Instalace hydraulické brzdy Shimano BR-M575

71 nepřečtených
  • Kedrigen

    ahoj,

    potřeboval bych poradit. koupil jsem jeté kotoučové brzdy a mám problém při instalaci. zatím jsem nainstaloval pouze přední brzdu, ale toto je problém obecný. když jsem brzdu přimontoval k vidlici a dám tak kolo, pořád i když nebrzdím mi kotouč dře o brzdové destičky.

    1. jak se toto seřídí?
    2. dá se nějak regulovat, jak ztuha půjde brzda mačkat? zdá se mi, že jde

    dost zlehka.

    Dík

    • lukas aka mitro  
      1. ivelo
      2. ne (leda bys do paky nalil lepidlo)
    • BigKarel2  

      když se ti nelíbí chod, neměl si kupovat tyhle šimana, sou to hrozný houby :D můžeš ji odvzdušnit a páku nastavit dál od řidítek..pak trošičku pocitově přitvrdí…jinak jak se to šteluje se tady píše každej den několikrát…

      • lukas aka mitro  

        Tim „zlehka“ spise myslel, ze pasivni odpory jsou mensi oproti Vckum/mechanikam, ktere vozil predtim..ale to se casem podda:)

        • BigKarel2  

          No to sou… :D ale určitě taky myslel to že ta páka jde až moc zlehka :D

    • RendyD  

      Jako drhne, nebo škrtá na jedné straně? Já 575 měl a byla tam mezera jako prase, dobře seřiditelné brzdy, zkus si pohrát s nastavením třmenu. K otázce tuhosti páky nechápu otázku, to, že jdou hydry lehce je snad jejich výhodou, ne?

      • Kedrigen  

        jo, to máš pravdu, jen je to pro mě nezvyk a chtěl jsem pro info vědět, jestli to jde upravit. měl jsem mechanický kotoučovky a ty šly ztuha, ale vůbec nebrzdily. asi jsem je pořádně neroztáhl do základní polohy a proto je mezera mezi destičkami příliš úzká.

        • RendyD  

          Zkus před nasazením desek a kola rozpáčit pístky tak, aby byly zároveň s tělem třmenu a mělo by to být s origo deskama v poho. Hlavně dobře seřiď třmen. A na lehký chod pák si brzy zvykneš a velice oceníš při dlouhých sjezdech.

          • Kedrigen  

            včera jsem to instaloval a zvládl jsem to a nikde to nedře. problém je, že brzdy vůbec nebrzdí. do půlky zmáčknutí se nic neděje a pak to domáčknu až do konce a to pak brzdí úplně malinkato. těšil jsem se jak to na rozdíl od mých mechanických 10let starých kotoučovek půjde klidně hned do smyku a při větším zmáčknutí přední se pěkně proletím přes řidítka, ale smůla. neděje se vůbec nic. to moje starý mechanický jsou proti tomu zlatý. nevím co s tíám mám dělat. jsou to koupený jetý, takže nevim. doufám, že nejsou rozbitý.

            • Vilém  

              Desky je treba zajet. Pak brzdit zacnou. Tedy pokud tam neni jeste nejaky jiny problem.

              • Lada,s  

                Píše že jsou koupené jeté, ale nepíše jestli má nové desky nebo ne :-)

                • Kedrigen  

                  desky nové nejsou. může to být deskama? nemůže to být zavzdušněný?

                  • Vilém  

                    Muze to byt zavzdusneny, zamasteny …

                  • lukas aka mitro  

                    Bude tam vzduch. A pro klid duse bych koupil nove desky-dyz uz nove brzdy, tak at je vsechno v cajku.

                    Na ivelu najdes navod na odvzdusneni-zadne velke obavy! Potrebujes, strikacku (=lekarna), kousek hadicky (=potreby pro akvaristy) a mineralni olej do brzd, motorex nebo LHM . LHM koupis v kazde mototechne. Do shnimana musis dat olej, brzdova kapalina DOT 3, 4, 5.1 tam nesmi!

                    • Kedrigen  

                      není na to potřeba nějaká speciální Shimano sada?

                      • lukas aka mitro  

                        Veř tomu, že není. V té sadě budeš mít více-méně to stejné. Pro shimano brzdy jsou to vyhozené peníze (pro avidy se už sada hodí).

                      • RendyD  

                        kup jen kalíšek, ten je super

                        • Vilém  

                          Presne tak pasuje injekcni strikacka, nasroubujes ji do te dirky, kalisku netreba.

                          • RendyD  

                            Kalíšek je lepší, má ucpávku, nic nepoleješ… Jsem s ním spokojenej.

                          • Kedrigen  

                            takze injekční stříkačku zapíchnu nahoru a dolu dam hadicku do nějaký nádobky. pak tlačim olej stříkačkou do brzdy dokud zespodu neteče jen kapalina bez bublinek?

                            • RendyD  

                              Já teda protlačuju zespod.

                              • Vilém  

                                Delam to stejne, zespodu tlacim, nahore se plni nasroubovana strikacka s vyndanym pistkem. Pro klid duse pak jeste parkrat pumpnu a odpustim klasicky spodem.

                            • RendyD  

                              Takhle nějak. Přímo na 575 jsem nenašel, doma to mám, ale jsem teď mimo.

                              • Kedrigen  

                                asi jsem uplná lama, ale chci mít jistotu, že to udělám dobře. ten návod je super dí. když nemám tu nádobku co dám místo ní. stříkačku bez pístu? můžu smíchat olej co je v brzdách s tím novým co budu dodávat nebo se musí úplně vypustit a napustit novej. Dík

                                • lukas aka mitro  

                                  Strikacku tak pouzit muzes. Olej je lepsi vymenit, ale nemusis brzdu vypoustet. Uplne staci, kdyz odspodu rotlacit strikacku oleje (cca 20ml), tim drtivou vetsinu pudovniho oleje dostanes pryc.

                                • Vilém  

                                  Nasad na odvzdusnovak strikacku s hadickou, nahoru nasroubuj strikacku bez pistu, povol odvzdusnovak, tlac olej ze spodni strikacky az se zacne plnit ta horni. Muzes napustit cely novy objem, to ze mas plne noveho oleje poznas podle rozdilne barvy oleje, ktery se hromadi v horni nadobce. Az se nahore neobjevuji bubliny, tak je hotovo. Pak muzes jeste pro klid duse pouzit postup popisovany v tom navodu.

                                  Je dobre to delat s brzdnou visici tak, jako maji na zacatku toho navodu, aby se nekde nejaka bublina neschovala. Taky neni od veci poklepat hadici a trmen, treba madlem sroubovaku, abys vyhnal ze vsech zakouti schovane bublinky.

                                  • Kedrigen  

                                    díky. teď už je mi to jasný. musím mít ut brzdu sundanou a danou rovně dolu jako je v návodu?

                                    • RendyD  

                                      Nemusíš,pokud zajistíš cestu vzduchu vzhůru k páce…:-).

                                    • Vilém  

                                      Pekne je to videt na tom videu nize. Jinak sundavani u predni neni uplne nutny, u zadni to byva lepsi sundat, aspon zadni cast u trmene neprichytavat k ramu, aby byl trmen vone visici k zemi na hadici. Zalezi vsak na konkretni konstrukci ramu a umisteni hadice. Ted jsem na svem kole daval XTcka, hadice je vedena ramem a jeste ke vsemu spodem, vyliza az kousek pred trmenem a to byl vcelku porod to odvzdusnit. Ram jsem musel natocit ve stojanu jako bych jel po zadnim kole. Az pak se zadarilo ke spokojenosti.

            • RendyD  

              Tipuju zavzdušněno nebo zamaštěný desky. Odmasti kotouč a kup origo desky, nebo jsem používal SOS desky, brzdilo to skvěle… Pokud to nepomůže, dobře odvzdušni.

    • Kedrigen  

      Tak jsem brzdy odvzdusnil a odmastil a porad to nebrzdi. Desticky jsem kotroloval a nejsou sjety. Dal jsem i novy vetsi kotouc. Nevim cim uz to muze byt

      • lukas aka mitro  

        Je pri mackani paky citit bod, kdy se dsky dotkou kotouce a pak uz jde paka mackat ztuha? Cim jsi odmastoval?

        • Kedrigen  

          U predni je. Delal jsem to ted po druhy. Pri prvnim pokusu jsem od oleje zaspinil desticky. Da se s tim neco delat? Cetl, ze to se musi vymenit, alr jinde jsem cetl, ze to lze vypalit nad ohnem. Taky se mi stava, ze kdyz tlacim zespoda strikackou nejde mi to do brzdy, ale tece okolo a to mam tu matku povolenou hodne. Dosel mi olej, takze musim koupit jiny.

          • lukas aka mitro  

            no, tak ted ti to uz brzdit nebude:D

            kdyz ti olej tece naokolo, tak je neco spatne…poradi kluci co aji shimana…jinak ted jsi o chloupek chytrejsi a porste budes brzdy delat s oddelanym trmenem, zakrytym kotoucem a vyndanyma deskama. Desky muzes zkzusit vypalit(opatrne, organicke by se mohly rozpadnout) a pak si stejne koupis nove a ty stare schovas na odvzdusnovani:)))

          • RendyD  

            Povoluje se o 1/8 otáčky. Takže máš možná povoleno moc.

            Zkus se PŘESNĚ držet návodu

            • Kedrigen  

              když jsem to povolil o 1/8 otáčky, tak mi to teklo okolo a ne dovnitř. povolil jsem to asi o 1/4 otáčky a pak to šlo líp. podle návodu jsem postupoval, „jen“ jsem to polil tím olejem. destičky jsem zkusil opálit a olej se vypálil, ale stejně jsem ji raději vyměnil. kotouče jsem odmastil. četl jsem , že to začne pořádně brzdit až po zajetí. moje hlavní chyba je, že jsem se snažil ušetřit a koupil si ojetý brzdy a ne nový. za olej a tak už jsem na ceně nových, které jsem chtěl. doufám, že se mi to povede úvéest do stavu správného brzdění. ještě jsem se dočetl, že když pístky nezajíždí až do konce, má se sundat odvzdušňovací šroub a pak pístky zatlačit až dovnitř, přebytečný olej vyteče a pak se to znovu uzavře.

              • RendyD  

                Mně brzdily tyto brzdy moc hezky,jen při dlouhých sjezdech vadly,tak jsem upgradeoval na slx,ale jinak zcela objektivně jsou to slušný brzdy s trochu houbovitým projevem páky,ale pěkně dávkovatelné a spolehlivé.

                • Kedrigen  

                  tak co s nima mam dělat, aby brzdily? šly zablokovat do smyku v jakýkoli rychlosti, když bylo třeba? mam 110kg.

              • soural  

                měl jsem téměř nachlup to samý s hayes nine, obývák zlitej od brzdovky, ja zmaštěnej, všechno uprasený a brzdy furt houby. Na doraz sice brzdily, ale páku jsem opíral o grip. Tak jsem je prodal a je klid. Radím udělat to samý, netrápit se, něco přidat a koupit nový.

                Na druhou stranu, jestli si masochista, můžeš udělat kompletní rozborku a přetěsnění :) za stejný peníze, jen po svým a za víc času.

                • Vilém  

                  Ted uz to asi vi, ze nema smysl koupit brzdy od podobneho dobraka, jako jsi ty, zvlast, kdyz zrejme neni prilis technicky zdatny.

                  • McBlacky  

                    brzdy byly původně ode mě. Teda měla je rok na 96 Šárka, ale prodával jsem je já – má je na fotkách v profilu kola (sharka). Koupil jsem je na Kupkole 2011, v Peksportu je zkrátili, nasadil jsem je a rok byly na kole, brzdily (je pravda že 64kg holku). Pak jsme koupili pro odlehčení XT a tyhle jak jsem je sundal šly do světa. Destičky jedny a2z (70%) druhé superstar kevlar (95%), přidal jsem k tomu nové superstary ještě zabalené. Pístky chodily symetricky, brzdy nikde netekly. Odvzdušněný teda nebyly, za tu dobu co je vozila.

                    Brzdy proti jiným co máme doma byly houbovitější, ale co jsem měl možnost jet tenhle model na test kolech, nebylo to nic extra mimo průměr.

                  • soural  

                    to mě baví, že víš, co v tom mým inzerátu na Hayesi bylo o jejich stavu. Mimochodem kupci jsem brzdy nejdřív poslal a potom teprve chtěl peníze. Ale věřím, že někdo by to třeba udělal jinak :-/

                • lukas aka mitro  

                  Finta je v tom, ze pod sroubkem pro odvzdusneni je tesnenicko..kdyz sroub moc utahnes, tak ho poskodis a uz to tece vsude. Da se to „opravit“ tak, ze vysroubujes odvzdusnovak a omotas ho teflonovou tesnici paskou.

    • Kedrigen  

      tak brzdy jsou obě odvzdušněný, myslím že v pořádku. jdou mnohem líp než na začátku. jeden sjezd brzdila přední skoro jak bych si představoval, při plným zmáčknutí se přední zaseklo, ale pak začala pískat, zadní píská od odvzdušnění. při větším zmáčknutí, když by mělo kolo skoro flekovat, to začné hrozně pískat a účinek žádnej.

      • saddik  

        Zkus být prosím přesnější v popisu chování.

        „jdou mnohem líp než na začátku“ – myslíš že se páka snáze zmáčkne (je měkčí), hůře zmáčkne (je tvrdší), nebo při stejné síle na páčce to víc brzdí?

        „při plným zmáčknutí“ – myslíš domáčknutí k řídítku nebo zmáčknutí vší silou (kolika prsty brzdíš)?

        Závisí pískání i na délce sjezdu – délce soustavného brzdění (rozuměj neupekl jsi to)? Třmeny máš vyrovnaný (po obou stranách kotouče stejná mezera) a kotouče rovný?

        • Kedrigen  

          na začátku byly úplně měkký a šli lehounce až k řidítkům. teď jdou lehce do půlky zmáčknutí a pak je cítit záběr a jdou tvdě kousek. zdaleka ne až k řidítkům. domáčknout myslím vší silou a brzdim dvěma prsty. pískání je ihned jak vyjedu a prudce zabrzdim, pak už pořád a pokaždý. kotouče jsou nový rovný

          • saddik  

            OK, takže za prvé bylo odvzdušnění, cos provedl, nejspíš na místě a hydraulický okruh by už měl být v pořádku a už bych ho nerozdělával. Na Tvém místě bych ještě jednou zkontroloval rovnost kotoučů a vystředění třmenů, jestli se to nehnulo. Za předpokladu, že ne, bude nejspíše stále problém ve stavu desek. Koupil jsi nové nebo nebo vyčistil/vypálil ty staré? Pokud máš ty staré – zamaštěné, mohlo se ti podařit jen očistit jejich povrch, ale s prohřátím brzd se uvolnila mastnota z hloubky materiálu a zas to brzdit přestalo. Pokud máš nové, mohls je už stihnout zamastit (mazals mezitím vidlici či řetěz sprejovým olejem apod.)?

    • saddik  

      iritovaná poznámka:

      Kristova noho! U hydraulických brzd platí dvojnásob pořadí 1. diagnostika závady, 2. oprava. To už je tenhle týden třetí vlákno, co čtu, kde týpek bez zkušeností nepřesně a nejednoznačně popíše závadu brzd a hafo lidí hned od boku střílí vypálit, šmirglovat, odmastit, seřídit, odvzdušnit, vyměnit olej atd., aniž by se několika jednoduchýma otázkama dobrali k podstatě a příčině závady. Je přece diametrální rozdíl mezi tím, jak se chovaj zavzdušněný, zamaštěný a špatně seřízený brzdy! Nezkušení nechť se proto nejdříve zamyslí, jak celej ten systém funguje.

      Jako výsledek pak nezkušenej týpek několikrát rozebere celý brzdy, zase*e minimálně jedny desky olejem, druhý desky podpálí a celý si to zavdušní. Ve výsledku pětinásobek času i peněz v pr*eli. Kua lidi myslete!

      konec iritované poznámky

      • lukas aka mitro  

        no…hlavne ze jsi mu ty poradil dobre:)))

      • Vilém  

        Po bitve je kazdej generalem. Takze skoda, ze si se neobjevil driv, mohl jsi mu usetrit spousta casu, nervu a penez.

        • saddik  

          Tak tohle vlákno teď vidím poprvý, nemůžu a nechci tu dřepět furt. Škoda to je, protože bych mu byl býval zkusil poradit rád. Neříkám, že by se mi to povedlo líp, koukám, že ses s lukasem snažil zjistit, o co jde, nemyslel jsem to na vás osobně, je to spíš takovej trend, co tu pozoruju. Svou reakci jsem úmyslně označil jako iritovanou poznámku, přočež je emotivnější.

          Nicméně nejde konkrétně jen o tohle vlákno, třeba tohle http://www.bike-forum.cz/…-o-radu.html (kde si za to může ale zakladatel sám svou zbrklostí) je totéž.

      • Kedrigen  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      • Kedrigen  

        postupoval podle tvého návodu. byl jsem v servisu, kde brzdu zkusili a řekli mi, že je třeba je odvzdušnit. nikdy jsem to nedělal, tak jsem si to chtěl nechat udělat od nich, ale 600Kč na to nemám. proto jsem se do toho pustil sám. přečetl a zkoukl jsem návody jak na to a snažil jsem se to udělat. nebyl jsem dost opatrný to přiznávám, ale žádnej učenej z nebe nespadl. po té co jsem diagnostikovaný problém odstranil a stále se situace nezměnila se jen snažím přijít na to, čím by to mohlo být. špinavé destičky jsem nakonec vyměnil a kotouče odmastil.

        • saddik  

          Aha, tak to jsem asi nahoře přehlédl (pokud jsi to psal), že Ti v servisu potřebu odvzdušnění potvrdili, a je jasný, že napoprvý (kdyby jen napoprvý) to může podělat každej. Nechtěl jsem říct, že bys měl dávat kolo výhradně do servisu nebo se do toho nepouštět, když tomu nerozumíš, ale hlavně by mě přišlo jako naprostá pakárna, kdybys to dělal zbytečně na základě unáhlených závěrů.

    • Kedrigen  

      tak jsem včera cestou z práce došel ke zjištění, že po větším kopci, když se brzdy zahřejou, tak brzdí jak bych si představoval, ale za chvíli je to zase na prd. čím to je?

      • saddik  

        Jakou máš směs destiček, organiky (polymer) nebo sintrovaný (metalický)? Bylo to na suchu nebo na mokru?

        • Kedrigen  

          destičky jsou superstar kevlar a bylo to na suchu.

          • saddik  

            Chování, co popisuješ, by odpovídalo spíše metalickým destičkám (i když se to může lišit podle výrobce a přesného charakteru směsi), kde to může být v přiměřené míře normální (zvlášť třeba u motorek je u závodních sintrovaných desek účinek za studena nic moc). Pokud máš organiky nebo je ten rozdíl opravdu výrazný, bude něco špatně. Projevují se tak obě brzdy?

            • Kedrigen  

              jo obě, na obou jsou ty samý destičky. když jsou zahřátý, tak nepískaj a brzděj. když opět vychladnou, tak pískaj a nebrděj.

              • saddik  

                Jo, Tys to ještě stačil editovat… Tak kevlar jsou organiky, kde by takové chování být nemělo. Ještě jsem se teda s takovým chováním nesetkal.

                Koukni, jestli nemáš kotouče obarvené do modra, může se to stát při přehřátí, kdy se zakalí (sice by dřív měly odejít organické destičky, ale kdoví), nebo když za nezajeté desky moc zabereš, kotouč se ohřívá nerovnoměrně a na ně některých místech se přehřeje.

                Následně, pokud jsi si jistý, žes ty desky nestačil umastit, bych je vyndal, ošmirgloval (může se stát, že od přehřátí je na povrchu zapečená skelná vrstva), odmastil kotouče, znovu to sesadil a zajel (z počátku s citem).

                Jináč fakt nevím..

                • lukas aka mitro  

                  Kevlar bych prirovnas spise k metalickym deskam…slusne brzdi a neupecou se, maji rovnomerny brzdny ucinek(skoro nezavisy na teplote)…oprisi origi avid sintrum ale brzdi trochu min a mizi ponekud rychleji:)

                • Kedrigen  

                  ok, zkusím to. smirglovat to asi co nejjemnějším papírem?

                  • saddik  

                    Tak nějak přiměřeně, od oka bych plácnul třeba 200–400 (ale nemám ty hrubosti úplně v oku), aby to aspoň trochu bralo, nemusí to být kdovíjak jemný…

                  • lukas aka mitro  

                    moc to hrotit nemusis, v nouzi staci obrousit o chodnik:)

    • Polopol  

      Čao, prosím vás, mám rychlodotaz. Teď mám na kole brzdy Tektro hdc 300 na tomto kole http://jizdni-kola.heureka.cz/…specifikace/#… kotouče tam jsou 180mm, ale protože ty brzdy jsou úplně na h…o, chci koupit jiné. Konkrétně tyto http://www.kupkolo.cz/…70cm_z97080/ . Půjdou mi namontovat na kotouče co tam mám, nebo musí být 160mm jak je v popisu napsané PM160? Díky za odpověď.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.