• ZuzanaM

    Ahoj,

    potřebovala bych poradit s výběrem horského kola.

    Moc se v kolech nevyznám, jen jsem něco načetla na netu a v prodejnách mi nic moc nevysvětlili, spíš se snažili prodat to, z čeho mají největší zisk. A já už ze všech těch parametrů, názvů, čísel začínám být zoufalá. ;)

    Sháním kolo tak do 20.000 Kč, závodně jezdit neplánuji, takže dražší je myslím zbytečné.

    Jezdím denně po lesích a polňačkách a potřebuju kolo, které mě nevyhodí ze sedla hned při prvním najetí na kořen stromu (mám kolo krosové a to se nedá…).

    Poradíte mi někdo prosím? :)

    Měřím 170 cm a vážím 60 kg.

    Nevím jestli mám koukat jen po kolech velikosti 27,5" nebo můžu i po 29"? Každý prodejce má na to jiný názor.

    Na kole bych chtěla určitě uzamykatelnou vidlici (to už nejspíš mají všechny…?), hydraulické brzdy (pokud jsou opravdu tak super jak je vychvalují), a dál nevím na co při výběru koukat.

    No a co vím, že nechci, je dámský rám, ty řidítka jsou moc blízko sedačce, jezdím na pánském kole a to mi zatím vyhovuje.

    Za jakoukoliv radu budu ráda a za tip na nějaké kolo ještě radši. :)

    0 0
    • ScottAspect  

      29" je skutečně o názorů a hlavně pohodlí každého. Někomu vyhovuje, někomu ne. Osobně bych do ní nešel, ale chce to zkusit.

      Co chcete víte, co ne, také. Rozpočet mi přijde v pohodě, ale ne na maloobchodní ceny – oslovil bych stavitele, určitě mě někdo doplní ;-)

      0 0
      • Val  

        ja bych jen doplnil, ze nechapu proc to nemohlo zustat na 26" a 29"… mezi 27,5" a 29" je IMHO minimalni rozdil (pro nas rekreacni jezdce), ale to je jen moje male soukrome povzdychnuti. Jestli chteji trpaslici nutne jezdit na 29", budiz jim to prano… Jinak pokud pani neumi vysedavat koreny, tak v Dekaci maji za 20000 celopero. Mel jsem pujcenou 15000 variantu a ta je naprd, protoze se to pri kazdym slapnuti zhoupne, ale ta 20kkc varianta uz ma zamek tlumice tak snad…

        0 0
        • plzakj  

          Ne, debilni system odpruzeni rozhodne zamek tlumice nevyresi. Kolo z decace rozhodne ne. To spis ten stavitel, Kellys nebo bazar.

          0 0
          • Val  

            njn celopero za 20000 je silne kompromisni, sam bych taky radsi vzal HT, ale pokud nekdo uprednostnuje pohodli…

            0 0
        • novas752  

          To doufám nemyslíš vážně.

          0 0
        • MlokCZ  

          Průměry ráfků:

          • 26" 559mm
          • 27,5" 584mm
          • 29" 622mm

          rozdíl průměru 26" vs 27,5": 25mm

          rozdíl průměru 29" vs 27,5": 38mm

          A teď zkus hádat mezi kterými rozměry je rozdíl větší…

          0 0
          • Val  

            porovnavam 26" – 29" (velkej rozdil) vs 27,5" – 29" (tady uz moc ne), ale to je jen muj osobni boj zaprisahleho 26", i kdyz mam i tu 29"… zvlast s posledni modou +size pneu to prosazovani vetsich rafku nechapu, dyt se pak lidi snazi rozpohybovat kolo od traktoru…

            jo jeste jsem chtel dodat, ze narozdil od lidi kteri se tady ptaji co koupit za kolo, se mi v terenu daleko lip jezdi na (sirsich) 26", nez na 29"… a ze by vetsi prumer kol nejak pomoh pri prejizdeni korenu? me teda ne. spis vidle.

            0 0
            • MlokCZ  

              Jediný málo znatelný rozdíl je 26" vs 27,5". 27,5" vs 29" je rozdíl dost velký a jasně znatelný.

              0 0
        • ZuzanaM  

          Protože se v tom nevyznám, tak jsem chtěla poprosit o radu.

          Myslela jsem, že velikost kol 26" je už moc málo. Jezdím na kole krosovém od Leader Foxu, 6 let staré a ten má velikost kol 28" a za mě super.

          V prodejně jsem stála u horského kola s vel. 29" a přišla jsem si vedle něj jako trpaslík, ale mělo taky velký rám. Jeden prodejce tvrdil, že 29" je pro mě taky ok, druhý zase že to neutáhnu…proto se ptám.

          S těmi kořeny…spíš jsem měla napsat, že kolo, na kterém jezdím, má uzké pláště, z kořenů klouže a proto sháním kolo horské.

          Kolo z Decathlonu opravdu nechci, nic dobrého jsem o nich neslyšela, dle mě jsou to kola vhodná tak pro děti, které je mají na chvilku.

          Ale díky za názor

          0 0
          • novas752  

            No že je 26 moc málo bych netvrdil, spíš už se jaksi pár let v lepších výbavách nedělaj.

            29 utáhneš, převody bývají mírně odlišné než u 27,5 (menší převodníky), takže výsledek je cca stejný. Akorát jsou o něco málo těžší, delší a mají jinej projev při jízdě hlavně terénem. 29 tank, 27,5 neprojede samo o sobě tolik (ten rozdíl zase neni tak markantní, ale je tam), ale zase jsou živější, lépe zrychlují, mění směr.

            0 0
      • ZuzanaM  

        Děkuju za názor. Pokud nic nevyberu, zkusím toho stavitele, to mě ani nenapadlo…myslela jsem, že nechat si udělat kolo na míru je cenově jinde a tak pro mě zbytečné :) Díky 

        0 0
    • scota  

      Zkus si půjčit toto kolo:

      https://www.rb-bike.cz/…rr-290/base/

      0 0
      • pavelmisar  

        +1

        0 0
      • scota  

        Celkově vyvážené kolo s kvalitní vzduchovou vidlicí na pevných osách.

        0 0
      • ZuzanaM  

        Díky za radu, ale bohužel Praha je pro mě trochu dál…jsem ze Šumavy a pro kolo na zkoušku se mi tam jet nechce.

        No, ale kdo ví, třeba na to nakonec taky dojde.

        0 0
        • Namtos  

          A to by mě zajímalo, kde na Šumavě máš možnost si ho vyzkoušet, taky bych lecos tady zkusil, ale přímo na Šumavě jsou samí malí prodejci narozdíl od té Prahy…

          Edit: vlastně si musím ověřit – možná se zkusit dá.. Když jsem byl na XCO Zadov, tak tam byl odkaz na zapůjčení kol, ale zatím jsem nepátral po více informacích.

          0 0
          • ZuzanaM  

            Na Šumavě asi nikde, jak píšeš, bohužel jsou tu jen malí prodejci…

            Ale vzhledem k tomu, že nejsem a ani nebudu profi jezdec a nesháním kolo za spoustu peněz, je pro mě Praha zbytečně daleko abych si tam jela půjčit kolo…

            Kdybys zjistil, kde na Šumavě půjčují kola na zkoušku, tak dej vědět… :)

            0 0
    • novas752  

      29 vs 27,5 by bylo nejlepší vyzkoušet. 29 snadnějibprojede skrz terén, ale má trochu tupější ovládání než 27,5. A taky je o něco těžší.

      Hlavně to chce správnou velikost rámu – to se liší u každého modelu, ale obecně hledej M nebo S, nebo palcové značení 17 a 18".

      Zamykání mají už asi všechny, ale mou prioritou by bylo vzduchové pružení. Levnější pružinové vidlice se dají na nižší váhu mizerně nastavit, většinou nejsou tak citlivé a hrozně těžké.

      Ohledně brzd bych chtěl v každym případě Shimano, asi by ti stačily ty levnější slabší řady 3×y a 4×y. Ale proč tam nemít něco s 5 nebo 6 na začátku, ty už mají jinou páku, brzdí mnohem lépe a stačí jeden prst v každý situaci. Ale na kolech okolo 20k moc často nebývaj.

      Podtrženo sečteno z toho vychází 3 možnosti:

      • Stavba na zakázku kam se to do 20k vleze.
      • Trošku připlatit za sériové kolo, nejvýhodnější je letos asi Kellys Gate/Thorx 30, dále Canyon, Radon, Cube, Merida, Kross a případně ukecat slevu u prodejce.
      • Počkat si na podzimní výprodeje, někde už začínaj v průběhu prázdnin, ideálně některou z výše zmíněných značek, který jsou za ty ceny slušně vybavený i bez slevy.
      0 0
      • Namtos  

        Zapoměl jsi jí připomenout, že u Kellys má rám S stejnou geometrii jako u jiných výrobců M (17–18")…

        Si myslím, že to bude souviset i s názorem ZuzanyM, že se jí jezdí na pánském líp než na dámském rámu – tady to bude taky o velikosti rámu…

        0 0
      • ZuzanaM  

        Děkuju moc za rady.

        Budu teď snad o něco chytřejší, při výběru kola…

        0 0
    • Mart7  

      Super, že zmiňuješ na jakém jezdíš kole, ale docela by se hodil nějaký rozměr. Třeba od středu šroubu klik ve středu po ose sedlové trubky až po vrch sedla takto. Pak vodorovná délka od středu hlavového složení po osu sedlovky měřeno vodorovně následovně

      Proč měnit nějaký výrazněji posed, když ti současný vyhovuje.

      0 0
    • palo7  

      Za mně na 170cm 27,5 vel. 17. Základ je vzduchova vidlice (nejlépe ne úplně ty nejlevnější), řazení bych dal 2×10 Deore a k tomu slušná lehká kola a pláště.

      Ze zkušeností se ženami v okolí tak brzdy raději slabší než Deore a kotouče v pohodě 160mm a i tak mají problém že to brzdi moc ;-)

      0 0
    • Pán z Dubu  

      Jestli hlava chce terén, na který už materiál nestačí (krosové kolo), je potřeba vybrat i kolo, které tělo zvládne. V terénu je potřeba pracovat s těžištěm i předozadně. Např. při nájezdu na stupínek, kámen, přes klacek zvládnout nadzvednout přední kolo a pak naň potáhnout zadní.

      Co se týče geometrie rámu, ke Tvé tělesné výšce se hodí délka řetězové vzpěry cca 425 mm – to jde pozvednout přední kolo lépe než přes delší, zároveň se ve výjezdu nestaví kolo na zadní. Podívej na geo Kellyse – značí to RC a má 427 mm https://www.kellysbike.com/…0-275-p53486

      V rozpočtu dosáhneš na hliníkové rámy – ty mívají delší RC než karbonové. Na tohle Ti bude lépe 27,5er než 29er. Vyzkoušej si kolo u prodejny i od známých a zkus najet na chodník či obrubník a uvidíš.

      0 0
    • ZuzanaM  

      Díky moc všem za rady, sama bych si asi nevybrala.

      Vyhrál Kellys Thorx 30 = velikost kol 27,5" a rám M.

      Se svými 170cm podle tabulky patřím do velikosti S, ale jde pak taky o délku nohou, takže S bylo malý. A dobrá rada byla také změřit na kole, na kterém teď jezdím, výšku sedačky.

      To jen kdyby tohle vlákno četl někdo kdo také neví a vybírá kolo… ;)

      Děkuju všem :)

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Tak délku nohou řeší celkem dobře vysunutí sedlovky, na některých kolech je už automaticky v setu 400 mm dlouhá (když standard je spíš těch 350 mm).

        Změřit si nastavení sedla na stávajícím kole je základ, je také dobré, krom výšky nad středem klik (nikoliv od země) si změřit, jak daleko je špička sedla za tímto středem v horizontální rovině (saddle setback).

        A pak už jen stačí změřit, jak daleko máš od špičky sedla po řídítka, v případě MTB/trekového kola a dnešních širokých řídítek se vyplatí změřit rovnou dosah na gripy. Podle toho se pak vybere délka představce, aby byl dosah na řídítka stejný.

        Nakonec (či současně) si pohlídáš, aby byla vůči sedlu řídítka podobně vysoko/nízko. Přeneseš si tyto 4 hodnoty v rozmezí milimetrů (výšku sedla, posunutí sedla, dosah na řídítka a relativní výšku řídítek) a máš celkem záruku, že si na novém kole budeš připadat jako na vlastním. (Což neznamená, že se jedná o optimální nastavení, jen je na něj člověk zvyklý.)

        Na jízdu i v lehkém terénu doporučuji nešetřit na pláštích, nic pod šířku 2,2" nemá cenu, nepřefukovat, odsedávat nerovnosti. Nastavit si v mezích možností vidlici a udržovat ji silikonovým olejem. Pak se dá drandit i po kořenech a kamenech s přiměřenou jistotou.

        0 0
      • xtonda  

        Akorát ženy mají obvykle při dané výšce delší nohy a kratší trup, takže pokud vemeš pánský rám podle délky nohou, tak se ti může stát, že na tom budeš hodně natažená.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Urban legend. Ukaž mi statistiku, která to potvrzuje na dostatečně velkém vzorku moderní populace a její hodnoty jsou pro cyklistiku použitelné. (Manželku mám o 15 cm menší, ale z toho je 10 cm rozdíl na délce nohou – proporčně mám nohy delší já.)

          Jedinou pravdou je, že ženy mívají slabší ruce a obecně menší osvalení, takže jim vyhovují kratší nastavení posedu, při kterém horní část těla není (zdánlivě) tolik namáhaná – resp. to nevyžaduje aktivní svalovou práci – podrobnosti níže.

          Podobně mají méně osvalené i nohy (krom menší měrné síly svalů), takže ke šlapání používají svalové skupiny na přední a zadní straně (nemluvím o trénovaných cyklistkách) v jiném poměru, než muži, neřku-li trénovaní cyklisté. A velmi rády si aktivně „pomohou“ i svaly na pánvi a dolní části trupu.

          Přesto (či právě proto) jezdí ve valné většině na propnutých rukách, takže to jim vrací všechny rázy a vibrace od řídítek přímo do horní části páteře. A takto vzpřímený posed zabraňuje páteři jako celku fungovat coby pružina, takže podobně dostávají všechny rázy i od sedla a zadního kola a žádný gelový potah to nenapraví. A nakonec, aby jim byl posed „paní radová si vyjela“ vůbec umožněn, typicky na kole sice sportovního střihu, ale té správné a jediné možné barvy, musejí posunout řídítka nadoraz nahoru za pomoci spousty podložek a k nebi směřujících představců, čímž vezme za své ovladatelnost na nerovnostech a při změnách směru.

          A aby se dostala řídítka dostatečně vysoko, je začasté nutnou volbou o kousek větší rám, protože má dostatečně dlouhou hlavovou trubku.

          Naštěstí se vyskytují četné výjimky, kterým to není jedno.

          0 0
      • palo7  

        Thorx dobrá volba, ale Mko je na tvou výšku (i kdybys měla krátký nohy a dlouhý tělo) jooo dlouhý! A jestli to máš dlouhý nohy, tak budeš strašně natažená. Už Sko je klidně na 175cm se standardní postavou akorát dlouhý

        0 0
      • koldas  

        A zkoušela jsi ty velikosti rámů osobně? Já mám 176 cm a S mi bylo vážně malé. Ale ty máš o 6 cm míň…

        Tabulkou bych se moc neřídil. Jestli máš kde, tak to vyzkoušej…

        Ale možná už máš koupeno a je to ok..

        0 0
        • ZuzanaM  

          Vyzkoušeno mám S.

          Prodavač mě tipnul hned na M, já tedy podle rad chtěla vyzkoušet i S, ale bylo na hraně, spíš malé.

          Jezdím teď na kole krosovém, to má velikost rámu 19 a jezdí se mi na něm dobře. Za těch x let co na něm jezdím mě nikdy nebolely záda, ani nohy a kolo se mi dobře ovládalo.

          M přijde v pátek, věřím, že to bude ok, ale raději to tedy ještě porovnám a vyzkouším obě znovu…

          Díky za rady. :)

          0 0
          • koldas  

            Krosové kolo má jinou geometrii. Je delší. Ale jak píšeš, vyzkoušej obojí a uvidíš. MTB je kratší a obratnější než trek… možná proto se ti to Sko zdálo malé.

            0 0
          • michomin  

            Já si myslím, že S je pro tebe lepší. Kellysy jsou děsně velký. Manželka měří 176 a M by pro ni bylo velké.

            0 0
            • palo7  

              +1

              Kdyz jsem řešil kolo pro ženu (měří 175cm a má lehce delší nohy), tak ji vyšla podle měření délka rámu 585mm. Ten Kellys v Sku je 600mm (což si dokážu představit pořešit kratším představcem), ale Mko je 625mm. Pokud je Sko nízký a nevyjde sedlovka, tak bych hledal jiný rám.

              0 0
              • Pán z Dubu  

                Kellyš má hodně položený sedlový úhel. Pokud to s odhadem délky ramene sedlového úhlu přepočteš na tradičních 73°, je Effective Top Tube skoro o 2 cm kratší.

                0 0
                • palo7  

                  což je ale pro holku co má delší nohy a 170cm stále moc dlouhý. Nejlépe ať se poměří na fitcalculatoru a má aspoň nějaký základ co hledat za rám. A nebo foto v plavkách a hned budeme vědět :-). Případně se někdo určitě rád najde kdo by důkladně poměřil :-D

                  0 0
                  • Pán z Dubu  

                    Hlavový úhel 70° je (i vzhledem ke 120 mm vidli) nepříliš položený. Aby z kopce byla opora vpředu, přijde mi vhodnější velikost M a pokrátit představcem. S-ko s delším představcem a 400 mm sedlovkou bych preferoval s položenějším HA.

                    0 0
          • Namtos  

            No to mě zamlada, taky nebolely nohy, záda nic – mladší tělo je flexibilnější. Kde jsi nakonec vybrala kolo (město)?

            Nechal tě testovací jízdu nebo jen okolo krámu?

            0 0
          • palo7  

            Tak už je doma a sedí?

            0 0
            • ZuzanaM  

              Ahoj. No jo, už skoro 3 týdny ho mám doma a super.

              Jsem maximálně spokojená. :) Skvěle se na něm jezdí a ještě se na něj nemůžu vynadívat. ;)

              Ten Thorx je prostě bomba, zdá se mi lehčí a líp ovladatelný…skákala bych teď všude. :) Jsem si na něm o moc jištější, radost z první jízdy v terénu se nedá ani popsat… :) A díky moc za rady :)

              0 0
    • puka  

      s 29 se líp jezdí po zadním

      0 0
    • Phil126  

      ked uz sa tu hovori o vybere biku je lapierre dh 527 dobry?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.