Zdar, mám dotaz, jak minimalizovat tření lanka v bowdenu k zadní brzdě. Jsou nějaká dobrá lanka / dobré buwdeny? Mazat nebo nemazat lanko?
Zdar, mám dotaz, jak minimalizovat tření lanka v bowdenu k zadní brzdě. Jsou nějaká dobrá lanka / dobré buwdeny? Mazat nebo nemazat lanko?
Anketa: Je lepší mít bowden k zadní brzdě souvislý, nebo několik kratších s lankem navolno mezi nimi?
Asi lepší souvislý (pokud to lze) a nic nemazat. Prostě občas nahodit nové lanko a bowden.
tření lánka v bovdenu nejlíp minimalizuje když lánko vyměníš za olej, nebo brzdovku :D
jinak za mě v kuse a lehce máznout kvalitní lánko
Jestliže máš rám na dělený bovden, tak to tak udělej, brzda bude chodit hladce. Když to dobře uděláš, tak není důvod, aby to chodilo blbě.
.
V kuse!
Hlavně ale pořídit kvalitní broušená lanka. To platí i pro přehazku.
Brousenou hazku dela kdo?
To dělám já. Pravidelně o betonový sokly :-)
u lankové brzdy pro nejlepší chod a dávkovatelnost použít NOKON bowden nebo podobný systém.
Nikdy jsem u V brzd s tim nemel problem, i kdyz to vedlo ve vice kusech. Na to bylo haklive jen razeni. Vedl bych to podle uchytu na ramu a neresil problem, ktery neni.
Problém ale je; drhne zadní brzda. Ke kotoučovce je přecijen delší cesta než k véčku, navíc to vede spodem, je to věčně ******** od bláta (na spodní rámové trubce to vede po povrchu).. asi má drhnutí víc příčin, ale zvažuju jestli to povrchový vedení spodem není jedna z nich.
@ olej/brzdovka: Z hydrauliky mám strach, viděl jsem letecký katastrofy a ta hydraulika se jim vždycky vysere. Navíc mám trauma z krvení brzd hayes nine a tehdy jsem se zařekl, že mi olej ani brzdovka už nesmí přes práh. A navíc jsou na to silniční páky drahý.
A autem se nebojis jet? Taky ma hydry. A brzdi vetsi hmotnosti z vetsich rychlosti.
Jezdci smrti neznají strach…
Nejhorsi je smrt z vydeseni…hydraulik rozumne kvality neni treba se bat…
Pokud mám bejt upřímnej tak největší vítr mám z větru ve šrajtofli za silniční hydraulický páky. Objednal jsem už nějaký ty TRPčka, všichni se nad nimi rozplývaj.
@auto: správná připomínka! Bojím se taky. A nemít to dvouokruhový brzdy a fofrklacek, kterým tam šoupnu dvojku, tak do toho nesednu. Co je ale hlavní: ručka tahá za brzdu lankem!
Jezdec smrti a bojí se?:)) Pravda, že na silnici je přechod na hydrauliku za raketu.
Ta poslední věta tak úplně neplatí :)
Tak stačí mít to auto dostatečně starý :) Ovšem ne zas až tak moc, to by mohlo mít sice lanko, ale brzdy jen jednookruhový :D
Tak hlavně, klasická ruční brzda se spíš jmenuje Parkovací, pokud chceš ručku na drifty nebo podobný kraviny, pořídíš hydrauliku. A jsme zase tam, kam se jezdec smrti :) bojí jít
Maně tak vzpomínám, to takhle v zimě přivezl jeden člověk Xantii lehce nabouranou na růžek, nárazník, světlo, blatník kapota… tak se ptám, co dělal, a on prej – chtěl jsem zkusit smyk přes ručku :D
(pro neznalé – má ručku na přední kola…)
" má ručku na přední kola" – to prekvapi :D :D :D
To byla hned druhá věc co nám náš bývalý basák Liboretek o svém voze Xantia vysvětlil. To první bylo že se v něm nesměj žrát chipsy.
Pánové: kdo se nebojí, je buď už mrtvej, nebo jede pod své možnosti;)
Hele, klidne se nemusim bat a jet nad sve moznosti.
Lanko ti praskne, nebo se někde vyvlíkne. To máš jedno. Když opravíš hazku, vysype se třeba ořech.
Nechci nic přivolávat, jen prostě stejně nikdy nic nevíme. O mě se rodina bojí, když jedu na MTB. No a já si teď narazil žebra, když jsem šel večer s košem.
Že by ručka tahala za brzdu lankem, už začíná být pomalu minulostí. ;)
Drhnutí řazení jsem vyřešil brzdovým bovdenem.
K jaké brzdě to je a kudy je lanko vedené? Obvykle to bývá po vrchní rámový trubce a tam se to příliš nezanáší = dělený je lepší. K největšímu tření dochází v ohybu bowdenu pod tahem = je potřeba správně určit délku bowdenů.
Nahoře jezdec píše, že to vede spodem a je to věčně ******** od bláta. Takže nejspíš zadní brzda vedená spodem :-)))
Aha, tak to potom jo. Ale je to zvláštní, spodem vedená brzda je většinou na levných verzích rámů pro hydraulické kotoučovky = bowden je v celku jako kdyby to byla hadice.
Na spodní rámový trubce mám normálně návarky a lanko je tedy vedený venkem.
Zkus to lanko povolit a zjistit, ve kterem miste je vetsi treni. Tam se zamer na delku bovdenu, at neni prilis prudky ohyb ani zbytecne dlouhy, pripadne ho vymen pokud je vydreny od spiny. Vetsinou byva problem na konci u brzdy.
Já všechny rámy předělávám k obrazu svému, takže řadicí a brzdové vedení vcelku. Přebytečné návarky na pivoty pryč a dorazy bovdenu dremelkou a jehlovým pilníkem upravit na průchod skrz. Do sraček nejjednodušší řešení.
Objednal jsem tohle , je to krapet lacinější než ty korálkový řešení a přijde mi dobrý, že lanko je taky potažený plastem.
já tedy hlasoval pro brzdovy bowden vcelku, ale razeni mam na trekingovem ramu 2× delene a s pouzitim koncovek bowdenu s tesnicim krouzkem jsem s razenim nikdy nemel problem.
Je ale fakt ze cyklokros v bahne nejezdim, jen bezne lesni a polni cesty.
Tak osud to dilema vyřešil za mě. V sadě „Jagwire road elite sealed brake kit“ přišel bowden tak krátkej, že by to sice stačilo na souvislý vedení bowdenu k přední i zadní brzdě, ale jen čelisťový. Ke kotoučovkám to vychází tak, že je potřeba nechat úsek na spodní rámový trubce navolno. Ale lanko beztak vede souvislou plastovou trubičkou, takže to by snad mělo být ok (pouze pro info, kdyby o téhle sadě někdo uvažoval ke kotoučovkám).
NOKON kromě vedení v lineru je ještě trochu méně pružný než bowden což je znát na brzdě tím víc čím delší je.
Napadlo me několik kratších hadic u hydraulicke brzdy :D
bez hadice :D to už vyjde nastejno
Nejlépe v celku. Na zimákovi (starej ocelovej trekking) jsem propiloval prostupy a natáhl všechny bovdeny (brzdy a šaltr) v celku.
Na bajku (alu rám) to šlo lépe, hazku mám taky v kuse.
Vždy je lepší v celku..
Souhlasim. Na poslednich bajkach to tak mam u razeni, a prakticky zadne problemy. I ten servis je jednodussi.
a čím méně spojů, tím menší odpor při řazení. A líp to vypadá :D
Budu meniť na silnici řídítka. Přemýšlím, že bych dal bowdeny v celku,nebo se na to vykašlat?
No na bajku to má větší smysl, ale na škodu by to nebylo. Jen jestli se ti chce pilovat ty prostupy. Chce to tenký kulatý pilník a hlavně nervy. A olepit rám kolem papírovou páskou, nechceš ho zdrápat.
Myslím, že bude stačit vyndat ty průchodky.
Průchodky v rámu? Já měl vždy tu průchodku navařenou v rámu, takže propilovat byla jediná volba..
moderní rámy mají často vedeni vnitřkem rámu
jo ták, já mluvil o vnějším vedení..
Řeším podobný problém s vedením lanka pro V-brake a řazení 1×11 (upgrade) na krosovém kole, kde jsou bowdeny přerušeny podél horní rámové trubky (řazení, smyk, brzda) a podél horní zadní stravby (řazení). Navářky pro lanko řazení, smyk (bude nevyužito) a brzdu jsou umístěny na horní rámovou trubku shora, navářky pro řazení pak zespoda a mírně vně horní zadní stavby.
V případě brzdy to vzhledem k vedení lanka asi nebude potřeba řešit, ale nevím jak jsou moderní 1×11 a 1×12 systémy háklivé na přerušený bowden a případné vniknutí prachu (v blátě kolo jezdnit nebude). Bude stačit použití utěsnených koncovek (válí se mi tu nějaké Jagwire) nebo s řazením budou brzo problémy a uzavřené vedení bowdenu bude nutností?
použití za sucha,většinou asfalt,klidně přerušený.
jízda v dešti,blátě, většinou prašné cesty-vrch přerušený od sedlovky k hazce v kuse,nebo koncovky s brčkem a mezi vhodnou trubičku(smrštovačka).
Koncovky s brckem plus spageta je neprustrelna kombinace, pokud dotycny zvoli vhodny prumer spagety.
Koncovky s brčkem de dávají kam? Měl sem to v jedné sadě a nepřišel sem na to jak to napasovat ani u páky ani u přehazovačky.
U paky, ani u prehazovacky je nepouzijes. Pouzijes je tam kde bowden prechazi v odkryte lanko. Nemusis pak propilovavat navarky na pouziti bowdenu v kuse, ktery ma navic vetsi treni a vic pruzi.
Je na vkusu každého soudruha, jestli pilovat návarky nebo bowden táhnou vedle návarků a stáhnout stahovací páskou. Pokud má být cesta zpět, tak raději to druhé.
JAGWIRE Schaltzugset Elite 2× Road & Mountain, najdi si montážní návod-video.
Problemy nebudou, ale pokud se o to nechces starat, tak bowden v celku je lepsi reseni. Mel jsem to na zimaku, kde jsem s tim jezdil ve srackach nekolik let a nebylo potreba na to sahnout. Bowden jsem prichytil zip paskou. Zatesnene koncovky jsou samozrejmosti.
Problém je, že uspokojivé řešení bowdenu vcelku pro rám, který s ním nepočítá, jsem nenašel. Lze vzít pilník a propilovat větší otvor v příslušných navářkách na rámu s tím rizikem, že máte jenom 1 pokus :) Jenže vnitřní průměr navářky je 6+mm a bowden tam stejně nebude pevně držet a bude se pohybovat se v předo-zadním směru. Úchytky typu Alligator HK-10, které lze připevnit k původní průchozí navářce, používají malinký imbus vel. 1.5mm a závit do plastového kroužku, o trvalivosti a pevnosti takového spoje se dá dopředu pochybovat, plastová čelist je pak příliš velká a neudrží ani 5mm brzdový bowden, pro který je určena, natož pak 4mm bowden řadicí. Úchyty se samolepkou jsou pak jenom špatný vtip. Ve výsledku pak zbvývá jen použití rychlopásky, která jde kvůli specifickému tvaru horní rámové trubky použít jen na zadní stavbě a nevypadá to vůbec dobře..
Koncovky s brčkem a šprckou a není třeba nic vymýšlet.
A nebo, kdyz se clovek nechce drbat s buzirkama. V tomto provedeni jsem mel oblibenou nejakou XTR sadu.
Tak jo… rozladěn z nepoužitelnosti všemožných vychýtavek pro konverzi rámu pro vedení lanka v celku jsem vzal všechny průchodky pro řadicí bowden přehazovačky zaobleným jehlovým pilníkem :)