• tutite

    Tak mě napadla, v souvislosti s Beskyd Tourem a nejen s ním, zajímavá myšlenka /slespoň pro mě a pro ty, co nemaj na trénink moc času/. Za rok najedu cca 3.000 km jenom bike. Dojedu do cíle 60 km maratónu, čučím na výsledky a zjišťuji, že 3 min. přede mnou dojel silničář s ročním tréninkem 10.000 km. Na 50. km BT dojíždím mladýho /23/ kořeňa ze Slovenska, šlapeme spolu, on mě táhne po silnici, já jeho po kořenech a z něj vypadne, že za rok udělá 12.000 km na silnici. Na biku jezdím pro zábavu, bavím se a zároveň trénuji a naopak. Nemám moc času a už vůbec ne chuti najíždět „suché“ kilometry na silnici. Stojí ty naježděné tréninkové tisíce km vůbec za to? Zajímalo by mě, jaký máte poměr bike/silnice v km na sezónu. Ten můj je 3.000/0. díky za názory.

    0 0
    • sportovni_biker  

      No já najezdím většinou něco kolem 3000 km v terénu, ale teď jsem si koupil 1.5 pláště na ty „suché“ kilometry na silnici. Sice už je teď dost pozdě na nějaký trénink, tak příští rok na jaře začnu najíždět.

      0 0
    • kubad  

      Není to jen o najetých kilometrech a fyzičce, ale i o technice. To je na horských kolech to krásné.

      0 0
    • lizar  

      Zdravím, ono záleži jak to člověk bere. Já najezdím čím dál rok od roku méně. Je více a více práce a moc nestíhám. Ale já jak říkáš ty chodím na kolo pro zábavu a abych utekl od lidí a všeho kolem nás. Tak jedinou moji volbou je MTB a pořádně v lese kde nikdo není jenom příroda, kopce, kolo a já nebo parta. Není to o tom hltat kilometry ale mýt ten pocit z toho. O tom to je a tak to beru já. Já najezdím cca 1500 km a letos toho moc nebude a maratony jezdím proto, že tam potkám fajn lidi a pokecám si o všem co se tíče kol a o zážitcích kolem kol. Takhle to beru já a nehonit se v tabůlce kolikátý jsem. Ano rád se vyhecuji ale beru to sportovně. Zatim lizar

      0 0
      • cíca  

        Já souhlsim s lizarem. Jezdíš si sám pro svoje pocity a jak jsi psal pro zábavu . Tak se toho drž a pokračuj tak dál.

        0 0
    • Meesha  

      neni to o kvantite ale o kvalite! A kdyz to nekdo skkoubi tak je pak vekej problem ho dohnat :-)

      0 0
    • Radek Broz  

      Nestoji, bike je o necem jinym.

      0 0
      • maxtor  

        Pokud se nepletu, tak Svorada, jezdí na silnici a jen tak si odskočil na bike na Starobrno Tour a pokud to nevyhrál (nevím přesně), tak minimálně dal na prdel hodně zapáleným bikerům. Já jezdím silnici/bike tak 50/50. Obojí je o něčem jiném, co se týká techniky jízdy, ale šlapeš tak i tak. Proto si myslím, že na kondičku je jedno, jestli máš natrénováno na silnici nebo na biku. Techniku jízdy na biku se na silničce ale nenaučíš.

        0 0
    • Lance  

      Napisu Ti to tak, absolutne netrenuju a z toho jak jsem si rikal,ze ten a ten rok najedu tolik a tolik sem uz vyrost. Rok 2004, sem najel neco kolem tri tisic km. Od zari jsem nejezdil. V kvetnu 2005 jsem si dal Silesii bikem marathon s najetyma dveste km pred zavodem. V prubehu roku jsem najel neco kolem 1000 km silnice + mtb dohromady. Od rijna jsem nejezdil a letos jsem si dal zase tu Silesii s najetyma 76 km. Dojel jsem na lepsim umisteni nez mnozi co meli najeto daleko vic a kola x krat drazsi – ja brzdy cantilever, mirne praskly ram na sedlovce a pohoda:) Je fakt,ze jsem mel krece,takze tak, jezdim pro radost a jen kdyz chci nic cileneho

      0 0
    • náčelník  

      Cenu to rozhodně má, nicméně nechť si každý jezdí to, co mu vyhovuje.

      0 0
    • zirecek  

      Každému dle chuti. MTB závodnící jezdí výhradně silnici, na MTB v podstatě jen závodí.

      0 0
      • kubad  

        A tu techniku v terénu trénují kde, Není to tak. Jezdí hodně na silnici,ale ne jenom na silnici

        0 0
        • jecnak  

          Normalne na ceskych silnicich :-D

          0 0
        • zirecek  

          Techniku taky trénují, ale většina je správné šlapaní, najíždění, dupání na silnici. Techniku třeba v zimě na biku, kdy je lépe ve sněhu v lese než chladnout na špinavých asfaltkách. Bike je výhradně o síle, výdrži.

          0 0
          • maxtor  

            Poidle mě je to spíš naopak – o síle a o výdrži je předevčím silnice. Pokud umíš šlapat, umíš jezdit i na silnici. Na bike potřebuješ mnohem více techniky a tu se naučíš jen a jen tréningem. Pokud teda nepatříš mezi ty, kteří to prostě mají v krvi.

            0 0
            • jecnak  

              Nj ale „umet slapat“ to je dost sirokej pojem. Ja treba znam jen par lidi, co opravdu umej slapat. Celkove ale na maratony moc techniky nepotrebujes, jelikoz technicky narocneho terenu je jako safranu.

              0 0
              • zirecek  

                Proto vozím pevnou, bo bych se jinak většinou nudil.

                0 0
              • Lance  

                no treba v perlovce nebo na E55 je dost lidi co umej asi fakt slapat dost dobre,ale na maratonu nevim nevim:)

                0 0
                • maxtor  

                  A takových deset čílel denně podle tebe není maratón?? Chtěl bych vidět tebe s tvým tréningem:-)))

                  0 0
            • zirecek  

              Teď asi dostanu namleto: U závodů na silnici je potřeba více používat hlavu než u MTB závodů. Správné šlapání se naučíš výhradně na silnici. Lepší technikou ujedeš silničáři ve sjezdu o 2 minuty, on tě v táhlém stoupání narve o 5 minut. Závodníci najezdí tolik km, že kolo prostě mají v ruce za ten čas strávený na kole.

              0 0
              • maxtor  

                NO jo, ale srovnávat např. stejnou vzdálenost ujetou na biku a na silnici?? Na biku se nadřeš mnohem vice než na silnici, takže ten rozdíl v tréningu bych moc nepřeceňoval. Hlavu ale určitě víc zapojím na biku (teda pokud nejedu na silničce na typické české cestě IV třídy). Na biku musíš mnohem obezřetněji volit stopu, ať nejedeš po těch největšich sračkách a zbytečně nestrácíš sílu.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jenže v terénu se nedá provozovat dobrý trénink, protože tam není možno dodržovat přesně co trénuješ a pak je trénink mnohem méně efektivní. Prostě na nejvyšší úrovni se trénuje pouze na silnici a kdo to tak nedělá, bude na tom vždy hůře.

                  Jiná věc je, když nemáš nějaké vysoké ambice, tak ten trénink na silnici za to nestojí. To už je ale na každém z nás, co od kola očekává, jestli se raději pojede do lesa odreagovat na bike nebo bude dřít na silnici za lepšími výsledky. Mě třeba trénink na silnici nijak nebere i když mam silničku – tu mám pro radost, když mám náladu si sem tam dát změnu oproti biku.

                  0 0
                  • maxtor  

                    Když mluvíš o tom tréningu na silnici, máš na mysli jízdu na silničce nebo na biku?? jezdit na biku na silnicích by se mi moc nechtelo, i když se tomu taky občas nevyhnu. Silničku mám taky, protože po týdnu ztráveném na biku se moc rád na silničce projedu. Ta rychlost a vůbec jízdní vlastnosti dobré silničky jsou prostě nenahraditelné.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak asi téměř všichni budou trénovat na silničce, na biku je to taková nouzovka, ale samozřejmě lepší trénink na biku na silnici než v terénu. Na biku je problém hlavně s převody, na dobrý trénink na silnici budeš mít problém s odstupňováním převodů.

                      Hlavní na tréninku je, abys dodržoval tréninkový plán (ale to už pak vyžaduje chodit na pravidelná měření prahů, nechat si udělat kvalitní tréninkový plán někým kdo tomu opravdu rozumí, korigovat ho dle aktuálních výsledků a stavu organismu a hlavně ten plán dodržovat ať je jaké chce počasí, ať se ti chce nebo ne) a vždy jel typ tréninku, jaký máš. Tohle se celkem dá i na biku na silnici, akorát to bude mnohem větší opruz než na silničce. Tohle všechno ale podle mě má cenu opravdu jen pro lidi, kteří myslí na přední pozice nebo je to fakt baví (ovšem neznám nikoho, koho by bavilo vyjet do hustého deště, protože zrovna dneska má dát např. 4h základní vytrvalosti a když pak ví, že další den má být hezky a on má naopak zůstat doma).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A jen dodám, že já závody nejezdím, na to nemám výkonost. Letos aby se mi lépe jezdilo a dříve se dostal na pohodovou výkonost, abych se netrápil na delších vyjíďkách, tak jsem si nejdřív dal plán, že prvních 1000km dám základní vytrvalost. No a jak to dopadlo, nevydržel jsem ani 400, protože mě fakt nebavilo, že nemůžu do lesa na bike na pěkný kopcovitý trasy.

                        0 0
                        • maxtor  

                          Já si raději plány nedávám. Max. jsem dodžoval, kolik km musím za týden ujet. Teď už ale nedodržuji ani to.

                          0 0
                      • maxtor  

                        No jasně, nejezdím proto, abych vyhrával a dodržoval nějaký plán, ale proto, že mě to baví. Při střídání silnice/bike mám ale jiný problém. Na biku si zvyknu na vyšší frekvenci šlapání a tohle pak přenáším i na silnici, takže při přvodech 39/53 a 11–23 zjišťuji, že pořád balancuju někde na hranici mezi větším a menším převodníkem. Potřeboval bych jinou kazetu…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          53/39 + 11/23, tak to je kombinace pro profíky a ještě ani ne do moc velkých kopců. Na silničce bys naopak měl trénovat frekvence a většinou se jezdí vyšší než na biku. Já jako dobrý lazar mám 50/34 + 13/29 a to mi sedí úplně super. Na silnici točím průměrný kadence něco málo přes 90, na biku nemám senzor, ale odhaduju, že to bude nejmíň tak o 10 méně.

                          0 0
                          • maxtor  

                            Teď už to vím taky. 11–23 je tak na časovku. Nějakou dobu se budu rozčilovat, a až se fakt naseru, koupím tak 12–25. PS nechcete někdo zánovní kazetu Dura Ace 10s 11–23?? Najeto tak 50 km, skvělý stav, rodinné důvody – takhle nějak vypadá typický inzerát na prodej komponentu.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              No akorát rozdíl 11–23 a 12–25 se stejnými převodníky je hodně malej. Tím nechci říct, že to tobě nemůžu stačit.

                              0 0
                              • maxtor  

                                Já myslím, že jo. Ono se dá jezdit i s těmi 11–23 – mě to stačí. Štve mě jen to, že často musím používat přesmyk, protože nechci jezdit s prasáckými převody, a to mě nebaví. Fakt by mi bodlo jen malé odlehčení. Odkládám ale koupi kazety na neurčito. Zase tak bohatý nejsem.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak balancování mezi převodníky to pomoct může. Ale psal si že vyšší kadenci přenášíš z bika na silnici. A to je právě to prapodivný, protože bys na silnici naopak měl ty kadence jezdit větší než na biku, takže z toho jsem usuzoval, že bys měl na silnici začít jezdit o hodně moc lehčí převody.

                                  0 0
                                  • maxtor  

                                    Na biku se jezdí menší kadence jako na silnici? Já nejsem žádný odborník a jezdím tak, jak mi to připadá nejlepší. Pokud jezdím delší dobu na silici, tak postupně sleduji, jak si více zvykám na menší kadenci. Tehdy mi těch 11–23 naprosto vyhovuje. Na biku se naopak vrátím k vyšším kadencím. Jo, sledoval jsem na tacháku, která kadence mi na silnici vyhovuje nejvíce a zsišťuji, že je to tak 75–80. Výš nejdu. Znovu opakuji, že nejsem žádný profík, takže by mě asi ostatní radili, abych si zvykl na vyšší kadenci. Mě to ale prostě nějak nejde.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Ideální kadence samozřejmě neexistuje a je to individuální. Pro ilustraci, u profíků ty co jezdí hodně silově, jak jezdí kolem 85–90 a ty co jezdí hodně frekvenčně, tak jezdí kolem 100 (samozřejmě je to závislé od terénu a jestli jedou časovku nebo dlouhou etapu). Na biku se jezdí menší, protože v terénu jde dost těžko držet např. v technickém výjezdu kadenci okolo 100, když je v něm třeba spomalovat a zrychlovat třeba přes kořeny.

                                      Ježdění nízkých kadencí na silnici bezi hobíky je častý jev právě z důvodu, že si všichni kupují převody jako pro profíky a pak se to tak navyknou. Mezi hobíky jsou ale vidět často kadence 60 a menší (a to klidně i o dost menší) a to už není dobré pro nikoho.

                                      Vyšší kadence člověk musí umět točit a je nutné více umět šlapat do kruhu a to se právě dá naučit pouze na silničce, to se na biku v terénu naučit nedá.

                                      0 0
                                      • RUR  

                                        Tak teda dost zírám. Kadence kolem 100 na biku? To nejezdím snad ani z kopce. To bych asi musel zkrátit kliky. To takhle vážně udržíte průměr třeba 80km? Já jezdím 80, akdyž se koukám kolem sebe, mám pocit, že šlapu jak vrtulník.

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          No to jsi to asi špatně pochopil. Právě tam vysvětluju, proč se na biku jezdí menší kadence než na silničce a že ta kadence 100 na biku v terénu se jet nedá a že takové kadence se právě jezdí jen na silničce. Maxtor tu píše, že jezdí větší kadence na biku a píše, že na silničce jezdí 75–80, takže jeho se ptej jak může na biku jezdit vyšší.

                                          0 0
                                          • maxtor  

                                            Myslím, že to má na svědomí tento jev: když jedu po silnici na biku, řekněme 30tkou, točím nějakou kadenci. Pokud stejnou energii vynaložím na silničce, jedu 40, což sebou nese i jinou kadenci – vyšší. Když tedy přeřadím níž, tak mě to moc nejde, protože jsem z biku zvyklý na něco jiného. Postupně si ale převyknu. Nehádal jsem se o tom, kde se jezdí vyšší kadence – jestli na silnici nebo na biku, jen jsem popsal své zkušenosti. Jinak souhlasím s MlokemCZ

                                            0 0
      • maxtor  

        Tomu nějak nerozumím…

        0 0
    • vlk  

      Já mám zas opačné dilema. Nemám už skoro vůbec čas na kole vyjet. Má vůbec smysl jezdit na závody, když nemá člověk natrénováno a stejně se do cíle v první 1/4 jezdců nedostanu.

      0 0
      • kubad  

        Má, jedeš pro zábavu, pro ten pocit že to zvládneš. Prostě pro radost.

        0 0
      • maxtor  

        Jo má. Takové jezdce, co přijedou za mnou, mám moc rád. Alespoň mi zvednou sebevědomí:-) Jezdí dál Vlku!! Ne vážně. Proč by to nemělo cenu?? Na bednu se nedostaneš tak i tak. Jezdíme s kamarády a soutěžíme mezi sebou. I to startovné mi za ten pocit, projet si závod, stačí.

        0 0
        • vlk  

          Máš pravdu, ta atmosféra na závodech je prostě neco supr.Tak se předjíždím, alespoň s těmi co jsou na tom obdobně jako já.

          0 0
      • Meesha  

        Ma. Ja si treba vic uziju zavod, kdyz jedu po defektu napohodu nekde vzadu. Zastavis si na obcerstvovacce, kochas se, vidis i jiny veci nez kazetu v rudym oparu pred sebou, obcas s nekym pokecas a tak. A kdyz se ti v nejaky skupince nelibi, tak slapnes a fiii pryc :-)

        0 0
        • RUR  

          Jasně, a když dojedeš toho posledního, tak zjistíš, že mluví španělsky a asi s ním taky moc nepokecáš, tak do toho šlápneš a fíí pryč a v cíli zjistíš, že jsi první:-))))))))) Jo, když jsou otravní účastníci nazbývá ti nic jiného než vyhrát, abys je nemusel poslouchat:-)))))

          0 0
        • cabbage  

          a to nevíš jak si užiješ závod v režimu „slow motion“ bez defektu;)

          0 0
      • heretik  

        Ber to tak, že ať jedou jakýkoli chrti, do tý první 1/4 se jich vejde zhruba čtvrtina, zatímco trojnásobek je mimo, a polovina dokonce dojede pod průměrem ;-P Prostě není to o tom, měřit se s ostatníma, ambice na bednu si nedělám, takže jedu proto, abych si to užil já. Pro mě osobně to neznamená, že bych se v půlce válel někde na louce a v klidu žvejkal tyčinku, ale někdo tak jezdí a vyhovuje mu to.

        Další věc, kterou na bike maratonech miluju, je to, že mě cestou krměj, a že stavěj auta, kdykoli se kříží silnice. Pocit toho, když z pole přelítnu silnici, kde stojí z každý strany fronta aut zastavená policajtem, je super :-)

        0 0
    • jecnak  

      Nejsou km jako km, takze poctive najetych 7–8000 je lepsi nez proflakanych, spatne naskladanych nebo do roku spatne rozlozenych 12000. Pokud nekdo trenuje a nevi o tom vubec nic, jezdi jak silenec, kdy po kazdym „treniku“ padne jak podtatej, tak je opravdu lepsi nakrouti treba polovic. Narek nad silnicarskou technikou v terenu, je bohuzel opravneny. MTB mararony se holt nedaji jezdit bez techniky, to pak zadny km nepomuzou, kdyz neumim sjet schody, skalku nebo neco jinyho. Ale zase jsou maratony a maratony…

      Jestli to stoji za to? Treba me trenovani bavi, takze asi jo. Letos sice vykon na vysledcich neni moc videt, ale to je bohuzel dany trochu necim jinym. Hlavni asi je, ze me to bavi.

      0 0
    • Pá-dlista1  

      Ja mam pocit, ze s kazdym kilometrem na silnicce mam uzsi ramena a vetsi hlavu.

      0 0
      • jecnak  

        Rika se to aerodynamicka adaptace – postupne ziskavas kapkovity tvar.

        0 0
      • zirecek  

        Proč hlavu?

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Ja nevim cim to je. Proste je to tak. Se podivej na silnicare nebo se nech zkouknout nepostizenym kamaradem a on ti to vysvetli.

          0 0
          • maxtor  

            No silničáři jsou vychrtlí, to je fakt. Proto vypadá opticky, že mají větší hlavu než „normální člověk.“ Žádnou jinou zákonitost bych v tom nehledal.

            0 0
    • orca  

      Základ jsou km na silnici a okrajově pak na MTB . Tak to stojí … Otázkou je jak každej dá kvalitní km na silnici . FŠICHNI profi bikeři najíždějí na silnici – jinak to nejde…tak to bylo je a bude …

      0 0
    • Darkson  

      já jsem třeba každopádně biker, ale letos jsem si pořídil silničku a jsem max. spokojenej. nejezdim podle tepu ani po rovině, naopak se honíme v kopcích po vedlejškách a je to docela sranda. mám teď najeto na biku a silnici stejně km, což znemená, že časově je to cca. 2/3 času MTB a zbytek silnička. naprosto mi to vyhovuje.

      0 0
    • Pá-dlista1  

      Btw. vsak mezi XC a silnici zas takovej rozdil neni ;)

      0 0
      • Meesha  

        to zalezi na kterejch silnicich se zrovna jede :-) /…cz//foto.php?…

        0 0
      • McBlacky  

        ha ha některý XCčka jsou strašný peklo… navíc XC bys výkonem mohl srovnat max se silniční časovkou.

        k tomu tréninku, ročně dávám tak 7500 jenom bike z toho 50% asfalt (přesuny), letos to bude víc km i %silnice protože jsem si pořídil silničku. Pořád jezdím s někým tak netrénuju cíleně, ale rozhodně na závodech nasekám i borcům co maj najeto výrazně víc. Pro mě je důležitá psychika, když jsem v pohodě, mám dobrou náladu, motivaci, dostatek spánku a ráno se poctivě najím, tak je závod parádní. Osobně si myslím, že objemy jsou jedna věc, ale na výkon má vliv i stav organizmu a jeho funkce v zátěži. Samozřejmě že správná technika, volba stopy a hlavně dynamika jízdy (hodně lidí podceňuje) jako i rozložení sil na závod taky nelze podcenit.

        0 0
        • vitan  

          čusek, co je podle tebe dynamika jízdy…??:)

          0 0
          • McBlacky  

            v terénu vedět kdy si víc šlápnout a překonat určitý místo, jak řadit a šlapat, zejména v „hupíkách“, jak dojízdět kopce a rozjíždet sjezdy…celkový jízdní projev. Typicky neřadit před kopcem ale až v kopci (na tohle je super noční ježdění se to znaučit), nebo jít krátkodobě do vyšších tepů a překonat menší vlnku (neztratit rychlost). To se dá vyjezdit časem, ale rozhodně líp na biku než silnici

            0 0
            • MlokCZ  

              U většiny těhle věcí souhlasím, že se dají lépe potrénovat na biku v terénu až na jedinou věc a to překonávání menší vlnek s držením rychlosti. To přeci na silnici se dělá neustále a pořád a naopak mi přijde, že tam se to dá zažít mnohem lépe.

              0 0
              • zirecek  

                Souhlas. Navíc tahle „dynamika“ je plus při předchozí znalosti tratě. Vědět, že teď si dám do těla v tomhle stoupáků, protože urvu ty za mnou a za kopce následuje lehčí pasáž, kde to rozdýchám a ujedu ve sjezdu… .

                0 0
              • McBlacky  

                jenže na silnici je to hrozně lehký, šlápneš jedeš. V terénu musím brát při nástupu do stojky v úvahu podklad a nerovnosti, práci vidle, nebo pokud sedíš tak upravit kadenci nebo převod ale zase v závislosti na podkladu prostě faktorů je mnohem víc. Ono šlapat v krátkým mírným kořenovým sjezdíku za kterým následuje kořenová stojka s pískem je už jiný kafe… a navíc odstupňování není tak citlivé, takže časteji měníš kadenci a sílu při šlapání

                0 0
            • vitan  

              jo, díkes!!:) tak to znám…a furt se ještě učím…:))) díky! měj se…dynamicky!:))

              0 0
    • lendl  

      Inak je tu este aj genetika (vrodene schopnosi). Mohol by som menovat najmenej 2 ludi co poznam, ktorych som v zivote nevidel nejako systematicky trenovat a su na tom velmi dobre fyzicky.

      0 0
    • Lister  

      no ideální tréningový plán je podle mě – pravidelný vydatný spánek, pravidelný sex, občas se projed a hlavně to řádně prokládat gaučingem a PUBingem – to pak jede úplně samo :o))))

      0 0
    •  

      Zdravíme pozemšťany!

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.