Zdravim, mel bych dotaz, kde by se daly najit rozmery brzdoveho kotouce? Nejlepe kdyby mel nekde nakres kotouce v cadu. Nasel by se nekdo takovy? diky moc za odpovedi.
Zdravim, mel bych dotaz, kde by se daly najit rozmery brzdoveho kotouce? Nejlepe kdyby mel nekde nakres kotouce v cadu. Nasel by se nekdo takovy? diky moc za odpovedi.
A co bys chtel za rozmery? to si to nemuzes omerit? vypalit si to uz nechas sam, nebo bys rad, aby Ti to nekdo udelal a poslal na svoje naklady? :)
ne o vyrezani se postaram, jen mi jde o ty vnitrni rozmery abych to nemusel zdlouhave resit.
Stejne myslim, ze je rychlejsi, nez tu cekat na nekoho, kdo to udela za tebe, vzit do ruky supleru a omerit nejaky stavajici kotouc a nabu. Co chces pouzit za material? Ja to kdysi zkousel a neni to tak uplne jednoduchy, priste uz bych to nedelal, maximalne si to nekde nechal udelat.
Na motorky se to dělá zcela běžně a složité mně to teda nepřijde. Dokonce už to je tak vychytané, že stačí k nám (na laser) říct typ a rok výroby motorky a na druhý den máš kotouč. Známí na tom jezdí už nějaký ten pátek. Na kolo bych to asi neřešil vzhledem k ceně.
Problem udelat ho neni zadny. Problem jsem aspon ja, mel s materialem. Vsude byl jen ten mekky nerez.
Souhlas, mám dostupnou technologii jak řezání vodním paprskem tak laser, ale není mátro :-|
Z jakého materiálu se nyní korouče vyrábí? Před 33léty jsme na závodní silniční motocykly s Fendrichem a Zidlíkem při výrobě kompletních brzd používali z důvodu max. atheze na kotouče mater. 12060, který však vyžadoval náročnou tepelnou úpravu z důvodu bezpečnosti. Opomnění tohoto faktu pak stálo na tovární JAWĚ život O. Káby na závodech ve Znojmě. I na kole se jede někdy celkem rychle!
je to nejaky nerez, ale znamy co dela v laborastori to nedokazal priradit k zadnemu bezne dodavanemu materialu podle tabulek, takze asi nejaka specialni tavba primo pro firmy co kotouce delaji…
jinak se najdou ruzne pristupy a materialy, treba francouzsky beringer dela kotouce litinove… o tech na moto uvazuji ja…
v cechach vim o dvou firmach co delaji kotouce na silnicni motorky – ja bych do toho nesel…
ale na kolo bych to asi riznul i z nejakeho bezne dostupeho nerezu…
Kdybys byl ženská, tak jednou za měsíc tvou náladu chápu, takhle fakt nevim…:(
:-)
Něco mám v CADu nakreslene tak když dáš mejla tak mužu poslat …
mám ale doma v PC a budu až večer, dělal sem Avid a ještě nějaký jiný
ale na tom nic není za 10 minut máš hotovo.
Pokud by byl nekdo tak hodny a mohl poslat na mail mcuc@seznam.cz budu moc vdecny. Ja si prave rikam obycejny nerez, nebo by to melo byt neco specialneho?
Obyc nerez neni vhodny. Je hodne mekky. Udelal jsem to z nej taky, byl to 140mm kotouc, jednak se kroutil, jednak hodne rychle mizel, nakonec se prohnul jak luk. Nekde v historii se tu resilo z ceho ho vypalit.
nevim co je obyc nerez, ale znam dva…austenit (Ni + Cr) coz je to z ceho se delaj hrnce, jak na vareni tak na reaktory a je to mekka zvejka, a ferriticko-martensiticka nerez (9–12%) coz sice neni zdaleka tak peknej material, zato je zaruvzdornej a vydrzi 500–600°C s nejakejma mechanickejma vlastnostma – treba T91. Ale esli maji vhodnej koeficient treni a bude ti to rozumet s nejakym deskama to fakt netusim.....
myslel se 9–12% Cr…jinak jich bude samo vic......nejaky ty nastrojovy hodne legovany a tak, ty by asi byly taky vhodny
Podle popisu byl muj pripad ten prvni. Bylo to proste blato.
ono taky jde o to jak moc je ten material krehkej a haklivej na zmeny teploty, pak taky tepelny roztaznosti aby to nevibrovalo kdyz se to ohreje, ta T91 ma vysokou tepelnou vodivost a malou roztaznost (relativne) a kdyz je to dobry na prehrivaky pary pro superkritickou vodu (25MPa myslim) tak snad…
no mozna z toho delam moc velkou vedu – ale prijde mi to o hubu si ho delat sam a nic o tom nevedet…ja bych do toho asi nesel…porad bych na to myslel ze to prdne v blbou chvili…ale treba ti to soc spocita :-D
No jakmile do toho začneš motat i teplotu, tak to vzdávám......
u brzdovýho kotouče bych teplotu viděl jako zásadní :-)))
to je zbytecny…hlavne pro jaky podminky by de to melo resit…me spis slo o odhad jakou max. silou to muze byt zatizeny vs pevnost materialu pri nejaky rozumny teplote (ono se to asi cely na 500 neohreje ale na 300 uz by mohlo)…kdyz to bude 2× az 4× pevnejsi nez je treba tak bych si to i namontoval … ale prvni bys jel ty kdyz je to tvuj vypocet :-D
Podle mě sílu napočítáš v pohodě, polohu těžiště nějak odhadneš, jako kritický případ vezmeš to, že se zadní kolo odlepí od země, celé to vynásobíš zvyšujícím součinitelem 2, klidně bych vzal i teplotu 500 a budu předpokládat, že je to celé zahřáté na tuto teplotu. A pevnost budu uvažovat pro tuto teplotu. V ten okamžik něco dostanu. Všechny předpoklady jsou hodně konzervativní…
Nicméně opravdu krásný výpočet by byl s úvahou přestupu tepla z kotouče ven (okolí + nába), lokální ohřev (místo ohřevu se mění) a tak vůbec…
Naštěstí to po mě nikdo nechce :)
Tohle se podle mě řeší vyloženě na základě zkušeností…
Ale jestli bych to jel jako první… já už teď mám strach o našeho zalítavacího pilota a to máme první start někdy příští rok :)
dokázal bys to spočítat na úplně jednoduchý případ ? bez tepla a všech těch věcí okolo ? podle mně by ti měl výjít kotouč dost slabý. prostě když to co ti vyjde vynásobím třeba 4×, tak bych měl dostat nějaké skutečně používané rozměry, ne ? já mám kotouč s unašečem a v tom kritickém místě toho nýtu, to není ani vymačkané jak bych u hliníku čekal. prostě si myslím že je to dost předymenzované.
Teoreticky bych to dokázal, ale nikdy jsem to ještě nezkoušel… Souhlasím s Tebou, že je to předimenzované, podle mě je to dělané opravdu na základě zkušeností a s výpočtem se nikdo nes.re. Teoreticky mám doma jeden kotouč udělaný v CADu, ale to je jen tak, aby to vypadalo jako kotouč, nicméně přes týden to zkusím něčím prohnat a uvidíme.. Třeba to vyjde :)
mno…historek o rozlamanych kotoucich pri rozsirovani kotoucovek do sjezdovani sem slysel dost, podle me ztencovali matrose co znali z motorek vsichni vyrobci az na samou mez uplne empiricky, mozna spocitali minimalni tlousku a pak to na necem testli a poslali bandu sjezdaru-sebevrahu at ozkousej v realu:) Si pamatuju ja vypadaly prvni formule s masivnima kotoucema, a ted mam takovej hope-prstynek az se to blbe chladi.....
ale paranoidni zas tak nejsme viz vyse ta poznamka o tom mrtvem zavodnikovi…
spis by me zajimalo jaky pnuti v tom kotouci vznika kdyz se obvod ohreje (a ted na kolik se opravdu ohreje) vlivem roztaznosti, zda-li nemuze prasknout kvuli tomu pnuti..nebo spis jak moc se to zdeformuje…a ted co se stane kdyz na rozpalenej kotouc zacne strikat voda voda z louze.
jo mimochodem dneska mi to ty vode zas tak exklusivne nebrzdilo.....nicmene sem evidentne nebyl jedinej…tak nevim ktery pako kdy reklo, ze kotouce vic brzdeji v mokru – vecka by byly lepsi..esli stvoris „vodni“ kotouc mozna ho jeste dobre prodas :)
na vodě mi to taky moc nebrzdí. ale zato to děsně řve. ale nemyslím si že by Včka byly lepší.
ja myslim ze brzdily vic… ovsem ne s tady vychvalovanyma spalkama BBB :-) Hej je tu nekdo komu kotouce ve vode nervou? (nebavime se o sitaci kdy je sjezd dlouhej)
Já :-)
asi nic…ted sem se ptal sef-konstruktera a ten rikal: to mas na kolo? tak to je „vobycejna vocel“ :-)