• nimha

    Ahoj,

    řeším po cca 15 letech nové kolo (výměna MTB HT 26 za MTB HT 29 v ceně cca 30kkč) a co se tak dívám, je u většiny těchto kol trend dvou či dokonce jednoho převodníků.

    Problém je, že jezdím kvůli přítelkyni hodně cyklostezky a potřebuji mít i těžší převody, což tak nějak v tichosti vymizelo.

    Aktuální bike má nejtěžší převod 4,0 (44->11); jak pořešit na novém kole jeho zachování?

    Počítám, že jeden převodník určitě ne, ale i u dvoupřevodníku bývá ten větší jen cca 36–38 zubů. Nebo u tý 29ky se to kompenzuje větším průměrem kol?

    Předem díky za vaše rady!

    0 0
    • kubad  

      Díky většímu průměru kol je cca stejně těžký převod jak 44/11 u 26 – 40/11 u 29

      0 0
    • novas752  

      44–11 je téměř to samé jako 40–11 na 29". Takže možnosti na lepších kolech jsou buď 2×10 kliky se 40z převodníkem, nebo 2×11 kliky s 38z převodníkem a kazetou na xd ořech, která má nejmenší pastorek 10z místo 11z. Nebo 1×12 36 + 10–50z kazeta, ale to už je mimo možnosti 30k.

      A nebo pokud se do výraznějšího terénu nedostaneš tak gravelbike, ale to bys přítulkyni začal ujíždět.

      0 0
    • Alojs01  

      A to je pritelkyne tak naslapana?

      Mam na gravelu 38/11 a v klidu s tim uslapu 45km/h, tak jestli te baba v tyhle rychlosti jeste honi, tak klobouk dolu…:-)

      0 0
      • motacek  

        Taky záleží jako jezdíš kadenci. Ja mám 40/11 na 29" a šlapu to od 30kmh více

        0 0
      • novas752  

        Ale s babou nemůžeš šlapat kadenci milion. :)

        0 0
    • Karel5  

      Řešil jsem vloni při výměně kola, v prodejnách jsem si nevybral ze stejného důvodu, nakonec to byla stavba, 2×10, kliky XT 28–40 a kazeta 11–42, zatím jsem stihnul jen pár vyjížděk a vypadá to že mi to bude stačit.

      0 0
      • pakun  

        Mám XT 2×11, kliky XT 28–38. Myslíte, že existují nějaké „těžší“ kliky (plácnu např. 30–42), když už nemohu vyměnit kazetu 11–42 za silniční z důvodu jiné vzdálenosti jednotlivých pastorků v kazetě. Díky.

        0 0
        • Namtos  

          A to mě taky zajímá vpředu převod 42/30 (32)z na 10spd. To by snad mělo jít na nějaké 10spd kliky koupit nové převodníky a pokud teda mají mtb přesmykače problém, tak co tam dát silniční přesmykač na rovná rodla třeba ultegra (rozsah 14z) Ultegra řazení by mělo fungovat i s Deore hazkou co tak píšete v jiných vláknech…

          0 0
        • petrx  

          Dá se sehnat ještě sh xtr 42/30, ale cena je dost vysoko https://www.kupkolo.cz/…-10s_z92261/?…

          0 0
          • Mereck  

            Možná by mu stačilo 40/28 https://www.kupkolo.cz/…erna_z90747/?…

            Taky žádná láce, ale lepší jak kliky za 8k

            0 0
            • Namtos  

              No to je nákup nových, ale na jaký kliky by se dalo osadit 42/30 vždyť se dělají i kliky 48/32z v silniční verzi a to je ještě větší rozsah než zamýšlených „něco“/30, kde je rozsah jen 12z otázkou jestli nebude problém jen s 42z (44z) s výškou pro řetěz u pacek co drží převodníky

              0 0
              • Mereck  

                Na stávající Shimano kliky koupit (Shimano) převodníky? Nedávno jsem kupoval malý šašky 24 a 26z. Určitě se nechá koupit i 42 a 30z. Nějaké SLX/XT asi?

                0 0
                • kubad  

                  Tak sehnat jde ledacos, namontovat na moderní rámy už je složitější.

                  0 0
                  • Mereck  

                    Předpokládám že Namtos ví co chce a toto má ověřené.

                    0 0
                    • Namtos  

                      To zjištěné nemám, ale pokud je na gravelech nebo fitnes (crosu) běžně 50/34 u spešlu 48/32 , tak by se to vejít mělo. Problém mám (u výběru nového kola) jak tazatel jen s nabídkou dvouplacek od výrobcú, ale v opačném směru zlehčit převody, abych tady do kopců mohl jezdit víc frekvenčně…

                      0 0
    • Singlespeed  

      U jednopřevod­níkových systémů se často používá nejmenší pastorek 10 zubů. Takže ti stačí vepředu 36 zubů, neboť 36×10 na 29-er je to samé jako 44×11 u 26-er bicyklu.

      0 0
    • plzakj  

      Vozim na xc 29 38/26×36/11 a je to cajk.

      0 0
    • nimha  

      Diky za vase rady.

      Je skoda, ze to, co chci uz neni vubec v nabidce, byt treba se porad prodava trojtac XT (jakozto komponenta), a budu to muset resit nekjakou upravou…:-( Za nejschudnejsi vidim zatim poridit nejake vhodne 2×10 s tim, ze by se prevodnik vymenil za 40ku. Ale ono asi ne u vsech prevodniku se dat 40ka koupit, ze?

      Kdyz to vymenim, ten druhy, mensi prevodnik asi muze zustat, ze? Presmykac i retez to da, ze?

      A nebo jit do RB ci jine stavby a nechat si to tam dat rovnou.

      0 0
      • Breakpain  

        Jakou točíš kadenci, když jedeš s partnerkou? Pokud méně než 85, tak bych přidal, 90–85 by neměl být problém a rychlost to navýší ;)

        0 0
      • novas752  

        Přesmykač záleží který, každý má ve specifikaci uvedený rozdíl zubů který pobere (např 12), který se dá obvykle překročit o 2z. A taky má uvedeno maximální velikost velkýho převodníku což by mělo být v rozsahu.

        Na druhou stranu převod 44–11 na 26" mtb, to řadim když jedu tak přes 45km/h někde z kopce – vážně potřebuješ takovej převodovej poměr na vyjížďkách s přítelkyní? :)

        0 0
        • atty  

          Taky to moc nechápu – 38/11 je při kadenci 60 otáček skoro 29km/h, při kadenci 80 otáček je to už cca.38 km/h – což je na rovinu už celkem dost a držet to dlouhodobě a ještě na vyjížďce s přítelkyní…

          Že asi nešlape moc kadenčně, ale hodně silově je jasné (co je lepší, je na diskuzi a z vlastní zkušenosti raději kadenci, protože mi tak netrpěj kolena). Ale i tak si myslím, že je na 29" třeba 38/11 pro nezávodníka naprosto dostačující, pokud se nejezdí furt z kopce a není třeba přišlapávat. Ale každého věc, samozřejmě… Já i 36/11 řadím hodně minimálně a v podstatě jen z kopce dolů.

          0 0
      • popokatepetl  

        budu prodávat téměř nejetou sadu 3×9, největší placka je 40Z. kliky SLX, řazení SLX zbytek XT.

        0 0
    • nimha  

      K tem prevodum – ja obecne jezdim radeji na tezsi prevody nez abych mel vysokou frekvenci slapani. Cislo nevim, nemerim to. Faktem je, ze aktualne vyuzivavam nejtezsi prevod docela casto, samozrejme jde o useky asfalt mirne z kopce. Nevidim hlavne duvod proc se o tuto moznost ochuzovat, kdyz to driv byla u vsech MTB samozrejmost. Stacit pritelkyni by se dalo i s jedno tacem, ale proc mihat nohama jak kacer Donald na trikolce, ze? :-)

      0 0
      • Smazaný účet  

        Jako kačer Donald vypadá spíš ten, kdo při rychlosti okolo 20 km/h drtí nizounkou kadencí převod 44/11 a kývá se přitom v sedle jako ten pochodující kačer.

        0 0
        • atty  

          Mám stejnej dojem, ale prosti gustu… :)

          Jedna věc je, že jsou lidi, co jim vyhovujou těžší převody a točej trochu nižší kadence a pak lidi, kteří to mají naopak. O tom nepolemizuju.

          Druhá věc je jet na rovince cyklostezkou na 40/11, rychlostí 20km/h a kejvat se na tom jak ten kačer Donald, protože to moc smysluplný ani energeticky výhodný prostě není.

          Ale jak stále opakuju – pokud to vyhovuje, 40/11 nebo dokonce 40/10 na XD ořechu je řešením, kdy budeš mít minimálně stejně těžké převody, jako si měl na 26" 44/11. U 29" HT to asi nenajdeš nikde v základu a bude tím pádem potřeba řešit kliky, nebo alespoň převodníky – u 2×11 od Shimana se kliky dělaj jen v provedení dvoupřevodníku X/X-10 (tedy třeba 38/28) a to kvůli novým přesmykům, které oficiálně i reálně pobírají rozdíl jen 10 zubů. Případně to pořešit zadním kolem s XD ořechem, kam se daj dát kazety od 10 zubů (nebo speciální i od 9 zubů), či nějak bastlit třeba desítkové kliky cca. 40/28, desítkový přesmykač a páčku, ale tam nikdo moc nezaručí, že to bude chodit OK za všech podmínek.

          Jeslti není lepší se naučit šlapat jen s trochu větší kadencí (jak je to vcelku normální), pak zjistíš, že držet na rovince i 36/11 je celkem fičák, ale docela bolestivej (alespoň pro mne) :)

          0 0
          • MlokCZ  

            U současných x11 přesmyků nejde jen o ten rozdíl zubů (10z Shimano, 12z Sram), ale také o to, že jsou konstruované na 36 velkou placku (tím myslím na zakřivení 36z placky). Rozumně to pak funguje (a je oficiálně podporováno) s plackou o 2z menší a o 2z větší, kde zakřivení se neliší ještě o moc. S větší plackou to bude fungovat pak i hůře právě i díky už výrazně jinému zakřivení té placky oproti konstrukci přesmyku.

            0 0
            • Forester  

              dám to pod tebe.

              Chci si koupit kliky XT 8000 a potřebuji převodníky 38/26. Ty bohužel nejsou, počítám s tím, že vyměním převodník. Pobere to přesmykač XT 8000?

              0 0
              • atty  

                Hele, četl si to, co jsem psal já a doplnil Mlok? :)

                Přesmyk Shimano XT 11sp. (je stavěněj na kliky s rozsahem 36/26z – 34/24, 38/28 funguje také, rozdíl zubů může být jen 10 (velká/malá pila). Takže oficiálně to fungovat nemá.

                Reálně to fungovat může celkem dobře, nebo taky hodně špatně – záleží na spoustě faktorů (délka zadní stavby, kazeta vzadu, řetězová linka, možnosti přesného umístění polohy smyku atd.). A to nezjistíš, dokud to reálně nevyzkoušíš. Může být spousta problémů (asi bych spíš věřil tomu, že velkou/malou přehodíš, ale třeba nebude šance pořádně seřídit přesmykač tak, aby Ti při nějaké kombinaci velká/velká, malá/malá necvrdlikal, nebo se nesekal řetěz o klec atp.)

                Prostě zaručená funkce tam není, nějak to asi fungovat bude (u téhle konkrétní kombinace), ale buď to nemusí řadit elegantně a bleskově (což side swing na správnejch převodnících umí), nebo můžeš řešit ty problémy, co jsem nastínil.

                Prostě chceš něco trochu mimo oficiální specifikaci, na kterou je to stavěné a naladěné, výsledek je předem neznámý, díky mnoha dalším specifickým faktorům. :)

                0 0
                • stan.zak  

                  Jak píše atty, je potřeba to zkusit. Já to zkusil v r.2017 a funguje mi to následovně (kopie z jiného vlákna):

                  Už jsem to psal v jiném vlákně, tedy

                  Vozím kliky Shimano XT FC-M8000 – 2, přesmykač XT FD-M8020-D 2×11 side-swing, a hozku XT RD-M8000 11 – Speed Plus SGS, tedy s dlouhým ramínkem, viz profil.

                  Původně jsem měl převodníky 36/26 a kazetu 11/42. Za převodník 36 jsem dal 38. Řetěz mi vyšel, prodloužit jsem ho nemusel, je napnutý vždy a řazení vpředu i vzadu bezchybné. Stávající přesmyk stačilo jen posunout nahoru.

                  Na obou převodnících lze používat celý rozsah kazety, ncm. řadím tak, že na každém převodníku využívám přilehlé cca 2/3 kazety.

                  Na přev. 26z řetěz na 11–13–15 a myslím i 17 „jede“ po přesmykači.

                  Na přev. 38z se dá celá kazeta.

                  0 0
              • palo7  

                Jo, vyzkoušeno a bez problémů

                0 0
                • atty  

                  To je samozřejmě dobře a taky bych to vcelku předpokládal, nicméně na jiném kole (trochu jiné parametry) to bezproblémové být nemusí. Nicméně když se to potřebuje, je výměna převodníku a vyzkoušení to nejlevnější a nejjedodušší řešení.

                  0 0
      • Breakpain  

        protože točit kadenci bys normálně měl – tedy tvůj problém je vyřešen … ;)

        0 0
      • novas752  

        No a to je právě ten problém – na cykloturistiku tu jsou krosový kola postavený pro uživatele „šlapu ála paní radová, přece se neutočim“, kdežto mtb xc kola jsou stavěná po vzoru závodních kol, a jaksi se nepočítá s tim, že budou poháněná kadencí 40 místo 70–90rpm.

        0 0
        • Nikovlas  

          To – to je docela výstižné.

          Chceš jezdit jako turista s nízkou kadencí? Kup si turistické kolo, které je na takové ježdění určené.

          0 0
    • nimha  

      Pockat, ted se mi snazite namluvit, ze jako tech 30 let jezdim na kole vlastne blbe?:-) Jake kadencni slapani? O tom jsem v zivote neslysel.

      Ja mam spatny kolena, jedno z kola, druhy z hokeje, a zkusenost je takova, ze lepe je pro ne tocit min byť pod vetsi zatezi. Kazdopadne pokud je kopec dolu, tak clovek prece jede rychle 40–50a chce si prislapnout, ne?

      0 0
      • Nikovlas  

        Nikdo se ti tu nesnaží nic namluvit. To bylo prosté konstatování faktu.

        0 0
      • Singlespeed  

        To máš podobně jako ostatní sporty. Můžeš hrát tenis 30 let a pokud nebudeš mít odborné vedení, nebudeš umět ani jeden úder pořádně. Stejně je to s kolem. 30 let jezdíš, předpokládám, naprosto laicky, tak prostě neumíš šlapat. Na tom není nic divného. Pokud bys chodil v mládí do oddílu, tak by tě to trenér prostě naučil a vysvětlil.

        0 0
      • onuce  

        To špatné koleno z kola máte právě díky nízké kadenci.

        0 0
      • MlokCZ  

        Jako, že v 40–50km/h potřebuješ přišlápnout, aby ti přítelkyně neujela? To musí být tedy opravdu nadupaná, že ji nestačíš bez šlapání při větší hmotnosti (nebo snad ona je těžší?).

        0 0
    • nimha  

      OK, za osvetu nic nedam. Doporucite k tomu nejaky dobry popis/clanek/navod?

      0 0
      • kubad  

        kup si tachometr s kadencí a snaž se držet nad 70, po rovině, v kopcích tak jak to bude tělu vyhovovat

        postupně klidně zvedat aspoň k 80, klidně zkoušej i víc uvidíš sám,

        0 0
        • onuce  

          Není třeba tachometr s kadencí, stačí tabulka kadence- rychlost- zvolený převod

          0 0
          • Mereck  

            To musí být plachta :-)))

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak pro začátek stačí, že na aktuálním 26" kole nebude 44/11 převod dávat pod 30km/h. To je hlídání, aby nešel pod už hodně nízkých 60ot./min.

              A postupně posunout tu hranici aspoň na 35–40km/h (70–80ot./min).

              0 0
            • onuce  

              Stačí ke dvěma nejdůležitějším převodům.

              0 0
      • Mereck  

        Nevyřešily by to kliky se 2 převodníky 40/28 třeba? Jezdím 38/28 a nejlehčí převod 28/36 mi stačí na 99% výjezdů. Těžký bys zachoval jako 40/11.

        0 0
    • 1001100010001­11101  

      Tohle bych potřeboval taky. Mám 36/22, nejlehčí je fajn, ale nejtěžší je pomalej. Rád z kopce šlapu, abych nevychladl, ne kvůli času.

      0 0
      • atty  

        Pokud máš 2×10, tak tam ty smyky (zase podle dalších parametrů) celkem většinou fungovaly i v kombinacích třeba 38/22 nebo 40/24 (specifikace byla 14 zubů rozdílu). Opět je to na vyzkoušení – může a nemusí to fungovat a koupit samostatnej převodník (třeba čínu na vyzkoušení) není takovej náklad.

        Případně opět XD ořech a kazeta 10-XX, což je vcelku nákladná záležitost (ořech, kazeta či celý nový náboj a přeplést).

        0 0
        • MlokCZ  

          Ale také to i hůř řadilo i při jen těch oficiálních 14z rozdílu, natož při větším.

          0 0
          • xtonda  

            Platí to horší řazení u dvouplackových přesmykačů pro rozdíl 14z i v případě nové konstrukce side swing – front pull jako je Deore FD-M617 pro 2×10 a nově v posledním katalogu Alivio FD-M4020 pro 2×9?

            0 0
            • ZPetr  

              Tak mám Sram 24/38 a že by to špatně řadilo bych neřek. Podle mě to řadí krásně.

              0 0
              • MlokCZ  

                Rozhodně ne v přímém srovnání. Není to o tom, že by to na 14z neřadilo. Ono to samozřejmě také funguje. Ale prostě u 10z rozdílu to chodí výrazně lépe.

                0 0
            • MlokCZ  

              To nevim. Side swing sice na jednom kole jezdím, ale pro 10z rozdíl. A nevidím zase až tak velký rozdíl proti top swingu (10z rozdíl na stejných plackách jako ten side swing) s dobře udělaným vedením (které nemá zbytečný odpor). Side swing pro 14z jsem nejezdil (pro 14z rozdíl jsem aspoň chvíli vozil top swing i down swing).

              0 0
              • xtonda  

                Já právě měl 3sp top swing M610 nebo M611 a na původních 24–32–42 to přechod 24->32 neřadilo úplně dobře. Po předělávce na 22–32–42 byl přechod 22->32 docela špatný, po shození 42z převodníku a instalaci side swing M6020 pro dvojpřevodník 22->32 chodí dobře, na přesmykači se musel ubrousit kousek plastu, chytaly šrouby 32z převodníku s 104BCD.

                0 0
            • atty  

              Nezkoušel jsem, ale asi to bude „něco mezi“. Dobře seřízenej 10sp. (měl jsem XTR down swing), chodil dobře, ale přeci jen to chvilinku trvalo a občas si to trochu zachrčelo (převodníky 38/24 a zkusmo i 38/22), side swing XT 8000 (na 36/26) byl daleko rychlejší a ani si to necvrklo (prostě takový bum a bum a bylo to nahoře/dole, takže jen odhaduji, že ty „novější“ side swing, ale pro 14z budou tak nějak funkcí mezi (zase bude záležet na konkrétních převodnících, kazetě, řetězové lince a dalších faktorech, které s přesmykačem mají souvislost). Teď mi to hází elektrika a to chodí opravdu nejlíp… :)

              0 0
    • Honzis  

      vykompenzovat se to dá použitím 3převodníku 44/32, 22z převodník sundat, pokud se to vejde na rám a nebude velká pila brousit zadní stavbu. 32/36 nejlehčí ti určitě stačit taky bude a zůstane 44/11 u ještě většího průměru kol.

      0 0
    • jonti  

      V minulosti jsem vozil na 29er kole převodníky 42/32/24 s kazetou 11/36 a docela mi to vyhovovalo, na závodech v Alpách bylo super, že byl dostatečně lehký převod na stoupání okolo 30% a současně jsem mohl přišlápnout i v asfaltovém nebo šotolinovém sjezdu když jsem jel přes 65km/h.

      Vůbec bych neřešil spoustu hodně chytrých lidí, co ví, že musíš jen šlapat větší kadencí.

      Dal bych ten větší převodník, nebo pokud chceš investovat víc, tak rovnou přesmykač i kliky na trojpřevodník.

      0 0
      • atty  

        Tak závody v Alpách (a závodění obecně, kdy potřebuješ šlapat i z prudkého kopce a mít vyřešený převody na všechny situace) jsou asi jiná liga, než šlapat jako doprovod přítelkyně po cyklostezce. kde mi tak nějak vychází, že se šlape zelí, protože kadenčně to musí vycházet třeba pod 50.

        Jistě, trojplacka je asi taky řešení (ale nevím o žádném novějším a slušnějším kole, kde je továrně osazená = nákup nových klik a přesmyku, případně i páčky), nicméně vychází mi z toho sdělení, že je lepší šlapat zelí na trojtácu, s kadencí 40–50 ot., než se naučit trošku kadenčně šlapat?

        To myslíš jako „závoďák“ vážně? :)

        Opakuji po dvacáté páté, že ať si jezdí každej na čem chce a co mu vyhovuje (je to každého svaté právo), nicméně doporučení, že když je zvyklej lámat těžký převody mizernou kadencí po rovině (což z toho nepochybně vychází) mi přijde trošku kontraproduktivní.

        0 0
        • jonti  

          Nízkou frekvencí myslím okolo 70. Mě většinou, když nejedu sportovně, ale jen tak se projet a manželou nebo jedu do práce s výkonem okolo 150W při FTP okolo 300W, je příjemnější jet nižší frekvence mezi 70 a 80, než to točit. A to nejsem moc silový typ.

          0 0
          • Nikovlas  

            Když jedeš okolo 150 W, tak ti chybí těžké převody?

            0 0
            • jonti  

              Nechybí, mám Eagle s 36z převodníkem. Ale s 32z to nebylo ono, ten rozdíl druhého a třetího převodu je tam hodně velký na jízdu z mírného kopce, jako třeba v Prokopáku. Nebo mi jen vadilo moc jezdit druhý nejmenší pastorek na tak drahé kazetě. :)

              0 0
              • Nikovlas  

                Mně by asi vadilo vozit tak drahou kazetu a využívat jen rozsah, který nabízejí mnohem levnější kazety. :-)

                0 0
          • MlokCZ  

            To tak má asi skoro každý, že při nízkém výkonu (zvhledem ke svojí výkonnosti) se točí o něco nižší kadence. Ale zase pak nedáš větší rychlost, když jedeš ten nižší výkon, takže převody zase v pohodě stačí.

            0 0
      • MlokCZ  

        Na hodně současných rámů se 3× přesmykač nevejde a je nutné použít 2× přesmykač. Zrovna jsem takové dva rámy stavěl (oba HT). Na jeden jsem ještě chtěl přehodit 3×10 ze starých zbytků a na druhém jen zkoušel ten 3× přesmykač. Na obou tak je 2×11 i když na jednom jsem to původně kupovat nechtěl.

        0 0
        • atty  

          On se na spoustu současných nových kol nevejde díky tvaru zadní stavby ani větší převodník jak 38z a další spousta prodávaná fabricky jako 1×11/12 nemá ani úchyt pro přesmyk a tím pádem ani kabelové vedení k němu. Prostě past vedle pasti… :)

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak přípravu pro vedení (jestli na rámu je nebo není) vidíš při kupování kola na první pohled, to je lehké pohlídat, ale jaký se tam vejde přesmyk na první pohled vidět není, to samé zmiňovaný velký převodník.

            0 0
            • xtonda  

              Hlavně je to otázka dvou samolepících úchytek.

              0 0
              • atty  

                Všechno se dá (skoro všechno), ale když máš třeba kompletní bovdeny i hadice vedené rámem, tak ten bovden navíc na přlipených úchytkách nevypadá zrovna super. Prostě doděláváš stylem DODO něco, na co není rám přizpůsobený. Já s tím problém nemám (jde mi o funkčnost), ale některé zastánce „čistých linií“ to může nekonečně iritovat… :)

                0 0
                • xtonda  

                  Mě právě de taky o funkčnost, měl sem přesmykač top swing top pull a bowden vedený pod horní rámovou trubkou a lanko volně pak dolů podél sedlové trubky. Štval mě jak přesmykač tak to lanko, tak sem dal side swing front pull a bowden podél dolní rámové trubky a spokojenost, je to nářadí, neřeším jak to vypadá. Taky nezavrhnu kvalitní nářadí protože se mi nelíbí barevná kombinace kterou si konkrétní výrobce zvolil.

                  0 0
          • jonti  

            S dvoj nebo trojpřevodníkem se často vejde, ten bude o něco dál od rámu.

            0 0
            • atty  

              Jo, i to je pravda, ale některé stavby rámů s tím opravdu už vůbec nepočítají a jsou v dost ostrém úhlu „zalomené“, že je to jen tak tak, jen když se třeba vymění 36z dvouplacka za 38z. A protože původní dotaz zněl na nové HT 29" do 30k s těžkými převody, tak jen raději upozorňuju, že jako hotové kolo to nikdo asi nenabízí a že výměna klik za trojplacku, nebo jen větší převodníky, případné řešení přesmyku atd. může být prostě celkem problém, protože se může narazit na nějaké „pasti“, znemožňující tam osadit ty těžké převody nebo pořešit funkci přesmyku atd.

              0 0
        • jonti  

          Jaké rámy to jsou? Budu teď ženě přehazovat komplet 3×10 z Cube AMS 120 na nějaký HT rám kvůli dětské sedačce a vozíku, nerad bych kupoval cokoliv navíc.

          0 0
          • MlokCZ  

            https://www.bike-discount.de/…-blue-692540

            a druhý je také Reaction, ale ještě o nějaký ten rok starší model ještě bez pevné osy (potřeboval jsem pro využití jedněch pěkných kol, co tu ještě mám a kde zadní nelze předělat na pevnou osu).

            U toho v odkazu bych to i poměrně čekal, ale u toho staršího (mohl to být i tak 2016) bez pevné osy mě to dost překvapilo.

            0 0
            • jonti  

              Škoda, Cube jsem chtěl vzít. Tak asi vezmu RB, ten se mi líbí víc, i když je dražší.

              0 0
              • MlokCZ  

                3× přesmykač (ale nebyl to side-swing, ten starší Cube neměl vedení pro side-swing a na tomhle novějším jsem zkoušel jen ten stejný 3× přesmyk, co jsem měl po ruce – na ten rám v odkazu jsem chtěl cíleně dávat 2×11, takže jsem ani neřešil vyzkoušet i side-swing) měl kolizi na dvou místech:

                Jednak se dotýkal už zadní vzpěry a bylo to pro 40/30/22. Při případném použití 42/32/24 by byl výš a možná by to vyšlo (ale jen možná, protože jestli si to dobře pamatuju, tak už na té navárce nešel dát o moc výš, takže je možné, že pro ty větší placky by nešel na navárce posunout dost nahoru a stejně by to nešlo).

                A druhý problém byla hrozně malá mezera mezi pláštěm (56mm široký plášť tam byl) a přesmykem.

                2× přesmyk je o dost kratší, takže tam bylo místa dost (pro oba ty problémy).

                0 0
        • xtonda  

          Jak přesně se tam nevejde?

          0 0
      • Breakpain  

        Nj, ale to je něco jako jezdit na silniční motorce a točit na ní 3tis ot/min ;-) … Jezdit tak můžeš, ale používáš to zcela jinak, než na co je to koncipované ;)…

        0 0
    • p@X  

      Ať si říká kdo chce co chce, od té doby co je out trojpila, tak se prostě neustále v MTB řeší chybějící převody, jakou kazetu, jaký převodník a furt dokola.

      0 0
      • Mereck  

        Protože furt hledáme svatý grál. Kola jsou čím dál víc specializovaná na určité použití, my ale pořád jezdíme „tak nějak všechno“ Nejde jen o převodníky. Je to celkové neporozumění.

        Někdo si koupí trail ht a ono to překvapivě na labské stezce nejede jako xc raketa. Nebo si koupí to xc a ono to zase v terénu není úplně to pravé… Tohle nemá řešení.

        Jak se říká ve fyzice „Shut up and calculate!“ tak u nás by mělo platit „Shut up and pedal!“

        0 0
      • MlokCZ  

        3×10 s 11–36 + 22/30/40 mělo rozsah 595%.

        2×11 u Sramu s 10–42 + 24/36 má rozsah 630%, tedy rozsah je možné mít naopak teď ještě větší než bývalo dříve a žádný převod oproti dříve taky nechybí (větší rozsah je do lehčích převodů, nicméně by to šlo použít i s 38/26 a byl by zase do těžších).

        Já vozil u 3×10 12–36 + 22/30/40, tedy měl jsem rozsah 545% a teď na 2×11 s 10–42 + 24/34 jsem na tom ještě lépe s 595% (a současně se zachováním pro mě akorát velkého skoku na plackách).

        Dříve na 3×9 s 22/32/44 + 11–32 jsem na tom také nebyl lépe, to bylo 581% a bylo to s mnohem častějším řazením na plackách (velký rozsah 10–42 kazety znamená, že někdy dám i úplně celou vyjížďku na velkou placku).

        Eagle je pak o jeden a malý kousek převodu méně než ty uvedené varianty, to ještě také ujde.

        Tedy spíš jde jen o to, že se aktuálně už nedělají na biku nesmyslně těžké převody jako dřív a je to většinou o něco posunuté do lehka.

        0 0
      • nitraq  

        Je to prostě o tom si upřímně říct, co s tím daným kolem budu chtít jezdit. V tom je celý zakopaný pes, trh pak nabízí řešení pro snad každou potřebu. Takže na jednu stranu máš pravdu, na druhou stranu to člověku umožňuje mít přesně to, co mu na dané využití vyhovuje.

        0 0
        • p@X  

          Občas jezdíme celodeňáky, kde je úplně všechno, dlouhé silniční úseky a odpo prošitej dojedeš do velkých kopců mimo asfec, kde nocuješ, takže máš i slušný bágl…

          0 0
          • atty  

            Že je dobrý mít třeba na celodeňák do různýho terénu a po celodenní únavě nějakej vyprošťovák do kopců ala 26/42 či ještě lehčí moc dobře chápu (aby člověk nemusel slejzat a tlačit), ale že bych měl problém, že mi na asfaltu a rovině nestačí třeba 36/11, to jsem zatím nepocítil – naopak si nějak nepamatuju, že bych to řadil běžně, pokud si nechci přišlápnout z většího kopce. A jet po rovině, v turistickém módu s báglem na zádech na 36/11 (natož na něčem ještě těžším) – to je fakt na silný nohy (který nemám). Ale 100 lidí, 100 chutí, 100 zvyků…

            0 0
            • p@X  

              Mám orla s 34z. Z kopce na silnici si nepřišlápnu a ve stojkách mi lehčí chybí, ale furt mě někdo bude přesvědčovat, že to tak není.

              0 0
              • MlokCZ  

                Oproti 3×10 s 22/30/40 + 11/36 ti chybí jeden lehký převod a půl těžkého. Tedy do rychla bys ani u 3×10 na tom nebyl o moc lépe.

                A co znamená přišlápnout z kopce, tím myslím do jaké rychlosti bys chtěl přišlapávat?

                Nejtěžší mám úplně stejný (tedy taky 34/10 když vozím 2×11 24/34 + 10–42) a na přišlapávání i na asfaltu mi to stačí bohatě – 45km/h na pohodu dlouhodobě (neomezená doba, pokud jsou podmínky, tedy např. je to pořád mírně z kopce, jinak to samozřejmě nedávám výkonem) a krátkodobě (2–3 minuty když jsou zase podmínky, aby stačil výkon) není problém 55–60km/h.

                0 0
                • p@X  

                  Pro mě by prostě bylo optimum nejtěžší 34/10 a nejlehčí jako 32/50. By mě zajímalo, kolik pomůže 1z (51) u Shimana.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    34/51 he stejné jako 33,3/50, takže se nedostateneš ještě ani na polovinu cesty k 32/50.

                    0 0
                  • James.Sniper  

                    Nespletl ses? Sám si protiřečíš viz.

                    Mám orla s 34z. Z kopce na silnici si nepřišlápnu versus Pro mě by prostě bylo optimum nejtěžší 34/10 :)

                    nebo

                    nejlehčí jako 32/50 ale oproti 34/50 je rozdíl pouze 1/3 (jedna třetina) převodu, což je skoro zanedbatelné

                    0 0
                    • p@X  

                      Mám nasazen ovál 34z, nepřišlápnu si, ale dá se s tím celkem žít, mám nachystaný ovál 32z a už teď vím, že jak se dostanu trochu do kondice, bude mě 32z srát a budu dávat zpět 34z, a tak pořád dokola.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A proč Eagle jezdíš, když ti to nevyhovuje?

                        0 0
                        • p@X  

                          Jsem lehce zmasírovatelný člověk a ještě k tomu singl :)

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Rozumím tomu, že jsi ho nahodil a dlouhodobě zkoušel. Když jsou na to prachy, tak to je stejně vždy nejlepší cesta si to sám pořádně zkusit.

                            Já bych si ho tam ale nenechal s tím co k tomu píšeš a předělal bych to na Sram 2×11, kde bys získal potřebný rozsah a přitom to komfortem od toho Eaglu nemělo moc daleko (řazení na přesmyku by bylo minimální při rozsahu kazety 10–40) a ještě x11 Sram chodí super a netrpí neduhy jako Eagle (i když ty máš Eagle z vyšších sad, tak asi problémy také nemáš).

                            0 0
                        • p@X  

                          Druhak myslím, že spousta lidí jezdí „spokojeně“ i 1 × 11 jen navenek. Málokdo přizná u „nových“ produktů i to „B“, připomíná to náboženství :)

                          0 0
                          • Mereck  

                            Tohle asi nevyřešíme a upřímně nechápu, proč tu řešit nějaká náboženství 1× versus 2–3×

                            Připojuji se k MlokCZ s dotazem – pakliže ti stávající pohon nesedí, proč ho nevyměníš za dvoj- nebo trojplacku? Ostatní jsou jenom liché plky.

                            0 0
                            • p@X  

                              A s orlem budu dělat co? Prodám ho tady s ořechem za pakatel, jako všecko a pořád do kola sypat? To samý teleskopová lobby, atd. atd. To můžem diskutovat o hovně do aleluja, pupek roste :)

                              0 0
                              • Mereck  

                                Podle mě máš 3 možnosti. Prodat Orloj a nahodit něco, co ti bude vyhovovat. Nebo si na něj zvyknout. Anebo tu diskutovat o hovně.

                                Vím co bych udělal já.

                                0 0
                              • MlokCZ  

                                Tak zrovna tenhle přechod by nemusel stát vůbec nic. Orla prodáš samozřejmě už s hodně velkou ztrátou, ale na druhou stranu 2×11 Sram je o hodně levnější než X01 Orel. Ořech si necháš pro 2×11 Sram.

                                Průser (z pohledu peněz) by byl až kdybys zjistil, že chceš zpátky Orla :-)

                                0 0
                          • kubad  

                            spousta lidí jezdí v klidu na singlespeed a nemá problém,

                            je otázka co je to být spokojený :D

                            někdy je lepší si víc máknout, než hledat spokojenost a rozsah – můj názor

                            0 0
                            • p@X  

                              Jel jsem jednou s fixařama silniční akci, strašnej opruz na ně furt čekat :)

                              0 0
                  • atty  

                    51 z oproti 50 z je o ničem – 0.74 oproti 0.75 :)

                    http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

                    ani s rychlostí na jednu desetinu km to při stejné kadenci nijak nehejbe :)

                    0 0
                    • Nikovlas  

                      Ostatně člověk se poměrně snadno obejde i bez kalkulátoru:

                      50/10 = 500 %

                      51/10 = 510 %

                      To není zrovna obří rozdíl v rozsahu.

                      51/50 = 102 %

                      Nejlehčí převod je s 51z pastorkem o 2 % lehčí než s 50z. Přínos ať každý posoudí sám…

                      0 0
                • p@X  

                  Míval jsem kdysi Sram 3 × 10, rozdíl je imho nemalý: http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

                  0 0
                  • atty  

                    Tak se vykašli na módní vlny a klidně si to tam dej znova, když to vyhovovalo nejvíc, ne? :)

                    0 0
                    • p@X  

                      Není cesty zpět, občas taky vzpomínám na rohy :)

                      0 0
                      • atty  

                        Já na ně nevzpomínám, já je furt mám (na karbonovým 29" HTčku), protože mi prostě vyhovujou. S*ru na módní vlny a estéty z BF – na svém kole jezdím já, proto používám to, co mi plně vyhovuje a na co jsem zvyklej :))

                        0 0
                        • hmm  

                          Úplně si vybavují ty řeči místních mistrů. Přitom měnit držení ruky je pro mě velmi důležité. Rohy jsem nikdy nesundal a nikdy nesundám.

                          0 0
                          • onuce  

                            Já také. Rohy mám na všech kolech. Je to ergonomické gro.

                            0 0
                            • Mereck  

                              No vidíte. Já rohy měl, sundal a je mi bez nich líp. Tím Vám nechci říct, že blábolíte. Je to prostě individuální. Jako byste chtěli, aby všichni nosili boty od Bati, protože Vám sedí moc dobře.

                              0 0
                              • onuce  

                                Ano, někdo preferuje módu a eleganci, jiný pohodlí a praktičnost. Myslím to dobře, tak to je.

                                0 0
                                • Mereck  

                                  Tak u mě nešly rohy dolů kvůli módě a eleganci, ale právě kvůli (ne)praktičnosti. Prostě neberu, že kdo nemá rohy, nemá je kvůli módě.

                                  Ale jinak ok. Jak píšu nahoře, každý ať si jezdí s nebo bez jak potřebuje.

                                  0 0
                                • Lišák  

                                  Já rohy po cca 18 letech sundal a pár let jezdil bez nich. Pak je, na zkoušku, zase nahodil. Po pár jízdách šly dolů a vracet je nebudu. Pokud se za ně držím, tak jsou fajn, ale pokud držím gripy, tak mě neskutečně se*ou. Možná by mně nevadily na kole, kde bych jezdil převážně asfalt, ale na to mám silničku s „berany“.

                                  0 0
                                  • hmm  

                                    Po opakovaných bolestech zápěstí je pro mě změna držení řídítek prioritou. Jedech úchop na celý den na kole fakt ne

                                    0 0
                                    • Lišák  

                                      Pokud nejedu v terénu, tak chytím řídítka za konce, jako za imaginární rohy. To mně na změnu úchopu stačí. 1000 lidí – 1000 chutí.

                                      A na celý den na kolo jsem se nedostal už několik let… :-(

                                      0 0
                                      • hmm  

                                        Úplně stačí když jedu z práce. Já taky už celý den na kole nemám kdy :-D Navíc mám široký Gripy pro seniory :-) to že mám fulla je taky že zdravotních důvodů

                                        0 0
                                        • onuce  

                                          Já mám ze zdravotních důvodů již léta odpruženou sedlovku s paralelgramem. Odfiltrovává nerovnosti mnohem senzitivněji než systém full… Mohu jen doporučit.

                                          0 0
                                          • Lišák  

                                            Měnící se vzdálenost sedlo – střed Ti nevadí? To bych fakt nechtěl. Stejně tak jako FS s velkým pedalkick back.

                                            0 0
                                            • onuce  

                                              Také jsem měl původně obavy, ale v reálu je to perfektní. Mám ovšem správnou pružinu pro svoji váhu a správně nastavené předpětí.

                                              0 0
                                              • kiwaf  

                                                Mohu potvrdit, ze menici vzdalenost je minimalni a komfort skutecne perfektni. Skoro bych rekl, ze prechod HT – paralelogram byl vetsi wow efekt, nez HT- full :) Jen vydrz nic moc, mel jsem 2× a pokazde zhruba dve sezony, nez se objevil neprijemny vakl.

                                                0 0
                                                • -b-n-x-  

                                                  No, a hlavne to paradne funguje kdyz jedes ve stoje nejaky sjezd co? :-)

                                                  0 0
                                                  • kiwaf  

                                                    Tak spis jsem reagoval na to zehleni drobnych nerovnosti v sede. Jestli mas nejaky paradni zkusenosti jak to pekne funguje kdyz jedes ve stoje nejaky sjezd, tak se nestyd a podel se :-)

                                                    0 0
                                                  • onuce  

                                                    Viděl jsem dokonce i děti jak jezdily na kole ve stoje na sedle.

                                                    0 0
                                                  • Mereck  

                                                    Já i medvěda :-)

                                                    0 0
                                              • petrx  

                                                Otázka jestli není rovnou výhodnější si koupit sedlo vinutými pružinami, sice to na kole pak vypadá hodně retro, ale váhově i cenově to vyjde myslím líp.

                                                0 0
                              • Georrge  

                                Taky jsem dlouhé roky jezdil bez rohů s tím, že je nepotřebuju. Pořád jsem ale nemohl najít „univerzální“ posed, což se nezlepšilo ani s novým kolem, kde jsem si dal při výběru geometrie větší pozor. Tak jsem se na to vysral, hodil tam rohy a teď jsem spokojený. Do kopce a po rovině máš posed trochu delší, z kopce zase kratší a víc točivý. Pokud někdo nejezdí univerzála a má kol více, tak rohy asi nevyužije.

                                0 0
                              •  

                                Rohy nebo parohy ?;)

                                0 0
                          •  

                            Dobre cinis, takova malikova obrna nic moc.

                            0 0
                  • jIrI___  

                    Co ti brání se vrátit na 3×10 nebo 3×9? Nevýhoda může být snad jen horší dostupnost nových komponentů, naopak výhoda je že i XTR se dá na bazarech sehnat za hubičku :)

                    0 0
                    • Smazaný účet  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Už se to tu v tomhle vláknu řešilo. 3× na hodně současných rámů už osadit nelze a to jak z důvodu, že se tam nevejde 3× přesmyk, tak se občas nemusí vejít ani převodníky.

                      0 0
    • hmm  

      Tak jsme zvyklí používat univerzální stroje. Mě taky chybí na 2×10 velkej tác tak až nebudu tahat vozík okamžitě jdu do většího tácu. Honím Komy na MTB no :-D

      0 0
    • jIrI___  

      Já to vyřešil tak, že jsem slepě nepodlehl módě a nechal si dva převodníky. Přítelkyně chtěla nechat tři, tak má. Převody tím pádem máme na rovinky i kopce. Měnit u systému 1 x něco převodníky dle terénu, jak tu mají někteří ve zvyku, bych mohl ohrát.

      0 0
    • Honzis  

      pokud budeš jezdit jen cyklostezky a nějaký lehký terén, můžeš zauvažovat nad crossem, klidně i bazarovkou. Možná vyměnit vidli za karbonku, čímž jsi pod 12kg, nahodit 42mm pláště nebo kolik se vejde a můžeš mít postaru kliky 48/36/26

      0 0
    • nimha  

      Tak zatim vidim nejjednodusi reseni jit do kola od RB, kde furt o tech kolech preci jen premyslej, a davaji tam dvoutac SLX 38/28, coz by se na 40z melo dat (v nejhorsim ta 38ka). Stejne tam pujdu nezavazne pokecat a pujcit si kolo na vyzkouseni, tak uvidim..... Jinak si neodpustim konstatovat, ze je smutne, ze rada vyrobcu uz od urcite urovne kola nenabizi nic nez jednotac a to smesnymi pocty zubu 32–34. Vyber kola je pak podstatne omezen.

      0 0
      • kubad  

        To platí jen pro tebe, otázka je kolik takových zákazníků je.

        0 0
      • jonti  

        Pocty zubu jsou dane tim, ze Sram neprodava 36z u levnejsich prevpdniku a jako defsult ma 32 stejne jako byl u 11z sad, kde to davalo vetsi smysl.

        0 0
      • nimha  

        No, samotného by mě zajímalo, co bude in třeba za pět let (asi e-kola:-), třeba nějaký kardan a bezstupňovité řazení velkého rozsahu… pro mě je systém s jednotácem bohužel zhoršením.

        0 0
    • enregistree  

      Tak je jasný, že 1× systémy jsou obrovským přínosem pro ježdění v terénu.

      Tady pro porovnání – jednoduše 1– 2– a 3– placka:

      http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      0 0
      • Georrge  

        Vyjížďka s přítelkyní, která nejezdí často, pohodka, klídeček, cyklostezka, kochačka, a já budu jak čurák valit naprázdno 90 kadenci… hoši hoši. Po rovince si hezky točím na těžký převod s kadencí tak 50–60 a ani bych to nenazval silové šlapání, protože rezerva v nohách je tam pořád velká. Jak se jede do kopce (i mírného) nebo když jedu sám, tak to je jiná a kadence jdou řádně nahoru, ale po rovince na kochačku… to fakt ne.

        EDIT: špatně zařazeno, tohle neměla být reakce na nikoho.

        0 0
      •  

        Nejsou. Rozsahem dobry ale odstupnovanim naprd i Eagle.

        0 0
        • MichaelSimek  

          Jsou, aspoň nemusim radit jako kokot kdyz se zmeni stoupani, vetsi odstupnovani ⇒ min razeni! :)

          0 0
          • atty  

            Jsou i nejsou :)

            Rozsah OK, ostupňování ne (pokud nejezdíš jen závody, nahoru a dolu a v plný palbě). Při klidné jízdě s nějakou optimální kadencí na Eaglu jsem prostě hledal „mezipřevody“ :)

            Ale tohle vnímá každej jinak a hlavně i kolo používá každej jinak.

            0 0
            • MichaelSimek  

              Vetsinou si na odstupnovani stezuji vic zavodnici, prave protoze musi drzet urcite „tempo“. Já s muzu dovolit zpomalit nebo zrychlit kdyz odstupnovani o kus nesedi. Ale mas recht ze to ma kazdy jinak, ja jen hajil tu druhou stranu aby bylo videt ze to opravdu kazdy jinak ma :)

              0 0
    •  

      Nebo priber deset kilo a mas po starostech :)

      0 0
    • Pista.Wassermann  

      To Georrge: co je divného na tom, jet pomalu a točit frekvencne? Moje žena tak jezdí, zaplať pánbůh automaticky a problém v tom není… I když jedeme pomalu, tak kadence pod 70 určitě nejde. A rozhodně nejsme jak dva křečci v kole. Je jasné, že kadence bude každému vyhovovat trochu jiná, ale pod 60 když někoho vidím jak se kolébka, tak smíchy padám z kola a vsimni si, že někoho, kdo jezdí často poznáš, a nejen podle dresu a kola a bůh ví čeho všeho, jelikož může jet i na plecce v plavkách ale podle jízdy se to hned pozná a hádej… Šlape kadencne

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.