ale to se mi moc nechce :)

                      • MlokCZ  

                        Už to tu je v historii s komplet přesným výpočtem. Ve výpočtu (pro hmotu na obvodu) se poloměr vykrátí a nezáleží na něm a zůstane závislost pouze na hmotnosti.

                    • MlokCZ  

                      Ne, to není pravda (ani to roztočení, ani to udržení rychlosti). Už to tu bylo i přesně podložené výpočtem. Záleží pouze na hmotnosti a jejím rozložení.

                      Pokud budou kola stejně těžká pro obě velikosti včetně stejného rozložení hmoty, (což v praxi znamená hlavně stejně těžké ráfky), tak potřebná energie na roztočení bude zcela totožná (a stejně tak setrvačnost těch kol bude totožná).

                      Na velikosti kol v tomhle ohledu vůbec nezáleží (poměr o který jsou kola větší je stejný s poměrem o který pak při stejné dopředné rychlosti soustavy jezdec + kolo mají menší úhlovou rychlost – proto to vychází stejně).

                      Teď neřeším tuhost takových kol, tam budou ty větší ztrácet.

                      V praxi na tom bude 29tka vždy o trošku hůř, protože odpovídající kola budou mírně těžší a o něco méně tuhá.

                      • Rychlej turista  

                        Proč potom mají setrvačníky co největší průměr? Když jsem kdysi dělal v MCHZ, měli jsme tam na NH3 pístové kompresory se setrvačníky, aby to ty motory vůbec utáhly. Byly to mrchy obrovské, ale setrvačníky byly docela úzké s hmotou hlavně na obvodu. Průměr mohl být tak 3 – 4 m. Kdyby to bylo jen o hmotě, dala by se ušetřit spusta místa.

                        • MlokCZ  

                          To s kolem ovšem nemá nic společného.

                          U kol je to celé o tom, že vždy máme při všech srovnání stejnou dopřednou rychlost soustavy jezdec + kolo nezávisle na tom, zda to je na 26tce nebo 29tce nebo jiném rozměru.

                          To má za důsledek, že větší kola mají menší úhlovou rychlost a proto to vychází jak to vychází.

                          V tom příkladu co uvádíš to tak ale není a otáčky/úhlová rychlost budou pořád stejné.

                          A v tu chvíli samozřejmě na poloměru záležet bude.

                          Kdybys to ale takhle bral u kol, tak na větších kolech pojedeš rychleji a to je pro srovnání blbost.

                        • Georrge  

                          jak píše mlok, mohl bys mít maličký setrvačník, ale jeho obvodová rychlost a hmotnost by musela být stejná, jako u toho velkého, takže bys třeba místo 1000 otáček na velkém setrvačníku musel mít 10 000 otáček na maličkém, což by se dalo, ale vyšší otáčky jsou náročnější na vyvážení setrvačníku, taky by to potřebovalo pořádné zpřevodování, ložiska by byly víc namáhané atd. atd…

          • alinceb  

            Pokud ve triatlonu zaostáváš na kole, tak je to celkem problém. Obzvlášť u terénního triatlonu má imho kolo většinový podíl na celkovém výsledku. Minimální rozdíl času je v plavání, pak něco v běhu, ale na kole se nejlíp sjíždí…;)

            K těm kolům:

            Jelikož záleží hlavně na obvodové hmotě kola, tak je méně důležitý náboj, pak výplet a více důležitý ráfek, niple, páska, duše/bezduše a plášť. Ty nejlehčí ráfky na trhu mívají váhový limit, takže se tě se 105kg netýkají. U tebe je potřeba najít vhodný poměr váha/výdrž.

            První možnost jsou továrně zapletená kola – u 29er třeba Fulcrum Red Power SL 15mm (obě 28 drátů; pevná osa, 2028g), u XL verze bych se už bál o výdrž (P:21 a Z:24 drátů; 1740g)…kolům typu Remerx Magic 29er a Remerx Viking 29er bych se obloukem vyhnul.

            Pak je možnost nechat něco vyplést a tam bych to viděl následovně: Dráty bych použil lépe nezeslabované a obě kola 32d a niple určitě mosazné (ALU by mohly praskat). Ráfky budou celkem alchymie. Za zdejšího experta na záplétání kol je považován uživatel Hnoj.

            Co se týká plášťů:

            Celkově jsou hodně oblíbené pláště od firmy Schwalbe. pro závodní účely na XC jsou to zejména RacingRalph a RocketRon + různé jejich materiálové mutace. Výhodou je hlavně nízká hmotnost, solidní grip a výběr ze široké škály provedení. Oblíbená kombinace je pak RaRa na zadním a RoRo na předním kole.

            Něco na obvodové rychlosti se pak dá ušetřit ještě použitím bezduší (NoTubes, Rubena Tubeless, CaffeLatex a podobné systémy). Výhodou bezduší je taky odolnost vůči defektům, kdy se defekty malých rozměrů zacelí „tmelem“. Problém je pak u větších defektů, kdy je třeba nasadit duši (což je u mlíka celkem humus)…

            • PC  

              mam na kole nejhorsi cas pomerem. Ale kolo neni rozhodujici. Behem kola se tvori skupinky ktery se tezko trhaji kdyz setrite sily. Lame se to vetsinou v behu. Ale ani to mi moc nepomuze, jsem byvaly plavec, a jak uz jsi rekl v plavani je bohuzel nejmensi casovy rozdil mezi prvnim a poslednim:(..

              105 je snad docasny..pred urazem jsem jsem 95–7..Ale i to je na kolo hodne a o behu ani nemluvim. Jak tady nekdo psal BMI index na 20, to je pro me v risi za sedmero horami :D..

              V cem jsou spatne ty remerx MAgic a Viking? na jednom z kol ktery se mi libi jsou:/.

              Zkusim napsat hnojovi

              Jak fungujou ty bezduse technicky? jak je to tesneny? To jsou mlika? porad tu ctu neco o mleku :)

              • alinceb  

                Samozřejmě, že na kole uděláš největší rozdíl, ale nesmíš se jen háknout do skupinky a vézt se. Narozdíl od plavání a běhu záleží u kola na Xteře taky hodně na technice. Pokud máš dost sil na výjezdy a dobrou techniku ve sjezdu (+ trošku posunutý hranice), tak můžeš na kole sundat fakt hodně.

                Mám za sebou 2 ročníky jednoho krátkého triatlonu (0,6 – 17 – 4) a v obou to mělo stejný průběh: zaplaval sem tak v půlce startovního pole (start z druhé vlny), pak sem sjel tak 20–25míst na kole a tak 10 míst sem pustil v běhu. A to v sem se při plavání málem utopil a při běhu sem se vyloženě trápil…:)

              • tonik666  

                Remerxy byly nespolehlivé – ložiska, dráty, atd. Vláken je to o tom hafo.

                Za mě třeba ruční záplet na nábojích DT350 – ty Hnoj má za rozumnou cenu a fungují skvěle.

            • Kamikaze 591  

              Já teď pořídil remerx magic 29er :o))) raději to s něma asi ani nezkoušet co? :D

        • alinceb  

          Jak znovu? Co si udělal se Singularem?

      • lillice  

        Ultratenký Bluetooth klávesnice pouzdro pro iPad2

        http://snipr.com/23qr0ew

        Dokonalým společníkem pro váš milovaný iPad2, tento případ je Bluetooth klávesnice ultra-tenké, poutavý design, které vám vaše zařízení ochrany přidáno funkčnost a styl.

    • Mr.Pavka  

      Nějaký vhodný auto s tempomatem?

      • nobelowski  

        To je příspěvek za všechny prachy.

        Jinak: možná jsem to přehlédl, ale nastavení vidle/tlumiče s odpovídajícím sagem jsem tu ještě nečetl. A že to může plynulost a efektivitu jízdy ovlivnit zásadně, když někdo řeší závodní nasazení!

        • alinceb  

          No nevím. Stejně to je o hlavě, o technice jízdy a o nohách. Mám HT s R7 SPV, která se rozhýbe jen když dostane opravdu ránu a při TT sem ve sjezdu sundával jednoho fullaře za druhým, ve výjezdu ostatně taky…:)

      • Mr.Pavka  

        Jako že za nim do závěsu…

    • Hnoj  

      Vůbec nejdůležitější je mozek, když to nemáš v hlavě, nikdy nepojedeš pořádně i kdyby jsi měl natrénováno sebevíc… Z kopce to platí stejně.

      • vsn  

        z kopce to platí obráceně

        • stip1978  

          ano, bezmozek je dycky nejrychlejší.

        • nox159  

          to prave ze neni vubec pravda kdo chce jet z kopce poradne musi to mit v hlave srovnane vic nez ten co chce jet rychle do kopce… :)

      • Georrge  

        to je ale místo, které se trénuje nejhůř, kolikrát se nedá vůbec :D

    • Tomcat  

      Pokud se jedná jen kolo a né motor( člověk) . Tak první jsou výplety a pneumatiky. Pak odpružení a poslední aerodynamika a gramaření na takových blbostech jako pedály, řazení, sedlovky atd.. jejíž přínos je na hranici chyby měření.

    • jachymk  

      Kromě nohou asi plíce ;)

      • hctr  

        Kazdopadne jestli nohy a plice jsou komponenty tak se priste muzu vyjebat na veci jako jsou novy kol,riditka apod a koupim si rovnou lepsi nohy, bude tam lepsi pomer cena/vykon.

    • Sodík  

      Divím se, že se tu ještě neobjevily kliky, převodníky, řetěz, kazeta, ale i ty pedály. To jsou přece pohybující se komponenty, jejichž hmotnost (resp. tuhost u klik) se dle mého laického názoru projeví mnohem víc, než stejná hmotnost ušetřená např. na rámu / sedlovce.

    • Ricci  

      farba

    • Jonáš1  

      Takovou otázku snad může založit jenom totální mentál.

      Ne opravdu poslední dobou ty vlákna tady to je děs, člověk si pak ještě říká jestli jsou to lidi co opravdu na tom kole jezdí a nebo si jen z toho tady dělají prdel.

    • Tomínos  

      Nejvíc rozhodující pro rychlost jsou podle mě brzdy.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.