Jak vybírat MTB - přechod z krosse

5 nepřečtených
  • davids0108

    Od roku 2001 jezdím na krosových kolech. Napřed jsem měl Leader Fox Šumava (rok 2001, cena 11 000 Kč, 3×8 spd), teď mám Pells Crono Absolut z roku 2009 (cca 21 000 Kč, véčka brzdy, deore 3×9 spd). Jezdím hlavně po silnici, cyklostezkách, polních cestách. Terén minimálně. Rozdíl mezi Pellsem a Leaderem byl značný. Pells po silnici doslova letěl. Jen mi na Pellsovi nevyhovují moc převody. S největším převodníkem používám pouze 3. a čtvrté nejmenší kolečko. Ty dvě nejmenší kolečka jsou tak na jízdu z kopce s větrem v zádech. Musím často měnit mezi prvním a druhým talířem vpředu. Na Leaderu jsem toho víc odjezdil na nějvětší tác.

    Půjčil jsem si kdysi horské kolo, byla to nějaká šunka, ale při jízdě v terénu to sedělo o poznání líp. Nemusel jsem se bát, že mi kolo podjede do strany a natáhnu se na zem. Říkal jsem si, že až si budu kupovat další kolo, chtěl bych zkusit horáka. Nikdy jsem ho ale neměl, tak bych chtěl poprosit o pár rad. Ne ve smyslu, jakou značku, či konkrétní kolo koupit, ale spíš popsat rozdíly a ujasnit si co potřebuju. Tak díky moc předem za ochotu :-)

    1. Velikost kol – 26 vs 27,5 vs 29 palců? Co doporučujete? Kdosi mi říkal, že má kolo MTB 29 palců a je to naprd při prudkém stoupání i sjezdu – vysoko těžiště a přepadává. Mám 185 cm a 78 kilo a spíše delší nohy než je průměr. Při mé výšce mám dost vysoko sedlo a mám strach, že bych taky přepadával.
    2. Kotoučové brzdy – nikdy jsem je neměl, na horáku zřejmě budou. Na co je třeba si dávat pozor? Co třeba když kolo bude cestovat vlakem, cyklobusem, vložení do stojanu na kola. Je třeba mít strach o ohnutí, poškození kotouče v těchto případech?
    3. Viděl jsem klasifikaci horských kol na downhill, trail, XC, CX a já nevím co všechno. Nevyznám se v tom. Snad jen že DH jsou kola specializovaná na sjezd… Může mi tyhle pojmy někdo objasnit?
    4. Jak s převody? Je lepší troj, dvoj nebo dokonce jednopřevodník a kolik koleček na kazetě? Na krosu mi asi víc vyhovovalo 3×8 než 3×9. V prvním případě jsem akorát nestíhal v rychlostech nad 40 km/h. Převody 1×11 se používají jen na downhill? 2×10 se mi na horáka moc nezdá… Osobně bych volil 3×8 nebo 3×9, ale třeba se pletu.
    5. Ať jsem měl jakékoli kolo, při jízdě z kopce a nešlapání mi většina lidí prostě ujížděla… Dal jsem kolo do servisu ať se mi na to podívají, hlavně na ložiska. Prý vše v pořádku. Ale mě ujížděli z kopce na asfaltové silnici i lehčí borci na MTB 26 palců když jsem jel na

    krosu 28 palců. To už se mi nelíbilo. Mám podezření, že za to mohla nekvalitní ložiska s větším třením. Tato komponenta se moc neuvádí v popisech kol. Co byste mi doporučili v tomto směru?

    6. Jak s odpružením kola – jen vidlice / celoodpružené? Jaký typ vidlice volit (olejová, vzduchová, pružinová) a jakou vyžaduje vidlice údržbu?

    7. Jakou by kolo mělo mít max. hmotnost? Cenový limit mám tak 22 000 Kč.

    Účel použití kola: Na kole bych jezdil asi pořád dost silnice (tady jsou rozbité dost), polní a lesní cesty, ale když už bych měl MTB, zařadil bych více lesních a turistických pěších cest. Rozhodně by to ale nevypadalo: nejkratší cestou do lesa a tam přes kořeny a kameny nonstop v terénu.

    • ˘Ö˘ Krab  

      Tak si kup pro začátek jen jiné kliky na Pellse, třeba bikové 42–32–22 a uvidíš. Také lepší a více jedoucí pláště hodně pomůžou.

      • Erknold  

        Přesně tak, natáhnout se na zem v zatáčce většinou značí nějaké low end gumy. Kup si lepší gumy a neboj se klidně šíře 42, na odporu to není skoro znát a na pohodlí to přidá. Po silnici mi docela hezky jely schwalbe hurricane. Teď jezdím více v terenu, tak mám Smart Sam a ty tolik nejedou, ale v terénu jsou lepší. Přítelkyně mě honí na Maxis Wormdrive, ty jsou i docela lehké a přijde mi, že jí jedou až moc :)

        Stejně tak mám krosové kliky, kde je 48–36–26. Takže 80 % času už jezdím na prostřední tác a velký dám tak na asfaltu, jelikož se to fakt nedá ušlapat s 11, 12, 13 zuby na kazetě.Přítelkyni tam Scalár vrznul bajkové kliky 44×32×22 a je to mnohem lepší.

        No a pak je to hodně o vidlici. Kdybys na Pellse dal slušnou vidlici typu NRX-E, tak to bude kros jak bejk. Jako mám já a musím říct, že i v lese jsem limitem já a ne kolo :)

        • davids0108  

          Tak na tom LF jsem měl pláště asi 35 nebo 38 mm, už nevím přesně. Ty do terénu moc (spíš vůbec) nebyly. Na Pellsovi byly v základu 40 mm pláště Vitoria Adventure trail s takovým vypouklým profilem – po asfaltu se jede jen po prostředku pneu, v terénu se zapojí vzorek po bocích. Je to určitě lepší než ty 35 mm. Letos jsem si dozadu kupoval nový plášť, ale se spíše silničním vzorkem. 40 nebo 42 mm.

          Takže kliky, pláště a ještě by to chtělo asi tu vidlici. Ta co mám je jakási moc měkká, strašně to pruží i při malé zátěži.

          Jestli to dobře chápu, tak raději vyměnit tyhle tři komponenty než kupovat MTB ?

          • krab007  

            A ještě zkus tu současnou vidlici přifouknout. Na ty pellse se montovala vzduchová SR Suntour NRX-D RL Air. Tvrdost vidlice se nastavuje tím, na jaký tlak ji nafoukneš.

    • Bocka  
      1. Velikost kol je individuální podle výšky a použití, pro tebe bych volil 29" (výška 185cm, rychlé přejezdy po asfaltu a šotolině)
      2. Díval bych se na typ kotoučovek (nebo spíš značku) volil bych něco od Shimana (od řady Deore to brzdí parádně) značky jako tektro a podobné jsou docela těžko servisovatelné
      3. Downhill= sjezďáky, pevné, těžké, prostě na sjezdy :D (asi nic pro tebe), CX= cyklokrosky takové silničky do lehkého terénu (na silnici to letí a v terénu se to nezastaví) XC= klasické horské kola (jak celoodpružené tak pevňáky)
      4. převody jsou taky individuální na horáky se teď nejčastěji používají 2*10 (sám mám a můžu doporučit), ti lepší co to ušlapou používají 1*11 (10), 3*8 (9) je už mrtvé
      5. To bude otázka aerodynamiky, velikosti kol, šířce plášťů, vzorku plášťů atd…
      6. Celoodpružené kolo se za 22k sežene hodně těžce nebo vůbec… Takže jen přední odpružená vidlice a zajímat se o vzduchové (Raidon,Epicon, Reba.....). Vidlici je dobré zbavovat nánosů prachu (bláta) z kluzáků a mazat „těsnění“ (silikonový olej)
      7. Hmotnost závisí na komponentech za 22k by mohlo mít 13kg zhruba? určitě nekupovat nic cobude mít přes 14kg

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.