Dle čeho se řídit při výběru kola?

47 nepřečtených
  • Vaječník

    Zdravím,

    rád bych si koupil horské kolo, ale vůbec netuším, dle čeho se řídit. Respektive, zjistil jsem si, že pro svou výšku potřebuji rám velikosti L (měřím 180cm) a velikost kol bych nerad 26", protože jsem se dočetl, že tato velikost není zrovna vhodná pro jízdu přes překážky.

    Co od kola požaduji: Jezdím v terénu i po zpevněných cestách, občas jedu i na závody, kde podmínky bývají horší (kameny, kořeny apod.). Převážně však jezdím rekreačně, 2–3× týdně. Ročně to může dělat něco přes 2 tisíce km. Cenou kola bych se rád vlezl do hranice 20 000. Kaději bych raději ojeté, protože se můžu dostat na vyšší úroveň komponent, než při koupi nového.

    Jde mi o to, že když vybírám kolo, můžu se řídit dle velikosti kol a rámu, o čem však nemám vůbec ponětí, jsou všechny zbývající věci. Například vidlice, která obvykle nese nějaké výstižné označení „GFXI 2000“ a pak si z toho něco vemte. Proto bych prosil o radu, jak se rozhodnout, zejména ohledně vidlice, přehazovaček, středu a podobných věcí, o kterých nemám absolutně přehled.

    Předem děkuji.

    David

    0 0
    • coplos  

      asi první bude reakce " 29 nebrat"

      no schválně..

      0 0
    • VladexAndroid  

      já bych bral už jedině celopéro, pevný rám už ne, každopádně ten střed výše položený. nízko položené středy mi víc vadí než menší průměr kol. na označení vidlic se nedívat, dívat se na parametry. vidlice jedině vzduchová, pružinu ne.

      0 0
      • Vaječník  

        Já mám ze závodů zkušenosti ty, že po zpevněných cestách se na mě lidi s celopérem vůbec nechytali (já jsem jel na pevném rámu) a já na ně zase při sjezdech. Jenže celopéra jsou už jiná cenová kategorie, když chci i nějakou tu kvalitu.

        A co se vidlice týče, tuším, že je i olejová, ne? Jak ta je na tom?

        0 0
        • VladexAndroid  

          olej to je tlumení, vidlice se dělí na pružinové a vzduchové.

          0 0
          • Vaječník  

            Aha, výborně, takže už mám jednu věc trošku upřesněnou. Co se vzduchových týče, jak se mám orientovat? Mám se zaměřit na některé značky a z těch vybrat?

            0 0
            • mr.nikdo  

              V tve cenove relaci jich tolik nebude.

              Mozna Raidon/Epicon.

              Jinak za 20 uz mozna i bazar. Za to bys celopero dokazal sehnat.

              Ono celopero drzi lepe zadni kolo na povrchu, i kdyz jedes do kopce…

              0 0
    • Erknold  

      Kolo je jen menšina Tvého výkonu. Na jaře si přijdu, že by mě předjel i dvanáctiletý floutek na skládačce, co má přes zimu naježděno. Z kopce tě brzdí hlavně hlava a do kopce fyzička.

      A co je lepší? Jetá vidlice, kliky apod. u kterých hrozí, že po jedné sezóně chytnou vakl a nebo něco zcela nového, „téměř“ srovnatelné.

      A nevím, zda se ti podaří sehnat sériovou 29 se vzduchovkou do 20k. ale jsou i jiné cesty, jak přijít k novému kolu s fakturou ;)

      Nevím jestli ti, nebo někomu ve Tvém okolí, někdy u auta vytekly tlumiče. Olej teče z tlumičů a pruží buď pružina, nebo vzduch. Kolo je stejné.

      0 0
      • Vaječník  

        Já neříkám, že nutně potřebuji 29". Četl jsem, že se dělá i 27,5", to mi přijde asi nejvhodnější. Ale co ostatní části kola? jak v těch se mám řídit?

        0 0
        • VladexAndroid  

          určitě rozsah převodů 30 rychlostí – trojtác 42/32/24 a kazeta 11–36 bude dostačující.

          dále pak pláště, šíře vzorek – na jaký terén je určen

          vidlice jsou i za cenu kolem 20000 většinou stále jen pružinové.

          dále pak typ brzd – hydrahulické kotoučovky

          0 0
          • Vilém  

            Na to slovo „urcite“ pri popisu prevodu prisels jak? Kazeta 36z dostacujici? Kdyby nahodou ne, tak co bys mu doporucil?

            0 0
          • mr.ricardo  

            pan je vodbornik, to se hned pozna :)

            0 0
        • Erknold  

          Včera večer jsem se při poslechu hudby kouknul, co se dá sehnat za 27,5 do 20k, aby to měla alespoň slušnou vidlici. Ideál by byly i slušná kola, či brzdy apod. Ale neuspěl jsem. Buď to má vzduchovou vidlici a zbytek Alivio, což tedy není tragédie a také to dost vydrží, a nebo to má Deore, ale zase pružinovku. KTerá by také nějak dokázala fungovat.

          Vzduchovka/Alivio:

          http://www.apache-bike.cz/…ate_a1–2476/

          Pružinovka/deore: (Značku Vautron nikdo moc nezná a ani se o ní moc nedočteš, proč také, asi není třeba prodávat)

          http://www.vautron.cz/…e-3×10-disc/

          Pokud bys chtěl kombinaci vzduchovka/Deore chtělo by to jít cestou stavby. Když tu zadáš do vyhledávače MTB 20000, nebo MTB 25000 dočteš se toho hodně. Navíc si uděláš i vlastní názor, což je lepší, než tupě přebrat cizí.

          0 0
          • Spikelet77  

            U toho Vautrona by bylo lepsi se zeptat primo jich. Ja vautrona mam, sice v SLX a 26", ale mam XCR vzduchovou. Tady u tech 27,5" maji ten popis nejaky divny co se tyka vidlic. 27,5" na SLX by mela mit vzduchovou a nepisou to tam. Radeji bych jim zavolal.

            0 0
    • Mr.Dan  

      Velice dobře chápu dotaz a jeho logiku, nicméně když jsem já osobně řešil nový kolo, tak jsem nejdřív několik měsíců „studoval“ celou problematiku, ať už zde na B-F nebo jinde, to samý když jsem předtím toužil po mašině (motorce), tak jsem taky spoustu měsíců ba i let pročítal všecko možný, abych se v tom dostatečně zorientoval. Myslet si, že tohle nějaký know-how tu člověk dostane za jedno dopoledne po tom, co mu pár lidí odpoví na jeho dotaz, je jako myslet si, že se dá jaderná fyzika vystudovat za tři dny. Vzhledem k tomu, jak byl dotaz položen a jak jste pak reagoval na odpovědi, je patrný, že tomu s prominutím prakticky vůbec nerozumíte, takže doporučím nejdřív dvakrát měřit, pak teprve řezat.. V současnosti je nesmírně možností, jak může kolo vypadat a co všecko může ovlivňovat jeho chování a ne že by to bylo úplně složitý, ale…

      A další věcí je fakt, že teoretizovat můžete donekonečna, ale praxe pak může bejt zcela odlišná. Takže zkoušet, zkoušet, různý rozměry kol, různé systémy odpružení atp..

      0 0
      • Erknold  

        +1

        0 0
      • Pan.Fazole  

        +1

        0 0
      • Vaječník  

        Já vím. Vůbec nemám přehled. Ale myslím si, že tady nebudou psát reakce lidi s mými vědomostmi. Proto se ptám. Když jsem hledal kola, našel jsem kolo, které se mi líbilo, bylo za rozumnou cenu a když jsem ho ukázal technikovi, řekl mi, abych jej nebral, že mi po pár kilometrech odejde vidlice. A pak babo raď. Technici mají zkušenosti, protože vědí, co a jak často opravují, já takové zkušenosti nemám, takže absolutně netuším, co je a co není dobré. A chci si koupit kolo v brzké době, nemám tedy čas několik měsíců, případně let, studovat jednotlivé možnosti.

        A výhodou fóra je, že sem má přístup spousta lidí, nepřebírám tak názor jednoho člověka, ale hned několika.

        0 0
    • TUNER  

      Pokud píše že může být i kolo jeté,nebál bych se koupit klidně kolo z bazaru. Za ty peníze získá 1/2 až 1 rok staré kolo se zárukou a najetýma pár stovkama km s tím že ušetří třetinu ceny. ;-)

      Příklad :

      http://cyklobazar.cz/…ale-960–29-/

      http://cyklobazar.cz/…r-9r-sport-/

      http://cyklobazar.cz/…cube-ltd-29/

      http://cyklobazar.cz/…ro-race-229/

      0 0
      • Smazaný účet  

        Bazar neni az tak spatna volba, ale jenom tehdy, kdy ma moznost kolo osobne prebrat s nekym, kdo kolum rozumi a ma rozpocet na nutne opravy.

        Ruku na srdce, s kilometrama na jetem kole je to asi jako v autobazarech. Zaruka je fajn, ale na opotrebeni se nevztahuje. Kdyz se zadari, tak po koupi muze byt komplet pohon na vymenu. Kdyz se hodne zadari, muze byt i vidlice po smrti. Takze koupe bazarovky = kompletni servis pro jistotu…

        0 0
      • Vaječník  

        Bazarové kolo bych právě upřednostňoval, můžu se tak dostat na vyšší kvalitu (samozřejmě to může být opotřebené a některé části bude třeba vyměnit), než když bych kolo koupil nové.

        Ale právě tady se dostávám k mému problému – například u třetího odkazu, tedy: http://cyklobazar.cz/…cube-ltd-29/

        Vidlice Rock Shox Reba RL AIR, MC, PushLoc, 100mm – a já vím prd, jestli je dobrá, jestli se mi po chvilce rozpadne…O toto mi jde, potřebuji poradit, dle čeho se v těchto věcech orientovat.

        0 0
        • Erknold  

          Nového Cube seženeš za 24k http://www.sport-bilek.cz/…ackline-2014

          Pokud se v tom moc nevyznáš, tak je to asi dost velký risk za ušetřených pár tisíc.

          Pokud se v tom nevyznáš, tak napiš nějakému staviteli mejla, dej tam údaje o své postavě, co chceš tak jezdit na terén a povrchy, peněžní limit a důvěřuj jemu. Je to jistější, než kupovat bazar a výbavou na tom budeš srovnatelně jako bazarové, akorát to bude funglovka. Přijde Ti to v krabici, otočíš řídítka, našteluješ sedlo a jezdíš.

          Najdeš je v uživatelích Maajkee, Scalar, Bluma, Luk02, Hnoj

          0 0
    • BlickM  

      a co Canyon Yellowstone AL 4.9?

      nebo trochu nad limit Grand Canyon AL 5.9

      0 0
    • elkar  

      Já řešil podobný problém před rokem. Sice najedu víc jak 2000 za rok, ale zjišťoval jsem, že najedu víc a víc km po zpevněné cestě, kde se prostě hodí mít hardtail než celopéro.

      Spíš bych se zamyslel nad tím, jak moc po zpevněných cestách jeszím jestli to je 60%+ a zbytek terén tak rozhodně hardtail a třeba užší pláště s hladším běhounem (střed pneu) pro menší odpor na hladším povrchu. Takový kolo pak zvládne terén taky, ale halvně když většinu času člověk tráví na zpevněném povrchu tak se tolik nenadře a je rychlejší.

      V ceně do 20k dobrá vzduchová vidlice nebude (pokud se bavíme o novém kole-bazar možná), navíc k tomu je potřeba připočítat shock pump, aby si to člověk mohl nastavovat + když zamknu do stoupání pružinovou vidlici tak je tvrdší než vzchudová, to je dost výhoda.

      0 0
      • Erknold  

        Já mám tvrdou i zamčenou vzduchovku.

        0 0
        • elkar  

          Se ti nepohne ani o kousek jo? Třeba kdyby sis stoupnul do pedálů..?

          0 0
          • n04r3d  

            když to normálně neušlápneš tak si příště přehod

            0 0
          • Erknold  

            Asi se trošku pohne, ale to ničemu nevadí. Snažím se i do kopce šlapat nahama a ne zádama. Takže ani nezamykám a snaze přejezdu kořen i do kopce.

            0 0
            • elkar  

              Já to psal proto, že co jsem měl všechny pružinové, tak ty když se zavřou tak jsou prostě tvrdý, když zavřu vzduchovou tak pruží víc. Rozhodně není tak tvrdá jako pružinová, což je konec konců logický a je to daný konstrukcí.

              Když to taháš nohama a sedíš, což stejně dělá každej 99% času tak je to ok.

              0 0
              • scret  

                „Já to psal proto, že co jsem měl všechny pružinové, tak ty když se zavřou tak jsou prostě tvrdý, když zavřu vzduchovou tak pruží víc. Rozhodně není tak tvrdá jako pružinová, což je konec konců logický a je to daný konstrukcí.“

                jakou konstrukci si predstavujes??

                zamykani na 99,9999% kvalitnich vidli funguje na omezovani tlumeni, tzn. nema vyznam, jestli je to pruzina nebo vzduch:)

                0 0
      • Vaječník  

        Rozhodně jezdím víc než z 60% po zpevněných cestách, proto bych chtěl hardtail. Plus, když si koupím hardtail z bazaru, dostanu se na lepší komponenty, než při celopéru, které bývá obecně dražší.

        0 0
    • Vaječník  

      Podíval jsem se po „známých“ značkách a hledal jsem dle rad známých + těch, které jsem pochytil tady na fóru a našel následující možná kola. Můžete mi někdo pomoci je trošičku protřídit? Předem děkuji.

      http://www.specialized.com/…ch-comp-650b#…

      http://www.merida-bike.cz/…ine-500–2014

      http://www.cannondalebikes.cz/…rail/trail-4

      http://www.trek-bikes.cz/…iber-9/p-512

      http://www.merida-bike.cz/…ine-900–2014

      http://www.cannondalebikes.cz/…rail/trail-5

      http://www.merida-bike.cz/…g-7–900–2014

      http://www.merida-bike.cz/…g-7–500–2014

      http://www.specialized.com/…er-expert-29

      http://www.specialized.com/…ert-evo-650b#…

      http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

      http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

      Protřídit myslím tak, že pokud někdo máte špatné zkušenosti například s některou vidlicí, značkou a podobně, velmi by mi pomohlo slyšet váš názor.

      0 0
      • elkar  

        Merida big nine 900 mám, ale teprve dva tisíce kilometrů, takže bych nerad vynášel soudy, spíš by mě při tý příležitosti zajímalo co ostatní na to.

        0 0
        • Vaječník  

          A zatím vše OK?

          0 0
          • elkar  

            Já na tom mám užší pláště, protože jezdím hodně cesty a málo terénu a je to moje teprve třetí kolo, který můžu nazývat kolem a první 29er. Takže asi nedovedu porovnat.

            Jinak už jsem na tom dvakrát spadnul tak, že jsem to lehce položil a zatím vše funguje jak má. Jasně vidlici si foukám tvrdší většinou, náročný sjezdy na trase nemívám (nejvíc tak nějak prudší rozbitý asfalt). Jezdím s tím ale některý stoupání co se jezdí na Sudetech, tím že tu bydlím a prostě nevím.. fugnuje. :D

            Jediný co mě napadá je že nemám moc místa na řidítkách protože tam mám světlo, computer, rohy a jak se to celý smrskne tak přehazovačky a brzy a zamykání tlumiče je dost u sebe všechno, takže to nejde seřídit úplně jak bych chtěl.

            0 0
      • Rubi  

        za me:

        http://www.trek-bikes.cz/…iber-9/p-512

        prijde mi nejvyvazenejsi, ale nedival jsem se na ceny, ma bezdusove rafky, 32 RS vzduch vidli,kliky s dutou osou, shimano brzdy, navic u me vitezi i vzhledem

        0 0
        • Vilém  

          Mam to stejne, z toho co nadhodil.

          Mel by si vsak rozmyslet, jaky chce prumer kol.

          0 0
          • Vaječník  

            Kola bych si vzal pravděpodobně 29". Co jsem si totiž četl, tak jejich největší nevýhoda je zvýšená hmotnost, což si myslím, že bude zanedbatelné.

            Nebo co vy byste doporučili? Otáčet se na pár centimetrech bych nikdy neměl, většinou jezdím širší tratě.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.