Jakou ocel pro výrobu brzdného kotouče

26 nepřečtených
  • tommot

    Zdravim,

    píši semestrální práci na téma brzdový kotouč. Nevíte někdo jaká ocel se na tuto funkci hodí ( jestli stačí ocele řady 11×xx, nebo jestli se vyplatí poohlídnout po řadě 17×xx).

    Všem předem děkuji za zapojení se do diskuze.

    • kubad  

      https://youtu.be/fQklj6o4OqQ

      Odpověď najdeš v odkaze :)

    • rybička  

      Rozhodně by ta ocel měla být nerezová, tedy z řady 17 xxx. Když se člověk zamyslí nad namáháním brzdového kotouče (mechanicky a tepelně), možná by nebylo od věci hledat nějakou žáropevnou ocel, třeba zde:

      http://www.dashofer.cz/…ukazka09.pdf

      korozivzdornost zaručená kvůli obsahu Cr hodně nad 12 %, mechanické vlastnosti taky velice slušné. Ale to už je možná zbytečný luxus.

      • Patar  

        U tohoto austenitu jsou značné problémy při třískovém obrábění Rovněž součinitel tření není na patřičné hladině.

        Při výrobě disců pro motocyklové silniční závody jsme ůspěšně volili materiál 12.060 jednak kvůli tomuto koeficientu a nenáročné tepelné ůpravě „(zpevnění)“…

        • Pavel63  

          Co 12061? Viz porovnání – z internetu. Pluhaře, Koritu jsem už někde ztratil

          Pružinová j.12 060 (C 55, C55E4)

          Konstrukční ocel nelegovaná, jakostní k zušlechťování. Uklidněná ocel vhodná na hřídele turbokompresorů, karuselů, zalomené a jiné hřídele, ozubená kola a věnce, plunžry lisů, pístnice, vřetena, čepy, lamely, spojky, pojistky, západky, držáky, šrouby, páky, destičky abnormálních řetězů, různé spojovací součásti apod. Pružiny, konstrukční elementy lisovacího nářadí. Na méně namáhané hřídele silničních vozidel. Na součásti strojů, které mají vzdorovat opotřebení (ozubené věnce, vřetena vrtaček). Svařitelnost obtížná.

          Hřídele, čepy j.12 061 (C 60, 60)

          Konstrukční ocel nelegovaná, jakostní k zušlechťování. Uklidněná ocel vhodná na klikové a výstředníkové hřídele, osy, ozubená kola a pastorky, čepy, kuželky, šrouby a matice, vřetena soustruhů, válce pro válcovací stolice, plunžry lisů, táhlové háky, vodící šrouby, páky, objímky, pojistné kroužky, západky, kolíky, tlakové kroužky, opěrné desky, podpěry, zarážky, třecí kroužky, brzdné klíče, pevné a pohyblivé části lanovek, vodící kameny, kladky přítlačné, klíny a pera, pouzdra do brzd, lamely karuselů, mačety, třecí kroužky, kalené šrouby a matice, pásnice kloubových řetězů, apod. pružiny. Součásti k zušlechťování. Upínací a stavebnicové části nástrojů. Svařitelnost obtížná.

    • scalar  

      A nechceš v rámci semestrálky vymyslet něco lepšího než ocel?

    • b_y_c_k_e_r  

      PH13–8Mo

    • lukas aka mitro  

      Co bude cilem te prace…design, nebo budes delat i analyzu mechnickeho namahani a vedeni tepla?

    • mirabike  

      15341

    • KaliR  

      Určitě karbon jako alternativa nebo laminát v kombinaci s něčím ještě. Nejsem v tomhle nějak informovaný ale myslím že by to mohlo jít, do hloubky musí jít už někdo jiný :) snad to pomůže

    • strtom  

      Dneska nuda v práci, tak jsem si nakreslil kotouč ať to trochu uteče. Nakonec jsem se dostal na 100g při 180mm. Možná bych si to i vypálil na laseru, tak se chci zeptat jestli jste to už zkoušeli a jaký mat. jste požili.

      Zaujal mě sortiment broušených plechů od EICHLER konkretně nerez 1.4034 broušeno na 1.8mm

      • petrun  

        Na tom chceš fakt jezdit?

      • jIrI___  

        Mohl bys k tomu nasdílet i obrázek pevnostní analýzy? Stačí obyč pomocí MKP. Celkem by mě zajímal detail v těch ostrých lomech uprostřed paprsků.

        • strtom  

          na analyzu to žadnou nešlo, nejdřív se podívám na mat. co by šel rozumně sehnat a pak se to upraví. Je to jen takový design. Se zaoblením v rozích se počítá, teď je tam 0,5 a pak by se vidělo.

          V práci je toho méně tak blbnu aby to líp utíkalo.

          Primárně jsem si hrál s designem a různéma variacema na šestiuhelník když se to u toho kotouče nabízí.

          • strtom  

            Zkoušel jsem ruzne blbiny. a jako podklad jsem si dal ASHIMA kotouč, ten jsem na kole už měl a fungovalo to v pohodě, jen jsem ho sjel na 0,7 mm během sezony.

        • strtom  

          Nuda v práci pokračuje, tak jsem zkusil udělat nějaké FEM analýzy, přestože jsem v tomto oboru mimo. Vyřešil jsem to tak, že jako etalon jsem udělal ASHIMA kotouč a porovnávám s ním svůj. Váha je stejná, brzdná plocha je o 15% větší a povrch brzdné plochy je větší o 30 %. Váha se stále drží na 97g.

          Někdy po dovolené dojde plech tak nechám vypálit.

          • mr.garisson  

            A ta analýza počítá s uchycením čistě v 6 bodech? Jak by se to vyrábělo, laser?

          • roud  

            Předělán ty napojení je to strašně poddimenzovany v tomhle místě.

            • grafik  

              unašeč bych rozhodně nedělal jako plástev pro včelky …

      • jonti  

        Zajímavé, ale spíš než žraní desek bych se bál nedostatečné pevnosti při zatížení do strany, až už při převozu, manipulaci, nebo i při drobné deformaci kotouče při brždění. I Ashima na to hodně trpí a toto bude asi ještě víc.

        • jonti  

          Šestiuhelníky vedle sebe v paprscích taky nejsou moc funkční, vzájemně se nepodporují a můžou se natáhnout.

    • Markony  

      Měl bych strach že paprsky při brzdění se zbortí .

      • kyl  

        Spíš že to bude pěkně žrát desky.Nebo se to vzájemně zlikviduje během chvilky.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse