• Johny_r

    Ahoj,

    uvažuju o upgradu brzd, které můj metrák nebrzdí zrovna ideálně. Samotné brzdy (MT501 BR500) sice nejsou velká sláva, ale zatím je měnit nechci, zase takový průšvih to není a myslím, že tam je prostor pro levnější řešení.

    V tomto momentě uvažuji o použití lepších destiček (původní jsou polymer), což s sebou nese nutnost nových kotoučů (původní jsou základní bláto, co nesnese sintrované desky). A když už měnit kotouče, zvažuji jejich zvětšení ze 180/160 na 180/180 nebo 203/180.

    Byl bych rád za nějaký názor a doporučení jaké kotouče zvolit. Uvažuju o SM-RT70, SM-RT81 nebo RT-MT800. Pokud jde o rozměry, setkal jsem se s názorem, že na Fox32 vidli není rozumné dávat 203mm disk, že to není dost pevné a bude to škrtat. Ve specifikacích vidle ale 203mm je.

    Co si o tom myslíte? Poznám rozdíl mezi těmito kotouči? Nebo se mám dívat i po nějakých neshimanovských typech? A jakých?

    Díky

    0 0
    • jecnak  

      Zkus nejdříve ty větší kotouče. Klidne 180/180. To poznáš asi více než samotné desky. Bude třeba pořídít ještě redukce mezi vidli a třmen.

      Pak případně desky s chladičem.

      0 0
      • Johny_r  

        Díky, tím bych určitě začal, ale trochu se bojím, že jenom výměna zadního kotouče za 160 na 180 nebude až tak zásadní rozdíl, vzhledem k tomu, že většina brzdění se děje vepředu. Proto mě dost láká ta 203.

        0 0
        • kubad  

          tak 180mm zkus dopředu, a pokud nebude vyhovovat dáš dozadu a dokoupíš 203mm

          co je na tom složitého?

          0 0
          • Johny_r  

            Vepředu už 180 mám (viz výše).

            0 0
            • JachymP  

              Chlazený sintr desky dělají dost velký rozdíl, nevadnou…

              Ještě k tomu rozložení přední – zadní: seš si opravdu jistý, že víc brzdíš přední? Jaký desky rychleji sjedeš a o kolik?

              Můj problém byl hlavně přehřívání a spíš vzadu, brzdím špatně…

              0 0
            • allrose  

              Jestli máš základní kotouče..alivio,tak přechod na slx je citelný..

              Dej dozadu 180 slx a vyšší a zkus..

              Sintry jsou lepší ve výdrži,dlouhodobém brždění,vydrží vyšší tepelné zatížení

              Přední brzdu nepotřebuješ tak „kousavou“.šel bys do smyku celkem snadno..203 je celkem dost..

              0 0
              • Johny_r  

                Myslíš, že by 203 už bylo moc o hubu? Sintrový destičky by zase měly bejt míň kousavý než polmery, ne? Jako nejezdím žádný strašlivý sjezdy, spíš XC a běžný traily, ale zase mám metrák (s výbavou a kolem tak 120) a když je to někde prudký, tak mám docela problém to ubrzdit. Ale je fakt, že můžu začít zadním kotoučem a deskama a uvidím, jak velkej rozdíl to bude. Pak zvážím, jestli dopředu jenom lepší desky a stejnej kotouč nebo i tu 203.

                0 0
                • Esi  

                  Mám taky metrák, Deore brzdy vepředu sintrované destičky a bohatě mi to zatím vždycky stačilo i v alpách

                  Oba kotouče 180, přední kotouč SM-RT76 zadní ten shit co tam dalo RB v základu

                  0 0
                • allrose  

                  Přesně,změn i brzdy,třmen alivio je slabý…

                  Idealně si udělej radost novými celými brzdami.sintr desky,kotouče 180.to už tě musí ubrzdit…nebo děláš něco špatně :))

                  0 0
              • Breakpain  

                Do smyku jde na zaklade prace s prstem ;) … 95 kg, 223mm a do smyku teda nejdu ;) …

                0 0
                • allrose  

                  To víš.stará škola,v zadu torpédo.vepředu nic,„slicky“ ..a šup na branickou skálu ;))

                  0 0
        • mais  

          180 vzadu je hodně poznat – ono se na kole nedělí hmotnost tak jako v autě, nebo na kole. Co určitě řešit, aby se kotouče i desky dobře chladily – to taky dělá neskutečně.

          0 0
          • Johny_r  

            No a právě o to chlazení kotoučů mi jde (teď nevím jestli do BR-MT500 jdou nacpat desky s chladičem). Má nějakej význam vzít třeba XT kotouče s tím chladičem (RT-MT800) nebo podobně poslouží i ty XT bez chladiče nebo SLX? Ice-tech sandwich jsou tuším všechny.

            0 0
            • Breakpain  

              Pocitove mi chladic nic moc na projevu nezmenil …

              0 0
            • mais  

              kde jezdíš, jak dlouhé sjezdy? – chladiče nepřidají účinek na začátku, ale zpozdí, než to začne vadnout. Ohledně přehřívání – napřed řeš desky- levnější a ozkoušíš si to – kotouč se točí, desky jsou jenom jedny a odvádí práci, jakmile přehřeješ aktivní plošku a připálíš jí, přestane to optimálně fungovat. Pokud budeš spokojenej s deskama, tak není problém přejít i na kotouče a mít to „optimální“

              0 0
              • adam320  

                Nemuzu si pomoci, ale vubec nechapu co tim myslis. Prisaham ze jsem to cetl nekolikrat…

                „ono se na kole nedělí hmotnost tak jako v autě, nebo na kole“

                „Pokud budeš spokojenej s deskama, tak není problém přejít i na kotouče a mít to „optimální““

                K tem chladicum, to jsi testoval kde prosim? A co je to aktivni ploska co se pripali? Ja ze to nikdy u nikoho nikde nevidel, neni lepsi si koupit poradny brzdy pokud jezdis nejaky peklo, nez laborovat se 160mm a chladicem? Nebo zkusit tolik nebrzdit, ale to se priznam ze mi kolikrat taky nejde:)

                Jinak vadnuti brzd dobre znam, vadi to v terenu, protoze clovek prichazi o citlivost na pakach. Jen jsem velmi skeptickej k tem chladicum. Uz od pohledu to proste nemuze fungovat

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Hele já co vozím desky s chladičem tak vydrží mnohem dýl. Jako že třeba skoro celou sezónu přitom stejný si try bez chladiče jsem měnil za sezónu několikrát. Ale možná jsem se naučil líp jezdit akorát tak nějak když jsem přešel na chlazený desky :)

                  Ale s tím nepochopením jsem na tom stejně..

                  0 0
                  • adam320  

                    Ok, diky za recenzi. Ono je to slozity takhle po netu, kazdej ma jiny predstavy co je jakej teren a jaka jizda je ta vostra, vyzkousim az bude prilezitost, na Tvoje hodnoceni se da aspon spolehnout vzhledem k tomu kde jezdis:)

                    0 0
                • mais  

                  Testováno na Šumavě s kotouči 180/180 a dvěma dětma v croozeru. A budeš se divit, funguje to.

                  0 0
    • MatS  

      Pozor u kotouče 203mm, jestli tvá vidlice je na to stavěná. Výrobce většinou uvádí max povolený průměr kotouče.

      Pokud bys to chtěl posunout ještě o level výš, stačí koupit třmeny Deore (nebo vyšší) ke stávajícím pákám a hadicím.

      0 0
      • Johny_r  

        No, to právě řeším. Ve specifikacích of Foxu je, že maximální rotor u vidlic řady 32 je 203mm. Někde jsem ale četl, že by to mohlo zlobit. Tak nevím. Předpokládám, že by to výrobce do specifikací nedal, na druhou stranu možná řeší, jestli to vidle udrží, ne jestli to bude tichý a bezproblémový.

        Pokud jde o třmeny, tak ty by přišy na řadu, kdyby tohle nezabralo.

        0 0
        • MatS  

          Jde o tuhost nohou vidlice. Většina 32mm vidlic zvládá 203mm kotouč a nekroutí se.

          0 0
        • Esi  

          bude to výrazně náchylnější na cinkání

          0 0
    • Tomcat  

      MT501 a BR500 není označení jedné brzdy.

      • BR-MT500 je jednoduché Deore s umělýma destičkama. 501 jsou jiný
      • SM-RT70 a metalický destičky by měl být velký rozdíl.

      203 na Fox32 je dost ano je šance že by to škrtalo víc ale..... …on škrtá i ten 160 jenže to není tak slyšet. Někdy to je čistě psychologický problém.

      0 0
      • Johny_r  

        Možná jde o kombinaci páky/třmenu? Takhle je to ve specifikacích výrobce kola. Jak teda pozná, co tam je? Napsaný to na tom tuším není.

        0 0
      • Johny_r  

        Asi nezbývá než to zkusit. A když to bude škrtat nějak neúnosně, tak tam dám 180 a zánovní 203 se asi někde udá :).

        0 0
        • MatS  

          S kotouči musíš měnit i adaptéry. Což jsou taky peníze navíc.

          0 0
          • Johny_r  

            Jasně, ale to zas není taková pálka. O peníze primárně nejde.

            0 0
      • Johny_r  

        Tak jsem hledal na stránkách Shimano a asi teda jde o BR-MT500 třmeny a BL-MT501 páky.

        0 0
    • filipino_23  

      ja osobne by som asi zacal kotoucema. Neviem co tam zrovna mas, ale svojej manzelke som vymenil zakladne Alivia za SLX a rozdiel bol znacny

      0 0
      • Johny_r  

        Mám tam SM-RT54 – základní bláto pro polymer. Myslíš, že je poznat i jen výměna kotouče se zachováním destiček?

        0 0
        • benobiker  

          Nikdy jsem si nevšiml (za studena) nějak zásadního rozdílu, když jsem vyměnil kotouč za jiný, dražší, ale při zachování stejného průměru a destiček. Nejlevněji, jak můžeš zvednout výkon brzd jsou jiné destičky. Poté většíma kotoučema, větší páka je dycky znát. A nakonec nahodit 4pístové třmeny..:-)

          0 0
          • Johny_r  

            No, tímhle směrem uvažuju taky, jenže sintr destičky u mě znamenají rovnou i kotouče, takže když už, tak rovnou řeším i zvětšení.

            0 0
        • MatS  

          Základní bláto je SM-RT10. SM-RT54 je nejvyšší model z těch levných pro destičky B01S. Pak už jen Deore a vyšší, ale to je už na vyšší modely brzd.

          0 0
          • Snap  

            Jj, pak je tam jiný rozměr destiček, kotouč z vyšší řady použít jde, akorát destičky B01s nebrzdí přesně po celé ploše kotouče ( zasahují kousek níž ke středu) a pozor u kotoučů o průměru 160 s hliníkovým unašečem, aby neškrtal o třmen – je to dost těsně.

            0 0
    • Johny_r  

      Btw. v manuálu k brzdě (BR-MT500) se píše, že se nemá používat 203mm rotor, protože to zvýší brzdnou sílu a rozbiju si hubu. To je tam předpokládám jenom kvůli právníkům a nijak to nesouvisí s konstrukcí třmenu, kterej by nezvládl 203mm rotor, že ano?

      0 0
      • benobiker  

        Heh:-D To je dobrej blábol…:-) Nasaď tam kotouč jakej chceš, třmenu to fakt bude jedno..:-) Co se týče těch kotoučů SM-RT54, z čeho to je? Že se u nich píše „pouze pro polymer destičky“? To je to takové bláto, že metalické by ten kotouč rychle sežrali? Zkoušel to někdo? Já bych koupil lepší desky a zkusil to, jestli chceš ušetřit..:-) Maximálně ty kotouče odpálíš, mno, pak tedy koupíš ty lepší, ve větším průměru..:-)

        0 0
        • Johny_r  

          To se mi asi riskovat nechce. Je to nějakej plech, cena tomu celkem odpovídá. Nebudu zkoušet vyhřát kotouče, který to nedaj už podle specifikací :-). Stejně chci větší, tak proč to dráždit.

          0 0
          • benobiker  

            Mno, tak to máš vyřešený, když nechceš starý kotouče huntovat..:-) Jestli je fakt takovej rozdíl v jejich matroši, tak nový kotouče, ideálně ve větším průměru… Ke kterýmu teda budeš potřebovat i patřičné redukce.

            0 0
        • MatS  

          Ty levné kotouče je plechová ocel, celkem měkká a sintr deska ji ohobluje celkem snadno. Ale záleží, jaké peklo jezdíš.

          0 0
        • makaltom  

          Vyzkouseno na brzdach 785. Brzdí to normálně a po více jak 500 km kotouč bez známky poškození. Mám to na ježdění po městě, žádný peklo, ale za to občas s kočárem za kolem.

          Jezdeno na předním kole.

          0 0
        • Esi  

          někde to tady bylo vyfocené, hledat to nebudu, jak jsou tam vrtané ty díry tak to během chvíle ty díry dost okousalo, jasně že když to někdo používá jen na ježdění po městě tak tam jen tak decentně přibržďuješ, ale někde na trailu by jsi mohl být nemile překvapen a to za těch pár stovek asi nestojí, netuším jestli by se ti mohlo podařit ten kotouč ohřát tak že by se zkroutil a neprošel brzdičem a nebo by ho to jen během jednoho trailu úplně sežralo, ale zkoušet to fakt nebudu.

          0 0
        • jIrI___  

          Kdysi tu byla fotka toho RT54 používaného s metalickými destičkami a byl od nich fest potrhaný. Ten nápis na kotouči tam asi fakt nebude jen pro srandu :)

          0 0
          • Mr.Duck  

            Já ten „resin only“ používal se Sainty tři sezóny bez problémů.

            0 0
    • M@rkr  

      Galfer kotouče a desky jsou celkem chválené, kombinace 203/180 + galfer desky klidně ty základní „černé“

      0 0
    • DaSnail  

      203/203 bude fajn.

      0 0
    • mr.antik  

      Nevim jaký chování požaduješ, ale já bych zkusil koupit 180ku Hope,jestli ucítíš na předku rozdíl. A pak kdyžtak dokoupil druhou nebo rovnou 203.

      Shimano kotouče mi přijdou že brzděj pocitově míň.

      0 0
    • MatS  

      Jen zde vůbec nezaznělo a spousta lidí na to zapomíná, že u Shimano kotoučů je potřeba dodržet kompatibilitu výšky brzdné plochy destičky vůči kotouči.

      základní typy brzd až po ten tvůj model mají destičky typu B01S s vyšší brzdnou plochou (ale užší). Kdežto Deore, SLX a vyšší mají nižší brzdnou plochu (za to širší). Proto u tvých brzd lepší kotouč než ten co máš stejně nedává smysl, protože destička bude brzdit už do paprsků kotouče a může to způsobovat problémy (vibrace apod.).

      Pokud chceš naplno využít lepších kotoučů, vyměnil bych třmeny za Deore, což je investice cca 900Kč. A pak můžeš použít klidně destičky s chladičem a kvalitní kotouče s hliníkovým unašečem apod.

      0 0
      • benobiker  

        Svatá pravda! Vůbec mě nenapadlo, že v tomhle třmenu jsou použity ty víc čtvercové destičky do těch nejzákladnějších brzd.. :-)

        0 0
      • Johny_r  

        Díky, to mě nenapadlo, že Shimano nemá ve všech brzdách stejný tvar desek. Takže jestli to správně chápu, tak vyměnit kotouče nemůžu dokud nevyměním i třmeny. No, tak to holt bude za víc peněz :(.

        0 0
    • Johny_r  

      Z reakce výše teda vyplývá, že se třmeny, co mám, stejně nemůžu jít na vyšší řady kotoučů kvůli jinému rozměru destiček. Tím pádem budu muset zvážit výměnu třmenů a v tom případě se rovnou zeptám na rozdíly: Deore-SLX-XT, 2-píst vs. 4.píst. Když už to mám měnit, tak ať to funguje pořádně. Koukám, že cena bude někdy mezi 500 a 1500 za kus, což není rozhodující. Zásadní je funkce. Liší se ty řady jinak než hmotností a má smysl třeba brát 4-píst?

      A co páky? Ty si doufám můžu nechat :)

      Díky!

      0 0
      • mr.antik  

        4 píst má tuším o 30g navíc, 25% teoretického výkonu navíc a taky o dost dražší destičky.

        Asi bych do toho šel (SLX), dřív než koupíš destičky.

        0 0
      • MatS  

        Jelikož, jestli se nepletu, máš uchycení kotoučů centerlock, je zde jedna výjimka, o které se ani Shimano nezmiňuje, ale mám to vyzkoušené. SM-RT68 a SM-RT70, což jsou ICE-TECH SLX kotouče, mají vyšší brzdnou plochu a zvládají bez problému i destičky B01S.

        SLX a XT třmen je totéž, pouze SLX má závlačku a XT šroubek na uchycení destičky. Navíc Šroubek můžeš dokoupit i k SLX a pak už není rozdíl. Oproti Deore třmenu mají keramické pístky, které zvládají vyšší tepelné zatížení, ale rády časem praskají, obzvlášť při špatné manipulaci při výměně desek. Takže Deore třmen není nijak znatelně horší v brzdném účinku.

        2 nebo 4 píst je už rozdíl dost zásadní. Ale na tvůj styl ježdění si myslím, že 4 píst je zbytečný. U 4 pístku jsou dražší destičky.

        Já bych zvolil jednu ze dvou variant:

        1. Vyměnit třmeny za Deore nebo vyšší (budeš muset odvzdušňovat) a koupit lepší kotouče. Staré třmeny prodat.
        2. Stávající brzdy prodat a koupit komplet vyšší model a lepší kotouče. Pokud budeš zkracovat (jakože nejspíš jo), tak budeš muset odvzdušňovat.

        U jednoho kola jsem šel cestou první a u druhého cestou druhou. Vyjde to podobně.

        0 0
        • Johny_r  

          Díky za tip. Tím pádem by mělo být možné začít výměnou kotoučů za jedny z Tebou uvedených, čímž bych mohl zatím zachovat třmeny a zkusit lepší desky. Pokud by to nestačilo, tak by pak nastala výměna brzd. Musím zjistit jaké jsou tam hadice, ale je teda možné, že by musely jít i páky komplet. Pak bych šel asi cestou čtyřpístků a 180/180 kotoučů. Tím bych si vyhnul riziku cinkání 203mm kotouče vepředu a brzdit by to mělo asi bohatě. Ne?

          0 0
        • Johny_r  

          Ještě možná hloupej dotaz, ale u zadní brzdy budu odvzdušňovat vždycky, ne? Proč se to vůbec prodává natlakovaný, když většina kol má vedení hadic rámem, takže to stejně musím rozpojit, vylít a protáhnout. Nebo mi něco uniká?

          Díky :)

          0 0
          • benobiker  

            Co jsem kupoval pár posledních modelů zadních brzd Shimano, páka byla dycky sundaná, naplněná, ucpaná, připravena na upevnění hadice. Hadice je na třmenu, naplněno, zatěsněno.

            0 0
            • Johny_r  

              Tak to jo, nenapadlo mě, že se protahuje naplněná a zatěsněná hadice.

              0 0
              • kubad  

                každopádně to odvzdušnění je stejně kus jistoty :D

                0 0
                • benobiker  

                  Přesně tak, stejně po smontování nandám kalich, párkrát máčknu páčknu a sundám…

                  0 0
      • benobiker  

        Heh, nemáš tam teď náhodou hadici SM-BH59? S třmenama vyšších řad by jsi měl použít hadici SM-BH90. To už zvaž, jestli raději neprodat staré brzdy jako komplet a nekoupit rovnou nové. 4 písty se lépe dávkují na rozdíl od 2 pístů, celkový výkon by měl být také větší. Jezdím oboje.

        0 0
        • MatS  

          Deore třmen (nemá banjo) můžeš použít s oběma typy hadic, jen s odpovídajícím trnem a olivkou.

          0 0
          • benobiker  

            Hadici SM-BH59 jsem v ruce neměl, vím jen, že se do ní používá zlatý trn namísto stříbrného, oliva je stejná. Neměl by být rozdíl ve vnitřním průměru hadice? Není SM-BH59 uvnitř trochu užší? A co celková konstrukce? Nepruží pod tlakem SM-BH59 víc?

            0 0
            • MatS  

              Rozdíl tam mezi hadicema trochu je, ne nijak zásadní. Ale Deore třmen jsem normálně s hadicí BH59 použil a funguje už celkem dlouho.

              0 0
      • xtonda  

        Shimano to nedělá, ale alternativní výrobci destiček dělají v tomhle tvaru i sintrovaný směsi a předpokládám k tomu i kotouče. Tenhle tvar destiček používá i Tektro a TRP, takže se můžeš zkusit podívat i tam.

        0 0
        • MatS  

          BBB dělá i sintry ale ta cena už tak pěkná není a nedává smysl. V Dekáči mají i semi resin/metalic desky, ale netestoval jsem.

          0 0
    • Johny_r  

      Teď jsem koukal na Galfery a zjistil, že destičky jsou stejně drahý bez ohledu na tvar. Pokud bych teda měnil brzdy na 4-pístky, tak otázka ceny destiček odpadá pokud bych nechtěl ty s chladičema, ale zlí jazykové tvrdí, že Galfery brzdí líp i bez chladičů.

      Na co se ale chci zeptat je, jestli galfery (třeba ty základní černý) jsou sintrovaný nebo polymerový. Předpokládám, že sintrovaný, ale nikde jsem tuhle informaci nenašel. Jde mi o to, jestli je můžu zkusit dát na starý kotouče nebo radši počkat až na nový.

      Díky

      0 0
      • kubad  

        chladiče nemají vliv na to jak to brzdí, ale díky lepšímu odvodu tepla se později přehřejou a ztratí účinnost

        pokud dáš sintr desky na kotouče které na to nejsou stavěné tak je celkem rychle zničíš

        označení směsi uvádí stačí se podívat

        0 0
        • Johny_r  

          No tak přímo na jejich webu jsem našel: Organic semi-metal compound. To je teda polymer nebo něco mezi? Pak mají trialové desky označené jako sintered, tam je to jasný. Jde mi o to, jestli je můžu zkusit na SM-RT54 nebo ne.

          0 0
          • kubad  

            SM-RT54 – pouze pro plymerové destičk – takže ne

            0 0
          • Georrge  

            Jsou dve hlavni smesi, organiky a sintry. Ten polymer o kterem mluvis budou nejspise ty organiky.

            PS: nevite jestli nekdo dela keramicke desky na mtb? Mam ted keramiky na aute a funguji dobre, oproti predchozim sintrum stejny brzdny ucinek, ale rozhodne mene prasi a mene zerou kotouc, tak by bylo zajimave je zkusit na kole.

            0 0
            • jIrI___  

              Tuším Koolstop měl jednu řadu s ceramic v názvu, ale podrobněji jsem to nezkoumal.

              0 0
          • Mr.Duck  

            Jako určitě to můžeš s těma rt54 zkusit. Nějaký důvod proč jsou jen na organické desky asi bude, ale jak jsem psal výše, používal jsem je 3 sezóny na Saintech se sintered deskama, což je u mě na kotouč slušná výdrž :)

            0 0
    • Johny_r  

      Tak pro začátek jsem koupil jeden SM-RT70 180mm. Potvrzuju, co psal výše MatS, že by měl fungovat i s BR-MT500, resp. deskami B01S. Šířka brzdné plochy je úplně stejná jako u SM-RT54, takže nevidím důvod, proč by neměl být kompatibilní, jak tvrdí Shimano. Koupím k tomu nějaké lepší desky (asi černé Galfery) a hodím ho dopředu, kde už 180 mám, takže to bude bez dalších investic. Vyzkouším, co to udělá. Pokud bude rozdíl přesvědčivý, tak šoupnu totéž dozadu. Kdyby rozdíl vypadal nedostatečně, tak půjdu cestou nových brzd (asi čtyřpístky Deore nebo SLX). Přinejhorším by mě to mělo stát jedny zbytečně koupený destičky, což risknu :).

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.