• Nebiker

    Zdravím,

    původně jsem si chtěl koupit letos jenom nějaké nové kolo, ale pak jsem tak nějak narazil na tohle forum a začal se v tom štourat :-D Měřím 172cm, vaha cca 70kg az 75kg co mívam, kdyz cvičím. Cyklistika není muj primární sport, jezdím opravdu rekreačně a celkem směšné nájezdy, např 900km za rok.

    Ted mám obyč trekové kolo snad deset let staré z Mounfieldu :-D, trojprevodník, véčka, pevná vidlice. Zvažoval jsem gravel/silničku z decathlonu a sirší plaste, ale nakonec chci něco s odpruženou vidlicí. jezdím vetsinou silnice cylklostezky, ale taky dost proto, že cokoliv bez asfaltu je s tím kolem spatně sjizdne.

    Finančně se chci pohybovat okolo 15 tisic, pro tak maly najezd nemá cenu plýtvat penezi. Puvodně jsem koukal po crossech, v této cenové relaci je to vicemene stejné, 15Kg vaha, pružinová vidlice. Libí se mi když má kolo lockout na řiditkach :-D koukal jsem např. na tohle:

    https://www.mojekolo.cz/…sride-300-7/

    či

    https://apache-bike.cz/…021-matto-a3

    Ale pak jsem čirou nahodu tady narazil na vlakno kde misto treku někdo psal 29er HT sa začlo mi to trochu hlodat. Z XC by se dalo pripadně udelat kolo na stezky(užší pláště, v). A v stock provedeni bych mohl jezdit i teren. Problém je, že bych potreboval , aby rám měl díry na nosič-občas jezdim vícedenni cykloturistiku, což horská kola moc nemají. Nicmene jsem našel např:

    https://www.profilshop.cz/…ator/mtb-29/?…

    nebo toto:

    https://shopkolo.cz/…7-0-29-2019/

    Nejvíc se mi líbí ten SCUD, za ty peníze asi nejlepší co jde, dvojprevodník pro moje turisticky ucely asi lepší jak jednoplacka a měl bych universalni kolo vicemeně. Nemá vzduchovou vidlici, ale ta za ty peníze prostě nebude a navic by měla stejne dražší a náročnější údržbu. Jako top kompnenty jsou asi fajn, ale hadam, že zavodní kolo vyžaduje častý servis a výmenu dílů, což bych úplně řešit nechtěl, a jestli pojedu trasu s průmerem 20 nebo 22 kmph už je mi jedno :-D

    Na co bych si měl dát při výběru pozor a co naopak řešit tolik nemusím? Protože upřímně musím říct, že orientovat se v tech všech Alivio, Deore, XCM HLO, XCR.. je fakt težký a nevyznám se v tom. Např. v configurátoru u SCUDu je vidlice XCM a za 250Kč plus XCR, která ale nemá hydraulicky lockout HLO, ale ma jiný materiál, hraje tohle třeba roli? A Myslíte, že je HT místo crossu dobrý nápad? Děkuju moc

    Prosím o radu, které z kol vybrat, klidně i nějaké jiné pokud máte tip, rád vezmu do úvahy. Děkuji moc

    • novas752  
      1. Lockout levné pružinové vidlice vážně nepotřebuješ, ona je zamčená už tak nějak furt. :)
      2. Nové lepší kolo může dost ovlivnit co na něm budeš chtít jezdit, s mtb se jízda mimo zpevněný cesty stane najednou daleko zábavnější/pří­jemnější. Spousta těhle levnějších kol resp. rámů přípravu na nosič má, až ty lepší hliníky okolo 25–30k a víc už jsou stavěné víc do „výkonostního pojetí cyklistiky“ a příprava už tam nebývá.
      3. Dvojpřevodník je na tohle univerzální použití opravdu vhodnější. Pružinová vidlice by měla být udržovaná v podstatě stejně často jako ta vzduchová aby fungovala stále co nejlépe. Že většina těch vidlic servis už nikdy neuvidí je druhá věc… S aktuálním nájezdem a plánovaným stylem využití bych se o nějakou nadměrnou výměnu komponentů nebál ani závodního kola, ale to bys k těm 15 000 musel přidat nulu navíc. Jednou za 1500–3000km řetěz, za dvoj až trojnásobek destičky, co 2500km zadní plášť a co 5000 přední, jednou za 2 roky lanka a bowdeny, servis vidlice. Nic vyjímečného…

      Jestli chceš dodržet plánovaný rozpočet tak vzduchovou vidlici vůbec řešit nemusíš. Ideálně aby to kolo mělo vidlici obsahující tlumení (dnes asi všechny RockShox a Suntourky s přídomkem HLO, LO-R, RL-R) a brzdy hydraulický Shimano cokoliv. Pak už je to v těchto cenových hladinách asi jedno, nebál bych se ani řazení 3×9, 3×10, protože dvojpřevodníky ti i tak mohou zmenšít rozsah převodů na který jsi možná zvyklý z krosového kola. Ostatně to jde snadno porovnat pomocí kalkulaček převodů, například gears.mtbcros­scountry.com. Naklikáš tam svoje a uvažované kolo, dole ti to vyplivne min a max rychlosti v závidlosti na kadenci (otáčky klik). Ůroveň řazení je v podstatě jedno, jde spíš o velikost převodníků, kazety.

      Počítej s tim že na novym kole bude možná nutné něco vyměnit – sedlo, ideálně nějaké lepší pedály než obyčejné ohrádkové, brzy možná pláště za nějaké kvalitnější, tyhle levnější kola bývají osazený obyčejnýma drátovýma pláštěma které jsou těžké a nejedou. S dobrym mtb pláštěm to pak klidně může být rychlejší než krosové kolo na nějakých těžkých bačkorách.

      • Nebiker  

        Díky s nějakou investicí do dílů jako sedlo a pedaly není problém.

    • Tomas_82  

      Myslím, že za 15000kč by byl nejlepší bazar, nebo nějaká stavba – ohledně tohoto jsem ti psal zprávu. Pokud nějaké z těch tebou navrhovaných, tak kromě toho prvního (To mi přijde o dost horší než ostatní) je to asi jedno, záleží jestli cross, nebo mtb. Případně i na cross většinou jdou dát širší pneu, takže je použitelné i v lehčím terénu.

    • scalar  

      15 tis. byla před rokem a víc hranice, od které se dalo sehnat celkem slušné kolo se vzduchovou vidlicí a Deore řazením. Dnes je to spíš od 17 tis. Kč. Ale určitě je lepší si ty dvě tisícovky připlatit za lehčí kolo s funkční vidlicí než vyhodit 15 tis. za kolo, které není ideální a nebude Tě bavit nebo bude vyžadovat další investice (vzduchová vidlice apod.).

      • Nebiker  

        Takže jsem to prokaučoval :-D Ale, tak pokud to za to stojí, tak ty dva tisíce není zas tolik. Máš nějaky tip na kolo za tech 17k na vzduchové vidlici? Díky

        • Tomas_82  

          https://www.tsbohemia.cz/…d300230.html

          Ale nevím jak by sedla velikost 16"

          • scalar  

            To bude malé.

          • novas752  

            Malé a u těhle s cyklistikou celkově nesouvisejících obchodů je otázkou v jakém stavu kolo přijde, o nějakém kvalitním seřízení bych si iluze nedělal.

            • Tomas_82  

              Ještě jsem nabízel stavbu – mám tu rozestavěné 27,5 mtb na rámu Apache, s vidlicí Recon solo Air, Sramem GX (řazení a hazka) myslím, že když bych dal levnější kola a brzdy, kazetu NX 11–50, tak bych se do těch 17k vešel, ale přesně to spočítané nemám.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.