• onuce

    Přestože svůj „outdoorový rotoped“ provozuji již nějakou dobu, až teď jsem si uvědomil, že to není, respektive nemusela být, taková samozřejmost. Kdyby… Kdyby totiž nebylo převodů 1× něco. A že dříve nebylo! A hned jsem zavzpomínal, jak když se začal jednopřevodník, a s ním obří kazety, objevovat, byl jsem skeptický, otrávený. Taková hloupost, módní tažení proti přesmykačům. Přitom právě smyky jsou spolehlivé a osvědčené. Jen to vnese zmatek do komponent, a nedej bože… Tak a teď jsem chabrus na kolena, sotva se obhospodařím, na konci dne plného jen běžných činností bolestí úpím. A přesto se mimo kriplkáru dostanu i na kolo. Však jen díky bezvadně lehkému převodu 22 – 50. Je to super, protože se došmrdlám přec i do terénu, kam bych pěšky nedošel ani v nejlepším snu. A to bych nemohl, kdyby nebylo právě 1×… Protože systém 3×, 2×… takový převod neumožňuje. Být tedy kriplem před pár lety, na kole bych jezdil tak po rovině a asfaltu. Nebo bych musel opravdu pořídit těžkopádné a frustrující elektrokolo.

    Tak jsem se vyjevil, ulevil… Komu to vadí, jen do mne. Ale berte to spíše jako inspiraci, myslím na starší cyklisty, či všechny též mající problém s koleny. Že tudy vede cesta. Že existuje poctivá alternativa k e-bikum. A hlavně budu moc rád, pokud zde podobně postižení sdělí také svoje zkušenosti, případně další vychytávky. Já zatím zcela nedovymyslel systém nastupování a slézání… Od teleskopky, po točnu… Nic nakonec nerealizováno.

    • pocestny  

      Uniklo mi asi 10.000 příspěvků od doby, kdy jste měl komín z okna osobního auta a pak stříkal kolo na zeleno, do dneška. Ale tuším, že jste zanedbal péči o kolena, a pak jste si stavěl handbike. A teď najednou přeskakuju do současnosti, kde fotka z projížďky na zeleném bajku jakoby naznačovala, že je již vše v normálu. Velká kazeta = lehký převod = dobrý, to chápu. Každopádně gratuluju k návratu do normálu, alespoň v této podobě.

      • onuce  

        Děkuji!

        Jinak mimo velkou kazetu je důležitý malý převodník, konkrétně 22z.

    • Smazaný účet  

      krása! jen mi tam schází Alena!

      • onuce  

        Alena před nedávnem zemřela. Ale momentálně jsem celý od jejích chlupů.

    • Pennywise  

      No a je to tady :) Výborně, ještě odlehčit kolo, pořídit teleskopickou sedlovku, sešrotovat peklostroj a začít jezdit. Mistře kolo Vám prostě sluší.

      • onuce  

        Peklostroj je můj primární stroj. Jen na něm mohu dát dlouhý švih. A s tou teleskopkou stále nevím. Již jsem byl rozhodnut, ale… Ale třeba hned vedení rámem, to nemám… A jsou další ale.

        • Smazaný účet  

          Vedeni ramem vyresi vrtacka.

        • TK75  

          Teleskop je bezva hračka…to oceníte zejména jako fanda techniky :-)

        • -b-n-x-  

          Atak jsou sedlofky, které nepotřebují vedení rámem.

        • Pennywise  

          Jsem si jist, že by Vám teleskop velmi výrazně pomohl. Nasednutí na bika – popík :), možnost kdykoliv za jízdy změnit výšku posedu a tím ulevit kolenům a další pozitiva. Podle mého názoru, by to chtělo zdvih aspoň 150 mm. Vedení bovdenu není žádný problém, viz komentáře. Snad jediné negativum je váha. Investice do teleskopu se určitě vyplatí a pokud by Vám to nevyhovovalo, můžete kdykoliv prodat. Osobně si už neumím představit, že bych jezdil bez teleskopu :)

          • onuce  

            Rozumím, děkuji. Ale zas když čtu, jaké technické problémy, nespolehlivost, vakly… A nemohl bych asi vozit kukri.

            • Pennywise  

              Na trhu je široký výběr teleskopických sedlovek. Vy máte myslím průměr 30,9 mm. Doporučil bych OneUp. Já osobně nemám se sedlovkou žádný technický problém, funguje skvěle a je zcela bez vaklu. Spoustu věcí jste odmítal a posléze přišel na to, že jsou vlastně výborné. Musíte si to vyzkoušet a posoudit sám :)

              • ToMášMarný  

                Ještě je otázka pozice sedla. Z aktuálních fotek to není patrné, ale dřív měl sedlo hodně vzadu i na sedlovce s výrazným offsetem. A teleskopkám offset moc nesvědčí, takže jej zpravidla nemaj. Aby se na to pak naskládal..

                • Pennywise  

                  Dalo by se to vyřešit pomocí představce nebo širších řidítek.

                  • ToMášMarný  

                    Nesouhlasím. Představec a rodla řeší posed, ne šlapací pozici.

                    • Pennywise  

                      Nevím jak to pan Onuce má, ale já jsem reagoval na „poskládání se na kolo“. Ideální je samozřejmě koupit si kolo se správnou geometrií :)

          • Morchella  

            Pennywise: Asi jsem Onuceho trochu vylekal tady (10. příspěvek od shora)

            Onuce: Mám teď lepší zprávu, protože jsem se asi naučil správně zdvihat a kolena už mě z teleskopu nebolí, i když ho používám velmi často.

            • onuce  

              Ano, to zdvíhání přes kolena. To je úplně nejhorší. A to právě, jak i z praxe uvádíte, teleskopka nevyřeší. Nakonec nejšetrnější je způsob s pokládáním kola na bok. Jinak teleskopka pro zdravé bude určitě výhodou, zvláště na časté sjezdy.

              Utrpení je pro mne již jen občasné nadlehčení v kolenou za účelem korekce ujetého posedu. A pro zvednutí teleskopky bych dělal to samé. Proto si nejsem jist. Ačkoli v praxi jsem to nezkoušel. A to by chtělo.

              • mr.antik  

                Možná by se do nějakého z teleskopů dala udlět hydraulická pumpa, takový maličký hever kderý by pumpováním tělo nadzvedl…

            • Pennywise  

              Aha, tak teď už té odmítavé reakci rozumím :D Je fakt, že s koleny problém nemám, tak ten krátký tlak nedokážu posoudit. Nicméně sedlovka vystřeluje bleskově, takže ta zátěž je opravdu chvilková. Mistr musí vyzkoušet.

              • onuce  

                No víte, já vlastně na kole normálně jezdit nemohu. Nemohu se nadlehčovat přes kolena. Sedím jako pytel, prostě veškerou hmotnost vynáším do sedla. Proto full je nutnost.

                Dříve jsem naopak jezdil vlastně trvale v kolenou přizvednutý nad sedlem.

                • mr.antik  

                  Často v př těchto problémech uleví nášlapy a tahání za ně

                  • onuce  

                    Ano, vidíte, to je pravda. Na rotopedu mám klipsny a tahám. Je to příjemně ulevující. Jenže bych tedy potřeboval podobné klipsny na kole. Již nechci zkoušet nějaké speciální boty. Jsem zvyklý jezdit v běžných botách. Od filcáků po crocsy.

                    • pocestny  

                      Pokud nepíchne v koleni při vycvakávání

                      • onuce  

                        A právě výcvakům bych se použitím obyčejných klipsen vyhnul. Teď jde o to, zda se něco takového ještě prodává, nebo budu muset bastlit.

                        • Mr.Pavka  

                          Jeste je sezenes.

                          • onuce  

                            Až budu mít chvíli klidu, pogooglím. Děkuji.

                            • Mr.Pavka  

                              Nejaky novy klipsny a prezky bych pohledal doma.

                              Se kouknu.

                              • LM  

                                Na plečko-silničce mám Decathlon plastové platformy a v nich našroubované bezřemínkové klipsny (místo jedné odrazky). Vystupuje se z nich dobře :-).

                                Někde na prodejně by mohli mít i klasické klipsny s řemínkem.

                                • onuce  

                                  Paráda, to je ono! Moc děkuji, zajdu. Myslím do Decathlonu, zatím ;)

                                  • Mr.Pavka  

                                    Kdybys nesehnal…

                                  • oberleutnant Weiss  

                                    Mám nějaké volné k dispozici – kdyby si to tedy Pavka rozmyslel, jinak nechci předbíhat…:-)

                                    • kejda  

                                      Šetřete si to pánové, nikde nejsou pořádně k sehnání díly :)

                                    • onuce  

                                      Oběma moc děkuji! Zkusím nejprve ten Decathlon. Přijde mi posílání pro vás zbytečně komplikované, nebo ne? Ty pásky vypadají dobře, šly by použít na obyčejné plastové pedály? Mám je nejraději.

                                      • tomxxx  

                                        Kovového pedál je lepší, protože z plastu to matná urveš.

                                        Kdybys chtěl, mám doma i nerezový klipsny.

                                        • onuce  

                                          Aha. Tak to budu potřebovat poradit, který druh úchytu je nejlepší pro obyčejné boty. Děkuji

                                          • Jason Voorhees  

                                            Pro Tvoje kolena radši bezpáskový, nohu lze vyndat více směry a ne jenom dozadu.

                                            • onuce  

                                              Líbí se mi ty na fotografii od p. Pavky. To jsou páskové? Nebo jaké myslíte konkrétně bezpáskové? Děkuji.

                                              • Jason Voorhees  

                                                Kdysi jsem nějaký měl a bylo to bez těch utahovacích řemínků. Dalo se tahat nahoru a v případě krize vysunout nohu i do boku. Líp to asi nepopíšu.

                                              • LM  

                                                Ty od p. Pavky jsou páskové.

                                                Bezpáskové vypadají takto – noha jde vyndat i do stran. Mám je namontované na platformách z Decatlonu (viz výše), špička boty jde „nacpat“ 10 cm před osu pedálu. S osmičkama botama nemám špičku boty úplně vepředu ve klipsně :-)

                                                • onuce  

                                                  Tak to bude pro mne ideál. A jak se na pedály namontují? Děkuji.

                                                  A hned se přiživím ještě… Bude tohle dobrá vidlice?

                                                  https://www.mojekolo.cz/…-r-29-100mm/

                                                  RST mi nejde nadoraz, budu řešit, ale nechci vynechat ježdění, dokud mohu…

                                                  • LM  

                                                    V těch Decathlon pedálech jsou po stranách otvory, do kterých jsou zacvaknuté odrazky. Stačí jednu odrazku pomocí plochého šroubováku opatrně vypáčit ven z pedálu a do otvorů dát šřoubky, které jsou přibalené u těch bezpáskových klipsen. Matičku dát dovnitř pedálu a zvenku to zašroubovat křížovým šroubovákem.

                                                  • onuce  

                                                    Výborně, děkuji.

                                                  • onuce  

                                                    Jen prosím, vychází mi osa pedálu do správného místa na botě, potažmo chodidle? Vlastně nevím, zda lépe šlapat špičkou, či středem chodidla.

                                                    A koupil jsem nejen Decathlon pedály, ale i klipsny. Mám tedy vlevo klipsnu z Kupkola, vpravo klipsnu z Decathlonu.

                                                  • Smazaný účet  

                                                    Kde mas nohu ? Osu pedalu pod stredem hlavniho palcoveho kloubu. Klipsny jsou dneska nesmysl a platformy jsou pro dolekopcom.

                                                  • LM  

                                                    Pokud kloub palce (nejširší místo chodidla) vychází v té botě někde do úrovně začátku tkaniček (tj. blízko osy pedálu), tak to vypadá dobře.

                                                  • onuce  

                                                    Děkuji oběma. Zkusím jak to vychází v reálu, až přestane pršet. Nemohu skrze kolena balancovat na kole bez jízdy.

                                                  • Smazaný účet  

                                                    To si driv jezdil bez pedálů nebo v kanadach, ze se po letech ptas na spravne nastaveni ? ;).

                                                  • onuce  

                                                    Já vím, je to divné. Ano, od crocsů, po filcové gumovky, od pohorek po tenisky. A tak nějak to střídal, chvíli šlapal špičkou, chvíli středem, chvíli skoro patou. Ulevoval jsem si tak při delších švihách. Co je to proboha za vzor? Skloňuji podle pych

                                                  • -b-n-x-  

                                                    Delších švizích :-)

                                                    Hele, mě se tak zdá, že za dva tři roky se dopracujes k fivetenum a platformam :-)

                                                    A myslím, že kdybys je zkusil, tak tě beztak začnou bavit :-)

                                                  • onuce  

                                                    Mám na to Cimrmanovský názor. Sportovat se má v tom, v čem člověk běžně chodí. Je bahno, jedu v gumovkách, je horko, jedu v sandálech…

                                                    A co je tedy prosím švih za vzor? Švizích jsem měl, ale upravil právě na švihách.

                                                  • -b-n-x-  

                                                    Netuším, jen mě to napadlo tak.

                                                  • onuce  

                                                    .

                                                  • AussigBiker  

                                                    Svih bez svhihu jako hrad bez hradu. Tudiz by melo byt na svizech.

                                                  • onuce  

                                                    Viďte. Jenže to je hrubě divné.

                                                  • pepe 10  

                                                    Jen doplním. Skloňuje se dle vzoru hrad podvzoru „les“. Tudíž b-n-x má pravdu a správně je „švizích“

                                                  • pepe 10  

                                                    Aha, koukám, že „romanino“ už to objasnil. Jsem Mlha :-)

                                                  • onuce  

                                                    Nemohu nic takového najít. Kde prosím? Děkuji

                                                  • onuce  

                                                    Vzor les… švih bez šviha. Jenže tedy tento les je jaksi zkřížen s hradem. Zajímavé, moc děkuji.

                                                  • onuce  

                                                    Ale takový hybrid vlastně existuje, Valdštejn.

                                                  • pepe 10  

                                                    Není zač. Např. tady se o tom píše https://www.mojecestina.cz/…-podvzor-les

                                                  • onuce  

                                                    Děkuji. Pokud tomu dobře rozumím, tak je tedy správně na pychách? Protože pych, bez pychu. Vzor hrad, bez lesa. Jenže na hradech, to by bylo na pychech, což nejde. Takže na pychách je zas jen moje intuice, jako byla původně na švizích.

                                                  • kejda  

                                                    Pyších :)

                                                  • onuce  

                                                    Ten smajlík znamená co? Děkuji.

                                                  • kejda  

                                                    Tipuji, že neznamená vůbec nic :)

                                                  • onuce  

                                                    No jen díky němu nevím, zda podle Vás je pyších správně, nebo se tomu naopak vysmíváte. Podle mě pychách.

                                                  • kejda  

                                                    Obojí je správně, jak pyších, tak i pychách. Správnější bude možná pyších, stejně jako švizích…

                                                  • Smazaný účet  

                                                    Nejlepší je stejne jarní vpich v prirode ;).

                                                  • kejda  

                                                    Třeba od sršně?

                                                  • onuce  

                                                    A já myslel, že jste takmer svatý.

                                                  • Smazaný účet  

                                                    Ani svaty se nevyhne telesnym potrebam, nakonec i ty primo souvisi s temi duchovnimi.

                                                  • onuce  

                                                    Děkuji!

                                                  • Janes  

                                                    Copak o pyších ale o Pyšový svého času psali dost.

                                                  • onuce  

                                                    Fešáci jsou podle Vás pokleslí, ale nejhorší škvár, „Slunce, seno, jagody“, zde propagujete. Sám jsem byl k sledování donucen na jakés návštěvě, a zíral na to s největším pohrdáním. Asi tak, jako když zvědavě sleduji stupidní reklamu. Naštěstí televizi nemám, a na návštěvy již nechodím, tak se mi to dlouho nestalo

                                                  • Janes  

                                                    Ale to se pletete, propaguji pouze kozy paní Pyšové.

                                                    A pokud Vám nevyhovuje, mohu ze stejného veledíla posloužit paní Růžičkovou, možná uspěje více před Vaším kritickým zrakem.

                                                  • onuce  

                                                    Asi byste měl vidět, jak barbar Troška zničil nádherný romantický chrám u Kočova. A to skrze nějakou bezcennou a mělkou pohádku. Byl jsem tam, chtělo se mi brečet i vraždit zároveň.

                                                    https://cs.m.wikipedia.org/…C5%99titele_(Ko%C4%8Dov)

                                                  • Janes  

                                                    Mohu Vás uklidnit, fanouškem velmistra Trošky nejsem ani náhodou.

                                                  • onuce  

                                                    To Vás ctí.

                                                  • Janes  

                                                    Ó… děkuji…

                                                  • bikerGT  

                                                    Je pravda, on byl pro mnohé až moc velký charakter.

                                                  • kejda  

                                                    tak to du blejt hned :)

                                                  • Janes  

                                                    Dobrá, tak tobě přenechám tu štíhlou baletku vedle Helenky, když seš tak vybíravej…

                                                  • kejda  

                                                    to už radši beru doktora, hnedle vpravo

                                                  • zdenal8  

                                                    Tohle je ale „Slunce, seno, erotika“ :-D

                                                  • kejda  

                                                    tvl frňák v pozadí :)

                                                  • mire  

                                                    Valdštejn u nás je krad a kolem je les. Co jsi tím myslel? Pojď ven! :)

                                                  • onuce  

                                                    Jen to, že švih je vzor Valdštejn.

                                                  • mire  

                                                    Dnes bez šviha, to moc nejde, nějak je lepší : dnes bez švihu.

                                                  • onuce  

                                                    A navíc, za tři roky budu končit. Takovou odhaduji životnost kolen a rozhodně konec financí. Když mě neskosí kolena, sociální smrt jistě. Proto, když již jsem byl v tom, dal jsem kolenům zkusmo zabrat. No… Za pokus to, asi, stálo. Pomáhala Panna Marie, ačkoli primárně ji vozím proti e-bikům.

                                                  • Smazaný účet  

                                                    Pořád nezdravis baterkaře nebo uz jsi je vzal ve sve laskavosti na milost pokud jsou aspon starsiho vydani ?

                                                  • AussigBiker  

                                                    Najemnici jsou u nas dost chraneny, tak kdyz pak prestanete platit najem, tak co jsem po chopil, tak se da i tak bydlet dal x mesicu, mozna i let :)

                                                    Mimochodem, Kanarske ostrovy zahlcuji uprchlici, tak se tam jeden emigrant z EU ztrati…

                                                    https://www.lidovky.cz/…ahranici_vag

                                                    Aby vas ale k Vasi smule neodlifrovali s ostatnima do Afriky, v pisku se na pousti na vozejku asi blbe jezdi :) Chce to prehodnotit destinaci.

                                                  • onuce  

                                                    To mě také děsí. Přehodnotím.

                                                  • romanino  

                                                    švih

                                                    podstatné jméno

                                                    rod mužský neživotný

                                                    skloňování

                                                    Substantivum singulár plurál

                                                    nominativ švih švihy

                                                    genitiv švihu švihů

                                                    dativ švihu švihům

                                                    akuzativ švih švihy

                                                    vokativ švihu švihy

                                                    lokál švihu švizích

                                                    instrumentál švihem švihy

                                                    Tedy správně je švizích

                                                  • onuce  

                                                    Moc děkuji. A vidíte, intuice mi radila správně, ale neměl jsem to čím podložit. Apropo, to nemá tedy žádný vzor?

                                                  • -b-n-x-  

                                                    No intuice, možná síla s tebou je.

                                                  • onuce  

                                                    A to se tedy i správně píše pyších? Děkuji

                                                  • onuce  

                                                    Ale abych nezavrhl, co jsem ani nezkusil, chtěl jsem si platformy plus boty koupit v Decathlonu. Jenže již při zkoušení různých bot jsem to vzdal. Vypadají pěkně, ne teploušsky, jak jsem si představoval, ale všechny mají níž patu, než špičku. Chodil bych jako klaun. Navíc vždy před nasednutím čistit segmenty v podrážkách od bahna a psích ex… To ne, tudy moje cesta nepovede.

                                                  • AussigBiker  

                                                    Tak mozna zkusit nejake vzperacske boty? Tezko rict.

                                                  • onuce  

                                                    Oni mají nějaké speciální boty?

                                                  • AussigBiker  

                                                    Tak tak, nikdy jsem je nemel na sobe, tak nevim jak moc je pata zvysena.

                                                    Tak 3 roky zpet jsem mel nejaky bezecky boty od Adidasu na chozeni, tam byla pata zvysena a musel jsem se v nich naucit chodit, protoze jsem furt prepadaval na drztku :)

                                                  • onuce  

                                                    Zajímavé, děkuji. Nikdy mě nenapadlo, že vzpěrači, kteří toho při výkonu moc nenachodí, mají speciální boty. Nicméně na kolo nemají smysl. Používám běžné, včetně gelové vložky, nebo bych tedy naopak potřeboval s tím úchytem, což vzpěračské pravděpodobně nemají.

                                                  • Mig_all  

                                                    Aha, takze uz víme čím sis ty kolena vlastně odrovnal, neumíš slapat a to jakože vůbec…

                                                  • onuce  

                                                    Je to asi dílem pravda. No teď šlapu lehce, vytáčím kolena běžně přes 120 ot/min. Na nejlehčí převod jedu až 8km/h

                                                  • onuce  

                                                    No a na nejtěžší 35km/h. Což je pro mne naprosto dostatečná rychlost. Jsem tedy s rozsahem i převodovým poměrem naprosto spokojen. Paradoxem je, že vyjedu stojky, které jsem jako zdravý, s „normálními“ převody, vždy vedl. V takových prudkých stoupáních si připadám jako na lanovce. Dřepím, lehce točím nohami, a sunu se nahoru. Jen když pomalu míjím vedoucí, stydím se z obavy, že mě považují za e-bikera.

                                                  • AussigBiker  

                                                    V kroksech :-D

                                                  • Jason Voorhees  

                                                    to vypadá cajk

                                                  • onuce  

                                                    Děkuji

                                                  • onuce  

                                                    Je to opět tak, jako vždy u mne, neumím klipsny používat. Vůbec netuším, jak v nich správně šlapat, aby se výhoda projevila. Na tahání pedálu vzhůru je neužiju, na to jsou moc měkké, natáhnou se. Nicméně přec jen specificky příjemné jsou, fixují totiž botu proti sklouznutí po pedálu dopředu. A vůbec poskytují lepší pocit při mém vysokootáčkovém šlapání. Jinak se mi nad 120 ot/min stává, že ve snaze pedálu jdoucímu nahoru včas odlehčit, ztrácím s pedálem kontakt, a ten mě pak lehce mlátí do podrážky.

                                                    Jsem zvědav na ty řemínkové klipsny od Mr.Pavky, až přijdou.

                                                  • Smazaný účet  

                                                    120rpm dlouhodobe je nesmysl, kor kdyz neumis šlapat. Oddelas si tim dalsi vazy a upony svalů.

                                                  • onuce  

                                                    Nevytáčím takto nohy úplně dlouhodobě, jen v mezních situacích. Tedy maximální rychlost, nebo naopak prudká stojka.

                                                  • onuce  

                                                    A ještě k těm otáčkám. Mám takový objektivní pocit, že právě kolem 120 ot/min dávám i největší krouťák. Usuzuji dle toho, že v prudkých stojkách mě to přirozeně nutí nohy vytáčet. Dokonce čím prudší výjezd, tím více.

                                                  • mire  

                                                    Krouťák určitě ne, ale výkon.

                                                  • onuce  

                                                    Aha. Proto i u aut se maximální kroutící moment udává v jiných otáčkách, než maximální výkon. To mi vždy přišlo neuchopitelné. Rozumově a logicky.

                                                  • mire  

                                                    Krouťák je práce (tj. síla násobená vzdáleností) = N*m. A výkon je práce za čas = N*m/s.

                                                  • onuce  

                                                    To ano. Ale již jsem si o tom něco vygooglil, konečně. A konečně chápu, proč se uvádí otáčky pro maximální výkon a otáčky pro maximální krouťák. Okamžitě si totiž člověk představí charakteristiku motoru. Sám bych vždy dal přednost krouťáku v co nejnižších otáčkách. Proto jsem měl rád diesel. A ještě raději bych měl Sentinel. Ale vůbec to neznamená, že bych dal přednost turbu. To nikdy.

                                                  • zdenal8  

                                                    Tak turbo je celkem běžná věc, hlavně pak u toho dieselu.

                                                  • onuce  

                                                    Běžná neznamená automaticky dobrá. Měl jsem 1.9 atmosféru diesel VW, to byla lahůdka. Nechcípnutelný. Také se mi moc líbí diesely ve staré zemědělské technice. Nezničitelné, jen to bublá, a navzdory malému papírovému výkonu utáhne takový díslík valník s hnojem, či zorá pole.

                                                  • kejda  

                                                    Měl jsem T4, s velmi výkonným motorem 50 kW :). Co můžu říci na rovinu, že to vůbec nejelo. Naložené, na dálnici jsem potupně uvolňoval místo kamionům, do kopce. Takže úplně nechápu to obdivování nepřeplňovaných dieselů…

                                                  • zdenal8  

                                                    Podobnou zkušenost mám s 1,9 D v partneru. Do kopce to po dálnici aspoň drželo krok s kamionama a ručička tachometru pak šla stejně s ručičkou otáčkoměru.

                                                  • mojos  

                                                    mam zkusenost s 1.4d v saxu, to bylo peklo na 4 kolech, pomalejsi byly jen zaparkovane auta

                                                  • Janes  

                                                    Po revoluci, ihned po otevření hranic jsme s bratrem a našimi partnerkami vyrazili na otočku do předvánočního Salzburgu, a to otcovou Škodou 105.

                                                    Na dálnici Linz-Salzburg nás předjížděly i kamiony :-).

                                                    Ale dvě auta jsme pokořili, dva maďarské Trabanty :-))

                                                  • jirkous3  

                                                    Tak to já byl v roce 1990 ve Vídni Velorexem. Docela to byl mazec se s ním motat v těch několikaproudových křižovatkách. Pak jsem ho nechal skoro v centru zaparkovaného na širokém chodníku a lidé z něho měli velkou atrakci.

                                                  • onuce  

                                                    Velorex, opět závidím. Také jsem nikdy nezkusil. Není to trochu dobrodružství, na delší trase? Nebo je to naopak jako v autě?

                                                  • jirkous3  

                                                    Dobrodružství, to jistě. Já měl verzi jen 250 cm3 a to nebylo žádné žihadlo. Některé kopce jsem jezdil i na jedničku a motor se přehříval jako svině. Největší zajímavost byla ale zpátečka, ta tam samozřejmě nebyla, ale dal se obrátit chod motoru. To se muselo vypnout zapalování a když už se motor takřka přestával točit, přepnulo se na opačné. Motor se pak roztočil obráceně a dozadu byly čtyři rychlosti jako dopředu. Popravdě, jednodušší bylo vystřčit ze dveří nohu a posunout se dozadu nožně. 250ka taky neměla startér a tak místo nožní startovací páky se startovalo ruční startovací pákou. Veorex taky neměl topení, takže v zimě namrzalo přední okno, to jsem s sebou vozil kolík na prádlo a seškraboval s ním za jízdy námrazu. Boční a zadní okna byla z plexiskla, přes ty toho moc vidět nebylo. Okna nešla stahovat, ale dala se celá vysadit i s kusem dveří. Pak se stáhla plachta a byl z toho kabriolet. Dalo by se toho o něm napsat hodně, ale nejvíce dobrodružné bylo brzdění. To bylo mnohem horší než čelisťové brzdy u Favorita. Člověk si musel většinou pomáhat ruční brzdou aby to vůbec z kopce ustál.

                                                  • onuce  

                                                    No tedy. Zas jsem Verolex přeceňoval. A navíc jsem si myslel, že to byly půlitry.

                                                  • jirkous3  

                                                    Ovšem jednu výhodu Velorex měl, sedadlo bylo docela úzké, takže když jsi vezl nejakou holku, tak řadící páka byla u jejího kolene.

                                                  • zdenal8  

                                                    Jenže u té zemědělské techniky je to taky dost o převodovce.

                                                  • onuce  

                                                    Ano, ano, však kam spěchat.

                                                  • oddie  

                                                    1,9 atmosfér dieselů jsem měl několik v různých autech a jsem velmi, velmi rád, že je to hodně dávná minulost.

                                                  • onuce  

                                                    To již se pak nedivím ničemu. Zrovna nedávno jsem četl chvalozpěv na turbo tříválec v nové Škodovce. Vibrace tam nějak prý geniálně převádějí do podélné osy, což prý potom tak nevadí… Jinak je tříválec nevyvážený a přirozeně vibruje. A mimo jiné překomplikovanosti mě zaujaly duté ventily plněné sodíkem. Zvracel bych nad takovým paskvilem. Proč to, když dávno existuje poctivý, vyvážený, jednoduchý a spolehlivý čtyřválec. No ale zřejmě Vám takový motor nevadí.

                                                  • oddie  

                                                    Ne, motor v jakékoliv Škodovce mi opravdu nevadí, protože s ním ani vzdáleně nepřijdu do styku.

                                                  • onuce  

                                                    Což však podobné přečinčané slečinky teď nejsou prakticky ve všech EU vozech? Motor je srdce vozu. Na motor musí být spolehnutí. Musí být odolný, spolehlivý. Vydržet špatné zacházení. Zvuk motoru je tep vozu. A jak zdravě tepe takový poctivý čtyřválcový, minimálně, diesel. Bez sýpání turba, samozřejmě. Motor s turbem je jako astmatik s kyslíkovou hadičkou u nosu.

                                                  • babicak  

                                                    A což jak krásně, klidně tepe řadový poctivý naftový šestiválec. To je teprve koncert pro uši.

                                                  • jirkous3  

                                                    Poslyš Onuce, když si tak čtu o tvé lásce k dieselům, vlastně by pro Tebe bylo ideální sehnat Pragu V3s. Sice v zimě nerada startuje, v létě je v ní vedro, řadí se s meziplynem a řízení taky nic moc, ale zase bys do ní najel i s vozíkem a ještě by zbyla stousta místa na kamínka, matraci a další věci. V takovém tom skříňovém typu by se dalo na cestách i bydlet. A jako bonus bys měl vysokou průjezdnost terénem. V3s vyjede i tam, kam se ani ekolaři nedostanou. Byl bys volný jako pták.

                                                  • onuce  

                                                    Teoreticky ano. Ale… Jednak nemám céčko, myslím řidičák, jinak mám céčka ještě kilo a půl. A možná trochu paradoxně se mi vejtřaska moc nelíbí. A od pamětníka jsem slyšel, že i terénní vlastnosti nejsou takové, jak tvrdí legendy. No, je to šestikolka, navíc s dvojmontážemi… Kdyby něco prostorněšího do terénu, tak Buchanku. I k té mám výhrady, bezpečnost řidiče při nehodě.

                                                    Opravdu bych chtěl Sentinel. Vždy jsem jej obdivoval. To je správný outdoor. Palivo si nasbírám okolo. Ať v lese klestí, tak na pastvině suché kravince.

                                                  • Tuxedo  

                                                    Tak tak, když už tak stylově :-)

                                                  • antonovak  

                                                    to je ale benzín only, jestli se nemýlím

                                                    nafta na sibiři mrzne

                                                  • LM  

                                                    Sbírat 500 kg klestí nebo suchých kravinců bych teda nechtěl :-)

                                                    • Příprava na jízdu trvala kolem 30 minut a zahrnovala doplnění vody (zásobník 800 litrů) a paliva (zásobník 500 kg), zatopení pod kotlem a promazání.
                                                    • Akční rádius byl kolem 40 km při provozní rychlosti 15–25 km/hod.
                                                  • jirkous3  

                                                    Z dětství si ještě jeden Sentinel pamatuji. To spalování byli velmi nedokonalé, hrozně se z toho kouřilo a neustále se zastavovalo na přikládání. Do lesa bys s tím asi ani nemohl. Aby to stálo za to, musel by to být sentinel na bázi parní lokomotivy, i s topičem.

                                                  • onuce  

                                                    Takový zážitek Vám závidím. Přiznávám ale, myslel jsem, že Sentinel je praktičtější.

                                                  • Janes  

                                                    A od pamětníka jsem slyšel, že i terénní vlastnosti nejsou takové, jak tvrdí legendy. Váš kamarád byl zajisté znalec :-).

                                                    Vám doporučuji shlédnout pár videí…

                                                    https://www.google.com/search?…

                                                  • jirkous3  

                                                    S tím souhlasím. Na vojně jsme z doupovských blátěných cest vytahovali vejtřaskou i zapadlé tatrovky. To auto dokázalo vyjet úplně všude, jen tedy o pohodlí pro řidiče se moc mluvit nedalo.

                                                  • zdenal8  

                                                    Jj. Trávit v tom cca 12ti hodinovou cestu ze Kbel na Milovany byl zážitek. Zavratná rychlost až 6o km/h.

                                                  • Janes  

                                                    Ze Kbel? Co si pamatuju, tak auta letiště moc neopouštěla.

                                                  • zdenal8  

                                                    My sme patřili pod Klecany, ale „bydleli“ jsme ve Kbelích. My sme se naopak na letiště dostali jenom když sme jeli tankovat.

                                                  • Janes  

                                                    Tak to jo, já jen že jsem tam vojákoval a za celou dobu nikdy žádný nákladní auto nevyjelo dál, než do ulic Kbel. A to pouze v rámci každoroční taškařice, když bylo potřeba vyjet benzín, aby se phmákům nezkrátil příděl. To vyrazily z letiště ZILy se spotřebou sto na sto a za chvíli byl úkol splněn.:-)

                                                  • Netiaq  

                                                    a coz takovy sestivalec, neco nad 3litry v BMW plechu

                                                  • onuce  

                                                    Ano, přímo koncerty… Jsem rád, že ještě existují lidé s motorovým sluchem

                                                  • Netiaq  

                                                    ale ty zrovna netocej 7k

                                                  • onuce  

                                                    Pardon? Nerozumím, jaké 7k? Děkuji

                                                  • mojos  

                                                    7000 otacek/minuta

                                                  • onuce  

                                                    No ale to je tedy dobře. Vysavače mě neoslovují.

                                                  • Netiaq  

                                                    tvl vsechno co ma vic jak 6 valcu a toci plus 7k nejsou vysavace, jel si vubec nekdy v aute co ma vic jak 300koni

                                                  • antonovak  

                                                    já jsem řídil 4 koně! chvíli…než mi to kočí zas sebral

                                                  • onuce  

                                                    Určitě nejel. Ale i u benzínu, naštěstí poctivá 1.6 atmosféra čtyřválec, končím u 2,5k. Abych dodržel terminologii. Vyšší otáčky jsou mi nepřirozené. Však také jezdím dlouhodobě těsně kolem 6l na 100km. A ne, motor nedusím, včas podřadím, plyn jen lehce lochtám.

                                                  • Tuxedo  

                                                    Co tohle? Vlastní budka i zdravotní služba :D

                                                  • antonovak  

                                                    pořád benzín

                                                  • Netiaq  

                                                    pojizdna sukaci krabicka :D

                                                  • Tuxedo  

                                                    Tak trochu stylověji, moderní a jednu obytnou, nechť si Onuce vybere, Buchanka od našich bratrů je univerzal :-)

                                                  • onuce  

                                                    Bral bych tu první, ale v původní verzi.

                                                  • onuce  

                                                    Moc hezké. Jen bych dal mat. A když mat, tak olivu, ať mi to jde ke kolu.

                                                  • Netiaq  

                                                    nechci ti rozkopat babovicky, ale 2,5k je i pro dehet malo ale kazdej strujcem sveho stesti

                                                  • onuce  

                                                    Teoreticky, vím. Záleží však na stylu jízdy. Pokud jedu na takový převod, abych i při nízkých otáčkách plyn jen lochtal těsně za volnoběhem, pak motor netrpí. Naopak.

                                                  • mais  

                                                    Po tobě bych auto fakt nechtěl. Rozjede se na 90km/h na nejvyšší kvalt a koukni na otáčky, je to jeden z bodu na který se pohon a jeho spotřeba počítá, další je 130km/h a hned víš, kde jsou rozumné otacky

                                                  • onuce  

                                                    Ale já jezdím maximálně devadesát, i po dálnici. Výhodou je, že nemám problém s kamiony, naopak ony se mnou.

                                                  • -b-n-x-  

                                                    Pokud jsi nezkusil aspoň 7rpm, další debata je zbytečná :-)

                                                  • onuce  

                                                    Myslíte asi 7k, že? Ani bych nezkoušel, šílené točky. To je tak pro elektromotor. Jak by tam ty písty tak rychle stihly kmitat nahoru, dolu? Měl bych strach, že to nevydrží, a vystřelí skrz kapotu do nebes.

                                                  • Janes  

                                                    Tohle už ale zavání trollingem.

                                                  • kejda  

                                                    Nezavání. Tohle je extratřída :)

                                                  • onuce  

                                                    Jenže já to myslím vážně. Mám technickou představivost. A tohle si raději nepředstavuji.

                                                  • oddie  

                                                    To není žádná technická představivost, jen nesmyslné bláboly.

                                                  • oddie  

                                                    Schválně jsem to zkoušel, Expert naštěstí jede na šestku při 2500ot asi 120, to už celkem jde. V 806 je to horší, ta jenom asi 105, tak tam holt radši budu riskovat. Ale když ty písty nevystřelily za předchozích více než 300tis km, tak už by snad ani nemsuely :D

                                                  • mais  

                                                    Elektromotory v BEV točí běžně 15 – 20 k RPM

                                                  • onuce  

                                                    Elektromotor samozřejmě, tam nekmitají písty. Místo otáček za minutu by se u spalovacích motorů měl udávat počet kmitů pístu za sekundu. Pro lepší představu. To by snad mnohé vyléčilo z vytáčení.

                                                  • onuce  

                                                    V rychlosti jsem spočítal, doufám že ne dobře, kmity pístu při výše zmiňovaných otáčkách 7.5k. 125× za sekundu sjede píst dolů, 125× se dole zastaví, 125× vyjede nahoru, 125× se nahoře zastaví… To vše za jednu sekundu! K tomu se musí stihnout mazat… Hodně divné by to bylo.

                                                  • -b-n-x-  

                                                    No a?

                                                    I při těch tvých 2k rpm to musí kmitat sakra rychle :-)

                                                  • onuce  

                                                    To ano, ale již představitelně.

                                                  • -b-n-x-  

                                                    Pro mě tedy je teda všechno nad řekněme 5 kmitů za vteřinu docela nepředstavitelné.

                                                  • onuce  

                                                    Tak to Vám tedy nezbývá než ten Sentinel.

                                                  • oddie  

                                                    U mého tedy průměrně jen 50× za sekundu. Takže 3000× za minutu. Kdybych vzal průměrnou rychlost 60km/h, je to 3000× na kilometr. Při nájezdu 300.000km tak píst vyjel nahoru a dolů 900.000.000×. Skoro miliarda pohybů nahoru a dolů a furt tou kapotou nic nevyletělo, no není to divné?

                                                  • onuce  

                                                    Při 3k otáčkách, a je to podle mne rozumné maximum, nic nevyletí. Spíše je s podivem, kolik motory najedou bez většího opotřebení. Apropo, teď se shovívavým úsměvem vzpomínám, jak jsem si nechal dělat výbrus u Simsona, a jak jsem byl otrávený z „lajdáctví“, když vnitřek válce po výbrusu nebyl hladký, ale naopak drsný :)

                                                  • Janes  

                                                    Chudák motor…on Vám to vrátí, a opět to budete brát jako nepřízeň osudu …

                                                  • Jason Voorhees  

                                                    šlapej jakoby jsi směroval sílu do špičky boty a kruhově, zezačátku tahat nahoru zvolna a ono se to postupně poddá že to bude přirozeně…

                                                  • onuce  

                                                    Dobře, děkuji. A ano, kruhové šlapání mi to již teď trochu usnadňuje. Ačkoli jsem očekával více. Nicméně bude to tak, jak píšete, musí se to poddat.

                                                • onuce  

                                                  Vše objednáno. Je to vždy problém, přiházet k nějaké drobnosti, zde klipsny, další věci alespoň za tisícovku, aby se umořilo poštovné. Nakonec u věcí na kolo to ještě jde, kostel hadr.

                                                  • onuce  

                                                    Jinak tedy vlákno přineslo první konkrétní výsledek. Tak to má být. Od klipsen si hodně slibuji, zvláště po zkušenosti na rotopedu. A pak tu je ten vynikající nápad s hydraulicky zdvíhanou teleskopkou. Tu bych potřeboval moc. Nic takového ale asi neexistuje, že. Děkuji

                                                  • Sinpa  

                                                    Jedině dle vzoru https://youtu.be/MAPumW_wYKc

                                                  • onuce  

                                                    No jo, mít tak dílnu…

                                      • Mr.Pavka  

                                        Ty pasky jsou nejety. Zbytky z montovani novych kol.

                                        • onuce  

                                          Ještě jednou děkuji za nabídku. Jakoby se stalo.

                                          • Mr.Pavka  

                                            Jestli to chces tak ti to v ramci bfbratrske pomoci poslu a nic za to nechci. Ani postovny.

                                            • onuce  

                                              Tak pokud Vám to… Mohl bych alespoň testovat různé systémy uchycení. Však zcela zdarma… Musím upozornit, že sic klipsny potřebuji, ale jestli si je zasloužím, to si nejsem jist.

                                              To nebylo rýpnutí… Vlastně bylo… ale ne, jen dobrosrdečné škádlení. To jsem prostě musel. Výhoda starých béefáků, že se známe ;) A u Vás se mi líbí, že se neurážíte, ačkoli do Vás často šijí skrze bývalé členství…

                                              A moc tedy děkuji, vážím si toho. Adresu pošlu SZ

                                  • tsunami  

                                    Jen bacha na to jak jsou „hluboké“, pokud má někdo větší nohy tak tyhle nesmysly jsou většinou hodně krátké a palcem se nedá dobře šlapat :-)

                                    • onuce  

                                      Mám od desítek až po třináctky boty… To je zlé?

                                      • tsunami  

                                        Netuším, nepamatuji si jak velké boty jsou tyhle dětské velikosti ;-) (mám 15+)

                                      • Janes  

                                        Jako bývalý majitel obchodu s obuví, Vám mohu sdělit, že jsem na tom úplně stejně a je to normální, stejně jako skutečnost, že 45 u jedné firmy není stejná jako 45 od jiné. A může to být pravda i u jedné firmy, u rozdílných vzorů.

                                        A včil mudrujete..

                                        • onuce  

                                          Ano. A skrze to nelze obuv ani koupit eshopicky.

                                          • Janes  

                                            Lze, ale musíte se držet vyzkoušeného. Já kupuji pouze Rieker, Adidas a Merrell. Kouknu dosluhujícím botám pod jazyk a objednávám podobný model, na který jsem zvyklý, žádné experimenty. Nicméně, e-shopy Vám nevhodnou objednávku v klidu vymění za jiné číslo, tedy pokud ho mají skladem.

    • -b-n-x-  

      Škoda té točny. To vypadalo na paradni projekt.

      • Smazaný účet  

        nastupovací točny na strategických místech?

      • AussigBiker  

        Ted uz nejde kroutit kolenama jako zamlada, jedine elektrickou tocnu?

        • -b-n-x-  

          Já bych to viděl na nějaké originál řešení malých točniček integrovaných v botách. A nejlépe v kombinaci s našlapy. :-)

    • AussigBiker  

      Rad Vas zase vidim na fullíku! No, za dva-tri roky treba vyzkousite elektrofullíka a zmenite nazor (vim, vim, pouze za vlastni) :)

      Kazdopadne preji pekne leto, ja ho hodlam projezdit, tak snad se konecne snad po trech letech zadari.

    • Mr.Pavka  

      Mistre. Ty to das!

      Akorat mi uniklo kde ze sis ty kolena odstrelil.

      Myslim uplne prvotni pricinu ktera to vsechno odstartovala.

      • -b-n-x-  

        Kolena mu zničila manuální práce.

        Nosil těžké osb desky do sedmého patra.

        • Mr.Pavka  

          Tak to chapu.

        • oddie  

          Mohlo by se zdát, že prvotní příčinou bylo ono rozhodnutí o stavbě house-boatu v sedmém patře místo u vody a tahání materiálu na něj po schodech, ale je třeba chápat i další příčinné souvislosti. Tomuto rozhodnutí přeci předcházela samotná koupě ghetta online způsobem bez fyzické prohlídky, který je sice dnes už běžný, ale tehdy s ním Mistr příliš předběhl dobu. Ale i toto nelze považovat za příčinu, musíme zapátrat dále, odstěhování z většího bytu, předtím rozvod… Čili probereme-li takto celý rodokmen událostí, dobereme se teprve k té pravé úplně prvotní příčině, která mu zničila kolena: OŽENIL SE.

          • Smazaný účet  

            Nene musis jeste hloubeji. Narodil se. Prece neni clovek neni problem :)

            • pocestny  

              To mi připomnělo existenciální otázky Milana Kundery. Nečteš ho náhodou?

              • Smazaný účet  

                Musim se priznat ze na cetbu jsem ted uplne zanevrel, ale pokud ano tak ja teda jedu Clarka, Asimova a tenhle smer :)

          • -b-n-x-  

            Anebo za to může vizuální selhání.

          • Coural  

            Za to může žena. Kdyby vizuálně neselhala, mohla manuální práci vykonat ona a Mistr by byl zdráv.

            • oddie  

              Samozřejmě za to může žena, ale to vizuální selhání si vykládáte úplně špatně. Ve skutečnosti je to obráceně. Vizuálně selže postupem času každá, jen na začátku je nějaké lovné období určené k polapení naivního samečka, kdy vizuálně selhaná není. Toto období je dost individuální a dá se natahovat poměrně drahou údržbou, kterou ideálně zaplatí také nějaký naivní sameček. Podstata sdělení je ale stále stejná – kdo se ožení, je ztracen a je jen otázkou času, kdy se to projeví :D

              • onuce  

                Ano. Můj konečný názor na soužití se ženami:

                Strach z ní, nebo o ní.

                Nikdy pohoda, proto teď vychutnávám samotu.

                • Lance  

                  A pritom staci nemyslet ocasem… a kdyz uz myslim ocasem, tak hlavne: nemyslet

                • plysovykozisek  

                  Jak píšete Mistře: žena je plémě ďáblovo!

                  • TK75  

                    Horší než ďábel…s ním se dá domluvit

                  • onuce  

                    Tak jsem to vůbec nemyslel. Jen některé ženy jsou po čase nepříjemné třeba již jen z důvodu ponorky. O jiné pak může mít strach nejen z důvodu přebrání, ale vůbec o ně samotné. Opravdová láska totiž je, když má člověk o druhého strach více, než o sebe sama.

                    • Pennywise  

                      Amen :D

                    • Netiaq  

                      mistre, vase cesta souzitim se zenami bude jeste hodne dlouha

                      • onuce  

                        To ne. Těchto neblahých pokusů jsem nadobro zanechal. A velice se mi ulevilo. Ačkoli, přiznávám, velice pomohl můj ketostav. Mimo jiných příznivých účinků, které přináší, třeba občasné bezdůvodné euforické stavy, nechuť na ethylalkohol… také ztrátu kontroverzní touhy. Brom hadr.

                        • onuce  

                          A hned pěkný příklad rozvolněné ketomysli. Takovou (viz foto) při ťukání na bf „kouřím“ dýmku. Až po chvíli mi došlo, že nějak netahá… No vždyť také Force, že ;)

                          • onuce  

                            Ještě jen pro ilustraci, proč se to může snadno stát :)

                            • Smazaný účet  

                              :D

                            • AussigBiker  

                              Jeste, ze jste si neposvitil do oci a nedal dymku na kolo / vozik misto svetla :)

                            • Netiaq  

                              tak mit povleceni HOUMELESS tj ovsem jina parada :D

                            • Mig_all  

                              Presel jste od doutníků na dýmku jo? A jaký tabák pálíte? Doutníky byly ochucené to u tabáku uz nelze ne?

                              • onuce  

                                Právě lze! Zkoušel jsem višeň, vanilku, koření… Nejlepší je však v dýmce čistý tabák. A nejvíce mi jede Skotský. Objevil jsem kouzlo dýmky nedávno. Je to relax. A nepůsobí to tak vagabundsky, jako cigarety, nebo cigaretové doutníky. A mnohem lépe chutná. Kombinuji s mlžnou dýmkou.

                                • TK75  

                                  Taky jsem s fajfkou na střední machroval…pak mi smrděla moje kožená pankerská bunda (měl jsem fajfku v kapse)

                                  Jo to bylo fajn… tabák Amfora nebo tak nějak co si pamatuju

                                  Ale je to smradlavej koníček

                          • Smazaný účet  

                            Zaujalo mne to malé okno s mříží a metrovou zdi. Resp je to jako u mne doma na stopadesat let starem statku. Jak se tam cití tva duše ?

    • bodlak2  

      ohledně nastupování – nepomohl by dámský rám?

      • onuce  

        To nevím. Ale jak jsem psal výše, skrze vynucený styl jízdy „pytel“ musím mít fulla. A nejsem si jist, zda full existuje v dámském provedení.

        • Coural  

          A co si vykopat na strategických místech díry? Zajel byste do ní s kolem, pak by následovalo pár šouravých kroků ve stylu našeho pana prezidenta a zadek by byl umístěn na sedle s minimální bolestí. Při sesedání byste pouze změnil směr šourání. Možná by se daly využít i hluboké koleje po lesní a zemědělské technice.

          • onuce  

            V praxi to tak vlastně dělám. Využívám vyjeté koleje v polních cestách, pařezy, kameny, obrubníky a třeba i, prase, lavičky

            • Coural  

              Tu techniku sesedání pomocí prasete bych potřeboval trochu přiblížit. Nějak mi dochází fantazie.

              • mire  

                Pěkně jsem se zasmál, dobrý. Taky jsem to četl dvakrát, aby mi původně naskočilo.

              • onuce  

                Nevyužívám prase, prase jsem já, když šlapu botou na sedací část lavičky.

                • Coural  

                  :-) Ano, ta čárka tomu pochopitelně dala ten správný smysl. Bylo jen zajímavé si představit techniku přesednutí z kola na vepře. Něco jako: Na čuníčka si vyskočím.

                  • onuce  

                    Jak důležité jsou čárky, že. Jinak tedy prase se pro moje účely vůbec nehodí, není příliš stacionární.

                    • BlickM  

                      tak mě napadlo to přeštické

                      • onuce  

                        Na toto sousoší mám zlé vzpomínky, kolem mě vozili v RTO otročit na brambory. Tam jsem je pak žízní jedl syrové. Ta směšná komunistická limonádička v lahvi, kde bylo více skla než přeslazené tekutiny, byla výsměchem.

                        • Netiaq  

                          syrove brambory tak nejak clovek moc neumi travit, uz tenkrat jste mel pane zajimavy nahradni reseni :D

                          • onuce  

                            Žízeň se neptá na trávení. Jiné řešení neexistovalo. Slunce, prach, bič jezeďáka…

                            • babicak  

                              Také jsem musel jezdit na bramborové brigády, ale že bych trpěl žízní, či hladem, si vůbec nevybavuji. Naopak, bylo to fajn odpočinek od školy, flirty se spolužačkmi a nějaké to pivo a u kytary písničky od Kryla.

                            • Mig_all  

                              Tyhle pohádky muzes vypravět tak max. děckám… :-DDDD

                          • mire  

                            Jako by jsi neznal Onuci, ten má trávení na jiné úrovni. A syrové brambory jsem taky jedl.

    • Japhy  

      Kripl děkuje 1× a pošťák zvoní 2×. Tady je svět ještě v pořádku.

    • AussigBiker  

      Jinak Mistře poslední odstavec: nějakou obytnou úpravu udělají i do Dacie Logan :-)

      https://www.garaz.cz/…vet-21002878

      • onuce  

        Děkuji. No mně to vyhovuje, jak to mám. Jednoduché… Příliš sarapatiček je v tomto případě spíše na škodu.

    • onuce  

      Cíl mé cyklolabutí písně dosažen! Když na podzim pan Nimrod dal do galerie fotku Strašína, mého milovaného Strašína, moc se mi zastesklo.

      https://www.bike-forum.cz/…to-sice-neni

      Mnohokrát byl mojí zastávkou při švihu ze Stříbrných Hor na Javorník, Zlatý potok, Kašperské Hory a zpět. A tak jsem si předsevzal, že ještě jednou alespoň na ten Strašín na kole ze Stříbrných Hor dojedu, kdybych měl bolestí chcípnout! A dnes se tedy podařilo! Jsem šťastný. Stálo to rozhodně i za ty nadávky, které jsem v okolí Strašína vyslechl na svoji adresu. Kreténe, blázen, kripl, mimochodem jsem kripl, deb… A to jen proto, že jsem prostě chtěl chrámku dosáhnout, odvisle od rallye Šumava, o kterém jsem předem nevěděl. Když jsem s kolem prvně přebelhával trať, jak tomu říkali, zasekl jsem se před prudším vantem silnice a nemohl pryč. Kdyby mi místo hysterických nadávek hned podali pomocnou ruku… Nakonec jsem trať závodu musel překonat ještě dvakrát. Nechápu, jak mohou takto neprodyšně uzavřít přístupy ke kostelu, úplně mi odřízli cestu k bohu

      • Smazaný účet  

        Cesta k Bohu nejde odriznout, Onuce.

        • onuce  

          To je ovšem Váš pohled anděla.

          • Smazaný účet  

            Oba dva věříme v Boha, ale je možné, ze kazdy v jiného…

            • onuce  

              Jsem nevěřící, ale obdivuji katolickou církev, její rity, stavby, interiéry… Prostě atmosféru, nebo snad lépe ducha.

              • Smazaný účet  

                Naprosto ti rozumim, sakralni dila jsou mým konickem.

                • onuce  

                  A jsou velice působivá. Někdy až ohromující, vždy vzbuzující posvátnou úctu. A jelikož jsem jinak ortodoxní ateista, bez návštěvy takových míst k bohu nepřičichnu. Proto specificky mně lze odříznout cestu k bohu.

              • ToMášMarný  

                Nejsem věřící, avšak víru druhých nerozporuji. K církvím již tolik tolerantní nejsem. Výše jmenovanou katolickou církev řadím mezi nejodpornější, bez nadsázky zločineckou organizaci. Jistě, stavby to jsou krásné, impozantní, to byl konec konců jejich účel. Historická hodnota nevyčíslitelná, mezi řádky i jako pomník hamižnosti, krutosti a hromadění statků, moci a peněz božích zástupců ma zemi. Katolická církev v tomto byla po staletí nejúspěsnější a ani dnes jiná není.

                • onuce  

                  Dříve, jsa zpracován od dětství komunisty, měl jsem náhled stejný. Až pochopení souvislostí… Katolická církev není o víře. Ale o řádu, hodnotách a morálních jistotách. A to napříč národy a historií, unikátní. Obdivuji i to, jak zdánlivě pitoreskní křesťanství je nakonec vlastně geniální, poněvadž přes jeho překomplikovanost je nevyvratitelné. Já zas pohrdám protestantskými, evangelickými a podobnými církvemi. Jsou zbytečné, jen narušují a mělní. O Husovi raději ani nehovořím.

                  • ToMášMarný  

                    Náboženství, ať už jakékoli má svůj účel a cíl. U zrodu zpravidla dobrý, postupem času často zneužitý. Náš pohled bude odlišný až protichůdný.

                    • Jamin  

                      21. století, náboženství a církve již své účely vyčerpaly a měly by být né zapomenuty, ale vyřazeny. Mohou být krásně nahrazeny vědou a technickým pokrokem. Víra ano, tu má nakonec každej i když tvrdí že je nevěřící, ale měla by být zase jenom osobní a čistě každého člověka, netřeba ji šířit. Každej si na tu svou musí přijít sám, její šíření vede ke konflitům.

                      • ToMášMarný  

                        Váš názor je mi blízký, ovšem i názor pana Onuceho má svou váhu. Totiž víra byla vždy základním kamenem společnosti, od maličkostí každodeního života po mocenské uspořádání. My, takzvaná západní kultura jsme víru opustili, ale tím nekončíme. Likvidujeme všechny pilíře na kterých naše společnost stála. Bez náhrady. Vyšším principem jsme slabí, shnilí a budem poraženi, nahrazeni a možná i zapomenuti. Individualismus a víra v sebe sama nikoho z nás na tom nic nezmění, naopak.

                        • Junkers  

                          Přijde zkáza a zhouba bude veliká. Zahleděni do sebe budou kupovat převody 1 × 12 a chlubíce se teleskopickými sedlovkami a bezdušemi svými, budou zděšeni příchodem Velikého dne Posledního Soudu ..

                          • Smazaný účet  

                            povstane bestie a jméno její bude e-bike?

                          • Smazaný účet  

                            Tak tak, zatim přišlo pouze male varování od Vsemohouciho.

                            • onuce  

                              Včera jsem si toho přímo v místě nevšiml, až dnes na letáčku. To varování tu bylo již dávno, nějaký svatý jej tam k lidem přímo vystrkuje v otevřené knize. Jenže… Jenže měl pravdu prorok Ezechiel: „Vy lidé máte oči, ale ničeho nevidíte…“

                          • Mr.Pavka  

                            Jiz davno jsme ztraceni.

                            Odvratili jsme se od svate trojice-

                            velkeho, prostredniho a maleho prevodniku.

                        • onuce  

                          Ano, s tou likvidací pilířů je to velká pravda, bohužel.

                          • -b-n-x-  

                            Však nemusíme se bát. Již nám pomáhají bratři ve víře, muslimové.

                            • onuce  

                              No právě. To byl jeden z pilířů, rozumná míra svobody v rámci demokratické společnosti – likvidována pod rouškou hyperkorektnosti. Nebo další pilíř, volná soutěž – likvidována v rámci gretologie. Nejkřiklavějším příkladem je prosazování elektromobilů přes mrtvoly.

                          • Peslezedirou  

                            Nemyslíš talířů, převodníků?

                            • onuce  

                              To je někdy nakonec žádoucí, ostatně viz toto vlákno.

                  • jirkous3  

                    Ahoj Onuce, dlouho jsem se ve Tvých vláknech neobjevoval, ale teď mně zaujal tento Tvůj pohled na protestanství. Můžeš mi říct, co Tě k němu vede? Pokud si to vybavuji, protestantství přece vzniklo právě proto, aby vrátilo katolickou církev do stavu, který zmiňuješ, jako hodnoty a morální jistoty. Vzniklo v dobách papežského schizmatu, době, kdy se katoličtí kněží vrhli na zpoplatňování všech aktivit jako byl křest, pohřby a pak i Boží odpuštění. Odcizovali se chudému obyvatelstvu. Několik klášterů v té době muselo být dokonce i v Čechách rozpuštěno pro „zhýralost“. Cílem Viklefa a dalších přece bylo to, aby se církev vrátila ke svým hodnotám. Nakonec, většina protestantů byli vlastně katoličtí kněží, kterým se jen nelíbilo, kam církev směřuje. Jak to pak dopadlo je věc jiná, ale pokud se bavíme o hodnotách… A prosím jen aby bylo jasno, ne nejsem protestant.

                    • onuce  

                      Ano, vím. Dokud „pokrokoví“ kněží usilovali jen o nápravu prohřešků a nepravostí v katolické církvi, potud v pořádku. Jenže bohužel neznali míru a v určitý okamžik již vlastně nešlo o nápravu, ale rozvrat, rozpolcení církve. Místo usmíření štvali obyčejné věřící proti loajálnímu duchovenstvu. Proti církevní autoritě vůbec. A kam to nakonec vedlo, muselo vést, všichni známe.

                      • jirkous3  

                        Tak ono to nakonec k částečné obrodě vedlo, jen to stálo spoustu krve, zničených lidských životů i majetku. To bývá bohužel velmi často osud dobrých myšlenek.

                        Ale jinak gratuluji ke skvěle zvládnutému přechodu z depresivní osoby trpící sebelítostí k člověku s vizí a snad i radostí ze života ať už je jaký je.

                        • onuce  

                          Ano, přesně tak. A ještě právě ku vzniku různých paralelních církví, které z mého pohledu nic užitečného nepřináší, vyjma nimrání se v Evangeliích a křesťanské věrouce vůbec.

                          A moc děkuji. Ve skutečnosti je to tak, že postižení mě naučilo vážit si maličkostí. Každý výlet, každý východ slunce… Dělám, co jsem zatím zanedbal, třeba čichám ke všem květům, neznal jsem vůbec jejich vůni… A hlavně mě povzbuzuje známé „memento mori“. Ne snad pateticky, naopak v nejlepším smyslu.

      • Smazaný účet  

        Na boha se vybodni, není na něj spoleh, to strana a já ti můžeme podat spolehlivou pomocnou ruku a i pracovní sobotu ti zajistit :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.