Ahoj, jakej ram na MTB byste dnes porizovali s novym kolem?
Ahoj, jakej ram na MTB byste dnes porizovali s novym kolem?
… jeste jestli mohu pozadat proc? :)
Protože nevím :(
:-)
u HT karbon, u silničky karbon, u fulla bych spíš řešil systém pružení než materiál
na ziletke carbon … na MTB carbon neuznavam vobec … po tom co som videl … su aj lepsie materialy vahovo rovnake carbonu … napr scandium (moj ram scandiovy HT ma rovnaku hmotnost ako carbonove ramy rovnakej velkosti dokonca niektore karbonaky maju aj viac … ) a bat sa o to aby to neprasklo neposkrabalo sa atd … a nehovoriac o predstavcoch riaditkach sedlovkach … (moj nazor :)
blbý názor, ale brát ti ho nebudu :-) scandiový rám mám taky a klidně bych ho kvalitní carbon vyměnil
kazdy mame nejaky nazor … ked vezmem ze vahovo su rovnake,bocna tuhost je tiez zrovnatelna a co sa tyka pohodlia tak kamos co jazdi full skusil moj bike a pytal sa ci mam softail … cize nevidim vyhodu carbonu akurat 3× vyssiu cenu …
Na MTB není důvod si nedát rám s karbonu. Nejde o váhu i když taky, ale o vlastnosti a pokud to nedostane ošklivou ránu, tak s tím není problém. Silničku bych volil taky s karbonu a u fulla bych to s karbonem moc nehrotil, protože to kolo je jinak namáhaný. Mám na motorce Akrapoviče lauf a tam je ten karbon docela náchylnej +/-, ale na rámu kola se ty vlákna dělají s jinými preferencemi.
neuznávej :-)
přesně tak,lépe bych to nenapsal
na hmotnost nekoukejte, to neni rozhodujici faktor, treba jeden konkretni hlinik vazi 1,3kg a karbon 1,2kg o hmotnosto to neni …
Vždyť to kubad napsal jasně.Nic o váze.
Titan, nebo ocel :-)
pekny, ale na to jsem se preci neptal :)
Marketingově má vikslajvant jistě největší potenciál, jdou z toho dělat lehčí a časem budou i levnější rámy. Vakuové lisování je jedna z nejlevnějších technologií pro masovou výrobu. Hlína je za zenitem ze stávajících slitin už asi nic lehčího nevyrobíš bez toho, aby to nebylo extrémě náchylné na mechanické poškození (tloušťky stěn pod 0,3mm už jsou na MTB fakt málo). Karbon navíc tlačí většina high end značek. Rocky Mountain je kvůli vikslajvantu taky už jen Taiwan. Karbon Imho zcela vytlačí v taiwanských fabrikách hliníkové slitiny do 10 let. Navíc na to jdou IMHO našroubovat větší marzě, neboť jest to módní. Taková rikša z vikslajvantu model 2015 to bude nářez :-D
0,3 u „hlíny“?
Trochu nadsázka :-), Easton dělá nejtenčí trubky co vím cca 0,4, Columbus myslim 0,45. A „vany“ ve spodních rámových trubkách už jsem viděl. Pokud kamarádi metalurgové nevymyslí něco extrovního, tak jsme u většiny tradičních materiálů pro MTB na zenitu. Ne, že by se z toho nedal postavit dostatečně tuhý rám, ale prostě nebude dostatěčně mechanicky odolný ( kameny, pády etc.). Jistě lze vzpomenout, jak snadné bylo vyrobit vanu v rámech z Columbusu Airplane, a to dnes už nebudou jistě ty nejlehčí trubky.
ok s tou nadsázkou.:-))
ale neber to jako rýpání – u hlíny je to u columbusu 0,7mm – to je tlouška stěny (nedělí se 2!!!) viz. vzpomínaný airplane http://www.columbustubi.com/eng/4_3_2.htm
jak koukám do katalogu, letos snad ani nic jiného (např. ZONAL) dělat nebudou :-)) http://www.columbustubi.com/…bus_2009.pdf
ty hodnoty kolem 0,4mm tl. stěny jsou u oceli, např. spirit http://www.columbustubi.com/eng/4_4_2.htm
hodnoty sad od jiných výrobců mám taky, ale nechci to zbytečně rozvádět. ty hodnoty se pohybují +/- 0,skoro nic stejně.
karbon bude mít budoucnost, ale já preferuji ocel. :-))
Tloušťka stěny 0,3mm se používala u materiálu Reynolds' 953. Tyto ocelové rámy dosahovaly hmotnosti kolem 1000g.
ta byla určena pouze pro silniční kola. u některých „garážníků“ se dá ještě sehnat kolo z této sady
Jen si rýpni sokolíku :-D Našel jsem to někde v palcích, tak jsem, se asi sekl při přepočtu:-/ Jinak s tou ocelí je to " tak pravil bůh …"
:-)
Asi to bude pravda, protože z ,, vikslvajlantu ,, můžeš téměř zcela automaticky sekat rámy jako Baťa cvičky. Kovový rám bude vždy o strojařině a ta jak je známo není ani levná a hlavně je náročná na kvalifikaci. Ať se jedná o svařování nebo obrábění, musíš to mít ošetřené technologicky zdatnými lidmi / minimálně technology a programátory /. ,, vikslvajlantový ,, rám si čistě teoreticky můžeš upácat i sám doma. Taženou ocelovou nebo hliníkovou trubku si sám doma na koleně neuděláš. Ať se to někomu líbí nebo ne ,,karbon ,, je pořád jen nějaká pletenina zalitá pryskyřicí. A k otázce ceny karbonových rámů jen to, že nikdo z nás tady není schopen objektivně posoudit kolik procent z ceny dělá značka a také ješitnost koncového zákazníka. Pokud třeba Spešl a Author budou brát rámy ze stejný otevřený / komerční / formy tak o kolik bude Spešl dražší díky svému jménu ? Já netvrdím, že na karbonovém rámu je něco extra špatného, ale opravdu si myslím, že nikdo z nás neumí posoudit zda je skutečným přínosem pro cyklistiku a nebo jen vylepšuje zisk výrobci rámů potažmo kol a kolik přinese masové rozšížení karbonu dalších problémů do budoucna. Na druhou stranu možná není daleko doba, kdy bude cyklista vozit opravnou sadu jako vodák a místo laminování kalaku bude laminovat prasklej rám. No a ekologickým puristům bych chtěl ještě připomenout nemožnost respektive velice problematickou likvidaci či recyklaci použitého materiálu. to jen tak na okraj. Zbytky karbonových rámů budou oblažovat naše potomky ještě za x generací úplně stejně jako bakelit a další umělé hmoty.
Neviem, či už boli zverejnené energetické a ekologické nároky na výrobu karbonových/kevlarových vlakien … ale výroba hliníka zrovna nie je lacná a ani ekologická. V skutočnosti je veľmi veľmi náročná na elektrinu.
A využitie nepoužiteľných/odpísaných karbón. komponentov alebo rámov… Hneď teraz mi napadá, že by sa mohli rozdrviť a použiť ako plnivo do živíc pre ďalšie laminovanie. Zrovna tak, ako sa už dnes drví odpad z výroby a predáava ako plnivo.
souhlas
Ešet k tým ekologickým nárokom karbon. rámu. Správne navrhnutý a kvalitne vyrobený karbon. rám môže byť používaný aj na DH, FR, SS a to po niekoľko sezón !!! Viď DH bike Aarona Lahara, ktorý ale musel zažiť smutný koniec výroby. Naproti tomu Alu rám sa v týchto disciplínach vymiena každú sezónu. Takže je naozaj otázne, čo je viac eco-friendly.
Hm docela pravda, mám tedka karbon-Scott ,není špatný,ale ocel byla ocel,nevím je to asi subjektivní,asi bych šel zase do oceli:-)
Hlinik. Kdyz pudes do nejakyho hliniku vyssi sorty, tak mam pocit, ze udelas lip. Z toho vseho, co sem kdy videl, slysel a cetl mi pripada karbon jako vhodnej zavodni materail, ale ve vysledku spotrebni. Mam pocit ze ty karbony maji nizsi zivotnost v pripade ostrejsich padu, kde ma hlinik jaksi navrch. Nejednou sem videl popraskany karbonovy ramy a sedlovky. Dost se jich da najit i pri trochu hlubsim studiu BF.
Ted sem si kupoval novy HT, rekneme stredni tridy(to me pravdeopodobne dost z vas zacne opravovat), tedy do 45kKc. O karbonu sem ani nepremyslel. Resp. premyslel, ale byla to jedna z nejrychleji vyresenych otazek pri mym vyberu.
kvalitni carbon je porad drahy :-( navic povest mu kazi levne nahrazky ktere maji s carbonem malo spolecneho
to je to. casto je to tak, ze kdo de do karbonu, tak kvuli jeho prednostem jako vyssi komfort a nizsi vaha pri vynikajici zivotnosti, ktera je pozorovatelna ale az v cenove vysokych-nejvyssich radach. pro hobby/poloprofi s omezenym rozpoctem spis hlinik, protoze nizsi a stredni tridy v hliniku maji zivotnost vyssi oproti cenove srovnatelnymu karbonu.
jen velmi zjednodusene bych videl karbon jako matros s…porodnimi problemy. relativne je to jeste porad trochu novinka a tim padem ve kvalite hraje velkou roli cena. nicmene se vyvoj porad sune rychle dal a do par let tu mame cenove prijatelny karbonovy ramy(nerkuli nanotechnologicky vlakna a ramy, kde kazda cast geometrie je sita jinak podle druhu namahani). do te doby si vsak hyckejme hlinik, predevsim ti, kdo ty ramy nedostanou od staje/sponzora a nelehko si na nej vydelavaji.
Podla mna uz pri cenach okolo 20000Kc mas velmi dobre karbony, na ktore sa tazko vahovo chyba akykolvek hlinik alebo scandium. Napriklad novy Superior alebo No Saint Maxari. Takze ak by som kupoval novy HT ram tak zrejme by to bol karbon. Je mozne ze nakoniec pojdem aj do fulla z karbonu, ak by sa dala 96 alebo spark zohnat za rozumnu cenu v karbone.
Tvuj prispevek bych chapal, kdybys ho napsal tak zhruba pred 10 lety. Ono uz se z karbonu dela pro cyklistiku pres 20 let, takze o porodnich problemech bych moc nemluvil. Zivotnost karbonu (pokud nejde o neprovereny noname sunt) je uz i u levnejsich ramu vyssi, tenhle material pouzivanim ani casem prakticky nestarne. Pokud tvrdis neco jineho, je lepsi si o tom napred neco precist.
Jestli neco odlisuje kvalitni karbonovy ram od min kvalitniho budou jeho vlastnosti a pokud jdou soucasne s nizkou hmotnosti, tim lip. Rozhodne ne to, ze by ram od Scottu mel vydrzet veky a ram s neznamou nalepkou, ale treba ze stejne linky by se mel vyrazne zhorsit nebo rozpadnout po par letech nasazeni, jako u duralu.
A cena nijak vyrazne dolu nepujde (za predpokladu stejne kvality), zatim je dana predevsim vysokou cenou prepregu a velkym podilem rucni prace.
Pokud sis nevsiml, tak kvalitni ram se dnes bez ruznych vlastnostech v ruznych jeho castech („podle namahani“) neobejde, a prave karbon umoznuje tyhle postupy ze vsech materialu zatim snad nejvic. A vyuziva se toho, uz peknych par let.
Jeste k nanotechnologii- taky si o ni radeji dopredu neco precti, potom zjistis, ze aby se s nejakym vyznamem prosadila v cyklistice (tedy az bude vubec technologicky zvladnutelna), budou tyhle vyrobky stat astronomicke castky.
Jestli je nekde nevyhoda karbonu oproti hliniku, tak ne v jeho vlastnostech ani kvuli nejakemu imaginarnimu snadnejsimu poskozeni. Ale proto, ze kdyz treba karbonovy ram rozkrapes, tak te porizeni dalsiho bude stat proste vic.
v meritku nekolika malo let (tezko odhadovat, v kazdym odvetvi to funguje trochu jinak) je vic nez pravdepodobny, ze ceny pujdou dolu. zrod kazde technologie doprovazi logicky pocatecni vysoka nakladovost, protoze investice do vyvoje sou obrovsky a na produktu se musi promitnout. a tady mluvime to takovych nakladech, ktery se mazou nekolik let, ne prodejem behem jedne sezony, proto se nebojim mluvit o ‚porodnich bolestech‘, protoze seriozni pouziti karbonu se neda diskutovat jako poslednich 20 let, ale mozna jako ctvrtina toho.
vypocetni technika byla ve svym zrodu extremne nedostupna, ted ji ma kazdej pri sobe na ulici. vubec bych se nebal mluvit o nanotechnologii jako nastupci vypocetni techniky (samozrejme ne ve smyslu substituce, ale stejnym charakteru vyvoje od jakyhosi neznamyho hesla ke kazdodenni samozrejmosti).
co se te zivotnosti tyce, tak budu-li pocitat vazny defekty karbonovych komponent(predevsim tu mluvime o ramech), co sem kdy videl, tak karbon smutne vede. duvodem je jakasi osudovost defektu. tam kde se pri narazu-deformaci ci dokonce nastipnuti hliniku daji mnohy defekty i dlouhodobeji ignorovat, tam se karbon s kazdou dalsi zatezi deformuje porad vic a stepi se.
ano, chapu ze nejde o problem karbonu jako takovyho, ale o zpusob spojeni vlaken. ve vyvoji se tedy ‚netlaci na karbon‘, ale na to, jak ho spojit, vrstvit a formovat. neni pochyb o tom, ze uhlikovy vlakna jsou lepsi nez sebelepsi hlinik, ale je to porad ‚pouze dum z cihel oproti betonovymu, i kdyz cihly sou vynikajici…jen ta malta nam to kazi a zednici jeste nevymysleli optimalni klad cihel‘ – opravdu VELMI ZJEDNODUSENO, ale jeste chvili to tak bude.
jeste dovetek. ted sem schvalne gugloval a nasel zajimavy video. ne, ze by to resilo tuhle diskuzi, ale ukazuje to rozdil mezi poskozenim alu/karb. zatimco karbon lehounce odolava a pak okamzite praska na mnoha mistech a stepi se, tak hlinik se postupne prohyba, na konci uz to vypada na dve praskliny.
tenhle test je nutny brat s nadsazkou, protoze je to irelevantni zatizeni, ale staci nam to pro demostraci reakce, kdy konectrovanejsi tlak na jednom miste muze zacit rychlou zkazu karbonu, kdezto hlinik by mel byt schopen treba jeste dovezt na konec vyjizdky, dojet zavod nebo se proste smirit s prohnutim trubky, pokud jeste neni osudny.
ve finale muzeme rict, ze nejlepsi je titan :-D
Podle par videi nemuzes poznat, co vydrzi vic nebo min. Kazdy material, vcetne tebou zmineneho titanu, ma svoje dobre vlastnosti a stejne tak svoje horsi vlastnosti. Kde vydrzi dural, praskne treba karbon, jenze je spousta razu, kde je tomu presne naopak. V titanu se zase (krome spousty super vlastnosti) snadno siri praskliny a je mekky.
Kdyz ti poradne praskne hlinik, ram se ti slusne rozlomi, u karbonu zase byva vyzdvihovana ta vlastnost, ze kdyz rupne, jeste diky vlaknum castecne drzi pohromade a proto vetsinou nebyva tenhle pripad pricinou fatalniho padu ve velke rychlosti. Ono kdyz zacnes posuzovat materialy s tim, ze jsi dopredu presvedceny o sve variante pravdy, k vysledku blizicimu se objektivite se nedopracujes.
ja nejsem presvedcen o nejake ‚verzi svoji pravdy‘. pravda je proste pravda, jen jedna. meni se tehdy kdyz menim faktory diskuze. prece tu hezky vecne diskutujem, od toho je to b-forum :) nechci aby tu bral nekdo moje myslenkovy pochody jako jediny spravny a ty nejlepsi!
abych se ale yjadril, tak karbon je opravdu nerovnatelne lepsi nez hlinik. ale jen ten, co je technologicky narocnejsi a taky drazsi.muj nesouhlas se tyka toho, ze nepovazuju za kvalitni karbonovy ram takovy, co je u kol rekneme…pod 50 000. u takovych je bohuzel vysoka pravdepodobnost velke miry primesi jako skelnyho vlakna, horsi pojiva apod, ktere karbonu a jeho zpracovani kazi povest. postupnym rustem rozsireni vyrobcu kompozitovych ramu a zdokonalovanim technologie pujde cena dolu a tim padem se posune celkove hranice kvalitnich ramu cenove niz. prakticky se tim ale kvalitativne ohrozi zase nizsi cenova skupina.
Jestli svoje poznatky ziskavas z Youtube.com, moc objektivni nebudou.
Cena kvalitnich ramu je mnohem niz, ony i ty noname ramy z Taiwanu okolo 1000€ vysly v testech jako kvalitni, co se bezpecnosti, vydrze a tuhosti tyka. „Jenom“ nemely tak dobre vlastnosti a hmotnost jako ty drazsi. Vyjimky se pochopitelne najdou, na sunt natrefis jak u levnych, tak i u tech nejdrazsich ramu. Nezavisle na materialu, z nehoz jsou vyrobeny.
no name za 1000 EUR? to je ale hodne dobrej no name. nevim, jak bych tlacil kolo s ramem za 1000 EUR pod 50 000. mozna osazenim shimano sis a kola z nejakyho trekkingovyho turistaku…(pardon za tu hyperbolu)
Aha, ty jsi myslel 50.000 za cely kolo :o) Tak to pak jo, spatne jsem to precetl, promin :o)
I kdyz vlastne ve vyprodejich na netu se daji sehnat HT za tech zminenych cca 50.000 Kc, co maji ramy, ktere se samostatne sezenou okolo tech 1000 €. Zas takova blbost to teda neni.
blbost to neni, ale neni to standardni cena, mluvime-li o vyprodeji, akci, nebo kdovicem. tim padem si tak nejak stojim na tom ze pod 50kKc asi nema karbon smysl. zatim.
no kolem těch 50 se to láme kde už se dá sehnat kolo na slušném karbonovém rámu.
kolo viz foto v příloze stojí 59t.kč
myslim ze sa celkom da zohnat, nehovorim ze napriklad tento author je zrovna stastna volba
http://www.author.cz/…6&pid=609987
ale naopak sup xp 970 je dost rozumna volba
Ten author – 12,5 kila na karbonu – hodně smutný :(
Na to, že je za 30k si myslím, že to není zas tak špatné. Nicméně tohle je jeden z těch příkladů kompozitu, kde je karbon zastoupen v menšinové míře.
Když na něj naházíš komponenty za dalších 30,trochu zhubne :-)
ze titan je nej bylo snad jasny kazdymu predem ]:-)
jestli vrazis do kola 45 tycek, tak za takovy love klidne postavis solidni karbon na xt ;-).
JEdno kolo s hlinikem je za 32 a je na XTcku, Druhe je na karbonu a vybava SLX
… druhe je za 37
Proc jsi tedy nezalozil jedno tema, kde bys chtel porovnat tyto dve kola? Takto to mame, thread ohledne kol, jeden ohledne ramu. Pak jsou na rade kliky, vidle, saltr...... :)
…tak jsem jeste prehledl tema Reba versus Fox:)
kdyz zacnu porovnavat dve kola tak se to zvrtne na tema jakou znacku, ze ta bude lepsi a tak … toto jsou dva modely od Stevense :)
ten carbon má být SMC SLX?
presne tak
Hmm, porad by u me vitezil Manic white/red, mj. jine proto, ze mam podobne (mozna iracionalni) obavy z carbonu jako Nobelowski + proto, ze Manic na me pusobi jako vyvazenejsi bike, ktery by me nestal dalsi vetsi investice, kdezto u Wave a SMC SLX bych nakonec vynalozil dalsi prostredky na vymenu kol.
ty kola tam jsou fakt tak strasny???
Hit to neni.
ale po strance designu jsou krasny :)
držáky to holt nejsou :-( váha taky nic moc
vydrz rafku, dratu? o loziska asi vubec nejde … nebo se pletu?
Bojím se že hlavně právě náboje.
Náboje by měly být v pohodě, ty jsou na průmyslech a teoreticky se tam nemá co podělat.
Maximalne vytrhnout drat z tela naby:)
Tak nějak :-)
když už tak tu černou anodizaci, ušetříš gramy na barvě ;-)
Mně ten přístup připadá racionální. Mar©el tak ve třech nebo čtyřech threadech dostal konkrétní informace, které mu pomohou při výběru mezi minimálně čtyřmi variantami od Stevense.
o to mi slo, nechci porovnavat konkretni modely, ale ruzne komponenty
pokud celé kolo pomalu nestojí ani tolik co kvalitní rám tak bude patrně něco špatně…do toho bych nešel…
říkejme jim kompozit,ale né všechny tak zvané kompozitové rámy jsou špatné.
Myslis, ze karbon neni typickym predstavitelem kompozitniho materialu?
Pro mě je typickým představitelem kompozitního materiálu třeba beton :-)). Nicméně karbon bych za představitele kompozitu nepovažoval, doslova se jedná o uhlík. Ale karbonové kompozity, to už je něco jiného :). Ale spíš si myslím, že Marccoo chtěl naznačit, že ne všechny „karbonové rámy“ v sobě mají většinové procento uhlíku a většinou se uhlíkové vlákna nahrazují třeba skelnými. To se ale snad týká jen těch základních „karbonových“ rámů.
Ano, Carbon, neboli chemicky prvek uhlik neni predstavitelem kompozitniho materialu, jestli ti jde o tohle. Ale material, z nehoz je vyrobeny „karbonovy ram“ jednim z typickych prikladu kompozitniho materialu bezesporu bude. Vymyslet ale nejakou novou terminologii, kde jeden „karbonovy ram“ je „karbonovy“ a druhy „karbonovy ram“ je „kompozitni“ se mi zda o nicem.
Vem si priklad treba meho ramu Giant, vyrobce jej nazyva „Composite“ a pritom jde o nicim neredeny :o))) „karbon“. Nebo treba (spickove) ramy Orbea Alma, ktere maji treba odspoda vyztuzenou spodni ramovku pridavkem skelnych vlaken uz nejsou „ty prave karbonove“??
karbonem nazývejme jen rámy které jsou jen z karbonu,směs karbonu a skelných vlaken už přeci není jenom karbon?
Kdyz to beres takhle, tak Absolon vyhraval na sklenenem suntu (zminovana karbonova Alma). Myslis si vazne, ze je to v tomhle? Ja osobne bych ramy rozdeloval na kvalitni a nekvalitni, mene kvalitni, tezke, lehke, s lepsimi nebo horsimi vlastnostmi apod.
Když si bully přečteš co jsem psal,tak jsem nikde kompozitové rámy nesnižoval.Dokonce jsem četl že dobrý kompozit se vyrovná dobrému karbonu.
Ja tim reagoval spis na jIrIho. Ale kdyz bys neco vedel o materialech a precetl si to, na co reagujes poradne, zjistis, ze karbon (ve smyslu materialu pro vyrobu komponentu a ramu pro kola) je proste kompozit. Tvoje terminologie, co je „kompozit“ a co je „karbon“ je jenom tvym slovickarenim.
Tak jo
karbon=kompozit ;-)
Pozor, nepsal jakej kompozit. Třeba myslel ten Duroplast, ze kterýho dělali Trabanty – to byl taky kompozit. A cihly vepřovice jsou vlastně taky kompozit, vytvrzený za mírného tepla.
nicmene to nepopira, ze ten matros, ktery se pouziva (nejen) v cyklo odvetvi a zjednodusene se mu rika karbon je kompozit. ;-)
Ano, stejně jako ty vepřovice
Nebo beton…
nebo testo na vanocku
hmm.. částicový kompozit… pevnostní charakteristiky nic moc, tepelná odolnost nic moc, životnost nic moc. Nicméně co se týče chuti, tak opískuje všechny ostatní.
Pevnost a tvrdost ale časem narůstá
Bohužel klesá chuť a mění se barva.
Právě to je ono. Seženeš karbonový rám za 15 tis., ale jaká bude životnost, váha a funkce … často horší, než u hliníku. Podle mě se kvalitní karbonové rámy dají sehnat okolo 30 tis. Ale na druhou stranu, za kolik se budou prodávat za pár let, že?
tohle platilo rok dva zpět – s rokem 2009 se na trh dostává spousta levnějších kvalitních rámů.
kluci na východě už zmákli technologii :-) a kvalita už není jen výsadou drahých značek
Aspoň nějaký posun :)
karbonovej merida flx ram se s trochou dobre vule da poridit kolem tech 15-ti a nemel bych o nem pochybnosti ;-). papirove v 18" to ma 1.2kg ;-).
na pristim fullu pujdu do bambusu a misto spodni ramovky si necham natahnout ocelovy lanko. pri dumyslnejsim napinaku (ktery v historii nebyl jeste pouzit na rozdil od toho lanka) by to mohlo fungovat aj na zmenu geo 8-)
Ocel…
rozhodně :-)
kdyz nebudu resit geometrii, cenu a dalsi pozadavky, tak na HT karbon, na silnicku taky, k fullu se mi zatim myslenkove dospet nepodarilo a pokud jo, rozhodoval by system (asi neco jako Merida ninety-six?)
no ale v praxi resim kdeco, malych ramu v karbonu vhodne geometrie je malo, na vecka jeste min a v prijatelne cene jeste min a min, takze prunik techto pozadavku nedava mnoho ramu, ze kterych lze vybirat… nevim no, ted jezdim Meridu, takze pokud zachovat geometrii, vecka, onu akceptovatelnou cenu, tak zustane akorat Merida FLX 09 za nejakych 19 tis… pak jsou tady ty Axmany, Apache, ale nevim, jestli ta geometrie neni takova kratka a jeste navic maji delsi zadni stavbu :/
proc karbon ram? kvuli tlumicim schopnostem ramu – nerikam, ze je to neco, na cem trvam, ale efekt je to proste prijemny soude jen podle magnezioveho ramu, kde ten rozdil oproti predchazejicimu ramu byl znatelny a pak asi hmotnost. Kdyz vidim, ze obyc. alu ram od Speslu vazi ve vel. 15.5" pomalu 1600 g, tak to se mi zda jako docela dost no :/ Karbonu se muze priblizit snad jen scandium, Progress ram se prodava za 16 tis. a kdyz si vemu, ze za max. 19 tis. by byla k mani karbonova Meridu, tak me to tedy uz vic tahne k tomu karbonu:) Jo a taky se mi libi oversize ramy, pokud nebudou penize na karbon, tak pro me neni jina volba nez alu…
Scandiový Nosaint Luzifer je pod 10, a Superior ještě levnější.
Geometrie pro tebe je jasná tam víš co chceš a nemá smysl se o tom dál bavit.
V-čkama se omezuješ zbytečně, je čas přejít na kotouče, investice to zase tak hrozná není, požadavek na V-čka tě u carbonu strašně limituje
Byt tebou pockam si na podzim a koupim cele kolo na karbon ramu a kotoucema a poprehazim nejaky komponenty ze stavajiciho a stavajici prodam. Tratis tak nejmin. Ja se na to taky tak chystam, jen s tim, ze si stavajici necham jako zimaka.
nj kdyz koupim nejlevnejsi karbonovou Meridu, ted stoji 50 tis., rekneme, ze by se podarilo sehnat za 40, tak se mi z ni hodi jen ten ram :/ a pochybuju, ze by se mi podarilo rozprodat zbytek komponentove prumerny novy Meridy za vic jak 20 tisic – a i tech 20 tis. nevidim moc realne, no a novy kolo se Sidem, Hugi je cenove uz trochu jinde
…zatim s ramem vyckavam, jeste presne nevim, co s geometrii, s prechodem na kotouce do budoucna tak nejak pocitam (jen kvuli nabidce ramu), ale vic by mi vyhovovalo koupit ram a dal si jezdit vecka, protoze pro me jsou to dost bezudrzbove brzdy a na moje jezdeni mi staci
Sida máš stejně po smrti – a kola se dají přece prodat ne?
Myslel jsem neco ze stare Meridy (sedlo, ridiyka, sedlovka, predstavec atp.) nahazet na novou (proc zas Merida?) a starou za 10 prodat. Uvedom ci, ze vidlici mas jako bys ji nemela a kolo na veckach neni moc prodejny.
juhááá, už je to tady zas „a na moje jezdeni mi staci“ :-D
jo staci… proste nevidim pro me jediny zajimavy duvod, proc prechazet na kotouce, kdyz tedy pominu omezenou nabidku ramu…
A jediný rozumný důvod pro koupi rámu za dvacet tyček? ;-)
Váha, Blade, kua, váha ! :-)
No jo Pepku, já až se dostanu na 3% tuku a níž už to nepůjde, tak taky začnu shazovat váhu z kola, ale zatím mě nějak těch cca 11,7kg netankuje :)
11,7 je váha mýho bajku, ne tuku ;)
nejlepší je zjistit to krásný: váha rámu zdaleka není vše:)
No ale s karbonem bude váha celého jízdního kompletu co? Nižší, kua NIŽŠÍ !
Jojo, to se to pak musí po asfaltě Kočičím žlebem švihat :-D
pokud by to byl karbon, tak nekdy mozna (ted treba ne:) – proc? kvuli vetsimu pohodli, nizsi vaze, vzhledu?
zatim zustavam u Meridy a nejak to resit nebudu, pokud praskne, vemu klidne nejaky HFS od Meridy
Taky sem si říkal že vyměnim rám až praskne a on svině drží dodnes xD xD xD
Dyť ho máš teprv chvilku ;-)
myslel sem indiána :O) toho už rasí někdo jinej :O)
Joo, Vinnetou a pevná.. až se mi oko zalilo slzou.. to bývaly časy.. :D
jj :( příští rok pokud budou penízky zrodí se jeho bráška o pár kilo lehčí s pevnou vidlí :O)
:o)
dnes uz asi radsej karbon, sam som ho moc nemusel ale rozhodol som sa zmenit nazor a dnes uz viem ze chcem karbonovy ram, konkretne superior, myslim ze celkom slusne ramy, aj vaha je dobra, mal som otazky na vyrobcu moc prezradit nechcel, ale aspon prezradil ze ten ram ma naozaj 1,05kg v preveden 18 palcov a nie je to omyl.
Diky za komentare, nakonec jsem volil hlinik :)
a jakej konkretne?
Stevens Manic
hlavně ne levnej karbon..u karbonovýho rámu bych pod 20 nešel…hlínu si vyber téměř podle gusta