Jak funguje vidle s Dual Air? (RockShox Reba RL)

60 nepřečtených
  • racky

    Ahoj.

    Pár podobných témat jsem tu už viděl, ale nikdy jsem se pořádně nedozvěděl odpověď, tak se zeptám konkrétně. Mám teď novou vidli RockShox Reba RL. Ta má klasicky 2 „nohy“:

    • pravá noha je asi s olejem. Nahoře má zámek (aby se pružení dalovypnout) a dole kolečko, kterým se nastavuje rychlost vracení donormální polohy
    • levá noha je vzduchová. Nahoře je ventil Air+ a dole Air-.

    Původně jsem si myslel, že Air+ je k nafukování a Air- k vyfukování. Takže jsem lehce nafoukl Air+ aby měla příjemnej chod, nešla nadoraz a vyrazil ven. Po prvním krátkym seznamovacim výletu jsem náhodou na netu narazil na informaci, že se má vzduch nafoukat i do Air-. Což mě celkem vyděsilo a doufám, že jsem vidli nijak nezničil. Když do Air- něco nafoukám, za chvíli tam stejně nic není. Asi se ten vzduch přesune do Air+. Nevim, nechápu to..

    Může mi někdo nějak vysvětlit jak tyhle vidle vůbec fungujou? K čemu jsou ty komory Air+ a Air-? Našel jsem tu jen humorný popis, že komora Air- dělá protiklad komoře Air+. Což je jistě pravda, ale princip to nevysvětluje..

    Jinde jsem pochopil, že Air- se při vysouvání vidle roztahuje a zpomaluje tak její vracení. Čili prázdná Air- by vadit neměla. Vlastním výzkumem jsem zjistil, že čím víc nafoukám do Air+, tím tužší vidle bude.

    --

    A co se stane, když mám vidli uplně vypuštěnou, nasazenou na kole a opřu se o ni? Nezničim ji? Vůbec sem totiž netušil, že ji kupuju vypuštěnou a nandal ji na kolo. Zdála se mi nějaká nízká, tak sem ji trochu zkusil propružit.

    --

    Pak mě celkem zarazilo, že když na pravé noze nastavím, aby se vidle vracela do normální polohy pomalu, tak to v ní tak zvláštně bublá (srčí) ve chvíli, kdy se z komprese vrací do tý normální polohy. Když mám rychlost vracení nastavenou na rychle, tak nic takovýho slyšet není.

    Asi hodně otázek, ale vůbec to nechápu a nechci svý vidli ublíži. Na webu nic neni a v manálu už vůbec ne :(

    No, budu rád, když mi někdo napíše, který mý domněnky jsou správný a který špatný :) Předem dík..

    0 0
    • Vilém  

      Jedna je pozitivni, druha negativni. Komory tlaci proti sobe, tzn, kdyz vic nafouknes -Air, tak se snizi zdvih vidle, zacne zajizdet. V praxi by mely byt v obou komorach cca stejne tlaky.

      0 0
    • Vilém  

      Jinak zvuky z tlumice jsou normalni, zpusobuje je olej protikajici skrze male dirky.

      0 0
    • Smazaný účet  
      1. Air- (negativní komora) musí být nafoukána na stejný tlak jako

      pozitivní (air+). Pokud je tlak v negativní komoře trochu vyšší než v pozitivní, tak negativní komora „přetlačí“ pozitivní komoru a vidlice trochu zajede – dá se takhle přesně snižovat zdvih – například o 10mm. Pokud je naopak tlak v pozitivní komoře vyšší než v negativní, zabíjí to citlivost. Takže tlak nastavit ± nastejno.

      1. Když něco nafoukáš do Air- tak se to v žádném případě neztratí,

      nikam se vzduch nepřesune. Je to jednoduché – negativní komora je mnohem menší než pozitivní, takže když připojíš pumpu k negativní komoře, tak tlak uteče do hadičky pumpy. Proto se ti zdá, že tam nic není.

      1. Když máš vidlici vypuštěnou, tak by v žádném případě nemělo

      vadit pouhé opření se o kolo. Pokud bys na vypuštěné jezdil, už by to vadit mohlo.

      1. Když nastavíš aby se vidlice vracela pomalu, tak omezíš průtok na

      expanzním pístu na minimum. Menší díra v pístu, tudíž olej protéká mnohem pomaleji a dělá to takovýhle zvuk. Pokud nastavíš odskok na rychlo (vidle se vrací rychle, bez tlumení), je v pístu průtok oleje nejrychlejší, oleji nic neklade odpor a tak to „nebublá“.

      0 0
      • racky  

        Ok, díky za info. Jsem zas o něco chytřejší a celkem mi spadl kámen ze srdce.

        0 0
      • Kynio  

        škoda, že ty dvě komory nemá float RL 2010, ten by to potřeboval, do zdvihu jde kousavě :(

        0 0
        • Smazaný účet  

          což ovšem není problém dvou komor, ale foxu obecně :0) talas tak prý chodí taky a to je systém podobný soloairu.

          0 0
        • pustipav  

          Vsiml jsem si toho na me F32; je to podle me nedostatecnym promazanim, protoze po par propruzenich to prestane… naopak nejmarkantnejsi to je, kdyz bike dele stoji:)

          0 0
      • jonti  

        O 10–20psi nizsi tlak v negativni komore je taky mozne vozit, prave proto tam jsou dve komory, aby si to kazdy nastavil jak mu to vyhovuje.

        0 0
    • kyjosek  

      stáhni si návod – kupkolo.cz , když najedeš na rebu rl, tak tam je.

      0 0
    • moncco  

      Prosím o radu.

      Mám nové kolo s touto vidlicí (Rox Shox Reba RL 2011), se kterou ale nemám pražádné zkušenosti. Co se týče nastavení a seřízení, vše jsem si samozřejmě nastudoval z manuálu a různých diskuzí. Pořád ale nemůžu přijít na kloub jedné věci, která se týká Motion Control (PopLoc).

      1. Jestli jsem to dobře pochopil, tak v Lock poloze má vidlice utlumený

      chod (v závislosti na nastavení Floodgatu). V tomto smyslu je to alespoň uvedeno v manuálu a takhle, zdá se, mi to i funguje. Původně jsem ale měl za to, že když je vidlice zamčená, tak nemá (do automatického odemknutí) chod žádný. Že je prostě a doslova „zamčená“.

      1. Pokud je páčka PopLocu v poloze Lock a vidlice se vlivem většího

      nárazu otevře, páčka by se zřejmě logicky měla vrátit do polohy Open a vidlice opět využívat svůj maximální chod?

      Jde o to, že nejsem schopen docílit jejího odemknutí, ať nastavím interní Floodgate do jakékoliv (i krajní minimální) polohy. Chod vidlice je více či méně utlumen, dokud ji manuálně stlačením unlocku na PopLocu neodemknu. Přijde mi to divné a nevím, jestli jsem špatně pochopil princip činnosti vidlice nebo a z toho bych neměl vůbec žádnou radost, něco nefunguje tak jak má.

      Díky za případné reakce.

      0 0
      • Tomínos  

        No ta vidlice by nikdy neměla být uplně zamčená, vdycky má aspoň zhruba 1 cm chod a s tou floodgate ji možná velká síla otevře, další věc floodgate je vlastně něco ve smyslu propedálu, kdy si nastavuješ sílu při jakým nárazu ta vidle otevře, ale páčka se ti nikam přepínat nebude, když to zkusíš ve stoje tak zjistíš, že vidlicí hneš až větší silou (při utažený floodgate), když se vrátí zpět znovu se do ní musíš opřít větší silou, tohle přestane až když sám vypneš lock. Pokud vidlici zamkneš a při točení floodgate se síla potřebná na odemknutí nemění je něco špatně, jinak je vše v pořádku.

        0 0
        • vsn  

          nevíš nahodou (nebo někdo) jak bude v reálu fungovat RCT3 ? nikde na netu jsem nenašel video ani detajlnější popis jak to bude fungovat … a dost o tyhle vidlici uvažuju ale jen pokud to bude použitelný. -tzn. bude to samo odemykat a zamykat (střední poloha moderate) a né, že budu muset ručne na korunce to odemykat a zamykat … to je pak lepší XX která má lock na řidítkach a stojí cca stejně (ale váží víc).

          0 0
          • Tomínos  

            Nevím, co jsem četl na webu, tak mi to příjde, že se to bude chovat stejně jak s tou floodgate, jen napevno nastavenou na jedný hodnotě. Ale neber moje slova jako, že to tak musí být.

            0 0
        • moncco  

          V to případě to bude tak, že jsem sice princip činnosti v zásadě pochopil, ale ne úplně správně si ho vyložil.

          Pokud vidlici zamknu a měním nastavení Floodgate, síla potřebná ke stlačení vidlice se samozřejmě přímo úměrně mění.

          Měl jsem za to, že když se vidlice odemkne, znamená to, že se automaticky přepne do polohy Open. Holt jsem správně nepochopil smysl toho zamykání.

          Tak moc díky za info. Kolo z Německa, už se mně hlavou honilo, jak to budu řešit.

          0 0
          • xshreck  

            Floodgate funguje jen v režimu zamklé vidle (páčka lock).

            Nastavováním floodgate nastavuješ jen jakoby „pojistku“. TZn že když zamkneš vidli a pak skočíš, tak se uvnitř kvůli tomu velkému nárazu otevře a pak zase zavře.

            Není to automatické odemykání. Ani se tím nenastavuje síla potřebná ke stlačení vidlice, ale síla potřebná k proražení „pojistky“ … já nvm jak jinak to popsat :D

            0 0
            • moncco  

              Rozumím tomu. Napsal jsem síla ke stlačení vidlice, je to síla potřebná k otevření vidlice. Jen jsem to špatně formuloval.

              Co se týče nastavení Floodgatu. Je dobré se řídit doporučením výrobce (nastavení dle váhy jezdce) nebo je rozumnější nastavit jinak – mám těď na mysli nastavení z hlediska životnosti vidlice v případě častějšího používání Locku?

              0 0
              • xshreck  

                je lepší když je to tak někde uprostřed. Když ho nastavíš pro malou sílu, tak je to jako by jsi to pomalu zamklé neměl. Na druhou stranu jezdit s uplně uzavřeným a dávat tomu sodu nebude uplně OK.

                Osobně lock skoro nepoužívám

                0 0
                • moncco  

                  Nějakou takovou odpověď jsem předpokládal. Díky.

                  Byla to čistě hypotetická otázka. Taky nehodlám Lock při mých jízdních preferencích nějak moc používat.

                  0 0
              • DaSnail  

                stačí nastavit tak, aby sa vidla nehúpala pri šlapaní zo sedla. viac to utiahnut nemá zmysel.

                imho

                0 0
    • novas32  

      ať nezakládám nové vlákno, zeptám se tady.

      mám vidli RS SID Race 2012, dual air. přijde mi, že moc netlumí, resp.moc „nežehlí“, chodí dost ztuha. vyřeším to tím, že upusím obě komory, jak pozitivní, tak negativní tak, aby v nich byl i po upuštění stejný tlak?

      resp.jak postupovat? díky za rady

      0 0
      • worlusho  

        Je vůbec namazaný?

        0 0
        • novas32  

          no vzhledem k tomu, ze jsem ji daval novou, předpokládám, že jo. každopádně rozebrat ji neumím a nechce se mi do ničeho takového pouštět

          0 0
          • worlusho  

            U RS trochu šetří s olejem, sundat spodní nohy není až takový problém, preventivní kontrola by neuškodila. Co se týká nafoukání, tak také záleží jaký máš SAG. Když už jí ufoukneš, tak negativní komoru upusť celou, pak nastav tlak na pozitivní a následně na negativní.

            0 0
            • novas32  

              zdar Martine, vis jak na tom jsem se servisem vidli:)

              mel bys nekdy ev.cas se na to mrknout? v tvem minulem prispevku mi podle nicku nedoslo, ze jsi to ty:)

              0 0
              • worlusho  

                Ahoj, tento týden až do neděle jsem v práci, tak se můžeš zastavit, písni na mail nebo zavolej ať se domluvíme.

                0 0
          • Amaranth  

            Předpokládáš asi špatně.

            0 0
    • GTmaca  

      Ahoj. prizivim sa na teme.

      Ja sa chcem opytat k dual air vidlici. Mam vidlicu RS SID race, ked chcem vypustit vzduch z negativnej komory, stlacim ventil na spodku lavej nohy, ale namiesto vzduchu vytecie olej. hned ako som stlacila ventil a objavil sa olej prestala som. vyskusala som aj ked bola vidlica hore nohami ale tiez ten olej vytekal.

      Kde je problem? je tam vobec nejaky vzduch?

      Dakujem za akukolvek pomoc.

      0 0
      • šlapatko  

        Ničemu to nevadí, je to olej mazací.

        0 0
      • zzd426  

        otoč kolo ventilkem nahoru a nech chvíli aby olej ztekl. a pak vypusť, asi trošku oleje unikne, protože je kolem ventilku a všechen nesteče…ničemul to nevadí

        0 0
      • scret  

        nicemu to nevadi, normalne to vypust…

        0 0
      • podvlada  

        Doplnil bych jen, že to bejvá olej, kterej byl dřív nad pístkem (v pozitivní komoře) a dostal se pod něj (do negativní). Nevím co máš všechno v plánu dělat, ale zahrnul bych do plánu i kontrolu oleje nad pístkem.

        0 0
        • scret  

          *1

          0 0
        • MirosPikos  

          Možná rovnou přidat rozborku, vyčištění, namazání, nový olej a výměnu těsnicích o-kroužků, podle stavu i stíráků :) Pak pojede vidlice jako víno a olej se do negativní komory bude hůře dostávat.

          0 0
    • Atilla  

      Ahoj, nemáte prosím někdo podložky na snížení dual air Reby

      0 0
    • Florenc  

      Věděl by někdo, k čemu slouží tyto 2 podložky? Bílý Negative piston i černý Base plate nese jeden šedý kus trubičky (jsou na ni natvrdo naražené) a díly se vůči sobě nepohybují – bílý a černý se tedy nemůžou srazit. Vlnovcová podložka obvykle vymezuje nějakou vůli, ale mezi bílým a černým si to prostě bude bez funkce lítat? Něco přehlížím?

      0 0
      • Mr.Duck  

        Ve vnitřní noze je hrana za kterou bílá část projde,, ale černá I s podložkama se o ní zastaví. Wave washer je pak mezi vnitřní nohou a tím černým.

        0 0
        • Florenc  

          Aha, děkuji :)

          Takže po rozložení je normální, když to černé je na té šedivé trubičce úplně naražené? Chtělo to fakt zabrat dát tohle od sebe. Když se ale to nafoukne a zatíží, tlak to uvolní a chodí to jak má? Přišlo mi to v sobě zaražené fakt velkou silou. Navíc ta šedivá trubička byla zkracovaná a to přitáhlo mou zvýšenou pozornost :)

          Vidlice je na dětském kole a kolo celkově s dobrými komponenty, takže se na něm dost jezdilo a i závodilo, ale údržba už zřejmě moc neprobíhala. Tak vše kontroluji, jestli je ok.

          0 0
          • Mr.Duck  

            Snad teď nekecám, tak 5 let jsem takovou vidlici nedělal, ale pokud to vidím správně tak to bílé, šedé a černé by mělo zůstat v kuse při provozu. Jen v tom uvnitř klouže pístnice a zvenku to těsní o kroužkem na tom bílém seal head.

            0 0
          • novas752  

            Ten spodní kus bílá – šedivá – černá neni určen k rozebírání. Z bílé části se sundá vnitřní a vnější okroužek, zbytek se očistí.

            0 0
          • allrose  

            Jak píšou kluci

            Viděl bych v té věci potenciál na ladění,zvětšení negativky,pro větší citlivost,protože ta reba byla z výroby dost tupá

            1 0
            • Florenc  

              Je to SID Race 100mm. Zkoumal jsem to znovu a potvrzuji, že ty díly mají běžně zůstávat v kuse :) A negativku už někdo přede mnou zvětšil :)

              Oleje jsem nalil 94ml podle předpisu, ale když zamknu, stále chodí prvních asi 15mm zdvihu. Mám nalít ještě trochu, aby byla hladina třeba o 10mm výš? Dá se dolít i motorový olej z auta 0W-30? Koupil jsem sice origo 120ml lahvičku, ale už nemám (spodní nohy něco, něco na pomazání, trocha vytekla, možná nebylo 120ml). Je to sice vlastnost Motion Control (že nezamyká úplně), ale nevím kolik to má znamenat mm zdvihu. Až se v tom budu hrabat příště, jestli by toto nešlo doladit? Díky

              0 0
              • novas752  

                Spodní okroužek kompresního tlumiče musí být při plném roztažení potopebý v oleji – změříš hloubkoměrem na šupleře stejně jak měrka v autě. Uvaděný množství jim běžně nesedí,

                1 0
                • Florenc  

                  Tento kroužek?

                  0 0
                  • novas752  

                    Áno. Změř si jak je daleko od osazení na víčku a tak hluboko + nějaké 3mm musí být hladina

                    0 0
                    • Florenc  

                      Fajn, to má logiku, tak se bude pamatovat

                      0 0
                      • mr.nikdo  

                        Pripadne koukni do tabulky.

                        Jsou tam ml/mm…

                        0 0
                        • novas752  

                          ml velmi často nesedí a mm občas také ne. Když to máš v ruce stačí to odměřit, netřeba někde lovit tabulky.

                          0 0
                          • mr.nikdo  

                            Tak stejne tu tabulku mas. Ty mm sedi casteji nez ml. Proto to pisu.

                            Ale jasne – odmerit a jedes.

                            0 0
              • allrose  

                Jestli motorák na mazání spodních nohou tak ano

                Jestli do tlumení tak ne,tam patří 5w tlumičový

                0 0
              • mr.nikdo  

                Cos tam lil?

                Dolu se dava 15wt a do tlumeni 5wt.

                Pro lehke dite muzes dat i 2,5wt pro rychlejsi prubeh.

                0 0
                • Florenc  

                  5WT jsem dal všude. Tak dokoupím ještě 2,5WT – teď doliju tlumení a zbude akorát na jeho příští servis. Do ostatních částí motorák, ok díky :)

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.