• Surikogi

    Letos jsem se do toho po delší době více opřela, než vyřeším novějšího treka, jezdím na starém horákovi. A učím se co a jak ohledně servisu. Zjistila jsem, že je důležitá čistá přehazovačka, takže často umývám, ale další k čemu jsem došla, že je třeba mazat řetěz. Na čerpací stanici jsem nouzově koupila cosi na čem je napsáno WD 40 a je to jakoby ve spreji, jak kdyby aerosol, nejsem chemik, ale stříká z toho jakási mlha. Přidám fotku.

    • Kouba_2005  

      WD40 všichni znají, fotky netřeba. Věz ale, že WD40 není mazadlo. O mazání řetězu je toho tady mnoho, zkus pohledat.

      • Surikogi  

        Kouknu se, díky. Zatím jsem vygooglila Castrol chain spray or.

        • Pentaroth  

          I Finish line funguje

        • Kouba_2005  

          Třeba https://www.bike-forum.cz/…e-retez.html

          Někteří zde nad tím bádají jistě už roky a dovedli proceduru mazání k dokonalosti.

          • Surikogi  

            Jo dívám se na ten odkaz prý " sádlem lisovaným za úplňku z netopýra" Akorát, že někdo jako já by byl schopný uvažovat nad tou jejich radou typu " nejlepší je to vzít vepřovým sádlem"

            • Kouba_2005  

              Sádlo je samozřejmě potřeba rozehřát a do něj pak řetěz ponořit, nechat okapat, otřít, nasadit, jezdit.

              • Surikogi  

                Vážně bych byla schopná to vzít vážně…tuk to sice je, ale rozehřívat sádlo a dávat do něj řetěz, pošli mi fotku, až to budeš dělat nebo video.

                • xtonda  

                  Někteří to tak dělají se svíčkama, je tady na to vlákno

                  • petrx  

                    Tak dělat to se svíčkou bych slečně nedoporučoval, to už je pro fakt pro fajnšmekry. :-)))

    • plzakj  

      Tohle je vytesnovac vody a funguje jako rozpoustedlo. Dobre se s tim ten retez pere a cisti :-) na mazani si kup neco v cyklo kramu.

      • novas752  

        Na prani retezu je to docela drahe. :)

        • plzakj  

          Tak, uz to koupila :)

          • Kouba_2005  

            A na benzínce za prémiovou cenu :-)

            • Surikogi  

              Jj, chybami se člověk učí a nějak se začít musí. Dokonce jsem si původně myslela, že nebudu mazat vůbec a stačí řetěz umýt na čerpačce vodou.

              • Kouba_2005  

                Tak ono mazat lze ledasčím, ale ne každý chce mít komponenty jednu hroudu mazutu. WD je super na mytí, krásně to rozpustí všechen bordel a navzlíná to všude. Já to používám v práci a jelikož to fasuju, tak rozhodně nešetřím, takže to jsou proudy WDčka a rez a bordel jen chčije na zem :-D

                • plzakj  

                  Jo takhle tocenim prowedeckovany retezu ve stojanu jsem malem znicil hadry, co jsem si polozil vedle. Nastesti mydlo s jelenem to po trose driny dalo.

              • Romancero  

                já dospěl k názoru, že nemá smysl řetěz vůbec prát – vzhledem k jeho životnosti a ceně-je lépe jen občas otřít hadrem namočeným třeba v tom WD..a mažu ho „suchým“ mazivem -spray.

                ale je fakt, že ve velkém blátě nejezdím…

    • Doyle  

      Já používám tohle:

      https://www.motostar.cz/…-lube-400ml/

      Nic jiného již nechci, maže, nechytá se prach, nešpiní…

      • Surikogi  

        Děkuji.

      • xtonda  

        Kdyby to tak ti pitomci balili jinak než do spreje.

        • ronda  

          Třeba Motorex má obě varianty téhož.

          • xtonda  

            Někteří to tak vyrábí, ale zrovna ten Bel Ray Super Clean, který je tu doporučován krom vosku jako bezkonkurenčně nejméně lepivé mazivo, sem jinak než sprej nenašel. Chtěl sem to zkusit, ale sprej prostě ne.

            • ronda  

              Já nakápnu na články mokrého motorexa, pak otřu hadrem navlhčeným čističem brzd (odmastím povrch řetězu) a taky nelepí.

      • Romancero  

        dík za tip! vyzkouším

    • ronda  

      Nebudu doporučovat konkrétní mazadlo (i když jsem se k mnou preferovanému taky propracoval), co člověk, to názor a v diskusi flame.

      Ale jen obecně, lepší se naučit mazat olejem kapátkem přímo na řetěz, než sprchovat všechno kolem (zvlášť na brzdy je to výhodné) sprejem.

      V prodejně to sice bude vypadat, že ten ve spreji je levnější (větší butel za míň peněz), ale když odečteš hnací plyn a mastnou chodbu…

    • Ennio  

      Doporučuji Squirt Chain Lube, test je zde: https://mtbs.cz/…t-chain-lube#…

      • Romancero  

        ..aplikuješ také na zcela nový řetěz nebo ho před tím zbavíš konzervačního vosku (nebo čím to vlastně někteří výrobci patlají)?

        dost mě ty lepivé srágory na nových řetězech štvou-řetěz díky tomu za sucha perfektně lapá prach! takže nový řetěz očistím důkladně WD (na dobře sajícím hadru)

        • xtonda  

          Jo ty konzervační srágory sou dílo, nejhorší z toho co sem měl v ruce byl Sram, odporná lepivá věc, kterou sem měl po nasazení řetězu problém dostat z rukou. Naopak Sunrace je jen mastný, ale není to nijak lepivé, Shimano mám pocit bylo někde mezi.

          • ronda  

            Sram napřed vykoupu v benzínovém cističi, pak teprv nasazuju.

      • THORX  

        Mám ho a docela jsem koukal co na sebe nabalil po 10km vyjížďce po asfaltu :( a za se mi že po 40km by už potřeboval namazat :D

        • Cavendish  

          Tak si zvoral aplikaci, toť vše…

          • THORX  

            Ani ne

            • BB  

              spíše jo

            • vt  

              Sorry jako, ale pises blbosti. Squirt je uplne bezproblemovej, kdyz postupujes jak se pise s mistnim squirtovacim vlakne.

            • kadlec  

              No podle jinych tvych vlaknech, treba o nasazovani bezdusi bych se nedivil, kdys to namazani squirtem udelal blbe

        • jIrI___  

          Bohužel mám podobnou zkušenost. Je fakt, že řetěz tě tak moc nezašpiní po otření rukou, ale po první vyjížďce byly rolničky obalené voskem tak, že jsem na to musel vzít šroubovák. Výdrž mizerná, přišla mi pomalu horší než u Bel Ray, což už je hodně k zamyšlení. Při mazání jsem samozřejmě postupoval přesně podle návodu výrobce. Z mého pohledu je pořád nejlepší olej na řetěz Muc-Off C3 Dry, u něj je průser jen mokro.

          • BB  

            opravdu se bavíme o stejné věci ? neumím si představit, co by se muselo stát, abych na squirt musel brát šroubovák.

            • Martinson  

              Asi špatně odmaštěný řetěz. Bez dokonalého vyčištění a odmaštění nemá smysl ani zkoušet.

            • jIrI___  

              Já píšu o tom na fotce níže. Řetěz byl myslím odmaštěný dostatečně (3× několikahodinová koupel v isopropanolu dokud tekutina nezůstala čistá, mezitím drhnutí kartáčkem). Kazeta, placky i kladky taky odmaštěny. Osobně si ten stav taky nedokážu vysvětlit, ale dle různých diskuzí jsem nebyl sám s tímto problémem. Vyskytoval se teda vždycky u levných řetězů, v mém případě Sram PC 1110. Příště zkusím nějaký lepší řetěz a jsem zvědavý na výsledek.

              • jecnak  

                Nechapu. Pouzivam uz pul roku jako nahradu vosku, kdyz se mi nechce voskovat, zcela bez problemu.

              • BB  

                že by výrobce omylem místo vody na ředění vosku použil nějaké lepidlo ? Jinak si to fakt nedovedu vysvětlit. Předávkovat se to nedá, protože když dáš moc, tak to okape. Jedině že bys dal více než dvě doporučované vrstvy. Ale i tak tomu nerozumím.

              • scoty  

                Nechápu jak tohle může někdo dobrovolně podstupovat…:) Mazal jsem naposledy v prosinci, bez odmašťování a jediné co mám na kole čisté je řetěz…

                • osobne  

                  A ještě se ti o pár centimetrů prodloužil co? … Myslím řetěz samozřejmě. :-)

              • THORX  

                Taky mám 1110 mno uvidíme dnes jestli víkendu jaké to bude ;-)

              • Cavendish  

                Budu to zkoušet na silnici a CX. V obou případech SRAM 1110. Dám vědět jak to vypadá

              • Martinson  

                Radši kombinuju odmašťovače. Postupně použiju benzín, čistič brzd, u hodně promazaného jsem nakonec použil i líh.

                • kamaro  

                  Obdobně, různá rozpouštědla s postupnou účinností. Začínám i něčím již použitým a přecházím do čistějších. Nakonec to ale dám do staré plechovky s vodou a množstvím jaru větším než malým nebo tabletou do myčky a pak to cca půl hodiny nechám vřít. V pátek jsem takto odmašťoval a poté voskoval 6 řetězů. Jak jsou pěkně prohřáté, tak poté i rychle oschnou (dávám je poté ještě na teplá kamna v dílně, aby pěkně oschly) a potom s nimi rovnou do vosku. Zatím spokojenost.

          • jIrI___  

            Tak jsem úplně stejný čištění a mazání vyzkoušel na lepším řetězu ženy (KMC X10-L). A po vyjížďce byl výsledek diametrálně odlišný – na rolničkách jen zbytky, které šly jednoduše setřít prstem, řetěz po přejetí rukou čistý. Nedokážu si vysvětlit, čím byl způsobený ten obrovský rozdíl vůči mému řetězu.

            • milan.v  

              Šel jsem stejnou cestou, doslova, naprosto stejné zkušenosti – Muc-Off C3 Ceramic mě nadchlo oproti všemu předtím používanému / Bel – Ray skvělé, zkoušel jsem na popud zdejšího osazenstva / Squirt dobrý, ale není to tak, jak jsem čekal a četl od ostatních, vosk všude okolo kola na trenažéru, i kompletně a důkladně vyčištěné se ušpinilo, stačilo vyrazit ven a po švihu to bylo na čištění, pouhé otření nic neřešilo…

              Dnes tu budu mít nové řetězy a už silně uvažuji o parafínu…

          • Potkan007  

            Opravdu je ten C3 tak super? Kdo může, ten si ho chválí.

            Já používám kombinaci základních Muc-Off Dry / Wet. Z nich Wet drží dobře a dlouho, ale naprosto neskutečně váže špínu, nic tak šíleného jsem neviděl. Rozhodně nehrozí otření hadrem, tohle je do 100 km na pořádný kartáč, řetěz dolu a drhnout. Dry je super, prach nechytá, že ho sundá voda samozřejmě chápu, mám s ním jediný problém, vydrží maximálně 30 km. Už po 10 km začíná být řetěz trochu slyšet a po 30 je suchý. Na krátké výlety po okolí fajn, ale když chci jet někam trochu dál, je zle. Pokud by se C3 Dry choval jako ten obyčejný Dry a vydržel aspoň dvojnásobek, tak by stál za úvahu.

            • milan.v  

              Vždy jsem používal jen tu verzi s keramikou, navíc to chce zásadně držet doporučené rozsahy teplot a prostředí, Wet do teplejšího počasí blížícího se deseti stupňům působí jako magnet na špínu, stejně tak Dry do lehce vlhkých silnic, ani nemusí být úplné mokro.

              Podle toho, jak to popisuješ, tak to vypadá na obdobné, ne-li stejné vlastnosti s tím, že ta keramická verze vydrží podstatně déle.

              Pro zasmání v těchto těžkých časech – namazal jsem po vyčištění jeden víkend po vyjížďce řetěz tím C3 Dry, v týdnu jsem pak zavezl k jednomu nejmenovanému, špičkovému mechanikovi, kapacitě reprezentační úrovně kvůli zápletům.

              Ten se na to podíval, říká – „máte úplně suchý řetěz…“ :o) Říkám – „no, je to namazané Muc-Off Dry, pravda pár dnů zpátky“, koukl se na mě odměřeným výrazem, jako bych mu vyprávěl nějakou pohádku bratří Grimmů, ani nehnul brvou, znovu přejel rukou po řetězu a pokračoval dál… :o)

        • okam_z_brna  

          Tak to stoprocentně špinavý ruce.

          Kazetu jsem sundal, vyčistil jen hadrem, převodníky očistil hadrou už na kole, kladky to stejný. Nový řetěz Sram PC 1110 vraženej do odmašťovače z Kauflandu, nějaký CIF nebo co. Po nasazení na kolo jsem udělal první vrstvu, na každý článek kapička jak špendlíková hlavička a rozšudlat prstem. Po 2 hodinách to stejný z druhé strany řetězu. Dělal jsem to v bytě. Takto namazaný mi to na silnici vydrželo cca 300 km. Fotka kladky a řetězu po 120 km a to jsem na to ani nešáhl. Teď jsem to akorát utřel hadrou, přemázl a hotovo. Řetěz stejně po 800 km vyhazuju, tak žádný sraní…

    • scota  

      BRUNOX LUB&COR

    • Singlespeed  

      Netaháš nás zase za nos? Proč jsi kupovala na čerpačce WD 40, když tam určitě měli špičková maziva ve spreji od Castrolu nebo jiných renomovaných firem? Zase tě bulíkoval prodavač? :-)

    • onuce  

      Mazání řetězu není věda, stačí jej udržet „mokrý“. Třeba za mlada jsem to neřešil a jezdil s rezavým řetězem, z kterého se prášilo. A za deště pak běhal nádherně. Časem jsem začal sem tam mazat, ale čímkoli mastným zbytkovým. Olej po smažení třeba. Jednou jsem to zanedbal a pak na Šumavě, ve venkovní restauraci, jsem použil olivový olej z karafky na stole. Jelo to skvěle, ale… Ale stále jsem cítil kyselý zápach… No, nebyl to olivový olej, ale ocet.

      • Romancero  

        problém u těhle přírodních prostředků je, že biologicky degradují a také časem zapáchají…

        tradují se story, že někteří, když jim vrzal řetěz, ho pomočili!

        což u dam, paní a svlečen může být docela technicky náročné.. :-)

      • vt  

        Olej po smažení … :-) ty prevody bych nerad cistil :-)

        • ronda  

          Jednou se mi dostal do ruky šicí stroj omylem namazaný běžným řepkovým olejem na vaření. Úplně zatuhlý, ani se nehnul. Dobu jsem ho proléval wédéčkem, než jsem ho pořádně rozhýbal a ten sajrajt vyplachnul.

          • vt  

            Nj, takze zde doporucovane WD a presmazeny olej jsou ok, akorat je potreba to prostridavat ;-)

          • xtonda  

            Taky sem jednou kdysi něco namazal jedlým olejem a fakt nedoporučuju, vyschne to a zatuhne to a je to horší, než kdyby se to nenamazalo vůbec.

      • xtonda  

        Surikogi, si tu nová, takže onuci neznáš, proto varování, nic co napíše neber vážně, i když tohle byť jen průměrně inteligentní osoba vážně ani brát nemůže.

        • onuce  

          Omlouvám se, sděloval jsem jen svoji praktickou zkušenost. A souhlasím s tím, že mazání jen jedlým olejem je špatně. Nutno střídat s jinými produkty, jako to wédéčko, voda, jiný olej. Co ale opravdu na řetěz nedoporučuji je silikonový olej

          • xtonda  

            Pochybuju, že silikon bude horší než řepka nebo slunečnice, o octu škoda mluvit, to je žíravina, dobře bylo to omylem.

            • onuce  

              Silikonový olej bude horší, osobní zkušenost. Již jsem to tu někde popisoval a vysvětloval.

        • Singlespeed  

          Hlavně je třeba nebrat vážně Surikogi, která nás krmí málo pravděpodobnými pohádkami o pumpičkách za dva litry (taková snad ani neexisktuje), nelogické koupí WD40 na benzínce a podobně.

          • Chlebovnik  

            Mě by zajímalo, zda by na nově založené a identické téma místní osazenstvo reagovalo se stejnou ochotou jako zde, kdyby v úvodním příspěvku nebylo implikováno, že jeho autor má vagínu.

            • Singlespeed  

              Naivita některých béefáků je donebevolající. 22 letá opuštěná dívka pobývající v Brně, několik let jezdila na starém favoritu, pak na horáku a teď si koupila další kolo, ale až teď po letech ježdění najednou zjistila, že je třeba namazat řetěz.Tomu snad uvěří jen opravdový trouba.

              • onuce  

                Musím se slečny zastat, v minulém svém vlákně vložila autentické fotky staré pumpičky.

                • Singlespeed  

                  Prozradila se blokováním mých příspěvků, které byly slušné, nikoliv urážlivé ani vulgární a jen kultivovaně upozorňovaly na jisté nesrovnalosti v jejich příbězích :-).

                  • onuce  

                    Tak to jsem si nevšiml, jukl jsem jen letmo. To pak ano, kdo blokuje, ten nemá čisté svědomí.

    • Mylda  

      Na řetěz jsem za ta léta používal kde co, loni jsem celou sezónu (k maximální spokojenosti) odjezdil na britském Muc-Off a v tuto chvíli bych neměnil.

      Konkrétně používám: https://www.halbichmotosport.cz/…l-twin-pack/

      https://www.halbichmotosport.cz/…yklo/mazivo/

      • Romancero  

        takže mně z toho tady vychází jednoznačně- nikoli sprej, ale kapátko!

        Dát si s tím prostě tu práci a na každý čep a rolničku poctivě kápnout kvalitní mazivo:-)

    • Alhas  

      Nový řetěz vyperu v pračce na řetězy buď v naftě nebo v eko kapalině, usuším a namažu. Používím sprej den Braven – Nestékavé mazivo. Kupuji ve stavebninách asi 150,–Kč. Po zaschnutí otřu hadrem namočeným v nejakém čističi, po každé jízdě otřu. Vdrží dost dlouho a moc nešpiní.

    • Chlebovnik  

      Kde je milan.v? Mazání řetězu se tu na BF ještě nikdy neřešilo.

    • jihacv  

      Na čištění, mazání, ochranu kola kola používám výrobky od firmy Muc-Off, na řetěž do suchého prostředí Muc-Off C3 Ceramic Lube,…

      • Mylda  

        Jaká je prosím Tě zkušenost? Myslím tím konkrétně s Muc-Off C3 Ceramic Lube…vcelku dost piplačka s tou UV lampou. Stojí to pak za to v terénu? Díky za případné info.

        • jihacv  

          Aplikuje se na suchý řetěz, podle návodu ideálně 3–4 hodiny před jízdou, ale stačí i kratší čas. Emulze se dostane všude, kontrolu UV lampou už neprovádím. Po ujetí zhruba 100 km je řetěz na pohled čistý, na dotek nešpiní, nechytá se na něj špína, samozřejmě něco ano, ale ne jako u jiných mazadel, která jsem používal. Horší je, když máš namazáno do sucha a chytne tě déšť, emulze se smyje, ale ještě to jde, podle vlastní zkušenosti jsem dojel ještě 50 km, než byl skoro suchý bez známky namazání. Variantu do mokrého prostředí jsem také vyzkoušel, vodu odpuzuje dobře, ale jakmile je sucho a teplo, váže to na sebe trochu víc nečistot, ale ještě to jde. Někoho může odradit cena, ale já jsem spokojen nejen z mazacími prostředky od této firmy, ale používám i Muc-Off Bike Cleaner na čištění,…

        • jIrI___  

          UV lampa byla první věc, kterou jsem z balení vyhodil. Přišlo mi to jen jako nesmysl zbytečně zvyšující cenu, protože i bez ní jde vidět, jak máš namazáno.

    • Bruca  

      Obyc olej na kola a šicí stroje

      • ronda  

        Něco jako používají koloťukové na nádraží?

        • Bruca  

          Kdo jsou ťukokolové? :-))

          • Singlespeed  

            To jsou takoví nádražní skřítci, něco jako ti poštovní, jejichž práci realisticky popsal Karel Čapek v jednom svém drobnějším dílku.

          • Jáchym 1  

            Koloťuk je prakticky železniční zámečník.Přezdívku dostali za výkon svého povolání t.j.ťukáním na okolek dvojkolí kladívkem na dlouhé násadě,není li okolek volný.Pak ještě rukou sáhne na ložisko nápravy,nejde li tzv horké.

            Provádí se na vlakové soupravě ve stanici.

            • ronda  

              No a oni, nebo jejich kolegové taky přimazávali čepy na táhlech lokomotiv.

    • kovar  

      Řetěz mažu netopýřím sádlem. V Číně s tím měli velké úspěchy.

      • jecnak  

        Neprehriva se pak?

        • exxonvaldez  

          Musí bejt ze samičky, ze samečka to není ono.

          • R-A-D-I-U-S  

            Jo, ale před aplikací je třeba řetěz pořádně vyprat v destilátu z mandragory, jinak se zadírá.

            • petrx  

              a samotné mazání provádět zásadně za úplňku aby to mělo co nejlepší efekt.

              • exxonvaldez  

                a odříkávat při tom modlidbu šamana kmene Kulupumbů.A když to nepomůže tak prostě svíčky do kotle,ponořit,zat­řepat-nemíchat,votřít do trenek a z beznadějnejch 133,0 je rázem 132,6:-))))))

              • ronda  

                A po vymačkání netopýra přebytečný tuk otřít přiloženýma křidýlkama. Vše v jednom.

    • mikš  

      WD-40 je na mazání řetězu v pohodě https://www.amazon.ca/…1S7_c2_x_0_i?…

    • roman 3D  

      https://maziva.heureka.cz/…lana-400-ml/

      pokud je někdo z jablonecka/li­berecka mohu za 150 poskytnout – mám jich ještě 10 navíc, odběr min. 2ks

    • Indian  

      Kromě toho čím mazat řetěz, je důležité jak se o něj ( a ne jen o řetěz, ale celé soukolí) starat a postupovat. Jen mazat nestačí. Přidám k tomu, jak to dělám já a je to za léta pro mne to nejlepší. Pokud je nové kolo resp. nové řetězové soukolí je řetěz namazaný od výrobce a to dobře/vhodně. Takže jezdit. Po cca 200–300km kdy je řetěz potřeba především vyčistit nejen namazat ( mazat se dá i v průběhu kapátkem na kole) je dobré ho sundat z kola. Pračka a mytí na kole je za mne k ničemu. Cáká to všude. Takže rychlospona a kleště k tomu určené jsou dobrá volba. Dobré je mít 3 kusy řetězů a postupně je měnit. 1–2–3–1–2–3–1–2–3–1–2..... (cca po 200–300km) atd až do úplného sjetí celého soukolí snad vyjma přední placky/cek a rolniček v prehazovačce, takže vyměnit všechny tři řetězy a kazetu naráz. Sundaný řetez hodím do omniovky se šroubovacím víkem do nějakého rozpouštědla. Benzín natural95 je ekonomická volba, ale lze použít jakoukoli chemii, co dům dá. Aceton, nitroředidlo, perchlor, naftu, petrolej atd. Nechat ho tam a sem tam zatřepat. Po té až je lázeň černá jako saze Tak benzín vyměnit a opakovat. Je krásně vidět jak se benzín špiní tím bordelem co je uvnitř řetězových článků i když se na oko zdá být řetěz již jako nový. Mezitím jednoduše očistit soukolí na kole. Jde to dobře, protože tam řetěz nezavazí. Jakmile je řetěz omytý, vytáhnout, vysušit a namazat patřičným mazivem. Označit číslem 1 a nasadit řetěz č 2. Po najetí cca 200–300 km ten stejnej princip. Suchý a čistý řetěz po dokonalém vyprání mažu čímkoliv k tomu určeným nyní WED PROTECT od Motorex. Před nasazením na kolo důkladně otřu hadrem do sucha. Do opakování procesu mytí možná sem tam zakápnu jednotlivé články. Prohazováním řetězů typu 1–2–3–1–2–3… je mnohem lepší než měřit šuplerou nebo měrkou. Soukolí si postupně zvyká na prodlužování a přizpůsobuje se. Nestřílí a vydrží opravdu dlouho. PS: WD40 nebrat.

      • theedge  

        Nevim co jezdis za retezy ale Sram na to ma takovou konzervacni sercku ktera fest lepi. S tim teda jezdit nedoporucuju protoze na to nachytas pul lesa.

        Velmi duladne peru novy retez uz pred nasazenim na kolo.

        • Cavendish  

          To máš pravdu. Mám 2× SRAM PC1110 a lepidlo to jako prase. Teď to odmašťuju a budu na to dávat Squirt.

      • milan.v  

        Tak WD40 není mazivo, už jsme to tu probírali také několikrát, chyba amatérů…

      • Singlespeed  
        1. vcelku zbytečný příspěvek. Tohle se tu probíralo 256× a zakladatele vlákna to vůbec nezajímá, jen se nudil, tak si vytvořil profil a založil dvě naprosto zbytečná vlákna. Poměrně brzy ho to však přestalo bavit a na B-F už nechodí.
        2. při dnešní ceně řetězů je střídání 3 řetězů neobyčejný a naprosto zbytečný opruz. Proč se s tím vůbec zatěžovat. Prostě jakmile nastane opotřebení řetěz vyměnit a jezdit.
        • Cavendish  

          Taky jsem střídání řetězu nikdy nepochopil. Jezdím dokud nemá 132,7mm a vyměním.

          • Indian  

            Kolik ti to v praxi dělá? Myslím km, než má132,7mm?

            • Singlespeed  

              To ještě dnes někdo měří a píše si do deníčku, kolik km řetěz vydrží? :-). Tohle jsem dělal v dobách začátečnických před 30 lety. Pak jsem zjistil, že je to zbytečné, neboť stačí jednou vyjet do pořádného bahna a je po řetězu za dvě hodiny :-).

              • Indian  

                Ona to není až tak debata o ničem. Jezdím už nejakej pátek a řetěz a vše co je s ním spojené je pořád největší problém na kole. Jde o to, že každý máme nejakej zabehlej standard, kterej nám vyhovuje. Nemusí být ale zrovna ekonomickej i když máš bike za +100tkč. Já mám v kolech půl mega a i když řetěz stojí “pár korun” nasere mě, když dám novej po 900km a střílí to, takže kazeta za 2–3tkč fpiči. Snažím se držet systému kterej me vyhovuje, když dám novej retez musí to fungovat dobře a ne že pojedu na 10 pastorek a sem tam se ozve rána, tak ze budu jezdit na 9 nebo 11 a ono si to za 250 km sedne mě nebaví.

                • mirage  

                  To ze ti to strili hlavne na jednom, tak to ti ukazuje ze tam jezdis nejvic a je to, jeden stych nejoblibenejsich prevodu.

                  • Indian  

                    To je fakt. Tak to je. Proto je třeba volit převody s rozumem. To je ale jiná kapitola a na této věci to tak až moc nemění.

            • Cavendish  

              Na silnici mě takhle najel řetěz Campagnolo Potenza 4500km. Umýval jsem to jen wapkou a mazal obyčejným olejem. Takže nic moc údržba.

              Na CX mě KMC X10EL dal 950km. Ale všechno v blátě, sněhu, vodě a čistě silové převody. Umyl jsem wapkou, lehce namazat obyčejným olejem a tot veškerá údržba.

              Teď budu voskovat a převod mám trochu lehčí, tak čekám že nový řetěz by na CX mohl vydržet 1500km. Na silnici věřím v 5000km.

              • Indian  

                Takže v číslech. Když dobře, tak 1500km na biku. A to po výmene za nový není jisté, že si nový sem tam nestřelí. Tak vyměníš tři. To jest cca 4500km. Při čtvrtém už to bude pravděpodobně střílet určitě. Tak to je. Stejně tak jsem to měl i já. Každopádně kazeta po 4500km už bude mít svoje nej za sebou. Proto jsem zvolil můj systém uvedený výše. Systém 1–2–3–1–2–3–1–2–3… takto měnit a dokonale čistit po 200–300 (max400)km to už je fakt zasraný fest. Takto celé soukolí vydrží 10–15tkm. Bez střílení. Na tři kusy řetězů. Pak výměna i kazety.

                • Cavendish  

                  15 tisíc mě to soukolí vydrží i bez toho, abych takhle musel točit řetězy

                  • Indian  

                    15 tisíc ti vydrží soukolí na jeden řetěz? Nebo měníš každých cca 1500 za novej až do 15Tkm? Pokud ti vydrží řetěz 15Tkm proč ne, tomu věřím, ale po 5 TKM je už totálně vytahanej a nespolehlivej – nebezpečnej. Pokud měníš každých cca 1500km za novej, potom za 15Tkm vyměníš 10×. To už je dost neekonomické. 10× cca 600,– za řetěz je už dost.

                    • Cavendish  

                      Prd…tak jsem to nemyslel. Myslel jsme kazetu a převodníky. Na staré silnici jsem měnil jen řetěz a za 8 let jsem kazetu ani převodník měnit nemusel. Proto jsem neměl ani potřebu dělat tenhle systém.

                      • Indian  

                        A to je právě to. Řetěz se natahuje proto, že se vydírají resp. vybrušují čepy tím černým šmírem, co vznikne smícháním prachu a mazivem. Logicky tak na horském kole toto hrozí víc jak na silnici. Proto je časté dokonalé čistění důležitější jak vhodně zvolená chemie mazání. Takto by se dalo teoreticky říct, že ideální by bylo namazat řetěz motorovým olejem do BMW M3. Pokud by se jezdilo ve výrobní hale na výrobu iphonů na dokonale vytepované podlaze, kde se pohybují lidé s rouškami a ve skafandrech. Opak toho jsou lesní a polní cesty za sucha, kde po ujetí jednoho km vypadá kolo, jako bys ho vyválel v pískovišti. Proto se maže řetěz tím, co na sebe nelepí prach a přesto je schopné mazat.

                        • milan.v  

                          Hele, tady fakt nemusíš vymýšlet kolo, které už je dávno vynalezené… :o)

                          Projdi si tu vlákna k mazání řetězu za poslední, řekněme, dva, tři roky a pokud se tam nedočteš, o čem píšeš (nemyslím tu halu s iPhony), tak to tam, prosím, dopiš…

                        • Cavendish  

                          Pořad nevím proč mě to říkáš :)

        • Indian  

          Jakmile nastane opotřebení je mnohdy pozdě. Tak cena za řetěz není až zase tak malá. Třeba na Ebike je to od 600,– Měnit řetez aby to nestřílelo znamená měnit ho dost často. Už jsem slyšel mnoho názorů řetěz neměnit a jezdit dokud to jde. Tak to tak dělám,jenom obměňuji tři kusy dokud to jde a pak vyměním vše. Bez střílení. Jen jde o to, že jen mazat nestačí. Spousta lidí si myslí že stačí špinavej řetěz otřít hadrem s lihem a namazat. Už si neuvědomují, že uvnitř článků je brusná pasta, která způsobuje právě to opotřebení. Důkladné čistění je důležitější než volba mazutu. Čistý řetěz pod WD40 bude pořád lepší, jak špinavej řetěz namazanej tím nejlepším.

          • Singlespeed  

            To čarování s řetězy by mělo možná smysl před 30 lety, když stál řetěz stejně jako dnes (HG 50 stál 350 Kč v roce 1990, HG90 550 Kč v roce 1992), ale průměrná mzda byla 10 x nižší.

    • mirage  

      Urcite ne sprej, neco ve forme kapatka. Sprej vse zasere. Kapat jen na mista kde je cep. Treba neco takoveho. : X-SAUCE olej Eco Lube with wax dry+wet 125ml – HAVEN.cz @MIUI | https://www.haven.cz/…e-125ml-831/

    • Indian  

      Mimochodem WD40 jako že výrobce dělá celou škálu výrobků. Mimo jiné i Mazací chemii na řetěz jízdního kola.

      • milan.v  

        Ano, ale ten standardní tmavě modrý a žlutý obal s logem WD40 tak, jak ho zná většina lidí a o něm jako o „WD40“ mluví, není mazivo…

        • Singlespeed  

          To, že to není mazivo, se jen tak traduje na B-F. Výrobce to jasně specifikuje jako mazivo.

        • Singlespeed  

          MAŹE: Mazací přísady výrobku se rozptýlí a přilnou na všech pohyblivých dílech.

          https://wd40.cz/…co-je-wd-40/

          • pepek  

            Odmítnutí odpovědnosti : Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum – tady mi selský rozum přímo říká: jít od toho pryč. Ale na ty panty od králíkárny je to dobrý, samotný petrolej je sice levnější, ale zase nemá tak pěknou plechovku

            • Singlespeed  

              Oficiální specifikace výrobce:

              https://www.datocms-assets.com/…ze-16-oz.pdf

              • pepek  

                No teda. To je fakt nejlepší uplně na všechno! Leješ to i do motoru?

                • Singlespeed  

                  Já to skoro nepoužívám. To ovšem nic nemění na tom, že je to dnes už legendární mazivo ve spreji a netuším, proč to tady někteří překrucují ;-).

                • Indian  

                  Kdo by to měl líto do motoru?!?! Je to mazivo, protože je to mastný. Na řetěz nevhodné, avšak v nouzi normálně použitelné. Když jsem jednou zapomněl namazat řetěz na švihu dal bych za kus WDČka cokoliv. Nakonec mě v hospodě dala servírka malého panáka oleje na smažení řízků a byl klid.

            • exxonvaldez  

              Samozřejmě že řetěz bicyklu je tak choulostivá , namáhaná, specifická .mechanická součástka, že ji nelze mazat ničím jiným než konkrétně určeným mazivem (nejlépe parfémovaným) v ceně min.300kč za 100ml, čímž se její životnost zvýší min.5×.Alespoň tak to tvrdí výrobci těhto maziv kterým nejde o kšeft ale výhradně o váš řetěz, a já jim bezmezně věřím.:-))))))))

    • FoggyGoggy  

      Já na řetěz leju sarej Rockshox 7wt olej ;-);-);-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.