• Hrubiduk

    Ahoj,

    rozhodl jsem se že pro dceru (9let) připravím svépomocí nové 26 kolo.

    Rám už mám, teď řeším komponenty.

    S kamarádem, s kterým kolo stavíme, vedeme diskuzi, zda použít převody 1×11 nebo 2×10.

    Osobně se přikláním k variantě 2×10 – myslím, že pro dítě mít větší rozsah stupňů řazení je výhoda. Nevýhodu spatřuju v nutnosti koordinace řazení oběma rukama. Jde to sice naučit, ale někdy to dost dře :) Teď má 3×9 a zkušenější asi ví, o čem mluvím :)

    On mě přesvědčuje k 1×11. Rozsah převodů by měl být cca stejný, budou chybět ty mezistupně, které já vidím jako výhodu a bude odpadat řazení přesmýkače.

    Rád bych znal názory a argumenty těch, kteří se stavbou kola pro děti mají zkušenosti, případně podobné dilema pro své dítě řešili taky.

    Díky za věcné a konstruktivní připomínky.

    0 0
    • matbiker  

      Konstruktivní připomínka – zapomeň na přesmyk :-))). Ale vážně.

      0 0
    • jaja01  

      urcite 1×11, v tomhle veku jsem dceri musel porad za jizdy napovidat, jinak bud neradila vubec nebo krizila retez

      0 0
    • doctor2  

      Ahoj všichni, téma mě dost zaujalo a budu reagovat dotazem:

      Na kolik Kč ASI příjde taková přestavba na 1×11 ze 3×7 ? Jedná se o tohle kolo http://www.bike-life.cz/…2-2016/d8789

      pokud bych uvažoval o uvedené přestavbě – láká mě to – byli byste schopni doporučit příslušné komponenty?

      díky

      0 0
      • Concorde  

        Vzhledem k tomu, že musíš měnit kliky i náboj (nebo celé zadní kolo), tak počítej, že celá přestavba by stála kolem desítky.

        0 0
      • matbiker  

        Jak píše Concorde, musíš vyměnit komplet pohon. Pojďme zezadu: – nába, kazeta, šaltr, řetěz, kliky řazení.

        Nicméně si myslím, že by ti stačilo 1×10 a nemusíš vše kupovat nové. Myslím si ale, že pod 6t se moc nedostaneš.

        0 0
      • Prazak0  

        Taková přestavba se nevyplatí, z poměrně levného kola se to posune na dražší komponenty. Jedenáctkové i desítkové řazení se počítá spíš pro vyšší řady, naopak osmičkové řazení je to z nejlevnějších. Jistě, rám s řidítky, sedlo a sedlovka – v ceně a kvalitě nyní osazeného kola. Nemá smysl tohle nechat a přidat tam daleko dražší komponenty. Drahé kliky, řazení, kazety, řetězy.

        To je pak lepší si koupit nebo nechat postavit kolo zcela nové, cena bude jinde než 12 tisíc, tipoval bych tak 30 tisíc, aby komponenty byly navzájem kvalitativně i cenově vyvážené. Na levný rám nemá smysl dávat drahé velmi kvalitní osazení a naopak.

        0 0
    • Prazak0  

      Přijde mi, jako by ten kamarád byl zainteresován na co nejvyšší ceně kola, což bych chápal, pokud by se stavbami kol živil. Určitě je výhoda, když dítě se naučí i řadit. Pokud má potíže s 3×9, tak bych asi změnil na 2×9 s takovými převodníky, že na malou bude dávat méně často a většinu jezdit na velkou placku. 9 pastorků mi přijde dost. Když uvážím žákovské či kadetské závodníky, tak mají kazety myslím desítkové, ale malé pastorky se nahradí podložkami, takže má pak třeba 6 převodů, což jim bohatě stačí na trénink i závody. To jsou žáci v cyklistických oddílech, kde se závodí (dospělí v nejvyšších kategoriích, ne nějaký čistě hobby oddíl). 2×11 převodů má význam pro závodníky dospělé, u mladších naopak se těžké převody zakazují, aby nedocházelo k přetěžování svalů a úponů atd.

      0 0
    • richard_majer  

      2×10 – vetsi rozsah prevodu a pro dite a holku se to v kopcich bude hodit a taky lepsi odstupnovani a skoky mezi prevody nebudou tak velke pro dite. Jeste jestli je to na XC zavody a nebo na jezdeni nekde treba v Beskydech – to taky bude hrat roli. Za sebe 2×10!

      0 0
    • tomaschek  

      Určitě 1×11, ale i 1×10 bohatě stačí. Dítě nepotřebuje těžší převod než 30 nebo 32/11 a na opačném konci 42 zubů do lehka taky stačí. To odpadnutí přesmykače je z hlediska zjednodušení řazení rozhodně plus. Moje děti to tak mají, dříve kluk a teď i dcera jsou z kola nadšené a oba si na něm i úspěšně zazávodili.

      http://www.bike-forum.cz/…ntain-fusion

      0 0
    • zderes  

      Za mě 1× něco… Jednoznačně. I v Beskydech :-D

      0 0
    • ladin2  

      Me tady chybi hlavne informace o tom, jakou ma dnes slecna fyzicku, jake jsou jeji (a otcovo) ambice, jestli ji to tahne do terenu nebo do kopcu, v jakem terenu bydli a jezdi, co ma dnes za prevody a jake z nich opravdu vyuziva…

      Ja jsem o rok pozadu, mam kluka, bydlime na upati hor, ale na zavody ani do terenu ho to moc netahne… dnes ma 24"/1×8 (pevna vidlice, lehke univerzalni kolo) a jsme on i ja velmi spokojeni. Za sebe rikam, ze pristi kolo vidim asi jako 27.5"/1×10, neco na „malem horskem ramu“, kam pujde dat casem terennejsi a sirsi plast pro mladsiho brasku. Ale stejne dobre si umim predstavit pozadavky, kdy bude presmykac nezbytny.

      0 0
      • Hrubiduk  

        Ahoj, otcovy ambice by byly, leč slečna na to těžce peče :)

        Ne vážně… závodní ambice rozhodně nemáme. Fyzičku bych řekl, že má poměrně slušnou, sportuje pravidelně 3× týdně, skoro závodní plavání, atletika. Zatím je to ale z mého pohledu spíš taková všeobecná příprava a pouze doufám, že se třeba někde chytne a bude v tom chtít pokračovat nějak vážněji. Když ne, aspoň už teď vím, že nebude kopyto :)

        Bohužel jí (aspoň doteď) chybí touha někoho v čemkoliv sportovním porážet, takže jakékoliv závody vynecháváme.

        K tématu kolo:

        to jsem se rozhodl postavit spíš proto, že mě to baví a trochu do kol a komponentů vidím. Proto nechci jít cestou nákupu v cykloobchodu, kde jsem nenašel to, co chci. Chci si komponenty poladit tak, abych měl aspoň pocit, že to má smysl. I když to třeba ve finále vyjde lehce dráž (taky řeším využití nějakých komponentů ze svých starších kol), nevadí mi to.

        Dnes jezdí Core Nipper, vzadu převody (pokud se můj táta dnes dobře díval, tak kazeta je 14×28).

        Tratě:

        jsme z Brna, jezdíme v okolí Brna-severu, Moravský kras. Takže kopečky tu jsou, ale ne horský terén.

        0 0
        • ladin2  

          Za sebe rikam, ze jsem na tom hodne podobne a na presmykac to nevidim. Ted mame 24", vpredu 32 zubu, vzadu 11–34 osmikolecko, kluk je na tom sportovne podobne, kopce mame vyssi nez u Brna. Nejtezsi prevod 32/11 jednou zkusil, jestli to funguje a jinak si bohate vystaci (ale jeste na tom bude jezdit i pristi rok) s 32/13. Nejlehci 32/34 asi do vsech kopcu a terenu nestaci, ale syn pouziva jen druhe nejvetsi kolecko a tam, kde to nestaci, stejne prohlasi „tato, do takoveho kopce nejedu“…

          0 0
    • zderes  

      landi2 má pravdu.

      Nechci to nějak vnucovat, dával jsem už odkaz mezi videa, ale pro inspiraci se můžeš podívat na video, co vyjede osmiletý kluk s 1×10. A pokud slečna nebude jezdit závody, tak do takového krpálu ji rodiče snad ani nepoženou…

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • ladin2  

        Jen pro predstavu, co to je za kolo? Me to z toho kratkeho zaberu prijde silne povedome, tedy Superior F.L.Y., ale 24" ma 1×8 a 26" ma 1×9, tak vaham…

        0 0
        • zderes  

          Fly 26. Mám to v profilu. Ale za normální cenu se dá sehnat i v sadě Deore 1×10. Nebo s XT +asi 1000kč. Nejsem ale dealer, jen vím, že to jde.

          0 0
        • zderes  

          Ale z čeho jsi poznal kolo, když je tam vidět jen plášť, to je mi záhadou :-D

          0 0
    • XarlieN  

      Děti měly různé varianty a dnes už zásadně chtějí 1*12 (což jim samozřejmě nekoupím) a tak zůstanou u 1*11 (10–42).

      0 0
    • Le Corbusier  

      Osobně doporučuji 1×10 než 1×11 – a to z finančních důvodů. Pokud nejsou peníze problém…tak pro mě za mě třeba 1×12:) Vícepřevodníky bych nedával, děti to zbytečně plete a větši rozsah který poskytují děti stejně nepotřebují. Prostě se udělá dostatečný převod do kopce a z kopce po silnici při rychlosti 50km/h si holt už nepřišlápnou.

      Zcela konkrétně navrhuji následující pohon. Pokud někdo má nějaké připomínky, nebo vylepšení budu rád:

      • kliky Shomano rozteč 104 (klidně co dům dal nebo bazar), otázka je délka. Já jsem spíše pro kratší, pro dítě 150–160cm 160–165mm
      • převodník NW 30 nebo 32 zubů (ještě musím spočítat)
      • kazeta 11–40 /alt. kazeta 11–42/
      • hazka Shimano SLX Shadow+ s brzdou střední vodítko /alt. Sram Typ 2/
      • řazení cokoliv 10s Shimano /alt. Sram 10s/

      Poznámka: asi lepší by byla kazeta 11–42, ale ta alternativa Sram vychází dráž. Od Shimana nevím jak na to, úprava přehazovačky Shimano pro pastorek 42z je asi mimo moje možnosti. Ale možná nemám dobře pročteno vlákno „1×10 a 1×11 nejlevněji“.

      0 0
      • Prazak0  

        Tak nevím, devítiletá dcera má jako svištět padesátkou? Řadit převodníky nezvládne, ale takovou rychlost ano? Pokud vím, tak do 10 let dítě na silnici nesmí, nebo jen s doprovodem.

        Převod 30/11? Moc těžké, žákovské převody takto rychlý převod nepovolují při vyšším věku. Pokud jednopřevodník, tak klidně 6–8 převodů, ale lehkých. Asi bych zvážil kazetu Miche Primato, kde bych si navolil pastorky, největší pastorek 32 dal případně z jiné kazety, jelikož MP má největší myslím jen 29 zubů.

        0 0
        • matbiker  

          Ty Pražaku a proč by nemohla jezdit v 9 letech 50? A srovnání rychlosti a řazení mi taky tak trochu uniká…

          A převod 30/11 se ti na 26" zdá tvrdý? Když na jedno šlápnutí ujede cca5,5m a na 29" spousta lidí ( a ženských i na závodech) jezdí 42/11 což je 8,8m? A nepleť do toho oficiální žákovské převody, to je trochu jiné odvětví, ne?

          A omezení na 1×6/7 mi úplně uniká, když se řeší jestli 2×9/10 nebo 1×10/11

          0 0
          • Prazak0  

            K rychlosti 50 km/h z kopce pro devítileté dítě nevidím důvod. Takové děti nakonec samy jezdit na silnici ani nesmí. Malé dítě nemá takovou koordinaci. Pamatuji, že jako dítě jsem na kole padal častěji, teď jeden pád přijde na více let. Poslední pád před více lety, šlo o prudké zabrždění před rozjetím, nebyl to vlastně ani pád při jízdě. Bylo to večer, po dni jsem byl unavený. Děti spadnou daleko snáz.

            To omezení převodů pro žáky (starší než 9 let) je proto, aby těžké převody jim neničily zdraví. Takže je jen rozumné pro mladší dítě tam těžké převody nedávat. Žáci na silničních kolech mnohdy vystačí s jedním převodníkem a třeba šesti, sedmi pastorky, místo ostatních mají podložky. Jezdí s tím v pohodě. Pamatuju dobu, kdy se jezdilo TdF a nebo u nás šlo spíš víc sledovat Závod míru. Tehdy bylo šestikolečko, myslím pro závodníky, běžně to lidi nesehnali. Odstupy převodníků menší, třeba 53/42. A nebylo to o tom, že tehdy ti závodníci byli slabí a dnes jsou silní, protože mají 2×11 převodů. Na závodě samozřejmě uplatní těch 52–3/11 oproti dřívějšímu nejmenšímu pastorku 14 zubů. Pro tréning ale i dospělému by stačilo převodů méně a devítileté dítě vážně nepotřebuje pastorek 11 zubů.

            0 0
            • Hrubiduk  

              Ahoj,

              to co píšeš zde a o kousek níže (o lehčích převodech a frekvenčním šlapání) z mého laického pohledu logiku má. Nejsou ale tyto doporučení brané spíš opravdu pro děti, co na kolech závodí a tedy na něm jezdí x-krát do týdne?

              Ta moje bude jezdit pouze o víkendu, takže si říkám, že dopad na zdraví, který zmiňuješ (mimochodem, je to míněno ve vztahu ke šlachám, svalům, nebo k čemu?) by žádný být nemusel…

              0 0
              • Prazak0  

                Asi tak, pokud bude jezdit jen občas, tak negativní dopad na zdraví by tu být nemusel. Ale je i tak dobré učit frekvenční jízdu, tj. šlapat lehce a rychle. Zdravotně nevím, za určité situace by ale mohlo vadit i to přetěžování na sílu jednu týdně. Asi i záleží, jak dcera sama bude šlapat. Pokud by měla tendenci závodit, nešetřila se, tak tu riziko je. Pokud bude mít laxnější přístup, tak bude jen zbytečně šlapat moc pomalu, získávat nesprávný návyk do budoucna.

                Takhle, řadu věcí jsem i vyčetl z rad pro trénink dětí a mládeže. Část z toho jsem nějak aplikoval i pro svoje ježdění, ať v době, kdy jsem byl mladší, tj. bylo mi přes 20, přes 30 a nebo i v době, kdy mi bylo letos 55. Letos jsem přišel na chuť jízdě na lehčí převody, šlapu s vyšší kadencí, průměrnou rychlost mám spíše vyšší. Vyhovuje mi to. Přitom návyk na kadenční a méně silovou jízdu má význam spíše pro mladé a perspektivní. Z hlediska energetické náročnosti je pro tělo nejvýhodnější šlapat myslím nějakých 60–70 za minutu, odpovídá to i fyziologii. Ale pro závodění a vyšší rychlost je lepší frekvenční jízda, tj. šlapat rychleji, pro závodníky 90–105 za minutu. Já se teď pohybuju v pásmu 80–90, občas i 95, stovku nebo i přes ní, i když toto krátkodoběji.

                Ty lehké převody pro mládež vychází z dlouhodobé trenérské zkušenosti plus i lékařských pohledů, myslím že je dobré nad tím uvažovat.

                0 0
                • Hrubiduk  

                  Ahoj,

                  teď má spíš laxnější období :) na závodění (ani s kamoškama) to nevypadá :) Pravidelně uzavírá peloton a ještě se u toho příšerně šklebí :) :)

                  Každopádně díky za tipy a podněty. Zkusím s ní to frekvenční šlapání probrat, třeba nám to trochu pomůže :)

                  V tuto chvíli, po přečtení názorů a zvážení všech pro a proti, se stále víc přikláním k tomu jednopřevodníku…

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Tak jezdit víc frekvenčně, rychle šlapat, to jde zjistit dvojím způsobem. Buď tu kadenci člověk měří a vidí, podle toho pak řadí, aby jel v optimálním pásmu. Nebo si to spočítá, vzoreček jednoduchý, obvod kola x (početz. převodníku/velikost pastorku) x 60 (1 minuta – zjištuji hodinovou rychlost) x kadence (počet šlápnutí za minutu). Tímto člověku vyjde rychlost, obdobně při zadané rychlosti jde spočítat tu kadenci. Cílem je naučit se šlapat 90–105 za minutu. Já třeba mám spočtenou tabulku, kde vím, že při kadenci 95 pojetu při daném převodu rychlostí 35,8 km/h, při 85 jedu 32,0, takže pak řadím dle rychlosti. Obávám se, že takhle staré dítě nebude mít v hlavě tabulku převodů pro rychlosti, ale může dokázat jezdit dle měřiče kadence. Co se týče těch jedno a vícepřevodníků, tak asi není tak podstatné. Hlavní je mít celkově lehké převody, nejen do kopce, ale i pro jízdu na rovině.

                    0 0
            • gerrard  

              Ty to zas motas :(. Na MTB prevody omezene nemas. Prevody jsou omezene pouze na silnicnich a drahovych kolech. Prevody jsou omezene proto, aby se primarne ucili jezdit kadencne a az potom kvuli ochrane zdravi. Nevim o nikom kdo by v zakovskych kategoriich zavodne jezdil na silnici jednoprevodnik a uz vubec nevim o nikom kdo by jezdil 7 kolecek a podlozky, to co popisujes je pravek. Jezdi se kazety zacinajici na 16 zubech a vyuziva se jemneho odstupnovani po zubu jen posledni dva prevody se obvykle davaji po dvou zubech. Velka placka mladsi zaci 44z starsi 46z kadeti 52z samozrejme pri kazete zacinajici na 16 zubech. Mala placka vetsinou 34z.

              To co plati na silnici rozhodne neplati na horaku! Na horak se da dat jednoplacka a kazeta pri rozumnem zachovani rozsahu prevodu. S matematikou zakladni skoly se da spocitat prevodovy pomer, tak aby nechybely lehke prevody. Za minimum na 26" kole pro dite bych bral „viceplackovy“ 22/32 coz bych byl ochotny akceptovat prevod 30/42 jako odpovidajici na jednoplacce.

              0 0
              • Prazak0  

                Ano, cílem je kadenční jízda a ochrana zdraví.

                U MTB ta omezení asi nejsou, nezjišťoval jsem to. Dle jedné diplomky, co jsem nedávno četl, tak dle výzkumu naopak na MTB jezdí víc kadenčně než lidi na silničních kolech. Na těch silničkách dost závodníků jezdilo fakticky méně frekvenčně, než se doporučuje, na MTB tu byla celkově vyšší kadence, což mě překvapilo. Určitě je cílem naučit mladého závodníka jezdit kadenčně, ať už jsou nějaké převody přímo zakázané nebo ne.

                0 0
                • gerrard  

                  Ja bych zduraznil nezobecnovat silnicni poucky na MTB, to jsou proste jine discipliny. Na silnici a draze je kadence zasadni. Na MTB v terenu se silovemu slapani nevyhnes a vysoke kadence v terenu jsou tak nerealne.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Takhle, dle té diplomky se jezdí s vyšší kadencí právě na MTB. Nepopírám, že na MTB může být nutnost něco vyjet silově nebo to je tak výhodnější to vyjet. Tady se nebavíme o silnice, dráha vs. MTB. Tady jde spíš o to, jaké převody pro žáky. Já tvrdím, že bych se vyhýval silové jízdě a tlačil to do kadence, ať bude jezdit na jakémkoli kole. Nakonec i MTB závodníci najíždí objem hlavně na silnici. Cyklistika je jen jedna, dřív žáky trénovali a nejvíc třeba silnice a vedle toho si zkusili i dráhu a cyklokros. Dnes to bude asi podobné, vedle základní disciplíny ty lidi stejně jezdí i další, zejména žáci či kadeti, ale mnohdy i dospělí.

                    0 0
                    • gerrard  

                      Ta diplomka je asi jenom diplomka, ktera resi buhvico. Na tu bych zapomel. Ano souhlas je lepsi jezdit lehci prevody a vyssi kadenci nez tezsi prevody a nizsi kadenci. Na silnici u zaku si vystacis s nejlehcim prevodem 34/28. 26" horak ma podobny obvod kola a typicky tam mas nejlehci prevod 22/32 a jeho varianty- takze sakra jine prevody!!! Takze pokud resis lehke prevody, tak neco jineho je lehky prevod na silnici na neco jineho na MTB, kde bych pod 22/32 popripade 30/42 nesel. Jen prosimte opet neplet ty dve discipliny dohromady to jsou z hlediska uplne jine svety.

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Ta diplomka je docela zajímavá, třeba převody, co Jaroslav Cihlář doporučoval jako trenér začátkem 50. let, kupodivu některé jeho zásady mi přijdou stále správné. Pak tam byl určitý počet jezdců v různých cyklistických disciplínách a vyhodnocovaly se jejich údaje, zejména ta kadence. Jednak se to lišilo individuálně potom i u MTB tam byla kadence celkově vyšší. Jinak souhlasím, že lehký převod je něco jiného pro silniční kolo a něco jiného pro MTB. Já tím lehký převod myslel v zdejším kontextu hlavně jet méně silově a víc kadenčně. Což je něco jiného pro jízdu po rovině, mírného kopce či proti větru a nebo do většího stoupání. Určitě jsem neměl problém ve zdejší diskuzi s moc lehkými převody, ale spíš s převody, které mi přišly pro devítiletou holku moc těžké. Teď myslím ty krajní převody, to s pastorkem 11 zubů.

                        Samozřejmě si jsem vědom, že lze mít na kole pro žáčka „správné“ převody, ale on stejně pojede moc natěžko. Bude to rvát třeba po rovině proti větru nebo do menšího stoupání nezařadí dost lehce a pojede to silou, přestože krajní převody může mít dle nějakého předpisu. I tak si myslím, že je lepší určité možnosti prostě vyloučit, že zásada nepovolených převodů pro dráhu a silnici je v zásadě velmi správná, i když při správném užití by žáček na ten těžký převod mohl jet bez přetěžování, např. se silným větrem v zádech, z kopce ap. Zkrátka cílem tu nemá být nahonit pomocí převodů čas, což se týká i závodů, ale chránit před přetěžováním a naučení návyku na frekvenční jízdu.

                        0 0
                        • Patar  

                          Problém šlapání není jen problémem kadence, kterou lze pravidelným tréninkem navyšovat cca do 24 let věku jednotlivce. Paralelně s navyšováním kadence pro závodní využití je nutno zařadit i trenink dynamiky zařazením nástupů v sedle – max 13 vt. v intervalech během treninkového dne. a to min. 1× fýdně.

                          Zaráží mne ale ve Vašich diskuzích, že se nikdo nezmiňuje v souvislosti šlapání o problému ještě důležitějším, čímž je škodlivá proměnná úhlová rychlost kliky (3×/4×) během jedné otáčky.

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Tak já jsem 31 let za tou hranicí 24 let věku a nyní se mi daří celkem v pohodě jezdit s vyšší kadencí. Lance Armstrong původně taky jezdil spíš silově, pak ho vyškolil Indurain, který ho kadenční jízdou myslím v časovce předjel, ten rozdíl rychlosti je obrovský. Pak se to naučil sám. Jistě, pomáhala mu asi nejen vyšší kadence a podobně úspěšný Jan Ullrich, ten ovšem chycený s dopingem v době závodění, jezdil spíš silově.

                            Nástupy v sedle, tak jistě, ale já nejsem trenér, spíš jsem se tady vyjádřil k těžkým převodům, nechci dávat někomu trenérská školení. Jinak Proměnná úhlová rychlost kliky během otáčky, tak tím se zřejmě myslí to „kulaté šlapání“. O to se nějak sám snažím, myslím že vyšší kadence vede i rovnoměrnějšímu záběru než při pomalejším šlapání. A hlavně při přetěžování u dětí, moc těžký převod, to myslím povede k nerovnoměrnému tlaku na pedál během otáčení, v určitých pozicích velký tlak, jinde zas téměř nebo zcela bez záběru. Ale technika správného záběru je asi víc, není mým cílem ji někoho učit. Když tu povolanější lidi k tomu něco napíšou, rád si to přečtu a když to pochopím, tak třeba i zčásti to budu schopen aplikovat. Vlastně ty lehčí převody a vyšší kadenci jsem si začal dávat cíleně po zdejších diskuzích, které možná tolik plodné nejsou, ale řekl jsem si, co to nezkusit. To zvýšení kadence bylo asi v pásmu, kde to snadno dosáhnu, vzhledem k věku asi bych těžko dosahoval kadence, co jezdí aspoň někteří závodníci, tj. jezdit kolem stovky nebo v průměru mírně přes sto. Vzhledem k celkově nižší výkonnosti zas závodní kadence pro mě asi nemá smysl, takže asi si najít nějaké svoje optimum. Rozhodně ale jsem tady přístupný změně a experimentování.

                            0 0
          • Chlebovnik  

            a na 29" spousta lidí ( a ženských i na závodech) jezdí 42/11

            Tak určitěééé. =D

            Jedna věc je mít to na biku, věcí druhou je pak využitelnost takového převodu. Ta je podle mě naprosto minimální.

            0 0
        • Le Corbusier  

          Možná si trošku nerozumíme. Naopak tvrdím, že rychlé převody na kole dítě nepotřebuje. Právě zmínka o šlapání při 50km/hod bylo míněno v nadsázce. Pro úplnost dodávám, že se myslím jedná o kola s průměrem 26".

          Převod 30/11 je moc těžký? Normální výrobci kol mají převodníky 42/11 (jak píše níže matbiker) a „kriminalizování“ nejsou.

          0 0
          • Prazak0  

            Převod 30/11 je určitě těžší, než co mají povoleno nějací jedenáctiletí žáci. Žáci začínají nejmladší na 52/19. Jinak kdosi tu jinde psal, jak na myslím právě tento převod jezdí třicítkou, něco přes. Malé děti mají mít lehké převody a učit se frekvenční jízdu. Jinak hodně malý převodník a pastorky znamená, že rozdíl jednoho zubu je větší skok. Při větším převodníku, když žáci mají třeba 46 zubů, nemusí mít nutně těch 52, rozdíl na pastorcích o jeden zub je daleko méně znát.

            0 0
            • MlokCZ  

              Při kadenci 70ot./min je 30/11 na 26" je jen 24km/h…

              0 0
              • Prazak0  

                Tak nevím v 9 letech, jestli rychlost 24km/h není docela dost. Nedokážu odhadnout. Myslím, že takto velké děti by dokázaly kadenci víc než 70, odhadl bych 85 v pohodě a v rámci drilových cvičení i 90–110, krátkodoběji. Kadence 70 je v podstatě fyziologická, tu má člověk sám, nemusí se jí učit. Lehké zvýšení se mi jeví jako trvale dosažitelné, s pocitem komfortu.

                0 0
            • Le Corbusier  

              Souhlasím.

              0 0
      • zderes  

        http://www.kupkolo.cz/…-11s_z98460/

        10–40. 1390kc

        0 0
    • oo.viper.oo  

      S tím úzce souvisí jedna věc, kterou jsem si neuvědomil a na kterou mne přivedl nedávný rozhovor s jedním bývalým reprezentantem v cyklistice, toho času na penzi, když pozoroval moje dítě na kole. Děti by neměly drtit těžké převody, protože mají klouby ve vývinu a je u nich riziko nevratného poškození kolen a vůbec zadělání sí na problémy do budoucna. Zejména děti fyzicky zdatné mají tendenci pumpovat co nejpomaleji, na sílu. Vč. toho mého. Pán si trochu posteskl, že dnes mají dětská kola velký rozsah převodů a že to je špatně. Źe za jeho mladých let dětská kola (klubová, závodní) měla pouze lehčí převody, což právě bránilo tomu, aby to děti rvaly na sílu a nutilo je to do kadenčního šlapání, což je naopak celkově dobré pro vývoj dětského organizmu.

      Je pravda, že doba je už jinde, nejezdí se po silnici ale v terénu, kde dříve nebo později člověk narazí na kopec s takovým sklonem, že i ty lehčí převody se stanou „těžkými“ a jejich použití zatíží klouby. Takže je to asi potřeba dostat dítěti spíš do hlavy, aby to nervalo a přehodilo si na lehčí. Nebo na něj při delších výjezdech dohlídnout.

      Každopádně při zvažování velikosti převodníku pro dítě sáhnout spíš po menším.

      0 0
      • Prazak0  

        Ano, vidím to podobně. Prostě pro dětská kola dají normální kazetu pro dospělé, což velikost kol nevyváží. A asi je pravda, že děti to rvou silou a pomalejším šlapáním. Myslím že já jako kluk jsem se snažil na favoritu jezdit nějakých 52/14 po rovině, naopak těžké převody jsem bral jako ty správné, co se musím naučit a natrénovat. Jezdit na slabší, o tom jsem se dočetl až když mi bylo přes dvacet a narazil jsem na knížku od trenéra Cihláře.

        0 0
        • oo.viper.oo  

          Jsem si nějak nevšiml, že jste stejné téma probírali o dvě hodiny dříve, tak se omlouvám, že jsem na to založil další větev. Souhlasím, co tam píšeš. I když dítě jezdí málo, tak není důvod, proč by mělo získávat nesprávné návyky. Šlapání těžkých převodů → žádné benefity, jen rizika. Kadenční šlapání lehkých převodů → posilování nejen nohou ale celého kardiovaskulárního systému.

          0 0
          • Prazak0  

            Myslím, že to vidíme velmi podobně. Sám se snažím o kadenční šlapání lehkých převodů, vidím v něm přínos, přestože závodní ambice nemám a vzhledem k věku spíš musím počítat s poklesem.

            0 0
            • matbiker  

              Ty Pražáku a co mi řekneš k délce klik na všech, dobře na 99%, komerčních kol ? To potom dětičky aspoň utáhnou ty převody! Neútočím na tebe, jen když se řekne a, tak se musí říct i b, protože délka klik je s kadencí samozřejmě spojená, že :-).

              0 0
              • Prazak0  

                Tak délka klik musí odpovídat postavě, zejména délce nohy. Indurain jezdil myslím kliky 190 mm, což odpovídá jeh ohodně vysoké postavě, kadenci měl normálně vysokou, při rekordu na hodinovku myslím 103. Já tu neřeším všechno, pouze jsem u těch – dle mého názoru těžkých převodů – zmínil, že z mého pohledu jsou nevhodné, sice dovolí moc velkou sílu, proti které se šlape za současné velmi nízké kadence. Mým cílem tu není psát nějakou tréninkovou příručku, to jsou tady jiní, co k tomu mají více co říct.

                0 0
              • Le Corbusier  

                Dobrá otázka!:-) Jakou delku klik pro dítě 145–160 cm?! A taky kde je vzít? Na kolik se dají zkrátit kliky 175mm?

                0 0
                • Le Corbusier  

                  Co tohle? Bude to fungovat s tím co jsem psan nahoře?

                  http://expressbike.cz/…-32-z.-.html

                  0 0
                • Prazak0  

                  Tak kliky se dělají hotové, zkracovat nejdou. Velmi zhruba by šlo asi říct, že výška osoby v cm = delka kliky v mm. Třeba pro někoho kolem 175 cm kliky 175 mm (měřím 178 a kliky mám 175). Pro lidi kolem 170 cm kliky kratší, nějakých 170. Pro dítě 160 cm asi kliky 160. Indurain myslím měří 188cm a kliky měl 190 mm. Tohle je velmi zhruba, víc než o výšku postavy jde o délku nohou, kdo má delší trup a krátké nohy, tak to bude jinak. Ty údaje pro děti budou někde dostupné, určitě je poradí v nějakém oddíle, může to být třeba i sportovní škola s kroužkem cyklistiky, který tam provozuje nějaký oddíl ap. Nebo i výrobci dětských kol dávají nějaké velikosti, najít si tabulky.

                  Co je zajímavé, tak rotopedy, spinningová kola a jak se tomu všelijak říká, zkrátka trenažery ale takové, do kterých se nedává kolo, tak tam uvádí všecky možné údaje, ale nikde nenapíšou, jak to má dlouhé kliky. Přitom se asi liší, jestli má na tom šlapat nějaká žena, co má 160 cm nebo někdo, kdo měří 190 cm.

                  0 0
                  • Sindy  

                    Kliky jdou zkrátit… Uriznes, navrtas diru, uděláš závit a zabrousis. On se ale ptal (aspoň myslim), kde maji kliky tu dutou část. Tam to pak už zkrátit nejde.

                    0 0
                    • matbiker  

                      Každé kliky jdou zkrátit :-)......

                      0 0
                      • matbiker  

                        Jinak délka klik se tady řešila už asi tisíckrát.

                        0 0
                        • Le Corbusier  

                          Díky. Ještě mě prosím řekni jaké nejdelší kliky jdou udělat s klasických 175mm a už tě nechám na pokoji.:)

                          0 0
                        • Le Corbusier  

                          Teď jsem se konečně dostal k měření délky noh. Moje dcera má 60cm. Je vysoká 130cm.

                          Délka klik podle téhle tabulky by pro ni měla být 130mm. Jsem v šoku. Na letošním kole má 150mm což mi do teď přišlo úplnbě v pohodě a pro kola 24" standart. Nebo aspoň Orbea má ve 24" 152mm, Islabikes 140mm.

                          Hmmm.

                          0 0
                          • matbiker  

                            A to si vem, že spousta „dvacítek“ má Taky kliky 140…

                            U dětí je to jasné, kratší kliky nevadí, delší vadí celkem dost.

                            0 0
                      • Sindy  

                        Vsak jo. Nic jinyho jsem nepsal. :)

                        0 0
                        • matbiker  

                          No, u dutych karbonovych a i u dutych duralovych koi, kdyz je zkracujes trosku vic, tak je postup o malinko slozitejsi nez jsi napsal, ale jde vsechno :-). Jen chtit, ze , jak rikaval muj tatinek.

                          0 0
    • richard_majer  

      vetsina radi 1×11 – proc ten trend do ted nedosel na silnicky? Zrovna se divam na TDF a tam jezdi dvojtalire. Taky by to preci melo nejake vyhody jezdit jen s jednim ne? Zadne blato, zadne pavani retezu, idelani podminky pro jednu placku. Vaha se tam asi neresi jako u MTB. Ale pro amatery cyklisty tam se uz vaha resit muze a inovace na silnici chybi jako sul, by to mohlo akcelerovat poptavku jako vsichni blazni na MTB. Proc to tedy tak neni? (nebo mozna uz se na to nekde odpovidalo, aktivne jsem to nehledal). Ja jsem jen zastance 2×10 a nebo 2×11 :-)

      0 0
      • t29  

        Jedno slovo – odstupňování. Není nic horšího, než když v protivětru zjistíš, že tvůj obvyklý převod je příliš těžký a sousední převod je příliš lehký, a máš se takhle plácat ještě padesát kiláků :) Jemné odstupňování znamená malý rozsah převodů a tak se druhý převodník hodí.

        Jinak tady je to o horáku pro devítileté děcko, které jezdí pro radost, a ne pro trénink na TDF ;) Takže 1×11 pro jednoduchost, váha není tak důležitá.

        0 0
    • vlk  

      Pokud máš doma více kol, z kterých by jsi mohl použít díly na zkoušku nebo nějaké díly navíc, tak bych šel asi cestou testování. Jakmile zjistíš v rámci terénu, který jezdíte, jaké převody používá,jaký rozsah využije, tak bych se rozhodl. My teď testujeme převody na 24kovém kole- máme aktuálně 2×9 s inverzní přehazkou- což je bomba v rámci přehazování, nicméně problém nastává u přesmyku, kde je na dětské ruce příliš dlouhá dráha pro řazení na těžší převod. Škoda, že neexistuje inverzní přesmyk :)Takže také i zvažuji nějaké 1 x X.

      V 9 letech by ale už nemusel být problém v rámci páčky řazení smyku.

      Když si vezmu že v případě 2×10 bych jako nejlehčí převod pro dítě na 26ce s pilou 22 doporučil alespoň 30 spíše možná 32 vzadu, což u 1×11 u pily 32 odpovídá 46 na kazetě u 30 pily 44 na kazetě u 28 pily 40 nebo cca 42 tak pak je otázka jaký nejrychlejší převod v případě 1×11 potřebujete. Tedy pokud by třeba stačil jako nejrychlejší převod 28 × 11 tak asi OK, ale jinak spíše 2×10.

      Každé dítě je individuální v rámci toho co aktuálně zvládně frekvenčně ušlapat a v jakém terénu.

      0 0
    • matbiker  

      Neteř cca 10 let má 26" RB kid, převody 1×10, převodník 32z, kazeta 11–42 a absolutní spokojenost. Lokalita Hostýnské vrchy.

      0 0
      • vpa007  

        gud.. tak přesně tuhle informaci jsem z diskuze potřeboval vytěžit, páč to mám doma v krabici taky tak nachystaný… takže by to mělo fungovat. dík ;-)

        0 0
    • DoDo2  

      Resil jsem to samé pred rokem u kluka 9 let, nakonec jsem to postavil 2×10, ma na tom najeto cca tisic km. Zjistil jsem, ze smyk vubec nepouziva, proste to uslape na jeden prevodnik, zajmave je, ze je mu v podstate jedno na kterej :-D. Dnes bych to stavel 1×11 s lehcimi převody. Nezavodi, je to na hobby jezdeni, z kopce proste neslape, tak tezsi prevody nechybi.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.