Enduro HT za 50k (Commencal, Radon, Pole)

68 nepřečtených
  • sserpx

    Ahoj,

    rad bych si od vas nechal poradit endurovy hardtail na 29 kolech za cca 50000 Kc.

    Chci na tom jezdit prevazne v terenu. Zadne vylozene bajkove traily ani trailcentra v okoli nemam cili nejcasteji proste jizda v lese po turistickych znackach. O vikendech pak i ty trailcentra (spis vyjimecne) nebo hory (Beskydy, Palkovicke hurky). Zvladnout to musi pohodlne (zadna honicka) i delsi vyjezdy okolo 80km a poradne stoupaky.

    Priorita je pro me jizda v terenu cili proto chci enduro a ne trail bike.

    Nakonec jsem dospel ke 3 kandidatum.

    Commencal Meta HT AM Race 29

    • suverene nejlepsi vidle a i ostatni komponenty mi prijdou v pohode

    Radon Cragger 8.0

    • vybava dobra, ale k tomuto kolu se mi nepodarilo najit temer zadne recenze nebo dlouhodobe zkusenosti cili trochu krok do neznama

    Pole Taival TR

    • tohle je zatim muj kandidat cislo 1
    • „chromoly“ ram, dobre recenze, naopak slabsi vidle a brzdy jsou bohuzel uplne k smichu tudiz ty bych musel vymenit

    Nabizel by se jeste Whyte 905, ale ten ma 27,5+ kola, coz nechci.

    Ten Pole je mi zatim nejsympatictejsi. I pres nektere slabsi komponenty ma super ram. Brzdy bych vymenil hned a vidli treba casem, kdyz bych seznal, ze to potrebuju. Co jsem se dival na ostatni znacky s ocelovym ramem, tak byly vyrazne drazsi.

    Jeste se nabizi moznost nejake stavby. Ale v tom se absolutne neorientuju. Nemam tuseni, jestli by se za pade dal postavit bajk, ktery by tyhle 3 strcil do kapsy. Pokud ano, tak me prosim nasmerujte.

    Pokud by to bylo dulezite, tak merim 183cm a vazim 75kg.

    Diky za vas cas

    • motacek  

      Whyte 905 mam, jdou na nej dat 29" kola. Jinak pokud enduro HT, tak doporucuji rozmery 27.5×2.8 pripadne 29×2.6 .. mensi kola bych nedaval …

      • sserpx  

        A je na nem 29 vidle, nebo by se musela menit i ta?

        • motacek  

          Nevim, zda je to 29 vidle, ale dal jsem tam kolo 29×2.4 na 30mm rafcich. Mezera tam byla asi 0.5cm.

          Jak je to s verzi V2 905tky nevím.

    • AleZ80  

      Nukeproof Scout 29, Vitus Sentier 29, NS Bikes Eccentric cromo 29… Koukni na CRC. Každopádně dozadu bych dal 27,5+, ať máš trochu pohodlí.

      • Gwaihir  

        Je ta pluskova pneu na 80km dlouhou vyjížďku?

        • novas752  

          Záleží jak moc jsi schopný se kousnout nebo jak koc ti vadí že to nejede. 80km lze ujet na čemkoliv. Obutí primárně na náročný terén nepojede tak i tak.

          • Gwaihir  

            No mě to přijde trochu jako protimluv : enduro kolo s 80km vyjížďka.

            • novas752  

              Jo i ne. Na endurech se běžně jezdí závody 35–45km, 1000+ nastoupaných metrů s tim že z kopce chcípáš a do kopce jseš rád že jedeš a netlačíš, takže jezdivých 80km je brnkačka. Navíc enduro by mělo být od slova endurance, vytrvalost, ne? :)

              80km se dá ujet i na fullu, natož na enduro ht. Neženeš to jako na xc ht, jedeš tak o 1–2km/h pomaleji než na xc ht, ale ujet to neni problém. Já mám s mym trail/enduro fullem rekord přes 90km a přes 2000 nastoupaných za dlouhé letní odpoledne, velká část terénem, průměrně asi 14km/h. Jedna zdejší uživatelka ujela na enduru asi 230km za den.

              • Gwaihir  

                Pěkný… Mladej měl půjčeného gianta trance na 2.4" gumach v Polsku a přejezd po silnici si dost vytrpel. Vůbec to nejelo. Takže na enduro za den 230km je pro mě neskutečný výkon. Ale silnice je pro full enduro asi dost špatný terén.

                Ať nejsem jen off topic, našel jsem toto:

                https://enduro-mtb.com/…re-hardtail/

              • Baba-Ji  

                můj rekord je 135 km za den na stare NS Sode se zdvihem 177mm na pružině vzadu, 180 mm Totemem vepředu a vahou okolo 16–17 kg. Prvních 60 km jsem ujel jak nic, horší to bylo, když jsem si v půli cesty uvědomil, kolik zase musím ujet zpátky(žil jsem v domění, že jsme ujeli tak 30 km) …a od té doby už to tolik nejelo :D

        • motacek  

          Dal jsem 90km na pluskach s 24kmh prumerkou … mel jsem jeste horecku, takze ano, jde to. Je to jen o tom, kdo slape :-)

          • Atilla  

            Po rovince na silnici…

            • motacek  

              Jj … 24kmh na plusku v terenu a kopcich bych fakt nedal.

              Nicmene tu samou trasu na fullu jsem jezdil 28kmh (120mm, 29×2.4)

              Takže ano, plusko je pomalejší, zvlášť když máš měkkou směs, ale není to tak hrozný

              • Atilla  

                Tak kdybys měl minion DHF+ DHR v 27,5×2,8 max­xterra tak si o 24kmh taky můžeš nechat jen zdát. Na ikonech pohoda atd to fakt jede.

                • motacek  

                  Jel jsem rekon+ a HR2 v mekke smesi …

                  DHF a DHR? Mám snad dhčko? :-)

      • sserpx  

        Diky za tipy. Nukeproof Comp mi prijde docela slabe vybaveny. A verzi Expert bych zaradil tak stejne ke Commencalu, ktery je vyrazne levnejsi. Cili to asi ne.

        Vitus jsem vubec neznal a za danou cenu vypada dobre. Eccentric je vybavou hodne podobny tomu Pole. Takze taky dobry.

        Mam tady teda par tipu. Bylo by lepsi jit spise do lepe vybaveneho hliniku (hlavni rozdil je v podstate ve vidlicich), nebo vzit ocel a vidlici pripadne upgradovat pozdeji?

        Ty 27,5+ bych prave kvuli obcasnym delsim strekam fakt nechtel.

        • benobiker  

          Vitus je na tom poměrem cena / osazení asi nejlépe, jestli myslíš tenhle kousek http://vitusbikes.com/…untain-bike/ geometrie toho kola se mi taky líbí, není tak agresivní jako ta META HT AM RACE 29 se 150mm zdvihu (která je ale vzhledově moc hezké kolo:-)), na běžné traily a případné XC toulky ideálnější volba, 130mm na 29" hardtailu dle mě ideál, kolo je i lehčí…

          Ocelák je super, ale tam si ve stejném osazení prostě připlatíš… Levnější rámy, třebas jako mám já :-) nemusí být tak pěkně pružné jako třebas fajnovky od Stantonu, Cotic, atd., navíc váha rámu je znatelně vyšší. Na druhou stranu se ti ocel na rozdíl od hliníku neunaví, nechá si víc naložit :-) pohlcování vibrací je vyšší a ty tenké trubky prostě vypadají dobře..:-)

          • nksh  

            Ten Vitus je prijemny trailbike – sam ho jezdim, ale urcite bych to neoznacoval za Enduro. To spis uz ten Commencal

            • benobiker  

              Tak jasný, já ho za enduro bajk ani neoznačoval… Sám pevňáka jezdím, sjet se s tím dá všecko, ale jakmile je terén trochu víc rozbitej, tak to prostě drncá, prdel odskakuje a nespraví to nic, ani položená hlava a 150mm zdvihu vepředu:-) člověk zkrátka musí zpomalit, kort když nejsou nášlapy… Takže když kolo na enduro ježdění, prostě celopérko… Jestli tedy nechce být člověk nijak omezen..:-)

              Nějak jsem nepochopil módu agresivních hardtailů s extrémní geometrií a brutálním zdvihem vepředu…

              • novas752  

                Je to fajn na agresivnější flow traily. Na hadrtailu se pumpuje mnohem líp než na fullu. Celé to kolo je takové hravější oproti celoodpruženým sáňkám, kamarád tomu říká přerostlý dirťák.

                • benobiker  

                  To chápu, ale tam není potřeba mít rozvor metr třicet s hlavou 62 stupnů :-D Myslel jsem něco takovýdleho, jako tady novej On-One Hello Dave, tady teda naštěstí borec použil rozumnej zdvih..:-) Prostě bajk určenej na brutál kopec dolů, kde tě ale sakra omezuje drncající zadek..:-) Vysvětlete mi někdo, proč..:-D Proč si takovouhle trať neulehčit na celopéru, proč to hrotit na hardtailu… Nějak mi u takovýdleho bajku chybí právě ta výhoda toho, že hardtaily jsou super univerzálek, na kterým se dá dojet a kterej funguje i v lese… Na tomhle se prostě šlape blbě..:-D

                  • Hadato  

                    Ne všem se třeba chce udržovat full. V bordelu (třeba UK nebo u nás přes zimu) to dává docela dobrý smysl.

                    Slušný full s rozpočtem 50 kKč bude navíc hodně základ. Radši bych měl pořádnou vidlu, brzdy a kola, než něco full se základní výbavou.

                    • novas752  

                      Jo v UK jsou ty hardtaily dost populární.

                    • benobiker  

                      To ježdění v bordelu beru jako pádnej argument.. Ale stejně bych raději měnil častěji ložisla a kolo čistil, než se na tom trápit..:-D No a ty peníze, to jest věc další no… Zase si myslím, že těhle vyloženě agresivních hardtailů zas tak moc není a cena není nijak extra rozumná, to si raději pořídím celopérko ojetý, kterých je všude habaděj… Nad kterým vlastně teď přemýšlím :-D

                      • wilda81  

                        Ono není špatné si občas připomenout co vše dělá full za tebe.

                        • Hadato  

                          Naprostý souhlas. To mělo být uvedeno jako první argument. Je super přesedlat na HT, zvláště pak na celopevňáka, aby člověk neměl moc šanci zlenivět :-D

                        • benobiker  

                          Mě už z toho právě bolí kolena a vůbec celé tělo! :-D Ale jo no, nechat si ho chci, to abych si nepřestal vážit toho pohodlí..:-) A furt mi to přijde jako bajk na vejlety a traily za barákem jako ideální varianta..:-)

                          • pumpy  

                            mam fulla 150mm a Ht ve s=predu s 130mm vidlou, ktery jsem si stavel prevazne na zimu (plusko) a koupil jsem si k tomu druhe zaplety na 29"tky. Ac sem si to nemyslel na HT jsem loni najel vic km nez na fullu, i kdyz s fullem zase jezdim jiny veci co ale d HT dam take ale pomaleji. Oboji ma neco do sebe. Ale zase kdo umi jezdit a skakt ciste, tak mu HT staci, full hodne odpousti.

                            • benobiker  

                              Mě to právě už začlo omezovat vyloženě v rozbitých pasáží, kde kvůli tomu musím brzdit, protože kolo pode mnou začne tancovat..:-) Holt 27,5" celkem krátkej bajk… Takže Špičák, Sušice a tak bych raději to celopérko, ať nejsem daleko za zbytkem party..:-) Ten Primal co máš se mi líbí, kamarád má naprosto stejnej rám, taky v Mku, ale na klasických 27,5" kolech se 140mm vidlí. Přijde mi, že to má Střed na ty kola docela dost nízko, 29" kola v tom musí bejt pecka..:-)

                        • lazza  

                          Asi tak

                  • novas752  

                    Jo to je fakt. I když jsou blázni co na tom jedou třeba Megavalanche. :)

                    https://www.youtube.com/watch?…

                    Ale někteří si to koupí a pak je to akorát omezuje, kamarád si na stejnym Nukeproof rámu postavil kolo se 180mm Duroluxem. :) Přitom terén který komfortně zvládá je tak singltrek pod smrkem, maximálně Rychlebky. Takže to má ve výsledku strašně necitlivé, v menší rychlosti to zatáčí jak autobus. Ale o tom, že by si to měl snížit třeba na 140–150 vidlici nechce ani slyšet.

                    • benobiker  

                      :-DDD Nechápu no… 180mm na pevňáku..:-D Ale tak třebas to tak někomu vyhovuje :-)))

                    • Hadato  

                      To už je celkem extrém :-D Na HT pevňáka mi přijde jako ideál vidlce do 130/140 cm, ale to je asi věc každého. Další otázka je, jak moc by byl schopen sjet na fullu – zda by to nebylo úplně to samé.

                  • Kubiczech  

                    Jednou jsem se pokoušel sepsat, proč jezdit na hardtailu, tak třeba to pořád nějakou výpovědní hodnotu má. Dneska bych víc vyhejtoval pluska. (:

                    • novas752  

                      To je trochu přehnané. Něco jako když vegan píše o tom, proč je vegan. :) :)

                      Důkladnější výběr komponentů, to je co prosím, o level odolnější zadní kolo a plášť? Co důkladného zvažování dá některým výběr tlumiče, výběr pružiny nebo správné vzduchové komory a její vložkování… :)

                      Stejně tak volba stopy, co je ideální stopa? Hardtail má v rozmlácených místech ideální stopy jiné než full, ale to neznamená že jsou ideálnější.

                      Na fullu se dá jít na hranu úplně stejně jako na hardtailu, akorát obvykle jedeš rychleji, je to trochu nebezpečnější.

                    • benobiker  

                      Tyyy jo, pěkné počtení, nebylo to na chvíli!:-D Tak trochu souhlasím s tím, co napsal novas752, že je to jako když vegan píše o tom, proč je vegan, hehee:-D Ale jo, s vetšinou co jsi napsal souhlasím… Jen bych to nebral moc jako plusy… Já mám hardtaily rád, jako univerzál mi to přijde super, sám mám jenom hardtail, ale od určitého terénu, kdy prdel začne brutálně odskakovat, se na tom kole prostě člověk trápí a akorát mě to brzdí. V těhle situacích si říkám, že by bylo celopérko super, že tohle bych si na tom užil víc. Takže teď sháním :-D Jinak k poznatku, že na tom je všecko znát, je to tak… Třebas na zadku řeším dost přesnej tlak, na desetiny baru, co jsem si doladil, co mi vyhovuje, aby se to co nejlépe chovalo.. A když jsem testoval jedno celobrko, vlastně jsem ani nebyl schopen poznat, kolik tam je nafoukáno, hehee :-D

                    • Atilla  

                      No, nevim… Na HT jsem toho odjezdil dost. Pořád mám doma NS, ale hold jsou traily které si člověk na HT už moc neužije. Jezdit na jednoduchých trailech jako TT, RS proč ne. Ale už si nějak nedokážu představit jet 3–4dny za sebou. Asi stárnu a chci i za pár let chodit. Nizkozdvihovy full je na jediné kolo alespoň pro mne vhodnější volba.

                      • vojtechposmourny  

                        Přesně tak. Jako druhý kolo na motaní se kolem baráku (2–3hod) ideální a zábavný. Ale za celej den tě to neskutečně vydrncá. Jasně, bejt mi dvacet, asi se na to budu koukat jinak.

    • motacek  

      Ještě tu nikdo nezmínil Bird. Přitom bajky mají moc hezké, dobře vybavené, není to žádná tuctovka a ještě si kolo můžeš nakonfigurovat.

      https://www.bird.bike/…kes/zero-29/

    • Atilla  

      Jestli to myslíš s tím terénem fakt vážně, tak jsi kup full trail bike. HT super, mám to rád, ale nedá se na tom jezdit 3× týdně v pořádném terénu. Kotníky, kolena, dostávají hrozně nažrat.

      • dzandzara  

        Presne ako píšeš ! Sám to pocitujem po každej jazde v lese.

        Práve som uvažoval či hardtail 29 alebo full do terénu nakolko môj zjazd je len 20min ale za to poriadne rozbitý asfalt potom cez les kde sú zas korene a teraz si ma Atilla len utvrdil v tom že full je do terénu najlepší.

    • Hadato  

      Co tak nový Scandal? Geometrie je hodně agresivní a cena je hodně pěkná. Buď postavit nebo koupit hotovku na GX Eaglu.

    • sserpx  

      Panove, diky za reakce. Prekvapilo me, ze vyber mezi endurovymi hardtaily neni zdaleka tak omezeny, jak jsem puvodne myslel.

      Orbea, Bird, Airdrop i Scandal vypadaji taky skvele. Posledni jmenovany je pro me tezka neznama. Muze clovek vlastne v tehle cene koupit spatne? Mam na mysli, jestli je mozne, ze by mohl prasknout ram, zacit po par stovkach kilometru lupat ve stredu ci mit nejake jine problemy?

      Kandidatu se mi tady diky vam seslo opravdu hodne. Znovu se tedy zeptam, protoze mam pocit, ze to tu nikdo moc nezminil. Je lepsi jit do oceloveho ramu za cenu slabsi vidlice a tu po case upgradovat, pokud by bylo potreba? Nebo vzit hlinik a mit vidli bez kompromisu? Nebudu lhat, ta ocel me laka. Krome vetsi pruznosti a odolnosti se mi libi i vzhled tech tenkych trubek a pokud to nezni moc blbe i jisty pocit vyjimecnosti :) Pokud vsak vetsina rekne, ze je to blbost a hlinik bude lepsi volba, necham si poradit.

      XC ani fulla bych nechtel. Bude to me jedine kolo a tudiz na nem mam v planu jezdit vsecko. Ale jak jsem rekl, priorita je pro me teren. Neni pro me dulezite, abych na asfaltu valil jak raketa. Slibuju si od toho, ze bude mit kolo pohodlnejsi vzprimenejsi posed (nemam rad natazeny posed na XC kolech) a prave fajn ovladani v terenu. Na trailech i neco prirodniho. Jak tady nekdo zminil tu podobu s dirtakem, tak to se mi na techto kolech libi taky. Obcas si skocit nejakou zidku a tak pro radost.

      • novas752  

        Pěkný hardtaily dělá taky BTR Fabrications a Kingdom Bikes. :) A nejen hardtaily.

        A taky NS Bikes něco má, Dartmoor taky, velký značky to moc nedělají, ale malých je fakt hodně. Ono taky jednoduchej poměrně levnej rám bez hračičkování si na hmotnost a kosmický „tlumící“ funkce…

      • benobiker  

        On-One Scandal tu mají dva kluci, pohledej v galerce a napiš jim, jak jsou spokojeni. Tenkrát to kupovali v akci, celý kolo vyšlo na SXu s RS 35 vidlí bez teleskopu asi na 20 litrů, což je pecka :-) Já mám od On-One DeeDara, což je ocel, mrkni ke mě do galerky ;-) On-One má teď nějaký další ocelový modely, ale je to už extrémní geometrie, jako třebas ten model Hello Dave, to na normální ježdění už není… Stanton Switch9er, nebo Sherpa jsou krásný 29" oceláci z anglie z Raynolds trubek, ale cenovka je trochu výš… Cotit SolarisMAX je další 29" anglán, lehkej ocelák, ten možná vyjde levněji, na stránkách mají konfigurátor… Pak to NS Eccentric, ale holt ta vidle.. Prostě jestli budeš chtít tu ocel, připlatil bych si za srovnatelné osazení jako maj v tej cenové relaci bajky na hlíně. Asi se ti pak nebude chtít za chvíli dát cca 10 litrů za novou lepší vidlici…

      • benobiker  

        Dohledal jsem ty kluky co mají Scandali, tak si můžeš počíst..:-)

        https://www.bike-forum.cz/…ndal-na-jihu

        https://www.bike-forum.cz/…ost-vincente

      • crom  

        tak stat se to muze.ja mam on one ocelaka a uz je potreti prasklej.ted budu jezdit ocel ns tak uvidíme co vydrzi:)kazdopadne zavaris a jezdis dal

    • smizo  

      Neprocetl jsme to cely, ale mrkni taky na Ragley bikes, mam ragley big all, stavel sem si ho sam a jsem opravdu spokojenej, maji i cely kola.

      • benobiker  

        Pravda! Na Ragley bych zapomněl! :-) Zrovna nedávno jsem slintal na nový Ragley Big Wig, absolutní nádhera…

        https://www.pinkbike.com/…ke-2020.html

        Cenovka by měla být kolem 65.000,– osazení parádní, geometrie se mi taky líbí a ta barvička..... Tohle bych asi pověsil doma na stěnu a jen se na to koukal..:-D

        • sserpx  

          To kolo je ciry orgasmus no, ale tech 65k je uz bohuzel dost pres limit.

      • smizo  

        Tady je ta moje potvora, jen to predni kolo jeste mozna vymenim, daval sem tam formuli a je to paradni kolo.

    • Baba-Ji  

      Možná jsem přehlíd, ale zatím nikdo nezmínil české Single-Be. Tam by ses při chytrém výběru komponent taky mohl do 50 vlézt.

      • sserpx  

        V rychlosti jsem na nektera jejich kola kouknul pres poledni pauzu. Ty ramy, ktere jsem videl maji nektere minusy, se kteryma bych se uplne nechtel smirit. Jako polozenou sedlovku pod uhlem 70°, jiny ram zas neni kompatibilni s 1×12. No jeste je poradne omrknu po praci. Kazdopadne diky za tip.

        • Baba-Ji  

          delaj i custom veci, takze si myslim, ze se jde s Tomem domluvit na ruznych upravach

    • suslos  

      Řešil jsem podobně kolo jako ty, akorát na zimu jako dvojku k full enduru. Vzal jsem nakonec rám Nukeproof Scout a poskladal na tom snad slušný kolo. Kdybych tam nedal karbon kola tak jsem taky do 50ti vcelku v klidu.

      Geometricky (na papíře), cenově a váhově mi rám vyhovoval. Nemel žádný PF a podobný nesmysly – což třeba nechápu na základní range Chromag ocelaku.

      K tomu co tu pisi ostatní s vidlici → je třeba brát v potaz, ze se Ti na HT už v SAGu vidlice rapidněji mění hlavovy uhel než na fullu kdy Ti jde do SAGu i zadek. To same platí i při jízdě.

      Proto mají dnes moderní am/EN ht endura vcelku položeny hlavy který na první pohled můžou působit dost desive

      • sserpx  

        V tech stavbach se prave vubec nevyznam. Nemam predstavu kolik vsechny ty komponenty dohromady muzou stat. Ale i tady na foru jsou urcite nejaci stavitele. Zkusim nektereho z nich kontaktovat.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse