• Tomcat

    Co si budem říkat jsou kola ke kterým máme „osobní vztah“ a mají v našem životě své méno a nikdy se jich nezbavíme a chtěli bychom na nich ještě jezdit. Hmmm obecné téma co vyměnit za co už tu bylo ,ale jak postupovat při „rekonstrukci“ kola aby sme nerozhodili je ho koncepci. Spíš jak to vidíte s osazováním dnešních komponent na rámy z první poloviny minulého století? Rámy co ještě nebyly na véčka, kdy sjezdovým maximem bylo 100mm zdvihu at…

    Já budu rekonstruovat kolo AmericanEagle MountSnow 96 , Je to 3–2krát zeslabovaném CrMo , americký XC geometrie, navářky na „kendyvry“ pro přesmykač se spodním tahem. Původní barva byla vínová komponenty stříbrné , vidle pevná (Ritchye, ale nějak ji ani nechci vozit ). Kladu si otázku jestli má cenu rozhodit koncepci a postavit ho na nových a moderních komponentech . Kdy výsledek budou předimenzované komponenty, designově nesladěné ikdyž možná se trochu ušetří , nebo se snažit zachovat původní ráz. Osobně nechci na to zpát žádný extra drahý kultovky (ChrisKing, Ringle atd…) protože to taky nebyl topmodel . Váhám na myšlenkou ho nechat znovu přestříkat a nechat vyrobit samolepky znovu ,ale nenapadá mne kdo kromě vyzdvihovaného a zatracovaného R. Štěrby. Důležitá poznámka není to žádnej komaxit ale poctivej hludokej lak.

    Když tak koukám tak je na trhu je nedostatek komponent s stříbrnou chromovou povrchovou úpravou a dostupné kvalitní ráfky na ráfkové brzdy. Nebo kožené sedlo (ne zase extrém jako „Brooks“ )

    Jaký jste měli a máte zkušenosti s rekonstrukcí takového veterána? Kdo vás napadá na lakování rámů kromně Štěrby?

    • Radek Broz  

      Kamosi rekonstruovali par veteranu – ne sice MTB, vesinou ruzny starsi araby, ukrajiny. Pokud chces, aby to vypadalo jako veteran a ne jako starej vrak, asi se ovemu laku nevyhnes. Tady to delali v nejakej normalni atolakovne – nemyslim, ze bys potreboval specialni lakovnu, kde se zabyvaj jen biky. Komponenty je ake mozne nechat pochromovat (vse je to o penezich). Rozhodne bych tam nedaval dnesni omponenty – to dojem z biku uplne znici. Kamos dal na ukrajinu nemecky svetlo z jeste starsiho obdobi a taky to vypada divne. Proste pokud chces mit fakt hezky zrekonstruovanyho veterana, investicim se nevyhnes. Nove komponenty nebudou nikdy vypadat dobre a celkove to pak bude pusobit jak automobilovy veteran se sedackou a svetlama ze stodvacitky;-)

    • ddd - andy  

      Taky bych tam nedaval novy komponenty, zkus se poptat treba v i-net bazarech nebo i bazarech normalnich kamenejch – tuhle sem takhle videl v jednom bazaru ram Campione.. :-) Jinak Dlouhan (mechanik Cesky sporitelny MTB) ma u sebe jeden takovej klenot a k jeho sestaveni vedla dlooouha cesta, takze se priprav ze to nebudes mit za 14dnu hotovy.. :-) Jinak hodne stesti..

    • Tomcat  

      No asi máte pravdu s novejma komponentama by to vypadalo blbě. Jinak to bude znamenat vymetat sklady a krámy, protože v baziku to budou asi moc poničený věci.

      Škota, že TR dělá teďka komponenty černý. Protože až na změnu materiálu je to furt jedno a to samý a docela by to sedělo. Taky od Syncrose a RF by se dalo něco sehnat, design některém věcí není moc mimo. Škoda, že nemůžu najít nic od Kore , Onza nebo Titec.

      No možná by se dalo sehnat něco ze starejch Arturů ,ale majitel by musel bejt leštič.

    • zwwak  

      Řešil jsem obdobné téma – jak zprovoznit moje staré veteránské kolo Favorit ( kolo z mého dětství r.v. cca 1972 ), které leželo dlouhá desetiletí ve sklepě. Aby se na něm dalo z dnešního pohledu jezdit, potřebovalo hlubokou technickou přestavbu. Ale to by to už vůbec nebyl ten můj původní Favorit, ale nějakej hybrid, kterých jsou plné bazary. Tak jsem ho rozložil, vyčistil, promazal, zase složil a uložil. Jako zimáka si postavil kolo ze současných věcí formou co dům dal. Fandím ti a přeji mnoho zdaru při rekonstrukci původního stavu. Slovo „veterán“ u bika u mě vyvolalo úsměv.

      • Pá-dlista1  

        Nj. Co je u baraku jeste novostavba je v kolech uz veteran. Ja bych v bikach povazoval za starou vykopavku uz 3 roky stary kolo, ale za veterana bych oznacil jen obzvlast povedeny kousek.

    • kandik psi zub  

      resil jsem podobny dilema u klik bud jsem mohl prodat stary XTR nebo novy Deore – jedny mi musely zbejt – rozum rikal deore cit rikal XTR – ty kliky jsem vocumoval v roce 1994 v Jihlave na Canonu za tehdy neuveritelnejch 60000,– a jezdil na Olpranu s Aliviem famozni doba – samozrejme jsem si nechal ty XTRka, nechal jsem si i razeni a sestavil asfaltozrouta – viz moje stroje mimochodem na fotce v pozadi je ten samej pripad ale na 4 kolech – ta honda uz je utahana, rezne strecha, podvozek vylitanej oprava me bude ted stat asi 40000,– mohl bych koupit accorda z roku 95 za sto tisic a tohle poslat do srotu ale nemelo by uz tu „vuni“- je to proste moje prvni poradny auto s kterym jsem zil 2 roky v nemecku a poznal svoji holku a vubec jednou to budou krasny veterany........

    • martt  

      prva polovica minuleho storocia by bolo pred 1950…

      biky z pred 1996 uplne bezne pouzivam.

      Moj syn ma ako treningovy bike MTB znacky LOOK z asi 1990. Ten bike si ale uzije svoje – nedavno postupne ukopol obe packy rapidfire LX (tie klasicke, obe zo zadu) a zohnal vrchne packy (take ako maju Tesco biky) Exage 500 LX.

      Ked ale odtrhol prehadzovac Exage 500 LX, nahradil ho sucasnou Acerou a tvrdi, ze to prehadzuje lepsie.

      Celkovo tvrdi, ze tato kombinacia prehadzuje ovela lepsie ako sucasne XT-cko, ktore ma na zavodaku.

      • Tomcat  

        Hups ano historická nepřesnost sorry. správně mělo být …z první poloviny 90tých let minulého století. Protože kolo koupený v 96, ale to byl model 95.

        Ad. páčky nevim páč je nevozim a tohle bylo už tenkrát osazený Gripshiftem

    • panacea1  

      pokud chceš restaurovat s původními komponenty, poradím: dělám něco podobnýho – stavím kolo z old school komponentů. Kupuju výhradně NEW OLD STOCK komponenty což znamená nové staré zásoby ze skladů…mrkni se na www.ebay.com, nebo www.ebay.de a nech si vyhledat třeba SUNTOUR, shimano xtr,..campagnolo, seženeš tady prakticky všechno…já si takhle koupil řazení SIS Suntour z r. 1990 – 8mi kolo, mimochodem lepší než páčky SIS na řazení zatím nikdo nevymyslel, snad jedině Shimano airlines… dá ti to schánění, ale sežen co potřebuješ..zřiď si platební kartu Visa nebo jinou a zaktivuj si PayPal konto. Pak můžeš platit do ciziny s poplatky za platbu v řádu korun!!! a je to bezpečný, protože peníze jdou na tento účet a až prodejce odešle komponent, penízky mu přijdou na jeho účet…já už takhle kupoval dost věcí z USA, Německa, SWISS,..i elek­troniku a v pohodě. :-)

    • vili  

      takovej sen mam taky, kamos ma kolo na nakym noname ocelovym ramu na komplet tom cernym lx-ku(podle me nejhezci sada od shitmana) a ma na nem najety asi 500km :-). je to jak novy, akorat loni koupil nakyho suntoura dopredu.su s nim domluvenej ze mne to za par let proda za par kacek, to uz to bude mit najety tak 800 kilaku :-). Naky veci se vymeni,prelakuje ram na nejakou klasiku, sezenu nakyho starsiho bombera atoma a bude…

    • rarášek1  

      Jak vám zavidím. Na mého silničního krasavce z roku 1929 už nikde nic nemají. Všechno se musí udělat znovu. A hlavně chromovat a chromovat a chromovat.

      • fousac  

        chromovat, chromovat a chromovat neni problem.. spis bejva problem (u restaurovani), sehnat to, co posleze chromovat, chromovat a chromovat..

        • cabbage  

          u restaurovani bejva problem nekde jinde:///…

          • fousac  

            na abstinenta myslis na chlast nejak moc casto..

            • cabbage  

              ted sme mel na mysli spis zavit stredovyho slozeni…/ p.s. ale v restauraci je problem opravdu jinde;)

    • Tomcat  

      No tak Vas zklamu, bude to nakonec „jen“ v retro stylu. Kompletní veterán se nekoná. Jednak opravdu to sehnat jinak než na @Bay je pohroma a i pokud to nebudu jen leštit a natom taky jezdit nejsou některý old komponentyto pravý,

      Takže né všechny komponenty z roku 1996, ale budu se snažit zachovat ráz kola. Rám už je opraven (zakytován) a nalakován. Barva docela sedí ikdyž to není moc hlubokej lak

      Sehnal jsem i slušnou vidlici (Z4 Alloy, 1997?) ikdyž Z2 X-Fly by byla lepší. Posezení a úchop jsem přenechal na komponent komponentech firmy Titec. A dám jsem to stopnul, uvidime co seženu dál.

      Pak jsem sehnal hustý CNC garáž SPD padály firmy Koski ,jen ten exot je už nechce prodat. Zná mě a pokud se vo něco tak rychle zajímám, kak se lek a stahnul prodej. :-/

    • Veeteck  

      Mam doma par dost old school veci, nejaky stary DX, LX atd. Kdybys mel o neco zajem, ozvi se na mail, domluvime se.

      • Člověk a jeho svět  

        Přidám se – mám nějaké straší kousky – oba náboje Shimano STX, kazeta Shimano STX (oboje rok 1994/95), pěkné hliníkové ráfky, řazení Shimano Alivio (1994/95), nějaké brzdy (teď nevím typ, musím kouknout), a pak opravdu libůstka – odpružený představec(značku zjistím, rok 1996). Zadní blikačku Cat Eye (1995) + computer Cat Eye (rok 1995).

    • Trainman  

      Čau hoši, potřeboval bych dát dohromady jednoho šestirychlostního (3×6) MTB amuleta. Je mu k 15 létům, zadní kolo bude zřejmě K.O. (ložiska). To tedy chci vyměnit. A teď je dilema. Majitel by nejraději celé nové zadní kolo, a s tím i hazku, řetěz a kazetu. 1) Kolo bych vzal např. od Remerxu, jak ale poznám, jestli na to nandám 6sp. kazetu? Přehazovačku potřebuju s hákem, tím pádem nepřichází v úvahu žádný upgrade na 7–8sp., byť i za cenu nového řazení… Ještě mě napadlo, co se bude dít, když tam nechám šestkové řazení a dozadu vrazím 7 sp. kazetu? Zbožňuji takovouhle údržbu veteránů… :( Poraďte prosím.

      • fousac  
        • mel by jit sehnat hak s normalni dirou na libovolnou hazku
        • 6sp nebude kazeta ale sroubovaci vicekolecko, naboj na to koupis, ale zadnahitparada to nebude
        • 6 a 7sp by melo mit stejny roztece pastorku, takze to behat bude bezjedny polohy
        • Tina  

          v minulosti existovali aj 6speed kazety, ale v súčasnosti už asi náboj nezoženie

      • Tina  

        Osa zadného kola by mala mať aspoň 130mm a potom tam určite 6speed aj 7speed kolečko „nandáš“.

        V záujme bezproblémového radenia doporučujem použiť 6koliečko na 6speed radenie alebo 7koliečko na 7speed radenie.

        7speed prehadzovačka bude radiť aj na 6koliečko. Opačne by si to nemal kombinovať hoci by to malo tiež fungovať.

      • alinceb  

        Přehazka s hákem není překážkou upgradu na 7sp. – hák se dá normálně koupit a na něj namontuješ normální 7sp šaltr. U 8sp už imho bude problém s roztečí zadní stavby.

        Pokud bys chtěl, tak mám na prodej kompletní 7sp kola na MTB + můžu dát 7sp silniční kazetu 12–23 (do města OK, do kopců spíš KO) + obutí Schwalbe LandCruiser + náhradní duše. Nechám to za 600+pošta komplet…;)

        • Trainman  

          To me zajímá, napíšu maila :) Jinak pobereme mi rozsah 12–23 nějaká normální levná přehazovačka?

          • alinceb  

            12–23 je silniční kazeta, takže to pobere jakákoliv hazka 7sp kompatibilní. Ale kdybys chtěl, tak tu mám ještě Alivio 8sp hazku…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.