HT 29" - vliv geometrie rámu (úhly sedlové a hlavové trubky)?

290 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Na bajku (napřed pevný, od ca 2003 vždy HT) jezdím už od sametu, těch bajků různých značek, velikostí (26 a 29"), i geometrií rámu jsem vystřídal už asi 8, ale nikdy jsem nepozoroval vliv geometrie (úhly sedlové a hlavové trubky) na moje pocity z jízdy. Až nyní, předchozí bajk byl Canon FSi (hlavová 69, sedlová 73st), nyní Canon Scalpel (hlavová 67, sedlová 75st) a cítím tam výrazný rozdíl, hlavně v tom, že se mi při šlapání proti prudkému stoupání tak nezvedá přední kolo = vyjedu na něm víc než jsem vyjel na FSi.

    Cannondale v reklamním popisu Scalpela má „bajk, který díky agresivní geometrii poletí nejen z kopce dolů ale i proti kopci nahoru“ (nebo tak něco v tom smyslu).

    Otázka na teoretiky: Je to možné, že těch pár stupňů rozdílů v úhlech trubek udělá takový rozdíl v pocitu z jízdy?

    1 2
    • černápole  

      Ano-)

      1 0
    • MTBIKER doporučuje

      Lapierre Edge 5.9 kolo, modré Skladem > 2 ks

      Výprodej Lapierre Edge 5.9 kolo, modré

      od 15 099 Kč -4% MOC 24 999 Kč

      Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré Skladem > 2 ks

      Výprodej Lapierre Edge 2.7 27,5 kolo, modré

      od 11 599 Kč -14% MOC 17 699 Kč

      Lapierre Edge 2.9 kolo, modré Skladem 1 kus

      Lapierre Edge 2.9 kolo, modré

      14 199 Kč -20% MOC 17 699 Kč

    • Singlespeed  

      První „prehistorické“ 29-er bajky byly velmi stabilní. Než se začal třeba starý SUP Team zvedat a zadní, to jsem dříve urval ořech zadního náboje. Pak přišlo období poněkud „zdrclých“ strojů s nakopnutou vidlicí zvedajících se na zadní velmi snadno, pokud tedy byl jezdec jelito a neuměl pracovat s těžištěm. Dnes se zase navrátila stabilita. Možná až moc, tak uvidíme, kam se bude vývoj ubírat dále.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Tak jo, opravdu na Scalpelu vyjedu to co jsem ještě nikdy za 30let bajkování nevyjel (vždycky mě to aspoň jednou shodilo) – závěrečné stoupání zelené značky těsně pod sochou Radegasta od DBečvy (extra prudké extra kamenité stoupání ca 200m). Dneska jsem to poprvé vyjel aniž by mě to shodilo. Hezky!

      Takže díky za reakce a potvrzení, že se mi to nezdá, že je Scalpel „jiný“ (ve výjezdech).

      1 0
      • Atilla  

        Dva stupně na sedlovém úhlu jsou hrozně poznat do kopce. Dnešní enduro kola s 78 sedlovkou jsou do kopce naprosto parádní.

        0 0
      • Azmir  

        Ta zelená je výživná, dycky to radši objíždím, než abych se tam zničil :D

        0 0
      • mirorek2  

        taky širší ráfky, moderní bezdušové gumy a nízké tlaky dělají v technických výjezdech divy

        1 0
        • Singlespeed  

          Nejvíce ovšem dělají nohy, to dá rozum. Co jsem vyjel před 15 lety na nejstarším 29-er s pevnou vidlicí, to už dnes nedám ani s širokými ráfky, tlustými supergumami, odpružením, moderní geometrií atd :-( .

          2 0
          • J1RKA  

            Covece mam to naprosto stejne

            0 0
          • MatS  

            Zas tak stary nejsi. Nekde bude zakopany pes. ;-)

            Ja ted ujedu a vyjedu mnohem vic nez pred 15 lety. A to jsem jen o chlup mladsi nez ty.

            1 0
          • Dazz  

            Nohy jdou do háje přesto dnes výkon na Anthemovi 29" větší než před 15 lety na Maxbikovi 26" :-)

            1 0
    • Georrge  

      Ten vývoj je zajímavý – přišly 29", dobře se na tom jelo do kopce, protože větší zadní kolo ⇒ delší zadní stavba ⇒ menší zvedání na zadní.

      Ale ty kola byly kvůli tomu moc dlouhý, tak se zkracovaly (hlavně na té zadní stavbě) a měli jsme kola s krátkým rozvorem.

      Jenže pak se to začalo zvedat na zadní :)

      Tak se začalo posunovat sedlo dopředu (strmější sedlovka). S tím ale roste i reach a rozvor, takže už zase nemáme kola s krátkým rozvorem. A do toho ještě podkopnuté vidlice.

      Takže teď vlastně máme stejně dlouhé, ne-li delší kola, jako s prvními 29", sedlo je podobně daleko před zadní osou (u extrémně strmých sedlovek i dál od zadní osy), takže se to nezvedá na zadní, ale máme výrazně posunutý šlapací střed dozadu :D

      0 0
      • MlokCZ  

        Teď jsou o dost delší. Ty přepáleně dlouhé zadní stavby z počátku 29" zase nebylo v celkovém rozvoru o tolik. Ze začátku to bývalo někde na 450–460mm. Teď i když to jde, tak do extrémně krátkých se to zase už moc nepřehání, takže třeba 435mm. Tedy to bylo jen cca 2cm zkrácení na rozvoru.

        Oproti tomu zmenšování hlavového úhlu šlo postupem času do mnohem větších extrémů + k tomu navíc musel být zvětšován reach, aby byl dostatečně dlouhý posed s tím sedlem více vepředu oproti středu. V součtu o dost větší prodloužení rozvoru než zkrácení rozvoru pro kratší zadní stavby.

        Střed ale zase tak moc dopředu proti sedlu posunutý není, protože tu přišel ještě další faktor a to velké negativky u tlumičů a používání o dost větších sagů na tlumiči, takže to zase pošle sedlo oproti středu po zatížení více dozadu (než to bývalo kdysi).

        1 0
        • TK75  

          Rec je o hardtailech …a tam je 430/435 takovej střed

          I kdyz tenhle Scalpel má zadek dlouhý podle velikostí…u L je 440 což se me třeba uz nelíbí na tomhle kole

          Potom jsou tu kola jako Cotic nebo Whyte který jedou dlouhý chainstay 450

          A na druhý straně Chromag a x dalších kde se jede na krátkou 420/425 zadní stavbu

          Mě se líbí delší 450 vysloveně pro hodně slack 62/63 a dlouhý reach enduro ht …

          Ale u hardtailu ja třeba naopak chci víc „dirtovej“ pocit…takže mám radši když je prdel kratka okolo 425 a hezky nízká sedlova trubka

          Ani reach nechci vysloveně moc

          Ideál Stanton Slackline nebo Sherpa (ten ma ale na me zas vysokou sedlovou trubku)

          0 0
          • MlokCZ  

            U HT samozřejmě odpadá vše ohledně sagu tlumiče a jeho změn pro výjezdy/rovinu/sjez­dy. Ale také tam nejsou ty sedlové úhly taky takový extrém (75 vs 73). Navíc ty dnešní udávané sedlové úhly jsou často takový nejasný virtuální údaj, jak i u HTček běžně je sedlová trubka předsazená oproti středu (a pak pro různé výšky sedla to reálně vychází jinak).

            Ale už i výše se řešili fully, tak jsem to řešil celkově i pro fully.

            Já mám raději trochu delší zadní stavby, takže mi nevadí, že mám na ebiku 445mm (pro L velikost). A pro dnes už ne tak sportovní posed (co vozím, i když to pořád není zdaleka posed jak na hajzlu) nechci šlapat příliš pod sebe. Takže pro trochu větší sedlový úhel (reálné číslo přesně těžko říct, to bych musel ručně změřit pro aktuální vysunutí sedla, údaj geo výrobce samozřejmě s tímhle přesně nesedí, jak je to zase nějaký uvádaný virtuální úhel) mám teleskop s offsetem.

            0 0
            • TK75  

              No jo..sedlovej úhel je opravdu často mimo.To mi snad nikdy nesedí udavany s tím efektivním co zmerim osa a sedlo (na můj posed))

              Zahnuta trubka plus výška …klasika

              0 0
          • Metrick  

            Coticy mají myslím 444mm CS (solarismax, bfemax), což je na jednu stranu dost, ale Cy zase v porovnání s některou konkurencí nemá tak kolmé sedlovky a jejich čísla jsou v Sagu, což při srovnání s běžnou tabulkou geometrie ještě vlastně ubere nějaké to %. Tam je asi podstatné, že jak Dan tak Cy ty kola dělají primárně pro sebe a zatím co Cy má tak 1,9m tak Dan je o hodně menší. Cy to myslím kdysi vysvětloval i nějakém podcastu jak k těm velikostem a úhlům došel.

            0 0
    • Smazaný účet  

      Ano, je to tak – v dílně na ponku mám omezené místo (na délku), předchozí FSi se mi tam vešel akorát, pro Scalpela jsem musel do police vyříznout 3cm hluboký zářez pro zadní kolo = Scalpel má delší rozvor (to asi taky přispívá k té větší stabilitě při šlapání proti kopci).

      0 0
    • MlokCZ  

      Ano, rozdíl to udělá dost velký.

      Na druhou stranu o vyjetí extrémů rozhoduje především výkon + technika jezdce. Geometrie sice může umožnit sedět v o něco prudším výjezdu, ale stejně v extrému to v sedě nejde, tak jako tak.

      A přílišné posouvání sedla oproti středu dopředu pak stejně není všespásné řešení (sedlový úhel určuje jen nějaký možný rozsah nastavení, stejně to pořád ovlivňuje nastavení konkrétního jezdce). To sice pomůže do hodně prudkých výjezdů (umožní sedět o něco déle), ale zase se pak šlape příliš pod sebe na rovině/v mírných výjezdech.

      Takže je to vždy nějaký kompromis (a čím větší zdvih, tím větší, protože jsou tam větší změny sagů pro sjezdu/rovina/vý­jezd).

      0 0
      • J1RKA  

        tak me zrovna to slapani pod sebe i vyhovuje

        0 0
        • MlokCZ  

          Vždy je to o vhodném nastavení úhlu trup vs nohy. Takže se nedá říct nikdy nic obecně a závisí na konkrétním nastavení celého posedu.

          Proto se na extrémně sportovním posedu (třeba některý triatlon jetý skoro celý v hrazdě) vozí sedlo extrémně posunuté dopředu.

          A čím méně sportovní posed, tím by sedlo mělo být více vzadu, aby se zachoval aspoň trochy rozumný uhel trup vs nohy.

          0 0
          • J1RKA  

            souhlas, akorat ted trochu resim pozici kufru, prijde mi, ze bych je mel posunout bliz k pate, ale jeto jenom pocit, nehlede, ze tretry jsou uz nejmene rok po smrti, chjo

            0 0
    • Smazaný účet  

      Update po dnešním výletu (prakticky výhradně rozbitým terénem): Čím víc výletů na Scalpelu mám za sebou, tím víc se mi ta jeho geometrie (a z toho vyplývající – pro mě – výhody) líbí, už bych FSi a jeho geometrii nechtěl. Doladil jsem i tlaky v pneu a vidli, už mi to asi ani víc/píp vyhovovat ani nemůže. Scalpel = lovestruck.

      0 0
    • Azmir  

      Potřeboval bych trochu vysvětlit, co má tak zásadní vliv na lehkost/těžkost ve výjezdu, viz příběh níže, kdy jsme si s kamarádem prohodili kola. Nejlehčí převod 32/52 vs 24/42.

      Pocitově se na obou kolech jelo podobně. V nejlehčím převodu by neměl být takový rozdíl, přesto při výjezdu na nejlehčím převodu jsem to na Canyonu vůbec nedával, při přesednutí na Cube, jsem měl ještě 3 lehčí převody k dobru při stejné pocitové rychlosti.

      Co pocitově způsobuje, že nejlehčí převod na Canyonu je mnohem „těžší“, i když papírově se tváří srovnatelně? Díky.

      0 0
      • Tomcat  

        Pneumatiky, nafouknutí, nastavení pružení … Geometrie ten Cube je spíš XC než trail AM.

        0 0
      • pocestny  

        Cube má o 7% lehčí převod (0,615 vs. 0,57) a má asi o 1kg méně

        Spectral má sjezdové gumy a těžší ráfky

        Geometrie Spectralu je úplně jinde

        0 0
    • natureman42  

      ptáš na zřejmé věci (jako ostatně ve většině tvých vláken), ale vzhledem k tvému věku a rozhledu v současné horské cyklistice to chápu..

      já mám na pevňáku 65 hlavu, 75,5 stupně sedlovku, reach 475mm, 2.4 / 2.6 palce pláště a zdvih vidlice 150mm .. a je jasné, že to kolo jede oproti předchozímu 13 let starému 29er SUPERIORU brutálně z kopce a naopak ve stoupání mě už tolikrát překvapilo, že jsem vyjel to co jsem zespoda viděl na jasný zesednutí.. To kolo mě prostě nepustilo, dokud jsem to nevyšlapal.. (a to ted moc nejezdím)

      Ještě zkus vyměnit přední plášť za něco trochu ostřejšího a přidej teleskopickou sedlovku a budeš se divit, jak z kopce ještě zrychlíš..

      (no offence, jen sem si musel odložit)

      0 0
      • Lišák  

        Vzhledem k tomu, že staví kola evidentně na váhu, tak je teleskopka NEPRŮCHODNÁ. :-)

        A jakýkoliv zubatější plášť bude taky těžší, než TB.

        0 0
        • J1RKA  

          no mozna, nicmene S-Works Ground Control je v sirce 2,1 taky pod 600g posledni co jsem vazil mel dokonce 570g, cena je polovicni a jizdni vlastnosti proti TB o vesmir jinde, a pokud to stavel na vahu, a jak nekde psal ze utratil ctvrt mice, tak ta vaha nic moc, pod 9kg jsem mel nabidku FULLa na ramu snipera

          0 0
      • Singlespeed  

        Proboha jen nezrychlovat z kopce. Jinak hrozí aktivace integrovaného záchranného systému jako už mnohokrát, když se podobní lidé jako pavproch pokusili dolekopcom zrychlit.

        0 0
    • easyrider  

      Zrovna ten novej Scalpel se 75° sedlovym úhlem (a přímou sedlovkou z výroby) je už trochu extrém. Soused ho moc chtěl, bohužel ani po hodině ladění jsme v prodejně nenastavili takovej posed, aby na tom nevypadal jak dement. Chápu, že se móda někam vyvíjí, ale lidský tělo je pořád stejný… OK u kol, kde na tom člověk nesedí celej den, ale u XC kol… Na druhou stranu když je dlouhej předek a má to něco vyjet, tak k němu to těžiště prostě posunout musíš. Fyziku nevochči… :)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dneska při výletu jsem si (opět a znova) potvrdil, že pro mě a moji jízdu proti kopci je geometrie Scalpela (viz výše + mám sedlo asi o 1,5 cm víc dopředu + o 1cm delší představec než jsem měl na FSi) lepší – bez problému vyjedu ty kopce, kde mě FSi „shazoval“ ze sedla/stavěl se na zadní. Hezky! Mám ho (Scalpela) stále víc a víc rád.

      Ale jedna zajímavá věc – na Scalpelovi častěji než se mi stávalo na FSi „škrtám“ pedálem o kořeny/kameny/ze země vyčuhující věci i když má střed o 7 mm výš než měl FSi (315 vs308 mm) – žeby to byl nižsí tlak v pneu (měkčí pneu = její větší deformace = pedály chodí blíž k zemi)?

      0 0
      • ceo  

        Podívej se na profil pneu… to tolik neudělá

        Buď máš delší kliky, nebo vyšší pedály, nebo víc zanorenou vidlici

        0 0
        • Lišák  

          Někde tady psal, že jezdí kola přehuštěný a vidli podhuštěnou, takže problém bych opravdu hledal u té vidlice.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Pláště jsou stejné jako na FSi 2,1", ale na širších ráfcích, fčíl tlak 2,3bar, na FSI to byly atm tři. Tlak ve vidlici stejný (4atm ) jako na FSi, oba SIDy stejný zdvih 100 mm, kliky stejně dlouhé (175mm), pedály stejné XTR SPD.

      Dneska při výletu jsem zase asi 4× šrtnul pedále o cosi vyčuhující ze země. Je mi to dál záhadou.

      0 0
      • ceo  

        U tebe je problém, že sis všechno domrvil po svém, takže těžko hledat viníka běžnými způsoby.

        Nejpravděpodobnější se jeví vidlice. Sid z různých ročníků může na stejném tlaku mít různý sag. Jenže když ty nastavuješ vidlice podle tlaku, ne podle sagu, tak těžko ti nějak vážně pomoct.

        Pokud můžeš.srovnej sag na FSi a Scalpelovi

        0 0
    • Smazaný účet  

      Nesrovnám, FSI už nemám. SAG neměřím pro mě zbytečnost.

      0 0
      • kubad  

        Nic měřit nemusíš je tam stupnice na kluzáku stačí se podívat kde se motáš při jízdě po rovině na asfaltu.

        Ale neřeš to ty XX1 kliky ti brzo poděkuji. Ty moc nárazy nesnáší aby ses nedivil.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Opakuju – pro mě naprostá zbytečnost, nevím, nechcu (se ani podívat), je mi to JEDNO.

          0 0
          • gersa  

            Znáš to tom holubovi a hře v šachy?

            Aneb…Já tomu sice vůbec nerozumím, ale přeci mi tu nebudete radit, co s tím mám dělat

            0 0
          • mirorek2  

            to tam dej pevnou vidlu, když je to jedno, ušetříš gramy

            0 0
          • Esi  

            Tak když je ti jedno ze hrabeš pedálama v zemi, tak proč to sem vlastně píšeš?

            0 0
    • Smazaný účet  

      Chjo no, tak jsem teda speciálně zašel do dílny/garáže a prohlídnul tu stupnici – na nezatíženém bajku mám SAG 15%, když si na něj vlezu a zatížím ho tak 35%.

      Tak se do mě zase pusťte, jaký jsem imbecil, že mi to takto NEJLÉPE VYHOVUJE (neřídím svůj život podle tabulek a doporučení, žiju si ho po svém).

      0 0
      • Jan D.  

        A dělal jsi servis spodních nohou? Mám Sid Ultimate 120mm. Nová chodila ztuha, musel jsem foukat málo. Teď jsem udělal 50h servis. Z továrny to bylo dost málo namazané. Vazelína tam byla nějaká jiná než sram doporučuje a bylo jí málo. Teď chodí krásně a foukám asi o 10 psi víc.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ta vidle je nová, servis netřeba = až po sezoně. A chodí hezky lehce/jemně, dobře.

          0 0
          • Jan D.  

            Moje byla taky nová, ale nebyla dostatečně citlivá, takže po 25 najezdenych hodinách jsem ji rozdělal. Rock shox je bohužel vyhlášený tím, že ve výrobě vidlice maže nedostatečně.

            0 0
          • Vilém  

            Delej jak myslis, bylo temer pravidlem, ze RS vidle byly z fabriky temer , nebo zcela suche.

            0 0
          • Lišák  

            U RS vidlic je nutný servis hned u nové vidlice. Dost často je v nohách minimum oleje a vazelínou ve stírácích taky docela šetří.

            0 0
      • ceo  

        Jestli máš nezatížený sag 15%, tak je něco špatně. IMHO se díváš na stupnici pro 120mm verzi

        0 0
    • Smazaný účet  

      Proč by na vidli z výroby se zdvihem 100 mm byla stupnice pro 120? To mi nedává smysl.

      0 0
      • kubad  

        Tak se běž podívat na obě nohy vidle :D je to tam napsané

        0 0
        • TK75  

          To jo…ale to je u té 120 s 35 nohama aby byl k dispozici i sag pri snížení te vidle na 100

          Normální 100 sid ma přece 32 nohy

          Nebo už ne?

          Vždyť to vidím na těch kolech ze to nejsou 35 nohy u te 100 verze …teda jestli to teď 2024 už tak je?

          To se ptám vážně..sám vím houno))

          0 0
          • ceo  

            Je pravděpodobnější, že se podíval na špatnou stupnici, než že má vadnou vidlici. Teda pokud ji už tím 60% tlakem oproti doporučení nestihl zničit …

            0 0
            • kubad  

              Jo máš pravdu SL má max. 100mm a je tam jen jedna stupnice.

              Což ale pro kolegu znamená že má problém s vidlicí :(

              1 0
      • ceo  

        Pavle, mám k tobě respekt. Vím, co máš za sebou a je super že se hýbeš, jak na kole, tak lyžmo.

        Ale dohaje, poposedni si. Chováš se jak Bob na Af, jak kdyby se všechno točilo kolem tebe.

        Něco řešíš, zeptáš se a spousta lidí ti chce pomoct. Místo toho, abys přemýšlel (a vím, že nejsi hloupý), tak začneš opakovat, že ti to vlastně vyhovuje a nic měnit nebudeš… První se zamysli nad odpovědí, nebo Googluj, jestli se ti něco nezdá, nestřílej od boku tvoje úvahy.

        Druhá stupnice tam bude proto, že stejná vidlice se dělá i v 120mm verzi a liší se jen shaftem uvnitř. Vnitřní nohy jsou pro obě verze stejné. Tak tam tisknou 2 stupnice … tohle sis mohl zjistit sám a kdyby ses podíval pořádně, viděl bys i druhou stupnici.

        Jestli dělají i 110mm verzi, bude tam i 3. stupnice.

        0 0
        • Jan D.  

          Jestli má Sid SL, tak ten je jen na 100 mm.

          Má to prostě málo nafoukaný. Když jsem zprovozňoval svoji Sidku, taky jsem upouštěl vzduch, aby chodila. Sice pak chodila, ale byl jsem na tom jak Pavel, že jsem ji měl nezatíženou v 10% sagu. Po servisu spodních nohou chodí jak má, můžu foukat víc a jsem na normálním sagu kolem 20 %.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Byl jsem se na to podívat znova – stupnice je tam JEDNA (a u ní mikroskopickým písmem 100mm) a ty procenta 15/35 jsou správně. Tečka.

      Btw, nohy mám 32.

      0 0
      • ceo  

        Pak máš posranou vidlici, která je klesla víc než by měla a máš řešení, proč ryješ pedalama v zemi

        1 0
      • kubad  

        Omluva máš pravdu, ale současně to znamená že máš pokaženou vidlici, nevyjde naplno ven a i proto meleš klikou o zem

        0 0
        • Jan D.  

          Podle mýho ji má akorát málo nafoukanou, pokažená nebude.

          0 0
          • kubad  

            Bez zatížení ma SAG 15% píše, takže StuckDown

            0 0
            • Lišák  

              Tahle vidlice nemá přepouštěcí kanálek?

              0 0
              • kubad  

                Zřejmě nepřepouští nebo prostě nohy nevýhodou do místa kde je přepouštění

                Zkusit vidlici vytáhnout nahoru, nebo vypustit negativku, nevím jestli tahle verze má zespodu ventilek na vypuštění

                0 0
            • Jan D.  

              Když jsem Sida málo nafoukal, tak byl taky bez zatížení v sagu. Když ho nafoukám na normální hodnotu, v sagu není.

              0 0
              • kubad  

                Chce to prohoupat aby se srovnali tlaky v komorách

                0 0
                • Jan D.  

                  To vím. Byl to nějaký nesmyslně nízký tlak. Upouštěl jsem na švihu, protože to nechodilo a přehnal jsem to. Chvíli jsem s tím tak jel než jsem to dofoukal. Chodilo to pěkně i takhle podfouknutý. Vlastně líp než na normální hodnotě. Právě proto bych řekl, že to Pavproch má extrémně málo nafoukaný

                  0 0
                • Georrge  

                  Spis to chce upoustet tlak s plne roztazenou vidli. Neni neobvykle, ze v nezatizene poloze je pist nad prepoustecim kanalkem a kdyz pak jdes upoustet tlak z pozitivky, tak se nesnizi tlak v negativce a snizi se zdvih.

                  Takze pred upoustenim vidli roztahnout a pak teprve snizovat tlak.

                  0 0
    • Smazaný účet  

      Nemyslím si že máš pravdu. Už mě to nebaví, dobrou noc.

      0 0
      • TK75  

        Jasně ze má…sag tam ma byt jen s jezdcem a ne bez nej

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak aspoň se tím vyjasnilo, proč se mu s tím jezdí tak dobře výjezdy, když má pokaženou vidlici se sagem 35% :-)

          2 0
      • MatS  

        U nás se říkávalo, že jeden myslel a vymyslel hovno. Druhý nemyslel a šlápl do toho.

        Nechápu proč tu cokoliv píšeš, když nejsi ochoten přijat názor jiných, mnohem zkušenějších a přiznat, že se pleteš. Raději budeš mlít dokola to svoje, že ti to vyhovuje a nic měnit nechceš.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Díky za názory, mezi balastem tu zaznělo i něco zajímavého/dů­ležitého.

      0 0
      • mirorek2  

        Tak tak, třeba že naprosto klíčové je umět si nastavit SAG u odpružení, což ty teda neumíš…

        0 0
    • Smazaný účet  

      Ač jsem psal, že mě sag nezajímá a že jsem spokojen s tím, jak mi vidle (RX SID SL Select Charger RL 100) nyní funguje při výletech, jedna z poznámek výše mě vede k myšlence, že ten sag 15% v nezatíženém stavu je zapříčiněn „zbytkovým protitlakem“ nad pístem (kdysi dávno jsem na kterési předchozí vidli RX – ještě bajk 26" – to měl taky tak, pak jsem ten tlak nad pístem odpustil a najednou byl sag (skoro) nula a využíval jsem celého zdvihu vidle). Bohužel tenhle můj SID nemá ventilek pro upuštění protitlaku NAD pístem, koukám na „exploded view“ + fyzicky jsem si tu vidli byl doma prohlídnout a ventilek tam není. Škoda no.

      Kratší kliky ani delší zdvih vidle NEchci.

      0 0
      • J1RKA  

        jak muze mit vidle sag v nezatizenem stavu? nakolik ji foukas?

        0 0
      • Smazaný účet  

        Dneska jsem kolem toho sagu trochu surfil a vysurfil, že SID SL Charger (= to co mám na Scalpelu) má běžný sag 15 až 25% + že příčinou většího sagu může být nízký tlak ve vidli, o odstranění protitlaku nikde ani slovo = asi to opravdu nejde nebo tam žádný protitlak není. Protože jsem s tím jak mi vidle vidluje SPOKOJEN a CHCU BAJKOVAT a ne brečet nad rozebranou vidlí, šahat už na to nijak nebudu.

        0 0
        • kejda  

          Ty jo super. Takže pokračování vlákna už nebude, nebo ještě čekáš na nějaké potvrzení?

          0 0
        • Polka  

          Ale RYJEŠ klikama úrodnou beskydskou zem!

          0 0
    • Smazaný účet  

      Mám tam 4 bary a NEhodlám přidat ani desetinu.

      0 0
      • J1RKA  

        kde mas 4bary? v zadnim kole? nebo naco zase odepisujes

        0 0
      • Lišák  

        Tohle už je jako: „Mám píchlou duši, chci jezdit, ale NEhodlám ji lepit, ani vyměnit.“

        5 0
        • VojtaXY  

          i na rafku se da jezdit :)

          0 0
          • Lišák  

            To i na vidlici s 35% sagem. Akorát ryješ pedálama v zemi, jinak pohoda. A ani při strmém stoupání se nestaví na zadní. :-)

            0 0
            • VojtaXY  

              to je docasny problem, casem se ty pedaly dostatecne ohobluji :)

              0 0
              • kubad  

                A vyhoblují alu vložkou v klikách , to už se pak prodraží :D

                0 0
                • J1RKA  

                  predpokladam, ze k tem 5–6 prevodnikum ma aspon dvoje novy kliky, ktery zahrnul do ceny kola

                  0 0
                • orm  

                  Stejne chce uz ty nove kliky, ne? Win win situace :).

                  0 0
    • Smazaný účet  

      4 bary jsou ve vidli POD pístem.

      0 0
      • pepek  

        Pavprochovi, při jeho věku, bys měl poradit i jiné užitečné tlaky, např: systolický a diastolický. To je taky docela důležité.

        1 0
      • mirorek2  

        pod pístem víš chuja kolik je, máš debon air, měříš tlak nad pístem v POZITIVNÍ komoře.

        negativka je nejspíš přetlakovaná, 58 psi (cca 4 bary) je dost málo, ale nevím, kolik vážíš

        SAG v nezatíženém stavu má být 0, ne 15%

        SAG v zatíženém stavu má být cca 20–25% aby vidlice fungovala správně.

        NOVÉ vidlice od RS se musí oservisovat, chodí úplně suché, čili jinak se co? vydřou

        zas se na to vyspi a zítra podedukuj

        2 1
    • gersa  

      Jdu si udělat kávu a na večer nachystat popcorn

      0 0
      • kejda  

        Já to vidím na malý soudek piva. Ještě bude prdel :))

        0 0
        • Slavik  

          Každá prdel má ale hranice…

          0 0
          • kejda  

            Pravda. Ten soudek je už vypitý…

            0 0
          • Singlespeed  

            Mně začíná připadat, že je pavproch poněkud „méně bystrý“, možná má nějaké postižení nebo duševní poruchu.

            0 0
            • ceo  

              Ne, on je jen ultra konzervativní ve všem včetně názorů.

              0 0
              • Singlespeed  

                Soudím mimo jiné i podle stylu vyjadřování na úrovni rozmazleného dítěte prvního stupně základní školy.

                0 0
            • kejda  

              Zas tak blbej nebude, protože odmítá reagovat na příspěvky, které jdou proti jeho světonázoru.

              Kdybych nevěděl, že je skutečný, řekl bych, že je to Onuce a že se snaží urvat poslední zbytky pozornosti…

              1 0
              • Singlespeed  

                Není schopen ani kliknout na správné tlačítko „reagovat“…

                0 0
                • kejda  

                  Protože se nedokáže soustředit :). Pořád jenom gůglí a kuje za příspěvky.

                  Tvl, jestli budu za 7 let taky takovej blbec, tak mě rovnou odstřihněte :)

                  2 0
    • Smazaný účet  

      Děkuji zdejším Einsteinům za zhodnocení mé osoby, očekávatelně NEGATIVNÍ, jak jinak.

      Btw, nedalo mi to, volal jsem novému majiteli FSi, na tlak ve vidli nešahal (nemá vysokotlakou pumpičku) a na tom SIDovi je tam sag v klidu taky 15%, po zatížení 30% = v podstatě stejné, jak to mám nyní na Scalpeovi/SIDovi SL = NIC UŽ MĚNIT NEBUDU .

      0 6
      • mirorek2  

        to už ani vtipné neni

        1 0
      • ceo  

        Tak to znovu otvírá otázku, proč ryješ pedálama v zemi?

        Zbytek raději komentovat nebudu.

        0 0
      • la-da  

        Přece jenom ještě zkus tu vidlici vytáhnout na ten nulovej SAG rukama, tlak z negativky by se měl vyrovnat s pozitivkou a nezatížená vidle by měla zůstat na těch 0%. Je to na chvilku.

        0 0
        • Smazaný účet  

          To už jsem zkoušel, nejde to (ani silou), na těch 15% drží. Dneska doma zkusím ale jinou věc = kdesi na English pokecu jsem našel , že vypustit vzduch NAD pístem na nulu, promáčkout vidli na 100% zdvihu/sagu a prý dojde k odpuštění (negativního) vzduchu POD pístem. Vyzkouším, uvidím.

          0 0
          • Jan D.  

            A když to zkusmo nafoukáš na víc např na horní limit dle tabulky na vidlici, tak to pořád zůstává na tech 15 %?

            0 0
            • Smazaný účet  

              To hodlám dneska doma odpoledne taky zkusit, teď jsem sice na bajku v práci, ale nemám u sebe vysokotlakou pumpičku.

              0 0
              • Jan D.  

                Dej pak vědět, jestli a při jakém tlaku to vylezlo ven. Docela by mě to zajímalo.

                0 0
                • kubad  

                  60Psi není zase tak málo

                  0 0
                  • Jan D.  

                    Tak mi to nedalo a zkusil jsem to na své Sid Ultimate 35 120mm. Při 4 barech to bylo nezatížené propadlé víc jak 15 %. Foukám 75 až 80 psi a venku to je celé.

                    0 0
                    • kubad  

                      a negativku s přepustil?

                      pokud tam zůstane původní tlak tak to sežere zdvih

                      0 0
                      • Jan D.  

                        Ne. Zkusím to pak ještě v lese.

                        0 0
                        • Jan D.  

                          Nakonec jsem to už nezkoušel, už tak jsem v lese skoro zatměl. Ale po servisu spodních noh a promazání debonair pístu vidlice chodí krásně a zobe i drobné nerovnosti. Nafoukáno tak o 10 psi víc než před servisem a konečně to funguje jak má, sag 20 %.

                          0 0
          • J1RKA  

            No jak to nafoukat psali?

            0 0
            • Smazaný účet  

              Psali, ale to ignoruju, po těch pokusech, co plánuju na dnešní odpoledne to zas vrátím na svoje vyzkoušené 4 atm. Ani o desetinu jinak.

              0 0
          • Smazaný účet  

            Tak, hraní si s tlakem ve vidli provedeno, bez efektu: tlak nad pístem vypuštěn, vidle spadla dolů ale ne 100%, zamáčknuto opakovaně na 100%, chvíli jsem to tam i podržel, pak jsem ji zpět nafouknul až na 10 bar = nezatížený sag stejných 15%, upuštěno na moje obvyklé 4 atm = nezatížený sag pořád 15%. Takže asi tak. dál to už řešit nebudu.

            0 0
            • kubad  

              je to pokažené

              3 0
              • pepek  

                A už někdo (za 3 týdny) tu negativku vypustil? (zeby tam byl třeba olej? :-)

                0 0
              • Smazaný účet  

                Možná asi jo, ale hrabat nyní v sezoně do toho nebudu, až v zimě, kdy mi nebude vadit nepojízdný bajk.

                0 0
                • mirorek2  

                  kolik je reálný naměřený zdvih té vidlice?

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Sag v zatížení mám 35% = zdvihu bývá 65mm.

                    0 0
                    • mirorek2  

                      a to ti přijde cajk na 100 mm vidlu?

                      OK super zákazník

                      ani se nesměju, jen nechápu pořád nic

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Jak jsem tady už psal, našel jsem informaci, že „normální“ sag pod zatížením u mé vidlice (SID 2023 Select Charger SL) je 25%, já mám 35 což je sice víc, ale zase o tolik, abych měl chuť to řešit hned. Až po sezoně.

                        0 0
                        • mirorek2  

                          rozhodit vzduchnu je práce na 15 minut, s cigem 20, co to furt točíš o sezoně?

                          vidlu máš vhajzlu, nemůže se statickým sagem fungovat správně, a to za ŽÁDNÝCH okolností, obhajuj se jak chceš

                          1 0
                          • Smazaný účet  

                            V životě jsem žádnou vidli DIY nerozebíral, na webu jsou sice návody „How to“, ale mám strach do toho hrabat. A nejbližší RX aut. servis mám 60 km daleko, nechce se mi.

                            0 0
                            • pepek  

                              Inženýr strojař – a nerozebere vidlu z bicygla?

                              0 0
                        • Smazaný účet  

                          Ještě jsem našel na jednom MTB English foru jednu radu, ale vůbec se mi nechce to ani zkoušet: Odchlípnout těsnění na vzduch pístu malým šroubovákem a tím odpustit tlak POD pístem. Brr, to je ale prasárna.

                          0 0
    • Smazaný účet  

      Btw, dneska při výletu (terénem) jsem neškrtnul pedálem ani jednou.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dneska při výletu sem ani jednou neškrtnul + (zřejmě) díky geometrii Scalpela vyjel (26/52) to co ještě v životě ne, ale i tak jsem následně proti (extra strmému) kopci tlačil a litoval, že tam nemám ještě lehčí převod. Takže asitak.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Teď jsem na jednom English pokecu (možná) našel další „návod“, jak odfouknout negativní tlak POD pístem u SIDa. Půjdu to vyzkoušet.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Ty jo, hotovo, fertig – sag v nezatíženém stavu mám teď neměřitelný, v zatíženém 25%. Ufff, tak to bychom taky měli.

      (Ten „návod“ spočíval ve vytažení (velkým násilím = musel jsem se hodně zapřít a tahat vší silou) vytáhnout tu vidli úplně nahoru na doraz až „psíkla“ a bylo to = negativní tlak zmizel a ním i ten „excessive sag“. Zajímavé je, že už jsem to zkoušel )ale ne takovou silou a až nahoru – ten odfukovací kanálek je opravdu až úplně nahoře na dorazu.)

      0 0
      • kubad  

        tohle tu padlo hned jako první, silou vytáhnout nahoru ty si fakt tatar :D

        1 0
      • MatS  

        No a teď tu vidli hezky rozebrat a oservisovat, aby se ti to za chvilku nevrátilo tam, jako předtím.

        1 0
    • Smazaný účet  

      Ale nebylo tu napsáno že je třeba až takovou brutální silou. Ano, jsem tatar, ale už s nulovým sagem.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dneska při výletě jsem neškrtnul ani jednou, možná tomu pomohlo to snížení sagu (odhadem to na vidli dělá 10–12 mm, tzn. že střed by mohl být o nějakých 6–8 mm výš taky). Při dalších výletech mám aspoň co sledovat.

      Btw, i po výletě ten sag zůstal beze změny (0 resp 25%) = běžným používáním zřejmě nedochází k přesunu tlaku do negativní části – jak se teda tam mohl ten protitlak vytvořit (a ne malý = „sežral“ 10% sagu) mi zůstává záhadou.

      0 0
      • ceo  

        Dyt je to jasný.

        Jsi přece zapomněl na začátku odpustit tlak na ty tvoje ATM. Prostě jsi to opouštěl kdyz byla vidlice ve zdvihu. Upustil jsi nad pístkem, pod pistkem tlak zůstal vyšší a vidlice zůstala stuck down ..

        Záhada vyřešena

        0 0
    • Smazaný účet  

      Nerozumím – tlak ve vidli jsem odpouštěl bez zatížení i odlehčení vidle – jak se to mohlo přenést do negativní části mi pořád není jasné.

      0 0
      • pepek  

        Pavprocha se neptej, ten tomu nerozumí. Jako inženýrovi strojaři by ti mělo být jasné, že Okroužek není neprůstřelný-je jen kulatý a mívá otřep (provedl jsi vůbec kontrolu kroužku před instalací ? :-)

        0 0
      • ceo  

        Máš 2 možnosti

        1. máš z výroby vadnou vidlici
        2. vidlice přišla z výroby nafoukana a obě komory měly řekněme 6bar. Pak sis vzpomněl, že tam MUSÍŠ mít 4 bar, tak jsi ty 4 bar odpustil z pozitivky (nad pístkem) a to vedlo k tomu, že v negativce je 6 bar a v pozitivce 4. Tento rozdíl stačí k tomu, že se vidlice dostala pod přepoušteci kanalek a držela se pod ním. Mohla tam klesnout sama, jak tu někdo psal, a nestačila vyrovnat tlaky, nebo sis to zavinil sám- třeba jsi to upoustel přehnutý přes řídítka, co já vím, děláš si všechno po svém.

        Každopádně pak jsi dal vidlici ještě pohulit, jak jsi ji SPOKOJENĚ vozil ve stuck down…

        Doufejme, že tam nebude nic zásadně poškozeného a šlo opravdu jen o vyšší tlak v negativce oproti pozitivce.

        Všechny tvoje záhady jsou vyřešeny- pedalama v zemi jsi ryl, protože jsi měl stuck down vidlici a stuck down byl kvůli tlakům

        0 0
        • Smazaný účet  

          Nevěřím vám všem tady už ani slovo – tady prostě převládá názor, že KAŽDÁ nová vidlice RX je už z výroby špatně namazaná/vadná. Já jsem ale optimista – ta moje vidlice je OK, až čas (servis 200 mhod) ukáže jestli jsem se mýlil.

          0 0
          • kalimer0  

            Doufám, že tahle povaha je vrozená a nepřichází s věkem, protože potom bych se měl začít obávat o své duševní zdraví.

            0 0
          • kubad  

            z tebe musí mít tvoje okolí fakt radost :D

            0 0
          • Jan D.  

            Spodní nohy Rock shox doporučuje dělat co 50h.

            2 0
          • Lišák  

            RX je bourbon, vidlice je R (ock) S (hox).

            0 0
    • Smazaný účet  

      Já žádnou kontrolu/servis na vidli nedělal, tu vidli jsem (novou) koupil, namontval a jezdil. To jako mi chceš říct, že o-kroužek na pístu 4 atm nepustí ale 6 atm už ano? Nevěřím, že je to tak. To by byla moc velká náhoda.

      0 0
      • Lišák  

        Sám sobě to psát nemusíš. Ty to přece víš.

        Pokud nemáš na pístku olej, tak ten „O“ kroužek nebude těsnit dokonale a dostaneš se zase do stavu se sagem bez zátěže. Ale ty to stejně budeš řešit až po sezóně…

        0 0
      • pepek  

        Nechci ti nic říkat. Ale ten tlak tam byl, jak jsi nechtěně za 3 týdny různých tanečků zjistil. Vysvětli si to, jak chceš.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ano tlak POD pístem byl (a zřejmě ne malý), to nepopírám, ale pořád mi není jasné, jak se tam vytvořil – jak píšu, při 4 bar ve vidli při výletu vidle POD píst nepřepustila (tím jak se hýbe) ani ň. Nechce se mi věřit, že by přepouštěla když jsem ve vidli měl 6 bar. Podle mě ten tlak POD pístem tam už musel být z výroby.

          0 0
          • J1RKA  

            kdyz jsi vidlici vybalil, jakej mela sag?

            0 0
            • Smazaný účet  

              Nepamatuju se, nezjišťoval jsem (nenapadlo mě to), Až když jste mě „donutili“ (cca 14 dní zpět = to už jsem měl na Scalpelovi odjeto asi 12 výletů na 6 bar + 4 výlety na 4 bar) ten sag zjistit, tak o tom vím, předtím netuším.

              0 0
              • kubad  

                a jaký tam byl tlak si taky nevzpomeneš? musels upouštět?

                0 0
              • Georrge  

                Měl jsi tam 6, upuštění na 4 jsi neprovedl správně, proto ti v negativce zůstalo 6. Proč k tomu dochází a jak to opravit už tady bylo popsáno.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Nerozumím, ale to je jedno, pro mě je důležitý výsledek: POZ = 4 bar, NEG = 0. A budu s tím tak jezdit, kdyby náhodou v NEG se ten tlak zase objevil, už vím, že musím použít hrubé násilí abych se ho zbavil.

                  0 0
                  • kubad  

                    ty ses fakt nic nenaučil, aktuálně máš v obou komorách yvrovnaný tlak – tedy 4 bar

                    1 0
                    • Smazaný účet  

                      Nemám.

                      0 0
                      • J1RKA  

                        a nemam a nemam a nemam dupy dupy dup makarena :D

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Kdyby byly POD pístem 4 bary, nebude nezatížený sag nula. Tečka.

                          0 0
                          • Georrge  

                            Mas aspon trochu predstavu, jak funguje vzduchova vidlice a k cemu je negativka? Neni ostuda napsat ze ne.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Vzduch NAD pístem pruží = vidlice vidlicuje )mám 4 bary, víc nesnesu). POD pístem (jak sem už zjistil) MUSÍ být tlak nula, jinak nevidlicuje správně (sag).

                              0 0
                              • kubad  

                                Proč tedy není prostor pod pístkem odvzdušněný, aby nemohlo dojít k problému který s měl? když tlak v negativce není potřeba?

                                bohužel se pleteš, systém RS má na začátku zdvihu přepouštěcí kanál a tím se tlak vyrovnává, tím že s vidlici silou vytáhl ze zdvihu došlo k přepuštění a tedy vyrovnání tlaků. pokud nevěříš najdi si to na anglických webech

                                0 0
                              • ceo  

                                Tady to máš vysvětlené přímo od výrobce

                                https://www.sram.com/…ry-guide.pdf

                                0 0
                              • la-da  

                                To by tam ta negativka nemusela být, kdyby tam byla nula. V negativní komoře je tlak proto, že kdybys měl jen tu pozitivní, vidlice by se pohla až při velké síle – byla by hrozně necitlivá. Dřív se dělaly vidlice tak, že obě komory (ta nad pístem i ta pod pístem) měly svoje vlastní ventilky a člověk je pumpoval zvlášť. Dnes je to zjednodušené tím, že ventilek má jen jedna a do druhé se tlak přefoukne kanálkem (takové vybrání), který je na vnitřní stěně nohy vidlice v místě nulového SAGu – v tom místě teda píst netěsní.

                                2 0
                              • Georrge  

                                Pod pistem neni nula, jinak by tam ta komora vubec nemusela byt. Pod pistem v negativce musi byt stejny tlak, jako nad pistem. Duvod je, ze pokud je nad i pod pistem stejny tlak, tak vidlice reaguje na sebemensi pohyb (coz chces). Pokud by pod pistem byla nula a nad pistem 4 bary, tak musis na vidlici zatlacit opravdu hodne, aby se vubec pohla. Na takove vidli by neslo jet.

                                Tys mel v negativce 6 a nad pistem 4, takze doslo k propadnuti vidlice do zdvihu, aby se tlaky srovnaly (trvaly sag).

                                Ale nejspis stejne napises ze tomu nerozumis, neveris a ja se tedy snazim zbytecne :)

                                1 0
                                • Smazaný účet  

                                  Díky, to co píšete dává smysl, asi to teda bude pravda a já jsem se mýlil. Logiku to má, že POD=NAD (tlaky) a proto sag= 0 a přitom jemné reakce na malé podněty.

                                  0 0
                                  • Georrge  

                                    Cením uznání. Jinak k tomu srovnání tlaků mezi pozitivkou a negativkou slouží takový malý „důlek“ který je umístěný u pístu v pozici maximálního roztažení vidlice (poloha sag = 0), viz obrázek. Pokud vidlici nafoukáš na větší tlak, vidlice se automaticky roztáhne na max a přes tenhle důlek se nafouká i negativka.

                                    Problém nastává, pokud tlak nad pístem snižuješ a vidlice není roztažená na max (sag =0). Přepouštěcí důlek je tímto vyřazen z funkce a v negativce se tlak nemá jak snížit. Výsledkem je vyšší tlak pod pístem než nad pístem a z toho plynoucí trvalý sag. Zároveň abys to opravil, musíš vidlici roztáhnout na max, což jde ztuha, protože musíš překonat odpor vysokého tlaku pod pístem.

                                    To, že za normálních okolností je vidlice lehoulince zanořená (sag = cca. 2%) je normální, můžou za to pasivní odpory ve vidlici. Jenže to může stačit na to, aby byl píst nad tím přepouštěcím důlkem a je tak zablokovaná cesta, kudy může tlak z negativky uniknout. Proto je potřeba před snižováním tlaku nad pístem vidlici roztáhnout ručně co to jen jde (obvykle stačí pár milimetrů a vidlice si lehoulince sykne). Tím dostaneš píst do pozice, kdy může probíhat přesun tlaku z pod pístu nad píst a po snížení tlaku nad pístem tak zůstane sag v klidové poloze nulový.

                                    5 0
                                    • kubad  

                                      není to tak dávno co se to tu vysvětlovalo Onucemu :D

                                      0 0
                                      • kejda  

                                        vidíš, ani napodruhé to nestačilo :)

                                        1 0
                                      • pepek  

                                        Onuce je měkkoň, nevydržel vzdorovat ani 3 týdny, jak inženýr.

                                        0 0
                                  • GdH  

                                    Mimochodem, 0 barů znamená žádný tlak, tedy vakuum, které má na povrchu Země malou snahu objevit se samo od sebe ;)

                                    0 0
      • Georrge  

        Tvl nauč se už konečně řadit příspěvky.

        1 0
    • Smazaný účet  

      Ne!

      1 0
    • kubad  

      NE a NE a NE

      3 0
    • Smazaný účet  

      Dneska při výletě jsem neškrtnul ani jednou, možná tomu pomohlo to snížení sagu (odhadem to na vidli dělá 10–12 mm, tzn. že střed by mohl být o nějakých 6–8 mm výš taky). Při dalších výletech mám aspoň co sledovat.


      Hmmm, tak tou ponořenou vidlicí to škrtání SPD pedálem o vyčněliny ze země nebylo. Od té doby co se mi podařilo sag upravin na 0 (nezatížený), tak 4 výlety a včera i dneska jsem škrtal, ne jednou, dneska dokonce tak Bru(n)tální rána do pedálu o šutr, že to nadzvedlo celý bajk, už jsem si myslel, že to odnesla osička v pedálu ale zdá se že je vše OK. Takže to zřejmě bude tím, že si na Scalpelovi (díky jeho geometrii a 26/52) dovolím víc vyjet i sjet než na FSi.

      0 0
      • kubad  

        radši sleduj co je na cestě (kořeny, šutry) a snaž se nemít tam kliku ve spodní úvrati – problém vyřešen


        2 1
      • Jan D.  

        Buď víc dávat pozor co je na cestě jak píše kubad nebo zkusit 170mm kliky. Mě tenhle problém na fullu vyřešily.

        0 0
      • TK75  

        myslim ze s tou extra propadlou vidlici co jsi mel, se ti povedlo udelat ze scalpela kolo se strmejsi hlavou nez mel Fsi…takze v jizde dolu ti zadna „modernejsi“ geo asi nepomahala )

        0 0
    • Smazaný účet  

      Když šlapu proti kopci „na krev“, mám před očima „černo“ = moc toho okolo sebe nerozeznávám. Ale jinak jo, rozumím, musím si dávat větší pozor.

      0 0
      • MatS  

        To by ses v tom případě měl krotit, jestli máš už černo před očima. Praskne ti cévka.

        1 0
        • Smazaný účet  

          Proti kopci jezdím radši než z kopce.

          0 0
          • kubad  

            s převodem 26/52 rychlostí skoro světla :D

            0 0
          • MatS  

            To chápu, ale očividně jezdíš již přes hranu, co tvůj organizmus už úplně nedává. Kdybys měl třeba hodinky s měřením tepu, tak uvidíš, že již jsi ve vysokých hodnotách, tvému věku nevhodných. Horní hranice se uvádí 200 mínus tvůj věk.

            Očividně srdce nestíhá okysličovat mozek a zatmívá se ti před očima. Nezbývá než zvolnit, nebo si zarezervovat nějaké hezké místo na hřbitově.

            1 0
            • gersa  

              Není to 220 mínus věk?

              2 0
            • Smazaný účet  

              Kdybys měl třeba hodinky s měřením tepu,


              Brrrr. Naposledy jsem měl hodinky na ruce předtím než jsem si pořídil první mobil (konec 90-tých? už nevím) .

              NIC NA ZÁPĚSTÍ NESNESU.

              0 1
              • gersa  

                Chybí tu – Mně to tak vyhovuje A NEBUDU NIC MĚNIT

                a ještě bys měl dupnout střevíčkem, ať je to pořádně slyšet

                0 1
                • Smazaný účet  

                  Ne(budu) dupat nožičkama – jezdím už takto na bajku 30 let a (prozatím) nevidím důvod to měnit. Prostě mi to vyhovuje, mám z toho (následně) pozitivní pocity.

                  0 2
              • VojtaXY  

                to se da resit pasem

                0 0
          • -b-n-x-  

            Proč pořád používáš termín „proti kopci“? Mě to přijde trochu zavádějící. Nebylo by lepší „do kopce“?

            0 1
            • Smazaný účet  

              Opět to samé (jako slova výlet nebo vycházka) – to slovní spojení ve mně evokuje pozitivní pocity. Tak proto.

              0 1
            • VojtaXY  

              To si pletes pojmy.

              Do kopce znamena, ze jedes nahoru.

              Proti kopci znamena, ze jedes vodorovne tunelem v kopci.

              0 1
            • Singlespeed  

              Pavproch si pojmy plete docela často. Úplně domotal například význam slova motion hodina …

              0 0
    • Smazaný účet  

      Aleno, tak! Motohodina byla původně (19 století) 100.000 otáček (motoru), později se ale význam ustálil na počtu hodin, kdy se motor (= na bajku moje nohy) točí. Takže asitak.

      Začíná se mi to rozležívat v hlavě, !!! možná!!! po sezoně shlídnu TyTrubku a videa jak dělat (malý) servis na RX SID Select a zkusím to rozhodit a zase složit sám (sadu těsnění mám, ještě dokoupit olej a jestli bude třeba nějaké speciální nářadí). Mám aspoň nad čím uvažovat.

      0 0
      • Azmir  

        Tak potom to musíš správně převést pro kolo a používat něco jako „šlapohodina“ :)))

        0 0
      • kejda  

        Správný postup. Ale vlákno na ten servis můžeme založit už teď, ne?

        0 0
      • Singlespeed  

        To si nějak měříš, jak dlouho točíš při výletu nohama? Kolik procent z celkového času jízdy to dělá?

        0 0
      • MatS  

        Hurá!!!

        Olej i speciální vazelínu, třeba Sram butter. Stačí malé balení, vydrží na věky.

        Na malý servis (spodní nohy) ani těsnění nepotřebuješ. Jen případně vyměnit molitanové kroužky, dají se koupit i samostatně.

        Vyfoukneš vidlici a vytlačíš přebytečný vzduch jejím zmáčknutím.

        Vytáhneš štelovátko odskoku dole z jedné nohy.

        Povolíš šrouby ve spodních nohách tak asi na polovinu délky šroubu.

        Teď musíš odrazit vnitřní nohy od těch spodních. Vezmeš paličku a na nasazený imbus na ten šroub bouchneš celkem velkou silou. Někdy i víckrát, dokud neslyšíš zasyčení a nepoteče z nohy olej. Toto uděláš i u druhé nohy. Oba šrouby pak můžeš úplně vyšroubovat a spodní nohy opatrně stáhnout.

        Spodní nohy vyčistit a odmastit hadříkem a isopropylalkoholem (IPA, běžně k dostání v prodejnách např. barviv).

        Ve spodních nohách vytáhnout pinzetou nebo nějakým háčkem apod. molitanový kroužek. Namočit do IPA a vyčistit, vysušit. Pokud je poškozený, vyměnit.

        Vnitřní nohy zevnitř postříkat IPA a utřít hadříkem. Nechat zbytek odpařit. Nesmí tam být bordel.

        Molitanové kroužky se musí napustit olejem stejným, který leješ do spodních nohou. Já je nejdřív osadím do původního místa a pak stříkačkou opatrně napouštím olejem. Pokud by se napustily nejdřív olejem, nabobtnají a špatně se pak osazují na původní místo.

        Teď jen nasadit opatrně spodní nohy zpět tak, aby dole ještě bylo místo pro stříknutí oleje stříkačkou skrz otvory pro šrouby. Do každé nohy stříknout předepsané množství oleje. Dotlačit spodní nohy na doraz. Našroubovat šrouby a osadit štelovátko odskoku. Nafouknout na požadovaný tlak.

        Hotovo. Stačí už jen uklidit bordel :-D

        Snad jsem na nic nezapomněl.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Výlet v průměru trvá 3 hodiny = pro moje odhady to počítám jako 3 mhod bez ohledu na to, kolik času z toho výletu šúsuju dolů z kopce bez šlapání.

      0 0
      • TK75  

        slabota

        Mistr by si na to vyrobil z kousku plechu, tkanicky a skrtatka funkcni pristroj a bylo by to presne zmereno

        1 0
      • ceo  

        Neber to jako rýpání, spíš dotaz na profil. Obvykle tady píšeš, že výlet je 3 hod. a 50km, což je papírově průměr něco přes 16 km/h . A to je na MTB v kopcích víc než slušné. Tak dobré, že mě to právě máte. Fyzičku bych ti i věřil, ale nechápu takové průměry, když do kopce motáš 26/51 a zároveň se bojíš z kopce… kde ten průměr naženeš? To musíš valit jak motorka

        1 0
        • kejda  

          16 km/h na převodníku 26, to musí být megabomby v nohách…

          0 0
          • Smazaný účet  

            Zase jen odhad: jestli polovinu času šlapu proti kopci (ne pořád 26/52, asi nejčastěji proti kopci jedu 26/38) = to může být nějakých 8 kmph, druhou polovinu času výletu jedu z kopce (odhad 25kmph), takže průměr vychází něco okolo těch 15-ti. Btw, a není to jedno?

            0 0
            • ceo  

              jedno to samozřejmě je, říkám, že jen pro zajímavost. Tak trochu by to tedy mohlo odhalit tvoje extrémně vysoké spotřeby materiálu.

              nicméně jestli polovinu času jedeš do kopce 8 a sjezd přibližně stejný čas, ale 25, tak jednak máš 3× delší sjezd než výjezd, což ti teda závidím, protože já obvykle šlapu 30 min nahoru kvůli 5–7 min sjezdu, ale 25 v horách ani na sotoline zase není vůbec pomalu, kór

              na prehustenych uzovkach … ale hlavně ta spotřeba materiálu je ještě horší, protože z kopce řetěz a převodníky skoro neopotřebováváš.

              Čím dál větší záhada.

              kolik vyletů ti vydrží přední a zadní pneu?

              0 0
              • Smazaný účet  

                Přední TB (nejméně) 3 roky = 200 výletů, pak ho měním spíš preventivně (vzorku má pořád ještě dost), zadní jsem na FSi jezdil Ritchey Z max (taky 2,1") a ten vydržel tak sezonu = 80 výletů / 3600 km, ale to už byl většinou úplně bez vzorku uprostředka. Nyní tam mám Rocket Rona, odjeto 20 výletů = 900 km a vzorku uprostředka ubyl milimetr, dva.

                0 0
                • kejda  

                  200 výletů je tedy přesně kolik? 10000 km? Protože níže je zmíněno 80 výletů /3600 km. Tak kolik teda můžu počtář jako dobrý průměr na výlet?

                  A dát 10000 km v terénu na plášti, co nemá vzorek ani jako nový, tak to klobouček.

                  Jako tohle je za mne majstrštyk měsíce…

                  0 0
                  • kubad  

                    výlet cca 50km, a zhruba 3hodiny

                    0 0
                    • J1RKA  

                      Mito matematicky naprosto nevychazi :D

                      0 0
                      • kubad  

                        matematicky to vychází na 45km /výlet, ale těch 9000km na předku no nevím, ale pokud tomu nenakládá ve sjezdech, tak asi může ta guma vydržet , nevím nedokážu si to představit, ojel rozbil sem vždy mnohem dřív

                        0 0
                        • kejda  

                          9000 na předek v terénu? No to nevěřím. Možná tak asfalt, ale možná…

                          0 0
                    • kejda  

                      Díky Davide, ale stejně mi to nesedí s textem výše :)

                      0 0
                • ceo  

                  nechápu, nic nechápu… :)

                  0 0
                  • kejda  

                    Já už taky. Ještě, že už budu za 10 minut na pivě, tam snad zapomenu v slzách, že vlastně neumím na kole, ve srovnání s tímto mistrem :))

                    0 0
            • MlokCZ  

              Pokud jedeš polovinu času menší rychlostí do kopce a následně druhou polovinu času větší rychlostí z kopce → konec vyjížďky je hluboko pod zemí…

              1 0
              • ceo  

                Jak to chápu, tak nahoru po spádnici a dolů po vrstevníci… když ten kopec dolů objíždí…

                vysvětlovalo by to převod i jeho rychle zničení. jestli to nahoru rve na sílu..

                0 0
                • kubad  

                  kopce rvu na sílu odjakživa a výdrž řetězů je vcelku podobná s tím co uvádí jiní tady an BF

                  0 0
                  • ceo  

                    ale asi ne na 26 pile :)

                    Ono to celkem všechno do sebe zapadá. přehuštěné pneu kompenzuje podhuštěnou vidlicí. Na malým převodníku oddělává řetězy i převodník.

                    Jen si nějak nedokážu představit tu trasu, kde to hodinu a půl láme silou nahoru, a pak postupně klesá a to všechno na povrchu, kde mu stačí přefouknutý TB a vydrží 9000 km… Teda aspoň na MTB si to nedokážu představit

                    0 0
                    • kubad  

                      před dobou 1× jsem vozil 44/29 placky

                      0 0
                      • ceo  

                        asi nemáš takovou sílu :) a taky to nebyly 12 řetězy :)

                        ale zase pp za 900km odkrágloval hlávko a píše o sjezdu v šutrech

                        Nevím, nechápu.

                        @pavproch nenaklikal bys do mapy.cz nějakou tvoji trasu? jestli máš okruh, začni z jiného místa, nebo vynech začátek a konec. Abys udělal GPS záznam po tobě nemá cenu chtít.

                        0 0
                        • kejda  

                          Stačí Strava:)

                          0 0
                        • Smazaný účet  

                          Nenaklikal – neumím.

                          0 0
                          • J1RKA  

                            Tak udelej snimek obrazovky s mapou

                            0 0
                            • rejdy  

                              Neblázni :)).

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                No dobře, tady je trasa minulý čtvrtek nebo kdy.

                                1 0
                                • pepek  

                                  To je kresleno fixem na papírové mapě ? :-)

                                  1 0
                                • Lišák  

                                  Takže asi nějak takto.

                                  1 0
                                  • Smazaný účet  

                                    Kuju za rozšíření obzorů, že to mapy.cz umí vím, ale nikdy jsem to nezkoušel tam něco kreslit. Můj odhad té trasy byl 30 km (= zřejmě nadsazený), objel jsem ji za 2 hodiny 20 min, takže jejich čas sedí */- přesně. (Bydlím jinde – přes kopec, takže příjezd a odjezd z Dolní Bečvy nepočítám ani do km ani do času.)

                                    0 0
                                    • Lišák  

                                      Můžeš si rozkliknout i výškový profil trasy.

                                      0 0
                                      • Smazaný účet  

                                        Ať to zkouším/hledám jak můžu, nevidím tam nikde možnost tam cokoli rozkliknout, prosím o nápovědu jak.

                                        0 0
                                        • kubad  

                                          to fakt?

                                          0 0
                                          • Smazaný účet  

                                            Sorry, ve svém pc, když klinu na ten odkaz s trasou, tak tohle (tenhle odkaz) tam nevidím/nemám.

                                            0 0
                                            • Smazaný účet  

                                              Btw, můj odhad převýšení pro tuhle trasu byl 900 m = jsem se skoro trefil.

                                              0 0
                                            • kubad  

                                              co máš za prohlížeč?

                                              0 0
                                              • Smazaný účet  

                                                Chrom.

                                                0 0
                                                • kubad  

                                                  fotky jsou ze stejného prohlížeče

                                                  0 0
                                                  • Smazaný účet  

                                                    Tohle ukazuje ten můj Chrom:

                                                    0 0
                                                  • kubad  

                                                    záhada, netuším

                                                    0 0
                                                  • tsunami  

                                                    třeba to je chrome z roku raz dva, pak klidně nemusí ukázat co bys očekával

                                                    0 0
                                                  • Cyklofanatic  

                                                    Já teda většinou používám aplikaci v mobilu. Tam se to ukazuje automaticky pod trasou, kdyžtak to zkus.

                                                    0 0
                                                  • Smazaný účet  

                                                    Už jsem to tu psal, já mám tlačítkový telefon na telefonování, internet (prý umí), ale já ho do mobilu NEpustím. Teda ty telefony mám dva, kdyby se ten první co používám, pokazil, at mám stejnou náhradu.

                                                    1 0
                                                  • Prasopes  

                                                    a není to málo, jen 2? co kdyby se pokazily oba?:-O

                                                    0 0
                                                  • Cyklofanatic  

                                                    V pohodě. Svým způsobem je mi to sympatický. Člověk do toho pak čumí zbytečně moc. Ale zas to dost usnadňuje život. A Mapy.cz je pro mě zdaleka nejdůležitější aplikace, bez toho si ježdění na kole téměř nedovedu představit + má i dobrou navigaci do auta, lepší než Google.

                                                    1 0
                                                  • TK75  

                                                    To ja si zase nedovedu představit jezdit s mapou a vědět kde jsem…není nic hezciho, nez když najdu něco neznámého a nevím kde skončím ))

                                                    1 0
                                                  • Cyklofanatic  

                                                    Já to dřív taky tak dělal, hlavně když měl člověk třeba jen papírovou mapu, tak ji taky nechtěl moc často vyndavat. Dneska se ale při jízdě vyhýbám silnicím a to bych bez těch map moc nezvládl – některé polňačky končí klidně na státovce.

                                                    1 0
                                                  • TK75  

                                                    Jezdím v lese takže maximálně skončím pod posedem, na skále nebo u prasat v neprostupnem hou­sti

                                                    Mám to rad)

                                                    1 0
                                                  • Cyklofanatic  

                                                    :)

                                                    0 0
                                                  • Smazaný účet  

                                                    Mám to taky tak.

                                                    0 0
                                                  • Lišák  

                                                    Já to naklikal v Opeře.

                                                    0 0
                                                  • J1RKA  

                                                    co davali?

                                                    0 0
                                                  • Singlespeed  

                                                    Delibesovu Lakmé s Annou Netrebko :-) .

                                                    0 0
                                                  • Lišák  

                                                    Nevím, nevnímal jsem, trasoval jsem pavprocha.

                                                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Proti kopci nejezdím silou ale frekvenčně – už jsem to tu psal víckrát, šlapu VŽDY v sedle, nezvedám se, mj. i proto 26z převodník.

                      A ano, kdysi jsem kdesi vygůglil, že u Alu převodníku je „zlomový“ počet zubů 30 – když je převodník větší vydrží násobně dýl než když je menší.

                      0 0
    • Smazaný účet  

      Průměr 15 na hodinu je ODHAD, cyklokomp jsem přestal používat před ca 15-ti lety. Takže jen odhaduju.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.