Kopání do pedálu - podkluzování pedálu

41 nepřečtených
  • Danken

    Zdravím všechny,

    mám jeden problém, se kterým si v servise moc nevěděli rady a trochu mě to trápí.

    Nechal jsem si promazat kliky, probrat středy, protože mi připadalo, že při záběru pravým pedálem lehce zavrzal.Po servise se chování trochu změnilo a při větším záběru do levého pedálu mi do toho pravého trochu kopne. Nejvíc je to patrné při jízdě do kopce, kdy nohy více zabírají a na pedály tlačí. Čím rychleji se pak šlape, tak je zvuk intenzivnější. Na těžší převody ten problém není moc znatelný. Vzal jsem to teda zpátky do servisu, vyměnili pedály, řetaz ale problém setrval.

    Nevíte co by to mohlo být?

    Když to dělá, tak to vyvolává pocit, jakoby pedál pod nohou podkluzoval. Teda, že je cítit jak se ten střed pedálu otáčí. Ale jak říkám, pedál jsme vyměnili za jiný a přetrvalo to.

    Díky moc za pomoc.

    0 0
    • Danken  

      Jen abych dodal, jedná se o klasický pedál s průmyslovými ložisky.

      0 0
    • couffy  

      Nevím jak ostatní,ale já z tvého popisu moc chytrý nejsem,chtělo by to ujasnit pojmy pedál,klika,stře­dová osa.Jak se probírají středy?

      0 0
    • Smazaný účet  

      Jaké tam máš kliky.

      0 0
    • Smazaný účet  

      To vypadá na uvolněnou kliku středové osy. Ale nevíme co tam máš.

      0 0
      • Danken  

        Radši jsem to vzal přímo s celým popisem:

        rám new Trail SL SAVE w/ 1.5" HeadShok head tube, disc only

        vidlice RST DEUCE TnL 100mm w/ 1–1/8" alloy steerer

        ráfky new Maddux DC 3.0 Disc w/ eyelets 32h

        náboje Formula DC20 front, DC22 rear, 32h

        dráty CN 15G w/ brass nipples

        pláště Hutchinson Iguana 2.0" 33tpi wb

        pedály Wellgo flat w/ alloy cage, clip and straps

        kliky new Truvativ Five D 3.1 for 9s 44/32/22t

        řetěz Shimano HG53 9sp

        kazeta Sunrace 11–32t 9sp

        střed Truvativ LE square

        přesmykač Sram X5

        přehazovačka Sram X5

        řadící páky Sram X5

        řidítka Cannondale C4 20mm riser 31.8mm

        představec Cannondale C4 1–1/8" 31.8mm

        hlavové složení Cane Creek 1–1/8" external

        brzdy AVID mechanical w/ Cannondale levers, 160–160 rotors

        brzdové páky

        sedlo new Cannondale Stage w/ steel rails

        sedlovka Cannondale C4 31.6mm w/ zero offset

        Pedály jsem zmiňoval, původně tam byly wellgo a teď jsou tam ty s průmyslovými ložisky. Klasické, bez SPD.

        0 0
        • Georrge  

          jestli jsem to vydedukoval dobře, tak máš kliky na čtyřhran, myslím si, že budeš mít vychechlané upnutí klik do toho čtyřhranu, to se pak tak různě vrtí a kope atd. Rozebrat a kouknout, v jakém stavu jsou čtyřhrany v klikách, jestli nejsou vymačkané, případně jestli se ti nepovolujou šrouby co je tam drží. Osa by taky mohla být KO.

          0 0
          • Danken  

            Jen ještě dodám, že na kole je necelých 400 km.

            Pro jistotu ještě jednou zkusím lépe popsat, co se s tím děje, jestli to na to bude pasovat:

            V momentě když je větší tlak na levý pedál a kliky jsou vodorovně se zemí v pravém pedálu to tak tluměně lupne. Čím větší tlak na pedál, tím větší lupnutí. Zejména do kopce se tohle projevuje úplně nejvíc. Po rovince to poznat skoro nejde.

            Dřív se mi z těch míst ozývalo jen lehke vrznutí. Nechal jsem to dát do servisu, ať mi kliky promažou včetně pedálů a výsledek je tenhle. Nechali jsme vyměnit řetez, protože propadl měrkou (moc teda nevydržel), vyměnili pedály a nic.

            0 0
            • pavlik6022  

              ložiska ve středové ose

              0 0
            • zichis  

              jedna z možných příčin: tělo středového složení (popř vnější kroužek ložiska) je ve středovém domečku (mufně) příliš volné (vůle na obvodu). Trochu povol levou misku (pravý závit) zda se potom začnou kliky vaklat volněji a lupání přestane.

              Po pozitivním či negativním výsledku bych si dále zkontroloval, jestli není mufna prasklá.

              0 0
              • zichis  

                jsem to napsal nedobře. Vnější kroužek ložiska nelícuje přímo s mufnou, ale s miskou. Takže vůli hledej mezi ložiskem a miskou. Lupnutí by mohlo nastávat i z důvodu mikroposunu mezi miskou a mufnou. Závit může mít taky radiální vůli. Normálně se to projevuje ale jen tím lupnutím, hmatem v nohách nepostřehnutelné. To jedině žebys tam měl fakt něco prdlý.

                Jiná příčina co se tu psala – povolený čtyřhran – tomu moc nevěřím, protože:

                1. kolo s povoleným čtyřhranem přece nemůže opustit

                normální servis

                1. povolený čtyřhran by po 400km už dávno upadnul.
                0 0
            • Smazaný účet  

              Dotáhni osu klik.

              0 0
              • Vilém  

                Na obrazku ale dotahuje kliku na osu:)

                Mozna by nebylo od veci dotahnout osu samotnou.

                0 0
              • Danken  

                Tak jsem dotáhl kliky na osu, teda spíš nedotáhl protože dle mého byly dotažené fest. Na ten střed a ložiska si netroufnu, tak to zkusím zítra zase přihodit do servisu, ať se ze mě mají radost. Každopádně zatím děkuji za rady. Jakmile budu vědět víc, tak to sem přihodím.

                0 0
                • Danken  

                  Tak jsem zase po dnešku chytřejší o to, čím by to nemělo být. Zatáhl jsem kolo znovu do servisu, kde mi vyměnili střed – pořád to kopalo, znovu šlapátka za ještě lepší – pořád to kopalo, utáhla se kazeta, která byla povolená – pořád to kopalo. Takže výsledek je pořád stejný, nic se nezměnilo, jen už snad zbývá vyměnit kliky. To zkusím zítra v servise navrhnout jestli to nějak půjde. Docela jsem z toho už nešťastný a obávám se, že už to lepší nebude. Nenapadá ještě někoho nějaké řešení? Díky moc.

                  0 0
                  • KubaBajk  

                    …jen pro jistotu…není prasklé pouzdro rámu (domek) pro osu klik, že ne?

                    0 0
                    • Danken  

                      To doufám, že ne, jinak bych to Cannonu hodil zpátky celé na hlavu. Respektive kolokolo.cz :-) Nevím jistě, protože u výměny středu jsem osobně nebyl, ale doufám, že by si toho servisák všiml. Ale sám říkal, když to projížděl, že mu to nepříjde jak ze středu, ale jako spíš od pedálu.

                      0 0
                      • KubaBajk  

                        To asi sotva, pokud jsou pedály vyměněny, ledaže by bylo něco v závitu kliky pro osu pedálu…kus bordelu, zčásti stržený závit (špona) nebo pedál přitahnutý šikmo přes závit, ale to by šlo vidět.

                        Mrkni na to pouzdro zespodu, důkladně.

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          Jestli mu to škube nohou a přitom naříká, tak je to klasický symptom uvolněné kliky.

                          0 0
                          • KubaBajk  

                            Jo, on má FiveD, nevšimnul jsem si. Těžko věřit, že by tohle v servisu nezjistili, tohle by bylo snad to první, po čem bych šel.

                            0 0
                          • Vilém  

                            Taky reda nejsem 2× chytrej z jeho popisu, ale co treba samotny pedal? Sice pise klasicky pedal na prumyslech, ale tu muze byt kdeco.

                            0 0
                            • Rychlej turista  

                              Jde o to, že to cítí až při silovém šlapání. Kdyby to byl pedál, tak by to bylo znát i nasucho v ruce.

                              0 0
                              • Vilém  

                                Tezko rict, pridirajici pedal si dovedu predstavit. Stejne tak jako neco podobneho muze delat retez.

                                Ale tady tezko radit, sam to zrejme nevyresi:(

                                0 0
                  • Rychlej turista  

                    Z tvého popisu mi nějak není vůbec jasné, co ti to dělá. Jestli máš čtyřhran, tak by to nejspíš mohla být vyvaklaná klika, ale to s řetězem a pedály nemá co dělat, to by v servise snad vědět měli a je to to první, po čem měli jít. Hlavně je to snadno rozpoznatelné a nedá se to s ničím jiným zaměnit, což by v servise taky vědět mohli. Pokud je klika vyvaklaná, protože jsi s tím jezdil, tak už nepomůže ani svěcená voda a v servisu jsou trubky, když to nezjistili a opravovali to prodejem nových pedálů. Osa je kónus a klika je na něm naražená nafest tak, abych nebyla žádná vůle. Jakmile se dostatečná vůle udělá, už se to jen zhoršuje a žádné dotažení už nepomůže a jestli to v servise nevědí a spokojili se s tím, že je to dotažené nebo dokonce prodejem osy, které nic nebylo, protože je tvrdší, než klika, tak já už fakt nevím. Je to vůbec servis na kola?

                    0 0
                    • zichis  

                      není pravda, že nic nepomůže. Dá se, s jehlovým pilníkem a příměrnou barvou (tušírovací), jen se mu s tím nikdo nebude chtít drbat.

                      0 0
                    • Danken  

                      Popravdě, už jsem z toho servisu taky mírně rozladěný. Nejprve jsem chtěl jen promazat střed, kliky a seřídit přehazovačku. Když jsem kolo pak přebral, tak jsem se nestačil divit, jak mi to začíná kopat do pedálů. Pak když už jsem tam přišel, tak jsem si připadal trochu divně v tom, že sice jsem to tomu servisákovi vysvětlovat, ale on to pořád nějak nedokázal pochopit co to dělá a i když mám hodně necitlivé nohy, tak tohle fakt do té nohy kopne, on mi řek, že to je takové nepatrné, že by to neřešil. Když už jsem ten den tam přijel potřetí abych se ho zeptal, jestli by to fakt nemohlo být něco se středem nebo s klikama, připadal jsem si jako blbec, když mi řekl, že to je všechno ok. Nedalo mi to a dneska tam byl druhý a ten bohužel neměl moc času, takže je udělal to co si myslel, že by to mohlo být aníž to vyzkoušel. Vyměnil střed. Potom jsem mu předved co to opravdu dělá a sám si to dokázal i odsimulovat a zkoušel, co ho napadlo.

                      Bohužel tyhle servisy vlastní pár věcí, co já nemám: potřebné vybavení a čas. Ale jak to vidím, tak si vybavení asi zajistím a naučím se tyhle srandy dělat sám, protože tohle je na mě silná káva.

                      Zítra ještě zkusím ty kliky a pak už tam doufám nikdy nebudu muset vkročit. Jak jsem ale prozkoušel, u nás kvalitní servis na kola by jeden pohledal. V tomhle v minulosti na jednu závadu alespoň přišli narozdíl od dvou jiných kde mi tvrdili, že je všechno ok.

                      0 0
                      • zichis  

                        když natočíš kliku do polohy podél dolní vzpěry zadní stavby (tzv.řetězové vzpěry) a rukama ji k ní střídavě přimačkáváš a odtahuješ, hejbe se to? Nebo aspoň lupá?

                        0 0
                        • Danken  

                          zkousel jsem,ale v rukach se mi ten tlak nepodarilo vyvolat, aby to luplo stejne jak v nohach. Je to fakt poznat, az pri velkem tlaku na pedaly.

                          0 0
                          • nox159  

                            porad nejsem moc chytry co stim vlastne mas… lupe ti to ( jako ze vydava zvuky) nebo prokluzuje jako ze se hybe klika vuci druhe klice.. ?

                            0 0
                          • Rychlej turista  

                            Stoupni na pedály, zatáhni zadní brzdu a zaber. Pak kliky otoč a zopakuj to.

                            0 0
            • ares  

              Z mých zkušeností vyplývá, že čtyřhran na klikách je potřeba utahovat po každé vyjížďce minimálně do prvních 500 ujetých kilometrů. pak na 750, 1000 a 1500 kilometrech. Pokud jsi na 400 km vytahal řetěz, že Ti propadla měrka, tak jezdíš na těžký převody a to bych Ti doporučil kliky utahovat do první stovky ujetých kilometrů i po 20 kilometrech. Toto ber obecně a nemusí to být příčina lupání. Pokud jsem správně koukal na osu, tak na ní ložiska nijak nepoladíš, protože jsou do pouzdra nalisovány. Jediné, co můžeš poladit je to, že vyšroubuješ hliníkové „misky“ – lépe futra, které vymezují pouzdro osy vůči rámu a celé to vyčistíš , lehce mázneš vazelínou a řádně znova našroubuješ a utáhneš. Před tím samozřejmě stáhneš kliky, podíváš se jestli náhodou čtyřhrany už nejsou vymačkaný. Mě se osvědčilo máznout vazelínou i čtyřhrany s tím, že jsem je ale utahoval i během první vyjížďky! Rychleji se usadily, ale nesmíš to zanedbat, jinak bude velmi rychle po čtyřhranech v klikách… Další věc, až kliky na fest dotáhneš – pokud pojistný šroub zároveň neslouží jako stahovák klik – povol šroub, vyšroubuj ho a podívej se, jestli má podložka ještě možnost tlačit na kliku oproti ose. Jinými slovy jestli je osa oproti ploše kliky na kterou tlačí podložka pojistného šroubu utopena. pokud bude tato vnitřní plocha kliky zároveň s osou, musíš pod podložku pojistného šroubu dát další podložku, aby osa byla utopena. Jinak kliku nemáš šanci řádně dotáhnout oproti ose. I když výrobci počítají s postupným dotahováním klik na osu – mírně se mění řetězová linka – občas to prostě nestačí…

              0 0
              • Rychlej turista  

                Toto je dobrá zmínka – jestli je osa oproti ploše kliky na kterou tlačí podložka pojistného šroubu utopena.

                0 0
              • pepek  

                ////každých 20 km//? To ti ale furt klesaly tepy, ne?

                0 0
    • nox159  

      jak to tak ctu tak se zeptam jinak, odkud jsi ze by se ti ti na to nekdo z BFka co bydli pres ulici podival… :)

      0 0
    • Rychlej turista  

      Nejlíp uděláš, jak ti radí Noxa. A ani nemusí být z B-F, stačí někdo, co na kole jezdí :-)

      0 0
    • Danken  

      Tak konečně snad problém vyřešen. Řešení ale poměrně nečekané.

      Včera znovu hozeno do servisu a zůstalo to tam celý den. Dneska jsem si pro to přišel a ptám se jak. Tak vyvaklaná klika to není, prý všechno krásně lícovalo, zkoušel i zadní náboj a při tom přišel na povolenou zadní brzdu, ale že se mu spíš zdá jakoby to na pedálech plave a nekope nebo nelupe. Druhý servisák mi řekl, že je úplně všechno v klidu a vůbec nechápe, co pořád řeším. Tak jsem si to vzal a udělal kolečko a jak jsem hrábl pořádně do pedálu, tak mě to zase koplo. A dokonce víc. Tak jsem to ještě několikrát projel a pořád hledal důvod proč to cítím jen na té pravé straně. Co jsem si všiml bylo, že kliky byly dotažené na střed mnohem více než minule, protože jsem minule viděl větší vůli a trochu bordelu, který tam napadá, teď jsem neviděl vůbec nic. Nicméně jsem zkoumal dál a rovnou to řekl servisákovi, že teda nepomohlo nic a je to snad ještě víc. Znovu jsem chtěl, ať to vyzkouší přesně tak jak já ať ucítí to kopnutí. Když jsme se ale ještě jednou dívali na to kolo, konkrétně na rám, tak u Cannonu dávají na tu vodorovnou část, která vede přesně pod řetazem a končí u zadního náboje kola, chránící umělohmotnou lištu na rám ať se nezasere. A když jsem se podíval blíž, tak jsem si všiml, že v jedné části té lišty ve stejném místě jak probíhá klika je ten plast dobitý. Plast se sundal a problém zmizel. Pořád mě zaráží, proč jsem to cítil jen já, ale asi to je dané váhou a stavbou těla a asi v mém případě rám se více napne do strany a tím pádem plast začal vadit klice.

      Takže díky všem za pomoc a nezlobte se, že jsem tu řešil takovou „kravinu“. Bohužel, to ale asi normálně odhalit, dokud jsem ten plast trochu neobil, prostě nešlo. Každopádně kdyby ty kliky, když je promazávali tak nedotáhli, tak by se to ani neobjevilo.

      Ještě jednou dík

      0 0
      • Richi  

        Takže z podkluzování vyšlo škrtání.

        Ten příběh je … zajímavý, alespoň jsi na to přišel. :-)

        0 0
      • Smazaný účet  

        Servisáci z toho měli asi strašnou prdel. Nevděčná to práce.

        0 0
    • Danken  

      Určitě se nedá mluvit o škrtání do pedálu. Opravu to bylo tupy lupání a zároveň bylo cítit jak ten pedál podkluzuje v dané chvíli.

      Jak to brali servisáci nevím, ale spíš jde k jejich mínus, že to co jsem jim popisoval neodhalili jako blbost dřív.

      Ale je pravda, že když jsem si potřeboval dneska dokoupit nové přední světlo, tak jsem radši šel jinam:-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.