• Veva123

    Coby rekreační jezdec jsem si koupila kolo Specialized (po konzultaci a zkoušení v specializované prodejně). 2–3 roky stálo téměř nevyužité, i když pár krátkých jízd se mnou podniklo. Nyní jsem na něm začala více jezdit a zjistila jsem, že se mi na něm nejede příliš pohodlně, protože pro optimální záběr nohou bych potřebovala sedět cca o 5 cm vzádějc, než mám sedlo nyní. Momentálně se mi budˇposouvá noha na pedálu tak, že došlapuji spíš patou než špičko nebo, šlapu-li špičkou, pak lýtková kost směřuje šikmo dozadu nikoli kolmo dolu a nemá takovou sílu.

    Otázka zní: Dá se s tím něco dělat? Nahradit některé komponenty tak, aby se to srovnalo? Sedlo? Sedlovku? Kliky (ale už teď mám 175mm a větší asi nejsou běžně dostupné- i když na výšku by se mi vešly)? Něco jiného?

    Pokud máte typ, tak se klidně hoďte link na daný komponent.

    Poradíte prosím?

    Dík

    Jana

    • babkanakole  

      Trochu to nechápu, protože podle toho popisu bych spíš řekla, že sedlo máš spíš moc vzadu. Pokud ne, a ten problém je skutečně, že sedlo potřebuješ dozadu:

      Blbý dotaz: sedlo máš teď vzadu co to jde?

      Protože 5cm jen tak nesrovnáš. Na svém současném měšťákovi jsem řešila přesně tenhle problém, a nakonec to skončilo koupí jiného kola. Nějaké možnosti jsou – sedlovka s offsetem, sedlo s delšími lyžinami, ale bude problém se tím dostat přes 3–4 cm.

      Začala bych ale tím, že bych sem hodila fotku posedu

    • plzakj  

      Dodej foto kola a jak ba nem sedis z boku.

    • V0jtisek  

      Předozadní pozice sedla

      K tomuto potřebujete ideálně olovnici. Nahradit ji ale můžete čímkoli těžším na provázku, aby to směřovalo kolmo k zemi. Postup je poté následující:

      1. Posaďte se přirozeně na kolo a opřete se řidítky o zeď tak, aby kolo bylo ve vodorovné poloze nenakloněné na stranu. Případně Vás může někdo přidržet za řidítka.
      2. Chyťte se jednou rukou za řídítka a protočte pedály tak, aby byly vodorovně se zemí. Pomůže Vám, když zamáčknete brzdu.
      3. Vezměte „olovnici“ a spusťte ji od kraje předního kolene dolů. Měla by směřovat zhruba do osy pedálu nebo lehce před ni (zhurba konec kliky). Pokud je za osou, musíte sedlo posunout lehce dopředu. Pokud je hodně před osou, musíte posunout sedlo mírně dozadu.
      4. Poté znovu polohu sedla zkontrolujte.
      5. Myslete taky na to, že s posunutím sedla dopředu budete muset asi lehce zvýšit i jeho výšku. A naopak snížit při posunutí dozadu.

      Možná se Vám nepodaří najít optimální pozici sedla hned napoprvé. Věnujte tomu ale čas, vrátí se Vám v podobě pohodlných vyjížděk

      Pokud nebude prostor na to vyresit to posunem sedla dopredu dozadu, je nutna sedlovka s offsetem, ktera umozni jit dalsich par centaku dopredu dozadu.

    • xtonda  

      Posouvání nohy po pedálu je otázka vhodnosti pedálu a obuvi. Vycházíš z chybného předpokladu, že lýtková kost má být svisle. Předozadní pozice má být tak, že když jsou kliky vodorovně, tak svislice od špičky kolene nohy na předním pedálu má procházet osou pedálu a chodidlo na pedálu má být tak, aby osa pedálu procházela pod kloubem palce, případně mírně za ním.

      Musela bys mít extrémně atypickou postavu abys skutečně potřeboval mít sedlo o 5 cm víc vzadu než to kolo umožňuje.

    • Veva123  

      Děkuji všem za reakce a rady…zkusím se nechat vyfotit a pak to sem hodím. Zkusíme taky poštelovat současné nastavení sedla, jestli pustí o kousek dál a pak se uvidí. Případně ještě koupím nějakou tu sedlovku s offsetem. A budu doufat, že to vyřeší můj problém. Měnit kolo se mi opravdu nechce

      J.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Návod není správně do detailu – když se nastavuje na „skoropropnutí“ nohy při šlapání patou, tak nemá být klika v nejnižší poloze (svisle k zemi), ale v pokračování sedlovky, tedy směřuje mírně šikmo dopředu. Pak je opravdu pedál v pozici od rozkroku nejvzdálenější a při šlapání nejširším místem chodidla se oproti šlapání patou projeví rezerva, tj. nějaké mírné pokrčení ve všech patřičných kloubech..

          Ani obecná poučka o svislici z čéšky na osu pedálu není stoprocentní, byť je schopna zabránit nejhorším chybám. Mnohdy totiž ta svislice pro konkrétního jezdce vychází nečekaně hodně dopředu před osu. Nejde vlastně o čéšku, ale o to, aby byla osa kolenního kloubu nad osou pedálu. Ale to už se zde řešilo opakovaně.

          Sedlovka s offsetem místo bezoffsetové je zpravidla lékem na rám o číslo menší = kratší a většinou se k ní sahá zároveň s potřebou maximálního vysunutí z rámu.

          Je otázka, co znamená, že Veva123 začala víc jezdit. Trochu z ní cítím zažitou a rozšířenou mylnou představu o šlapání špičkou chodidla a směřování holeně svisle k zemi. Holeň svisle k zemi … hmmm. Mnoho a mnoho šťastných kilometrů.

          Otázky pro Zeleného Raula: A co délka klik? Čím menší jezdec/kratší končetiny, tím větší vliv. Co poměr segmentů (holeně:stehnům:dél­ce chodidel)? Šlape vůbec alespoň přibližně rovně v předozadní ose? Jak rychle a jakou silou se snaží šlapat? Umí šlapat „do kruhu“ a švihem? Není trvale pod optimálními otáčkami? Nekymácí se na kole? Nevisí při šlapání na propnutých pažích? Neleží na sedle nebo naopak nesedí jako paní radová?

          [A pro zamyšlení přikládám náčrtky, patřičně zveličené. Délky segmentů (chodidla, holeně, stehna) i kliky jsou vždy stejné. Zelené čáry jsou jen poznámky.]

          • String  

            Dobře, to nic proti, ale už jdeš zbytečně moc do detailu. Tady jde vůbec o upřesnění si základního nastavení, jestli to nenastavuje úplně mimo, jako s tou holení. Pak se to dá doladit. Tady to vidím i na kdo ví jaký další nastavení: délka představce, šířka řídítek, výška a sklon sedla apod. Možná má úplně všechno špatně, včetně velikosti rámu.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Tak v první řadě jde o to, čo také si pod jízdou na kole a pod pojmem šlapání ten který soudru/soudružka představuje. Protože účel světí prostředky.

          • Hrabex1  

            Poucka o svislici z cesky je pro me uplne k nicemu, protoze neexistuje kolo, u ktereho bych toho dosahl (ani se sedlovkou s offsetem), porad jsem moc vpredu. S tou osou kolenniho kloubu je to realnejsi, ale jak zjistim, kde je?

            • Menfis  

              RTG? Nebo zkus odhadnout.

              https://www.klouby.cz/…loub%203.jpg

            • ˘Ö˘ Krab  

              Svým chaotickým příspěvkem jsem chtěl hlavně upozornit, že a) jednotlivosti vytržené z kontextu posedu a šlapání nemusejí vůbec fungovat a b) běžné poučky jsou jen velmi přibližné, protože většina z nich vznikla extrapolací z empirických hodnot, tedy z pozorování reálného stavu, mnohdy bez hlubšího chápání souvislostí mezi účelem, příčinami a následky.

              Proto také, když se hlouběji ponoříš do problematiky, tak se teď důvěryhodní autoři zpravidla nehandrkují o kolik má být čéška nad/před osou pedálu, jestli máš mít osu předního kola v zákrytu atp., ale jaké úhly mají svírat jednotlivé segmenty/končetiny, aby bylo šlapání nepoškozující a efektivní.

            • xtonda  

              Mám pocit, že sem někde zahlédl, že u tohoto testu jde hlavně o to, aby to nebylo za, trochu před prý nevadí.

              • ˘Ö˘ Krab  

                Má zkušenost praví, že pro většinu příležitostných jezdců vede tato metoda nanejvýš k odstranění nejkřiklavějšího, ale nikoliv k nastavení správného. Potíž je v jejich subjektivním vnímání šlapání, představách o jízdě na kole a podávaném výkonu.

                • MlokCZ  

                  On je navíc problém, že to hodně jezdců ani neumí správně změřit (svislici z kolene). Při měření stačí trochu zvednout patu nebo dát dolu (a málokdo při statickém měření umí dát patu do polohy ve které pak reálně šlape) a už vyjde hned měření i o několik centimetrů jinak…

                • TK75  

                  Já to teda taky dělám metodou olovnice + vodorovné sedlo a pak za jízdy šteluju tak dlouho dokud mě za jízdy nic nebrní(ruce,zadek atd.) a nebolí za krkem.Je něco víc na co se mám zaměřit?

                • String  

                  Ono je taky těžký udělat kompromis na všechny styly. Sám nemám problém svou rychlostí odjet klidně přes 70 km v terénu, ale před 14 dny jsem jel dvě jízdy po asi 50 km s někým, kdo jel jak s hnojem a bolel mě zadek, záda a brněly mi prsty na rukách. Jak člověk zabírá jinak nohama, pak asi sedne jak do křesla a ještě přenese víc váhu na ruce a je zle. Nebo aspoň v mým případě to tak bylo.

                  • Bubaaak  

                    +1

                    Kámoš běžel 30km, jel jsem vedle na horaku, a už jsem odpočítával metry, prdel na dranc, řidítka už jsem neměl jak chytnout a chodidla na kaši (obyč měkký tenisky)

                    100km v tempu mé ženy, žádný problém…

              • MlokCZ  

                Vůbec ne. Jak psal Krab, tak cílem je mít správný úhel trup (vůči nohám) a pak ještě současně,aby fungovala gravitace proti šlapání.

                Takže je to velmi závislé na tom, jak máš nebo nemáš sportovní posed. Pro extra sportovní posed to půjde do extrémů svislice hodně před osu pedálu. Pro posed jak na hajzlu to zase už bude chtít svislici znatelně za osu pedálu (ale zase nutno pohlídat aby fungovala gravitace, tedy aby při přílišném posunu sedla dozadu jsi šlapáním se už neposouval po sedle dozadu).

                Pro extrém si představ lehokolo. Tam díky tomu, že se neřeší gravitace (nahrazuje zapřední o sedačku), tak je to celé tělo o hodně otočené a zase je potřeba jen pohlídat úhel trupu vs nohy.

          • xtonda  

            Tak asi to není dogma a záleží i na sklonu trupu, ale je nějaká lepší metoda realizovatelná do­ma?

            • MlokCZ  

              Můžeš začít svislicí a následně k tomu zohlednit úhel trupu. Jak píšu výše, pro extra chrtí posed sedlo posuň pak o něco více dopředu, pro posed jak na hajzlu naopak dozadu.

            • Rychlej turista  

              Je. Nastav si správný úhel a posaď se do houpacího křesla :-)

    • -b-n-x-  

      Ja bych pockal na foto, jak na nem dotycna sedi. Pak bude vse jasnejsi.

    • Veva123  

      Foto prozatím udělat nemohu, protože jsem se zranila, řešení tedy odsouvám na neurčito, každopádně všem moc děkuji za rady :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.