Kde máte vaše hlavní světlo? Na řídítkách nebo na přilbě?

153 nepřečtených
  • hmm

    Jaké je vaše hlavní světlo? Na řídítkách nebo na přilbě? Měl jsem totiž pocit, že každý už přišel na to že na přilbě je světlo daleko praktičtější a když jsem četl recenzi Velký test led světel 2017 stále převažovala světla na řidítkách což teda nechápu zvláště u MTB. Já mám na řidítkách bludičku a na přilbě kanón. Všichni řeší oslnění a pokud mám světlo pevně přidělané na řidítkách blbě se sklápí, kdežto hlavu můžu lehce vytočit do boku či dolů a objekt přede mnou nedostane plnej zásah. Samozřejmě že jízda lesem, terénem mimo cesty si žádá velký přehled a světlo na přilbě nemá konkurenci ale i na silnici myslím je lepší…

    Anketa: Kde máte vaše hlavní světlo? Na řídítkách nebo na přilbě?

    60x
    75%
    18x
    23%
    2x
    3%
    • novas752  

      Jak kdy. Na mtb na helmě, na silnici na řídítkách.

    • MirosPikos  

      Nemám hlavní světlo. Ideální je obojí najednou.

    • sobor  

      Mám silné světlo na helmě i na řidítkách.Na řidítkách se dá regulovat,tak na silnici jedu na nejmenší intenzitu a po vjetí do terénu zapínám plnou palbu.Na přilbě mám jen světlo a baterky mám v batohu kvůli váze.A jak jsi psal,při míjení s někým druhým odkloním hlavu a je fše tak jak má být :-)

    • nooski  

      Praktičtější je na rodlech. Snáze se koriguje výkon a i oslňování se dá řešit mnohem snáze, než u světla na přilbě. Rukou se dá odstínit kužel světla tak, aby protijedoucího neoslňoval. Jízda jen se světlem na helmě v mlze, dešti nebo sněžení je pak kapitolou samou o sobě. Vyšší hmotnost nesená na hlavě je taky znát a teoreticky nižší bezpečnost v případě pádu se světelem na přilbě je taky argument. Samozřejmě, že pro MTB ježdění někde na trailech jsou ideálem světla dvě, to je bez debat.

      • hmm  

        Když někde valíš lesem po cestě tak držím ruce na řidítkách a jen otočím hlavu, to stejně na silnici. Jednou rukou stínit světlo se mi nechce to můžu tak na rovném úseku bez hrbolů kde kolo jede samo rovně. Váha na hlavě poznat skoro nejde lehce si zvyknu, při použití externího zdroje, vždyť kluci vozí dneska přilby s kamerama co váží dohromady kilo a jsou v pohodě.

        • nooski  

          Hmotnost na hlavě naopak poznat jde hodně. Taky záleží kolik toho po tmě najezdíš. Já to mám za loňský rok kolem 4000 Km v úplné tmě. Letos díky změně pracovního místa a pracovní doby to budu mít ještě více. Rozdíl mezi 200g a 300g přilbou byl obrovský, vozit na ni ještě nějakou větší lampu, tak mi hlava upadne. Každopádně na přilbě v tomhle období vozím malinké světýlko jednak pro případ defektu a jednak abych viděl kolik je hodin na tachometru.

          • hmm  

            Mě hlava neupadla když jsem vozil 200g navíc celý rok. Dá se na to zvyknout. Vlastně mnoho let jsem vozil na přilbě aspoň 100g navíc. Teď už díky zdraví ale jezdím málo. Aktuálně už 4 týdny jsem na neschopence jako troska

      • petrun  

        Ehm … bezpečnost v případě pádu. S jedním světlem na řidítkách je na trailu výrazně vyšší pravděpodobnost, že něco přehlédnu a hodím mrchu než když mám druhé světlo na přilbě.

    • hmm  

      Až budete mít defekt v noci už světlo s přilby nesundáte. V době kdy ještě nebyli cyklosvítilny na přilbu jsem vozil taktické svítilny na přilbě a každý se mě ptal co to mám za kameru na přilbě :-) Dnes už to nehrozí. Když vozím stále batoh na zádech, tak svítilna s odděleným zdrojem je přímo ideální.

    • BlickM  

      Na přibližování do práce a nouzovku na dojetí mám jen Convoy s „kšiltíkem“ na řídítkách. Na plánovanou jízdu Auroru na řídítkách plus NiteFighter na přilbu.

      • Paja  

        Nepises, ktery Convoy, ale smysl vymeny za Auroru na planovanou jizdu, ktera ma o 2 generace starsi diodu, mi unika.

        • BlickM  

          hm pardon … měl jsem napsat „upgradovanou Auroru s XM-L2“, pro mě asi nejlepší kužel světla. Convoy S2

          • capo  

            Jako že máš v autore původní reflektor a vyměnil jsi jen led? Nebo jsi dával I Nějaký driver?

            • BlickM  

              ale chlapi :-) LED+driver, samozřejmě :-) Reflektor, vypínač tělo „Aurora“

              • capo  

                No já jen že původní aurora žádný driver neměla – tam prostě vypínač pustil buď plnou z baterky, nebo regulovanou odporem. Proto mě zajímá kam jsi ten driver umístil. Foto? :) Teda ne že by se mi vyplatilo to předělávat, ale ze zajímavosti…

                A taky mě zajímalo jak to vypadá ten kužel při kombinaci původní reflektor a nová LED (já jsem reflektor měnil za optiku protože mě to rozložení světla právě štvalo. Ale to už je let…)

                • BlickM  

                  Aurora s pěti režimy driver měla. Původní byl na závit nový je na pružině, ale pasuje. Kužel je cca stejný, porovnávací foto jsem nedělal. Je to takovej pracant…

                  • capo  

                    Aha, to jsem netušil, věděl jsem jen o dvoumodové :). Dík

          • Paja  

            Aha.

    • wego1991  

      Dle čtení BF sem před rokem v době, kdy sem vybíral světlo na řídítka došel názoru, že světlo na přilbě je nutnost. Tak sem koupil NiteFigter BT21 a začal vybírat něco na helmu. Po první jízdě v noci na MTB (v terénu) sem zjistil, že světlo na přilbu je téměř zbytečné.

      • hmm  

        Já po 38 jízdě ve tmě a druhém defektu zjistil, že pro světlo na řidítkách stačí blikačka.

      • jIrI___  

        Pro jízdu v terénu mi naopak takřka zbytečné připadá světlo na řidítkách. Na silnici to má zas přesně naopak.

        • t29  

          Světlo na řidítkách ti v terénu ukáže stíny za nerovnostma, tak vidíš, do čeho jedeš.

          • nooski  

            Souhlas. Světlo jen na helmě výrazně snižuje vnímání nerovností terénu.

          • jIrI___  

            To sice ano, ale daleko více mi vidím, když v zatáčkách nevidím tam, kam jedu. Jsem asi naučený hlavou sledovat trajektorii stopy a v k tomuhle je světlo na řidítkách k ničemu. Ale jak už tu někdo psal, ideální je mít světla obě.

            • t29  

              Nezpochybňuju užitečnost světla na helmě, jen uvádím výhodu světla na řidítkách.

              Obecně čím blíž je zdroj světla k očím (typicky na helmě), tím plošší je nasvícení okolí (a horší oslepení světelným kuželem v mlze). Pro zvýraznění tvaru terénu by se hodilo mít světlo někde na korunce vidlice spíš než na řidítkách.

            • hmm  

              Čím vyšší rychlost v zatáčce tím víc si vážíte světla na přilbě. Protože ten bazmek na řidítkách svítí jinam :-)

        • MirosPikos  

          Možná si v terénu nikdy vlastně nejel.

          • hmm  

            Definujte terén :-D

          • wego1991  

            Když mám na rodlech 1700lm (v terénu zapnu na full – 4 stupeň, mimo terén stačí s přehledem 2. mód), tak zkrátka vidím vše co potřebuji. Nemám pocit, že bych něco nebo někam neviděl, takže osobně světlo na helmu nepotřebuji – a sem za to rád – o blbost a starost o ,,nabitost'' méně.

            • pepek  

              Takže vidíš i na konec vracečky?

            • hmm  

              Spíš ukaž svítilnu. Lumeny mi opravdu nic neříkají. To dnes mají i bludičky

              • Roxteedy  

                přesně tak – Mám SolarStorm X6. Dovozce do ČR to prej nechal změřit v labce a má to 1600 lm. To bych bral. Ale číňan u némlich tý samý šajnovky píše i 20 nebo 30tis lm :D

                • MirosPikos  

                  Škoda, že už se nedá sehnat na Gearbestu.

                • hmm  

                  Pěkné světlo se širokým záběrem. Na řidítka super, ale chyběl by mi kanon na dálku

                  • wego1991  

                    na max. to svítí asi jako dalkáče od auta, ale chápu že některým to může přijít málo :)

                    btw. v té recenzi maj blbé fotky ,,svícení'' .. možná se někdy dokopu k tomu abych to nafotil v reálu jak to svítí

                    • hmm  

                      Tak velikost reflektoru a zapuštění ledky napovídají že to bude spíš svítit jako normální světla nežli dálkáče

                    • BlickM  

                      tak to mam buď špatnej „kousek“, nebo extrémní dálky na autě, ale srovnat se to nedá …

                      • wego1991  

                        Jasnej vadnej kus!

                        • hmm  

                          150m je ale na tento reflektor dost a dálková světla dosvítí dále přeci

                          • wego1991  

                            samozřejmě se nebavíme o ,,plných kulích'' až někde za 300m – ale dosvit – zkrátka byt jen trošku světla někde hoooodně daleko – ale je tam. Když valím třeba po rovné cyklostezce/sil­nici, tak to nasvítí značky s přehledem na těch 300+ metrů (se sklopeným světlem, abych neoslňoval protijedoucí – s nesklopeným světlem to bude zas o kus dál)

                            • novas752  

                              Slusny svetlo ti reflexni znacku osviti tak na 700m a kousek. :)

                              • wego1991  

                                To je možné, avšak to nemohu posoudit, jelikož po dálnicích nejezdím

                                • novas752  

                                  To nemusis jet po dalnici, useku, kde je primo videt na mnohem vic nez kilometr dopredu je spousta.

                            • hmm  

                              značka je dobrý ukazatel, i bludičky je osvítí na pěknou dálku

                        • BlickM  

                          … pokud ti to opravdu svítí jak dálková na autě, přemýšlel bych o výměně reflektorů :-)

            • novas752  

              Akorat v prvni rozbity pasazi nemas tuseni jak to vypada za prekazkou – za kazdym korinkem nebo kamenem mas metr dlouhej stin.

              V prudsich nebo klopenejch zatackach vidis taky hovno.

              Neni teren jako teren. Na lesni cesty svetlo z riditek asi staci.

          • jIrI___  

            Ty ano?

      • novas752  

        Tak on neni teren jako teren. ;)

        V ostrych nebo klopenych zatackach je svetlo na riditkach k nicemu – svitis si kamsi do krovi a ne na vyjezd ze zatacky. To samy v clenitem terenu, tam ti svetlo na riditkach dela metr dlouhy stiny za kazdym korinkem a vidis uplny prd. Se svetlem na helme to zadny stiny nedela (zdroj svetla e nad urovni oci) a muzes si posvitit tam kam koukas a ne tam kam ukazujou riditka.

        • Polka  

          Ale v mlze jses v riti a ta byva v zime dost casto.

          • hmm  

            To jsem potkal častěji srnky a divočáky než mlhu

          • novas752  

            Zas tak casto ne. Navic mlha byva vetsinou pozde v noci a po ranu, a ja jezdim spis odpoledne a vecer.

            A kdyz uz ta mlha je, tak i svetlo z riditek je docela naprd a ten svetelny kuzel te oslnuje. To by muselo byt neco ve stylu mlhovek aspon z podkovy vidlice ne li z patek na obe strany. A tam uz je to zase ovlivne e otresy atd.

            • Polka  

              Tady u nas je teda dost casto, mlha i ta zver. Jezdim taky odpo/vecer/noc.

              • RomanH  

                Tak tak. Rano, cca 05:30 – 06:30, odpoledne cca 17 – 19, je ted u nas mlha prakticky porad.

                • Paja  

                  …a u vas v te mlze ciha i pes baskersussky :D

                  • RomanH  

                    S tim blikajicim obojkem i jo :-)

                    • Polka  

                      To jsem ted videl pri patecni ceste pres Brno kdesi u Olympie a Rivecu a cumel jsem jak blazen…videt je to pekne, ale byl jsem teda hodne opatrnej, aby mne to nevylitlo pod kolo :-)

                      • MatS  

                        Já jsem za ty blikací obojky rád. U nás mezi domkama venčej večer psy na volno a je jim úplně jedno, že ten jejich potrhlej čokl běhá po cestě, kde se jezdí. Naštěstí už někteří tyto blikací obojky dávaj a díky tomu není tolik chlupatejch rohožek :-P

        • kejda  

          Tak já nevidím žádný smysl jezdit ve tmě ostré či klopené točky. Jako že by se vydal o půlnoci na Rychleby a ráno psal na B-F, že teda světlo na rodlech je fakt na hovno, protože jsem se rozsekal za prvním stromem, který měl metr v průměru…a nebylo za něj vidět ani Teddy beara?

          Ale je možný, že někdo jízdu v noci terénem vyhledává, pro mne srdcaři. Večer, případně za tmy jezdím zásadně po rovině a jen

          a/ buď nalitej

          b/ v zimních měsících bývá už v 5 tma

          c/ když to nezvládám, viz bod a

          • pepek  

            v noci terénem – Ale o tom tady již čtvrthodiny hovoříme, Mlho. Svícení na rovné cestě bylo vyřešeno již na favoritech před 50 lety.

            • kejda  

              v mlze je to stejně asi jedno. Pokud je mlíko, nevidíš nic. Ale můžeš zkusit zadní mlhovky a rázem se přesunout do jiného tématu s cca 400 příspěvky na téma zadní mlhovka :)))

              • pepek  

                Přesně tak. Stejně jako v případě sopečného výbuchu.

          • novas752  

            I v lete si cas od casu vyjedu na pulnocni projizdku terenama v okoli domova. Nemusi to byt hned Rychleby, uplne staci prirozene ostre zatacky na terenich zlomech.

            V zime kvuli obrovskymu mnozstvi blata v okoli Prahy terenem tolik nejezdim, jeste jsem teda nejel nocni vyjizdku na snehu nebo na zmrzly hline, to bych chtel tuto zimu napravit. :)

            A proto pisu neni teren jako teren – kdyz jezdis po beznych rovnych cestach, z hlediska sviceni to jsou stejne potreby jako jezdit po silnici. Kdyz vyjedes fakt do terenu mimo zpevnene dvoustope cesty v nejake clenitejsi oblasti, hnedka budes mit uplne jiny potreby.

            • nzg  

              Minula zima, hlavne tedy leden-unor, byla i v Praze super. Nejdriv snih a pak postupne vic a vic namrzlo. Ale jezdit se dalo a v noci to byla parada. Uz se tesim,az to bahno zmrzne…

              • novas752  

                Jo ja vim, behal jsem o berlickach. :) Az v unoru jsem se dostal na kolo a to uz bylo nad nulou.

    • Roxteedy  

      Porad mi, kde se dostanu k tomu „testu svetel 2017“?

    • oddie  

      Na řídítkách hlavní, na přilbě pohlavní.

    • Milan  

      Primárně na řidítkách.Na helmě jsem chytal za větve a bylo to o držku.

    • mikub  

      Na řidítkách SolarStorm X2, který má světelný kužel širší, takže příjemně nasvětluje prostor před kolem. Na helmě čelovku s úzkým kuželem do dálky. Který z těch dvou světel je hlavní nevím, připadá mi, že se příjemně doplňují.

    • RomanH  

      V terenu nejlepe jak na riditkach, tak i na helme. Nicmene pokud je mlha, na helme je svetlo nepouzitelne.

    • Tina  

      Na riaditkách vozím hlavné svetlo s regulovateľným výkonom(max 1600lm). Zvyčajne na na 60%, v teréne do zjazdov diaľkovým ovládaním prepínam na full výkon. Na prilbe mám menšie svetlo s regulovateľným výkonom (max 1200lm). Zvyčajne ho neprepínam a vozím na 50%. Slúži hlavne na prisvecovanie do zákrut a v smere kam sa chcem dívať.pri tejto menšej intenzite sa nebije s hlavným svetlom. Keď je opar alebo hmla, tak silné svetlo na prilbe je veľmi zlá voľba a vtedy prepínam na 10% výkonu. Svetlo na prilbe slúži ešte aj ako druhé záložné svetlo a je neoceniteľné pri prípadných opravách v teréne.

    • HonzaRez  

      A na jaké straně na řítítkách to světlo vozíte, vpravo nebo vlevo…?

      • mr.antik  

        vedle představce vlevo nebo vpravo, dle momentální nálady

      • novas752  

        Vlevo aby bylo víc do silnice

      • jIrI___  

        Vpravo, aby lépe osvěcovalo krajnici a méně oslňovalo protijedoucí.

        • MirosPikos  

          Když budeš mít světlo vlevo, budeš svítit od středu vozovky do krajnice. Takže naopak oslníš míň, jak když budeš mít světlo v pravo. Ale spíš jsou to tak nepatrné detaily, že je to docela jedno. Proto bych dával vždy světlo tam, kde se s ním lépe manipuluje a kde se případně lépe zakryje, když nějaké auto jede. Beru to podle sebe, auto potkám jen na silnici a tam mi nedělá problém zakrýt si dlaní světlo, aby nesvítilo tak nahoru. V lese to neřeším, tam potkám možná tak srnku nebo divoký prase.

          • ˘Ö˘ Krab  

            Záleží na úchytu světla a přihnutí řídítek k jezdci. Pokud není světlo nastavitelné i otáčením v horizontální rovině a řídítka mají nějaké přihnutí (5–9°), tak logicky světlo vlevo svítí víc do protisměru a vpravo od představce víc do škarpy, pokud není uchyceno za ještě rovnou část řídítek kolmou k představci.

            • kejda  

              Ono stačí koupit světlo s otočným úchytem a můžeš to mít kde chceš. vpravo, vlevo, u brzdy, u představce .)

      • MirosPikos  

        To už je ironie nebo to opravdu potřebuješ vědět? :) Dej si to tam, kde se ti se světlem bude líp manipulovat, případně kde bude vadit míň vedení hadic a řazení.

        • HonzaRez  

          Je to zčásti ironie, ale taky chci při této příležitosti zjistit současný stav. Už jsem naživo viděl pár borců,kterří svítíli víc do protisměru, a tak mě zajímalo, jestli se tady ještě pořád nosí tahle ideologie. Vypadá to, že jo…

          • gerrard  

            To ze borec sviti do prostismeru znamena ze je debil a ne ze ma svetlo vlevo.

            • Roxteedy  

              +1

            • capo  

              No ono se špatně svítí do protisměru se světlem vpravo…

              • atty  

                Najde se spousta idi*tů, co maj světlo vpravo, ale vytočený do leva (většina úchytů na světlo to umožňuje), takže to vůbec není žádný problém, někoho takového potkat.

                • MirosPikos  

                  +1 přesně

                • capo  

                  Asi známe každej trochu jiný světla, protože já si naopak myslím že většina úchytů vytoceni neumožňuje.

                  • MirosPikos  

                    Takový světlo bych nechtěl.

                    • capo  

                      Však si vem kolik lidí vozí světla typu Solarstorm X2. Tam je k uchycení jen gumička.

                      Jinak samozřejmě je to s tou možnosti natočení lepší, byť obvykle take větší a těžší.

                      Nejlepší je ale mít světlo s klopenou optikou, potom tenhle problém není třeba řešit vůbec. Pořád doufám že přijde doba, kdy takhle budou uvažovat všichni (nebo to nějakej zákon udělá povinným, stejně jako v Německu).

                    • atty  

                      +1

                      Už jen z důvodu profilu řídítek (backsweep, někdo rovná, někdo vlaštovky atd) bych světlo bez možnosti stranové rotace a nastavení nechtěl – mám konkrétně 720mm řídítka, s lehkým backsweepem a jediné „rovné“ místo, kam bych umístil baterku, aby svítila „rovně“ je až v místě gripů nebo možná kousek vedle představce.

                      Vzhledem k výkonu a dosvitu dnešních baterek tak světlo díky tvaru řídítek, přidělané „rovně“ na držáku a úhlem řídítek pootočené o jen několik stupňů, může výsledně na 50m svítit klidně několik metrů do protisměru, na opačné straně řídítek zase už jen do pangejtu – a to rozumný člověk nechce.

                      Tohle samozřejmě neplatí pro světla s malým výkonem, které se stejně musí „opřít“ směrem do silnice a funkční jsou v podstatě jen na pár metrů před kolo. Tam je tohle řešit asi zbytečné.

                      Se světly ± 600 lumíků a více je na tohle taky potřeba brát zřetel, aby nevznikaly thready o kokotech, svítících do ksichtu, protisměru apod. :-)

                      A když už stranové pootočení světla držák neumožňuje, dá se to pořešit třeba nějakým kusem duše navíc nebo kouskem gumy pod držák, aby se prostě dorovnal ten správný úhel – světla na kolo mají dnes podobné výkony jako potkávačky nebo dokonce dálkovky u aut a tam nikomu nepřipadá divné, že se světla seřizují v podstatě na desetiny milimetru vertikálně i horizontálně, aby svítili optimálně jen tam, kam mají.

                      • MaPa  

                        Nechceš na tohle téma napsat diplomku? Zvlášť zajímavá by byla kapitola o okrajových podmínkách…

                        Imho:

                        • pokud na 50ti metrech svítí světlo pár metrů do protisměru, asi už bude mít v tu chvíli tak velký kužel, že dvacet čísel na řidítkách vpravo-vlevo taky nebude hrát roli. Stejně jako vůbec neuvažuješ to, že nejedeš po absolutní rovině.
                        • většina situací kdy osvítíš protijedoucího se týká lidí, kteří to prostě neřeší (prostě blbci), každý rozumný člověk si to výškově seřídí někde na rovině a pak na to v podstatě nešahá (jen pokud jedou s horákem např. dlouho po silnici tak zakrývají/sklopí světlomet). Jestli je světlo seřízeno na pravé/levé/hor­ní/dolní půlce cyklisty vůbec nehraje v tu chvíli roli
                        • Stranově naklopitelné držáky umožňují vykompenzovat šikmou část přechodu průměru řidítek nebo sweepu, když ho tam někdo musí/potřebuje mít, ale že by na rovných řidítkách při současné síle světel někdo odkláněl světlo ±5stupňů aby přisvětloval víc krajnici mi přijde fakt vtipné…

                        No, ale třeba moc jezdím a málo diskutuju…

                        • atty  

                          Ne, fakt nechci. Jen bych byl rád, aby se lidé, co si koupí na kolo světlo s výkonem, které byly před pár lety možné jen u aut, se trochu zamysleli, pokud to světlo používají na maximální výkony a v civilizaci, kde se často potkávají s dalšími lidmi – někde v horní dolní, po lese a prostě tam, kde nepotká za vyjížďku ani živáčka je mi to jedno – tam ať si „pálí“ každej 3000 lumenů kam chce. Jenže já musím jezdit po cyklostezkách a silnicích, kde bohužel protijedoucí s podobnými světly potkávám.

                          • vůbec se nebavím a pozici světla – vpravo, nebo vlevo – to má fakt minimální význam, bavím se o vychýlení optiky hodně silného světla třeba o 5 i více stupňů do protisměru – na to stačí kosinová věta, aby se dalo zjistit, že už na třeba 20m bude díky 5 stupňům „vychýlení“ v jednotkách metrů, mimo optimální nasměrování. A už vůbec nesouhlasím, že dnešní výkonná světla na 50 metrech mají kužel tak rozptýlený, že je to v podstatě úplně jedno, kam to pak svítí.

                          Vezmi si světlo s výkonem 1000 lumenů, dej si ho na řídítka, postav se někde v úplné tmě a schválně si s nim v rámci pár stupňů hýbej do stran – pochopíš, co myslím a jak to funguje… že se nejezdí jen po rovině, že se občas musí zatáčet atd. – to je mi vcelku jasné a to neovlivním, ale mohu ovlivnit pozici a dopad světla alespoň na té rovině, tak to dělám.

                          • s druhým odstavcem souhlasím – „blbě svítí“ obvykle blbci, kteří to neřeší a je jim to šumák, že někoho oslňují. A taky dost lidí, co si vymění starou bludičku na řídítkách za nové, výkonné světlo a ani je nenapadne, že se tím pádem světlo musí daleko lépe „seřídit“ protože jeho výkon je neporovnatelný s tím starým, kde to bylo skoro jedno, jak je nastavené.
                          • co Tobě přijde vtipné, mne třeba ne – pokud jezdíš v aglomeraci, kde na vyjížďce nebo cestě do práce potkáš takových kokotů 30 (a víš, že by u většiny z nich stačilo světlo správně nastavit a bylo by to v pořádku), asi nad tím uvažuješ a řešíš to víc, než ten, co jezdí někde po lese – ty tohle fakt trápit nemusí.

                          Je trošku problém, že kola už desítky let jezdí stále skoro stejně rychle a v podobných podmínkách, nicméně dostupnost a výkony osvětlení se za posledních několik let zvýšily díky moderním LEDkám skoro řádově – před pár lety byl king ten, co měl 200 lumenovou baterku, dnes není problém mít na řídítkách 2, 3 tisíce lumenů – tedy navýšení výkonu extrémní, podmínky v podstatě stále stejné.

                          • gerrard  

                            Souhlas s tim, ze ty svetla uz jsou tak silne, ze uz jsou otravne i kdyz dotycny miri primo pred sebe, protoze je nikdo nedelal do provozu. To tak bohuzel je.

                      • Drobeczech  

                        Já ti nevím ale mám Solarstorma 2 který je jen na gumičce a když ho dám vlevo a malinko natočím aby mířil vpravo (gumička má malou vůli),tak nemám problém svítit ke krajnici a neosňovat ani s 720mm vlajdama. Ve měste stejně většinou svítím na první režim, na druhý svítím v parku – občas tam jsou namrzlé louže. Pokud proti mně jede auto stejěn dávám před světlo ruku i když bych to mohl řešit menším kšiltem u optiky. X5 svíti o něco více do země a přijde mi že i optika je více utopená v těle a světlo má větší hranu, takže je o něco lepší.

                        • capo  

                          No jestli spoléháš jen na vůli gumičky, která se může na jakýmkoliv hupu protočit na druhou stranu, asi tohle téma zas tak vážně nebereš :). Samozřejmě jestli tě baví před každým autem světlo zakrývat rukou, asi jsi dobrej jednorukej řidič co nepotřebuju vidět když kolej jezděj auta, nebo moc aut nepotkáváš.

                          Obecně – pokud řešíte výkonný světlo který nemá stíněnou optiku, tak tam je celkem jedno jestli svítí doleva nebo doprava. Jasně, protijedoucí řidič může dostat buď plnou palbu která je v halo objektivu, nebo to schytá míň protože halo bude těsně vedle. Ale ona ta intenzita je pořád přes čáru i mimo halo, takže k oslnění dojde stejně. Jak se dá pochopit z tématu, spousta lidí vozí světlo na helmě i řidkítkách (dálkový na helmě, s tím jde jednodušše uhnout do strany a rozptýlený na blízko na řidítkách. U takovýho nemá stranovost smysl řešit protože ten rozptyl zařídí, aby bylo dobře vidět nablízko všude a rovnoměrně, což bohužel zároveň znamená, že to oslní tak jako tak).

                          Je tedy hezké že řešíte umístění, ale dle mého je výsledek pořád stejnej – k oslnění dojde tak jako tak.

                          Prostě si kupujte světla co jsou stíněný. Já třeba mám na řidkítkách V9D právě proto abych neoslňoval a na helmě dálkový.....

                          • Drobeczech  

                            Já teda natočení světlo do krajnice řeším na silnici, a tam těch hupů teda moc není…

                            A opravdu nemám problém na rovné silnici řídit jednou rukou, světe div se občas jezdím i bez držení. Jinak když zakrývám světlo, tak to stejně dělám stejně tak že mám ruku opřenou o řidítka :)

                            • atty  

                              Ono zase stačí použít analogii se světly v nových autech – proč se vymýšlí ty opravdu složité a počítačem řízená autosvětla, kde počítač díky dopadajícímu světlu, nebo dokonce ve spojení s radarem vypíná jednotlivé segmenty LED, či naklápí světlo podle terénu, světlo stojí desítky a třeba i stovky tisíc (ty černé lasery v prémiovkách) – jen kvůli tomu, aby světlo svítilo za každých podmínek přesně tam, kam má (a jen tam), mělo dostatečný výkon a přitom co nejvíce eliminovalo oslnění protijedoucích/pro­tijdoucích.

                              Paradoxem je, že surový výkon těchto autosvětel je v podstatě podobný, jako se dá docílit s nějakým více diodovým Solarstormem na bateriový pack od číňana za pár stovek.

                              • novas752  

                                To zase ne, ty nejsilnejsi SolarStormy maj stejny svetelny tok jako jedna prumerna dalkova autozarovka. Diody nebo lasery v autech jsou o dost vykonnejsi.

                                • atty  

                                  No ne o moc – pokud se pamatuju, tak u Xenonový výbojky myslím Osram kdysi uváděl světelný výkon kolem 3000 Lumenů (na těch klasických 35W, s účinností cca 70–80lm/w), takže nějaké pěti, šestičipové „dělo“ na tom bude s výkonem celkem podobně (při skoro dvojnásobné účinnosti nových LED).

                                  Novější systémy s LED a třeba i lasery mají určitě rezervy v surovém výkonu. Ale u auta nejde primárně o světelný maximální výkon – místo, napájení, chlazení – to všechno se celkem dá do 30cm reflektoru v klidu udělat, chlazení může být aktivní, napájení z auta problém není i v desítkách ampér a napětí je možné libovolné, díky měničům… ale právě o optimální směřování světla a jeho distribuci jen tam, kde je předpoklad, že nebude oslňovat.

                                  U světla na kolo tohle všechno není možné, protože velikost, napájení, chlazení – je to skoro jednobodový světlený zdroj (jasně, je tam obvykle více reflektůrků, ale stále skoro na jednom místě) a výrobci se tak předhánějí v tom, kdo nabídne reálně vyšší světelný výkon, bez ohledu na to, že to svítí na všechny strany jako sluníčko. Rozumní výrobci těhle světel na kola řeší právě alespoň strukturovanou optiku a dobré možnosti seřízení držáku, aby právě co nejvíc eliminovali možnosti oslnění, při těch dost vysokých výkonech, která světla umožňují.

                  • kejda  

                    obyčejný force 200 pax 200 například

                    • capo  

                      a těch je většina mezi cyklisty snad?

                      • kejda  

                        Ale to je prakticky úplně obyčejné světlo za pár stovek. Nebo všichni vozí světla za tři litry?

                        • capo  

                          To není o ceně. Jen srovnání zda většina světel co jsou mezi lidmi má natáčení do stran nebo ne…

                          • kejda  

                            Tak logicky mi vyšlo, když jsem hledal světlo na dojezdy po večerech domů s USB nabíjením, že možnost natočení je výhoda a je lepší než fixní, proto jsem ho kupoval. Rodle mám Ibis Hi-fi, ani nevím co to znamená, a rovné plochy tam moc není.

                            Ještě mám jednu kovovou baterku na 4 salámové baterky z tábora, můžu si ji dát na rodle a utáhnout třeba pavoukem, ale pak mne to potáhne do kraje

      • gerrard  

        Uz zas budes tvrdit, ze o 10cm vic vlevo je pro protijedouci auta zasadni rozdil? :)

      • Vilém  

        uz zas?

      • mikub  

        Uprostřed před představcem.

      • MaPa  

        Uprostřed pod předsazeným držákem Edge, ale hraje to nějakou roli?

        • hmm  

          Tak každý neovládá obě ruce stejně dobře a dost věcí to ovlivňuje :-)

          • mr.antik  

            chtělo by to na toto téma napsat nějakou vědeckou publikaci, podpořenou výzkumem a samozřejmě tučným grantem

            • hmm  

              Tak já to zkoumám už 10 let a stejně lidé budou mít hlavní světlo na řidítkách jak tak koukám a aby podpořili svou teorii ještě budou nakupovat světla s natáčecím držákem. :-)

            • HonzaRez  

              Doslova tak, už mnohokrát jsem tu potkal argument, že někdo potřebuje něco ovládat na řítítkách a že mu to levou rukou nejde… Inu, tomu se cizím slovem říká motorika a rozvíjí se od nejranějších dětských let, a komu není shůry dáno…

      • DoomHammer  

        vlevo; vpravo mám zvonek :)

      • Tencovozikmin  

        Di do prdele stím tvým vlevo vpravo,když není člověk piča,tak neoslňuje.

    • hekynen  

      Řídítka. A když nevidím, tak to zesílím. Jen pak musím dávat bacha, abych nezapálil les. :-D Ale zas ze světlem na přilbě bych v hospodě mezi chlapy zapadl lépe (Zdař Buh!) :-))

    • Bombos3  

      Světlo na přijde je strašná blbost. V případě pádu se přilba nezklouzne a zlomí člověku vaz. Nebo se to světlo ještě lépe zapíchne do přilby / hlavy. To je jak si permanentně vozit na přilbě přidělaný šutr.

      • novas752  

        To mas jako s kamerama. Spoustu lidi vcetne profiku pri enduro/fr/dh zavodech to vozi bezproblemu.

      • capo  

        Já myslím, že většina helem je konstruovaná za účelem snížení síly nárazu na hlavu a rozložení jejího působení. Sklouznutí nikdo neuvažuje.

        To světlo se poměrně dost jednoduše utrhne, rozhodně při působení výrazně menší síly než je síla působená vahou padajícho člověka.

        Takže toho cos napsal se dle mého absolutně není třeba obávat.

    • Dáňa69  

      poradite prosim nejaky hodne paradni svetlo? muze byt i cina, ale ne aby to svitilo jak diodka na vanocnim stromku , dikes

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.