Kapalina v brzdach - jak poznat?

40 nepřečtených
  • Martinv001

    Nemáte někdo tip jak poznat, zda je v brzdách DOT kapalina nebo minerální olej? Na jednom starším kole mám Noname brzdy, takže podle výrobce to nepůjde.

    0 0
    • kedi  

      Když vezmeš trošku do stříkačky a kápneš to do vody, minerální olej zůstane na hladině, brzdovka se s vodou částečně spoji a část klesne ke dnu.

      4 0
    • Martinv001  

      Moc moc díky, to hned večer vyzkouším. Na googlu se mi nepodařilo najít nic smysluplného.

      0 0
    • scalar  

      Jestli to jsou nějaké staré neznačkové brdy, tak si myslím, že kdyby tam byla DOTka, tak by to na nich bylo vidět (poleplané páky u spoje expanzky apod.).

      1 0
    • va-bo  

      Brzdovka DOT je sladká.

      2 0
      • MatS  

        Dobrou chuť :-D

        1 0
        • Japhy  

          U auta běžná praxe, snad se jen rozlišují míň sladká (DOT) a víc sladká (fridex). Homeopatický košt neuškodí ;-)

          1 0
    • roud  

      dej sem foto brzdy třeba to někdo pozná co jsou zač :)

      0 0
    • osobne  

      Dej tam olej, tím nic nezkazíš. Akorát že je dražší než brzdová kapalina.

      0 10
      • virtualcop  

        Vážně? Tím bych si nebyl úplně jistej, protože materiál veškerých těsnění obvykle bývá z něčeho, co odolává buď DOTu nebo minerálu, ale většinou ne obojímu…

        0 1
      • Radek Broz  

        To bych nedělal.

        2 0
      • novas752  

        Pokud jsou těsnění dělaná na dotku tak je dost pravděpodobné že je minerál zničí. Stejně tak naopak.

        1 0
        • va-bo  

          Taky jsem o tom premyslel. Namocil jsem stare tesnici krouzky z DOT do oleje a cekam, co to provede. Zatim to nedela nic, ale mam to kratce, asi 2 mesice.

          0 0
          • adam320  

            Dot tesneni ojej zakonite znicit nemusi, obracene je to naopak jistota

            1 0
            • va-bo  

              Je to vyzkouseno? Mam tady nejaka stara tesneni, asi je take namocim do DOT :-)

              0 0
              • jIrI___  

                A po namočení je nezapomínej namáhat, ať to nedopadne jako s DOT těsněním ponořeným do minerálu :)

                0 0
                • va-bo  

                  Mam tady stare Magury (olej), dam tam DOT a uvidim. Pak to vyhodim vsechno :-)

                  0 0
            • va-bo  

              Spis bych se priklanel k variante nahradit DOT olejem. Ten se mi zda vice prakticky. Tam by to fungovat mozna mohlo.

              0 0
              • Carloss  

                Nee, minerál těsnění sramu a avidu to zničí v řádu dní (vyzkoušeno) naopak DOT v Shimano Zee pákách mi drží už dlouho.

                0 0
          • yetti  

            To, že DOT je žíravina a zničí skoro všechno vím, ale překvapilo mě, že odvzdušňovací sada pro DOT se minerálním olejem zničila po jednom použití. Normálně se nafouklo těsnění ve stříkačce a hadička k odvzdušňováku ztvrdla.

            0 0
            • va-bo  

              Jo, mam stejnou zkusenost. Pak jsem koupil sadu s dvojimi strikackami a funguje to. Ale treba cerne tesnici o-krouzky snesou oboji. A ty plastove hadicky nektere ztvrdnou a nektere ne. Asi ruzny material.

              0 0
    • HKou  

      Pro DOT budou testeni prakticky vylucne z EPDM. Odolava alkoholum a zejmena diethylen glykolu – brzdova kapalina DOT, ale nikoliv olejum. Tam se pouziva fluorokaucuk (FPM), tomu ale zase vadi DOT. Nespravna kapalina to nesezere hned, ale po par mesicich to zacne prosakovat a pak to bude na vymenu vsech tesneni (GLHF pri rozebirani paky). Nema smysl s tim delat pokusy a dat tam, co tam patri.

      0 0
      • va-bo  

        Dobra informace. O_krouzky a zakryti lozisek budou asi z toho synt.kaucuku FPM.

        0 0
    • Zdyn  

      Pošli foto brzd a hned ti to tu někdo řekne.

      Jinak je možné DOT od oleje rozeznat i podle čichu.

      0 0
      • osobne  

        Třeba takový DOT5 je silikonový olej.

        https://www.rockway.cz/…ot5-silikon/

        0 1
        • Zdyn  

          A proč mi to píšeš? Ano DOT 5 je na silikonovém základu a není kompatibilni s kapalinami DOT na glykoletherovém základu (DOT 3, 4, 5.1).

          Což ovšem tazateli může být jedno. Ten chce zjistit, zda mám v brzdě olej nebo klasickou brzdovou kapalinu.

          0 0
        • va-bo  

          S DOT 5 se pravdepodobne jen tak nesetkame. Byla vyvinuta pro vojenskou techniku se zpravidla uzavrenymi systemy a moznosti skladovani v NZ. Neabsorbuje vodu, proto neni potreba ji pravidelne menit. Jeji zivotnost se predpoklada na desitky let.

          1 0
          • osobne  

            Jak nesetkáme? Silikonový olej si můžeš koupit, je to volně prodejné. Prostě to tam naleješ a hotovo. Standardně se to používá jako hydraulický olej.

            https://www.ik-oil.cz/…-1l-d705.htm

            0 1
            • Vilém  

              Ktere cyklo brzdy to pouzivaji?

              0 0
            • Georrge  

              Řekl bych, že (ne)kompatibilita těsnění brzd bude podobná, jako u záměny klasická brzdovka/olej.

              0 0
              • kedi  

                Není to tak. Zatím jsem nenarazil na žádné těsníci prvky z brzdových systémů používaných v autech nebo morkách, které by DOT 5 poškodila. A to v ní mám těsnění demontovaná z brzd ještě s červenou kapalinou (cca do padesátých let min. století), těsnění z DOT 3–5.1 i minerálního oleje. Jediné co jsem nezkoušel jsou těsnění Avid/Sram.

                DOT 5 se běžně používá ve závodních moto a čtyřkolkách v USA, používají ji i některé týmy v Evropě. Již více než 15 let ji používáme při renovaci veteránů, bez ohledu na to, jaká byla původní náplň. Systémy musí být důkladně vypláchnuté a vysušené před naplněním DOT 5. Všechna těsnění v současnosti vyráběná jako originální díl i druhovýroba v DOT5 nijak nepoškozuje. Naopak, systém je po použití této kapaliny více méně bezúdržbový. Kapalina chrání systémy proti korozi, má dostatečně vysoký bod varu a nepoškozuje lak. Jediná její nevýhoda je lehká stlačitelnost, pocitově jsou brzdy trošku „gumovější“., ale hlavě viskozita odpovídá kapalinám DOT 3, je tedy nepoužitelná do systémů s ESP. Z těchto zkušeností předpokládám že po důkladném vypláchnutí brzd určných pro kola a původně plněných kapalinami na bázi glykolu, je možné jejíich použití s kapalinou DOT5. U Shimana to vyzkoušené je, ale nevidím důvod k této změně. DOT 5 je výrazně dražší než originál olej Shimano.

                1 2
            • Kouba_2005  

              Standardně se to jako hydraulický olej teda nepoužívá :-) Běžně používaný hydraulický olej je minerál HLP 46 nebo 68, někdy 32 (23?) . Když už to opisuješ, tak pořádně.

              0 0
            • kedi  

              Silikonový olej není brzdová kapalina na bázi silikonového oleje. Olej má jak je i v tvém odkazu, tepelnou odolnost do 180 st. DOT 5 má bod varu 315 st.

              https://www.aspshop.cz/…-fluid-500ml

              0 0
    • Vrci  

      Nebude rozdíl v chování s vodou? Pokud např ve stříkačce promicháš v poměru 1: 20 voda : kapalina. Pod minerálním olejem by po čase voda měla klesnout ke dnu, kdežto s Dot se naředí? Nebude podobné chování i přímo s minerálním olejem? Pokud do něj dáš znovu oleje, kapaliny se smísí, pokud dot měly se se kvůli jiné hustotě oddělit. Nevím jen se ptám? Je tu chemik?

      1 1
      • Mr.Duck  

        Je to tak. Jen dot se v oleji časem změní na takový gel.

        0 0
      • kedi  

        Kapaliny DOT3, 4, 4+ a 5.1 jsou na bázi glykolu a glykol je ředitelný vodou. Minerální olej pokud by byl promíchán do emulze se časem oddělí, glykol ne.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.