Jak jste se naučili jezdit s SPD ?

242 nepřečtených
  • Phantasma

    Ahojte,

    trošku hloupá otázka. Koupil jsem si MTB tretry spolu se pedály M520. Kufry mám nainstalové správně (to jsem nechal na prodavači) a pedály nastavené na minimální nacvaknutí. Přesto se tam nedokážu s nohou dostat, podrážka je tvrdá a nemám v noze cit. Rukou na pedály nasadím lehce a bez problému, chyba je prostě v tom, že na tom sedím poprvé v životě a nedokážu se tam trefit :-D

    Zápasím s tím už asi 20 minut.

    Poradíte, jak si do začátku pomoct a jak jste to dělali vy?

    • tulda  

      Prostě to zkoušej, párkrát půjdeš na semaforech na hubu a pak to půjde samo. Jinak nastavení kufrů je celkem individuální záležitost, to že ti je prodavač nějak nastavil neznamená, že je to správně, doladit by sis je měl časem sám.

    • Rychlej turista  

      Kufry mám nainstalové správně (to jsem nechal na prodavači)

      Správně nainstalované kufry (aby nebyly obráceně apod.) není totéž, co správně nastavené kufry. Na to pozor, protože ze špatného nastavení kufrů časem bolí kolena.

      • Phantasma  

        Takhle to mám .....

        http://www.imgup.cz/…6_144609.jpg

        • mr.antik  

          to je nějaká výchozí střední poloha, to si časem kdyžtak došteluješ… teď jen a jen zkoušet.

        • Tacmud  

          Mám stejně hrubou teréní podrážku a stejné SPD. Jde to. Je to jen o naučení.

          Doporučuju povolit lehce kufry, posunout je a zkusit znovu dokud ti tam noha nevklouzne napoprvé a dokud to nebude přirozené. Já si kufry na botě i trochu (asi tak na max) pootočil, protože když si stoupnu bosejma nohama snožmo, tak mám paty u sebe a špičky 10cm od sebe. Nastavil jsem to tak aby v této poloze bot byly osy kufrů přibližně rovnoběžné.

          Tenkrát (cca 2roky) jsem to ladil skoro hodinu.

        • hekynen  

          To jsou Shimano Shimano MT71? Jestli ano, mám stejné, nášlapy nášlapují bez problémů, v sobotu jsem v nich odjel Drtiče v totálních sračkách. Bez nášlapů bych se asi zabil…

          • wilda81  

            … v sobotu jsem na obyč. platformách a teniskách odjel Drtiče v totálních sračkách. S nášlapy bych se asi zabil… ;)

        • romanino  

          Vidím, že máš kufry SM SH-51. Ještě existují SM SH-56, ty jdou lépe vycvaknout. Doporučuji aspoň do získání jistoty při nacvakávání i vycvakávání.

    • Lada,s  

      zkoušet a zkoušet, jednou spadneš a pak už to bude dobrý :-)

    • djx  

      Nech je zpočátku docela volný a utáhni až časem. Jinak je to otázka cviku, za nějakou dobu prostě dáš nohu na pedál a rovnou se zacvakneš, přijde to samo :) Já si před několika lety zvykal tak, že jsem vždy dal na pedál spíš špičku a posouval se dopředu, až se noha zasekla v takové „známé“ poloze, pak stačilo jen zatlačit :)

      SPD mám teď utažený natolik, že s novýma kuframa se na nich můžu klidně i postavit a zalockovat se mírným znoupnutím dolů :D Jinak se neboj, pokud někde lehneš, z těch SPD se dostaneš vždycky, ani o tom nebudeš vědět ;-)

      Jinak mám teda zvyk, že na křižovatce a prostě kdykoliv při zastavení vycvakávám jen levou nohu. Párkrát jsem to udělal naopak a málem jsem fakt lehnul, protože nejsem zvyklej mít levou nohu zacvaklou :D

      Ohledně nastavení kufrů je to trochu alchymie a uvidíš časem. Každopádně když si stoupneš přirozeně s nohama blízko sebe, ve stejné poloze bys je měl mít i na kole – tzn. já mám třeba paty víc dovnitř, takže noha není rovnoběžně s kolem (z toho pak dost bolí kolena, ale to zjistíš rychle) ;)

      • Phantasma  

        Já mám MTB tretry, které jsou i pro chůzi. Nemůžu posouvat nohu, protože před kufrem je podrážka jakoby z trekových bot tzn. nemám hladkou podrážku. Jednou jedinkrát se mi podařila zacvaknout levá noha, ale já prostě ani za nic na světě nedokážu zachytit nohu do pedálu :-D

        Deprimující :-D

        • pee.tr  

          Zkusil bych, být tebou, ty kufry dát třeba trochu do jiné polohy, než ti je dal prodavač. Je možný, že tak zjistíš, že v současné poloze něco může bránit zacvaknutí (ač by nemělo). Může tam být nějaké specifiku podrážky tretry vůči pedálu a nechce tě to pak pustit do zacvaknutí.

        • 123J  

          Tak trochu uřež z toho vzorku na podrážce, která překáží.

          • allrose  

            tomu bych se vyhnul,pouze jako nejzaší řesení v případě vysoké podrážky..ono se to udělá samo a pak ti bude cvalat pedál o destičku pod kufrem což je o nervy…:-(

            od věci nejsou ani cyklovložky..ale na ty je čas

      • Reggie  

        nauč se na křižovatkách vycvakávat pravou nohu. Můžeš ji dát na obrubník a stojíš a přitom si sedíš v sedle. Je to mnohem pohodlnější :-)

      • wilda81  

        „Jinak se neboj, pokud někde lehneš, z těch SPD se dostaneš vždycky, ani o tom nebudeš vědět ;-)“

        Jj, hned po tom co držkou zryješ terén před sebou :)

        • Breakpain  

          Tak ja Ti nevim, v podstate uz pri letu pres riditka se mi vycvaknou nohy a pokud padam bokem, ryl jsem i bez SPD …

          • -b-n-x-  

            Moc dobré je se učit jízdě po zadním s nášlapama :-) Při pádu dozadu se ti dozajista nevycvaknou.

            • Bocka  

              Zkouším to a bez problémů, zatím jsem nelehl :) Stačí držet ruku na zadní brzdě ;)

              • -b-n-x-  

                Jo, taky si dneska rikam, jak se mi to tenkrat mohlo stat. Ale asi jsem jeste nemel ten spravny cit v ruce, anebo slabou brzdu. Vim jen, ze jsem chtel zamachrovat jizdou po zadnim pred nejakou nahodnou slecnou. Nejhorsi bylo, ze kdyz uz jsem tam lezel na zadech, tak se nedalo ani jednoduse a rychle odklidit z dohledu – protoze jsem mel porad zacvakle pedaly na nohach a chvili mi trvalo se jich zbavit.

            • Breakpain  

              Tak jizdu po zadnim bych se na naslapech nikdy neucil – o tom zadna :), to se nepru.

              • allrose  

                i jízda po předním vpohodě vycvakneš,otázka potom,jestli do kotoulu nebo tygr a mít helmu,nebo převodník v lebce(osobní zkušenost,varianta tygr..kotoul je lepší a jseš dál od kola)

                • Breakpain  

                  Kdyz padam, rozplacnu se jako zaba, rozhodne nezvladam zvazovat, jak se skrcit, stocit – flaknu sebou a jedine co vim, ze kdyz padam na stranu, dopredu, vycvakne.se.mi to v podstate jeste pred kontaktem se zemi …

                  Co jsem drive jezdil klasicke pedaly … padal jsem imho stejne, za letu ani pri padu jsem z kola vystoupit neumel. Vzdy jsem se drzel/drzim jako kliste a kolo me vetsinou jeste flakne :) …

                  • wilda81  

                    Jo na zemi se téměř vždy posbíráš s vycvaknutým pedálem, to jsem „zvládal“ i já. :) Tím mým příspěvkem jsem chtěl poukázat jen na to, že je prostě rozdíl jakým způsobem sebou sekneš v SPD a na platformách. Zatímco na platformách byly moje pády (v rámci možností) vždy kontrolovanější, tak na SPD jsem sebou seknul vždy rovnou na loket, hlavu, ramena atd. Zpožděná reakce nohy tam prostě byla a mělo to pak i následky (naražená záda, zlomená klíční kost atd.).

                    Jen aby ale nedošlo k omylu, já přínos SPD uznávám, ale vrátím se k nim až mě začne bavit jízda max po cysklostezkách a lesních pěšinkách. Do té doby jednoznačně platformy.

                    • Malej  

                      +1, nášlapy jen na silnici, do lesa fakt ne.

                      • djx  

                        Co je to za blbost??? :-) Rychlost vycvaknutí nohy z pedálu rovná se sundání nohy z pedálu (alespoň teda v mým případě)… A profíci, co jezdí horský kola, snad jezdí na platformách? :-D

                        • wilda81  

                          Tak určitě! :D „Rovnost“ rychlosti vycvaknutí SPD a sundání nohy z platforem jasně dokazují zdejší historky (nejen začátečníků) z křižovatek apod. ;)

                          Profíky nemá smysl komentovat, ti je přece volí z jiného důvodu a navíc je jejich použití dost odlišné od nás „turistů“.

                          • djx  

                            Tak jasně, historek na toto téma je hodně :) Já ale nemyslím případ, kdy se někdo s SPD jezdit teprve učí, ale prostě někoho, kdo s SPD jezdí roky a bere je jako úplnou samozřejmost… :) Je to holt o zvyku a každýmu to asi bude trvat jinak, než si „zvykne“… ;)

                            • arny71  

                              S SPD můžeš jezdit roky, ale padáš jen občas, takže tě to i tak může překvapit. Pravda, na semaforu by nemělo.

                            • pitos  

                              Můžeš mít s nášlapy zkušenosti jaké chceš, ale tu nohu prostě tak rychle v každé situaci nesundáš jako z platformy.

                              Mám s nášlapy zkušenost řadu let a umím na nich jezdit, ale pokud se ti třeba v malé rychlosti zasekne předek, tak šance že se ti podaří vyběhnout z kola je na nášlapech minimální. Na platformě mi to povede skoro pokaždé, když k takové kolizi dojde.

                              • Lister  

                                Když to píše člověk jako ty, tak si najednou začínám připadat jako mnohem menší pako.

        • oddie  

          Po jedné jezdecké chybě ve sjezdu jsem šel do kotrmelce, jednu nohu jsem vycvakl, druhou vyzul z tretry a podařilo se mi to vyklusat, akorát jsem si u té zuté nohy narazil patu o šutr :)

          • wilda81  

            k tomu už chybí jen video s vtipnou muzikou :))

            • oddie  

              A na youtube pod tím komentáře „to je ale debil“ :D

          • Breakpain  

            Tak tohle mi hlava nebere – tos mel ty tretry sedmi-milove?

            Kdyz zapnu tretru nehne se mi tam ani pata, natoz abych to vyzul :) …

            Zazitek s sutrem ti teda nezavidim … patu jsem si narazil jednou pri seskoku a je to lahudka :)

            • oddie  

              Stejný efekt jako zdánlivě nepochopitelně zuté oběti nehod. Rukou to nezuješ, ale když letíš i s kolem, vytrhneš se.

    • YuraOlomouc  

      Dej si na riditka cedulku „MAS NASLAPY VOLE“. Mozna tim predejdes několika padum, kdy by jsi na to proste zapomel, chtěl dat nohu na zem a ono nic. :)) Ale tomu se ze zacatku asi neubráníš, třeba pojedes pomalu za autem na svetlech, který z niceho nic zabrzdi a jdes na zem. Docela naprd. ta narazena malikova hrana.. :D

      • Phantasma  

        to je fajn, to mě určitě čeká a nemine. Ale první se mi musí podařit dát do těch pedálů nohu :-D

        • YuraOlomouc  

          Tak to ja když jsem SPD zkousel poprvé při krouzeni před obchodem, tak to slo bez problemu, jen tem padum se proste ze zacatku clovek nevyhne no. Ber si rukavicky aby jsi nepadal na hole dlane. :))

          • djx  

            S tím ale takhle obecně nesouhlasím :) Já kvůli SPD „lehnul“ snad jen jednou ve výjezdu, když mi na kořenu podjelo zadní kolo a já si celkem bezbolestně ustlal do ostružin. Ale že bych kvůli nim spadl na křižovatce, to fakt ani jednou, takže se neboj toho, že by se to nešlo naučit bez pádů!!! :-)

      • BikeříkCZ  

        Nechapu, jak nekdo muze zapomenou, ze ma botu v naslapu.

    • hans75  

      no je třeba k tomu získat ten cit a zautomatizovat si to. Jako řízení auta, motorky, čehokoli. Chce to cvik a trénink. Prostě ze začátku jezdit, nasedat a sesedat strašně opatrně. Pochybuju, že se dá vymyslet nějaká jiná rada. Prostě dám botu na pedály, zakvedlám, abych našel polohu na kufr až zacvakne a je to. Já jsem přešel na SPD až letos na jaře, když jsem opět po pár letech začal aktivně jezdit. Před tím jsem jezdil furt s klipsnama. Všude sem čet, jak je to ze začátku s pádama apod. Tak jsem si koupil jednostranný SPD, abych byl univerzální, a montáž pedálů jsem chvíli, z obav, odkládal. Byla to ohromná chyba, na první vyjížďce jsem kroutil hlavou, jak jsem mohl doposud jezdit bez tak skvělé věci. A po druhé vyjížďce jsem kupoval zmíněné oboustranné M520, protože natáčet při rozjezdu do kopce správnou stranu jednostranného pedálu je strašlivý opruz. Žádný pád se nekonal, naopak v těžším terénu jsem značně nejistý, když nejsem zaklaplý. A stačilo mi, jak manželka na klasických pedálech v mokru minulý víkend nadávala, že jí to klouže a já si jel jak král…

    • hans75  

      no je třeba k tomu získat ten cit a zautomatizovat si to. Jako řízení auta, motorky, čehokoli. Chce to cvik a trénink. Prostě ze začátku jezdit, nasedat a sesedat strašně opatrně. Pochybuju, že se dá vymyslet nějaká jiná rada. Prostě dám botu na pedály, zakvedlám, abych našel polohu na kufr až zacvakne a je to. Já jsem přešel na SPD až letos na jaře, když jsem opět po pár letech začal aktivně jezdit. Před tím jsem jezdil furt s klipsnama. Všude sem čet, jak je to ze začátku s pádama apod. Tak jsem si koupil jednostranný SPD, abych byl univerzální, a montáž pedálů jsem chvíli, z obav, odkládal. Byla to ohromná chyba, na první vyjížďce jsem kroutil hlavou, jak jsem mohl doposud jezdit bez tak skvělé věci. A po druhé vyjížďce jsem kupoval zmíněné oboustranné M520, protože natáčet při rozjezdu do kopce správnou stranu jednostranného pedálu je strašlivý opruz. Žádný pád se nekonal, naopak v těžším terénu jsem značně nejistý, když nejsem zaklaplý. A stačilo mi, jak manželka na klasických pedálech v mokru minulý víkend nadávala, že jí to klouže a já si jel jak král…

      • Phantasma  

        Mám špatný postup? Snažím se to dělat tak, že chvi první zacvaknout špičku pod úhlem – noha nakloněná směrem dopředu, a pak pohybem zpátky nahoru zacvaknout patu. Ale jak jsem psal výše – tvrdá podrážka a nemám tam cit. Jenom škrábu tretou o pedál jako nějaký retard :-D

        • Tencovozikmin  

          uplne je povol a musi to jit,kdyz se postavis do pedalu.

        • gerrard  

          Spickou tretry tlacis dolu jedes po pedalu az se zarazi spicka kufru o vybrani na pedalu a dal uz nejde. Pak uz jen zatlacis na celou tretru abys dostal patu dole. Nauci se to male deca naucis se to taky. ;)

          • Phantasma  

            Jdu to ještě zkusit :-)

            • gerrard  

              Kufr mas podle obrazku nahore dobre, to musi jit. Dulezite je pockat na to prvotni zarazeni, proto je kufr i vybrani pedalu do V. Jak se to o sebe opre tak zatlacit.

              • Phantasma  

                Díky kámo, je to fakt primitivní. Já sem si to předtím zkoušel jen tak „zkušebně“ ve sklepě.. Vždycky sem měl jednu nohu na zemi a vždy sem tam cpal jen jednu nohu. Proto mi to nešlo. Teď jak sem vyjel ven tak mi tam noha zapadla sama. Dalo by se říct, že sem se na pedál jen postavil a noha se zacvakla. Bohužel už není tak jednoduché padat. Ano, 20 minut venku a už mám odřené kolena. Protože stará pí*a, co jela předemnou zničehonic zastavila a tak nějak reflexivně sem se chtěl postavit na levou nohu :-D

    • Stingray  

      To nejsou přeskáče, takže nemusíš dávat špičkou napřed. Stačí kufrem stoupnout na pedál a špičkou lehkým pohybem levá pravá našlápnout na pedál..

      • hekynen  

        hmm, já už vlastně ani nevím, jak to dělám. Prostě se zacvaknu a jedu. Ale ze začátku jsem to tam lovil jak kvalty ve větřajsce… :-D

        A samo, že párkrát jsem se při zastavení nevycvakl. Bomba je to například před narvanou zahrádkou. Přijede VELKÝ BAJKER s nášlapama, zastaví a… Kurááá. A leží pod kolem s nohama v pedálech… :-DD Teď se vycvaknu i v pádu…

        Takže chce to prostě „trénovat“ a ono se to poddá, až se z toho stane „reflex“. ;-)

        • Tacmud  

          To chce umět nejdřív ustát zacvaklej celou červenou na semaforu a pak můžeš před tou narvanou zahrádkou machrovat a ne se popelit.

          Já s tím problém nemám. :-)

          • hekynen  

            Já (už) s tím taky problém nemám. ;-) To jen byly ty porodní bolesti (doslova)… :-DD

        • Pain  

          Hezky napsáno :-))

        • YuraOlomouc  

          Heh ale me netrumfnes. Před stadionem Sigmy je zavora hned vedle zahradky, která je v lete vždycky narvana. Ja jel tak 30, cumel kdesi do strany a přes tu zavoru udelal salto. Heh no byl jsem na kole asi do 10 sekund a rychle upaloval do prdele. Ti museli met zážitek. :D

      • Lister  

        To jsem ani netušil, že je to tak složité.

        Systém narvu to tam až to cvakne mi vždycky přišel jako dostatečný :-)

    • arny71  

      Ty jo, fakt bych chtěl vidět, jak to děláš, že ti to nejde. Přece i když nemáš v nohou cit kvůli podrážce, tak víš, kde máš ty kufry nasazený. Takže když se podíváš na nohu na pedálu, tak musíš vidět, zda jsi vpředu, vzadu. Fakt nechápu, že ti to nejde. :) Co to máš za značku bot?

      Já ze začátku postupoval přesně tak, ja píšou ostatní, tj. špičkou dopředu, pedál nasměrovaný mírně dolů. Když jsem cítil, že je kufr namístě, stačí jen došlápnout patu. Fakt to není složité.

    • Espen  

      Chllapi, mě někdy už přijde, že se dělá problém tam, kde prostě není. Exmanželce jsem koupil tretry (ne turistické), jako překvapení. Jak známe ženský, radost fakt neměla. Řekl jsem jí, že buď pojede v tom nebo nemá cenu jezdit na kole. Keců bylo milion. Na první vyjížďce jsem ji řekl,"nacvakni jednu nohu, druhou až se trochu rozjedeš. Před zastavením vycvakni klidně dřív ". Po návratu velký nadšení, jak je to super a že ani nespadla. Nespadla nikdy. Tím jsem chtěl říct, že to prostě není věda.

    • mart910  

      Ty ses asi ňouma když ti to nejde :D Mě to šlo hned, spadnul jsem jen jednou když jsem měl jednu nohu vypnutou ale ještě jsem ji nedava na zem tak jsem si ji lehce dal zas na pedal ale i tak se trochu „chytila“ a pak jak jsem zastavi jsem sel na bok :D

    • zimic  

      Hele ja s nima zacal pred rokem s novym kolem. Proste sem SPD koupil, nainstaloval a jezdim. Uz si zacinam rikat, jestli nejsem divnej. Nikdy sem kvuli nim nespad, ani na semaforech, ani v terenu, nacvakavam od prvni chvile rychle a v pohode. Mam je take dost povoleny. Jo a jezdim i v zime a dost. Mozna sem ale jen jedinecne talentovanej :-) :-)

      • hekynen  

        Takové mám fakt nejraději, co jim všechno jde samo a hned! ;-)))

      • praivo  

        Já spadl svojí chybou jednom jednou, když jsem si vycvakl levou nohu a omylem jsem spadl doprava. Pak byl ještě jeden nebo dva pády kdy se mi povolily šrouby v kufrech takže jsem točil jenom botou a nemohl se vycvaknout, šrouby jsem dotáhl a od té doby nic.

      • Chasi  

        Ja v tom taky nevidim problem. Koupil jsem a hned jezdil. Pouze jsem po nejake dobe upravil tuhost. Toz tak.

    • BikeříkCZ  

      Ja to nikdy nijak neresil. Nikdy jsem nemel problem se zacvaknutim a navzdory, co se tu casto pise, ani nikdy problem s vycvaknutim.

      • zimic  

        Vitej v klubu dokonalych:-))

        • BikeříkCZ  

          Dekuji za privitani :D

          Je nejake zápisné? :D

        • Bocka  

          Klub dokonalých tvoří jedinci, kteří dokážou udržet rovnováhu a nemusí vůbec šlapat na zem ;) :D Od té doby co mám SPD trénuju a červenou na křižovatce už ustojím :) Ale na začátku jsem se taky 2× rozsekal :D :D :D

        • Petr L2  

          Já tedy nevím, ale pokud pominu těch pár dnes již vtipných příhod, kdy jsem ze zvyky vytáhnul nohu dozadu a pak si ustlal, nepřihodilo se mi nic šíleného, podle mě je asi nejlepší moc to neřešit a jezdit, ono se to poddá :-)

      • saddik  

        +1

        Ac to zni trochu blbe, tak jsem taky nemel problem a nijak neresil nejake uceni. Proste jsem na nich zacal jezdit a jezdil. Ani zadne padani v krizovatkach nebo tak, akorat prvnich par vyjizdek to byl trochu nezvyk a musel jsem na to myslet pri zastavovani. Ted mam jedno kolo s naslapama a druhe s klipsnama a nepozoruju ani problem s prepinanim.

    • YuraOlomouc  

      Nebo je prdel vycvaknout jednu nohu, prelist na tu stranu kde mas ještě zacvaklej naslap a s prekrizenyma nohama a tou nohou stále zacvaklou chtit seskocit s kola. :))

      • Bocka  

        Ty jsi asi dobrý akrobat :D

        • YuraOlomouc  

          Tak je to takove klasicke sesedani, kdy stojis na tom jednom pedalu ještě za jizdy a pak seskocis. Zavodaky to vidim delat bezne, ale ja jsem se teda při tom malem zmrzacil v tretrách.. :D

          • Teapack33  

            Jde to v pohodě, akorát musíš mít cit na to vycvaknutí „za letu“ :)

    • Tanabe  

      mam spd Clicker ( je to user easy) ucel to plni paradne a nemam problem nohu kdykoliv vytahnout je to proste otazkou casu kdy se ti to vryje do pameti,pak uz na to ani nebudes myslet a delas to automaticky

    • Jetson  

      Nejlíp poznáš, že už jsi s SPD kamarád, až na nějakém singlíku potkáš v protisměru bikera, zastavíte a spadne jen on.:-)

      • allrose  

        no a když nevycvakneš,tak zuješ botu a je to..jako já o pařez v listí,výhoda turistických bot..

    • svářeč  

      nenaučil

      • DoomHammer  

        +1

        SPD jsem měl na silničce x let a nikdy jsem si nezvykl, sice jsem s tím nepadal, ale i tak jsem pedály prodal a na cyklokrosku jsem dal lehoučké platformy :)

    • Lister  

      Chceš povzbudit. Ani po 15 letech jsem se to nenaučil.

    • nooski  

      Učil jsem se nejdříve na silničních pedálech, kde je to ještě složitější. Přesto jsem nikdy nespadl. SPD je pak úplná pohoda, 2 vyjížďky o tom člověk přemýšlí, pak je to naprosto přirozené. Učil jsem na nášlapy i tchána v 50 letech, 2X nacvakl v garáži a vyjelo se. Opět bez pádů a bez problémů. Chce si to několikrát vyzkoušet doma, potom někde mimo provoz a člověk si na to v pohodě zvykne.

    • Lister  

      Když tady vidím všechny ty dokonalé jezdce, tak mne napadá, že Chuck Norris už může jít do důchodu.

      • YuraOlomouc  

        Tak ja tomu verim, ze sebou dotycnej nemusi ani jednou prastit. Když jezdi opravdu v klidu jako tetka do trhu a když ma stesti a vyhnou se mu všechny ruzne momenty, kdy by sebou mohl prastit, tak proc ne. Ja když si vybavuju ty moje pady, tak všechno pramenilo ze zbrklosti no a mozna moji nesikovnosti heh.

        • zimic  

          No dobra, tak jinak. Riznul sem s sebou s SPD nekolikrat, ale jen prez mokry koreny, na ledu a parkrat pri blbnuti na prekazkach ve skate parku a slusnou osmu po drzce sem si udelal v lese na skoku pro freeride nebo jak se tem prakazkam co tam stavi ti kluci na bmx nadava:-) Vzdy to ale bylo tak rychly, ze jestli bych to bez SPD vybral se uz tezko dozvim. Rozhodne sem nepad na bok v nulovy rychlosti na semaforech apod. Jo a mam taky dalsi dve MTB bez SPD. Myslim teda, ze fakt neni nutny na zacatku lehat na kazdy krizovatce ,protoze je to psany na BF. Ale i tak diky bohu za ty vyvolene co lehnou a maj komickou historku, ktery se tu zasmejem:-)

      • Breakpain  

        Prvni rok – ani jeden pad, druhy rok jsem sebou jebnul pred obchodakem, na prechodu a na svetlech … zajimavy vyvoj :D

      • MlokCZ  

        To je jednoduchý, nejezdí v terénu.

        Nášlapy mám zažité 20 let. Při situacích typu potřebuju dát nohu do strany stíhám reflexivně stejně jako bez nášlapů.

        Ale přesně jak řešítě s pitosem výše. Situace typu nouzový seskok (nebo spíš seběh) ve směru pohybu, třeba rovnou i přes řídítka, tak tam je to prostě o hodně horší než bez nášlapů a problém to někdy prostě je.

        V pro mě těžkých technických pasážíš nejezdím na hraně svojich dovedností (tedy často předčasně takovou pasáž vzdávám), takže takové situace téměř nemívám, takže mi nášlapy tímhle nelimitují. Ale jakmile někdo jezdí těžší technické věci na hraně svojich dovedností, tak se to snadno stane limitujícím faktorem.

    • Jirka D!2  

      Jó to když jsem já poprvé, cca před sedmi lety, vyjel s SPDčkama tak jsem si to hned šinul k lesu. A jak tak přijíždím k té závoře tak mi samozřejmě nedocvaklo že jsem zacvaklej. Pomalu zastavuju, chci jí podlézt, protože nešla objéct, a když už jsem měl takřka nulovou rychlost, zjistil jsem že mám nášlapy :-) . Vteřinová panika, a ze stojné polohy jsem padnul na bok :-). Od té doby jsem vyléčenej a žádná nehoda se mi kvůli SPD už nestala. Ještě nějaký čas jsem v težším terénu vypínal alespoň jednu tretru abych stačil dát nohu na zem ale posléze jsem si na ně zvykl tak že i v těch nějkrkolomějších sjezdech a terénech nohy nevypínám a vlastně si absolutně nedokážu představit že bych bez SPD na bajku mohl fungovat. Prostě je to jen o tom si zvyknout!

    • Webonaut  

      Já jsem nebyl v SPD od první vteřiny mistr světa, jako pár místních borců, takže za ňoumu tě neoznačím. Spadl jsem první den klasicky na beton a potom v prvních týdnech ještě několikrát. V nečekaně hlubokým brodu, když jsem zapadl 30 cm do bahna, když se mi smýklo kolo na mokrých kořenech a podobně. Ani jsem to nepočítal. A pořád se dostávám do situací, kdy mám z SPD respekt a dávám si pozor. Dovednost s jejich manipulací vylepšuje a prověřuje náročnost terénu v kterém je používáš.

      • Lister  

        Některé situace se na SPD řeší blbě i když ti to jinak už docela jde. Typicky náhlý zasek a rychle přepadávání na stranu kde máš nohu v horní úvrati.

        • Webonaut  

          To jsou přesně ty nepříjemný situace. Když nad tím tak přemýšlím, zkusím si letos na jednu dvě vyjížďky půjčit dobrý platformy. Myslím, že občasný srovnávací test nemůže být na škodu :-).

        • wilda81  

          jj, přesně tuhle situaci jsem viděl loni v Kopřivné v přímém přenosu :))

          P.S. a zároveň i ukázka, že ne vždy se noha před dopadem na zem vycvakne

          • Webonaut  

            Hezky si tam hoví :-)

          • Lister  

            No jo, nechodí na BF, pak by se mu to nikdy nestalo.

          • Lunov  

            Pokud dobře vidím, tak ten nemá SPD. Ale dobrý záda :-)

            • Lister  

              Jak to můžeš vědět. Tyhle Shimano boty se dělají v obou verzích a jestli tam má obyč platformy nebo ohrádkové pedály se zámkem asi nikdo nepozná.

              • wilda81  

                Přesně tak. Měl pedály s ohrádkou.

                Byla to taková ta klasická situace: zastavili jsme abychom omrkli trasu, pak se chtěl rozjet, zacvakl pravou nohu, chtěl zacvaknout i levou, ale to se nepodařilo. Chytl balanc na tu zacvaknutou stranu a ...... dál už to většina zná. :)

    • Atilla  

      Když tady řešíte ty spd, tak jak velký je rozdíl mezi 525 a třeba DX nášlapama? Je to hodně poznat? Měl jsem půjčené sid dragon a sh525 a v zatáčkách jsem se na tom cítil dost špatně. Noha se na tak malé ploše vrklala a nebyl jsem schopen pořádně držet kolo tam kde jsem chtěl. řekl bych, že spojení jezdec kolo bylo tak o 50% horší než s platformama + 5.10

      • Stingray  

        Dx zase tak velkou plochu díky vystouplému zámku nemaj, ani ty plastový výstupky moc nedržej. Takže pokud možno i v hodně těžkých pasážích jsem zaklapnutej a vycvaklej jezdím jen když mi noha vypadne a nestihnu to už nacvaknout. Když jseš nacvaklej, tak ta plocha je větší než 525tky…

        • Lister  

          Myslím, že Atilla nehledá oporu při vycvaknutí.

          Myslím že ty pedály vozí black.horse. U tohodle řešení vždy záleží jak moc bude kompatibilní podrážka a bota. Já jsme je zkoušel jen krátce, rozdíl tam byl, ale ne moc výrazný. Ale mám v podstatě běžnou tretru. U DH boty s celogumovou podrážkou to bude zase jinak.

          • Stingray  

            Vozim 5.10, mají docela pevnou podrážku, což může taky hrát dost roli. Bota k pedálu pěkně sedne a opora je větší než 525, ale zase moc velký plácačky ty DXa nejsou…

      • pitos  

        Tak hlavně bych vůbec do SPD nešel a mezi nášlapy volil něco jiného, třena CB Mallet.

        SPD jsou co se týče ukotvení podle mě nejhorší.Výhoda je cena a možná výdrž, funkce ne..

        • Stingray  

          A jaká fce je na nich blbě? Na Cbčkách zase prý vymačkáš pružiny a pak už to nepřitáhneš?

          • pitos  

            Budeš si to muset vyzkoušet sám nebo pohledat v historii, ohledně srovnání různých nášlapů je tady toho hodně a já na flame nemám čas ani náladu :)

            Co se týče těch pružin netuším, já s tím problém za 3–4 roky ježdění na Malletech a cca dva roky Egg Beater neměl. Ale jak už jsem psal, na životnost SPD to asi mít nebude.

            • Stingray  

              Já se hádat nechci, jen chci vědět co je na nich lepší, ať si příště koupím šlehače :-)

              • ˘Ö˘ Krab  

                Na CB je jednoznačně plus nacvakávání, protože to jde zepředu, zezadu i z vrchu. Další + je odolnost proti bordelu a to, že je jedno, jak je pedál při našlapávání zrovna pootočený.

                Mínus jsou pružiny – ne, že by se vymačkaly do měkka, ale na CB Candy se po čase (mnoha tis. km) vyklemzají tak, že se posunou lehce do strany, čímž přestane fungovat jejich uchycení po straně v zářezu a při našlápnutí se tak dá pružina snadno zlomit (syn dvě pružiny out a další je na na řadě).

                Na CB šlehače je lepší tužší podešev. Stranová vůle někomu vyhovuje, někomu méně. Kufry CB celkem rychle odcházejí (oproti SH). Nelze nastavit vypínací sílu (ale nikdy jsem se nevytrhl).

                Zase pro děti a ženy není snazší cesty k nášlapům, některé verze (Candy, Road) jsou dobré i na silniční začátky.

                (Osobně mám poslední rok na MTB i trekovém kole SH.)

              • pitos  

                Pro mě byla výhoda ve volnosti pohybu boty na pedálu aniž by docházelo k nechtěnému uvolnění.Cítil jsem se na nich jako na platformě a přitom mi noha držela.

                Oproti SPD se mi lépe nastupovalo a to nejen v bordelu.

                Na Malletech oproti DX byla lepší opora /kontakt s ohrádkou.

                Mluvím tedy hlavně o Malletech, ty šlehače bez ohrádky jsem vozil s tretrami s tvrdou plastovou podrážkou a byl to kdysi takový omyl, už bych si je nekoupil. Sice to fungovalo ale nic pro mě.

                • Stingray  

                  Díky moc, je pravda, že když je bahno, nebo mrzne tak je to trochu voser na SPD nacvaknout…

    • Petr78  

      Taky se podělím se svým zážitkem s nášlapy.

      Moje první nášlapy byly kupované použité a hezky ojeté, takže vycvaknutí nebyl žádný problém a během třech sezón na použitých nášlapech jsem nikdy nespadl.

      Na letošní sezónu jsem si ale pořídil nové a ty už jdou vycvakávat hodně ztuha, ikdyž jsou povolené na max.

      Teď o víkendu se mi stalo, že jsem potřeboval zastavit, abych se podíval do mapy na trasu.

      Zastavil jsem, vycvaknul levou nohu, ale kolo se naklonilo napravo.

      Nastala ta typická vteřina, která trvá věčnost, kdy už vím, že je to špatný, ale nemůžu s tím nic udělat.

      Sice jsem se pokusil pravou nohu vycvaknout, ale díky neošoupaným kufrům se to nepovedlo dřív než jsem si ustlal na chodníku :-)

      Vlastně by na tom nebylo nic zvláštního a jedinečného, ale událo se to na společné projížďce s novou slečnou.

      Bylo to vlastně cyklorande – druhá schůzka.

      Bylo v tu chvíli nutné zachovat si tvář a tak jsem s ledovým klidem pronesl: „vidíš, to je přesně to o čem jsem mluvil – praktická ukázka“

      Chvíli předtím jsme se bavili na téma nášlapné pedály a vyprávěl jsem jí o zážitcích s nášlapy tady na fóru.

      Snad jí to nevyděsilo a ještě se někdy uvidíme a cyklorande zopakujeme :-)

      • hekynen  

        A dál už je to klasika, první dovolená v Jugoslávii, dítě a pak už jen samé sociální jistoty. Dokud je smrt anebo rozvod nerozdělí… :)

      • oddie  

        Buď v klidu, že ženská posuzuje vhodnost chlapa do chovu podle absolutně jiných věcí než je to, že se před ní vyválí kvůli nevycvaklému spd. Pokud teda není úplně vymaštěná, ovšem v takovém případě není vhodná do chovu ona, takže ani tak žádná škoda.

    • roHAN  

      To já když jsem si ještě jako adolescent pořídil první SPD, tak jsem nějako nedotáhl kufr a při první jízdě při pokusu o vycvaknutí kdesi v lese se mi kufr místo vycvaknutí protočil v botě. Při potřebě slézt z kola jsem tedy musel vyzout botu a v garáži pak vhodným nástrojem kufr vycvaknout.

    • Alda_J  

      Hm tak u mě docela čerstvý :-) Včera poprvé s SPD. Nacvakávání bez problémů. Jedu si tak se synkem, on že mu nejde cyklocomputer, říkám zastav podívám se ti na to – no nečekal, že budu koukat ze země, teď ležím s kolenem zabaleným v ledu :-( Ale zážitek na celý život – budu vykládat vnoučatům :D

      • allrose  

        ne ne synek bude vyprávět jaký si osel..hodně dlouho,poučení -nedávej nesmyslný strojky na kolo…ale až se rozplácne,protože bude dělat rekord a nekouká na cestu,tak se na tebe možná zapomene :-)

    • Aviatik  

      S SPD jsem se naučil jezdit až na lehokole (dost lidí mi říkalo, že jsem sebevrah, když mám na lehokole SPD). Předtím jsem byl zvyklý na klipsny, nohu jsem z ní vyrval vždycky až na ten případ, kdy jsem v zimě měl super nápad narvat do klipsny pohorku. Na SPD jsem přešel poté, co jsem v cca 50km/h trefil díru tak dokonale, že mi obě nohy z klipsen vypadly samy (na lehu je to všechno o 90°otočené). Tak jsem namontoval SPD, ve sklepě opřený o zeď to nacvakávání a vycvakávání chvíli trénoval, při prvních jízdách jsem už s předstihem vycvakával když to vypadalo, že asi budu muset zastavit a přešlo mi to do krve dřív, než jsem se stačil někde zacvaknutý skácet na zem. Měl jsem ale problémy s levým pedálem, čas od času se seknul tak, že jsem skončil opřený někde o dopravní značku a bušil pěstí z boku do paty, abych tu botu dostal ven.

      • standoslav  

        Mám dotaz: nevíte někdo jak jsou obecně seřízeny pružiny v nášlapných SPD čkách ? Logicky by to mělo být na 50%.Jedná se mi o fungl nové 520ky.

        • KAITEN  

          koukni na ten stelovaci sroub, to poznas pouhym okem, a vetsinou to nebyva stejne nastelovane. pro zacatek je fajn to povolit co nejvic a potom postupne utahovat.

    • snas89  

      Já jsem to udělal tak, že jsem si jendou ka křižovatce zlomil ruku.

      Od tý doby už to umím:))))

    • petrun  

      Několikrát jsem hodil mrchu a pak jsem se to naučil. Když to nebude bolet nezafixuješ si, že jsi přikurtován :D

    • Bucci  

      První věc: Všichni začátečníci s SPD by měli používat kufry SM-SH56 a nikoli SM-SH51. Důvod je ten, že ty 56 vycvaknete prakticky jakýmkoli prudkým a silným škubnutím. Nejméně 5× mě už zachránily před pádem na bok, přesně jak píše Petr78 – vycvaknete levou nohu, ale kolo se začne naklánět napravo. V tom okamžiku už do toho nemáte co kecat – zafungují reflexy: Pravá noha se sama vymrští do strany, kufr povolí a vy zůstanete stát. Pokud si toto znemožníte použitím závodních kufrů 51, na které absolutně nejste připraveni, tak se holt vypopelíte.

      Také to chce úplně na začátku cvičit na-a-vycvakávání – ze začátku třeba někde na parkovišti, nacvaknout, rozjet, vycvaknout, zastavit. 100× po sobě. A vypěstovat si zvyk, že když je potřeba zastavit (nebo i jen hrozí, že budu muset rychle zastavit – např. při nájezdu na radotínskou cyklostezku za tím debilním rohem) tak preventivně a s předstihem vycvakávat obě nohy.

      No a pro ty, co mají technické potíže se zvládnutím SPD, se pro začátek hodí kombinované pedály PD-M324. Také jsem je měl, na půl sezóny. Umožňují jízdu bez nacvaknutí (např. když je potřeba rychle reagovat), ale mají ještě jednu zajímavou vlastnost. Ony vám totiž to nacvakávání vůbec neusnadní, a navíc jsou jednostranné. Takže když se naučíte jezdit a nacvakávat s nimi, pak přechod na klasické a oboustranné SPD pro vás bude velmi příjemnou záležitostí. Klasické SPD vás totiž povedou (na rozdíl od PD-M324, kde musíte správnou polohu ze začátku docela hledat) a nacvakávání do klasických SPD pak půjde úplně samo.

      Tolik moje dosavadní zkušenosti.

      • gerrard  

        Nedes tady lidi :) chce se to naucit, ale neni to zadna veda a dokazi to i male deti.

      • snas89  

        To zkoušení mohu potvrdit.

        Pomohlo mi to až neuvěřitelně…

      • petrun  

        Ty kufry co popisuješ jsem nechtěně dostal k jednostraným Shimanům. Hodil jsem je do popelnice a už nikdy je nechci vidět. Vycvaknou se opravdu velmi lehce ale i v situaci kdy o to nikdo nestojí. Například když přeskakuješ překážku. Ten dopad na sedlo (když máš štěstí), následná destrukce lyžin a náraz do kulí bych přál tomu magorovi který je vymyslel.

        • Bucci  

          Tak jsou to kufry pro začátečníky, kteří by jinak měli problém zastavit. Na první sezónu dobré, pak ať to prodají i s těmi kombi pedály někomu dalšímu.

      • Namtos  

        A co nový systém od Shimana CLIC´R není to cesta pro začátečníky, kteří nemají zkušenost s uplou nohou.

        Já jsem měl kdysi na silničce klipsy, takže jsem byl zvyklý a bylo to jen o pochopení systému SPD a naučení se jinému pohybu.

      • michomin  

        Já bych to nedramatizoval. Trocha krve a bolesti k tomu prostě patří. Holt každý začátek je těžký.

        • Bucci  

          Jenže pro starší lidi jedna blbá zlomenina může znamenat, že dojezdili …

          • michomin  

            To platí i pro mladé. A u starších lidí (netuším jak staré lidi pokládáš za starší) člověk očekává jistou dávku soudnosti. V 60 bych si nekoupil nášlapy a nezačal jezdit divočinu. Ve 30 jo.

            • Bucci  

              No já už mám blíž ke 40 než ke 30, ale nášlapy mám a divočinu jezdím.

            • Esi  

              Ti nevím tátovi je 72 a jezdí v nášlapech a bez nich by to asi ani neuměl :-)

      • pepek  

        . . . . . . preventivně a s předstihem vycvakávat obě nohy. nášlapy mám a divočinu jezdím.

        Asi dobrej oddíl :-)

        • Esi  

          jojo ideální na nějakém prudším sjezdu preventivně vycvaknout, to potom lehneš určitě :-)

          • Bucci  

            Preventivně vycvakávám spíš na ulicích, v zástavbě a tam, kde se motají ti zatracení chodci …

        • mastihuba  

          Nemachruj… :)

      • JendaH  

        Já si koupil PD-520, kufry k tomu byly SH51. Zkusil jsem si to párkrát doma u stěny a párkrát na parkovišti a vyjel jsem. Ze začátku jsem vycvakával kus před křižovatkou. Zatím jsem ani jednou nespadl (mám je od února, 3000 km). Větší problém jsem měl s nacvakáváním, trvalo mi snad 1000 km, než jsem se naučil trefit se napoprvé. Z jednostranných bych asi zešílel.

    • lukas aka mitro  

      Naslapy jsou picovina…

      • mr.garisson  

        Ale jistě. :)

      • Bucci  

        Ještě se dají sehnat plastové klipsny …

        • allrose  

          Jistě,kolik hrdlo ráč…plastové

          • Esi  

            do těch klipsem hlavně musíš mít na botě takovej ten kufr co se vozil aby ta tretra v té klipsně po utažení pořádně držela a nedá se vytrhnout aby jsi si to pořádně užil, to je potom každej teren o 2 levely vejš :-)

            • Petr L2  

              Jo a když sis ustlal, tak to bylo ještě o další 2 levely vejš :-)

              • Esi  

                jojo hlavně jsi musel najít nějakého dobrovolníka kterej tě z toho vysvobodí :-) ještě že jsem v té době jezdil jen na silničce :-)

                • Petr L2  

                  Už jsem to tady psal, měl jsem klipsny – plastové na prvním MTB začátkem devadesátých a jednou jsem je při držce urval ze šlapek, to byla poslední kapka a šel jsem do SPD, nikdy bych se k nim nevrátil.

                  Jediné, kde mají smysl, je tátova silnička, kterou si pořídil v mládí, to je ale kousek do muzea, tam klipsny patří :-)

                • michal1968  

                  +1

      • wilda81  

        +1

    • jihra  

      Trošku se to tady pokusím oživit. Jezdím s SPD Shimano už hafo let. Celkem bez problémů. Ale na stará kolena jsem se dal na downhill a skákání a vzniknul problém. Ne ani tak že bych padal – i když něco bylo a SPD pokaždé vycvakly ani nevím jak. Ale jednou pode mnou prasknul rám a to byl mazec. Jak jsem letěl nevím, když jsem se pak sbíral ze země, tak nohy byly z pedálů ven, ale levačka mi v koleně bimbala jak zvon, kotník bolel – no 2 měsíce v gypsu a ještě furt potíže. Když jsem pak nad tím zraněním uvažoval, tak jsem došel k závěru, že levá noha se mi při pádu točila patou směrem k rámu a o něco se zarazila (asi o kliku, mívám levačku vepředu) a takhle prostě SPDéčko asi hned tak nevycvakne. Takže teď zkouším jezdit na platfotmách s piny. Koupil jsem si na to i botky Five Ten. Při běžné jízdě boty na pedálech drží, ale když jsem se pokusil o nějaký byť i malý skok, tak mi vždycky nohy z pedálů spadly – a to je zase na pořádný držkopád (něchápu, jak na platformách někdo plachtí vzduchem i několik metrů) Takže uvažuju, že bych se vrátil opět k nášlapům – ale teď k jakým? Které nášlapy podle vašich zkušeností nejlíp vycvakávají a to do všech stran? Šlehače? Time? Jiné? Klasickým SPD už moc nevěřím.

      Dík za názory a rady.

      • Tencovozikmin  

        Ono taky zalezi jake pouzijes kufry.

      • kali222  

        Zkuste si ve svém okolí ještě jiné pedály. To, že něco má piny ještě neznamená úspěch. S Five Ten jste pořídil, za mě, dobře.

      • Breakpain  

        SPD má kufry c. 56 a 51. Jedny jdou vycvaknout pouze do strany, ty druhé skoro jakýmkoliv směrem (vhodné pro Tebe).

        Ale pozor, jelikož sis zvykl skákat špatně -taháš to SPD, tak aby ses nedivil, že Ti pedál s takovým kufrem vycvakne ve vzduchu.

        Platformy jsou o technice – to by vysvětlili asi lépe kluci, co na tom umí, než -li já.

        • praivo  

          Ani SH56 se nevycvaknou tahem přímo nahoru, potřebují buť klasické natočení nebo naklonění.

          • Bucci  

            Ale v případě např. pádu a zarvání brutální silou kterýmkoli směrem vycvaknou všechny. Funguje to lako lyžařské bezpečnostní vázání.

            • praivo  

              Jasně, ale při normální jízdě, popř. zatáhnutí na účelem zvednutí zadního kola se nevycvaknou.

              • Breakpain  

                Při normál jízdě ne, ale když letíš přes řídítka, pustí Tě bez problému, stejně jako u bunny hopu, pokud nejsou fest utažené zámky.

                Samozřejmě záleží na stylu ;) … moje skákací technika je na hulváta a tahám to přes zámky, na platformách bych si neškrtnul ;).

                • jihra  

                  No bude to asi chtít trénovat na platformách. Když to umí jiní a že skáčou fest – tak se to dá naučit. Držte mi palce.

                  • mastihuba  

                    Jasně, hlavně opatrně. Piny v holeni bolí. :)

                  • Breakpain  

                    O tom nepochybuju, ale nemám moc skokanské ambice, tak se snažím s SPD to netahat … Uvidíme, třeba bude slabší chvilka a objednám nějaké z Ali na učení ;).

                    No, na holeně bych fouknul chrániče, stačil klasický pedál v holeni :), piny jsou pro labužníky :).

      • wladeq  

        Jestli jsi schopen poskočit dole na parkovišti, což podle mě nemůže být problém, musí to jít i na skoku, jen to máš technicky vžité špatně. Nebo na ten skok najížděj rychleji a nemusíš to tahat ;-)

      • pitos  

        Než pořídíš nové nášlapy, tak se nauč na těch platformách bunny hop. Potom pochopíš proč ty nohy na pedálech můžou držet a pomůže ti to v technice.

        • jihra  

          Tak jsem koukal na různá videa jak borci skáčou na kole s platformami a sledoval jsem, jak mají „nastavené“ nohy na pedálech. Jestli jsem to dobře pochopil, tak alespoň jedna noha by měla být v takové poloze, že když bych natáhl kolmici k podrážce boty, tak ta kolmice by měla směřovat do řídítek (viz. žluté čáry). Takže vlastně botou tlačím do pedálu, rukou do řídítek (viz červené šipky) a jsem de-facto „rozepřený“ mezi řídítky a pedálem (pedály) – tudíž z kola nemohu vypadnout. Je to takhle nějak správně?

          • wladeq  

            Jakože se rozepřeš mezi radla a pedály? :-D ne, takhle to nefunguje. Kolikrát jsem měl prdel na zadním kole, takže bych takhle nohy nedal. A jako nemám pocit že by mi to kolo chtělo utéct z pod nohou (teda většinou :-) )…najdi si, jak se dělá bunnyhop, nauč se ho, a pochopíš ;-)

            • Carloss  

              vždyť má pravdu.. když potřebuješ vytáhnout zadní kolo, tak děláš přesně tohle

              • wladeq  

                Mno, když o tom tak přemýšlím, tak asi jo. Ale nevzpomínám si, že bych se zrovna na tohle soustředil. To je automatika, jinak ty nohy snad ani dát nejdou. Neřek bych, že je to primárně o tom, vzít to do kleští, ale možná se pletu, o tomhle jsem nikdy nepřemýšlel

          • pitos  

            Ano, to rozepření je jedná fáze triku.

            Na netu je plno instruktážních videi, kde ti to vysvětlí a předvedou dokonale.Pak jdi ven na nějaký placek a za chvilku ten základ musíš umět. Jen to zdokonalení bude potom trvat o něco déle:)

            • Carloss  

              Na zdokonaleni je dobry umet manual, ale tam to uceni hodne boli :)

    • snas89  

      No..já to udělal normálně.

      Na třetí vyjíždce jsem na křižovatce nevypl nohu a zlomil si o dlažebku ruku. Pak už jsem si to moc dobře pamatoval… :)

      Jinak dost pomáhá během prvních vyjížděk poctivě na začátku každou nohou cca 10× našlápnout a vycvaknout.

      Jak zmiňovali výše, standardní rovnoběžná poloha nemusí vůbec být ta tvoje.

      Uchycení do spd by mělo být přesně pod kloubem, kde končí nártní kost a pod takovým úhlem, aby ti to vyhovovalo při šlapaní a netlačilo rotační silou na koleno.

      http://ep3.pinkbike.org/…b7337683.jpg

      • pavlik6022  

        to platí pro xc, na technické ježdění je lepší kufry dát dozadu, blíž k patě

      • Bucci  

        Hmm .. já jsem si zase napoprvé s SPD zajel na prázdné parkoviště a tam jsem 2 hodiny v kuse jezdil dokola a každou minutu nacvakával a vycvakával. Tím se mi to dostalo do krve, vypěstoval jsem si reflex vycvaknutí, a od té doby s tím jezdím normálně.

      • Atilla  

        Tohle padání do strany nějak nechápu. Ty SPD jdou snad vždycky vytrhnout:)

        • novas752  

          Jdou ale kdyz na tom zacinas, tak si neuvedomis ze musis nohu vytocit a lezis. Tohle se musi vryt do podvedomi.

          • Breakpain  

            +1

          • Atilla  

            Co jsem zkoušel tak šli vytrhnout všechny, ale mám na SPD najeto 00prd a zatím bez pádu.

            • MichaelSimek  

              vythrnout jdou, ale musi ti dojit ze mas nohou nekam trhat…kdyz ja zacinal tak jsem si taky 3× lehnul, proste sem zacal padat a byl jsem zvyklej ze clovek jen tak odlozil nohu do strany…a nez jsem zjistil ze to nejde tak jsem byl na zemi

          • Petr L2  

            Když máš v krvi klipsny, tak než se přešteluješ na SPD, lehneš ani nevíš jak

        • -b-n-x-  

          Vetsinou ano, ale treba kdyz padas z jizdy po zadnim na zada, tak bych tipoval, ze je nevytrhnes. Me se to stalo jednou a vysledek byl takovy, ze jsem lezel na zadech na zemi a kolo porad napevno na nohach :-)

    • Jirina  

      Kdysi me zaujalo, jak tu někdo tvrdil, ze naslapy jsou bezpecnejsi nez bota navolno. Do svých 32 jsem jezdil prave s botou navolno a mel jsem 2 pady z toho 1 zavineny nekym druhym. Co mam rok SPDcka, tak uz jsem sebou triskl tak 20× v pomeru 2/3 z nezvyku a z 1/3 v terenu. Ono když je pod listim nejaky klacek ci kamen a kolo se blokne ci sklouzne, tak ten mzik, který venuji vycvaknuti, hodne chybi :) Ale verim, ze se s nimi casem ještě vic sziju a ty pady se minimalizuji. Nicmene jsem rad, ze je mam. Vic se na to kolo tesim :)

      • mr.antik  

        v těch SPD to musíš mít co nejvíc na volno

        • Jirina  

          ja jsem si to moc neutahoval, tak to bude spis volnejsi, ale overim si to. uz je to rok a mam pocit, ze jeden pedal jsem si nechaval volnejsi a druhy utahl tak napul

          • mr.antik  

            já jsem vždycké nové podály povoloval uplně na minimum. Oni se pak časem trošku uvolní (ale osobně jsem je už nikdy nedotahoval víc)

            • novas752  

              Já naopak utahuju postupně víc a víc. Nevim jestli kompenzuju jen opotrebení nebo si zvykám..

              • Jirina  

                a jaky ma vlastne smysl je utahovat na max.? minimalne jednu nohu mam na minimum, a ze by se mi nekdy nechtene sami vycvakly nebo mi v nich noho letala, to se mi ještě nestalo a nedeje

                • Esi  

                  aby ti to při sjezdu ze sedla pořád nevypínalo případně aby jsi to v nějaké stojce nevytrhnul, to je taky dobrej způsob jak si nabít hubu, podařilo se mi v kopci při jízdě ze sedla přetrhnout řetěz a skoro jsem přeskočil řídítka :-)

                  • Tencovozikmin  

                    Jo,taky se me podarilo. A taky je dobry,kdyz te nekdo prekvapi a ty zabrzdis,zustanes stat a mas tam tezky prevod a ted balancujes,snazis se zabrat a ono te to zrovna tahne na tu stranu kde mas naslapnuto. A jdes na k zemi.

                • novas752  

                  Ja to na max zdaleka utazeny nemam, ted cca po 2,5 letech to mam okolo poliviny.

                  Presne tak, neni nic horsiho nez kdyz se ti z toho v nejakym narocnym sjezdu/vyjezdu vytrhne noha. S normalnima pedalama s tim pocitas, ale kdyz naslap najednou nedrzi, tak je to o hubu.

                • djx  

                  No já svý SPD na biku měl utažený vždy hodně natvrdo (s novýma kuframa stačí i volněji, ale jak se trochu ohrnou, je potřeba to zase dotáhnout). Důvod? Nechcu, aby se mi vycvakly někde ve sjezdu, při nějakým skoku, nebo při prudkým výjezdu, kdy jedeš hodně silově.

                  Jednou mi takhle jedna noha vyckvala při vyskočení na obrubník (a to netahám SPDčkama, ale „přirozeně“ – i bez SPD jsem neměl problém vyskočit nějakých 25–30cm), a měl jsem co dělat, abych se nerozmlátil. Proto SPD fakt natvrdo, vylockování (chtěný) není problém – tu nohu dáš prostě „silově“ na zem během pár mikrosekund – i ve výjezdu, když ti zadní kolo prohrábne na kořenu/šišce/šutru atd. ;-)

                  • mvd  

                    Jestli to nedáváš v pikosekundách, tak seš pomalej!

                    • djx  

                      Sorry, překlep, mělo tam být yoktosekund :-)))

                      • Atilla  

                        Na to jsou dobrý šlehače, ty prostě směrem hore nevytrhneš. S SPD jsem to měl podobně. No, ale nášlapy stejně leží v krabici:)

                        • djx  

                          ty prostě směrem hore nevytrhneš

                          To fakt ani v případě, že hodíš tlamu? Násilím to nějak vyrvat jít musí, ne? :-) Ono z SPD se vyrvat nahoru je taky při utažení docela těžký, ale při pádu to není problém nikdy… :)

                          • Atilla  

                            Pokud vytočíš patu do stran tak jo, ale směrem nahoru nevypnou a to jsem se dost snažil. SPD vytrhneš vždycky, když chceš.

                            • MlokCZ  

                              Přesně tak.

                              A jen doplním, že směrem nahoru nevytrhneš ani Time. Při pádu vždy k vycvaknutí došlo, tam se noha vždy při tom nějak vytočí do strany.

                              Samozřejmě u všech systémů bude určitá mezní síla, kdy k vytrhnutí směrem nahoru dojde, u neSPD je ale nesrovnatelně větší. Omylem se to tam stát opravdu nemůže (jako u Shimana, kde v partě se to každému kdo je vozí povedlo už mnohokrát a většina je má utažené na max, což je ok s novými kufry, ale jak jsou žu více ocvakané, tak ani to nestačí).

    • OstravakTu  

      Ja jednou nestihl vypnout nohy na cervene a frajerovi jsem lehl na kapotu na felicii. Cumel na me,jestli nejsem najebany. Potom to bylo neprijemne v lese,kdy jsem se v kopci polozil do ostnatych ostruzin. Kamos se zas vymlatil pred plnou tramvaji studentu a studentek. Celou dobu lezel xichtem dolu,tak jsem k nemu pribehl,jestli je ok a z nej akorat vylezlo: uz je ta tramvaj pryc? :) Takze asi tak

      • Frostty  

        „uz je ta tramvaj pryc“ +1 :DD

        • OstravakTu  

          Ja mel fakt strach tenkrat,jestli je cajk,letel pres obrubnik a tramvajovy ostruvek az pred tu tramvaj. No ja chcal magi kostky z neho pak :)

    • ra.ma1  

      zajimalo by me, do jake miry se da naucit/zautoma­tizovat nahlou potrebu vypnuti pri ztrate balancu,proklou­znuti v kopci v korenech, pomalych a technickych pasazich..? a da se to naucit az tak prirozene jak vystup z platforem?–dnes jsem byl podruhe pripnuty, zkousel jet v terenu a parkrat nevychytal no :) + v jake poloze se vam osvedcuje nejlip mit kliku vypinaneho pedalu (vodorovne vepredu?/dole?)? ted myslim konretne pedaly CB, jelikoz tam je nejaka 6° tolerance do stran + 15° vypinaci uhel.

      • krabica  

        Prostě to vytrhnu, nic neřeším. :-)

      • adam1  

        Myslím si že to je o ježdění (jak často)neznám nikoho kdo by nikdy nespadl /nevycvakl.Ze začátku pružiny volně a postupem času dotahuješ a dotahuješ :)a jezdíš a jezdíš .Na to jak mít kliky abych vycvakl jsem při jízdě nikdy nemyslel:)

        • Tencovozikmin  

          Jak se steluje sila pruziny u CB?

          • ra.ma1  

            prave ze se nesteluje nijak (alespon na malletech) , maximalne muzes mezi sebou prohodit kufry cimz zmenis vypianci uhel z 15° na 20°

            • Tencovozikmin  

              No právě,nešteluje se u žádných CB a proto si myslím že pro začátečnika jsou štelovaci vhodnější,ideál shimano 520.

              • novas752  

                A navíc CB žerou kufry o hodně rychleji než Shimano.

                • Tencovozikmin  

                  To taky a hodně. A nižši modely stoji s životností za prd.

                  • ra.ma1  

                    tak ci tak nejak a na necem zacit musis, ja to vidim tak, ze je to jen jinej system…ja si vybral CB z ruznych duvodu, tak uz nezbyva nez se s tim nejak poprat anebo radeji sžít :)

                    • ra.ma1  

                      ..ale hlavne to beru jako nejaky dalsi chalenge sameho se sebou se neco noveho naucit co muze cloveka posunout dal prave treba i v jizde na platformach..a hlavne udelat si vlastni obrazek ze.

                • Breakpain  

                  CB jezdíš proto, že Ti sedí šlehače ;-) … jinak je nikdo soudný nemá… proto musím cálovat :-)

      • Bubaaak  

        žena to začíná zkoušet, vždy na ní houknu ať odepne, a ona musí odepnout

        Osobně mi už ani nepříjde, že něco musím dělat, abych nohu sundal a ani nevím v jaký poloze nohu vypínám, raději to zkoušej asi v celém kruhu, aby si pak nebyl zaskočen

      • ra.ma1  

        OK…asi to bude nejlepsi zkouset vazne po celem kruhu…ikdyz prave tech dovoleneho 6° vytoceni ma za nasledek to ze v nekterych mistech kruhu mam nohy/kolena/kejty ruzne kolem ramu a, v ramu a na ramu :)

        • ra.ma1  

          …coz vlastne muze byt zpusobeno nastavenim kufru, ktere jsem nastavil co nejbliz patam a do zadnich der, jelikoz tak jsem zvykly mit platformy

      • Esi  

        Ano dá se to naučit takhle automaticky, vůbec na to nemyslím, obě děti jsem vozil v sedačce s nášlapama. Mám nášlapy tak 25 let a 100 000km

        • wilda81  

          A s platformami kolik? Rama podle mě řeší krizovky, které při ježdění s děckama nezazijes. V takových situacích je za mě sundani nohy z platforem vždy rychlejší a bezpečnější.

          • novas752  

            Krizovku zažiješ kdekoliv, krizovka je když to nejvíc nečekáš, což může být cokoliv, vyletí prase z křoví vedle cyklostezky apod.

            Ale jo, z platforem se určitě celkově dostává trochu rychleji, ale ne vždy – například zatížená platforma někde v nějaký „trial sekci“ jde hůř než spd. Naopak třeba v „přehnanym“ manualu/wheelie je to z platforem mnohem snažší. A pak jsou zase situace, kdy díky lepší kontrole nad kolem v spdčkách k tý krizovce ani tolik nemusí dojít – nesjede ti noha z pedálu když nechceš apod.

          • ra.ma1  

            jak rika wilda, jde hlavne o ty krizovky…semafory, tramvaje,machrovani pred babama to uz je jen takovy ten folklor ktery k tomu patri aby se dalo zasmat :)

            zas na druhou stranu takove ambice nemam (pozdrav do intense klubu)

          • Esi  

            S platformama nic teda skoro nic, jezdím jen polní lesní cesty, turistické značky a v mládí jsem jezdil na silničce. Krizovky zažiješ všude, samozřejmě na nějakém enduru častěji

            • novas752  

              Já teda na enduru moc krizovek nemám, tam se v těžkých místech 100% soustředíš a jseš připravenej okamžitě vystupovat. Krizovka je imho spíš silně nečekaná situace v momentě, kdy zrovna nedáváš skoro vůbec pozor.

              • Esi  

                Tohle mám asi zkreslené, je to tím jak jsem psal že jezdím jen na xc kole jezdil jsem i na silničce, s kolama na každých se jezdí více z kopce nemám zkušenost, nejvíc krizovek je za mě vždy ve městě v minimálních rychlostech když ti někdo skočí pod kolo

                • Breakpain  

                  Po 1 roce jezdeni ve meste (predtim 15 let na SPD) souhlasim. V terenu, ani na silnici nejsou takove nenadale kktske situace, jako v dopravni spicce. Ne, ze bych nevystoupil, ale nic blbejsiho jsem nezazil ani v BP …

          • LM  

            Jo, já zkoušel na nášlapy přejít 2× a vždy jsem se na to vybodnul a vrátil se zpět na platformy.

            Baví mne jezdit na hranici svých možností a nohu potřebuju z pedálu sundat okamžitě a to v jakékoliv poloze.

            V extrémních případech zahazuju kolo a dopadám (většinou) nějak dobře s minimalizací škod na sobě – a to se s nášlapama dělá blbě :-).

          • Radek Broz  

            Občas spadnu tak, že ani nepustím řidítka, ale nohy mám z nášlapů dávno venku.

            • pitos  

              To ano, jen na platformě máš ještě možnost před pádem vyskočit z kola. S nášlapy se to dělá velmi těžko.

              • Radek Broz  

                To si myslí lidi, co toho s nášlapy moc nenajezdili:)

                • pitos  

                  Minimálně pět let na různých nášlapech, to nestačí pro porovnání? :)

                  • Radek Broz  

                    Prostě každýmu to vyhovuje jinak. Nemám rád takový to zobecňování „z nášlapů se blbě vycvakneš, protože mě to nejde“

                    • pitos  

                      Nereagoval jsem na nášlapy všeobecně(nic proti nim nemám a je pravděpodobné že v blízké době si jedny zase pořídím). Reagoval jsem jen konkrétně na to, že se z nich vystupuje o něco hůře než z volného pedálu, tak to prostě je.

                      • allrose  

                        Přesně,vycvaknutí není bezprostřední,mi­nimální prodleva tam je a s tím nic neuděláš,takový je princip..

                    • Lance  

                      Přesně tak. Spd by měly být povinné. Bez nich jezdí jen kokoti. To je vždy důvod nezdravit

              • Espen  

                No já vozím na biku silniční nášlapy a tedy jako nepadám, nejezdím totiž žádný vraždy, mám se rád. Ale když jsem předloni po mnoha letech šel přes rodla, normálně jsem je vlastně přeběhl a nešel na tlamu,ale dopadl jsem na nohy.

      • pekoss  

        Jo, par usmevnych padu jsem uz zazil, treba 2m pred stojanem na kola (to bylo 2. den co jsem je mel a zepomnel jsem vycvaknout) nebo treba pri jizde za kolegou v kopci, kdy mu podklouzlo kolo, zastavil a ja mel zrovna nohy v nevypinaci poloze a vyvratil jsem se na bok nebo nedavno nekde mezi Polomy, pri objizdeni kaluze po jeji hrane a podklouznuti na korenu a naslednem se vymachani v one kaluzi. Zatim spise takove ty usmevne pady, kdy se nic vazneho nestalo.

        A co jsem se parkrat vysekal ve vyssi rychlosti, tak se mi jeste nestalo, ze bych nevycvaknul, vzdycky ta noha z toho vyjede a uspesne vyskocim z kola :-)

        Ale jinak same pozitiva ty naslapy maji, jako vyssi stabilita v terenu, pri sjezdu, do kopca to lip vali a pri preskakovani mensich prekazek trhnutim za pedaly (nikdy jsem se nenaucil bunnyhop) :-)

        A nejake stelovani neresim, tak jak mi to namontovali v obchode, tak to vozim, vim, ze kdybych se v tom hrabal, tak tam neco dokurvim :-)

      • frenkie71  

        Taky s tim uz 2mesice bojuju. Na silnici uz v pohode, ale parkrat v terenu nebo kdyz se mi zastavil pes privazany ke kolu jsem se pekne vykotil. Koupil jsem si nove kufry a mohu doporucit. Maji vypinaci uhel 10stupnu a 6vuli.

        https://www.bikeandride.cz/…i-s-naslapy/

        • Tencovozikmin  

          Tak jen kufry to nebude. Jezdim spd mnoho let a problem zadny,krom tech zacatku,tim si projde kazdy,dva tri pady a pak je jasno.

    • ra.ma1  

      kurde, to uz jsi extraliga – 25 let/ 100 000km.

      • Esi  

        No spíš hodně pamatuju, jezdil jsem dost na silničce, ted poslední dobou jsem rád za 3–4 tisíce na biku

    • nooski  

      Jsem si říkal, že na bika se sedačkou dám obyčejné pedály. Kdepak, už na tom neumím jezdit. Bez nášlapů se cítím nesvůj. Holt zvyk je zvyk.

      • Tencovozikmin  

        Taky jsem jezdil v tretrach a houno se stalo,predvidat a uzivat si,nic jineho se s deckem na sedacce delat neda.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.