Jak přesně zastavit obvod kola v cyklocomputeru?

151 nepřečtených
  • Aleshek

    Jaká metoda je nejlepší (nejpřesnější)?

    Lze použít nějaký GPS logger apod.? Díky za tipy.

    0 0
    • Aleshek  

      kua nastavit … samozřejmě, že nastavit :-)

      0 0
    • jIrI___  

      GPS logger s odchylkou několik (desítek) metrů asi nebude to pravé ořechové :). Udělej si čárku na plášť a na zem, čárky srovnej, sedni na kolo, popros někoho ať tě kousek potlačí a až se čárka na plášti otočí o 360° a bude opět nejblíž k zemi, tak zastav, udělej znovu čárku na zem a změř vzdálenost mezi počáteční a konečnou čárkou :). Ve zkratce, prostě změř obvod kola.

      0 0
      • Aleshek  

        jj, tak jsem to dělal, nicméně mi přijde, že je to taky hodně nepřesné, protože:

        1. Čárka je tlustá :-) … musíš to udělat křídou nebo tak něčím, co

        je na plášti dobře vidět.

        1. Závisí to na tlaku, když mám na plášti 3,5 – 6 atmosfér, tak to

        hodí vcelku slušné rozmezí obvodu, asi to nafoukat na předpokládanou střední hodnotu tlaku po dobu užívání, ne?

        1. Ne úplně rovná jízda … když uděláš tu jednu otočku, těžko bude

        ta jízda po přesné úsečce.

        1. Nepřesnost samotného změření … nějaké to zaokrouhlení na celé mm

        nepochybně vznikne.

        Tak když vezmu že na obvodu např. 215 cm vznikne chyba měření 0,1 % (2,15 mm … a to si myslím, že se seknout i o víc není zas takový problém), tak to dělá 100 m na každých ujetých 100 km. Je to málo nebo hodně?

        0 0
        • notobi  

          a co takhle měřit podle ventilku? jinak já to nastavil podle tabulek v návodu a víc neřešim, proměřujou auta tak neočekávám přesnost na 100% ani u tacho na kole

          0 0
        • Blade  

          100m na 100km je neomluvitelných! Za mnohem menší prohřešky se lynčuje..

          0 0
          • Aleshek  

            Ale tak jasný, že to není moc, jen si myslím, že tu chybu uděláš klidně větší a pak to hodí i větší deltu. Minimálně soudě podle toho, když si s někým vyjedu, tak mám skoro vždycky nejmíň najeto. A na 50 km byly delty i několik set metrů až nějaký ten km, takže i velké chyby vznikají.

            0 0
        • Marskatin  

          Zbytečnš hrotíš mm. Ale když to chceš mít tak přesné.

          1. nafoukej kolo na požadovaný tlak.

          2.na absoulutně rovné cestě nakresli absolutně rovnou čáru 25m dlouhou.

          3. obleč se do cyklistického a vem si, to co normálně vozíš s sebou a zvaž se na přesné digitální váze.

          4. postav kolo na čáru. ventilkem k zemi a udělej značku.

          5.nechs odtlačit 10 otáček kola a jeď přesně po čáře. Na desíti otáčkách eliminuješ lépe nepřesnost odečtu vzálenosti, jestli už je nebo není ventilek přesně k zemi.

          6.změřenou vzdálenosz změř pásmem a poděl desíti a dostaneš obvod kola.

          7. výše uvedené měření proveď pro různé tlaky a různé hmotnosti podle toho kolik toho vezeš a jak moc v sezoně kolisa tvá váha.

          8. vypracuj tabulku obvodu pro ruzné kombinace vah a tlaků.

          9. nastav před každou jízdou přesná obvod z tabulky a koriguj po návštěvě občerstvovačky.

          0 0
          • MirkoCarver  

            Dobrý, ještě je nutné to provést na různých površích, od asfaltu, přes štěrk, jehličí, trávu až po hluboké bahno a před změnou povrchu provést korekci také :-)))

            0 0
            • Ricci  

              tak tak a nedajboze nezdvihat predne koleso za jazdy a neskakat !

              0 0
            • MirosPikos  

              Taky je to nutné udělat s různě sjetým vzorkem :) Dala by se započítávat taky teplota a relativní vlhkost vzduchu…

              0 0
            • karliner  

              Samozřejmě počítat s přirozeným úbytkem tlaku v pláštích během vyjížďky a nezanedbatelnou chybu taky může přinést opomenutí započítání ojetí pláště.

              0 0
          • Aleshek  

            Konečně zasvěcená odpověď!!! Přesně takhle jsem si to představoval. ;-)

            A kolegové to ještě bravurně doplnili, díky chlapci! :-)

            0 0
        • mpdu  

          No safra.

          100m na 100km? Do toho bych nešel. To by mi úplně rozhodilo tréninkové statistiky.

          0 0
        • MlokCZ  

          A když to změříš při pokojové teplotě a pak vyjedeš třeba do zimy, tak klesne tlak v pláštích a hned to bude zase jinak :-)

          Chybu do 0,5% bych neřešil vůbec. Chyba do 1% se ještě dá.

          0 0
        • Tomahomo  

          Milý Alešku, buď to už nechlastej, nebo to už nehul, nedělá ti to dobře. Btw. víš, že jízda na kole je vlastně kontrolovaný pád? Aneb ještě jinak, řešíš 3,14čoviny!

          0 0
          • Aleshek  

            Milý Tomahomoušku, zkus si občas dát nějaký to pivko nebo si zahulit, možná dostaneš smysl pro humor a ironii. ;-)

            0 0
        • Internaut  

          Na přesné měření zkus vozit cívku s invarovým drátem.

          0 0
        • kubad  

          jj to je tak strašná odchylka že za sezonu v součtu ujedeš o desítky km míň nebo víc :D

          0 0
        • Nikovlas  

          Je mi líto, ale myslím si, že neexistuje způsob měření vzdálenosti na základě obvodu kola (tedy asi většina klasických cyklocomputerů), který by byl nezávislý na tlaku. Je úplně jedno, podle čeho si to nastavíš.

          Když uděláš čárku třeba voskovkou, tak bude tlustá 1mm. Když si odměříš vzdálenost 10 obvodů kola a tu vydělíš 10, odchylka daná tloušťkou čárky bude 0,1mm.

          Když to uděláš 100×, vyřadíš všechny výsledky, které se budou lišit o víc jak 5%, zbylé zprůměruješ… myslím, že pro daný tlak budeš mít celkem přesně změřený obvod kola.

          Já tam mám nastavenej nějakej defaultní obvod pro kolo 26" a spokojím se s tím, že když nás jede víc, všichni se vejdeme do odchylky 10%. Nebo doporučuju vozit s sebou totální stanici, na projeté trase si vyznačit polygon a změřit si vzdálenosti bodů. To by taky mohlo přinést trochu světla do chaosu odchylek.

          0 0
      • mastihuba  

        to je velmi sofistikovaná metoda pro strojaře. :) ještě by si to mohl změřit provázkem. :)

        0 0
    • Blade  

      Zajeď si na nějakou výpadovku z města, dojeď k ukazateli, např. Brno 65km, od této cedule až do Brna po celou cestu počítej otáčky kola (např. průchod ventilku vidlicí) a až dojedeš do Brna, tak těch 65km jednoduše vydělíš počtem otáček.

      DŮLEŽITÉ: nesplést převod kilometrů na centimetry, případně milimetry (podle typu tachometru) a během jízdy jet co nejpřímější stopu, tedy před jízdou nechlastat.

      0 0
      • Aleshek  

        No jo, ale kdo mi zajistí, že to Brno, je přesně těch 65,000 km od té cedule? Chceš mi říct, že tu značku ty cestáři přesně naměří do vzdálenosti uvedené na značce? A jak to tak přesně změří? Že by na kole s cyklocomputerem? A jak ten cyklocomputer přesně nastaví? ;-)

        0 0
      • Smazaný účet  

        Skvělej návod. Až si někdy nebudu jistej obvodem, zkusím to a dám vědět, jak to dopadlo :D

        0 0
      • JSt  

        myslim, ze saxofon by to nenapsal lip ;-)

        nanejves by dodal neco o sifonu, konzim mliku a scani :-))

        0 0
      • jizby  

        já ti to zkazím, jo? :)

        Pokud jeho tacháč zvládá měřit na metry a on si pro účel měření nastaví obvod na 1000mm, tak mu bude tacho ukazovat rovnou počet otáček.

        0 0
    • zdenek  

      Máš dokonce hned několik možností:

      1. nejjednodušší – sežeň si někde selský rozum a přemýšlej
      2. normální – odměřit jednu otáčku (pozor: křída lze z pláště

      smazat)

      1. komplikovaná (v duchu tvého dotazu) – odměř si trasu pomocí 10

      (nebo více) GPS logerů a hodnotu zprůměruj

      Jestli je ti méně než 10 let, tak se omlouvám za sarkasmus.

      0 0
      • Aleshek  

        Představ si, že už se stalo, jen jsem si chtěl ověřit, jestli není nějaké metoda, která mi zatím unikla. Že se to zvrhlo do ironické roviny, no a co? Aspoň je sranda.

        Ta křída není zrovna nic moc, je tlustá a lepší je něco, co zanechá otisk na podložce.

        Metoda pomocí GPS loggeru, je dle ostatních nepřesná a již se k tomuto názoru též přikláním.

        Omlouvat se nemusíš, pokud se chováš slušně, což (zatím) činíš. ;-)

        0 0
        • pepek  

          jestli není nějaké metoda, která mi zatím unikla – zeby metoda Pí x Dé?

          0 0
          • Aleshek  

            No, tak to je pěkně nepřesný a to i za předpokladu, že bys měl tak velkou šupleru. A tu stejně nemáš. ;-)

            0 0
            • mastihuba  

              jestli by nestačil normální metr :)

              0 0
              • Aleshek  

                No to bych chtěl vidět, jak to uděláš, když ti tak trochu překáží náboj.

                0 0
            • Vilém  

              Tos asi nevidel poradnou supleru.

              0 0
            • JSt  

              vhodna suflera

              pripadne beznou suflerou odmeris nadvakrat. rozmer rafku znas , staci zmerit vysku patek, k ni pricist vysku nafunene gumy, vynasobit dvakrat a vysledek pricist k vyse zminenemu znamemu rozmeru. :-D

              ale ve finale to vynde nastejno jako slepe bez mereni nastavit obvod podle manualu tachomerice :-DD.

              0 0
    • mastihuba  

      a pro ty co jsou líní to měřit jako já už to někdo voměřil.

      http://www.cyklistikakrnov.com/…du-kola.html

      0 0
      • nox159  

        tabulka absolutne nesedi… :D

        0 0
        • mastihuba  

          tak tam máš další dvě, tak si vyber tu která ti sedne. :)

          0 0
          • nox159  

            dalsi jednu (druhou to nenajde) a ta je relativne presnejsi :)

            0 0
            • mastihuba  

              tak jako v nejhorším si mužeš metrem změřit poloměr a obvod si dopočitat že. :)

              0 0
              • nox159  

                pokud se mi chce tak mam ve vjezdu odmerenych 10m je to mirne z kopce takze sednu na kolo pomalu jedu pocitam otoceni kola a pak to vydelim. je to presnejsi nez vzit jen jednu otacku… takze chyba mereni se jeste snizi…

                ale tedka bezne strilim obvod od oka protoze najete km nejsou podstatne ( v extremu jestli najedu 53 nebo 55 km je mi celkem jedno…)

                0 0
                • mastihuba  

                  dyž pominu to že je uplně fuk jestli 54 nebo 55km, tak změření průměru bude dycky přesnější, než popojíždění na kole.

                  0 0
                  • 11AA  

                    nebude, 5otáček zatíženého kola a výsledek podělen 5ti – to bude přesnější.

                    0 0
                  • mpdu  

                    Nebo tak :-)

                    Nejlepší současný bajker světa vůbec nevozí tachometr. Počítá odtrénované hodiny, ne naježděné kilometry.

                    K čemu to vlastně potřebuješ mít tak hyper přesné?

                    0 0
                    • 11AA  

                      nepotřebuji to vůbec, jen protože 1+1 není 3, tak změření průměru kola * pí * 5 není rovno 5*otáčka zatíženého kola. Pouze technický pohled na problematiku, jestli je to k ničemu, je jiná věc ;)

                      0 0
                    • nox159  

                      tak si s jeho plakatem vytri klidne prdel :D

                      0 0
                      • mpdu  

                        Aha, asi jsi nabyl dojmu, že jsem obdivovatel Kulhavého a nad jeho plakátem masturbuji …

                        Pointa byla někde jinde. Ale to nevadí ;-)

                        0 0
                        • nox159  

                          o kulhavem rec vubec nebyla ;-)

                          0 0
                          • mpdu  

                            Na tebe jsem zapomněl. Promiň :-)

                            0 0
                          • mpdu  

                            Btw: O Kulhavém právě řeč byla. Ten příspěvek o nejlepším bajkerovi světa jsem psal já a tys na něj reagoval, vzpomeň si :-)

                            0 0
                            • nox159  

                              ano reagoval, ale kdo tvrdi ze kulhavy je nejlepsi biker na svete? ;-)

                              0 0
                              • mpdu  

                                Kulhavý letos vyhrál Světový pohár. Vyhrál většinu závodů Světového pohárů a jestli se nemýlím, jen 2× nebyl první, nicméně byl na bedně. Vyhrál Mistrovství Evropy a Mistrovství světa. Osobně nemám pocit, že by v současné době byl na světě někdo lepší než on. Jen pro jistotu, aby to bylo zcela jasné a náhodou jsi nechtěl mluvit o jiných disciplínách, hovořím o XC. Ne DH, FR, 4X či čemkoliv jiném. Jen a pouze XC. Ostatně v tomto vlákně šlo o měření ujetých km a přesné nastavení cyklokompjůtru a moc nepředpokládám, že by tak přesné nastavení zajímalo někoho, kdo jezdí DH, nebo něco podobného. Pravděpodobně se tedy zakladatel zajímal o nastavení kompjůtru pro nějaké XC kolo, nebo silnici. Přišla mi ta požadovaná přesnost měření skoro až absurdní a podle reakcí nejsem jediný. Jako příklad, že přesnost ujetých km nemusí být nijak zásadní jsem uvedl, že současný nejlepší bajker světa (viz výše) vůbec neměří kolik najezdí km, ale počítá odtrénované hodiny na kole.

                                Už je to srozumitelné?

                                P.S. Moc nechápu, proč tady řešíš kdo je nejlepší na světě. V tom pointa opravdu vůbec nebyla.

                                0 0
                                • mastihuba  

                                  jestli sis nevšiml tak jde pouze o akademickou debatu. Tak aby ti třeba nepraskla žilka. :) měřit obvod kola, čárkou na zemi přestali naši předkové už hodně dávno a aby to bylo zajímavější tak jsme si vymysleli nejistotu měření, ze které se stal samostatnej vědní obor.

                                  0 0
                                • nox159  

                                  o XC nepadlo predtim ani slovo ;-)

                                  jinak co to je nejlepsi?

                                  to ze se jezdi na hodiny a ne na km vi snad kazdy maly kluk ;-)

                                  trenink urcuje cas,kadence, profil,tepy/vykon :)

                                  0 0
                                  • mpdu  

                                    Oba víme, že jsem mluvil o XC. Tak ze sebe nedělej blbce používáním neexistujících argumentů.

                                    Oba to víme. „Filozofickou“ otázkou se na tom nic nezmění.

                                    Ano, to byla pointa.

                                    Samozřejmě.

                                    V zásadě si od začátku rozumíme. Jen máš z nějakého důvodu potřebu být konfrontační a hledáš tu konfrontaci v absolutních nesmyslech.

                                    Za každou cenu být v opozici, že :-)

                                    0 0
                  • nox159  

                    nebude ! zatizene kolo ma jiny obvod nez kolo bez zateze avotomtoje ;-)

                    0 0
                    • Vilém  

                      A co kdyz si nameri ten polomer pri zarizenem kole, tj vzdalenost osa – zem?

                      0 0
                      • mastihuba  

                        taky bych si moh udělat průměr z různě zatížemnejch a různě nahuštěnejch průměrů. :)

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Pak to bude celkem ok, ovšem aby to bylo celkem dobře změřené, tak se mnohem snáze měří obvod.

                        Poloměr se měří pěkně blbě, aby to bylo aspoň poměrně přesně. Taky chyba na poloměru se projeví 6× více než stejná chyba na obvodu.

                        Já se s tím moc nepářu. Měřil jsem vždy jen rychle obvod nezatíženého kola a pak odečtu magickou konstatnu, aby to odpovídalo menšímu obvodu u zatíženého kola.

                        Magickou konstatnu (vhodnou pro pláště a tlaky co vozím) jsem si párkrát ověřoval jak dle srovnání gps x tachometr (na otevřeném úseku s dobrým příjmem družic a bez zastavování) a pak také na okruhu na Lopatárně.

                        Obvod nezatíženého kola se měří lépe a snadněji než zatíženého, není tam problém s jízdou rovně (když se vede kolo dle vodící pomůcky, tedy třeba rovnou kolem položeného metru).

                        A myslím, že chyba nastavení je do 5mm pro obvod, což je hodně pod 0,5%.

                        Když budeš měřit poloměr, tak chyba 1mm už hodí chybu přes 6mm na obvodu.

                        0 0
                        • pepek  

                          a pak odečtu magickou konstatnu, aby to odpovídalo menšímu obvodu u zatíženého kola – a jakou konstantou zohledníš postupné (a nerovnoměrné) ojíždění pláště v čase?

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Žádnou, na to prdím. Taky ale nejsem žádný sjížděč plášťů do mrtě (z důvodu, že pak nedrží; ne kvůli obvodu kola), takže to není žádná drastická chyba, která by mi trápila.

                            0 0
                    • mastihuba  

                      jako vo nejistotách měření se dají popsat stránky desítkama výpočtů, ale v technické komunitě budeš s odměřováním otáček a malováním čárek na zem a na plášť dycky za luzra. :D

                      0 0
      • jIrI___  

        Aspoň tam mohli specifikovat přesnou značku a typ pláště, na kterém to měřili…

        0 0
        • MlokCZ  

          To máš pak v následném odkazu na další tabulku a jak je vidět, tak je to stejně zcela prd platné :-)

          Stejný plášť (koukám zrovna na Explorer Pro) tam má od 2015mm do 2080mm. To je sakra velký rozptyl i pro různé ráfky a různé tlaky a váhy jezdce.

          0 0
    • Joseph de Sax  

      když chceš přesně zastavit, tak je to základ měření…já namotám 100km drátu na špulku, dám to na nákladní přívěs a pomalu jedu a odmotávám drát, který jsem přivázal k baráku. Za přívesem jedu šviha a až mi drát pohne s barákem, tak přesně zastavím a vím kolik je rozdíl v měření a pohlým barákem. Když dám koeficient lambda tepelné roztažnosti drátu do výpočtu, tak vím kde jsem měl přesně zastavit a moc nepohnout s barákem…avo­tomtoje.

      0 0
      • Aleshek  

        Poradím ti, nepoužívej přívěs, ale zkus to samé rovnou na kole (btw.: to jsi tam nějak zapomněl zmínit). Jinak předpokládám, že používáš dostatečně pevný ale ohebný drát, jinak dojde k další chybě měření, nehledě na fakt, že jsi nezmínil jak dosáhneš toho, aby drát přesně kopíroval trajektorii.

        0 0
    • Roman  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Marskatin  

      ono to samotné jazýčkové relé není bezchybné a otřesuvzdorné zařízení, takže absolutní přesnosti se člověk nikdy nedobere.

      0 0
      • karliner  

        Ještě mne napadlo, jestli v době, kdy se fyzika jak jsme ji doposud znali doslova otřásá v základech, má smysl soustředit se na měření vzdáleností podle starých standardů.

        0 0
        • 11AA  

          zvláště pokud nepoužiješ svinovací metr, ale pořídíš si na to Laser (podle posledních vědeckých pokusů proměřuje :))

          0 0
          • karliner  

            Ono se v poslední době nemůžeš spolehnout ani na svinovací metr. Nedávno jsem na chajdě řezal prkénka odměřená svinovacím metrem a každé bylo jinak dlouhé. Viditelně.

            0 0
      • jizby  

        na otřesy nevěřím. Ale pozoroval jsem, že když je vzdálenost magnetu trochu větší, nebo je slabej, tak se projeví při vyšší rychlosti, že vypadávají jednotlivé impulsy. Od určité rychlosti výše to pak ukazuje stále míň.

        0 0
    • jizby  

      Požadavku na nejvyšší přesnost vyhoví geodetická základna „Hvězda“. Její celková délka je 960.8725 m s přesností na 1mm.

      Sloužila ke kalibraci dálkoměrů (více na www.vugtk.cz).

      Koncové body mají formu betonových bazmeků, do kterých je shora zapuštěn bronzový čep s otvorem průměru 1,5 mm.

      Když přijedete do obory hlavní bránou od Vypichu, tak to najdete na rozhraní lesa vlevo od cesty k letohrádku. Jeden bod je kousek od hlavní brány, a jeden na konci. A pak je taky nějakej mezi, ale ten je nezajímavej.

      Pokud se vám podaří nějak kloudně vynést průmět bodů na cestu, ujet to pokud možno rovně se správným tlakem v pneu, eliminovat případné trable s funkcí autostart tacha, správně to odečíst a spočítat, máte pro případ středně hrbatého tvrdého povrchu vyhráno.

      Na určení počtu otáček kola možno užít fintu, jak píšu výše s nastavením obvodu na 1000mm.

      přeji mnoho úspěchů

      0 0
      • Joseph de Sax  

        jenže ty bronzové bazmeky někdo do ráno odvez do sběrny…

        0 0
        • jizby  

          To těžko. Jezdím kolem toho denně a hlídám to.

          Základnu si rozvracet nedáme!

          0 0
      • Bish0p  

        Elegantní by bylo pořídit si geodetickou GPS a pro každý povrch si vytlouct vlastní základnu. Dál by se dalo za prachy lidem kalibrovat computery. Jo, asi to udělám. Jako seminární práci z kartografie. A třeba na to dostanu i grant. A prvních 100 BF useru dostane kalibraci gratis, pokud bude ten grant. Hlaste se.

        0 0
    • warps  

      Tak jsem ujel presne 100 km ( geodeticka GPS s 6 kg pridavnou antenou v batohu ) poctive jsem pocital pocet otoceni kola. Vse radne zanesl do tabulky podle vasich rad udelal matematicky prumer a kam to ted mam zadat, kdyz zadny cyklo computer nevozim …

      0 0
    • Morchella  

      Pro kontrolu nastavení používám mapy na seznamu. Naplánoval jsem si co nejpřesnější trasu 1km od domu a pak ji plynule projedu.

      Po odhadu, o kolik metrů jsem mimo bod na mapě, upravím computer.

      Stačí si kalibrační trasu naplánovat k nějakému jasně rozpoznatelnému bodu v mapě i v terénu a nemusí to být zrovna přesně 1km.

      Příklad:

      nastavím si v mapě trasu 1760m

      176000 cm ÷ odhadovaný obvod kola v cm = přibližný počet otáček celkem (asi 850 s 26" koly)

      na konci měřeného úseku je rozdíl asi –20m (-20000mm)

      úprava v computeru: 20000 mm ÷ 850 = 24 mm přidám v computeru k obvodu kola.

      0 0
      • kubad  

        a k čemu je to dobré?

        stačí jinak nafoukat a měříš blbě

        0 0
        • Morchella  

          Právě naopak – vím, že měřím dobře, když ni po ujetí jednoho kilometru tachometr ukazuje 1 km. Když vyměním pláště, tak si to v computeru snadno upravím. Navíc nafouknutí zase nemá takový vliv na obvod pláště.

          0 0
          • zdenal8  

            A jakou máš jistotu, že ty mapy na seznamu měří přesně? Podle mě odchylka ± metr je tam taky. Zase až takhle bych to nehrotil. Radši víc jezdit a nezabývat se blbostma.

            0 0
            • Morchella  

              Podle tebe se zabývám blbostma, když napíšu k tématu, jak se dá také nastavit computer?

              Jinak s odchylkou se musí počítat a nevadí mi ±5%, nicméně čím větší vzdálenost, tím menší je odchylka nastavení.

              Pro mě není ani tak důležitá celková ujetá vzdálenost, jako spíš měření metrů v neznámém terénu.

              Podle mapy vím v lese o cestě, kterou chci projet, ale pochybuji, že ji za jízdy hned uvidím, nebo je tam různých cest více za sebou.

              V kapse mi stačí papírek s poznámkami o odbočkách, orientačních bodech a metrech.

              0 0
              • Vilém  

                Neni pak jednodussi pouzit GPS, nez nejakej papirek a sledovat metry?

                0 0
                • Morchella  

                  Není. Jezdím podle dobré mapy a v mapě se orientuji výborně. Stokrát větší otrava je pro mě cokoliv do GPS zadávat a hlavně vyndavat mobil z batohu a mžourat na display. Navigace na řídítka je pro mastňáky.

                  EDIT: záznam trasy v mobilu mám spuštěný, tak to se občas hodí uprostřed lesů, kde chybí orientační body.

                  0 0
              • Smazaný účet  

                Kdyz pojedes 10km po hrkacce nahoru a dolu, tak realna ujeta vzdalenost a udaj z mapy budou uplne jine a netrefis podle papiru ani na zachod…

                0 0
                • Morchella  

                  Děkuji za radu. Když pojedu od kapličky po modrý značce, tak po 650m asi vím, že tam někde mám odbočit. Proč do toho pořád musí někdo vrtat??? Orientačních bodů je v mapě dost, tak proč 10km??? Mluvím o ČR.

                  0 0
                  • pepek  

                    Nepřesnost mapy pro určení vzdálenosti snadno vyloučíš jízdou po dálnici, např. 50km od tabulky k tabulce. Ověřit to můžeš zpáteční jízdou po stejné trase.

                    0 0
                • stan99  

                  Myslíš že když v mapě použiješ funkci plánování trasy tak údaj který vyjde je vzdušná vzdálenost?

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Jak presne to pocita mapa (nevim ktera), nemam sajn. Ale podle mne to bude pocitat s hladkym povrchem, kdezto kolo drnca:)

                    0 0
                    • Morchella  

                      Mapy na seznamu v odkazu, stačí přečíst, na co reaguješ. . A nejedná se fakticky o plánování, ale měření trasy. Přesné to je a já mám alespoň podle této mapy zkalibrované kolo.

                      Nazdar

                      0 0
                      • gerrard  

                        Proc neco delat jednoduse, kdyz to jde i slozite :). Proc nezmerit jednoduse obvod kola popojetim o jednu otacku, kdyz muzes neco dopocitavat podle mapy. Cest prukopnikum a kdybys to chtel mit echt presne, tak poslechni pepka dobre ti radi.

                        0 0
                      • Smazaný účet  

                        Tak msa sice nastavene kolo…ale kdyz pojedes v terenu („Pro mě není ani tak důležitá celková ujetá vzdálenost, jako spíš měření metrů v neznámém terénu.“) abys trefil odbocky po par metrech, jak to napises na papirek z mapy, tak tenhle rpistup se ti bude s narustajicic delkou trasy v terenu rozchazet vic a vic.

                        Ale pokud mi chces dokazat, ze tvuj zpusob nastaveni tachometru je jedinny spravny, tak do toho…

                        Kalibraci predpokladam upravujes i podle aktualniho pocasi/tlaku vzduchu/teploty, ze?…co jak v lete projedes kaluzi, ktera ti ochladi kolo a tim klesne tlak?:)

                        0 0
                        • pepek  

                          A co plíživé opotřebení pneumatiky, to může na konci sezóny způsobit závažné odchylky. Kalibraci podle mapy bych raději provedl vždy před každou jízdou.

                          0 0
                        • Morchella  

                          Myšlení asi bolí, že jo? S natůstající délkou trasy :-)

                          A nechci nic dokazovat, jen jsem napsal jednoducej způsob ověření nastavení. Od té doby jen zírám, co to tady zkoušíte…

                          0 0
                          • gerrard  

                            Ten tvuj zpusob ma dva zasadni problemy. Prvni je ze odhadujes obvod kola a z neho odhadujes pocet otacek, kdyz to odhadnes blbe, tak mas blbe i vysledek. Kdyz uz tento zpusob tak del hodnotu z mapy hodnotou z tachace a vynasob spatnym obvodem z tachace a mas kalibraci „presne“. A to je druhy problem. Bude presne takova jak presne to na mape zmeris a na to potrebujes rovny usek a pokud mozno dlouhy a jet co nejvic rovne no a to je zase dalsi nepresnost do nastavovani, ktera to cele znehodnocuje.

                            Pro me je porad nejjednodussi zmerit jedno otoceni kola na kterem sedis, kdyz nejsi detailista tak staci ventilek ventilek, kdyz je ve spodni uvrati. Kdyz si pacos tak si na plast nalepis dve pasky nebo samolepky jedna at se dotyka zeme jedna na nejakem jasnem bodu a mas tu jednu otacku echt presne. Nemusis nic prepocitavat nemusis nic merit v mapach a mas to s takovou presnosti, ze kdyz si uvedomis co vsechno ovlivnuje jak presne meris drahu na kole, tak to uplne staci a nemusis nic vymyslet a overovat.

                            0 0
                            • Morchella  

                              Já jsem nikdy nepsal, že bazíruji na přesnosti. Obvod kola neodhaduji, ale normálně vypočítám. Počet otáček se taky vypočítá. Tvůj popis s ventilkem praktikuji 20 let a je všeobecně známý a zde dostatečně popsaný. Díky funkci v mapě jsem pouze popsal jednu z možností a každý ať si to přebere podle sebe. Když prostě vím, kde mám 1 km od domova (stejný údaj ukazuje i tachometr v autě), tak při výměně pláště prostě hned vím, o kolik přenastavit computer. Navíc pokud by měl tlak opravdu vliv, tak podle toho vlastně mohu zjistit, že je potřeba dofouknout :-)

                              0 0
                              • Kouba_2005  

                                Tak tachometr v autě vůbec neber jako měřidlo vzdálenosti. Co třeba máme v autě CarControl, tak jednou měsíčně musíme zarovnávat stav tachometru v aplikaci s reálným stavem. Při měsíčním nájezdu cca. 2000km to kecá klidně i o 300km. Auta jsou sériový s kolama od výrobce. Jednak jsou tachometry s nějakou odchylkou už samy o sobě z výroby (porovnej si třeba tachometrovou rychlost a rychlost na navigaci), pak taky podle jak máš zrovna sjetý gumy apod.

                                0 0
                                • Morchella  

                                  OK, mapa mi ukazuje 1km, kolo mi ukazuje 1km, auto mi ukazuje 1km a já, podle všeho tady, kvůli tomu jako neusnu? :-)

                                  0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    Mer si to jak chces…ale je to z proncipu zatizene velkou chybou…

                                    0 0
                                    • Morchella  

                                      Jasně že je ten tvůj princip zatížen :-)

                                      Ty si naplánuješ, že po ujetí 55km na tachometru odbočíš a přitom jsi z principu o kilometr jinde.

                                      Já si naplánuji, že jedu třeba na padesátem čtvrtém kilometru po modrý značce z vesnice. Vím, že 1km od kostela je někde za vesnicí neznačená cesta. Změřím si v computeru tedy pouze ten 1km a seknu se max. o 50m při hledání cesty. Nemusím řešit, jestli mám nabité baterky a zadávat trasu do navigace. Jezdím tak krajinou už léta a nemusíš proto se mnou bojovat a dokazovat mi, že je něco špatně.

                                      0 0
                                      • Smazaný účet  

                                        Tak ty si musis napocitat po jakem useku od nejakeho bodu musis odbocit…takze taky u kompu stravis nejakou dobu…ja si trasu taky projdu na monitoru. Pokud je jednoducha, staci mi si zapamatovat dulezite mista, zbytek resi papirova mapa. Pokud planuju nejake lesacke cesty, tak si nahraju trasu do mapy navigace a zobrazim ji jako caru…kdyz nevim, kouknu a vidim, jestli rovne nebo zatocit…

                                        Bez navigace a tachometru, jenom s mapou jsem jezdil leta a nikddy se neztaratil…tak­ze tak:)

                                        0 0
                  • Morchella  

                    Sorry, ale nemohu pochopit o čem je tvůj příspěvek.

                    0 0
                    • JendaH  

                      Nazývá vzdálenost počítanou po cestách na referenčním elipsoidu bez započítání převýšení vzdušnou (podle mě vzdušná vzdálenost mezi dvěma místy je taková, co nebere do úvahy cesty) a jde mu o to, že kilometrovou cestu s 10% stoupáním většina routovacích softwarů označí jako dlouhou jen 995 metrů (protože nemají k dispozici data o stoupání, protože se to nikomu nechtělo programovat atd.).

                      Z toho je současně vidět, jak je ta chyba vzhledem k nepřesnosti cyklocomputeru použitého jako inerciální navigace zanedbatelná.

                      Další chyby se stanou, když objedeš kanál nebo řízneš zatáčku, a nesmíme zapomínat, že i mapové podklady mají nějakou omezenou přesnost, třeba na OpenStreetMap jsou většinou cesty nejnižších tříd zakreslené podle logu z obyčejné GPS (tj. pár metrů sem tam).

                      0 0
                      • Morchella  

                        Pro mě také platí, že vzdušná vzdálenost je to samé jako vzdušná čára, tj. přímka mezi body na mapě.

                        Vzhledem k mému popisu ověření nastavení computeru, bych kopce z úvah vynechal. Přece nemůže být nic složitého párkrát kliknout do mapy na rovině po asfaltu a zapamatovat si bod, který mi vyšel např. po 1 km.

                        Mapy na seznamu ale měří velmi přesně, což jsem si zkusmo ověřil na několika stavbách, jejichž délka je zjistitelná.

                        Dokonce i s tím stoupáním to nebude tak žhavé, jak je vidět u měření lanovek.

                        atletický ovál (400m)

                        .

                        lanovka Růžová hora – Sněžka

                        Šikmá délka: 2012m, Vodorovná délka: 1997m, Mapy: 2012m

                        .

                        Sedačková lanovka Rokytnice – Lysá hora

                        Šikmá délka: 2198m, Vodorovná délka: 2107m, Mapy: 2168m

                        .

                        Masarykův okruh (5403m)

                        mapy – měření

                        0 0
                        • JendaH  

                          Přiznám se, že mě to moc nepřesvědčilo, stačí to u těch lanovek dát na bližší okraje domečků a vyjde to jinak.

                          Ale i dost velké stoupání 12 % dává chybu pod procento, takže si myslím, že je to prostě zanedbatelné, i když by navigace s výškou nepočítala.

                          0 0
                          • Morchella  

                            No tak, lanovka přece nekončí u bližšího okraje domečku… určitě jsi lanovkou někdy jej a víš, kde se nasedá a že lanovka končí ještě o kus dál.

                            0 0
                    • stan99  

                      Psal jsem to trochu zjednodušeně Jako reakci na lukase aka mitrona a jeho jízdu nahoru a dolu a tím vzniklý rozdíl délky trasy z computeru oproti údaji z mapy(mapa.cz).

                      Nebyl jsem si jistý jestli mapy.cz počítají s profilem trasy.Počítají.

                      Takže vzdušnou vzdálenost opravuji na součet vzdušných vzdáleností bodů trasy,délku vodorovného průmětu trasy atd

                      Popřípadě na vzdušnou křivku :))

                      0 0
                      • stan99  

                        Délku vzdušné křivky trasy :-)

                        0 0
                      • JendaH  

                        Nebyl jsem si jistý jestli mapy.cz počítají s profilem trasy.Počítají.

                        Z toho měření s lanovkami, nebo jsi našel něco, kde to je vidět víc jednoznačně?

                        Asi jsem našel protipříklad: https://mapy.cz/s/pmBO Délka trasy: 23, Klesání: 30.

                        0 0
                        • Morchella  

                          Měřit pár metrů, hmmm, kdo chce psa bít atd.

                          0 0
                          • Morchella  

                            Teď na to koukám znovu, vždyť ty měříš skálu! !!?@@@&%$

                            0 0
                            • Kouba_2005  

                              Pro někoho taky trasa.

                              0 0
                            • JendaH  

                              No a co jako?

                              Důležité je, že jejich data o výšce tam mají dostatečný rozdíl (30 metrů), a jako délku trasy to spočítá něco kratšího, pravděpodobně vodorovnou vzdálenost.

                              0 0
                              • Morchella  

                                No potěš, volný pád jako argument :-)

                                Tvůj příspěvek z 10.1.2016 05:27 dával ještě smysl, tak nevím, proč ses rozhodl začít trollit :-)

                                Můžeš ještě poslat Seznamu návrh, aby do měření byla zařazena i stanova99 Délka vzdušné křivky trasy :-)

                                Smutné by bylo, pokud to myslíš vážně a pleteš si měření vzdálenosti s výškoměrem. Kdybys projel stejný úsek na kole, tak computer i GPS navigace ti ukážou stejnou vzdálenost jako mapy. Vzdálenost mapa ukazuje správně, protože při volném pádu žádnou vzdálenost neurazíš. Stejné by to bylo, pokud si naplánuješ trasu skrz panelák a budeš se divit, že ti to neukázalo vzdálenost ujetou po fasádě nahoru a dolu.

                                Člověk se zdravým rozumem se nemůže spoléhat na technologie a důvěřovat v jejich dokonalost. Když ti GPS v autě ukáže cestu přes řeku, tak také vjedeš do vody, jak už se to ostatně i stalo? Všechno má svá omezení a používat mozek je základ. Proto nechápu, proč sis vybral tak nesmyslný příklad.

                                0 0
                                • JendaH  

                                  Smutné by bylo, pokud to myslíš vážně

                                  Podle mě si nerozumíme.

                                  Jestli jsem to dobře pochopil, ty tvrdíš, že mapy na Seznamu při počítání vzdálenosti počítají takovou vzdálenost, kterou bych naměřil, kdybych to projel po povrchu, a dokládáš to na příkladu těch lanovek. Tedy např. tvrdíš, že u míst, která jsou vzdálena 500 metrů vodorovně, jedno je o 100 metrů výš, a mezi nimi je natažená silnice, mapy.cz naměří 509 metrů, což je ta vzdálenost, kterou bych taky naměřil, když bych po té silnici jel (sqrt( 5002 + 1002 )).

                                  Já tvrdím, že to není pravda, a jako příklad dávám dvě místa, která jsou nevímkolik vzdálena vodorovně a 30 metrů svisle a mapy.cz mezi nimi naměří 23 metrů. Tedy, zcela zjevně nezapočítávají do délky trasy stoupání a klesání.

                                  Kdybys projel stejný úsek na kole, tak computer i GPS navigace ti ukážou stejnou vzdálenost jako mapy.

                                  To není pravda. V mnou odkazovaném případě by mi cyclocomputer ukázal minimálně 30 metrů (pokud pomineme drobné technické problémy s ježděním na kole po téměř kolmé skále). mapy.cz ukázaly 23 metrů.

                                  Stejné by to bylo, pokud si naplánuješ trasu skrz panelák a budeš se divit, že ti to neukázalo vzdálenost ujetou po fasádě nahoru a dolu.

                                  Data, která Seznam používá, mají nízké rozlišení, případně jsou z nich paneláky cíleně vyfiltrované, takže pro jejich program je tebou odkazovaná trasa rovná (je to vidět na výškovém grafu ve sloupci vpravo). Takže ne, divit se nebudu.

                                  Člověk se zdravým rozumem se nemůže spoléhat na technologie a důvěřovat v jejich dokonalost. Když ti GPS v autě ukáže cestu přes řeku, tak také vjedeš do vody, jak už se to ostatně i stalo?

                                  Nesouvisí s tématem. Limity technologie si samozřejmě uvědomuji.

                                  Proto nechápu, proč sis vybral tak nesmyslný příklad.

                                  Stále nevidím jeho nesmyslnost.

                                  0 0
                                  • Coural  

                                    Oba se ve svých výpočtech hrubě pletete. Nepočítáte vůbec s dilatací způsobenou ohřevem zemského povrchu od slunce. Ohřev způsobuje, že vrcholky kopců jsou o něco vyšší než je uvedeno na mapách, které byly zhotoveny za naprosto laboratorních podmínek. Zatímco údolí se prohřívají pomaleji a dilatace povrchu se tam neprojevuje, kopce můžou po silném prohřátí povyrůst i o několik cm. S tím souvisí i to, že některé vrcholky pak v létě téměř nejdou vyjet a člověk se u toho zapotí. Na cyklocomputeru může odchylka měření provedeného po ránu a v pravé poledne dosáhnout i naprosto brutálních 2–3 cm na 100km.

                                    Dalším faktorem ovlivňujícím měření je fáze měsíce a vliv polarizovaného světla na tlak v pneumatikách, ale s touto triviálností pravděpodobně počítáte.

                                    0 0
                                    • Smazaný účet  

                                      palec hore, konecne nekdo s konstruktivni kritikou:)

                                      0 0
                                    • JendaH  

                                      Pozor, kromě kopců dochází i k tepelnému roztahování ráfku, který je většinou ze slitiny na bázi hliníku, který má velkou teplotní roztažnost.

                                      Kvůli tomu se také cesta do kopce zdá být delší než cesta z kopce (ráfek se zahřeje brzděním a zvětší obvod).

                                      0 0
                                      • Smazaný účet  

                                        Problem tehle teorie je v tom, ze s rostouci vzdalenosti od zemskeho jadra klesa gravitace, takze cim jses vys, melo by se ti jet snaze:)

                                        0 0
                                        • pepek  

                                          Jak to, že nikdo nezmínil Coriolisovu sílu? Při jízdě severo-jižním směrem zcela jistě boční síla zvýší značně jízdní odpor.

                                          0 0
                                  • Morchella  

                                    Z prvního odstavce vyplývá, že cyklistům to měří dobře a z druhého odstavce, že sebevrahům mapy neměří vůbec. Mě to takto stačí :-)

                                    0 0
    • wladeq  

      Ještě bych dodal, že hodnotu „pí“ nikdo na světě nezná, takže vzorec pí x dé stejně nelze použít…150 příspěvků polemizace nad obvodem kola tyvole xD

      0 0
      • stan99  

        BF je často neskutečná žvanírna

        :-)

        0 0
      • Morchella  

        A co čekáš od diskusního fóra jiného, než žvanění. :-)

        BTW: Pí si již od dětsví pamatuji na 7 desetinných čísel 3,1415926

        A fór je stejně v tom, že všecny 26" pláště (asi 15 typů) co jsem jezdil, se vešlo do rozmezí 204–206 cm (při ventilkovém měření)

        0 0
        • zimic  

          Precetl sem vlakno a zhroutil se mi zivot…ja blbec to mel nastaveny normalne podle jedny otacky.

          0 0
          • Morchella  

            Už jsem to tu psal, že já taky nastavuji celý život podle 1 otáčky. Loni jsem ale jezdil se synem, kterému computer ukazoval o 10% více, tak jsem si holt vymyslel jak ověřit, komu to měří blbě, no.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.