• Felt2020

    Zdravím všechny, měl bych dotaz ohledně předních placek :)

    Jestli má někdo zkušenosti s 2×11 nebo 3×11? Zájem o 1×11 nemám kdyby to tu někdo chtěl napsat.

    Chci překopat své kolo a nové nechci kupovat kvůli rámu a citovému poutu

    :D

    Děkuji za veškeré rady, názory a odpovědi.

    0 0
    • kubad  

      a co tě konkretně zajímá? co čekáš za odpovědí?

      funguje to

      0 0
    • Bubaaak  

      Kde jezdíš, co jezdíš, na čem jezdíš, co očekávaš…

      0 0
    • oddie  

      To je příliš nová novinka, s tím ještě zkušenosti nikdo mít nebude :)

      0 0
    • Felt2020  

      Jezdím převážně horské cesty, lesní cesty.

      MTB Felt 26" 3×8 a už mi to nějak nestačí a zajímáji mě vaše názory a rady co by bylo dobré dát na horaka na tyto cesty. Byl jsem ve dvou servisech a každý mi řekl 1×11 jenže jsem názoru toho, že mi ta přední placka bude chybět při stoupání a nebo opačně když budu chtít jet rychleji a zase si říkám, že 3×11 je hodně ať nedochází k různým křížení řetězu a abych to vůbec využil atd, 2×11 si myslím že by mohla byt zlatá střední cesta, ale opravdu to jsou jen mé názory a proto mě zajímají vaše typy a zkušenosti. Poprvé budu dělat takový zásah do kola, tak se omlouvám ale moc se nějak v tom nevyznám.

      Děkuji všem kdo má trpělivost

      0 0
      • oddie  

        A co přesně ti na tom nestačí? Teď máš 22–32–42 a kazetu 11–30, nebo kolik? Nestačí ti lehké nebo těžké převody?

        0 0
    • Alojs01  

      Na 26" ti musi stacit 3×9 nebo 2×10.

      Vic potreba neni a zbytecna dalsi investice…

      0 0
      • kubad  

        má 3×8¨

        takže je finančně fuk jestli bude přestavovat na 2×10 nebo 2×11

        0 0
    • bikemike  

      Hod tam 2×10, hazka Deore m6000 GS, převodníky 38–28, největší vyhoď, kazeta Sunrace 11–42 10s a bude to!

      0 0
    • Felt2020  

      11–34 a 42/32/22. Jde mi o to, že když už jsem rozjetý na nějakou určitou rychlost, tak jako kdyby už to nešlo víc. Neříkám že jsem nějaký bezohledny ciklista nebo nějaký frajirek závodník ale když nikdo nikde, tak rád šlapnu do pedálu, když je možnost. Velice děkuji za vaše rady a tipy.

      0 0
      • oddie  

        Pokud ti nestačí převod 42/11, tak máš v zásadě dvě možnosti:

        1. Levná: naučit se šlapat vyšší frekvencí
        2. Dražší: vyměnit převodníky za crossové (26–36–48).

        Výměna za 2×11 nebo 3×11 ti v ničem nepomůže.

        0 0
        • Petr L2  

          3×11 existuje?

          0 0
          • xtonda  

            Shimano XT, tedy spíš existovalo, z aktuální specifikace 2020–2021 už vypadly kliky a přesmykač, takže je jen otázka času kdy to přestane být sehnatelné.

            0 0
      • Rychlej turista  

        Problém při přechodu na dvojplacku je pouze jeden – těžko se shání dvojpřevodník s velkou pilou. Všude dneska cpou jen malý a prostřední. Prostě velký odstranili a prostřední jen maličko zvětšili. Sám jezdím 2×9, ale musel jsem sehnat model 2012 (XTR), který ještě má 44 zubou pilu.

        0 0
        • MlokCZ  

          Jenže ty jsi jeden z mála, kteří tak velkou pilu opravdu potřebují. Kombinace tvoje výkonnost + extra chrtí celopevňák (takže v kombinaci s výkonností s tím opravdu rychle jezdíš) + ještě jen 27,5" kola (u 29" by stačila zase o něco menší pila pro stejný převod) opravdu běžná není.

          U něj bude problém pouze v tom, že neumí šlapat.

          0 0
        • novas752  

          Kolik lidí využije převod 44–11 na 29" kolech? To bylo pro většinu zbytečný pomalu i na 26".

          0 0
          • McBlacky  

            tak 36zubu k eaglu vozí dost závodáku, na rychlý závody nebo třeba MTBO scorelaufy to je dokonce nutnost. 36/10 na 29 je jako 44/11 na 26, jen o neznatelný chlup pomalejsi.

            0 0
            • Rychlej turista  

              Lidi hodně mate, že u světových profíků na vrcholných XC závodech vidí pomalé převody a tak argumentují tím, že když to těmto profíkům stačí, že těžký převod je zbytečnost. Jenomže ono se to má tak, že na těch krátkých, techniky těžkých a proto pomalých tratích ten převod nepotřebují, protože tam není místo, kde by si mohli ve velké rychlosti přišlápnout.

              0 0
              • McBlacky  

                jasne, ale i mimo svetak XC pro nekoho kdo nejezdi na bajku cilene po silnici a zrovna nemá problém utočit krátkodobe 120 kadenci, když jede na rumer kolem 90 za celou vyjíždku, je 34/10 na 29 dostatecný i s výkonem na FTP kolem 3.5w/kg.

                me spíš vadí pokládání vidle u xc kol. Na hodinový technicky xc je 68 a mene ok, ale celý den v horách na tom moc komfortne jet nejde.

                0 0
                • Forester  

                  mimo světák a nemá problém utočit 120 kadenci na biku :-)

                  Jasně, pro většinu místních „bf závodníků“ je to OK, ale běžný uživatel/cyklista tedy takovou kadenci nedá bez problémů, ale ani s problémama :-).

                  Pro ně chybí těžké převody a asi je nepřesvědčí Mlokova hypotéza, že neumí šlapat. Bo oni tak přeci jezdí celý život a nikdy s tím neměli problém :-).

                  0 0
                  • McBlacky  

                    Kratkodobe pisu ;)

                    Tak kdyz chci jet rychle je dobry to umet. S kadenci 60–70 nema tezky prevod smysl uz vubec. Respektive na tu chvilku co to netrenovany clovek utahne, bych neinvestoval za novy pohon.

                    0 0
                    • Forester  

                      O tom není sporu. Já tedy zatím tuto kadenci jen na CX kole v trenažéru :-).

                      Dokončil jsem svůj pokus o běh a čekám na dceru po tréninku. Okolo mě se žene spousty, desítky, cyklistů a většina to hrne na (skoro)nejtěžší převody s kadencí odhadem těch 60–70. Jo, je to rovina, ale těžko pojedou těch 120 :-).

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Podle ceho jsi prosím tě usoudil, ze to byli cyklisté? :). Podle kadence to urcite nebylo … ;).

                        0 0
                        • Forester  

                          To zas bude debata :-).

                          Tak jeli na kole, dresíky a tvářili se dost sportovně.

                          Já jen, aby to nesklouzlo k podobnému duchu, že běh je pod 4:30/km, vše nad je klus či rychlá chůze :-).

                          Takže cyklista jen ten, kdo utočí min 100/min :-).

                          0 0
                        • xtonda  

                          Cyklista je osoba na kole, to snad pozná každý.

                          0 0
            • novas752  

              No právě, převod pro závoďáky je už ekvivalent převodu 44/11 na 26". Kolik lidí potřebuje 44/11 = 40/10 na 29" kole??? To je tak okrajová zájmová skupina že bych to určitě nedával jako obecné doporučení, drtivý většině lidí dnes na 29" úplně stačí 34/10 = cca 36 nebo 38/11. Někdo kdo jezdí top 50 v KPŽ si tam dá 36 nebo 38/10 a bude dobrej, ale pro koho je 40 a víc zubů na 29" kole netušim. To už pak neni mtb ale gravelbike s rovnejma řídítkama.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Otázka je, kdo chce hoblovat 10z pastorek při delších přesunech po rovině. Osobně na rovné zpevněné úseky používám převody odpovídající 36/12 – 36/14, takže nic menšího než 36T u příštího 12sp. nechci.

                0 0
                • novas752  

                  To je fakt. Ale stejně se to většinou vybírá podle toho jaký nejlehčí převod vyhovuje. A 38 nebo 40–50/51 na 29" zrovna moc lidem nestačí, na kolech je většinou osazený z výroby 30/32/34z převodník a moc lidí to nemění.

                  A navíc na ježdění po rovinách je stejně lepší 2×11 (11–40) nebo 2×12 (10–45). Je to lépe odstupňované = opotřebení se rozloží na více pastorků a po rovině resp. v dlouhých konstantních sklonech se jede líp.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    2×11 a 2×12 je lépe odstupňované, ale do kopce.

                    Např. u 12sp. je prvních 8 převodů na kazetě (10z-28z) stejných, takže žádné lepší odstupňování po rovině ani mírného kopce se nekoná.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jenže ono v reálu lepší odstupňování pro rovinu je, protože díky většímu rozsahu se posuneš na kazetě na větší pastorky.

                      A tak místo, abys řadil 10–12–14, kde je nejhorší odstupňování, tak se posuneš minimálně o pastorek na 12–14–16 nebo případně i o dva na 14–16–18.

                      Vozím 2×11 Sram (takže mám kazetu totožnou jako 1×12 Sram jen bez největšího pastorku) a tam to právě mám akorát posunuté o ten jeden převod, kde běžně nemusím řadit mezi 10–12. S jednoplackou bych musel dát právě o ten jeden převod menší placku (vozím 24/34, s jednoplackou bych musel dát 30z) a už bych začal často řadit mezi 10–12.

                      U 2×12, kde je ještě o kus větší rozsah kazety bych to mohl posunout ještě o další převod.

                      Tedy v reálu je to právě rozdíl opravdu velký.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Pak je ovšem otázka, jestli to jsou výrobce, efektivně poskládané převody, když se s velkou pilou nejmenší pastorky prakticky nepoužívají a je třeba hledat optimální těžký převod někde uprostřed. Podle mě to Sram dělal mnohem lépe, když měl začátek kazety odstupňovaný po jednom pastorku. A pokud někdo vozí 36/10–51 lepší odstupňování přechodem na 2X prostě nedostane.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Proč by se nejmenší pastorky nepoužívaly? Nepoužívají se na rovině, ale použijí se do mírných sjezdů, kde pak ten skok 10–12 vadí o dost méně. Zbavit se skoku 10–12 na 12sp. kazetě nejde, na to by se musel přidat další pastorek, aby to vyšlo a nepřišlo se o rozsah (který ani tak není pořád žádný zázrak).

                          A proč by to nemělo jít u 36z jednoplacky? Už to bude sice trochu složitější vyřešit, ale pořád to půjde tam dostat dvojplacku s větší velkou než 36z.

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Proč by to nešlo? Vzhledem k popularitě 1×11 kde 50z pastorek chyběl není žádný problém vyrobit 10–11–12-…-42 kazetu. Ti co vykřikovali že jim 1×11 stačí by to možná ocenili.

                            0 0
                            • xtonda  

                              Sramácké 11sp 10–42 kazety mají taky 10–12. Vyrobit se dá leccos, ale pokud dáš 11z pastorek, tak musíš pastorek někde ubrat, čili akorát zvětšíš díru jinde. Jedenáctá odmocnina z pěti je 1,1576, čili rovnoměrně rozložená převodovka s rozsahem 500% a dvanácti stupni by měla kroky 15,76 %. Pokud je někde krok menší jako když dáš 10–11–12, jinde zase bude muset být větší, 12–50 na 9 přeřazení už dává rovnoměrné kroky 17,18 %

                              Pokud chce někdo menší skoky, tak dává větší smysl vzít 12sp kazetu začínající 11 na HG ořech.

                              0 0
                              • novas752  

                                Jenže jde o to že některým lidem stačil rozsah kazety 10–42z. Kdyby se taková udělala 12 rychlostní, byl by tam oproti 11 rychlostní pastorek navíc = možnost pastorků 10–11-třeba 13 atd.

                                0 0
                              • Smazaný účet  

                                Na 12sp. kazetě 10–50(51) se místo 50z pastorku použije 11z. Pokud někomu stačilo 1×11 s rozsahem 10–42, těžko může dneska tvrdit, že mu nebude stačit 1×12 s rozsahem 10–42.

                                Kazeta 11–51 moc smysl nedává, protože dnešní rámy nepočítají mnohdy ani s převodníkem 36T a skok 11–13 je větší než 12–14, takže to odstupňování může být v některých konfiguracích paradoxně horší.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Pokud někomu stačilo 1×11 s rozsahem 10–42, těžko může dneska tvrdit, že mu nebude stačit 1×12 s rozsahem 10–42.

                                  Jak píšu níže, to právě může. Vždy to tak bylo jen proto, aby si obhájili, že je pro ně jednoplacka ideální.

                                  Moc dobře si pamatuju, jak tu více jedinců to takhle vykřikovolo už dokonce od 10sp., jak už ten rozsah stačí. Jak přišlo 11sp., tak ty stejné řeči, že už to konečně stačí. A u 12sp. opět to samé.

                                  Až u 12sp. už to většině věřím, že jim to stačit může.

                                  0 0
                                  • Prazak0  

                                    Tak ono platí obojí, já třeba reálně jezdím daleko méně převodů než mi těch 2×9 umožňuje, ale svým způsobem mi i některé chybí. Pokud mám nejlehčí převod třeba 34/36 tak pro určité prudké kopce bych snesl i pastorek 40 nebo 42 z. Co ale běžně jezdím, tak tam dávám pastorek 30z spíš jen v kombinaci s převodníkem 50, než že bych jezdil 34/30. Nejmenší pastorky nevyužívám vůbec, ale zcela určitě bych mohl mít jemnější stupňování.

                                    0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    Podle BF nemuzes delat obecne zavery. Pro relevantni posouzeni bys musel vyhledavat jina mista :).

                                    0 0
                            • MlokCZ  

                              Akorát, že to tu vždy vykřikovali jen v době, kdy to bylo na trhu maximum pastorků. A jakmile se objevil větší rozsah na 12sp., tak už to zase vykřikují o 12sp.

                              Samozřejmě pokud někomu opravdu stačí rozsah 1×11, tak by to u 12sp šlo.

                              0 0
                              • Lišák  

                                Já jsem s 1× cokoliv nesouhlasil, když byla možnost mít nejlehčí 32 / 36. To mně přišlo zcestné.

                                Nyní jezdím na FS kazetu 10 sp. (11 – 46) na 26" kolech a placku 30T. Rozsah i odstupňování (mimo skoku 15 – 18) mi (téměř) vyhovuje (jeden převod do rychla by se občas hodil, ale jsem ochoten s tím takto žít).

                                Ovšem tyto převody bych nechtěl na kole, kde není primárním použitím terén. Na HT i na HT zimáku (obě 26") mám trojplacku. Tam zase ale téměř nikdy nejezdím malou, protože s těmi koly jezdím jinde, než s fullem.

                                Je to o použití a prioritách. Alespoň u mě.

                                0 0
              • Bubaaak  

                Projed se po cyklostezkach. Na rovině jedinci s jednoplackou maj z 80% zařazen nejtěžší převod…

                Zbylejch 19% druhý nejtěžší

                0 0
                • Kouba_2005  

                  A ty jsi to 1% s kadencí 90? :-)

                  0 0
                  • Bubaaak  

                    Nemám jednoplacku a nic mě k ní netahne…

                    A to si její výhody uvědomuji

                    0 0
                • novas752  

                  12spd kazety obvykle odejdou na 2. a 3. nejmenší pastorek. Nejmenší málokdy. Ono to vychází přibližně podobně jako na klasickym 3×9 na 26" kolech, kde hodně lidí po rovině furt řadilo mezi střední a velkou, převodový poměr okolo 2,1–2,7. Na 26" to bývalo zhruba 2,3–2,9.

                  A i tak je to debilní, 1×11 nebo 1×12 je prostě vymyšlený na horský kola = do hor a kopců, kde se častěji jezdí větší pastorky a opotřebení se mnohem lépe rozprostře, ne na broušení cyklostezek okolo řeky 90% času na 2–3 převody. Že ty kola většina lidí využívá přesně opačně, to je jejich boj…

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Od kdy jsou horská kola určena jen do kopce? Na většinu projížděk mimo silnici jsou ideální.

                    0 0
                    • novas752  
                      1. Nikde nepíšu „jen“ do kopce. Problém je v lidech kteří s tim jezdí jen nebo skoro jen po rovině.
                      2. A ne, na roviny ideální nejsou, alespoň ne ty moderní mtb. Má to pro jízdu po ± rovině blbě odstupňované převody, jedeš po malých pastorcích atd. Na jízdu po rovinatém terénu jsou dnes daleko lépe udělané gravelbiky – buď to má mnohem větší jednopřevodník a po rovině tedy jedeš uprostřed kazety, nebo to má rovnou dvoupřevodník s poměrně malou jemně odstupňovanou kazetou. Pláště se na to dají dát dost široké, pro dlouhé monotónní úseky se dá střídat více úchopů, dá se na tom zalehnout na spodní úchop a upalovat rychleji než na mtb…
                      0 0
                      • Romancero  

                        Souhlas. Pamatuji na tu módu MTB 26 před cca 25 lety. Lidi si to kupovali a nakonec s tím jezdili po městě nebo rovině. teď vidím lidi okolo Hradce jezdit na mtb 29 celopérech a 1×12po stezkách a asfaltu- všude tam , kde jezdímv pohodě s gravelem. Ale je to každého věc, na čem jezdí a jak se nechá oblbnout reklamou a obchodníky

                        0 0
                      • Romancero  

                        Souhlas. Pamatuji na tu módu MTB 26 před cca 25 lety. Lidi si to kupovali a nakonec s tím jezdili po městě nebo rovině. teď vidím lidi okolo Hradce jezdit na mtb 29 celopérech a 1×12po stezkách a asfaltu- všude tam , kde jezdímv pohodě s gravelem. Ale je to každého věc, na čem jezdí a jak se nechá oblbnout reklamou a obchodníky

                        0 0
                        • hoko25  

                          Já mam krossové kolo 48×36×26 kazeta 11–36 . Jsem sice nemoderní ale maximálně spokojenej , jak v terénu tak na silnici .

                          0 0
                          • Romancero  

                            No, oni obchodníci lidem cpou věci, které ani nevyužijí. Nemoderní neznamená horší nebo nepraktické. A kupodivu i náklady na provoz jsou nižší u starých dobrých 3×9 3×8 než u 1 × 12.

                            Já nedám dopustit na ocelový rám i na gravelu a 2×9 – 44/32– 12–36 bohatě na Orlické hory s báglama stačí

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Tak obchodníci (prodejci ale i výrobci) cpou lidem věci, aby měli sami obrat. Ač se mi vždy líbily silničky, tak mít převody 52/11 opravdu nevyužiju. Pro jízdu z kopce, když tam dám 50/15, tak nalehko není problém dosáhnout rychlosti 50 km/h. Větší rychlost jednak nepotřebuji (na celkovém času a prům. rychlosti se úsek projetý o 15 km/h rychleji projeví nepatrně), potom to hlavně nejde, různé zatáčky pod kopci, nebo následná křižovatka ap. Taky je nižší rychlost přeci jen bezpečnější.

                              Ale on je hlavně rozdíl, když kazetu, co začíná na převodu 52/11 jede top závodník, který po rovině pojede třeba 14, 15 z pastorek při rychlosti něco přes 40, nebo někdo výkonnostně slabší. Tady kdosi, kdo nejezdí vůbec pomalu, tak pro rychlost slabě přes 30 km/h má 52/19. Kazetu s velkými pastorky nemá, má tam tak 2 nebo 3 větší pastorky. Zato má bohatě pastorků pro sjezdy, aby mohl optimálně šlapat při rychlosti 70 km/h. Výrobci vyrábí kazety pro top závodníky, právě třeba levněji osazená kola (Sora ap.) mají kupodivu převody lehčí než u nějaké 105 a výše. U gravelu mám základní rychlost 50/17, tj. tři menší pastorky, tento převod mám optimální pro rychlosti 30–34 km/h. Takže když nejsem v kondici, tak jedu spíš 50/20. Kazetu si asi rozeberu a přestavím pastorky, uberu ty malé.

                              Náklady na provoz jsou výrazně nižší pro osmičkové a devítkové řazení. Výrazně levnější řetězy, které vydrží min 2–3 tis. km, levnější kazety.

                              0 0
                          • Smazaný účet  

                            Vrat se do hrobu :).

                            0 0
                          • Nydlak  

                            Taky jsem měl tuto kombinaci a po sjetí převodníků jsem koupil pouze převodníky 44×32 a předělal na dvouplacku páč krosové převodníky 48z se už téměř nedají sehnat.

                            Mno a rozdíl jsem téměř nepoznal. Takže spokojenost.

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Dva převodníky mi taky pro většinu ježdění stačí, navíc dnes není problém mít největší pastorek 40 nebo 42 z. A to mám velký převodník 50 z, malý 34. Trojpřevodník se někam hodit může, pro nějaké cestování v Alpách, Dolomitech ap., tam bych ty velmi lehké převody asi využil.

                              0 0
                          • Smazaný účet  

                            Tak už jsme dva. :)

                            0 0
                        • xtonda  

                          Z toho, že potkáš někoho na stezce, nepoznáš, jestli nejede někam, kde to celopéro využije. A nebo ho má kvůli pohodlí, to že se někde dá projet na treku nebo gravelu neznamená, že na fullu se to nedá projet rychlejc a pohodlnějc.

                          0 0
                          • novas752  

                            Když v 7 veřer potkáš na zahrádce partu v elasťákách s fullama úplně čistejma i když včera pršelo, ne, nevěřim tomu že byli někde, kde má celopéro smysl.

                            0 0
                            • Forester  

                              A co? Jako, že když jedeš, taķ vždy musíš dorazit špinavý? Třeba kluci dali jen silniční stíhačku na fullech.

                              Asi nevěděli, že z toho někomu bude praskat žilka :-).

                              0 0
                              • Bubaaak  

                                Moje CX je poslední měsíc stále obaleny bahnem a to ho myju 2X do týdne… Jezdím jen v praze

                                Nevím jak to někteří frajeři dělaji…

                                0 0
                            • MlokCZ  

                              V tom konkrétním případě to sice tak bude, ale stejně to o ničem nevypodívdá.

                              Více kol je obvyklé mít tak tady na BF, jinak to tak obvyklé není. A je hodně jezdců, kteří do bahna a hodně vody opravdu nemusí.

                              A když má pak třeba jen právě trailového fulla, tak s ním jezdí vše. Za sucha nebo ne moc velkého bordelu jezdí terény a když je hodně bahna, tak klidně drtí jen asfalt.

                              Hodně jezdců ježdění v bordelu zrovna nemusí.

                              0 0
                        • Prazak0  

                          Tak kola jsou hodně o tom, co je moderní. Když pominu různé skupiny, jako užitková kola pro dojíždění do hospody na vesnici nebo naopak závodníky na silnici (myslím spíš hobby), kteří mají to svoje kolo. MTB sem přišla začátkem 90. let, přínos tu byl, co se převodů týče. Pamatuji, jak jsem šlapal třeba kopce i 9% na 46/20, Pak jsem se radoval, že přišly větší pastorky, třeba i 26z. Ta původní MTB nebyla odpružená, takže výhod tu bylo více.

                          Já si pořídil krosové kolo (nebo spíš rám), opět pevná vidlice, proti rámu favorit to byl pokrok, stejně tak možnost lehkých převodů. Pneu jsem tehdy míval úzké, nejen 25 mm, ale i 20 mm Vittoria, tehdy na tom šlo jezdit, silnice ještě byly jakž takž udržované, nebo spíš od pádu bolševika se nestačily rozpadnout, jak je to dnes.

                          Nedávno jsem si pořídil gravel, zjistil, že na stavu silnici je nejrychlejší 40 mm obutí, taky jde na tom jet rychle i po polní cestě. Gravel je módní kolo, jakási náhrada silničky do terénu a na špatné vozovky. Jako kdysi dřív trekové kolo (nyní nazývané cross), kde to byl taky určitý hybrid silničního kola. Dnes ta kola dělají s odpruženou vidlicí, o což fakt nestojím.

                          0 0
                          • Lišák  

                            tehdy na tom šlo jezdit, silnice ještě byly jakž takž udržované, nebo spíš od pádu bolševika se nestačily rozpadnout, jak je to dnes.

                            To myslíš vážně?

                            0 0
                            • Prazak0  

                              To nemyslím, vyjeté koleje na silnicích, hrboly, díry a výmoly atd., to je realita, kdykoli vyjedu na kole. Za bolševika se to jakž takž udržovalo. Pamatuji i ve středních Čechách, mezi dvěma obcemi dělali novou silnici, i když toto byl už možná začátek 90. let. Ve Střč. kraji vládli dlouho socani, takže školní autobus zdarma, pokud nezajížděl do Prahy, ale do silnic nižších tříd se neinvestovalo. Já jezdil i za totality, tehdy se to jakž takž udržovalo. Nestavělo se asi tolik dálnic, okresky ale byly v lepším stavu.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Mám zcela opačnou zkušenost a to ze všech možných částí ČR (každý rok jezdím vždy na minimálně 4 týdny dovolené na kolech a do zahraničí jezdím opravdu jen ojediněle, takže po různých částech ČR toho mám naježděno docela dost).

                                Jsou samozřejmě i dnes mizerné silnice nižších tříd, ale celkově bych řekl, že je stav o hodně lepší než býval kdysi.

                                Kolikrát jsem překvapený, jak je v kdejaké pr…i perfektní nový asfalt.

                                Problém je z mojeho pohledu ale někde jinde. A tím je provoz. Ten se opravdu extrémně zvětšil a kvůli tomu se asfaltu, kde smí jezdit běžně auta vyhýbám co to jde.

                                0 0
                                • Prazak0  

                                  Tak v jiném kraji to může být výrazně jiné, já jezdím okolí Prahy a Středočeský kraj. Provozu je ovšem všude plno, krom pár výjimek, např. silnice do Záryb, myslím je značená jako slepá, jelikož v obci končí (pokračuje cyklostezka podél Labe). Tato silnice, kde auta moc nejezdí, to je skutečně lahůdka, polní cesta mnohdy je lepší jízda.

                                  0 0
                                • Lišák  

                                  ale celkově bych řekl, že je stav o hodně lepší než býval kdysi.

                                  Kolikrát jsem překvapený, jak je v kdejaké pr…i perfektní nový asfalt.

                                  Naprostý souhlas.

                                  0 0
                                • Krejza  

                                  Středočeský kraj je z tohoto pohledu skutečně nejhorší. Stačí vyjet za jeho hranice a silnice jsou jako mávnutím kouzelného proutku o značnou část lepší, v posledních letech je na nich nový asfalt.

                                  0 0
                          • Tom-T45  

                            Jinými slovy, současný nástup gravelů je vlastně jen reakce na stále horší údržbu a obnovu silnic v ČR :-)

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Tohle s jistotou nevím, ale dřív jsem jezdil na silničním obutí (25, 22 mm ap.) i trošku lesní cesty. Samozřejmě pomalu, nebylo to pohodlné, ale bral jsem, že skutečné ježdění je na silnici. Gravel nebo kros s širšími pneu umožní jezdit rychle i po polních nebo lesních cestách. Ale především se líp hodí na ty rozbité silnice.

                              0 0
                      • Smazaný účet  

                        Přesně tuhle odpověď jsem čekal. Gravel je pořád jenom silnicni kolo. Jezdit s nim cíleně kdekoli mimo silnici a nějak zpevněný povrch je čirý masochismus. Ale pokud to někomu vyhovuje, je to jeho věc.

                        Na hliněných hrbolatých cestách nebo hrubém štěrku je rychlý HT mnohem lepší a zejména pohodlnější volba. A troufnu si tvrdit, že rychlý HT typu SUP 2020 bude i výrazně rychlejší. Problém je, pokud výrobci z HT kola začínají dělat trail biky, pak je ta mezera mezi Gravelem a HT při absenci rozumné nabídky Krossových kol příliš velká.

                        0 0
                        • Jezevec70  

                          Právě že výrobci začínají dělat z HT trail biky. A část lidí se to proto snaží nahradit gravelem. Dostávíme se pak do situace, že se na gravel dávají pláště 2,0 a někdy i širší. Ve výsledku se pak přidají rovná řídítka a odpružení a jsme tam, kde jsme byli před 20-ti lety.

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Když výrobci prodávají nesmysly, stačí málo. Prostě to nekupovat.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            V nabídce je od všeho dost. HT trail biků je v nabídce v současnosti více než bývalo, ale to neznamená, že nejsou v nabídce i XC geometrie.

                            Akorát řídítka, ta už jsou téměř vždy hodně široká, což je na kolo stavěné blíže gravelu není dobré. Ale to není problém vyměnit (akorát třeba počítat buď s tím, že se dá i delší představec nebo pokud je vyhovující, tak je potřeba brát mírně delší rám).

                            Postupně se došlo k tomu, že užší pláště nemají skoro žádný význam (řeším teď hobíka jezdící průměry, kde nemá žádný smysl řešit aerodynamiku plášťů), takže se postupně už dostává pouze k tomu, zda někdo chce nebo nechce berany a odpruženou vidlici.

                            0 0
                          • Tom-T45  

                            Kdepak, před dvaceti lety byly 26er kola. Možná před čtyřiceti lety, kdy první nadšenci začali standardní cestovní kola přestavovat na speciály do terénu :-)

                            0 0
                        • Prazak0  

                          Gravel je výborný na špatné silnice v okolí Prahy, případně okrajových částí Prahy, kde to je samý hrb, díra ap. A jde na tom jet docela rychle i na polní cestě. Pro vyloženě terén, ježdění přes kořeny ap. je jistě lepší nějaké odpružené MTB.

                          Bohužel, krosová kola se dnes dělají jen s odpruženou přední vidlicí, jak to pruží, to je další otázka, ale variant s pevnou moc není. Případně takové kolo prodávají jako fitness. Což jsou jednak něco jako silniční kola s rovnými řidítky nebo naopak bývalá krosová kola s pevnou vidlicí.

                          0 0
    • Guxx  

      no pri 2 × 11 se na nejtezsi ekvivalnt nedostanes bez zmeny orechu – budes potrebovat kazetu co ma jen deset zubu jako nejtezsi, protoze kliky pro 42 zubu asi nesezenes:-)

      0 0
    • Felt2020  

      DĚKUJI mockrát za radu!!!!!! :) mám teď na výběr více variant a začnu od té nejlevnější a pokud se neosvědčí, tak zkusím postupně další varianty a bude klidně rád za další typy. Ještě jednou diky

      0 0
    • Smazaný účet  
      0 0
      • Romancero  

        +1

        A když to nemáš v nohách, tak ti ani eagle nepomůže! Jedině baterie

        0 0
      • xtonda  

        A já si zas říkám, když už tam ten přesmykač mám, proč si ubírat rozsah a spokojit se se dvěma převodníky, když mohu mít tři.

        0 0
        • novas752  

          A proč ne hned 4? To už tu taky bylo.

          0 0
          • xtonda  

            To se běžně nevyrábí.

            0 0
            • Prazak0  

              Vyrobit by to jistě šlo, jen se obávám, že by 4 převodníky neznamenaly velký pokrok proti třem převodníkům. Obvykle se lépe řadí u dvou převodníků, trojpřevodník znamená o pár převodů více, ale zas horší řazení. Dvojpřevodník je ideální kombinace, i proto ho mají stále závodníci jak na silnici, tak snad stále i v cyklokrosu.

              0 0
              • Jezevec70  

                Kdysi se to vyrábělo. Někdy okolo r. 1995? Pamětníci mě jistě opraví.

                0 0
                • Vilém  

                  Asi tak v tech letech. Parkrat se mi to dostalo pod ruky.

                  0 0
                • Prazak0  

                  Tak z té doby mám silniční trojpřevodník 105 v kombinaci 52, 42, 30.

                  0 0
              • xtonda  

                Vyrobit se dá leccos, ale dává mi větší smysl bavit se o tom, co si můžu koupit mít to za pár dnů v ruce a moct si to namontovat.

                Horší řazení v jakém smyslu? To je věc, co mi občas vrtá hlavou, jestli moderní přesmykač typu side swing provedení pro dva a tři převodníky řadí srovnatelně dobře nebo jestli u těch pro trojplacku to chodí hůř, to by pak byl argument proč to nemít.

                Závodníky bych sem netahal, jednak mají výkonnost o jaké se většině rekreačních cyklistů ani nezdá a jednak jezdí materiál co dostanou od sponzora/týmu.

                0 0
                • Prazak0  

                  Horší řazení, tím myslím snadné řazení, časteji na pastorku, jen občas převodník. Pokud někdo musí často řadit na převodníku, tak to právě považuji za horší řazení. Případně nutnost ještě dávat poté menší pastorek. Nejsnazší řazení je u jednoho převodníku, ale druhý převodník to nemusí zas tolik pokazit a hodně zvětší rozsah kazety. Trojpřevodník ten rozsah už tolik nezvětší a řadí se hůře. Jde to optimalizovat výběrem pastorků, ale tak hladce jak u dvou převodníků to nejde. Jinak mně to převodníky zařadí v pohodě, ale přeci jen větší skok než pastorcích. Takže třeba je nutné i trochu ubrat na síle záběru, víc než u pastorků.

                  0 0
        • Prazak0  

          Nejde jen o počet dostupných převodů, ale i stupňování a možnost řazení. Pokud u trojpřevodníku je nutné často dávat nejmenší převodník, tak tohle je něco, o co bych vůbec nestál. Potom u dvojpřevodníku běžně křížím řetěz, na největší převodník jezdím celou kazetu, největší pastorek jen výjimečně, druhý největší dávám docela často. U trojpřevodníku bych to nedával, protože ten velký převodník by byl posunutější dál od středu kazety k malým pastorkům.

          0 0
    • MlokCZ  

      3×11 nebrat. Dokud se nepoužívala přehazovačka s excentrickou kladkou (až do 3×10 s max. pastorkem 36), tak počet placek (nebo tedy spíš rozdíl zubů nejmenší a největší placky) neměl na funkci vliv.

      Jak se přešlo od 11× na kazety s největším pastorkem 42 a větším, kde je potřeba už přehazka s excentrickou kladkou, aby to dobře řadilo, tak tam je rozdíl zubů u více placek zásadní.

      Čím je menší, tak tím lépe. Seřízené to musíš mít dle nejmenší placky (vzdálenost horní kladky na největším pastorku). Přehozením na větší placku se pak díky excentrické kladce ta vzdálenost větší a na větších plackách to pak řadí hůře.

      Dokud je rozdíl placek rozumný, tak to pořád může řadit perfektně. Za mě rozumné maximum je 12z rozdílu a lepší je použít jen 10z rozdílu.

      Aktuálně máš 11–34 a 42/32/22, tzn. rozsah 590%. Jediný způsob jak se dostat na stejný rozsah je 2×11 Sram s 10–42 kazetou. Tam pak:

      • 10–42 kazeta + 36/24 placky dá rozsah 630%, tedy ještě o malý chlup větší
      • 10–42 kazeta + 36/26 placky (aby to ještě lépe řadilo) dá rozsah 581%, což je stejný rozsah (zanedbatelný rozdíl)
      • s kazetou 11–42 u Shimana je to pak horší, jednak rozsah bude už o něco menší a současně se přiblížit k podobně těžkému nejtěžšímu převodu komplikovanější
      0 0
      • xtonda  

        Přehazky s kladkou v ose otáčení ramínka sou akorát shadow. To co bylo před tím ji mívalo excentrickou a při tom je to dělané na trojplacku, na silnici je to tak pořád, tam sou shadow jen nové jedenáctky.

        0 0
        • novas752  

          To není pravda, excentrické to mají jen některé mtb/cross přehazovačky starší konstrukce.

          0 0
          • xtonda  

            Která ne shadow přehazka má kladku v ose?

            0 0
            • MlokCZ  

              Tohle není podstatné, který konkrétní model má kladku v ose a který nemá.

              Podstatné je to, jak moc excentrické jsou:

              • pokud byly určené pro trojplacku, tak je kladka mimo osu jen velmi málo, právě proto, aby při přehození na plackách s větším rozdílem to neudělalo moc bordel
              • na druhou stranu pak pro řazení na kazetě v rámci jednoho převodníku to moc nepomůže, protože je excentricita malá

              Pro kazety s 42+ největším pastorkem je potřeba pro perfektní funkčnost větší excentricita, což jde právě proti velkému rozsahu na převodníkách.

              I u 2×11 Sramu, kde je to v originále konstruované pro 12z rozdíl na plackách je to s jen 10z rozdílem ještě lepší (v praxi vyzkoušeno). A řadí to tak lépe než jakékoliv 3×, co jsem předtím jezdil.

              0 0
      • Romancero  

        Když už jsme u těch placek- dělají se ještě 40/28?

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.