• david_08

    zdravím vas vsecky bikery :D mam takovej dotaz, mam dva / tri dny novy kolo ( http://www.merida-bike.cz/…tfs-500-d-08 ) a zatim sem strastlivej " tatka ". zatim vseko funguje, ale chci se zeptat jak je to s brzdama kdyz jedu s nejakyhgo kopce. Co se stane kdyz se zahrejou ? muze se to nejak  viditelne projevit, muze se neco znicit popripadne jaka je vymena oleje atd ? jsem v tomlde nezkusenej a nerav bych neco znicil hnedka pri zacatku kdy sem to koupil…V obchode mi rikali ze se ty brzy pri delsim brzeni prehrejou, a pak strati ucinost brzeni, coz sem zenjistel :) predem diky za vsechyn odpovedy , informace a arguemnty ;)

    0 0
    • Iban  

      Především bych chtěl upozornit, že nové brzdy se přehřívají zhruba během ujetí prvních 100 km, ale k tomu, abyste ty brzdy uvařil byste je musel držet snad 2 minuty v kuse a pokud nejste bábovka a užíváte si rychlou jízdu, brzdy tohoto ražení jsou velmi účinné v zastavení na krátkou vzdálenost.

       

      Já mam mechanické kotoučovky a nemám s tím problémy, ačkoliv ždy když dojedu domů zkoumám, jestli se s brzdami něco neděje. ;-)

      0 0
      • jIrI___  

        Jak jsi to mylel, že se nové brzdy přehřívají během první stovky km? Já mám za to, že se přehřívají klidně i během a po ujetí třeba 10000 km. Prostě člověk nesmí dlouhou dobu plynule brzdit (plynule může btzdit určitě dýl než 2 minuty). Pak prostě páka ztuhne a k vyvinutí stejného brzdného účinku je třeba větší síla.

        0 0
        • Iban  

          Já brzdy tak dlouho nikdy nedržel, ale prvních 100 km tomu tak je, že prostě disky potřebují několikrát zahřát, aby se materiál jak se patří zajel.

          0 0
          • jIrI___  

            Tak jasně že nejdřív potřebuješ brzdy vypálit. To já dělám tak, že třeba z 60 km/h zabrzdím na co nejkratší dráze na nulu. Já ten tvůj příspěvek ale pochopil tak, že se přehřívají jen prvních 100 km a pak už je nikdy víc nepřehřeješ, to je nesmysl :-)

            0 0
          • Vegan  

            Jestli myslis tech 100km zajizdeni tak ja nevim, ale ja jak byl letos v alpach tak jsem sjel desky za cca 200km jezdeni :D pravda tech 200km byli jen sjezdy v tezkych podminkach ale i tak kdybych jezdil tech 100km nez bych je mel zajet tak je budu zajizdet pulku zivotnosti :)

             

            to jen tak na odlehcenou

            0 0
        • MlokCZ  

          Klidně je možné utavit v extrému brzdy i pod minutu souvislého brždění, pokud je na to kopec. Bude to samozřejmě různé dle konkrétní brzdy, velikosti kotoučů, použitých destiček, váze jezdce, sklonu kopce, atd., ale možný to v některých případech určitě je (a to na fungujících brzdách, které mimo takové extrémy jsou zcela bezproblémové).

          Pro zajímavost sem se kouknul do tracklogu z gpsky na loňský sjezd z Šeráku po sjezdovce. Tam jsem v horní části sjezdovky cca ve 2/3 sjezdu zastavil, protože mi začly vadnout brzdy (K24 + 180/160 kotouče). A dle tracklogu to bylo po 1,5 minutě souvislého brždění (začal jsem souvisle brzdit na začátku toho prudkého úseku, což jsem snadno dohledal a konec byl zase jasný dle tracklogu, když jsem na cca 1 minutu zastavil).
          Kdybych tam měl 200/180, tak myslím, že bych to akorát dal celé do konce té horní sjezdovky, dál už se souvisle brzdit nemusí.
          Kdyby byl sklon větší (a o něco větší sklon by stále při tom snadném povrchu, nic technického nebyl ještě problém sjet), utavil bych je dřív.

          A to běžně s vadnutím nemám žádný problém, třeba v Beskydech jsem je letos neutavil ani jednou (třeba včetně žluté z Lysé).

          0 0
          • Evilcleaner  

            jel jsem to loni taky a na lx 160/160 s tenkrát ještě původníma deskama a starými xt kotouči (6 děr) jsem je sice docela uvařil ale sjel jsem to celé na jeden zátah (horní sjezdovku) a až dole jsme cítil že mi vadne přední brzda, přerušovaně brzdit jsem si nedovolil, ještě dodám že vážím cca 75kg.

            0 0
    • Al Stra  

      doporucuji vubec nejezdit, jinak dochazi o opotrebeni vsech komponentu na kole, treba ojedes plaste nebo vytahas retez, takze kolo zavrit pekne do kumbalu a uz nikdy vevytahnout, aby se cirou nahodou neprehraly brzdy

      0 0
    • Evilcleaner  

      tyj ty musíš být opravdu hodně opatrný že tě takové věci štou. ale k věci, prvních několik kilometrů se nové desky vždy zajíždějí (nedá se říct jak dlouho, záleží na tom jak moc se brzdí… tzn po 100km rovinky je nezajedeš ale třeba sjezd ze šeráku dolů jak už tu bylo jmenováno by stačil), kdyaž brzdy přehřeješ tak se jim zas tak nic moc nestane, prostě zvadnou, ztratí účinek, ale poznáš to dostatečně dopředu. jednou jsem viděl že jeden biker tak přehřál brzdy, že se mu zvlnil přední kotouč:-D nutno dodat, že je to úkaz velmi ojedinělý.

      takže na tvou otázku bych odpověděl taky takto: neřeš to a prostě jezdi. asž budeš něco muste z potřebyx řešit tak můžeš uvažovat o vidlici )tam bych uvažoval hodně)

      ať to dobře jezdí

      0 0
      • david_08  

        tak diki vsem, kolo do kumbalu neskovam :D jen sem potreboval trosku aspon vedet info ;)

        0 0
    • Medvjedok  

      cau, brzdi oboma brzdami sucasne, tak sa zatazenie rozlozi rovnomernejsie a brzdy sa tak skoro neprehreju. Ked budes doplnat alebo menit neskor kvapalinu, tak pozor! V Shimano kotycovkach je zvlastny mineralny olej, nie bezna brzdova kvapalina. Upozornujem na to, lebo ked to zamenis, znicis si tesnenia. Kotucovky vyzaduju isty zabeh, sam zistis ze po nejakej dobe zacnu brzdit ostrejsie. Strata ucinku moze byt prehriatim, ale aj obsahom vzduchu alebo vody v hydraulickom vedeni. Uz len jazdit a sledovat opotrebenie oblozeni, a vcas ich menit.

        
      0 0
    • nobody  

      mám na biku kotouče 160/160 a chci dát do předu 180. To musím koupit redukci na vidlici na 180, jestli to dobre chapu. Nebo muzu pouzit zadni,co tam mam (160) a vpredu mi to udela 180?

      0 0
      • Vilém  

        Bud vypodlozkuj o 1cm predni adapter, nebo pouzij zadni 160mm, ktery bude vpredu na 180mm a vypodlozkuj predni o 1cm a pouziti vzadu.Nebo proste jeden adapter kup novej.

        0 0
    • MrCloud  

      Ruce jsou na to aby drželi řídítka a ne brzdy :-) Spousta lidí říká že jediný brzdy co brzdí jsou shimano, ja vozim avid J7 203/180 a i v tom největšim záhulu mě nezklamaly. Jedině po fakt intenzivním brždění pak chvilku pískaj. Výměnu oleje a servis je lepší přenechat servisu, chce to nějakej vercajk a trochu zkušenosti. Je to 1–2 za rok za pár kaček a máš klid 

      0 0
      • Madrid  

        Cha cha, 1–2 za rok v servisu, žabaři :-)) Já měl svoje J5 za půl roku už 8krát v servisu a doma mají druhou směnu, a pár tisíc už to hraní taky stálo. No ale to jen tak na odlehčení.

        0 0
        • MrCloud  

          Změn značku, asi špatnej kus vyrobenej v pátek :-)  Mě fakt choděj luxusně a to už je mám na druhým kole ,ale nesmí pršet, to sou vibbrrace jako kráva ale prej se to dá vyřešit deskama, vždycky mi někdo nějaký doporučí, dám je tam a dělá to stejně. Takže za mokra prostě nebrzdim

          0 0
          • mirage  

            Jestli se můžu zeptat: jak to je s těma kotoučema. Když se tady někdo rozhoduje mezi véčkama nebo kotouče, tak všichni radí (nebo převážně) kotouče. Ale pak čtu 50% negativa(2× za rok měnit olej, 8× servis), to na véčka jsem nešahal nejmíň 2–3 roky a vše v pohodě. Ráfky i po 7 letech v poho. Mám nové kolo a dal jsem taky rady že dát kotouče, ale jestli  někdy vypozoruji nějaké vadnutí či strátu účinku, tak jdou pryč a vracím „V“. Takže při vadnutí musím páku mačkat stejně silně jak na večkách? A jak je to stou strátou účinku při přehřátí, to už pak jako nebrzdí, nebo až zchladnou tak jsou zase v pohodě. PS: Nikoho nechci urazit jen se ptám.

            0 0
            • Pavel100  

              Kotouče jsou in :-)  a potřebuješ na ně někoho, kdo ti je dá v případě poblémů dohromady (osobně, servis nebo kamarádi)…odvzduš­nění, zakrácení hadic, zadrhnutý pístek, rovnání kotouče, správné nastavení třmenu, výměna desek atd…

              0 0
              • Pavel100  

                nebo třeba změna předního kotouče ze 160mm na 180/185mm (volba správného adaptéru IS/Postmount vidlice) když zjistíš že ty hydry nebrzdí jak se říká:-))))

                0 0
              • jIrI___  

                Není pravda. S V-čkama jsem měl daleko více problémů než s kotouči, ať už mechanickými – BB5, tak hydraulickýma – XT 08. Odvzdušnění je na Shimanech strašně jednoduché, hadice ti většinou zkrátí na požadovanou délku už při koupi a dál to neřešíš, pístek se mi ani jednou nezadrhnul, kotouč jsem na 5 let ježdění na kotoučovkách zohnul 1×, nastavení třmenu je to nejjednodušší a o výměně desek ani nemluvím (navíc je taky měníš podstatně míň častěji než špalky na V). Pro mě jsou kotouče, hlavně hydry, podstatně „uživatelsky přívětivější“ naž V-čka :-)

                0 0
                • Pavel100  

                  Není pravda:-) Véčka jsem namontoval a celou sezónu jsem(cca 5tisíc i v zimě) na ně nešahal, žádná výměna špalků nic.

                  Hydry…hlavně si musíte uvědomit, že ne každý je zručný a sám si všechno namontuje a seřídí hlavně když se kotoučovky dostávají mezi normální lidi......jed­noduché? jak pro koho;-)

                  0 0
                  • mirage  

                    Tak že je to pořád 50–50. Ale vysvětlete mě nokdo prosím jak to je stí vadnutí a strátou brzdného účinku. To jako už nebrzdí?

                    0 0
                    • Pavel100  

                      Záleží na typu brzd a jaké desky použiješ a pak jaký kopec potkáš a jak těžký batoh(ne ten na zádech) si sebou vezeš.....prostě držíš páku a ono to nechce svině zastavit:-)

                      0 0
                    • Pavel100  

                      nedá se říct že je 50 na 50:-) pokud někdo jezdí normální terén a nehrotí to tak mu stačí véčka(to snad každý dokáže zhodnotit jestli mu to dostačuje nebo ne) Pokud jde na AM nebo Enduro případně si omezen novým rámem který už nemá navářky na čepy pro V-brzdy tak jdeš do kotoučů. Tam musíš počítat s tím, že si buď opravy děláš sám nebo je někde budeš platit. Není to tak že si koupíš hydrauliky na netu v akci za super cenu a tím to končí.....;-)

                      0 0
                    • MrCloud  

                      Při dlouhym nebo intenz. (držíš non stop silně víc jak 2min) bržděním se zahřejou kotouče a teplota se přenese na kapalinu v hadici ta -zvýšením teploty zřídne a ztratí hustotu proto se pak musí někdy víc přitáhnout páka k řídítku, pustíš-li brzdu, řádově na 3–5 cec vše je v poho. Já to řeším tak že když to dovolí situace ,(pořád se bavím o prudkým sjezdu kde je potřeba fakt brzdit), střídavě na chvilku jednu a pak druhou brzdu povolim- funguje to- nevadnu :-)

                      0 0
                      • jIrI___  

                        Tak já mám přesně opašnou zkušenost – chod páky se zkrátí :-)

                        0 0
                    • jIrI___  

                      Zkus v autě při vypnutém motoru (když ti nebude fungovat posilovač brzd) několikrát zmáčknout brzdový pedál. Nějak podobně se chová brzdová páka (samozřejmě v mnohem menším měřítku). Prostě se zkrátí krok a zhorší účinnost.

                      0 0
                      • kubad  

                        to platí ale jen do určitého okamžiku, jak přehřeješ kapainu začne se dít to co popsal

                        MrCloud

                        0 0
                        • jIrI___  

                          Tak to znamená, že jsem kotoučovky ještě pořádně nezažhavil :-)

                          0 0
                          • kubad  

                            přesně tak

                            0 0
                          • MrCloud  

                            Tak se máš na co těšit :-) To pak když plivneš na kotouč tak tam ta kapka krásně tancuje… no jako plotna na kamnech na chatě… :-)

                            0 0
                            • roud  

                              lepší je si na ten kotouč šáhnout to pak na ten vzor na ruce můžeš koukat ještě hodně dlouho :O)

                              0 0
                              • jIrI___  

                                Kámoš si tak dělal na lýtko „homebranding“. Smrad jaxviňa :-D

                                0 0
                              • mirage  

                                No asi pujdou pryč. A dá se klasika. Tušil jsem, že se nemám do toho natlačit, ale každý prodejce co jsem se ptal mi tvrdil " né" dejte kotouče. No a teď to budu mít.

                                0 0
                                • roud  

                                  Jen je nech neni to tak strašný jak to na první pohled vypadá…

                                  0 0
                      • Radek Broz  

                        Když zahřeješ pořádně, promáčkneš až k řidítkům a neděje se nic:o)

                        0 0
                        • MrCloud  

                          Děje- sevře se mi prdel a doufam že to ustojim než to začne zase makat.....

                          0 0
                        • qwerty  

                          Jo, přesně to mi na Ještědu udělaly J7. Deorka ani M4 mě takhle nezrazují.

                          0 0
                • Pavel100  

                  Výměna gumiček(špalků) a destiček?…super já to měl naopak.....véčka 5 až 6 tisíc(3barevné BBB gumičky), teď na hydrách Shimano XT mi vydrží desky Fastop tak 3tisíce km.

                  Rovnání kotouče nejde jenom o to že ho ohneš totálně, ale ne každý překousne že mu to pořád cinká:-)

                  0 0
              • kafac  

                Nevim jak ty, ale ja jsem na hydrach nikdy nepotreboval zkracovat hadice, nikdy jsem je neodvzdusnoval (najeto cca 25000km), pistky me nezadrhavaly a kotouce jsem nerovnal a trmen jsem steloval vsehovsudy asi 2×

                Takze asi tak ;)

                0 0
              • goofy  

                Ano zkraceni hadic… Velmi obtizna cinnost.. A na veckach bovdeny nepotrebujes zkratit? To jenom tak mimochodem

                0 0
                • Pavel100  

                  Tak bovden snad ustřihne skoro každý, naopak hadici taky akorát už ji moc lidí nenamontuje(oliva, trn, matice) nazpět a pak to chce většinou odvzdušnit.

                  Pořád neuvažujete běžného člověka…

                  0 0
                  • kubad  

                    no spousta lidi nezvladne ani ten bovden :-(

                     
                    0 0
                    • Pavel100  

                      jasný, kdo nezvládne bovden počítám těžko zvládne krácení hadic…

                      ano hydry jsou fajn když všechno funguje:-)

                      0 0
                      • goofy  

                        Ja bych rekl, ze kraceni bovdenu je obtiznejsi, nz celkove zkraceni hadicek…

                        0 0
            • MrCloud  

              Brzděj na 100% jednim prstem, bláto a bordel na ráfku- nezájem a ten servis je hold potřeba ,záleží kolik a jak najezdíš. Já radim kotouče (hydraulika)

              0 0
            • Evilcleaner  

              lx, 12000km, jedenkrát servis (spíše kontrola, ted budu měnit kapalinu), jsem výsostně spokojen, jezdím 160/160 vpředu/vzadu (kotouč starý xt (rt-75) na šest děr), desky používám bbb-organické dozadu (ostřejší nástup ale po dlouhém brždění vadnou) a dopředu bbb-sintrované (kovové) (pomalejší nástup -spíše jde o pocit jak brzda začíná brzdit- musí se trochu zahřát, ale ve sjezdu jsou prakticky nezničitelné, nezačaly vadnout ani ve francii v alpách)

              k véčkám bych řekl toliko, nemyslím si že by všichni co jezdí kotouče potřebovali je… asi ani já ne, ale ten neuvěřitelný komfort způsbený tím že prostě víš že zastavíš kdykoli bez zjevné námahy mi stojí za trochu té homotnosti navíc

              co se týče celkové údržby hlasuji pro kotouče, výměna desek zabere všeho všudy 3 minuty pokud to děláš poprvé, samozřejmě pokud nemáš štěstí na kus (i to se stává) tak ti můžou činit jisté problémy no… ale toto se ti může stát i u véček

              0 0
          • mr.antik  

            Mě teda budou mít tak 7–8 tisíc, v servisu nebyly ani jednou a brzdí za sucha i za mokra :-)) Opravdový vadnutí jsem zažil jedině v alpách.

            0 0
            • MrCloud  

              Myslel jsem že nebrzdím jako že je radši nepoužívám za mokra (lijavec a hodně vody) fakt takovej pískot sem snad ještě neslyšel a nese se to rámem jako když praštíš do trianglu :-)

              0 0
    • vlk  

      Já už teď jedině kotouče. Když si to seřídíš, tak se 160mm kotouči nic necinká.Hlavní výhoda je, když máš malou osmu na ráfku, tak ti to tak nevadí, nevadí ti ani hluboké bahno, kdy v-breake brzdily hůž a hlavně se zasíraly a ěnkdy pak nešlo ani otáčet kolo.

       

      jo v prudkých sjezdech, když brzdíš neustále, tak se přehřívaj-to znamená, pro ustrašené maminky nekupovat kola s hydrama, ale kdo umí jezdit a brzdit z kopce tak nemá problém.Záleží i dost na typu destiček.

      Mám lx hydry a za ty 3 roky co je mám jsem na ně nešáh-pokud nepočítám odvzdušnění po koupi a výměny brzdných destiček.Zatímco s V-breake jsem se v rámci servisu naštval mnohem víc.

      0 0
    • Lenka.05  

      Driv jsem se kotoucovek trochu bala, protoze na kole si toho moc udelat neumim – jeste tak vyprat a vymenit retez, seridit razeni, vymenit plaste, zalepit dusi…no takove ty drobnosti provozni. S veckama jsem vzdycky trochu zapasila, nejak mi nikdy nesly poradne seridit, porad nekde neco drhlo, lanko se muselo udrzovat v cistote a promazavat…prislo mi nachylnejsi nez treba u razeni. K nakupu kotoucu me vedly hlavne 1) strasne zvuky, ktere vecka vydavaly, kdyz jsem projela bahnem, 2) udajna bezudrzbovost kotoucovek 3) lepe brzdi 4) libi se mi

      Po roce provozu muzu rict, ze jestli o necem na kole nevim, tak jsou to brzdy – proste se nestaram a jezdim. Nikdy nezklamaly. Nekdy pristi rok necham za dve stovky vymenit naplne a je to. Vymenu desek zvladne i takovy kopyto jako jsem ja :)

      Co se tyka zahrati brzd – zalezi na tom, kdo co jezdi. Ja je jeste nikdy neupekla, i kdyz nekolikrat uz zacinaly hezky vonet :-) Ale porad brzdily OK.

      Proste k veckum nemam duvod se vracet. Jo mam XT08, pak nove juicy 5, ale na tech nemam moc najeto.

      0 0
      • fousek  

        Tak to se priprav ze nandavani desticek do Juicyn je slozitejsi nez do XT, ale nakonec seto podari

        0 0
        • pitos  

          to mi povídej…výměna u shiman a hayesu vždy v pohodě,teď mám doma jedny juicy a při výměně jsem docela nadával,z těch tří značek zatím nejhorší systém:)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.